Kendelse af 29-08-2023 - indlagt i TaxCons database den 12-10-2023

Journalnr. 21-0046723

Klagepunkt

Skattestyrelsens
afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens
afgørelse

Afgiftsperioder i 2017

Ansat salgsmoms for 2. kvartal

11.450 kr.

14.964 kr.

Stadfæstelse

Ansat salgsmoms for 3. kvartal

19.364 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Ansat salgsmoms for 4. kvartal

15.610 kr.

15.870 kr.

Stadfæstelse

Godtgørelse for energiafgift

0 kr.

7.737 kr.

Stadfæstelse

Afgiftsperioder i 2018

Ansat salgsmoms for 1. kvartal

21.187 kr.

23.314 kr.

Stadfæstelse

Ansat salgsmoms for 2. kvartal

14.192 kr.

11.714 kr.

Stadfæstelse

Ansat salgsmoms for 3. kvartal

18.314 kr.

11.234 kr.

Stadfæstelse

Ansat salgsmoms for 4. kvartal

17.081 kr.

12.752 kr.

Stadfæstelse

Afgiftsperioder i 2019

Ansat salgsmoms for 1. halvår

33.344 kr.

20.373 kr.

Nedsættes til

29.061 kr.

Ansat salgsmoms for 2. halvår

19.209 kr.

9.142 kr.

Nedsættes til

14.491 kr.

Faktiske oplysninger

[person1], herefter benævnt indehaveren, drev i perioden 1. marts 2017 – 31. december 2019 enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], CVR-nummer [...1], med aktiviteter indenfor fremstilling af andre fødevarer.

Indehaveren har for virksomheden indberettet følgende tal i momsangivelserne:

2017

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Salgsmoms

0 kr.

14.964 kr.

0 kr.

15.870 kr.

- købsmoms

0 kr.

-11.646 kr.

0 kr.

-14.937 kr.

- elafgift

0 kr.

-4.057 kr.

0 kr.

-3.680 kr.

Momstilsvar

0 kr.

-739 kr.

0 kr.

-2.747 kr.

2018

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Salgsmoms

23.314 kr.

11.714 kr.

11.234 kr.

12.752 kr.

- købsmoms

-11.146 kr.

-9.551 kr.

-10.816 kr.

-12.273 kr.

Momstilsvar

12.168 kr.

2.163 kr.

418 kr.

479 kr.

2019

1. halvår

2. halvår

Salgsmoms

20.373 kr.

9.142 kr.

- købsmoms

-22.026 kr.

-23.834 kr.

- elafgift

-3.840 kr.

-5.419 kr.

Momstilsvar

-5.493 kr.

-20.111 kr.

Skattestyrelsen anmodede den 21. april 2020 og den 31. august 2020 indehaveren om at fremsende regnskabsmateriale og bankkontoudskrifter for indkomstårene 2017-2019.

Indehaveren fremsendte den 19. maj 2020 bankkontoudskrifter for indkomstårene 2017, 2018 og 2019.

Skattestyrelsen modtog den 17. juni 2020 kontospecifikationer og saldobalancer for indkomstårene 2017 og 2018, kopi af enkelte bilag fra april 2018 samt momsafstemninger for 2018 og 2019 fra virksomhedens revisor. Skattestyrelsen modtog endvidere den 13. oktober 2020 kontospecifikationer samt saldobalance for indkomståret 2019.

Saldobalancen for indkomståret 2017 viste en omsætning i 2017 på 115.027,60 kr. og et resultat på 20.686,63 kr. Udgående moms udgjorde 28.756 kr. Regnskabsmaterialet indeholder bogføring til og med september 2017. Ifølge kontospecifikationen bliver konto ”58200 kasse” flere gange negativ. Indehaverens revisor oplyste telefonisk den 5. januar 2021 Skattestyrelsen om, at revisoren ikke var i besiddelse af yderligere vedrørende kontospecifikationer for indkomståret 2017, samt at der ikke var udarbejdet skatteregnskaber for virksomheden. Saldobalancen for indkomståret 2018 viste en omsætning i 2018 på 236.066,77 kr. og et resultat på 59.059,32 kr. Udgående moms udgjorde 59.016 kr. Ifølge kontospecifikationen er konto ”5810 kasse” negativ i perioden 2. januar – 13. januar 2018. Saldobalancen for indkomståret 2019 viste en omsætning i 2019 på 118.062,14 kr. og et negativt resultat på 67.442,74 kr. Udgående moms udgjorde 29.514 kr. Ifølge kontospecifikationerne bliver konto ”5810 kasse” negativ i perioden 2. oktober – 16. oktober 2019. Pr. 31. december 2019 udgjorde kassen -74.287 kr.

Skattestyrelsen har med udgangspunkt i en gennemgang af indehaverens bankkonti konstateret, at der er adskillige mobilepay indsætninger og kontante indsætninger, som efter Skattestyrelsens opfattelse er relateret til virksomheden.

Skattestyrelsen har opgjort omsætningen ud fra konstaterede indsætninger på indehaverens bankkonti som følger:

2017

2018

2019

Konto [...16]

163.212,50 kr.

128.600,00 kr.

134.981,00 kr.

Konto [...48]

68.910,45 kr.

225.282,49 kr.

127.793,03 kr.

I alt

232.122,95 kr.

353.882,49 kr.

262.774,03 kr.

Skattestyrelsen har af de samlede indsætninger opgjort kontante indsætninger således:

2017

2018

2019

Konto [...16]

78.737,50 kr.

124.305,00 kr.

103.800,00 kr.

Konto [...48]

6.200,00 kr.

3.000,00 kr.

Skattestyrelsen har derudover anført, at en del af de samlede indsætninger består af en lang række mobilepay indbetalinger.

Skattestyrelsen anmodede den 29. juli 2020 indehaveren om at redegøre for mobilepay indsætninger, kontante indsætninger samt anvendelsen af bankkonti.

Skattestyrelsen modtog en redegørelse fra indehaveren, hvoraf fremgik, at mobilepay indsætninger primært vedrørte virksomheden, men at der var få indsætninger fra indehaverens forlovede og venner. Indehaveren anførte endvidere, at kontante indsætninger generelt set var kontant omsætning, som blev indsat samlet på kontoen, beløb som indehaveren havde hævet til opsparing, men efterfølgende sat ind på kontoen til betaling af regninger, samt lån fra venner, familie og indehaverens forlovede. Indehaveren har endvidere anført, at han tog et større lån på internettet, som han hævede og efterfølgende satte ind på kontoen igen.

Skattestyrelsen modtog den 18. februar 2021 bemærkninger fra indehaveren, hvoraf fremgik highligtede indsætninger samt forklaring om, hvilke indsætninger, der udgjorde lån fra banker, som først blev hævet og derefter indsat i banken igen, afdrag på lån til [virksomhed2], [finans1], [virksomhed3], [virksomhed4], beløb som indehaveren havde hævet og efterfølgende indsat i banken igen til betaling af regninger, overførsler fra indehaverens kæreste til betaling af husleje og af private ting.

Indehaveren fremsendte endvidere et håndskrevet dokument, hvoraf fremgik, at indehaveren lånte 28.000 kr. af långiver. Dokumentet er underskrevet og dateret den 7. januar 2018. Indehaveren har hertil anført, at lånet på 28.000 kr. blev indbetalt på indehaverens bankkonto med henholdsvis 7.605 kr. den 9. januar 2018 og 17.000 kr. den 10. januar 2018, samt at 20.591 kr. heraf blev brugt til at betale et lån fra [virksomhed2], og at det resterende beløb blev brugt til husleje for cafeen.

Indehaveren har endvidere fremsendt bankkontoudtog for sin kæreste, som viser hævninger på kontoen tekstet ”Mobilepay [virksomhed1]”, samt hertil anført, at indsætninger tekstet ”[person2]” er indsætninger fra hans kæreste. Indehaveren har endvidere anført, at han flyttede fra sin kæreste den 18. maj 2020, og at kæresten derfor ikke fremgik af CPR-registeret.

Det fremgår af bankkontoudskrifter for indehaverens kæreste, at der er foretaget følgende overførsler tekstet ”Mobilepay [virksomhed1]”:

Dato

Beløb

02-01-2019

2.100,00

02-01-2019

300,00

09-01-2019

1.288,00

02-02-2019

5.000,00

01-03-2019

1.700,00

01-04-2019

300,00

02-04-2019

2.000,00

05-04-2019

500,00

25-04-2019

1.300,00

01-05-2019

300,00

02-05-2019

2.500,00

01-06-2019

3.000,00

03-06-2019

300,00

03-06-2019

130,00

01-07-2019

3.764,00

01-08-2019

500,00

02-08-2019

6.336,00

Skattestyrelsen har i forbindelse med udtalelsen til Skatteankestyrelsen den 10. juni 2021 anført, at indehaveren har dokumenteret, at 23 mobilepay indsætninger tekstet ”[person2]” i perioden 2. januar 2019 til 4. oktober 2019 på i alt 45.011 kr. udgjorde indsætninger af privat karakter, og at indsætningerne derfor ikke skal medregnes i virksomhedens omsætning.

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens købsmoms på baggrund af regnskabsmaterialet. Indehaveren har ikke påklaget købsmomsen.

Skattestyrelsen forhøjede med den påklagede afgørelse virksomhedens momstilsvar som følger:

2017

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Salgsmoms iht. bankkonti

0 kr.

11.450 kr.

19.364 kr.

15.610 kr.

Angivet salgsmoms

0 kr.

14.964 kr.

0 kr.

15.870 kr.

Difference

0 kr.

-3.514 kr.

19.364 kr.

-260 kr.

Købsmoms

502 kr.

11.144 kr.

12.952 kr.

0 kr.

Angivet købsmoms

0 kr.

11.646 kr.

0 kr.

14.937 kr.

Difference

-502 kr.

502 kr.

-12.952 kr.

14.937 kr.

Ændring af momstilsvar

-502 kr.

-3.012 kr.

6.412 kr.

14.677 kr.

2018

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Salgsmoms iht. bankkonti

21.187 kr.

14.192 kr.

18.314 kr.

17.081 kr.

Angivet salgsmoms

23.314 kr.

11.714 kr.

11.234 kr.

12.752 kr.

Difference

-2.127 kr.

2.478 kr.

7.080 kr.

4.329 kr.

Købsmoms

11.146 kr.

9.551 kr.

11.007 kr.

12.082 kr.

Angivet købsmoms

11.146 kr.

9.551 kr.

10.816 kr.

12.273 kr.

Difference

0 kr.

0 kr.

-191 kr.

191 kr.

Ændring af momstilsvar

-2.127 kr.

2.478 kr.

6.889 kr.

4.520 kr.

2019

1. halvår

2. halvår

Salgsmoms iht. bankkonti

33.344 kr.

19.209 kr.

Angivet salgsmoms

20.373 kr.

9.142 kr.

Difference

12.971 kr.

10.067 kr.

Købsmoms

24.139 kr.

21.720 kr.

Angivet købsmoms

22.026 kr.

23.834 kr.

Difference

-2.113 kr.

2.114 kr.

Ændring af momstilsvar

10.858 kr.

12.181 kr.

Skattestyrelsen har endvidere ændret godtgørelse for energiafgift således:

Elafgift 2017

Dokumenteret elafgift

0 kr.

Angivet elafgift

7.737 kr.

Ændring

7.737 kr.

Skattestyrelsen anmodede den 24. november 2020 og 5. januar 2021 indehaverens revisor om at få tilsendt dokumentation for afholdt udgift til elafgift.Skattestyrelsen modtog bilag vedrørende afholdte udgifter til elafgift i 2018 og 2019. Bilag vedrørende elafgift for 2017 er ikke fremsendt.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms og dermed virksomhedens samlede momstilsvar for perioderne 1. kvartal, 2. kvartal, 3. kvartal og 4. kvartal i årene 2017 og 2018 samt 1. halvår og 2. halvår i året 2019.

Skattestyrelsen har endvidere nægtet godtgørelse for energiafgift i 2. kvartal 2017 og 4. kvartal 2017.

Indehaveren er på den baggrund blevet opkrævet henholdsvis 25.312 kr. for afgiftsperioderne i 2017, 11.750 kr. for afgiftsperioderne i 2018 og 23.039 kr. for afgiftsperioderne i 2019.

Skattestyrelsen har begrundet afgørelsen med følgende:

”(...)

2. Opgørelse af momstilsvar

(...)

2.3 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi forhøjer din virksomheds momstilsvar med 25.312 kr. for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2017, med 11.760 kr. for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2018 og med 23.039 kr. for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019, jf. momslovens § 4 og § 37, stk. 1 samt momsbekendtgørelsens § 79 og 82.

Vi har foretaget ændringerne af virksomhedens momstilsvar som et skøn efter opkrævningslovens § 5, stk. 2. Dette har vi gjort, fordi vi kan opgøre en større omsætning, jf. pkt. 1.4, end den, du har oplyst i indkomstårene 2017-2019. På denne baggrund finder vi, at du ikke har indsendt et fyldestgørende regnskab, som kan lægges til grund for virksomhedens momstilsvar, som reglen foreskriver i momslovens § 55.

Vores skøn er foretaget med udgangspunkt i dine bankkontoudtog, og på baggrund af det fremsendte regnskabsmateriale samt bilag.

Det er vores opfattelse, at indsætningerne, som fremgår af bilag 1, stammer fra økonomisk virksomhed, og dermed er momspligtig omsætning i virksomheden i henhold til momsloves § 3 og § 4. Vi har her lagt afgørende vægt på dine egne forklaringer om, at de kontante indsætninger udgør virksomhedens omsætning og MobilePay indsætningerne også primært vedrører virksomhedens omsætning. Du har i den sammenhæng ikke fremlagt dokumentation for, hvilke MobilePay indsætninger, der ikke udgør virksomhedens omsætning.

På baggrund af kontoudtogene og det indsendte regnskabsmateriale og bilag godkender vi i henhold til momslovens § 37, stk. 1 og momsbekendtgørelsens § 79 og 82 fradrag for købsmoms for udgifter i henhold til regnskabsmaterialet, se bilag 2. Købsmomsen udgør 24.598 kr. i 2017, 43.786 kr. i 2018 og 45.859 kr. i 2019.

Vi har modtaget dokumentation vedrørende den angivne elafgift i 1. og 2. halvår 2019, og vi godkender fradrag herfor i henhold til elafgiftslovens § 11, stk. 1. Vi har ikke modtaget dokumentation for den elafgift, der er angivet i 2017, hvorfor vi ikke har godkendt fradrag herfor efter elafgiftslovens § 11, stk. 15.

Vi har opgjort dit momstilsvar som et skøn efter opkrævningslovens § 5, stk. 2 og elafgifter på baggrund af den fremlagte dokumentation, jf. elafgiftslovens § 11, stk. 1 og 15 således:

2017

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

I alt

Salgsmoms 1551 [...16]

0 kr.

11.450 kr.

18.914 kr.

2.278 kr.

Salgsmoms 1551 [...48]

0 kr.

0 kr.

450 kr.

13.332 kr.

Skønnet salgsmoms i alt

0 kr.

11.450 kr.

19.364 kr.

15.610 kr.

- Angivet salgsmoms

0 kr.

-14.964 kr.

0 kr.

-15.870 kr.

Ændring salgsmoms

0 kr.

-3.514 kr.

19.364 kr.

-260 kr.

- Skønnet købsmoms

-502 kr.

-11.144 kr.

-12.952 kr.

0 kr.

Angivet købsmoms

0 kr.

11.646 kr.

0 kr.

14.937 kr.

Ændring købsmoms

-502 kr.

502 kr.

-12.952 kr.

14.937 kr.

- Elafgift

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Angivet elafgift

0 kr.

4.057 kr.

0 kr.

3.680 kr.

Ændring elafgift

0 kr.

4.057 kr.

0 kr.

3.680 kr.

Ændring momstilsvar

-502 kr.

1.045 kr.

6.412 kr.

18.357 kr.

25.312 kr.

2018

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

I alt

Salgsmoms 1551 [...16]

6.512 kr.

3.340 kr.

8.216 kr.

7.652 kr.

Salgsmoms 1551 [...48]

14.675 kr.

10.852 kr.

10.098 kr.

9.429 kr.

Skønnet salgsmoms i alt

21.187 kr.

14.192 kr.

18.314 kr.

17.081 kr.

- Angivet salgsmoms

-23.314 kr.

-11.714 kr.

-11.234 kr.

-12.752 kr.

Ændring salgsmoms

-2.127 kr.

2.478 kr.

7.080 kr.

4.329 kr.

- Skønnet købsmoms

-11.146 kr.

-9.551 kr.

-11.007 kr.

-12.082 kr.

Angivet købsmoms

11.146 kr.

9.551 kr.

10.816 kr.

12.273 kr.

Ændring købsmoms

0 kr.

0 kr.

-191 kr.

191 kr.

Ændring momstilsvar

-2.127 kr.

2.478 kr.

6.889 kr.

4.520 kr.

11.760 kr.

2019

1. halvår

2. halvår

I alt

Salgsmoms 1551 [...16]

13.072 kr.

13.923 kr.

Salgsmoms 1551 [...48]

20.272 kr.

5.286 kr.

Skønnet salgsmoms i alt

33.344 kr.

19.209 kr.

- Angivet salgsmoms

-20.373 kr.

-9.142 kr.

Ændring salgsmoms

12.971 kr.

10.067 kr.

- Skønnet købsmoms

-24.139 kr.

-21.720 kr.

Angivet købsmoms

22.026 kr.

23.834 kr.

Ændring købsmoms

-2.113 kr.

2.114 kr.

- Elafgift

-3.840 kr.

-5.419 kr.

Angivet elafgift

3.840 kr.

5.419 kr.

Ændring elafgift

0 kr.

0 kr.

Ændring momstilsvar

10.858 kr.

12.181 kr.

23.039 kr.

Samlet ændring af momstilsvar

60.111 kr.

Øvrige punkter

Ekstraordinær ansættelse af momstilsvar

TIL SAGSBEHANDLEREN: INDSÆT RESTEN AF TEKSTEN FRA DETTE PUNKT I DEN PÅKLAGEDE AFGØRELSE./SKM

(...)”

Skattestyrelsen har i forbindelse med klagen i en udtalelse til Skatteankestyrelsen anført følgende:

”(...)

Bemærkninger til oplysningerne

Vedrørende indsætninger fra [person2]

Der foreligger nye oplysninger i form afbilleder af bankkontoudtog fra klagers tidligere kæreste [person2].

Billede 1-17 viser markeringer af hævninger på [person2]s bankkonti i indkomstårene 2018 og 2019. Der er tale om MobilePay overførsler til klagers virksomhed [virksomhed1], cvr. [...1].

Billede 18-45 + 47-50 viser markeringer af indsætninger på klagers bankkonti fra [person2]. Disse bankkontoudtog har vi også tidligere modtaget i forbindelse med sagsbehandlingen.

[person1] har modtaget flere MobilePay indsætninger fra personer, der hedder [person2]. I vores opgørelser har vi ikke medregnet indsætninger med tekst "[person2]", idet vi, på baggrund af klagers forklaringer, har anset dem for at være af privat karakter. Vi har medtaget indsætninger med tekst "[...]" og "[person2]".

Vi har bedt om redegørelser og dokumentation for indsætningerne på bankkontoudtogene, herunder bedt om forklaring på, hvilke konkrete indsætninger, der ikke vedrører virksomheden. [person1] har ikke tidligere konkretiseret dette eller fremlagt dokumentation herfor.

På baggrund af de nye oplysninger vurderer vi, at [person1] har dokumenteret, at MobilePay indsætninger med teksten "[person2]", som er markeret på de vedlagte billeder, stammer fra hans tidligere kæreste. Vi anser det for sandsynliggjort, at disse indsætninger er af privat karakter, og at de derfor ikke skal medregnes i virksomhedens omsætning.

Billede 8 + 10-16 viser hævninger på [person2]s bankkonti i indkomståret 2018. Disse transaktioner har posteringstekst "[person2]" på klagers bankkonti, og de er i forvejen ikke medregnet i vores opgørelser. Disse transaktioner giver således ikke anledning til ændringer i vores opgørelser.

Tilsvarende viser billede 35-36 + 39-45 indsætninger på klagers bankkonti i indkomståret 2018, hvor posteringsteksten er "[person2]". Disse indsætninger er ligeledes ikke medregnet i vores opgørelser, og giver derfor ikke anledning til ændringer.

Herefter er følgende indsætninger markeret på [person1]s bankkontoudtog, som værende modtaget fra [person2]:

Dato

Tekst

Beløb

02-01-2019

MobilePay: [person2]

2.100,00

02-01-2019

MobilePay: [person2]

300,00

09-01-2019

MobilePay: [person2]

1.288,00

02-02-2019

MobilePay: [person2]

5.000,00

01-03-2019

MobilePay: [person2]

1.700,00

01-04-2019

MobilePay: [person2]

300,00

02-04-2019

MobilePay: [person2]

2.000,00

05-04-2019

MobilePay: [person2]

500,00

24-04-2019

MobilePay: [person2]

1.300,00

01-05-2019

MobilePay: [person2]

300,00

02-05-2019

MobilePay: [person2]

2.500,00

01-06-2019

MobilePay: [person2]

3.000,00

03-06-2019

MobilePay: [person2]

300,00

03-06-2019

MobilePay: [person2]

130,00

22-06-2019

MobilePay: [person2]

700,00

01-07-2019

MobilePay: [person2]

3.764,00

01-08-2019

MobilePay: [person2]

500,00

02-08-2019

MobilePay: [person2]

6.336,00

08-08-2019

MobilePay: [person2]

140,00

02-09-2019

MobilePay: [person2]

3.300,00

03-09-2019

MobilePay: [person2]

3.413,00

04-10-2019

MobilePay: [person2]

6.000,00

04-10-2019

MobilePay: [person2]

140,00

45.011,00

De nye oplysninger giver på baggrund af ovenstående ikke anledning til ændringer af indkomsten i indkomstårene 2017 og 2018 eller af virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2018.

Idet vi anser det for dokumenteret, at ovenstående indsætninger ikke vedrører virksomhedens omsætning, kan vi opgøre et resultat af virksomhed i indkomståret 2019 således, når de ikke medregnes:

2019

Virksomhedsrelaterede indsætninger inkl. moms

217.763 kr.

- moms 20 % (afrundet pr. halvår)

-43.552 kr.

Omsætning ekskl. moms

174.211 kr.

- Udgifter, jf. bilag 2 til afgørelsen

-185.805 kr.

Underskud af virksomhed

-11.594 kr.

[person1] har tidligere oplyst underskud af virksomhed på 67.442 kr. i indkom ståret 2019. Vi vurderer derfor, at den skattepligtige indkomst ændres med 55.848 kr.

Vi kan opgøre virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019 således:

2019

1. halvår

2. halvår

I alt

Salgsmoms 1551 [...16]

Salgsmoms 1551 [...48]

10.275 kr.

18.786 kr.

11.093 kr.

3.398 kr.

Skønnet salgsmoms i alt

- Angivet salgsmoms

29.061 kr.

-20.373 kr.

14.491 kr.

-9.142 kr.

43.552 kr.

Ændring salgsmoms

8.688 kr.

5.349 kr.

- Skønnet købsmoms

-24.139 kr.

-21.720 kr.

Angivet købsmoms

22.026 kr.

23.834 kr.

Ændring købsmoms

-2.113 kr.

2.114 kr.

- Elafgift Angivet elafgift

-3.840 kr.

3.840 kr.

-5.419 kr.

5.419 kr.

Ændring elafgift

0 kr.

0 kr.

Ændring momstilsvar

6.575 kr.

7.463 kr.

14.038 kr.

Vedrørende lån

Der foreligger nye oplysninger i form af konkrete markeringer af indsætninger vedrørende lån. [person1] har ikke tidligere oplyst, hvilke indsætninger, der vedrører lånet.

På billede 46 + 51 har klager markeret to kontante indsætninger på henholdsvis 7.605 kr. og

17.000 kr., som han forklarer vedrører lånet på 28.000 kr., som han har sendt lånedokumentation på. Lånedokumentet er dateret med den 7. januar 2018, og de to kontante indsætninger er sat ind i banken den 9. januar 2018 og den 10. januar 2018.

Selvom de kontante indsætninger sker umiddelbart efter dateringen af lånet, er der ikke en sammenhæng i beløbene. De to kontante indsætninger udgør kun samlet 24.605 kr., og vi kan ikke på det foreliggende grundlag fastslå, at de kontante indsætninger stammer fra lånet.

Et lånedokument godtgør ikke, at der reelt har været et låneforhold. Hertil kræves efter fast rets praksis, at lånedokumentets indhold er bestyrket af objektive kendsgerninger for pengestrømmen m.v. Pengestrømmen skal kunne følges fra långiver til låntager, og det skal kunne sandsynliggøres, at långiver har haft mulighed for at yde lånet. Dette fremgår af SKM2017.156.BR.

I øvrigt fremgår det ikke på lånedokumentet, hvilke forpligtelser der gælder i forbindelse med lå net, idet der ikke er angivet, hvordan lånet skal tilbagebetales, om der skal betales renter, og hvornår lånet skal være indfriet, ligeledes jf. SKM2017.156.BR.

Vi anser ikke lånedokumentet for at være bestyrket af objektive kendsgerninger, idet de kontante indsætninger ikke stemmer med beløbet på lånedokumentet, og fordi pengestrømmen ikke kan følges fra långiver til klager. Det er dermed ikke dokumenteret, at de to kontante indsætninger vedrører lån.

Vi henviser herudover til begrundelsen i afgørelse af den 1. marts 2021.

På baggrund af ovenstående anser vi fortsat indsætningerne for at være kontant omsætning i virksomheden, og forklaringerne giver dermed ikke anledning til ændring af indkomsten i indkomståret 2018 eller af virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2018.

(...)”

Klagerens opfattelse

Indehaveren har på vegne af virksomheden nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne i 2017-2019 skal nedsættes til den angivne salgsmoms.

Klageren har som begrundelse herfor anført følgende:

”(...)

Jeg ville hermed klage over, en sags ID som hedder: [sag1]

På brevet står der evt. at i ikke kan se en relation til "Mobilepay [person2]" min tidligere kæreste, og alligevel så træffer i en afgørelse uden at be om flere dokumentationer, for så kunne jeg i det mindste bevise at hun havde været min tidligere kæreste. Jeg syntes slet ikke det fair nok.

Jeg dokumenterer neden under på at hun tidligere har været min kæreste, og at vi har boet sammen. Udover det har vi en søn sammen. Grunden til i ikke kan finde det ud fra cpr-registreringsoplysninger, er fordi vi er flyttet fra hinanden. Det gjorde vi d. 18/05-2020.

Samme tidig sender jeg også hendes kontoudskrifter, som beviser at det er min tidligere kæreste som hedder [person2], og at vi havde samme adresse, som har sendt de penge som stemmer med de datoer jeg har modtaget pengene. I ville have at jeg skal betale moms ud fra det, selvom det er privat. (Husleje, privat indkøb) Jeg skriver for anden gang i klagen, at det slet ikke er i orden i træffer sådan en afgørelse uden at høre nærmere!

Angående lån som hedder 28.000 kr. Har i skrevet at i ikke kan se en relation til dem, ift. hvornår de blev indsendt i min konto. Jeg har dokumenteret at det er et lån i brevet, som blev lånt d. 7/01-2018.

De blev indsat i min konto d. 9/01-2018 og beløbet er 7.605 kr. og den anden del af beløbet blev indsat d. 10/01-2018 beløbet er 17.000 kr. I alt: 24.605 kr. De 20.591 kr. blev brugt til at dække et lån fra [virksomhed2] som er indbetalt d. 12/01-2018. De resterende er blevet brugt til at dække huslejen af cafeen.

Jeg vedhæfter alt dokumentation som beviser.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om Skattestyrelsen med rette har tilsidesat virksomhedens regnskab og foretaget ændringer i virksomhedens angivelser af udgående afgift (salgsmoms) for afgiftsperioder i regnskabsårene 2017 – 2019.

Sagen angår endvidere, om det er med rette, at Skattestyrelsen har nægtet godtgørelse af energiafgift i 2. kvartal 2017 og 4. kvartal 2017.

Salgsmoms

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt.

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, fremgår det, at kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt.

Indehaveren har ikke fremlagt fyldestgørende regnskabsmateriale eller skatteregnskaber for indkomstårene 2017, 2018 og 2019. Det fremlagte regnskabsmateriale for indkomståret 2017 indeholder alene bogføring til og med september 2017, og virksomhedens resultat og moms i regnskabsmaterialet for indkomståret 2017 stemmer ikke overens med momsangivelsen. Herudover kan de samlede indsætninger på klagerens bankkonti ikke afstemmes til omsætningen og udgående moms i henhold til det indsendte regnskabsmateriale for indkomstårene 2017-2019. Kassen bliver flere gange bogført negativ i indkomstårene 2017-2019, hvilket indikerer, at bogføringen ikke er korrekt.

Landsskatteretten finder på den baggrund, at det fremlagte regnskabsmateriale ikke opfylder kravene i bogføringsloven, årsregnskabsloven, mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder og momslovens § 55, hvorfor det ikke kan lægges til grund ved fastsættelsen af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne i regnskabsårene 2017 – 2019.

Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Skattestyrelsen har konstateret, at der på indehaverens bankkonti i indkomståret 2017 er indsat beløb opgjort til 232.123 kr., i indkomståret 2018 opgjort til 353.882 kr. og i indkomståret 2019 opgjort til 262.774 kr. Ud fra antallet og karakteren af indsætningerne samt størrelsen heraf anses det for berettiget, at Skattestyrelsen som udgangspunkt har anset indsætningerne for at være yderligere omsætning og udgående moms i virksomheden. Det er herefter klageren, der skal bevise, at indsætningen er virksomheden eller indkomstopgørelsen uvedkommende.

Landsskatteretten har i den sammenholdte klagesag med sagsnr. [sag2] vedrørende indehaverens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2017, 2018 og 2019 truffet afgørelse om, at indsætninger på i alt 232.123 kr. for indkomståret 2017, 353.882 kr. for indkomståret 2018 og 217.763 kr. skal henføres til virksomhedens omsætning og udgående moms.

Indehaveren har løftet bevisbyrden for, at indsætninger på i alt 45.011 kr. for indkomståret 2019 er virksomheden/indkomstopgørelsen uvedkommende.

Landsskatteretten finder herefter, at de opgjorte omsætninger indeholder udgående afgifter (salgsmoms) på i alt 46.424 kr. for afgiftsperioderne i 2017, 70.774 kr. for afgiftsperioderne i 2018, og 43.553 kr. for afgiftsperioderne i 2019, svarende til 20 % af indsætningerne på indehaverens bankkonti på henholdsvis 232.123 kr., 353.882 kr. og 217.763 kr.

På baggrund af ovenstående finder Landsskatteretten, at virksomhedens salgsmoms kan opgøres som følger:

Afgiftsperioderne i 2017

Salgsmoms for 2. kvartal 2017

11.450 kr.

Salgsmoms for 3. kvartal 2017

19.364 kr.

Salgsmoms for 4. kvartal 2017

15.610 kr.

Afgiftsperioderne i 2018

Salgsmoms for 1. kvartal 2018

21.187 kr.

Salgsmoms for 2. kvartal 2018

14.192 kr.

Salgsmoms for 3. kvartal 2018

18.314 kr.

Salgsmoms for 4. kvartal 2018

17.081 kr.

Afgiftsperioderne i 2019

Salgsmoms for 1. halvår 2019

29.061 kr.

Salgsmoms for 2. halvår 2019

14.491 kr.

Godtgørelse af energiafgift.

Virksomheder, der er registreret efter momsloven, kan få tilbagebetalt afgift af den af virksomheden forbrugte elektricitet. Det fremgår af elafgiftslovens § 11, stk. 1.

Afgiften tilbagebetales efter stk. 1 i samme omfang, som virksomheden har fradragsret for indgående merværdiafgift af elektricitet eller varme. Det fremgår af elafgiftslovens § 11, stk. 5.

Idet virksomheden ikke har fremlagt dokumentation for, at elafgiften er forbrugt af virksomheden i forbindelse med virksomhedens momspligtige leverancer, og virksomheden ikke har fremlagt fakturadokumentation for udgifterne, kan virksomheden ikke få godtgjort elafgiften på 4.057 kr. i 2. kvartal 2017 og 3.680 kr. i 4. kvartal 2017.

Landsskatteretten er på den baggrund enig med Skattestyrelsen i, at afgiftstilsvaret for regnskabsåret 2017 forhøjes med yderligere 7.737 kr.

Formalitet

Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, at told- og skatteforvaltningen ikke kan afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Det følger endvidere af skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3, at Skattestyrelsen kan foretage en ændring af afgiftstilsvaret eller en godtgørelse af afgift uanset fristerne i § 31, hvis den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Det følger endvidere af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, at en ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31.

Skattestyrelsens kundskabstidspunkt er det tidspunkt, hvor Skattestyrelsen er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse efter § 32, stk. 1, nr. 3, jf. SKM2018.481.HR.

Skattestyrelsen blev den 5. januar 2021 orienteret om, at virksomhedens revisor ikke var i besiddelse af det efterspurgte materiale vedrørende regnskabsåret 2017, hvilket anses at være det tidligste tidspunkt, hvor Skattestyrelsen har modtaget tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse af momstilsvaret.

Skattestyrelsen har udsendt forslag til ændring af momstilsvaret den 29. januar 2021, og den påklagede afgørelse er dateret den 1. marts 2021.

Afgørelsen er dermed, for så vidt angår afgiftsperioderne i 4. kvartal 2017 og senere, truffet inden for de ordinære ansættelsesfrister.

For afgiftsperioderne 2. og 3. kvartal 2017 er ansættelsen foretaget udenfor de ordinære frister, og Skattestyrelsen kan derfor kun ændre ansættelsen for disse perioder, såfremt virksomheden eller nogen på dennes vegne har handlet groft uagtsomt, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Virksomhedens indehaver har angivet 0 kr. i virksomhedens salgsmoms for 3. kvartal 2017, hvilket afviger væsentligt fra Skattestyrelsens ansættelse samt de indsætninger, som er foretaget på indehaverens bankkonti i perioden. Indehaveren har endvidere ikke fremlagt dokumentation for elafgift i 2. kvartal 2017. Landsskatteretten finder derfor, at virksomheden har handlet mindst groft uagtsomt ved at angive forkerte godtgørelser og tilsvar for disse afgiftsperioder, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Skattestyrelsen har således været berettiget til at foretage ekstraordinær ansættelse af momstilsvaret for 2. og 3. kvartal 2017 i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Landsskatteretten finder endvidere, at 6 måneders fristen er overholdt. Landsskatteretten har lagt vægt på, at Skattestyrelsen for afgiftsperioderne 2. kvartal og 3. kvartal i 2017 tidligst kom i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til at kunne vurdere, om der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse ved samtalen med virksomhedens revisor den 5. januar 2021. Varslingsfristen i § 32, stk. 2, 1. pkt., er derfor overholdt, da der er udsendt forslag til afgørelse den 29. januar 2021. Fristen på tre måneder i § 32, stk. 2, 2. pkt., er også overholdt, da den påklagede afgørelse er sendt den 1. marts 2021.

På baggrund af ovenstående stadfæster Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse, for så vidt angår virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne i regnskabsårene 2017 og 2018 samt ikke godkendt godtgørelse for elafgift på 7.737 kr. i 2017.

Endvidere ændrer Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse, for så vidt angår virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne i regnskabsåret 2019, hvor virksomhedens salgsmoms nedsættes til 29.061 kr. for 1. halvår 2019 og 14.491 kr. for 2. halvår 2019.