Kendelse af 17-08-2021 - indlagt i TaxCons database den 09-09-2021

Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af yderligere 7.800 kr. i tinglysningsafgift for tinglysningen af et skøde med løbenr. [...17] på ejendommen med matrikelnr. [...1], [by1] By, [by1].

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren har den 11. juni 2018 tinglyst et skøde med løbenr. [...17] (herefter skødet) på ejendommen med matrikelnr. [...1], [by1] By, [by1] (herefter ejendommen).

Ifølge skødet var købesummen 1.000.000 kr., og på baggrund af dette beløb er der betalt en tinglysningsafgift på 7.660 kr., hvilket svarer til 0,6 % af købesummen plus den faste afgift på 1.660 kr.

På skødet er ejendommen kategoriseret som værende en enfamiliesejendom, og følgende erklæring er angivet i erklæringsfeltet:

”Sommerhuserklæring - helårsbeboelse Erhververen erklærer under strafansvar, at ejendommen skal anvendes til udlejning til helårsbeboelse.”

Pr. 1. oktober 2017 var ejendomsværdien 216.800 kr. for ejendommen, som på tidspunktet var et ubebygget areal.

Ved vurderingen pr. 1 oktober 2018 var ejendommen en beboelsesejendom, og ejendomsværdien var 2.300.000 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at der ved tinglysningen skal svares yderligere 7.800 kr. i tinglysningsafgift.

Som begrundelse har Skattestyrelsen anført følgende:

”Der skal betales afgift efter tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2, af den højeste værdi af enten ejerskiftesummen eller ejendomsværdien ved tinglysning af ejerskifte af boligejendomme, der anvendes erhvervsmæssigt. Se Skattestyrelsens juridiske vejledning E.B. 3.1.2.2.

Køber var [virksomhed1] ApS. Der var afgivet erklæring:

”Erhververen erklærer under strafansvar, at ejendommen skal anvendes til udlejning til helårsbeboelse”.

Det indebærer, at ejendommen skulle anvendes erhvervsmæssigt, derfor agter Skattestyrelsen at opkræve afgift af den seneste på tinglysningstidspunktet offentliggjorte ejendomsværdi, som var 2.300.000 kr. og højere end købesummen på 1.000.000 kr., efter tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2.

Afgiften opgøres herefter således:

Afgiftspligtigt beløb 2.300.000 kr.

0,6 % af afgiftspligtigt beløb 13.800 kr.

Oprundet jf. TAL § 2 13.800 kr.

Fast afgift jf. TAL § 4 stk. 1 1.660 kr.

I alt 15.460 kr.

Betalt ved anmeldelse 7.660 kr.

Til betaling 7.800 kr.

I har betalt 7.660 kr. og skal nu betale yderligere 7.800 kr.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at afgiftsopkrævningen skal nedsættes fra 7.800 kr. til 0 kr., idet der allerede er betalt den korrekte tinglysningsafgift.

”Ændring af tinglysningsafgift i forbindelse med tinglysning af skøder jvf vedhæftede afgørelser.

Vi er ikke enig i de foreslåede ændringer af tinglysningsafgiften. Det fremgår af tinglysningsafgiftlovens §4 stk.4, at der ved ejerskifte af enfamiliehuse skal berigtiges tinglysningsafgift af ejerskiftesummen.

I sagerne: [...96], [...17], [...73], [...12], [...36] og [...83] fremgår det, at alle ovennævnte ejendomme ved handlens indgåelse er ènfamiliesejendomme, hvilket ligeledes fremgik af BBR-meddelelsen der forelå på tidspunktet for tinglysningen, idet disse ejendomme på tidspunktet for købet ikke var udlejet eller istandsættelse påbegyndt. Det er derfor vores opfattelse at den af os beregnede tinglysningsafgift er korrekt. For så vidt angår skødet tinglyst 30.08.2018-1010071121 er dette ligeledes en énfamiliesejendom, erhvervet på tvangsauktion af [virksomhed2] ApS som ufyldestgjort panthaver og videresolgt i september 2018.”

Landsskatterettens afgørelse

Når der i det følgende henvises til tinglysningsafgiftsloven, er dette en henvisning til dagældende lovbekendtgørelse nr. 142 af 31. januar 2019 om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder m.v.

Det fremgår af tinglysningsafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, at der skal betales en afgift til statskassen ved tinglysning af betinget eller endeligt ejerskifte af fast ejendom.

Tinglysningsafgiften udgør 1.660 kr. og 0,6 % af afgiftsgrundlaget, jf. tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 1.

Afgiftsgrundlaget for erhvervsejendomme beregnes i medfør af tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2, 1. pkt., af ejerskiftesummen, dog mindst af den på tidspunktet for anmeldelse til tinglysning senest offentliggjorte ejendomsværdi.

Af tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2, 2 og 3 pkt., fremgår det, at ved anmeldelse til tinglysning af ejerskifte af fast ejendom skal ejendomsværdien være oplyst. Er ejendommen ikke selvstændigt vurderet på tidspunktet for anmeldelse til tinglysning, eller er der i tiden mellem den senest offentliggjorte vurdering og anmeldelsen sket væsentlige forandringer med hensyn til ejendommen, skal ejendommens værdi angives efter bedste skøn, og afgiften skal da mindst beregnes på grundlag af den angivne værdi.

Angives værdien efter stk. 2, 3. pkt., ikke, eller er registreringsmyndigheden i tvivl om rigtigheden af værdien, oversender registreringsmyndigheden spørgsmålet om ejendommens værdi til told- og skatteforvaltningen til afgørelse, når tinglysningsekspeditionen er afsluttet, jf. tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 3, 1. pkt.

Told- og skatteforvaltningen foranlediger om fornødent ejendommen vurderet efter ejendomsvurderingsloven, jf. tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 3, 3 pkt.

Ved ejerskifte af enfamilieshus, flerfamilieshus eller fritidsbolig beregnes afgiften af ejerskiftesummen, jf. tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 4.

Ved byretsdommen af 28. juni 2016 (SKM2016.589.BR) fandt retten i [by2], at efter ordlyden af § 4, stk. 4, sammenholdt med forarbejderne, da forudsætter beregning af afgiften efter denne bestemmelse, at ejeren benytter enfamilieshuset til beboelse og ikke til erhvervsmæssig udlejning. Byretten udtalte herefter, at da sagsøgeren har erhvervet lejlighederne med henblik på en erhvervsmæssig brug, skal beregningen af tinglysningsafgiften således ske i overensstemmelse med udgangspunktet i tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2, af den seneste på tidspunktet for anmeldelse til tinglysning offentliggjorte ejendomsværdi, idet denne oversteg ejerskiftesummen.

Landsskatteretten finder således med udgangspunkt i byrettens dom, at det er køberens anvendelse eller tiltænkte anvendelse af enfamiliehuset, som er afgørende for, hvorvidt tinglysningsafgiften skal beregnes efter tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2, 1. pkt. eller stk. 4.

Af den afgivne erklæring i forbindelse med tinglysningen af det omhandlede skøde fremgår det, at enfamiliehuset blev erhvervet med henblik på udlejning til helårsbeboelse. Der er således tale om erhvervsmæssigt brug, og tingslysningsafgiften for tinglysning af skødet skal derfor opgøres efter tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2, 1. pkt.

Idet ejendommen blev bebygget i tidsrummet mellem den senest offentliggjorte ejendomsvurdering pr. 1. oktober 2017 og anmeldelsestidspunktet den 11. juni 2018, skal der i skødet angives en skønnet værdi, og afgiften skal da mindst beregnes på grundlag af denne angivne værdi, jf. tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2, 3. pkt.

Der er i skødet ikke angivet en skønnet værdi efter stk. 2, 3. pkt., så derfor har Skattestyrelsen fastsat denne værdi til 2.300.000 kr.

Ejendomsværdien pr. 1. oktober 2018 lød på 2.300.000 kr. Denne vurdering af ejendomsværdien blev foretaget efter, at ejendommen blev bebygget, og vurderingen har en tidsmæssig nær sammenhæng med anmeldelsestidspunktet. Det har derfor ikke været fornødent at foretage en ny vurdering efter ejendomsvurderingsloven med henblik på at kunne beregne tinglysningsafgiften. Skattestyrelsen har således været berettiget til at anvende ejendomsværdien pr. 1. oktober 2018.

Ejendomsværdien pr. 1. oktober 2018 overstiger købesummen, idet købesummen var 1.000.000 kr., og ejendomsværdien androg 2.300.000 kr.

Tinglysningsafgiften skal herefter opgøres til 15.460 kr., opgjort som 0,6 % af 2.300.000 kr. plus 1.660 kr. Klageren har allerede betalt 7.660 kr. i tinglysningsafgift.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsen afgørelse om opkrævning af yderligere tinglysningsafgift på 7.800 kr.