Kendelse af 22-09-2022 - indlagt i TaxCons database den 13-10-2022

Journalnr. 21-0050287

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

1. januar 2017 – 31. december 2017

Forhøjelse af lønsumsafgift

20.318 kr.

0 kr.

20.318 kr.

1. januar 2018 – 31. december 2018

Forhøjelse af lønsumsafgift

60.213 kr.

0 kr.

60.213 kr.

1. januar 2019 – 31. december 2019

Forhøjelse af lønsumsafgift

210.349 kr.

0 kr.

210.065 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomhedens indehaver har siden den 1. november 2018 været registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1], som er registreret med branchekode 493200 Taxikørsel.

Indehaveren ejer endvidere en udlejningslejlighed.

Virksomheden har pr. 31. oktober 2017 indgået en kontrakt med [virksomhed2] ApS vedrørende handicapkørsel og anden kørsel for [virksomhed3].

Virksomheden har været registeret med pligterne AM-bidrag, A-skat og lønsumsafgift siden 1. november 2008. Virksomheden har haft 4 ansatte i 2017, 20 ansatte i 2018 og 26 ansatte i 2019 og har ifølge Skattestyrelsens udsøgning og indehaverens personlige skatteoplysninger (R75) indberettet lønudgifter for perioderne i 2017, 2018 og 2019 med hhv. 779.497 kr., 1.603.328 kr. og 2.200.409 kr. Indehaveren har endvidere angivet lønsumsafgift for indkomstårene 2017, 2018 og 2019 med hhv. 30.984 kr., 89.652 kr. og -20.000 kr.

Virksomhedens indehaver har for hvert af indkomstårene 2017, 2018 og 2019 selvangivet et overskud af virksomhed på henholdsvis 299.632 kr., 549.063 kr. og 101.646 kr. Beløbet for indkomståret 2019 indeholder dels resultat af virksomheden med 76.969 kr. og resultat af indehaverens udlejningslejlighed med 24.677 kr.

Ifølge resultatopgørelserne har virksomheden haft følgende omsætning i de påklagede indkomstår:

Omsætning

2017

[virksomhed4]

650.514 kr.

[virksomhed3]

929.217 kr.

I alt

1.579.731 kr.

Omsætning

2018

[virksomhed4]

794.304 kr.

[virksomhed5]

703.865 kr.

[virksomhed3]

4.512.251 kr.

I alt

6.010.420 kr.

Omsætning

2019

[virksomhed4]

344.315 kr.

[virksomhed3]

7.762.062 kr.

Kommuner

22.230 kr.

I alt

8.128.607 kr.

Skattestyrelsen har anmodet om virksomhedens regnskabsmateriale, herunder bankkontoudskrifter. Virksomhedens repræsentant har fremsendt materialet hhv. den 2. oktober 2020 og den 27. oktober 2020.

I forbindelse med en gennemgang heraf har Skattestyrelsen konstateret, at virksomheden i indkomstårene 2017, 2018 og 2019 bl.a. har fratrukket udgifter til underleverandørerne [virksomhed6] ApS, [virksomhed7] IVS IVS, [virksomhed8] ApS, [virksomhed9] IvS, [virksomhed10] IVS, [virksomhed11] ApS, [virksomhed12] ApS og [virksomhed13] ApS.

Skattestyrelsen har efterfølgende gennemført kontrol af virksomhedens posteringer på konto 2800 ”Fremmed kørsel”, som er fratrukket under vareforbrug i virksomhedens regnskab. Udgifter til underleverandører er fratrukket med 166.070 kr. (afrundet) i 2017, 1.624.875 kr. (afrundet) i 2018 og 2.623.479 kr. (afrundet) i 2019.

Skattestyrelsen har gennemgået det fremlagte regnskabsmateriale og har konstateret, at det indeholder fakturaer fra 7 af de ovennævnte underleverandører vedrørende udgifter fratrukket i indkomstårene 2017, 2018 og 2019. Der er ikke fremlagt supplerende oplysninger vedrørende disse fakturaer, herunder underbilag eller samarbejdsaftaler indgået mellem virksomheden og de ovennævnte underleverandører. Skattestyrelsen har endvidere konstateret, at der ikke foreligger fakturaer eller bilag vedrørende en del af de bogførte udgifter til underleverandører.

Skattestyrelsen har i afgørelse af 22. december 2020 forhøjet virksomhedens A-skat og AM-bidrag med samlet 2.342.254 kr. for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2019. Forhøjelsen fremkommer som konsekvens af, at Skattestyrelsen i samme afgørelse har nægtet fradrag for udgifter til underleverandører for indkomstårene 2017, 2018 og 2019 med henholdsvis 166.070 kr., 1.485.110 kr. og 2.345.840 kr., og at Skattestyrelsen samtidig har anset, at virksomheden har udbetalt løn til ansatte med et tilsvarende beløb og herefter godkendt et fradrag for yderligere lønudgifter. Da der er godkendt et fradrag for yderligere lønninger, har Skattestyrelsens afgørelse ikke resulteret i ændring af virksomhedens resultat.

I Skattestyrelsens opgørelse af ikke godkendte udgifter til underleverandører for indkomståret 2019 har Landsskatteretten i afgørelse med journal nummer [sag1] konstateret, at et bogført beløb på 10.000 kr. er medtaget to gange, hvilket vil sige, at de opgjorte lønudgifter for indkomståret 2019 retteligt udgør 10.000 kr. mindre, dvs. 2.335.840 kr.

Skattestyrelsen har i påklagede afgørelse på baggrund af ændringerne i ovenstående afgørelser opgjort en manglende lønsumsafgift på samlet set 290.880 kr. Forhøjelsen er opgjort således:

2017

Indberettede lønudgifter, jævnfør eIndkomst 779.497 kr.

+ lønudgift, jf. afgørelse af den 22. december 2020 166.070 kr.

+ resultat af taxavirksomhed 299.632 kr.

Afgiftsgrundlag til beregning af lønsum 1.245.199 kr.

Ansat lønsumsafgift (4,12 % af 1.245.199 kr.) 51.302 kr.

2018

Indberettede lønudgifter, jævnfør eIndkomst 1.603.328 kr.

+ lønudgift, jf. afgørelse af den 22. december 2020 1.485.110 kr.

+ resultat af taxavirksomhed 549.063 kr.

Afgiftsgrundlag til beregning af lønsum 3.637.501 kr.

Ansat lønsumsafgift (4,12 % af 3.637.501 kr.) 149.865 kr.

2019

Indberettede lønudgifter, jævnfør eIndkomst 2.172.631 kr.

+ løn, jf. afgørelse af den 22. december 2020 2.345.840 kr.

+ resultat af taxavirksomhed 101.646 kr.

Afgiftsgrundlag til beregning af lønsum 4.620.117 kr.

Ansat lønsumsafgift (4,12 % af 4.620.117 kr.) 190.349 kr.

Skattestyrelsen har herefter opgjort forhøjelsen af virksomhedens lønsumsafgift således:

År

Angivet

Ansat

Forhøjelse

2017

30.984 kr.

51.302 kr.

20.318 kr.

2018

89.652 kr.

149.965 kr.

60.213 kr.

2019

-20.000 kr.

190.349 kr.

210.349 kr.

I alt

290.880 kr.

I opgørelsen for indkomståret 2019 har Skattestyrelsen medtaget et resultat af taxavirksomheden på 101.646 kr. Resultatet udgør 76.969 kr. Skattestyrelsen har således fejlagtigt medtaget overskuddet af indehaverens udlejningslejlighed på 24.677 kr. i beregningen. Endvidere skal de yderligere lønudgifter, jf. ovenstående, indgå med 2.335.840 kr. i beregningen. Derudover har virksomhedens indehaver, jf. Skattestyrelsens udsøgning og R75 oplysningerne, indberettet lønudgifter på 2.200.409 kr., som rettelig skulle have været anvendt ved beregningen.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for perioden 1. januar 2017 – 31. december 2019 forhøjet virksomhedens lønsumsafgift med samlet set 290.880 kr.

Skattestyrelsen har foretaget forhøjelsen på baggrund af afgørelse af 22. december 2020, hvor udgifter til underleverandører er nægtet samtidig med, at der er godkendt et fradrag for lønudgifter, ligesom virksomheden blev efteropkrævet indeholdelsespligtig AM-bidrag og A-skat på i alt 2.342.254 kr. Disse ansættelser er tillige påklaget og de behandles i særskilte klagesager.

Skattestyrelsen har begrundet afgørelsen således:

”1. Lønsumsafgift

1.1. De faktiske forhold

I henhold til Skattestyrelsens oplysninger, er din virksomhed fritaget for moms, jævnfør momslovens

§ 13, stk. 1, nr. 15, idet virksomhedens aktivitet består i personbefordring. Der skal derfor betales lønsumsafgift, jævnfør lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 1.

Skattestyrelsen har i afgørelsen af den 22. december 2020 forhøjet din virksomheds betaling af A-skat og am-bidrag, hvorved afgiftsgrundlaget for lønsum ligeledes skal ændres.

(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Virksomheden [virksomhed1] er omfattet af fritagelsesbestemmelserne i henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 15, idet virksomheden beskæftiger sig med persontransport og dermed ikke skal afregne moms. Dette medfører, at virksomheden er omfattet af pligten til at betale lønsumsafgift.

Afgiftsgrundlaget til beregning af lønsumsafgiften skal opgøres til virksomhedens lønsum +/-

over/underskud af selvstændig virksomhed, jævnfør lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 1 og der skal

afregnes en lønsumsafgift heraf med 4,12 %, jævnfør lønsumsafgiftslovens § 5, stk. 1. Skattestyrelsen har derfor opgjort virksomhedens lønsumsafgift for indkomstårene 2017 – 2019 således:

(...)

Der skal således betales i alt 290.880 kr. mere i lønsumsafgift for indkomstårene 2017 – 2019.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens lønsumsafgift på i alt 290.880 kr. for perioden 1. januar 2017 – 31. december 2019 skal nedsættes til 0 kr.

Subsidiært har repræsentanten fremsat påstand om hjemvisning til Skattestyrelsen til fornyet behandling.

Landsskatterettens afgørelse

Virksomheden er fritaget for moms i henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 15, hvorfor den skal betale lønsumsafgift, jf. lov om afgift af lønsum § 1, stk. 1. Afgiftsgrundlaget til beregning af lønsumsafgiften skal opgøres til virksomhedens lønsum +/- over-/underskud af selvstændig virksomhed, jf. lov om afgift af lønsum § 4, stk. 1, og der skal afregnes en lønsumsafgift heraf med 4,12 % jf. lov om afgift af lønsum § 5, stk. 1.

Landsskatteretten har i afgørelse med sagsnr. [sag1] fundet, at der ikke i indehaverens indkomstopgørelse for indkomstårene 2017, 2018 og 2019 kan godkendes fradrag for udgifter i henhold til bogførte beløb og fremlagte fakturaer fra 12 navngivne underleverandører, idet der for nogle bogførte beløb ikke er fremlagt fakturaer og idet det vurderes, at der ikke er realitet bag de af indehaveren fremlagte fakturaer.

Landsskatteretten har desuden i en anden sammenholdt sag med sagsnr. 21-0022877 fundet, at arbejdet for [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed5] og ”kommuner” er udført, idet virksomheden er blevet honoreret for kørsel af disse. Retten kunne tiltræde Skattestyrelsens opfattelse af, at det er virksomhedens egne lønansatte medarbejdere, der har foretaget kørslen.

Virksomheden skal derfor afregne yderligere lønsumsafgift for perioden 1. januar 2017 – 31. december 2019. Skattestyrelsen har opgjort den manglende lønsumsafgift for indkomstårene 2017 til 2019 til 290.880 kr. fordelt med hhv. 20.318 kr., 60.213 kr. og 210.349 kr.

Landsskatteretten har konstateret fejl i Skattestyrelsens opgørelse af lønsumsafgiften for indkomståret 2019 og har herefter foretaget en ny beregning, således resultatet af virksomheden er reduceret med hhv. de 24.676 kr., som kan henføres til klagerens udlejningsvirksomhed og de 10.000 kr., som er medtaget to gange i opgørelsen af lønudgifterne. Endvidere er de indberettede lønudgifter ændret fra 2.172.631 kr. til 2.200.409 kr. i henhold til Skattestyrelsens udsøgning og R75-oplysningerne.

Retten har herefter opgjort den manglende lønsumsafgift for perioderne i 2019 således:

Indberettede lønudgifter, jf. Skattestyrelsens udsøgning og R75-oplysningeren 2.200.409 kr.

+ yderligere løn, jf. rettens afgørelse med journal nummer [sag1] 2.335.840 kr.

+ resultat af taxavirksomhed 76.969 kr.

Afgiftsgrundlag til beregning af lønsum 4.613.218 kr.

Ansat lønsumsafgift (4,12 % af 4.613.218 kr.) 190.065 kr.

Angivet lønsumsafgift -20.000 kr.

= Forhøjelse af lønsumsafgift 210.065 kr.

Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse vedrørende forhøjelsen af virksomhedens lønsumsafgift for perioden 1. januar 2017 – 31. december 2018 og nedsætter Skattestyrelsens afgørelse vedrørende forhøjelsen af lønsumsafgiften for perioden 1. januar 2019 – 31. december 2019 fra 210.349 kr. til 210.065 kr., således at den samlede forhøjelse udgør 290.596 kr.

Landsskatteretten finder ikke, at der er grundlag for at tage klagerens subsidiære påstand om hjemvisning til følge.

Formalitet

I henhold til forældelseslovens § 2, stk. 1, og § 3, stk. 1, forældes krav 3 år efter forfaldstidspunktet. Jf. forældelseslovens § 3, stk. 2, begynder forældelsesfristen først at løbe fra det tidspunkt, fordringshaver får kendskab til kravet.

Skattestyrelsen har modtaget de første oplysninger fra klagerens repræsentant den 2. oktober 2020 og Skattestyrelsen har fremsendt afgørelse med opgørelse af skyldig lønsumsafgift den 10. marts 2021. Retten finder herefter, at kravet om betaling af manglende lønsumsafgift for perioderne i 2017 ikke er forældet.