Kendelse af 26-09-2023 - indlagt i TaxCons database den 27-10-2023

Journalnr. 21-0062769

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioderne i 2016

Skønsmæssigt ansat salgsmoms

326.706 kr.

Nedsættelse

326.706 kr.

Skønsmæssigt ansat købsmoms

123.526 kr.

Forhøjelse

0 kr.

Afgiftsperioderne i 2017

Skønsmæssigt ansat salgsmoms

299.901 kr.

Nedsættelse

299.901 kr.

Skønsmæssigt ansat købsmoms

153.423 kr.

Forhøjelse

0 kr.

Afgiftsperioderne i 2018

Skønsmæssigt ansat salgsmoms

337.448 kr.

Nedsættelse

337.448 kr.

Skønsmæssigt ansat købsmoms

147.832 kr.

Forhøjelse

0 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister (CVR), at [person1], herefter benævnt indehaveren, har drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1], med opstartsdato den 1. marts 2013 og ophørsdato den 3. august 2021. Virksomheden var registreret med branchekoden ”561020 Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v.”

Indehaveren har for afgiftsperioderne 1. januar til 31. december 2016, 1. januar – 31. december 2017 og 1. januar – 31. december 2018 angivet eller fået foreløbigt fastsat virksomhedens momstilsvar efter følgende opgørelse:

2016

1. kvartal

2. kvartal

3. Kvartal

4. kvartal

Total

Salgsmoms

67.412 kr.

8.000 kr.

9.000 kr.

6.000 kr.

90.412 kr.

Købsmoms

47.480 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

47.480 kr.

Energiafgift

10.620 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

10.620 kr.

Momstilsvar

9.312 kr.

8.000 kr.

9.000 kr.

6.000 kr.

32.312 kr.

2017

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Total

Salgsmoms

9.000 kr.

8.000 kr.

8.000 kr.

8.000 kr.

33.000 kr.

Købsmoms

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Momstilsvar

9.000 kr.

8.000 kr.

8.000 kr.

8.000 kr.

33.000 kr.

2018

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Total

Salgsmoms

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Købsmoms

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Momstilsvar

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Skattestyrelsen har anmodet om regnskaber og bankkontoudskriver for bankkonti med konto.nr. [...20] og [...08]. Skattestyrelsen modtog senest materiale den 7. september 2020.

Da indehaveren ikke har indsendt regnskaber eller andet bilagsmateriale, har Skattestyrelsen gennemgået indehaverens bankkonti og konstateret indsætninger på 1.633.529 kr., 1.449.505 kr. og 1.687.238 for indkomstårene 2016, 2017 og 2018. Skattestyrelsen har anset indsætningerne som momspligtig omsætning og har beregnet 20 % salgsmoms af de konstaterede indsætninger svarende til 326.706 kr., 299.901 kr. og 337.448 kr. for afgiftsperioderne 1. januar til 31. december 2016, 1. januar -31. december 2017 og 1. januar – 31. december 2018.

Skattestyrelsen har i forbindelse med gennemgangen af indehaverens bankkonti, identificeret en del virksomheder, som indehaveren har betalt til, ved hjælp af google søgninger, og teksten på hævningerne, og ud fra dette givet indehaveren et skønsmæssigt fradrag for driftsudgifter for indkomstårene 2016, 2017 og 2018 på henholdsvis 492.102 kr., 613.692 kr. og 591.326 kr. Skattestyrelsen har derfor skønsmæssigt opgjort klagerens købsmoms til 20 % af driftsudgifterne svarende til 123.526 kr., 153.423 kr. og 147.832 kr.for afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2016, 1. januar – 31. december 2017 og 1. januar – 31. december 2018.

Skattestyrelsen har den 2. marts 2021 udsendt forslag til afgørelse og skønsmæssigt opgjort virksomhedens momstilsvar på følgende måde:

2016

Salgsmoms

326.706 kr.

Købsmoms

123.536 kr.

Momstilsvar

203.170 kr.

2017

Salgsmoms

299.901 kr.

Købsmoms

153.423 kr.

Momstilsvar

146.478 kr.

2018

Salgsmoms

337.448 kr.

Købsmoms

147.832 kr.

Momstilsvar

189.616 kr.

Indehaveren er ikke fremkommet med bemærkninger til Skattestyrelsens forslag til afgørelse af 2. marts 2021, og Skattestyrelsen har derfor den 7. april 2021 truffet afgørelse i overensstemmelse hermed.

Skattestyrelsen har således forhøjet indehaverens momstilsvar med 463.342 kr. for afgiftsperioderne 1. januar til 31. december i henholdsvis 2016, 2017 og 2018.

Indehaveren har ikke fremlagt nyt materiale i forbindelse med klagesagens behandling.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har skønsmæssigt ansat indehaverens salgsmoms til henholdsvis 326.706 kr., 299.901 kr. og 337.448 kr. og købsmoms til 123.526 kr., 153.423 kr. og 147.832 kr. for afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2016, 1. januar – 31. december 2017 og 1. januar – 31. december 2018.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

Du er anmodet om at indsende skattemæssigt regnskab for 2016-2018 samt balance, kontospecifikationer, momsopgørelser og bankkontoudskrifter for dine konti i [finans1] for 1. januar 2016 til 31. december 2018.

Der er kun indsendt bankkontoudskrifter fra din revisor for perioden 1. januar 2016 til 30. juni 2019.

Da vi ikke har modtaget dine regnskaber og momsopgørelser, har vi med udgangspunkt i bankkontoudskrifterne for dine konti i [finans1] konto [...08] og [...20] foretaget en skønsmæssig opgørelse af virksomhedens momstilsvar for 2016 – 2018 i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Salgsmoms

Med udgangspunkt i ovennævnte bankkontoudskrifter har vi opgjort virksomhedens momspligtige omsætning for 2016 – 2018, efter momslovens § 4, stk. 1. Vi har taget udgangspunkt i de indsætninger på ovennævnte bankkonti, som vi anser for at være erhvervsmæssige. Salgsmomsen er herefter beregnet med 20 % af omsætningen.

Virksomhedens salgsmoms er efterfølgende på baggrund heraf, opgjort skønsmæssigt med henvisning til opkrævningslovens § 5, stk. 2.

(tabel udeladt)

Der henvises til punkt 1.4. vedrørende opgørelse af virksomhedens omsætning.

Købsmoms

Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1, at det er en generel betingelse for at kunne opnå fradrag for købsmoms, at den indgående afgift vedrører virksomhedens indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.

Da vi ikke har modtaget dine regnskaber og momsopgørelsen, har vi ansat virksomhedens momsbelagte driftsudgifter skønsmæssigt og herefter beregnet købsmomsen. Vi har taget udgangspunkt i bankkontoudskrifterne for dine bankkonti i [finans1] konto [...08] og [...20]. Udgifter betalt fra disse bankkonti, og som umiddelbart efter vores opfattelse vedrører driften af virksomheden, har vi anset for at være driftsudgifter inklusiv moms.

(tabel udeladt)

(...)

Med udgangspunkt i ovenstående opgørelser af salgsmoms og købsmoms, har vi opgjort ændringen af virksomhedens momstilsvar til følgende:

(tabeller udeladt)

...

Bilagene er vedlagt dette brev.

2.5 Ændring af momstilsvar for perioderne 1. januar 2016 til 31. december 2017 efter angivelsesfristens udløb

Den ordinære frist for fastsættelse eller ændring af momstilsvar for perioderne 1. januar 2016 til 31. december 2017 er udløbet efter skatteforvaltningsloven § 31, stk. 1.

Det er vores opfattelse, at sagen er omfattet af de ekstraordinære frister, som fremgår af skatteforvaltningsloven § 32. Med henvisning til skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3 kan et momstilsvar fastsættes eller ændres, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at momstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Det er vores opfattelse, at der i dette tilfælde er tale om minimum grov uagtsomhed i forbindelse med manglende angivelse af moms for virksomheden for perioden 1. januar 2016 til 31. december 2017.

Ifølge skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2 kan en ansættelse i henhold til de i stk. 1 nævnte tilfælde kun foretages, hvis betingelserne omkring 6 måneders reaktionsfristen i skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2 er overholdt.

6 måneders fristen regnes fra det tidspunkt, hvor vi har erhvervet et tilstrækkeligt grundlag for at kunne varsle en korrekt afgørelse. Vi anser kundskabstidspunktet for at være den 7. september 2020, hvor vi har modtaget bankkontoudskrifterne fra [finans1] fra din revisor.

Vi har først efter denne dato kunne opgøre vores krav, hvorfor det er vores opfattelse, at der kan ske genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, og at 6 måneders fristen løber fra modtagelsen af bankkontoudskrifterne fra din revisor. Det er således vores opfattelse, at fristen for at varsle en ændring af momstilsvaret for perioderne 1. januar 2016 til 31. december 2017 er den 7. marts 2021.

Der henvises til SKAT-meddelelse SKM2012.168.ØLR.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen den 4. august 2021 kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Klager oplyser, at vores forslag og afgørelse bygger på bankkontoudskrifter og ikke det faktiske bilagsmateriale, samt kontant køb. Vi har forsøgt at indhente materialet uden held og derfor er virksomhedens resultat samt virksomhedens efterangivelser af moms opgjort ud fra bankkontoudskrifter.

Klageren mener den trufne afgørelse for indkomståret 2016 og 217 er forældet og ugyldig jævnfør Skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1. og § 32. Skattestyrelsen er ikke enig heri.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at sagen skal hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen, eller at momstilsvaret nedsættes.

Klageren har subsidiært nedlagt påstand om, at forhøjelserne vedrørende moms for perioden 1. januar 2016 og 31. december 2017 er forældet og dermed ugyldige.

Klageren har anført følgende:

”(...)

Jeg vil principalt nedlægge påstand om at sagen henvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen , da afgørelsen fra 7. april 2021 bygger på bankudskrifter og ikke det faktiske bilagsmateriale (købsbilag og udgiftsbilag).

Brug af bankudskrifterne medfører at ansættelserne ikke bliver korrekte, da bl.a. udgifter betalt kontant m.v. ikke medtages i opgørelserne.

Subsidiært vil jeg nedlægge påstand om, at forhøjelserne vedrørende moms, A-skat og AM-bidrag for perioden 1.1.2016 – 31.12.2017 er udløbet jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Derfor skal ansættelserne for disse perioder annulleres.

Jeg mener ikke at sagen er omfatte af de ekstraordinære frister, som fremgår af skatteforvaltningslovens § 32.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen anset indsætningerne på klageren bankkonti for at være momspligtige og derefter skønsmæssigt opgjort klagerens momstilsvar.

Hvis momstilsvaret skal ansættes skønsmæssigt, skal der tages stilling til, om der er grundlag for at give klageren et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, og om dette fradrag i så fald skal være større end det, Skattestyrelsen har fastsat.

Endelig skal der tages stilling til, om momsansættelserne er rettidigt foretaget.

Retsgrundlag

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt. (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013 med efterfølgende ændringer).

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

I medfør af momslovens § 47, stk. 1, skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Virksomheder, der skal registreres efter bestemmelsen i § 47, stk. 1, skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse, jf. momslovens § 55.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregnskabsloven.

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Efter momslovens § 37, stk. 1, kan registrerede virksomheder ved opgørelsen af momstilsvaret som indgående moms, jf. momslovens § 53, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget efter § 13.

Det påhviler den afgiftspligtige at dokumentere, at betingelserne er opfyldt.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatterettens bemærkninger

Salgsmoms

Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnummer [sag1] vedrørende ansættelse af indehaveres skattepligtige indkomst for indkomstårene 2016, 2017 og 2018 stadfæstet Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelse af overskud af virksomhed på 649.562 kr., 431.528 kr. og 644.268 kr. for indkomstårene 2016, 2017 og 2018 på baggrund af konkrete indsætninger på indehaverens bankkonto på henholdsvis 1.633.529 kr., 1.449.505 kr. og 1.687.238 kr. for indkomstårene 2016, 2017 og 2018. Indsætningerne er anset for at udgøre omsætning i virksomheden.

Landsskatteretten er på samme baggrund enig med Skattestyrelsen i, at den ansatte omsætning stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, og at det som følge heraf er berettiget, at Skattestyrelsen har anset indsætningerne for at være momspligtige og beregnet moms heraf. Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at ansætte virksomhedens salgsmoms med 20 % af de konstaterede indsætninger på 1.633.529 kr., 1.449.505 kr. og 1.687.238 kr., svarende til 326.706 kr., 299.901 kr. og 337.448 kr. for afgiftsperioderne 1. januar til 31. december 2016, 2017 og 2018.

Købsmoms

Skattestyrelsen har på baggrund af hævninger på indehaverens bankkonto og indhentede oplysninger om modtageren af betalingerne godkendt fradrag for driftsomkostninger på 617.628 kr., 767.115 kr. og 739.158 kr. i indkomstårene 2016, 2017 og 2018 og har skønsmæssigt ansat indehaverens købsmoms til 123.526 kr., 153.423 kr. og 147.832 kr.for afgiftsperioderne 1. januar – 31. december i henholdsvis 2016, 2017 og 2018, svarende til 20 % af de konstaterede driftsomkostninger.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret moms-fradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.”

Der er ikke fremlagt nogen dokumentation for udgifter, der berettiger til et fradrag for købsmoms. Der er således ikke fremlagt objektive beviser for, at der er sket en levering af varer eller ydelser til virksomheden, og at virksomheden har betalt moms. Dokumentation for en afholdt udgift i form af et kontoudtog opfylder ikke dokumentationskravet i momsloven.

På denne baggrund finder Landsskatteretten, at betingelserne for at give virksomheden fradrag for købsmoms ikke er opfyldt, jf. momslovens § 37.

Det er således med urette, at Skattestyrelsen har givet virksomheden et skønsmæssigt fastsat momsfradrag på 123.526 kr., 153.423 kr. og 147.832 kr. for afgiftsperioderene 1. januar – 31. december i henholdsvis 2016, 2017 og 2019.

Landsskatteretten nedsætter på den baggrund det samlede skønsmæssigt ansatte fradrag fra 424.781 kr. til 0 kr.

Formalitet – ekstraordinær genoptagelse

Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, at told- og skatteforvaltningen ikke kan afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvaret senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Fastsættelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af 3-årsfristen for udsendelse af varsel.

Angivelsesfristen for 4. kvartal 2017 var den 1. marts 2018 og varslingsfristen efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, var den 1. marts 2021. Da Skattestyrelsen først den 2. marts 2021 har udsendt varsel om ændring af momsansættelserne, er 3-årsfristen ikke overholdt både for så vidt angår angivelsesperioden for 4. kvartal 2017, samt alle de tidligere angivelsesperioder.

Genoptagelse af afgiftstilsvaret for afgiftsperioderne 1. januar 2016 til 31. december 2017 vil derfor kun kunne ske, hvis betingelserne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, og stk. 2 er opfyldt.

Det følger af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, at uanset fristerne i § 31, kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Det er endvidere et krav, at ændringen er varslet af told- og skatteforvaltningen senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31, og at ændringen er foretaget senest 3 måneder efter den dag, hvor varslingen er afsendt, jf. § 32, stk. 2.

Landsskatteretten finder, at der foreligger sådan grov uagtsomhed, at der er grundlag for, at Skattestyrelsen kan genoptage virksomhedens afgiftstilsvar for afgiftsperioderne 1. januar 2016 til 31. december 2017 ekstraordinært i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Retten har lagt vægt på, at indehaveren ikke har angivet et korrekt afgiftstilsvar for afgiftsperioderne 1. januar 2016 til 31. december 2017, og at det opgjorte momstilsvar ikke kan indeholdes i de foreløbige fastsættelser. At indehaveren ikke har angivet korrekt afgiftstilsvar må ud fra sagens omstændigheder, og herved bl.a. henset til beløbene størrelse, anses for at være mindst groft uagtsomt.

Retten bemærker, at Skattestyrelsen først ved modtagelsen af de sidste bankkontoudtog den 7. september 2020, er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelse af fristerne i § 31. Skattestyrelsen har varslet ændringen den 2. marts 2021 og har dermed overholdt tidsfristen på 6 måneder i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.

Da afgørelsen er truffet den 7. april 2021, har Skattestyrelsen overholdt ansættelsesfristen på 3 måneder i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt.

Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvaret for afgiftsperioderne 1. januar 2016 til 31. december 2017 er således opfyldt jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3 og stk. 2.

Landsskatteretten finder ikke grundlag for at tage klagerens påstand om hjemvisning til følge, da der ikke er konstateret sagsbehandlingsfejl eller fremlagt materiale, der kan begrunde en fornyet sagsbehandling ved Skattestyrelsen.

Landsskatteretten ændrer derfor Skattestyrelsen afgørelsen, således at virksomhedens købsmoms samlet nedsættes med 424.781 kr. for afgiftsperioderne 1. januar 2017 til 31. december 2018. Virksomhedens momstilsvar kan herefter opgøres til 326.706 kr., 299.901 kr. og 337.448 kr. for de samlede påklagede perioder.