Kendelse af 09-02-2021 - indlagt i TaxCons database den 31-07-2022

Journalnr. 21-0058732

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2018 med 3.987 kr. og for afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2019 med 18.319 kr.

Skattestyrelsen har ikke godkendt momsfradrag på 65.614 kr. for afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2018 og på 75.169 kr. for afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2019 for leverancer til [adresse1] i [by1].

Skattestyrelsen har desuden ikke godkendt momsfradrag på brændstofkøb på 7.394 kr. i afgiftsåret 2018 og på 4.121 kr. i. afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2019.

Skattestyrelsen har derudover ikke godkendt momsfradrag på reparation af hvidpladebil på 1.079 kr. i afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2018.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsen afgørelse.

Faktiske oplysninger

Virksomheden, [virksomhed1] med cvr-nr. [...1], er en enkeltmandvirksomhed, der som hovedbeskæftigelse er mureraktivitet. Virksomheden blev oprettet i 12. juli 2010, og virksomheden har fra den 1. maj 2017 til den 30. juni 2019 haft adresse på [adresse2] i [by1] og fra den 1. juli 2019 til den 30. juni 2020 på [adresse3] i [by1].

Salgsmoms 2018

Virksomheden har i afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2018 bogført varesalg på 358.544,94 kr. på konto ”1000 – Salg af varer/ydelser m/moms”. Moms heraf udgør 89.636,23 kr.

På kontoudtog fra [finans1] er der den 17. december 2018 indsat 19.937,50 kr. fra [virksomhed2] A/S med teksten F:86/[virksomhed2] A/S. Moms heraf udgør 3.987 kr.

Virksomheden har ikke bogført faktura 86 på konto ”1000 – Salg af varer/ydelser m/moms” eller moms fra salget på konto ”64000 – Salgsmoms (udgående moms)”.

Det fremgår af kontoudtog fra 2019 fra [finans1] A/S, at virksomheden har modtaget betaling fra [virksomhed2] A/S for andre fakturaer. Virksomheden har efterfølgende bogført disse fakturaer.

Salgsmoms 2019

Der har været salg, som virksomheden ikke har bogført, således mangler faktura 96, 97, 99, 100, 103, 104 og 111. Virksomheden har ifølge kontokort bogført salg manglende fakturaer på konto ”1000 –Salg af varer/ydelser m/moms”.

Ved brev af 13. januar 2021 fra virksomhedens bogholder fremgår en endelig opgørelse af virksomhedens salg 2019. Heraf ses at virksomhedens indehaver i afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2019 har bogført 333.639,80 kr. på konto ”1000 – Salg af varer/ydelser m/moms”. Moms heraf udgør 25 procent svarende til 83.409,95 kr.

Købsmoms

Virksomhedens indehaver har den 1. august 2017 købt en ubebygget grund på adressen [adresse1], [by1]. Den 2. oktober 2017 har virksomhedsindehaveren søgt [by1] Kommune om byggetilladelse til at bygge et hus på adressen. Den 14. november 2017 fik virksomhedens indehaver en byggetilladelse. I løbet af 2018 og 2019 blev der opført et enfamilieshus på adressen.

Virksomhedens indehaver har i 2018 og 2019 fået levereret byggematerialer til og udført arbejde på [adresse1] i [by1]. Fakturaerne for materialerne blev sendt til [adresse2] i [by1].

Købsmoms 2018

Der har i 2018 været leverancer på byggemateriale til [adresse1] i [by1] for 262.455 kr. Momsen på leverancerne var 65.614 kr.

Leverede materialer fra [virksomhed3]:

Dato

Bilag

Beskrivelse

Beløb ekskl. moms

Moms

16. januar 2018

91

Kamstål, hulbånd

2.365,00 kr.

591,25 kr.

19. januar 2018

106

Weber Leca Blok

15.007,07 kr.

3.751,77 kr.

19. januar 2018

107

Murergrus

400,77 kr.

100,19 kr.

23. januar 2018

90

Cement, murergrus

1.802,00 kr.

450,50 kr.

6. februar 2018

102

Murergrus, cement

1.491,90 kr.

372,98 kr.

20. februar 2018

103

Sokkelbeton, flydebeton, aflæsning med bånd

20.584,70 kr.

5.146,16 kr.

29. maj 2018

212

Returvarer Weber Blok, Scan Blok, RC Pal

-1.337,85 kr.

-334,46 kr.

15. juni 2018

97

Gulvplader

50.981,99 kr.

12.745,50 kr.

28. august 2018

96

Svejst armeringsnet, plast afstandsholder

7.756,46 kr.

1.939,12 kr.

28. august 2018

95

Cement, mørtel

1.697,10 kr.

424,28 kr.

29. august 2018

215

Returvarer paller

-155,00 kr.

-38,75 kr.

31. august 2018

94

Flydende beton, aflæsning med bånd

26.294,40 kr.

6.573,60 kr.

31. august 2018

29

Ytong element, kranhjælp

68.040,00 kr.

17.010,00 kr.

6. september 2018

216

Kranhjælp retur

-2.850,00 kr.

-712,50 kr.

7. november 2018

2

Ytong lim

2.520,00 kr.

630,00 kr.

8. november 2018

208

Returvarer paller

-1.000,00 kr.

-250,00 kr.

30. november 2018

4

Spær

48.582,00 kr.

12.145,50 kr.

I alt [virksomhed3] A/S i 2018

242.180,54 kr.

60.545,14 kr.

Lejede maskiner hos [virksomhed4] ApS:

Dato

Bilag

Beskrivelse

Beløb ekskl. moms

Moms

5. januar 2018

87

Leje af gravemaskine

4.630,00 kr.

1.157,50 kr.

22. januar 2018

243

Gravemaskine for meget betalt i leje

-1.590,00 kr.

-397,50 kr.

I alt fra [virksomhed4] i 2018

3.040,00 kr.

760,00 kr.

Leverede materialer fra [virksomhed5] A/S:

Dato

Bilag

Beskrivelse

Beløb ekskl. moms

Moms

28. marts 2018

284

Fliser

16.213,25 kr.

4.053,31 kr.

Leverede materialer fra [virksomhed6]:

Dato

Bilag

Beskrivelse

Beløb ekskl. moms

Moms

7. september 2018

277

Rør, muffer m.m.

1.020,95 kr.

255,24 kr.

Virksomhedsejeren har haft to hvidpladebiler og en gulpladebil i afgiftsperioden.

Det fremgår af kontokort, at virksomheden på konto ”6020 – brændstof (gulplade)” i afgiftsåret 1. januar til 31. december 2018 har bogført køb af brændstof på 29.576 kr., momsen heraf udgør 7.394 kr. Der foreligger ikke regninger for købene.

Virksomhedsejeren har oplyst, at hans varevogn har været på værksted i 2018, og han har brug sin personbil i virksomheden.

Virksomheden har derudover ifølge kontokort på konto ”6040 – Vedligeholdelse af bil (gulplade)” i afgiftsåret 2018 bogført reparation af en hvidpladebil med registreringsnummer [reg.nr.1] for 8.111 kr., moms heraf udgør 1.079 kr.

Købsmoms 2019:

Der har i 2019 været leverancer til [adresse1] i [by1] for 174.003,96 kr. Momsen på leverancerne var 43.500,99 kr.

Leveret materialer fra [virksomhed3]:

Dato

Bilag

Beskrivelse

Beløb ekskl. moms

Moms

12. februar 2019

106

Forkert bogført kran

2.200,00 kr.

550,00 kr.

31. marts 2019

59

Undertag, afstandsliste, krydsfiner, tagfod, skotrende, taglægter, rendejern, strø

22.504,92 kr.

5.626,23 kr.

16. april 2019

91

Returvarer krydsfiner, rendejern, tagfod

-5.645,86 kr.

-1.411,47 kr.

30. juni 2019

53

Mørtel, leje af silo, leje af blander

25.560,50 kr.

6.390,13 kr.

30. juni 2019

54

[virksomhed7]

20.431,35 kr.

5.103,34 kr.

30. juli 2019

122

Returvarer tvangsblander

-1.920,00 kr.

-480,00 kr.

31. august2019

51

Facademursten, overligger, murstenspaller

21.857,00 kr.

5.464,25 kr.

31. august 2019

52

Leje af silo

5.700,00 kr.

1.425,00 kr.

19. september 2019

123

Returvarer funktionsmørtel, leje af silo

-2,012,50 kr.

-503,19 kr.

4. oktober 2019

48

Syreerstatning

3.052,74 kr.

763,19 kr.

10. oktober 2019

124

Returvarer murstenspaller, afstandsliste

1.306,19 kr.

-362,55 kr.

28. oktober 2019

125

Vinduer

83.600,00 kr.

20.900,00 kr.

I alt fra [virksomhed3] i 2019

174.003,96 kr.

43.500,99 kr.

Der har desuden i 2019 været foretaget installationer for 126.673,50 kr. på adressen [adresse1] i [by1], som ifølge kontokort har været bogført på konto ”2800 – Fremmed arbejde”. Momsen på arbejdet var 31.668,38 kr.:

Installationer fra [virksomhed8] ApS:

Dato

Bilag

Beskrivelse

Beløb ekskl. moms

Moms

30. august 2019

15

Ventilation

31.560,00 kr.

7.890,00 kr.

Installationer fra [virksomhed9] A/S:

Dato

Bilag

Beskrivelse

Beløb ekskl. moms

Moms

2. oktober 2019

10

Varme tilslutningsbidrag

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

Installationer fra [virksomhed10] IVS:

Dato

Bilag

Beskrivelse

Beløb ekskl. moms

Moms

4. november 2019

13

3. ratebetaling

18.133,50 kr.

4.533,38 kr.

Installationer fra [virksomhed6]:

Dato

Bilag

Beskrivelse

Beløb ekskl. moms

Moms

4. december 2019

11

Montering af gulvvarmefordeler, afløb og rør m.m.

68.980,00 kr.

17.245,00 kr.

Virksomhedsejeren fra den 1. juli til den 31. oktober 2019 modtaget arbejdsløshedsdagpenge, og fra den 15. oktober til den 22. december 2019 har klageren modtaget sygedagpenge.

Klageren har haft to hvidpladebiler og en gulpladebil i afgiftsperioden.

Det fremgår af kontokort, at virksomheden på konto ”6020 – Brændstof (gulplade)” i afgiftsperioden 1. januar 2019 til 31. december 2019 har bogført køb af brændstof på 16.485 kr., moms heraf udgør 4.121 kr. Der foreligger ikke regninger for købene.

Skattestyrelsens afgørelse af 29. marts 2021 er truffet på baggrund af en genoptagelsesanmodning for Skattestyrelsens afgørelse af 29. oktober 2020. Skattestyrelsen genoptog sagen og traf nærværende afgørelse for moms for perioden den 1. januar 2018 til den 31. december 2019.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2018 med 3.987 kr. og for afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2019 med 18.319 kr.

Skattestyrelsen har ved afgørelse af 29. marts 2021 ikke godkendt momsfradrag på 65.614 kr. for afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2018 og 75.169 kr. for afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2019 for leverancer til [adresse1] i [by1].

Skattestyrelsen har desuden ikke godkendt momsfradrag for brændstof for afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2018 på 7.394 kr. og på 4.121 kr. for afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2019.

Desuden har Skattestyrelsen ikke godkendt momsdrag på reparation af hvidpladebil for afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2018 på 1.078,88 kr.

Som begrundelse har Skattestyrelsen anført følgende:

”1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Virksomheder, der leverer varer og ydelser mod vederlag her i landet, skal opkræve moms med 25 pct. Det følger af momslovens §§ 3, 4 og 33.

Efter hver momsperiode skal virksomheden opgøre og indberette periodens salgsmoms. Momsind- beretningen skal opgøres på baggrund af virksomhedens regnskab, og salgsmomsen skal medregnes i henhold til den dato, fakturaen er dateret. Det står i momslovens §§ 23, 55, 56 og 57.

Virksomheden skal indsende regnskabsmaterialet på Skattestyrelsens anmodning. Vi kan derudover indhente oplysninger hos pengeinstitutter, leverandører, kunder m.v. Det står i momslovens §§ 74-75.

Ifølge statsskattelovens § 4 betragtes som skattepligtig indkomst den skattepligtiges samlede årsindtægter.

Du har ikke oplyst til din regnskabsfører, [person1], at virksomheden har en erhvervskonto i [finans1] og dermed er indbetalinger fra dine kunder på erhvervskontoen ikke med i virksomhedens omsætning i regnskabet for 2018 og 2019.

På kontoudtog fra [finans1] er der den 17. december 2018 indsat 19.937,50 kr. fra [virksomhed2] A/S, moms heraf 3.987,50 kr. med tekst ”F:86/[virksomhed2] A/S”. Beløb uden moms udgør 15.950 kr.

Faktura 86 ses ikke bogført på konto 1000 - Salg af varer/ydelser m/moms i virksomhedens bogføring og heller på konto for salgsmoms.

Virksomhedens momstilsvar forhøjes derfor med 3.987 kr. for perioden 1. oktober 2018 til 31. december 2018 ifølge momslovens §§ 56 og 57.

Virksomhedens regnskabsfører har sendt os en rettet kontospecifikation konto 1000 – Salg af varer og ydelser m/moms for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019, som indeholder ikke bogførte fakturaer fra [virksomhed2] A/S og andre kunder.

Ifølge konto 1000 - Salg af varer/ydelser m/moms har virksomheden haft en nettoomsætning i perioden på 333.638,90 kr., moms heraf 83.409,73 kr.

Da vi i afgørelse af den 29. oktober 2020 har opgjort virksomhedens salgsmoms til 65.091 kr. for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019, skal du betale 18.319 kr. mere i moms, ifølge momslovens §§ 56 og 57.

Vi skal også her bemærke, at i den af [person1] tilsendte faktura 96 – 104 på 0 kr. i salg indgår faktura 96, 98, 101, 102. Det er således ikke korrekt, at der ikke har været omsætning på faktura/- er 96 – 104.

Samlet forhøjelse af salgsmoms for perioden 1. oktober 2018 til 31. december 2019 udgør (3.987 kr. + 18.319 kr.) = 22.306 kr.

1.5. Skattestyrelsens bemærkninger til dine bemærkninger og afgørelse

Du skriver, at [person2] har brugt et gammelt kontonummer i [finans1] til at indsætte de af din virksomhed udfakturerede beløb i 2018 og 2019, selv om det fremgår kontonummer i [finans2] af fakturaer.

Vi kan hertil bemærke, at ifølge momslovens § 56, stk. 1 skal registrerede virksomheder for hver afgiftsperiode opgøre den udgående og den indgående afgift. Den udgående afgift i en afgiftsperiode er afgiften efter denne lov af virksomhedens leverancer ifølge momslovens § 56, stk. 2.

Du har udstedt faktura med moms til [virksomhed2] A/S og andre kunder for dine leverancer, som danner grundlag for opgørelse ag den udgående afgift. Disse fakturaer ses ikke bogført på konto 1000 - Salg af varer /ydelser m/moms i 2018 og 2019.

Det er således underordnet, hvilken bankkonto kunden indbetaler fakturabeløb på, da en bank- konto bruges til afstemning af de bogførte indtægter og udgifter og er dermed ikke noget bogføringsgrundlag.

Vi fastholder derfor, at din virksomheds salgsmoms forhøjes med 22.306 kr. (3.987 kr. + 18.319 kr.) for perioden 1. oktober 2018 til 31. december 2019, samt at din skattepligtige indkomst for 2018 forhøjes med 15.950 kr.

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Ifølge momslovens § 37 kan registrerede virksomheder efter ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.

Registrerede virksomheder, der ønsker fradrag for købsmoms efter momslovens fradragsregler i § 37, skal dokumentere købsmomsen med faktura, afregningsbilag eller lignende.

Virksomhedens ret til fradrag for købsmoms efter momslovens fradragsregler forudsætter således, at virksomheden fremlægger dokumentation, jf. momsbekendtgørelsens § 82. Bilagene skal opfylde fakturakravene, der står i § 58 i samme bekendtgørelse.

Ifølge momslovens § 42, stk.1, nr. 6, kan virksomheder ikke fradrage afgift af indkøb m.v., som vedrører anskaffelse og drift af personmotorkøretøjer.

[...]

  1. Udgifter til brændstof og vedligeholdelse af hvidepladebil

I 2018 og 2019 har du ejet to hvidepladebiler: Volkswagen Sharan med registreringsnummer [reg.nr.1] (solgt 11/12-2019) og Opel Astra med registreringsnummer [reg.nr.2] (anskaffet 7/6- 2019). Du har også haft en gulpladebil, Fiat Ducato 30 Van med registreringsnummer [reg.nr.3]. Udgifter til brændstof bogføres på konto 6020 ”Brændstof (gulplade)” og vedligeholdelsesudgifter på konto 6040 og vi har konstateret, at du har fratrukket moms på alle posteringer på begge konti.

I 2018 er udgifter til brændstof bogført på baggrund af en opgørelse fra [finans3]. Det fremgår af opgørelsen, at kontoen er fælles med din kone [person3] og der er flere gange tanket/betalt for tankning 2-3 gange om dagen.

I 2019 er udgifter til brændstof bogført på baggrund af bankkontoudtog fra [finans2], som er din private. Det er ligeledes tanket/betalt for tankning 2-3 gange om dagen.

Der er i 2018 i alt købt brændstof for 29.576,63 kr., moms heraf 7.394,16 kr. I 2019 er der i alt købt brændstof for 16.485,12 kr., moms heraf 4.121,28 kr.

Du har oplyst, at gulpladebilen har været på værksted det meste af tiden og du har købt bilen uden rigtig at tænke over, om den var på gule- eller hvideplader.

Du har også oplyst, at du ikke har bilag vedrørende køb af brændstof, fordi du bruger dit kort og aldrig udskriver kvitteringer for tankning.

Da der ikke foreligger dokumentation for køb af brændstof, kan Skattestyrelsen ikke godkende fradrag for moms på 7.394 kr. i 2018 og 4.121 kr. i 2019 vedrørende køb af brændstof.

Ifølge konto 6040 er der i 2018 fratrukket 4.315,53 kr., moms heraf 1.078,88 på kr. vedrørende re- paration af hvidepladebilen [reg.nr.1].

Skattestyrelsen kan ifølge momslovens § 42, stk. 1, nr. 6 ikke godkende fradrag for moms på

1.079 kr. vedrørende reparation af hvidepladebilen.

B. Leverancer til [adresse1], [by1]

Som det fremgår af afsnittet ”2.1 De faktiske forhold” har du i 2017 købt en ubebygget grund på adressen [adresse1], [by1]. Du har den 14. november 2017 fået byggetilladelse til at bygge et hus på adressen og du er anført som bygherre på byggeriet. I løbet af 2018 og 2019 er der opført et hus på adressen, som du er flyttet ind i den 26. februar 2020.

Det fremgår også af afsnittet ”2.1 De faktiske forhold”, at der samlet er leveret byggematerialer m.m. fra [virksomhed3] til [adresse1] for 242.180,54 kr., moms heraf 60.545,14 kr. i 2018 og 174.003,96 kr., moms heraf 43.500,99 kr. i 2019. Alle leverancerne er faktureret til din virksomhed og bogført på konto 2000 – Vareforbrug. Der er trukket moms fra vedrørende disse køb.

Derudover er der udført forskelligt arbejde og leveret materialer fra andre leverandører til adressen på i alt 20.274,20 kr., moms heraf 5.068,55 i 2018 og 126.673,50 kr., moms heraf 31.668,38 kr., hvor leverandøren udsteder regning direkte til dig eller skriver, at arbejdet er udført på adressen [adresse1], [by1].

Det er vores opfattelse, at ovennævnte udgifter til byggematerialer og ydelser er anvendt i forbindelse af opførelsen af dit private hus på adressen [adresse1], [by1], og derfor relaterer de sig ikke til din virksomheds momspligtige leverancer.

Vores opfattelse bygger på, at:

- Du har udfaktureret arbejdstimer på de fleste fakturaer i 2018 og 2019.

- Din virksomhed havde et nettovareforbrug/materialekøb og fremmed arbejde på 299.593,65 kr. i 2018 og 455.753,74 kr. i 2019 og der er ifølge bogføring ikke noget varelager den 31/12-2018 og ifølge dig ikke noget varelager den 31/12-2019. Materialeforbrug af den størrelse ses ikke udfaktureret til dine kunder, hverken i 2018 eller i 2019.

Der er ifølge bilag 1, jævnfør bogføring, leveret byggematerialer til adressen fra [virksomhed3] og andre leverandører for 59.566,84 kr. uden moms fra januar til marts 2018. Det er fratrukket 1.337,85 kr. i beløbet, som vedrører tilbagelevering til [virksomhed3] af overskydende Weber Block og Scan blok den 2. februar 2018.

Den første faktura i 2018 er udstedt den 14. maj 2018 og der er udfaktureret byggematerialer for 657 kr. uden moms på fakturaen. På efterfølgende fakturaer har du kun udfaktureret antal timer til dine kunder.

Der er leveret isoleringsgulvplader og svejset armeringsnet m.m., som arealmæssigt svarer til arealet af dit private hus, og der er også leveret flydebeton med aflæsning med bånd til adressen, som kun kan være anvendt i forbindelse med byggeri af dit private hus.

I slutningen af august 2018 har du købt to big bags bakkemørtel for 1.697,10 kr. uden moms, Ytong byggeelementer for 68.040 kr. uden moms, inklusive levering, og i starten af november 20 poser lim til opsætning af elementerne for 2.520 kr. uden moms. Alle disse byggematerialer er leveret på paller til adressen [adresse1]. Ifølge bogføring fra starten af september til den 28/10-2018 er det højest udfakturerede beløb til en enkelt kunde, [person4] på i alt 62.212 kr. Køb af de ovennævnte byggematerialer kan således ikke rummes i fakturaer til den kunde og heller ikke de andre kunder, hvor det udfakturerede beløb er mindre.

Den sidste faktura i 2018 er ifølge bogføring udstedt den 28/10 og der er udstedet en faktura med arbejdstimer til [person2] den 15/12-2018. Den 30/11 er der leveret Woodcon spær for 48.582 kr. uden moms og inklusive fragt til adressen. Da der ikke er noget varelager den 31/12-18 anses køb af spær for anvendt til byggeri af dit private hus.

- I 2019 har du ifølge faktura 95 af 10/2 lavet sokkel til garage for 10.000 kr. uden moms og repareret murværk ifølge faktura 113 af 1/8 for 33.804 kr. På alle andre fakturaer har du kun udfaktureret arbejdsløn/timer og den sidste faktura er udstedt den 9/8-2019.

Til adressen [adresse1] er der i starten af året leveret undertag, afstandslister, tagfod, skotrender, taglægter. Disse byggematerialer ses ikke udfaktureret til dine kunder i 2019.

Du har også fået leveret funktionsmørtel og lejet en silo i to omgange til adressen inklusive fragt ud- og hjem og købt murfilt den 30/6. Siloen, funktionsmørtel er leveret til adressen og anses derfor også for brugt på adressen. Murfilt ses heller ikke udfaktureret til dine kunder.

Den sidste faktura i 2019 er udstedt den 9/8-2019 og der er efterfølgende leveret byggematerialer fra [virksomhed3] for 110.891,05 kr. uden moms til adressen, deriblandt 2.640 styk grå facademursten den 31/8-2019 og den 28/10-19 vinduer og døre af mærket Rationel. Det skal her også bemærkes, at husfacaden på huset på adressen er opført i grå mursten.

- Regninger vedrørende adressen, som er udstedt direkte til dig, er ligeledes udstedet efter den 9/8-2019 og omfatter blandt andet boligventilation [adresse1], fjernvarme og vandrør efter tilbud samt cirkulation på det varme vand og reparation af gulvvarmeslange i lille bad samt varmetilslutning. Disse ydelser er således direkte anvendt på dit private hus.

- Alle fakturaer, som relaterer sig til leveringer til adressen [adresse1], [by1] er betalt fra private konti.

Ud fra de bogførte køb kan man følge opførelse af et hus fra leje af en gravemaskine den 23. og 24/12- 2017, opbygning af fundament, gulvisolering og cementering, opførelse og isolering af vægge og tagkonstruktion til køb af RATIONEL vinduer og døre den 28. oktober 2019, installation, tilslutning og efterprøvning af fjernvarme.

På dette grundlag kan vi ikke godkende momsfradrag på 65.614 kr. i 2018 og 75.169 kr. i 2019.

Samlet momsopgørelse for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2019

Periode

Indberettet

Ændret til

Ej godkendt fradrag

Godkendt fradrag

Efter ændring

1. kvartal 2018

Salgsmoms

0

0

0

Købsmoms

23.111

0

17.684

5.427

5.427

Tilsvar

-23.111

0

0

-5.427

2. kvartal 2018

Salgsmoms

14.526

14.526

14.526

Købsmoms

18.533

0

16.735

1.798

1.798

Tilsvar

-4.007

14.526

12.728

3. kvartal 2018

Salgsmoms

61.564

61.564

61.564

Købsmoms

36.419

0

25.861

10.558

10.558

Tilsvar

25.145

61.564

51.006

4. kvartal 2018

Salgsmoms

13.546

13.546

17.533

Købsmoms

18.000

0

13.808

4.192

4.192

Tilsvar

-4.454

13.546

13.341

1. halvår 2019

Salgsmoms

13.360

51.390

39.432

Købsmoms

31.758

0

18.353

13.405

13.405

Tilsvar

-18.398

51.390

26.027

1. halvår 2019

Salgsmoms

-8.527

13.701

43.978

Købsmoms

90.354

0

60.938

29.416

29.416

Tilsvar

-98.881

13.701

14.562

[...]

2.5. Skattestyrelsens bemærkninger til dine bemærkninger og afgørelse

Efter du den 2. marts har sendt en mail til os, har vi ringet til dig og oplyst, at du ikke kan få huset med i din virksomhed, fordi det hverken er muligt moms- eller skattemæssigt, da det ikke er muligt, når det er dit private hus og virksomheden også er privat ejet.

Vi har også oplyst til dig, at det er en anden afdeling, som foretager en ansvarsvurdering, og vi overfører sagen til ansvarsvurdering, fordi du blandt andet ikke har indberettet salgsmoms af omsætning fra [virksomhed2] A/S i 2018 og 2019.

Du har fortalt, at en nabo er blevet sur på dig og derfor vil du sælge huset og opføre et nyt på en byggegrund, som du har købt i 2020 på adressen [adresse4].

  1. Udgifter til brændstof

Du skriver, at du ikke forstår, at vi ikke vil godkende fradrag for køb af brændstof, som vi kan se, er betalt, og som du har brugt til at komme rundt i landet i forbindelse med dit arbejde.

Vi skal hertil bemærke, at du i 2018 og 2019 har ejet to hvidepladebiler og en gulpladebil og du har oplyst, at gulpladebilen har været på værksted det meste af tiden. Derudover har du ikke fremlagt dokumentation for køb af brændstof.

Vi kan således ikke se, hvilken bil brændstofkøbet vedrører, og da det ikke er fradrag for moms af indkøb m.v., som vedrører anskaffelse og drift af hvidepladebiler ifølge momslovens § 42, stk. 1, nr. 6, kan vi ikke godkende momsfradrag vedrørende brændstofkøb.

Vi fastholder derfor, at vi ikke godkender momsfradrag af brændstofkøb på 7.394 kr. i 2018 og 4.121 kr. 2019.

Vi skal også bemærke, at vi skattemæssigt har godkendt fradrag for moms af brændstofkøb som yderligere omkostning på 7.394 kr. i 2018 og 4.121 kr. i 2019.

B. Leverancer til [adresse1], [by1]

Du skriver i dine 3 mails, at du er ked af, at vi ikke tror på dine bilag fra de danske trælastforhandlere, som er nødt til at bruge den adresse, man bor på eller den adresse man har, som har noget værdi, og som de bruger som sikkerhed, at du har brugt 4 mio. kr. på at bygge et hus med gamle materialer fra overskud fra forskellige firmaer og venner. Pengene dertil er lånt af venner familie, banken og kreditforeningen.

Du skriver også, at vi ikke har godkendt udgifter på baggrund af leveringsadresse, som du mener ikke er rigtigt, da det ikke betyder, at materialer også er brugt på adressen. Du har brugt materialer og arbejdskraft på leverancer du ikke fik betaling for.

Vi skal hertil bemærke, at mens du har boet og din virksomhed havde adresse på [adresse2] og [adresse3], har [virksomhed3] leveret byggematerialer til adressen [adresse1], hvor dit private hus var under opførelse.

Det fremgår af alle de fakturaer fra [virksomhed3], som vi har oplistet i bilag 1 og 2, at byggematerialer er leveret til [adresse1].

Af de andre fakturaer fra [virksomhed3] fremgår det, at materialer er afhentet, og de har [adresse2] eller [adresse3], som varemodtager adresse.

[virksomhed3] skriver således direkte, at byggematerialer er leveret til adressen [adresse1], hvor dit private hus blev opført i løbet af 2018 og 2019.

Vi er ikke bekendt med, at trælastforhandlere tager pant i ejendomme i tilfælde af, at en virksomhed ikke betaler regninger. Det er en kutyme, at de kræver kontant betaling/betaling på stedet i sådant et tilfælde.

Vi skal også bemærke, at det er dig, der skal bevise, at virksomhedens køb udelukkende er anvendt til momspligtige leverancer ifølge momslovens § 37...

Du har ikke godtgjort, at du har brugt de indkøbte byggematerialer til leverancer, som du ikke har fået betaling for. Det er i øvrigt usandsynligt, at du skulle have leveret materialer for 262.454 kr. i 2018 og 300.677 kr. i 2019 uden at få betaling for dem.

Derudover fremgår det ikke af virksomhedens regnskab, at der har været varelager ultimo 2018, og du og din bogholder har oplyst, at der ikke har været varelager i virksomheden ultimo 2019.

Det er ikke korrekt, at vi beskatter dig af lånte penge. Vi nægter din virksomhed moms- og skattemæssigt fradrag for udgifter, som er brugt til privat husbyggeri, og er trukket fra i dit momsregnskab og ved opgørelse af din skattepligtige indkomst, og som er din virksomhed uvedkommende.

Vi fastholder derfor, at vi ikke kan godkende momsfradrag på 65.614 kr. i 2018 og 75.169 kr. i 2019 ifølge momslovens § 37...

Vi tager ikke stilling til virksomhedens dispositioner i 2020, da vores kontrol kun omfatter 2018 og 2019.

Klagerens opfattelse

Det er virksomhedens indehavers opfattelse, at virksomheden har fradrag på købsmoms på 96.063 kr. i afgiftsperioden1. januar 2018 til 31. december 2018 og på 122.112 kr. i afgiftsperioden 1. januar 2019 til 31. december 2019 på byggemateriale leveret til [adresse1] i [by1], og for købsmoms på forbrug af brændstof, samt at virksomheden har fradrag for købsmoms på reparation af hvidpladebil i afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2018.

Det er desuden virksomhedens indehavers opfattelse, at virksomheden ikke skal afregne salgsmoms i perioden 1. januar 2018 til 31. december 2018 på 3.987,50 kr. for salg til kunde ifølge faktura 86.

Desuden er det virksomhedens indehavers opfattelse, at virksomheden for afgiftsperioden 1. januar 31. december 2019 ikke skal afregne salgsmoms på 18.319,00 kr. for bogført salg uden grundbilag.

Klageren har i klagen anført følgende:

”Lad mig starte med at sige at jeg er fulstændig uenig med [person5] fra SKAT.

Jeg har jo som sagt ikke begået noget ulovligt overhovedt efter i mit besdte overbevisninger.

Næh nej, jeg har ikke skjult noget som helst, hvis min plan var at jeg ville snyde i Skat eller stjæle noget fra nogen, så havde jeg da ikke sendt en faktura,lade alle mine kunder overføre til det dasnke banker, også bare snyd og bedrag eller trad alle love og være ligeglad på den måde.

Jeg havde nok bare fået dem udbetalt i hånden alså sorte penge. Men nej, her har jeg forsøgt at tjene penge og derfor har jeg virkerlige gjort alt og er gået og arbejdet for kun 280 kr.i timen for ellers så er der ingen Dansker som som vil ringe til mig medmindre de kan får mig til 280 kr.og at de kan trak det fra i Skat. Og ikke nok med det, nu vil SKAT ikke tro på mig og at SKAT de har tænkt sig at tvinge mig i et SKATE gæld som jeg aldrig nogen sinde kan komme ud af, og dermed tvinge mig på bistand ved [by1] komunne eller tvinge mig til førtidspansion som 41 årlige. Det fuldstændig absurt. For jeg er ikke stærk nok økonomisk og personligt til at SKAT bare kan gøre lige hvad det passer dem med mig, jeg har ikke råd til til at hyre en Avkoadt og køre en langt sag i mod SKAT som er Staten. Det er altid umuligt som udlægning at klage over SKAT eller nogen andre myndighedere i den sags skyld, vi har bare ikke noget at skulle sagt, det har altid vært ligesådan.

Men jeg har virkerlige lært nogen ting her måske, og jeg har virkerlige haft nogen Dansker som har ikke ville betale hverken for mine matrialer eller min arbejdskraft, Ring selv til [virksomhed11], [virksomhed12], [virksomhed13] i [by2], [virksomhed14], det er bare nogen af de Murermester og Typehus firma som ikke har betalt mig men jeg har fået regning i stedet for. Hvad vil Skat/[person5] gøre ved dem. Nu spøger jeg så, er det ikke rimlige jeg træker det fra som udgift? Eller er det mig som er fuldstændig er forkeret på den? Eller hvordan gøre man og hvad gøre man? skal det hele fremstår når den pågælende år er overstået selvom man ikke er færdig med at skændes/ diskuteres med sine Kollega/Kunder vedr. igang værende projekt eller kan man vente med at til man er færdig med projektet. Det er derfor jeg ikke har taget indeståedne fra [finans1] med og det meste var jo som sagt forudbetalt og lånte penge, det betydere faktisk at det ikke var mine penge alligevel 2018 og 2019.

Jeg har jo ikke forstand på hvordan man laver en udgift eller en Aconto beløb og eller Kreditnota og eller en rigitg Faktura for den sagens skyld, som Skat har bæmerket tror jeg.

Derfor alle de fejl som skat nu har fundet. Og havd mener [person5] med min faktura 96-104 er den ikke godkendt som udgift eller hvordan skal jeg forstår det, for det er nemlige en udgift.

Med min 280 kr.i timen og med min lille Murerfirma så tror SKAT, bare lige for at nævene nogen, at jeg er den næste [person6], [person7], [person8] med kæmpe stor SKATE SNYD.

[person5] fra SKAT har ikke vært særlige profisional i den her sag. Som det første har jeg ikke kunnet forstår hvad hun sagde i telefonen på grund af hendes danske sprog og hendes udtalelser på dansk, det kunne man ikke forstår. Og for det andet [person5] har startet denne her udersøgelse på mig på baggrund af hun havde åbenbart sendt brev til mig til en adresse jeg ikke boet der mere, ja vi var flyttet, men [person5] starter en undersøgelse på mig i stedet for at ringe til mig eller sende brev per E-boks. Så var det her undersøgelse ikke startet. [person5] starter også denne undersøglese på mig fordi det er en lille nem virksomhed og alt er femlagt og er i det dasnke banker og dasnke rådgiver.

Jeg kunne bare også sende penge til udlanske banker og udlanske aktier eller hvad vid jeg, hvis jeg havde paner om at snyd i SKAT. Brandstof.

Selv om [person5] siger at jeg skulle have tanket 2-3 gang om dagen hordan kan hun være sikker på det, og hvordan kan [person5] være sikker på at det kan ikke skyldes man har travlt og at man kun tanker 100 kr.også samles man et sted også køre man sammen og dermed deler brandstof udgifter, hviklet er sket mange gang.

Det er bare for nemt og være en STAT Myndighed og bestemmer alt for enn. Hvad kan vi alm. borger gøre imod det, ja intet, vi får jo intet ud af klage eller sige andet, for jeg har følse af at vi ikke har noget skulle have sagt færdig.”

Virksomhedsejeren har på et møde med Skatteankestyrelsen gjort gældende, at byggematerialerne har været anvendt i hans virksomhed. Han har haft et byggeprojekt ved siden af byggeri af eget hus, og nogle af materialerne er gået til dette projekt. Der har på [adresse1] i [by1] har været leveret varer fra [virksomhed3] i form af tvangsblander 6.000 kr., mursten 22.000 kr., skotrende 22.500 kr., krydsfinerplader 5.600 kr., paller 1.800 kr. og syreerstatning 3.500 kr., som ikke er indgået i virksomhedsejerens private boligbyggeri.

Virksomhedens indehaver har bemærket, at tvangsblander har været anvendt i hans virksomhed, idet den kan transporteres rundt, og krydsfinerplader har været brugt til at køre på.

Han har haft byggeprojekter, som hans murerfirma ikke har modtaget betaling for. Han indbragte kunden for retten for at få sine penge, men tabte sagen. Klageren medbragte faktura for salær til advokat.

Virksomhedens indehaver forklarede desuden, at han havde en tømrer til at bygge taget på sit private hus. Han betalte tømreren 150.000 kr. herfor, og tømreren leverede materialerne til taget, og derfor købte han ikke selv materialer til taget.

Virksomhedens indehaver bemærkede vedrørende skotrenden, at var blevet bedt om at brække et hus ned, og i forbindelse med nedrivningen ødelagde han en skotrende, og han havde derfor købt en skotrende, selv om det ikke var en vare han normalt indkøber i murervirksomheden.

Virksomhedens indehaver har på mødet afleveret dokumentation for, at hans gulpladebil har været på værksted i 2018.

Efter mødet har virksomhedens indehaver fremsendt faktura med fakturadato 7. juli 2018 for skalmuring af hus, som han har udført for en kunde. Ifølge fakturaen har klageren anvendt 7.000 stk. mursten til et samlet beløb af 49.000 kr.

Virksomhedens indehaver har desuden fremsendt korrespondance fra 2018 mellem virksomhedens indehaver og en kunde og faktura fra en håndværker for ratebetaling for opførelse af tag.

Virksomhedens indehaver har oplyst vedrørende salgsmoms, at virksomhedens kunde [virksomhed2] A/S har indbetalt for salg fra virksomheden på en gammel bankkonto, som ikke fremgår af de udstedte fakturaer fra virksomheden.

I bemærkninger til referat af mødet med Skatteankestyrelsens sagsbehandler den 6. september 2021 har virksomhedens indehaver bemærket:

”Faktura 96-104 er et faktura som jeg har tabt rigtig mange penge. Og det er også her jeg skulle have skrevet både materialer og timer på, det er en fejl, det kan jeg godt se nu- det beklager jeg. Det ville give mere mening nu.

Jeg vil ikke bortfalde klagen til de 15950kr. Klagen skal forsætte.

Jeg har ikke glemt at lave en faktura på15950 kr. jeg laver altid faktura til folk, en faktura er et stor glæde for mig når jeg endelige bliver færdig med et stykke arbejde og ser fem til at lave en faktur-så nej jeg har ikke glemt at lave en faktura på15950 kr.

Jeg har jo også lånt penge den gang til at opføre mit Hus på, jeg havde lånt over 2 mil. kr.Og Skat de blander mine lånte penge samen med tjente penge, hvilke jeg mener er et kæmpe forskel- jeg skal da ikke betale Skat af lånte penge- men af tjente penge.

De 15950 kr.er lånte penge og ikke tjente penge.

Alle udgifter til materialer fra [virksomhed3] og [virksomhed15] skal også godkendes af Skat, de er købt på det formål med at bruge dem til mit lille firma.

Som sagt føre, jeg arbejder under nogen andre større firma- og det er ikke altid de opføre sig ordenligt over for mig.

De vil for eksampel have 5-10 år byggaranti af mig, de betaler ikke for et nyt sag som jeg lige var bleven færdig med medmindre jeg laver noget om på et andet sag som jeg havde udført for flere år tilbage- de mener det burde jeg lave gratis da det høre under et byggaranti. Så er det her jeg taber sagen og taber rigtig mange penge, timer og materialer.

[...]

Jeg er med på at jeg skulle have skrevet bygge materialer på mine faktura, så var vi ikke havnet her i dag.

[...]”

Landsskatterettens afgørelse

Salgsmoms

Sagen angår om virksomhedens salgsmoms skal forhøjes med 22.306 kr. for perioden fra den 1. januar 2018 til den 31. december 2019, idet virksomheden ikke har bogført en faktura i 2018, og da virksomheden har haft salg i 2019, som virksomheden ikke har afregnet moms af.

Virksomheder, der leverer varer og ydelser, her i landet, skal opkræve moms med 25 procent. Det fremgår af momslovens §§ 3, 4 og 33.

Det følger af momslovens §§ 56 og 57, at virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 og 51 a for hver afgiftsperiode skal opgøre og indberette den udgående og indgående afgift. Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften.

Afgiftsperioden 1. januar 2018 til 31. december 2018:

Virksomheden har ifølge kontoudtog fra [finans1] i 2018 haft indtægt vedrørende salg til [virksomhed2] A/S på 19.937,50 kr. Moms heraf udgør 3.987 kr. Virksomheden har ifølge kontospecifikationerne for konto ”64000 – Salgsmoms (udgående moms)” ikke bogført salgsmomsen.

Landsskatteretten har i afgørelse af d.d., i klagesagen vedrørende Skattestyrelsens forhøjelse af omsætning, sagsnr. [sag1], fundet, at Skattestyrelsen var berettiget til at forhøje klagerens skattepligtige indkomst med 15.590 kr., (fakturabeløbet 19.937,50 kr. ekskl. moms) idet virksomheden ikke har bogført faktura 86 fra [virksomhed2] A/S.

Landsskatteretten finder, at virksomhedens momstilsvar i afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2018 forhøjes med 3.987 kr., jf. momslovens §§ 56 og 57.

Afgiftsperioden 1. januar 2019 til 31. december 2019:

Skattestyrelsen har i afgørelse af 29. oktober 2020 på baggrund af oplysninger fra virksomhedens erhvervskonto opgjort virksomhedens salgsmoms til 65.091 kr. Virksomheden har ifølge oplysninger fra virksomhedens bogholder den 13. januar 2021 i afgiftsperioden 1. januar 2019 til 31. december 2019 bogført varesalg for 333.639,80 kr. Moms heraf udgør 83.409,95 kr.

Landsskatteretten har lagt vægt på, at virksomheden manglede at bogføre flere fakturaer, og at virksomheden på konto ”1100 – Salg af varer/ydelser” har opgjort det samlede varesalg til 333.639,80. kr. Momsen heraf udgør 83.409,95 kr.

Landsskatteretten finder, at virksomheden momstilsvar i afgiftsåret 2019 skal forhøjes med 18.319 kr., jf. momslovens §§ 56 og 57.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse af 29. marts 2021 om ændring af salgsmoms.

Købsmoms

Der skal tages stilling til, om virksomheden er berettiget til fradrag for købsmoms for udgifter til byggematerialer og installationer på henholdsvis 65.614 kr. i afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2018 og for 75.169 kr. i afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2019, samt om virksomheden er berettiget til fradrag for moms for køb af brændstof til bil på henholdsvis 7.394 kr. i afgiftsperioden 1. januar til 13. december 2018 og for 4.121 kr. i afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2019 og fradrag for moms på reparation af hvidpladebil for 1.079 kr. i 1. januar til 31. december 2018.

Efter momslovens § 56 skal virksomheder for hver afgiftsperiode opgøre den indgående afgift, som er afgiften på virksomhedens fradragsberettiget køb.

Det følger af momslovens § 37, at der ikke er fradragsret for køb af varer og ydelser, som benyttes til for virksomheden uvedkommende formål, herunder køb af varer og ydelser der anvendes privat. Såfremt varer og ydelser benyttes både til fradragsberettigede formål efter momslovens § 37 og til formål der er virksomheden uvedkommende, kan der udelukkende foretages fradrag for den del af afgiften, der skønsmæssigt svarer til de pågældende varer og ydelsers fradragsberettigede brug i den registreringspligtige virksomhed. Det fremgår af momslovens § 38, stk. 2.

Virksomheden har ifølge kontospecifikationerne for konto ”64060 – Købsmoms (indgående moms)” - afholdt moms på 65.614 kr. i afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2018 og på 75.169 kr. i afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2019 vedrørende indkøb af et byggematerialer og installationer.

Landsskatteretten har i afgørelse af d.d. i klagesagen vedrørende Skattestyrelsens forhøjelse af indehaverens skattepligtige indkomst, jf. sagsnr. [sag1], fundet, at klageren ikke havde skattemæssigt fradrag for 262.455 kr. for afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2018 og 300.667 kr. for afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2019 på baggrund af, at retten har anset udgiften til leverancer af byggematerialer og installationer på adressen [adresse1] i [by1] for at være en privatudgift for indehaveren, der var indkomstopgørelsen uvedkommende.

Da udgiften må anses for en privat udgift, og da der ikke efter momslovens § 37, stk. 1 og § 38, stk. 2, kan fradrages indgående afgift af varer, der ikke er anvendt til brug for virksomhedens momsbelagte leverancer, stadfæster Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse.

Det følger af momslovens § 42, stk. 1, nr. 6, at virksomheder ikke kan fradrage afgift af indkøb m.v., som vedrører anskaffelse og drift af personmotorkøretøjer, der er indrettet til befordring af ikke mere end 9 personer.

Af momsbekendtgørelse nr. 808 af den 30. juni 2015, § 82 fremgår, at registrerede virksomheder til dokumentation af den indgående afgift skal kunne fremlægge faktura, forenklede fakturaer og afregningsbilag. Bekendtgørelsens § 58, stk. 1, fastsætter de nærmere krav til fakturaens indhold.

Virksomheden har ifølge kontospecifikation for konto ”6020 – brændstof (gulplade)” bogført brændstofforbrug på 29.576,63 kr. i afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2018 og på 16.485,12 kr. i afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2019. Moms heraf var 7.394,16 kr. for 2018 og 4.121,28 kr. for 2019. Klageren har ikke kunne fremlægge dokumentation for købene efter momsbekendtgørelsen, jf. momsbekendtgørelsens §§ 82 og 58, og klageren har ikke kunne dokumentere, at det købte brændstof har været anvendt til virksomhedens gulpladebil, jf. momslovens § 42, stk. 1, nr. 6. Landsskatteretten finder således, at virksomheden ikke kan fradrage moms på køb af brændstof i afgiftsperioden 1. januar 2018 til 31. december 2018 og afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2019.

Virksomheden har ifølge kontokort for ”6040 – Vedligeholdelse (gulplade)” for 2018 bogført reparation af bil med indregistreringsnummer [reg.nr.1] på 4.315,53 kr. Momsen heraf var 1.078,88 kr. Ifølge motorregistret har [reg.nr.1] været registreret som personbil til privat personkørsel. Virksomheden kan efter momslovens § 42, stk. 1, nr. 6, ikke fradrage moms på drift af personmotorkøretøjer. Landsskatteretten finder således, at virksomheden ikke kan fradrage moms på reparation af bil med registreringsnummer [reg.nr.1].

På baggrund af ovenstående stadfæster Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse af 29. marts 2021 om ændring af købsmoms for afgiftsperioden 1. januar 2018 til 31. december 2018 og afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2019.