Kendelse af 04-01-2022 - indlagt i TaxCons database den 18-03-2022

Journalnr. 21-0046834

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Virksomhedsindehaverens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioden 1. kvartal 2018

Momstilsvar

71.895 kr.

48.816 kr.

71.397 kr.

Afgiftsperioden 2. kvartal 2018

Momstilsvar

158.642 kr.

92.207 kr.

155.579 kr.

Afgiftsperioden 3. kvartal 2018

Momstilsvar

183.744 kr.

8.000 kr.

157.019 kr.

Afgiftsperioden 4. kvartal 2018

Momstilsvar

167.870 kr.

36.698 kr.

166.447 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at virksomhedsindehaveren (herefter indehaveren) i afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2018 har været registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] tolkeservice, CVR-nr. [...1], som var registreret under branchekoden ”743000 Oversættelser og tolkning”. Virksomheden havde startdato den 6. marts 2017 og er ophørt den 15. februar 2020.

Virksomhedsindehaveren har ifølge den påklagede afgørelse angivet følgende momsoplysninger:

1. kvartal 2018

2. kvartal 2018

3. kvartal 2018

4. kvartal 2018

I alt

Salgsmoms

67.974 kr.

108.455 kr.

98.000 kr.

87.265 kr.

361.694 kr.

Købsmoms

19.158 kr.

16.248 kr.

90.000 kr.

50.567 kr.

175.973 kr.

Momstilsvar

48.816 kr.

92.207 kr.

8.000 kr.

36.698 kr.

185.721 kr.

Skattestyrelsen har den 10. marts 2020 anmodet indehaveren om at indsende materiale i form af virksomhedens skatteregnskab for indkomståret 2018, momsregnskabet for virksomheden for 2018, en beregning af indehaverens privatforbrug samt samtlige bankkontoudtog for alle indehaverens bankkonti for perioden 1. december 2017 til 31. januar 2019.

Indehaveren har ikke efterkommet denne anmodning, hvorfor Skattestyrelsen den 23. juni 2020 har indkaldt alle bankkontoudtog hos [finans1], [finans2], [finans3], [finans4] og [finans5].

Skattestyrelsen har efterfølgende modtaget kontoudtog fra [finans4], [finans1] og [finans3], idet de sidste kontoudtog blev modtaget den 3. juli 2020.

Indehaveren har efterfølgende fremsendt årsopgørelsen for 2018, kontoudtog fra [finans2] vedrørende konto [...81] for 2018, en resultatopgørelse for 2018 for [virksomhed1] samt indehaverens advokats skrivelse til indehaverens tidligere revisor vedrørende klagerens krav, herunder anmeldelseskvittering til politiet samt retsbog om parternes forlig.

Skattestyrelsen har ved e-mail til indehaveren den 6. juli 2020 oplyst, at indehaveren fortsat mangler at sende virksomhedens skatteregnskab for 2018, herunder saldobalancer og kontospecifikationer, momsregnskabet for 2018, beregningen af husstandens privatforbrug for 2018 samt kontoudtog fra [finans2], vedrørende konto [...81] for december måned 2017 og januar måned 2019 samt øvrige konti i [finans2] for perioden 1. december 2017 til 31. januar 2019.

Indehaveren har den 10. august 2020 sendt Skattestyrelsen de udbedte bankkontoudtog fra [finans2] vedrørende bankkontiene [...90], [...81] og [...49]. Indehaveren oplyste desuden, at indehaverens tidligere revisor har lavet det indsendte regnskab for 2018, og at indehaveren ikke mener, at regnskabet er udført korrekt.

Af virksomhedens indehavers private bankkonto, konto [...90], fremgår der flere datoer, hvor en bankindsætning er blevet tilbageført samme dag, som denne er kommet ind. Følgende dage er der blevet konstateret en bankindsætning og en tilbageførsel på samme beløb:

Dato

Indgående postering

Udgående postering

Beløb

Momspligtig andel af omsætning (97,518 %)

Heraf moms

7. maj 2018

Mobilepay: [person1]

Mobilepay: [person1]

5.000 kr.

4.876 kr.

976 kr.

6. juni 2018

Tilbageførsel til [...45]

Til [...48]

5.000 kr.

4.876 kr.

976 kr.

11. juli 2018

Tilbageførsel

Til [...11]

1.245,06 kr.

1.214 kr.

243 kr.

1. november 2018

Tilbageførsel til [...47]

Til [...91]

1.500 kr.

1.463 kr.

293 kr.

30. november 2018

[virksomhed1]

Til [...77]

8.450 kr.

8.240 kr.

1.649 kr.

Skattestyrelsen har fremsendt forslag til afgørelse den 5. februar 2021.

Skattestyrelsen har truffet den påklagede afgørelse den 24. februar 2021.

Det fremgår af den påklagede afgørelse, at Skattestyrelsen har gennemgået de modtagne bankkontoudtog og har i den forbindelse kunnet konstatere, at der var bankindsætninger på bankkonti [...81] (Erhvervskonto) og [...90] (Privatkonto) i [finans2], som ikke kunne relateres til interne overførelser m.v.

Skattestyrelsen har foretaget forhøjelsen af virksomhedens momstilsvar på baggrund af bankindsætningerne på virksomhedens erhvervskonto (konto [...81]) og virksomhedens indehavers private bankkonto (konto [...49]).

Bankindsætningerne er opgjort til:

Bankkonto

Beløb inkl. moms (afrundet)

[...81]

2.821.212 kr.

[...90]

163.651 kr.

I alt

2.984.863 kr.

På baggrund af bankindsætningerne har Skattestyrelsen opgjort henholdsvis den skattepligtige omsætning og den momspligtige andel af omsætningen, da virksomheden også har drevet ikke momspligtige aktiviteter, og har derefter opgjort moms af bankindsætningerne. Dette er opgjort således:

Bankindsætninger, jf. ovenfor

2.984.863 kr.

Heraf udgør momspligtig andel af omsætningen 97,518 %

2.910.779 kr.

Heraf moms 20 %

582.155 kr.

Skattepligtig omsætning (2.984.863 -582.155)

2.402.707 kr.

Skattestyrelsen har herefter opgjort virksomhedens salgsmoms på baggrund af disse bankindsætninger til at udgøre følgende beløb:

Afgiftsperioder afrundet

Konto [...81]

Konto [...90]

I alt

1. kvartal 2018

67.546 kr.

4.349 kr.

71.895 kr.

2. kvartal 2018

143.254 kr.

15.388 kr.

158.642 kr.

3. kvartal 2018

178.030 kr.

5.714 kr.

183.744 kr.

4. kvartal 2018

161.405 kr.

6.465 kr.

167.870 kr.

I alt

550.235 kr.

31.916 kr.

582.151 kr.

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for købsmoms, da der ikke er fremlagt dokumentation for sådanne udgifter.

Skattestyrelsen har derfor opgjort og ændret virksomhedens momstilsvar således:

1. kvartal 2018

2. kvartal 2018

3. kvartal 2018

4. kvartal 2018

I alt

Salgsmoms, jf. ovenstående

71.895 kr.

158.642 kr.

183.744 kr.

167.870 kr.

582.151 kr.

Tidligere angivet

67.974 kr.

108.455 kr.

98.000 kr.

87.265 kr.

361.694 kr.

For lidt angivet salgsmoms

3.921 kr.

50.187 kr.

85.744 kr.

80.605 kr.

220.457 kr.

Købsmoms

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Tidligere angivet

19.158 kr.

16.248 kr.

90.000 kr.

50.567 kr.

175.973 kr.

For meget fratrukket købsmoms

19.158 kr.

16.248 kr.

90.000 kr.

50.567 kr.

175.973 kr.

Samlet ændring af momstilsvar

23.079 kr.

66.435 kr.

175.744 kr.

131.172 kr.

396.430 kr.

Repræsentanten har den 25. maj 2021 indsendt klagen til Skatteankestyrelsen. Heri fremhæver repræsentanten, at der snarest muligt vil blive indsendt et nyt udarbejdet årsregnskab med tilhørende bilag for 2018.

Repræsentanten har den 29. juni 2021 indsendt virksomhedens årsrapport for 2018 og saldobalance for 2018. Af den fremlagte årsrapport fremgår der udgifter for 2.276.347 kr. fordelt på 1.963.366 kr. til gager, 98.121 kr. til salgsomkostninger, 83.478 kr. til lokaleomkostninger og 131.382 kr. til administrationsomkostninger. Der er til regnskabet ikke fremlagt fuldstændige bilag.

Repræsentanten har ydermere på opfordring af Skatteankestyrelsen indsendt yderligere materiale den 23. september 2021. Repræsentanten har indsendt i alt 42 fakturaer, hvoraf fire ikke længere er tilgængelige at læse. Det drejer sig om fakturanr. 168, 169, 170 og 196 med fakturadato henholdsvis den 9. januar 2018 og den 7. marts 2018. Af de resterende 38 fakturaer er 20 af dem udskrevet til virksomheden, men er attesteret til eller vedrører faderen til et af indehaverens børn.

Der er tale om følgende 20 fakturaer:

Fakturadato:

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Udgift vedrører

27. januar 2018

1195

24.000 kr.

6.000 kr.

Årligt abonnement [virksomhed2]

29. januar 2018

1196

2.900 kr.

725 kr.

[virksomhed2] entreprise

2. februar 2018

1201

198,70 kr.

49,68 kr.

SMS [virksomhed2]

2. marts 2018

1224

269,75 kr.

67,44 kr.

SMS [virksomhed2]

5. marts 2018

[...]81

267 kr.

66,75 kr.

Firmafon, for indehaveren, [person2], [person3] (faderen til indehaveres barn) og [person4].

29. marts 2018

1249

2.900 kr.

725 kr.

[virksomhed2] entreprise

3. april 2018

1253

420,25 kr.

105,06 kr.

SMS [virksomhed2]

25. april 2018

1278

3.045 kr.

761,25 kr.

[virksomhed2] entreprise

2. maj 2018

[...]37

267 kr.

66,75 kr.

Firmafon for indehaveren, [person3] og [person4].

27. juni 2018

246

240 kr.

60 kr.

Telefontolkning

2. juli 2018

[...]64

267 kr.

66,75 kr.

Firmafon for indehaveren, [person3], [person4] og [person2].

25. juli 2018

10334

45.000 kr.

11.250 kr.

Tolkesystem (1 af 2)

8. august 2018

10341

56.477 kr.

14.119,25 kr.

Tolkesystem (2 af 2) + hosting

24. august 2018

10365

990 kr.

247,50 kr.

[...] tolkesystem

25. september 2018

10395

990 kr.

247,50 kr.

[...] tolkesystem

17. oktober 2018

10427

6.000 kr.

1.500 kr.

Serviceaftale

17. oktober 2018

10426

99 kr.

24,75 kr.

[virksomhed1].dk domæne

18. oktober 208

10428

990 kr.

247,50 kr.

[...] tolkesystem

30. oktober 2018

10435

1.905 kr.

476,25 kr.

[...com] hosting

2. november 2018

10437

990 kr.

247,50 kr.

[...] tolkesystem

I alt

148.216 kr.

37.054 kr.

De resterende 18 fakturaer er alle udstedt til virksomheden. Der er tale om følgende fakturaer:

Fakturadato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Udgift vedrører

8. marts 2018

65064

350 kr.

87,50 kr.

Tolkearbejde

8. marts 2018

65065

200 kr.

50 kr.

Tolkearbejde

14. marts 2018

65142

524,60 kr.

131,15 kr.

Tolkearbejde

30. marts 2018

1960

720 kr.

180 kr.

Tolkearbejde

17. april 2018

66081

794,17 kr.

198,54 kr.

Tolkearbejde

30. april 2018

66591

1.113,82 kr.

278,46 kr.

Tolkearbejde

30. april 2018

66592

875,36 kr.

218,84 kr.

Tolkearbejde

30. april 2018

66594

702,94 kr.

175,74 kr.

Tolkearbejde

1. maj 2018

54

525,75 kr.

75,94 kr.

Tolkearbejde

9. maj 2018

66894

270 kr.

67,50 kr.

Tolkearbejde

9. maj 2018

66895

876,48 kr.

219,12 kr.

Tolkearbejde

6. juni 2018

67648

840,28 kr.

210,07 kr.

Tolkearbejde

10. juni 2018

2063

1.179,90 kr.

294,98 kr.

Tolkearbejde

10. juni 2018

2064

996,05 kr.

249,01 kr.

Tolkearbejde

27. juni 2018

187967

197 kr.

49,25 kr.

[...] abonnement

1. september 2018

730

4.207,50 kr.

1.051,88 kr.

Revisor ydelser

5. september 2018

20

1.020 kr.

255 kr.

Tolkearbejde

3. oktober 2018

564

5.690 kr.

1.422,50 kr.

Tolkearbejde

I alt

20.862 kr.

5.215 kr.

Af de fremsendte bankkontoudtog ses et beløb svarende til udgiften, der fremgår af fakturanr. [...]81 med moms, at være afholdt på erhvervskontoen den 7. marts 2018. Tilsvarende gælder for fakturanr. [...]37 den 4. maj 2018, fakturanr. 187967 den 29. juni 2018, fakturanr. [...]64 den 4. juli 2018, fakturanr. 10334 den 7. august 2018 og fakturanr. 10341 den 7. september 2018. Fakturanummer 730 ses ikke afholdt fra erhvervskontoen. Ingen af de fremlagte fakturaer ses at være afholdt fra indehaverens private bankkonto.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar for perioden 1. kvartal 2018 – 4. kvartal 2018 med i alt 582.151 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

Som anført under punkt 1.1 har vi anmodet om virksomhedens momsregnskab for 2018.

Dette har du ikke indsendt.

Der skal betales moms af varer og ydelser, der leveres mod vederlag i Danmark, ifølge momslovens § 4, stk. 1.

Betalingen af momsen påhviler den momspligtige person, der leverer varer og ydelser her i landet efter momslovens § 46, stk. 1. Momspligten indtræder på det tidspunkt, hvor varen er leveret, hvis der udstedes en faktura er det fakturadatoen, der er leveringstidspunktet ifølge momslovens § 23, stk. 1 og stk. 2. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, anses betalingstidspunktet som leveringstidspunkt, jf. momslovens § 23, stk. 3.

Momslovens § 55 siger, at dem der er registreringspligtige efter § 47, skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af momstilsvaret for hver momsperiode og for kontrollen af, om momstilsvaret er korrekt. Momstilsvaret skal indberettes efter reglerne i momslovens § 57, stk. 1.

Momslovens § 56, stk. 1 siger, at virksomheder for hver afgiftsperiode skal opgøre salgs- og købsmomsen.

Vi har ikke modtaget et momsregnskab, der danner grundlag for opgørelsen af momstilsvaret, jf. momslovens § 55, og dermed hvorledes virksomhedens salgs- og købsmoms pr. periode er opgjort, jf. momslovens § 56, stk. 1. Vi har således ikke haft mulighed for at afstemme og kontrollerede indsendte momsangivelser til virksomhedens bogføring.

Da vi ikke har modtaget momsregnskab og regnskabsmateriale fra dig, jf. momslovens § 7 4, stk. 1 og 4, og da der ikke foreligger et regnskab for virksomhedens afgiftstilsvar efter momslovens § 55, kan Skattestyrelsen foretager en skønsmæssig ansættelse af den indgående og udgående moms efter reglen i opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Vi har gennemgået dine bankkontoudtog for dine konti og oplistet de indsætninger på konto [...81] og [...90] i [finans2], der skønnes at vedrøre din momspligtige/erhvervsmæssige aktivitet.

På konto i [finans2] ([...49]) og på dine øvrige konti i andre pengeinstitutter, er der ikke indsætninger, der skønnes at vedrøre din momspligtige/erhvervsmæssige aktivitet.

Indsætningerne på bankkonto [...81] (Erhvervskonto - og bilag 1) anses for erhvervsmæssige indtægter, idet kontoen er benævnt erhvervskonto samt, at det fremgår af posteringsteksten, at der er tale om fakturabetalinger og indbetalinger fra kommuner m.m.

På bankkonto [...90], har vi i vedlagte bilag 2 oplistet de indsætninger, som skøm1es at vedrøre din virksomhed [virksomhed1], i 2018.

Ved skønnet af de skattepligtige indsætninger er der henset til antallet af transaktioner og beløbsstørrelse, herunder overførsler via Mobilepay og bankoverførsler. Desuden er der henset til beløbsstørrelser, herunder det samlede beløb.

Vi antager betalingsdatoen på bankkontoudtogene for at være tidspunktet for momspligtens indtræden, jf. momslovens§ 23, stk. 3. og har derfor opgjort din salgsmoms pr. kvartal, jf. momslovens § 56, stk. 2 og momslovens§ 57, stk. 1.

Ud fra det angivne i resultatopgørelsen, kan den momspligtige omsætning, ud af den samlede opsætning, opgøres til 97,518 % (2.027.570,55 kr.* 100 / 2.079.570,55 kr.). Se ovenfor under punkt 1.4. Ud fra disse oplysninger, har vi vurderet, at 97,518 % af omsætningen i virksomheden, anses for momspligtig.

Virksomhedens salgsmoms har vi herefter opgjort på baggrund af indsætningerne på kontiene [...81] (bilag 1) og [...90] (bilag 2) i [finans2].

(...)

Grundlaget for beregning af moms er vederlaget jf. momslovens § 27, stk. 1 og momssatsen udgør 25 % af grundlaget jf. momslovens § 33. Det vil sige, at momsen udgør 20 % af de beløb, der er indsat på din bankkonto.

Ifølge momslovens § 3 7, stk. 1 kan virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift (købsmoms), fradrage afgiften for virksomhedens indkøb m.v. af vare og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.

Der ses umiddelbart ikke af teksten til udbetalingerne/hævningerne på dine bankkonti i [finans2], at du har afholdt udgifter, der direkte kan henføres til driften af din virksomhed. Det kan konstateres, at der er foretaget mange transaktioner i dagligvarebutikker, tøjbutikker, kiosker/sportsbarer samt til B365. Det er vores opfattelse, at der ikke er tale om udgifter, der er dokumenterede eller sandsynliggjorte som anvendt erhvervsmæssigt. Vi har vurderet udgifterne som værende af privat karakter, ud fra posteringsteksten og forretningstype.

Det fremgår desuden af Den Juridiske Vejledning, afsnit D.A.11.1.7, at det er en overordnet betingelse for at kunne få fradrag for købsmoms, at virksomheden er i besiddelse af forskriftsmæssige fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag og importspecifikationer som dokumentation for indkøbet og momsen. Der henvises til momsbekendtgørelsens § 82.

Det er herefter Skattestyrelsens opfattelse at eventuelle erhvervsmæssige udgifter hverken er dokumenterede eller sandsynliggjorte, hvorfor virksomhedens indgående moms (købsmoms) er ansat til 0 kr., for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2018.

Virksomhedens ret til fradrag for købsmoms efter momslovens§ 37, stk. 1 forudsætter, at der fremlægges dokumentation efter reglerne i momsbekendtgørelsens § 82. Uanset at virksomheden måtte dokumentere købsmoms ved fremsendelse af bilag, forudsætter godkendelse af fradrag, at bilagene opfylder momslovens dokumentationskrav.

Skattestyrelsen har herefter opgjort dit momstilsvar for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2018 til 396.430 kr. Beløbet kan specificeres således, efter momslovens § 56 og § 57:

(tabel udeladt)

Vi forhøjer din salgsmoms for 2018 med 220.457 kr. fordelt på ovenstående perioder i henhold til momslovens § 4, stk. 1.

Vi nedsætter din købsmoms for 2018 med 175.973 kr. fordelt på ovenstående perioder i henhold til momslovens § 3 7, stk. 1.

Opkrævningen af ovenstående foretages, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2

(...)”

Skattestyrelsen har ydermere kommenteret på de af repræsentanten indsendte oplysninger af 23. september 2021. Af dette fremgår følgende:

”(...)

Indledningsvist er det fortsat vores opfattelse, at klagen er indsendt efter 3 måneders fristen. Kendelsen er dateret den 24. februar 2021 og foreløbig klage er modtaget den 25. maj 2021.
Klager har oprindeligt oplyst et overskud af virksomhed på 295.770 kr., som i den påklagede afgørelse ændres til 1.455.809 kr.

I det indsendte udkast til årsrapport 2018, er der opgjort et underskud på 113.096 kr. før renter.

I forbindelse med sagens opstart og materialeindkaldelse, har vi indkaldt en opgørelse af privatforbruget for 2018, da den oplyste indkomst ikke umiddelbart levner plads til et antageligt privatforbrug.

Henset til, at der anmodes om en nedsættelse af den oprindelige oplyste virksomhedsindkomst med 408.866 kr. (295.770 + 113.096 kr.), anses privatforbruget at blive negativt, hvilket ikke er muligt.

Flere af de indsendte bilag, er attesteret til [person3] og andre udgifter vedrører delvis [person3].

[person3] er registeret som far til et af klagers 2 børn.

[person3] er registeret udrejst til Nepal den 21. oktober 2015 ifølge folkeregisteret. Af denne grund kan det ikke umiddelbart vurderes, om der er tale om erhvervsmæssige udgifter, der er fradragsberettiget efter statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a.

I bemærkninger til sagen anføres, at konto [...90], i bilag 2 til afgørelsen, er klagers private konto samt, at indsætningerne er lån som er foretaget til private venner og derfor ikke er skattepligtige beløb.

Det skal bemærkes, at der ikke er forelagt dokumentation eller sandsynliggørelse af, at der er tale om tilbagebetaling fra private venner eller at der har været tale om private udlån.

Det er samtidig vores umiddelbare vurdering, at klager ikke har haft en økonomi, hvor der var være frie midler til rådighed, til private udlån i denne størrelsesorden.

En umiddelbar gennemgang af det indsendte udkast til årsrapport samt saldobalance pr. 31/12-2018 giver anledning til følgende kommentar:

--Ifølge bilag 1 til udsendt kendelse, udgør indsætninger på denne bankkonto 2.821.211,99 kr. svarende til 2.270.974,09 kr. ekskl. moms. Ifølge årsrapporten er omsætningen opgjort til 2.196.328 kr.

--Fremmed arbejde 1.023.403,30 kr. Denne udgift tillagt indberettede lønningsudgifter og befordringsgodtgørelse på i alt 946.898 kr. udgør i alt 1.970.301 kr. Sammenholdt med en omsætning på 2.196.328 kr. jf. årsrapport, levner dette ikke plads til væsentlige øvrige driftsudgifter.

--Indberettede lønningsudgifter og udbetalt befordringsgodtgørelse, kan ikke umiddelbart afstemmes til det indsendte årsrapport og saldobalance pr. 31/12-2018.

--Der fratrækkes udgifter til erhvervsmæssig husleje/lokaleomkostninger. Klager har i en del af året haft sin virksomhed registeret på sin privatadresse.

Udgifter på erhvervskonto i [finans2] (konto [...81]) indeholder ud fra posteringsteksten på kontoudtogene, udgifter der umiddelbart kan anses som private.

En umiddelbar gennemgang af kontoen viser, at der er foretaget hævninger med ca. 2.198.474 kr. inklusiv udgifter der umiddelbart kunne anses for private men eksklusiv interne overførsler. Ifølge den indsendte årsrapport og saldobalance er der udgifter på ca. 2.309.421 kr. ekskl. Moms. Der er således fratrukket flere udgifter i regnskabet, end der er hævninger på den erhvervsmæssige bankkonto.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Indehaverens repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2018 skal nedsættes til 0 kr.

Repræsentanten har til støtte for påstanden anført følgende:

”Borgeren klager over hele afgørelsen, som borgeren ikke mener er retvisende for borgerens indtægter og udgifter for 2018.

SKAT ses i afgørelsen ikke at have medtaget flere af udgifterne - f.eks. store udgifter til nyt tolkesystem, husleje, mm. Der ses udelukkende taget højde for tolkeløn.

Derudover ses SKAT at have indberegnet mobilepay-overførsler i forhold til diverse overførsler/udlæg fra venner og lån fra arbejdsplads, og anført disse som løn til borgeren, hvilket anføres ikke at være korrekt.

Borgeren er uforstående overfor regnearket præsenteret i sagen. Borgerens revisor er ved at udarbejde retvisende regnskab til fremsendelse snarest.”

Repræsentanten har ydermere den 29. juni 2021 sendt følgende bemærkninger til sagen:

”(...)

Jeg har således netop fremsendt modtaget udkast til redigeret årsrapport fra revisor samt saldobalance i forhold til 2018-regnskabet.

I forhold til fristoverskridelse anført af SKAT anføres, at klagen er indgivet præcis efter 90 dage, som således må ligge inden for 3 måneders fristen.

I alle tilfælde anføres at være fremsendt genoptagelsesanmodninger til SKAT af revisor i forløbet, hvorfor en eventuel fristoverskridelse ikke bør gives betydning.

Skatteyderen har endvidere efter det oplyste været syg i perioden, hvorfor der også foreligger undskyldelige omstændigheder.

(...)”

Repræsentanten har endvidere den 23. september 2021 sendt følgende yderligere bemærkninger til sagen:

”(...)

Vedr. konto [...90], i bilag 2, så er dette min klients private konto. Beløbende nævnt herunder er løn, som min klient har foretaget til private venner, og bør derfor ikke medtages i det momspligtige / skattepligtige beløb.

Virksomheden har sin egen separate konto, og de to konti har ikke noget med hinanden at gøre.

Vedhæftet er udkast til årsrapport for 2018 samt saldobalance og reel omsætning.

Skattestyrelsen har i sin udtalelse alene taget højde for løn - ikke de øvrige oplysninger, hvorfor undertegnede ikke er enig i resultatet heraf. Der skal kigges på samtlige poster.

(...)”

Repræsentanten har den 4. december 2021 sendt følgende bemærkninger til sagsfremstillingen:

”(...)

På forslagets side 3 er der nederst i en rubrik sat ”Bankindsætninger” ind i forhold til 2 konti.

Omsætning

Det er ikke korrekt, at min klients omsætning ifølge virksomhedskonto nr. [...81] var 2.821.212 kr. inkl. moms.

Derimod var virksomhedens omsætning 2.196.326,70 kr. eksklusiv moms, hvilket med tillæg af moms givet et beløb på 2.745.075 kr., jf. vedhæftede regnskab.

Privat konto

I forhold til opgørelsen i samme rubrik som ovenstående ses det også, at konto nr. [...90] indeholdende 163.651 kr. er medtaget. Dette er [person5]s private konto, hvorfor den ikke har noget med virksomheden at gøre og dermed ej heller skatteberegningen.

Udgifter

Virksomhedens udgifter opgøres til 2.742.671 kr. inkl. moms, hvorfor dette beløb skal fratrækkes omsætningen og dermed også få betydning i forhold til beregningen af skat, jf. bl.a. vedhæftede regnskab over løn til tolke.

Jeg imødeser skatteankestyrelsens rettelser i overensstemmelse med ovenstående bemærkninger.”

Landsskatterettens afgørelse

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55 (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013).

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i www.retsinformation.dk).

Betaling af afgift påhviler i henhold til momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt., den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet.

Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden samt værdien af de leverancer, der efter §§ 14-21d eller § 34 er fritaget for afgift. Det fremgår af momslovens § 57, stk. 1, 1. pkt.

Efter momslovens § 37, stk. 1, kan registrerede virksomheder ved opgørelsen af momstilsvaret som indgående moms, jf. momslovens § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget efter § 13.

Af momsbekendtgørelsen fremgår endvidere følgende af § 82:

”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. ”

Kravene til, hvad en faktura skal indeholde, fremgår af momsbekendtgørelsens § 58, stk. 1. Af denne bestemmelse fremgår følgende:

”Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68, indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).

2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.

3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.

5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.

6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.

7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.

8) Gældende afgiftssats.

9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.”

Det påhviler den afgiftspligtige at dokumentere, at betingelserne for fradrag er opfyldt.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatteretten har ved afgørelse af dags dato nedsat Skattestyrelsens afgørelse vedrørende forhøjelse af indehaverens skattepligtige indkomst til 1.345.368 kr. for indkomståret 2018. Der henvises til Landsskatterettens sagsnr. [...].

Landsskatteretten har i ovennævnte afgørelse fundet, at en bankindsætning på 5.000 kr. ikke skal anses som yderligere omsætning i indehaverens virksomhed, da det er en intern overførsel. Retten nedsatte derfor indehaverens skattepligtige indkomst med bankindsætningen eksl. moms svarende til 4.025. Moms heraf udgør 975 kr. (afrundet). Videre har retten fundet, at det ikke er godtgjort, at de øvrige bankindsætninger, som indgår i Skattestyrelsens forhøjelse af overskud af virksomhed, stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er virksomhedens omsætning uvedkommende. Yderligere har retten fundet, at den opgjorte omsætning i regnskabet ikke kan lægges til grund, idet der ikke er fremlagt fuldstændige underbilag til regnskabet. Endelig har retten godkendt fradrag for nogle af udgifterne eksl. moms, som fremgår af de fremlagte fakturaer.

Da Landsskatteretten i afgørelsen af dags dato har fundet, at de øvrige bankindsætninger vedrører indehaverens virksomhed, er det som følge heraf berettiget, at Skattestyrelsen har anset bankindsætningerne som erhvervsmæssige og for at udgøre momspligtig omsætning. Salgsmomsen i 2. kvartal 2018 skal dog nedsættes med momsbeløbet på 975 kr. med samme begrundelse som ovennævnte afgørelse.

Landsskatteretten nedsætter derfor Skattestyrelsens forhøjelse af salgsmomsen for 2. kvartal 2018 med 975 kr. og stadfæster salgsmomsen i de øvrige påklagede afgiftsperioder.

Retten bemærker, at der fremgår udgifter af det fremlagte regnskab, men at der ikke er fremlagt fuldstændige bilag, hvorfor retten finder, at posteringerne i regnskabet ikke blot kan lægges til grund.

Repræsentanten har indsendt 42 fakturaer som dokumentation for fradrag for udgifter til blandt andet nyt tolkesystem, SMS-kredit til tolkesystemet, uddelegeret tolkearbejde og udgifter til firmatelefon.

Retten bemærker, at fire ud af de indsendte 42 fakturaer ikke længere er tilgængelige via linket i den tilsendte fil, hvorfor disse ikke kan medregnes. Der er tale om fakturanr. 168, 169, 170 og 196 med fakturadato henholdsvis den 9. januar 2018 og den 7. marts 2018.

Retten bemærker ydermere, at 20 af de indsendte fakturaer er udskrevet til virksomheden, men enten attesteret eller delvist vedrører faderen til et af virksomhedens indehavers børn. Der fremgår ligeledes ingen dokumentation for, at vedkommende har været ansat i eller har haft en tilknytning til virksomheden. Retten finder, at der ikke er fremlagt dokumentation for, at 15 af disse fakturaer vedrører virksomheden eller kan anses for at være afholdt af virksomheden, da de heller ikke ses afholdt fra virksomhedsindehaverens private bankkonto eller erhvervsbankkonto.

Retten finder samtidig, at udgifterne, der fremgår af fem af disse fakturaer, er tilstrækkeligt dokumenteret som værende vedrørende virksomheden eller dokumenteret afholdt af virksomheden.

Retten bemærker herved, at det ved gennemgang af virksomhedens erhvervskonto, konto [...81], kan konstateres, at to af disse førnævnte fakturaer vedrørende køb af tolkesystem og hosting er afholdt fra erhvervskontoen. Der er tale om faktura 10334, udstedt den 25. juli 2018 heraf moms med 11.250 kr., og fakturanr. 10341, udstedt den 8. august 2018 heraf moms med 14.119 kr.

Ligeledes bemærker retten, at fakturanr. [...]81, fakturanr. [...]37 og fakturanr. [...]64 udstedt henholdsvis den 5. marts 2018, den 2. maj 2018 og den 2. juli 2018 heraf moms med 67 kr. for hver faktura for telefon for indehaveren, [person3], [person2] og [person4] har været afholdt fra erhvervskontoen henholdsvis den 7. marts 2018, den 4. maj 2018 og den 4. juli 2018. Det fremgår dog af disse fakturaer, at ud af momsen vedrører 18 kr. [person3], som ikke anses som tilknyttet til virksomheden.

Retten har lagt vægt på, at disse fakturaer opfylder fakturakravene, at ydelserne anses for tilknyttet den udførte virksomhed, at der fremgår moms af fakturaerne, og at fakturaerne ses afholdt af virksomheden. Der godkendes dermed fradrag for fakturabeløbene, og for fakturaerne for telefon godkendes for hver af de tre fakturaer 49 kr. (67 kr. – 18 kr.) i henholdsvis 1.-3. kvartal 2018.

Retten bemærker, at de resterende 18 fakturaer er udstedt til virksomheden og er attesteret til virksomheden, og retten finder herefter, at varerne eller ydelserne, der fremgår heraf, vedrører virksomheden. Retten bemærker, at 16 af disse fakturaer vedrører betaling for tolkearbejde, som har karakter af en lønudgift.

Retten finder, at de 16 fakturaer opfylder fakturakravene, samt at udgifterne for ydelserne, der fremgår af fakturaerne, anses for naturlige i forhold til udgifter, som en virksomhed indenfor denne branche ville afholde. Retten finder derfor, at der er fremlagt tilstrækkelig dokumentation for disse udgifter, der berettiger til fradrag for købsmoms med 449 kr. (88 + 50 + 131 + 180) i 1. kvartal, 1.989 kr. (199 kr. + 278 kr. + 219 kr.+ 176 kr. + 76 kr. + 68 kr. + 219 kr. + 210 kr. + 295 kr. + 249 kr.) i 2. kvartal, 255 kr. i 3. kvartal og 1.423 kr. i 4. kvartal.

Retten bemærker, at fakturanr. 730, udstedt den 1. september 2018 heraf moms med 1.052 kr. vedrørende revisorydelser, ikke ses afholdt på hverken privat- eller erhvervskontoen. Retten finder, at fakturaen overholder fakturabetingelserne, og da der fremgår moms af fakturaen, og ydelsen anses for en naturlig udgift for virksomheden, er der fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at transaktionen er momspligtig, og at der kan godkendes fradrag for købsmoms.

Retten godkender dermed fradrag for købsmoms for 1.052 kr. i 3. kvartal 2018.

Retten bemærker ydermere, at fakturanr. 187967, udstedt den 27. juni 2018 heraf moms med 50 kr., er afholdt fra erhvervskontoen den 29. juni 2018.

Retten godkender dermed fradrag for købsmoms for 49 kr. i 2. kvartal 2018 vedrørende denne faktura.

Landsskatteretten godkender samlet fradrag for købsmoms for disse fakturaer i 1. kvartal 2018 for 498 kr. (449 kr. + 49 kr.), i 2. kvartal for 2.088 kr. (1.989 kr. + 49 kr. + 50 kr.), i 3. kvartal for 26.725 kr. (49 kr. + 11.250 kr. + 14.119 kr. + 1.052 kr. + 255 kr.) og i 4. kvartal for 1.423 kr.

Retten opgør således virksomhedens momstilsvar på baggrund af ovenstående således:

1. kvartal 2018

2. kvartal 2018

3. kvartal 2018

4. kvartal 2018

I alt

Salgsmoms

71.895 kr.

157.667 kr. (158.642 kr. – 975 kr.)

183.744 kr.

167.870 kr.

581.176 kr.

Købsmoms

498 kr.

2.088 kr.

26.725 kr.

1.423 kr.

30.734 kr.

Momstilsvar

71.397 kr.

155.579 kr.

157.019 kr.

166.447 kr.

550.442 kr.

Landsskatteretten ændrer således Skattestyrelsens afgørelse og momstilsvarene for 1.-4. kvartal 2018 til henholdsvis 71.397 kr., 155.579 kr., 157.019 kr. og 166.447 kr.