Kendelse af 06-12-2023 - indlagt i TaxCons database den 17-01-2024

Journalnr. 21-0046156

Motorstyrelsen har truffet afgørelse om opkrævning af 13.428 kr. i registreringsafgift, idet Motorstyrelsen har fundet, at køretøjet er omfattet af registreringspligten i Danmark, jf. registreringsbekendtgørelsens § 3, stk. 1, nr. 1, jf. § 5, stk. 1-3, og at køretøjet forinden benyttelsen skulle have været afgiftsberigtiget, jf. registreringsafgiftslovens § 1.

Landsskatteretten stadfæster Motorstyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Sagens køretøj, en Hyundai Tucson, stelnummer [...], registreringsnummer [reg.nr.1], er et udenlandsk indregistreret køretøj i Polen.

Ved en kontrol den 23. februar 2021 på grænseovergangen ved [by1] blev køretøjet standset af politiet. Klageren var fører af køretøjet, og han forklarede, at han ingen tilladelse havde til at køre i sit polske køretøj i Danmark, men at han tidligere havde haft et dansk køretøj, men at dette køretøj var brudt sammen for et par år siden.

Ved kontrollen fremviste klageren dansk sundhedskort, polsk ID og køretøjets registreringspapirer, hvoraf det fremgik, at klageren var ejer af køretøjet.

Der er ikke udstedt køretilladelse af Motorstyrelsen til kørsel i køretøjet i Danmark.

Det fremgår af udskrift fra ANPG (politiets automatiske nummerpladegenkendelsessystem), at køretøjet passerede ved [...] den 11. februar 2021.

Klageren har siden den 9. juni 2015 været registreret med bopæl på adressen [adresse1], [by2]. Oplysninger fra SKATs lønindberetningssystem viser, at klageren har haft samme arbejdsplads i Danmark siden den 14. juni 2010.

Motorstyrelsens afgørelse

Motorstyrelsen har truffet afgørelse om opkrævning af fuld registreringsafgift på 13.425 kr. for sagens køretøj under henvisning til, at køretøjet er omfattet af registreringspligten i Danmark, jf. registreringsbekendtgørelsens § 3, stk. 1, nr. 1, jf. § 5, stk. 1-3, og at køretøjet forinden benyttelsen skulle have været afgiftsberigtiget, jf. registreringsafgiftslovens § 1.

Motorstyrelsen har anført følgende begrundelse (uddrag):

”[...]

Motorstyrelsen har konstateret, at dit motorkøretøj er omfattet af registreringspligten i Danmark, jf. registreringsbekendtgørelsens § 3, stk. 1, nr. 1, jf. § 5, stk. 1-3 (bekendtgørelse nr. 1643 af 17. december 2018 om registrering af køretøjer m.v. med senere ændringer), og at motorkøretøjet derfor forinden benyttelsen skulle have været afgiftsberigtiget, jf. registreringsafgiftslovens § 1 (lov nr. 228 af 11. marts 2020 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. med senere ændringer).

Motorstyrelsen afkræver dig 13.428 kr. i registreringsafgift. Den afgiftspligtige værdi af motorkøretøjet er fastsat af Motorstyrelsen. For nærmere uddybning henvises til vedhæftede specifikation og beregning.

Begrundelsen for forslaget er følgende:

Toldstyrelsen har den 23. februar 2021 kl. 17:20 ved en kontrol ved [by1] grænsen konstateret, at du har indført en:

Mærke HYUNDAI

Model TUCSON

Stel nr. [...]

Registreringsnummer [reg.nr.1]

Registreringsland Polen

Km. stand 328.337

og anvendt motorkøretøjet til kørsel i Danmark, selvom motorkøretøjet skulle have været indregistreret og afgiftsberigtiget inden benyttelsen i Danmark.

Motorstyrelsen finder endvidere, at din kørsel i et udenlandsk motorkøretøj ikke er omfattet af nogen af fritagelserne for registreringspligt, jf. § 15, stk. 2, § 10, § 13, stk. 2 samt §§ 16 – 26 i registreringsbekendtgørelsen.

[...]

Sagens faktiske forhold

Toldstyrelsen har den 23. februar 2021 kl. 17:20 standset køretøjet. Føreren af køretøjet var [person1]. Køretøjet blev standset på grænsen i [by1].

[person1] oplyste til Toldstyrelsen, at han ingen tilladelse havde til at køre i den polske bil, han oplyste samtidig, at han tidligere har haft en dansk bil, men at den var brudt sammen for år tilbage.

Køretøjet er indenfor en periode på 30 dage (3. februar 2021 til 3. marts 2021) observeret 1 gange på ANPG (politiets automatiske nummerplade-genkendelses system) på følgende tidspunkter:

[...]

Køretøjet har været anvendt i Danmark og er derfor omfattet af registreringspligten i Danmark. Køretøjet skulle derfor have været indregistreret på danske nummerplader i Danmark, og der skulle endvidere have været betalt registreringsafgift af køretøjet inden det blev taget i brug på færdselslovens område.

Under behandlingen af sagen er der konstateret disse forhold, der har relevans for sagen, og som indgår i den samlede vurdering:

[person1] bor ifølge folkeregistret på [adresse1], [by2] og har boet på adressen siden 09. juni 2015.
Ifølge Skatteforvaltningens it-system har [person1] været kildeskattepligtig siden 2010
[person1] har ifølge Skatteforvaltningens indkomstsystem arbejdet hos [virksomhed1] ApS CVR-nr. [...1] siden 14. juni 2010 og er stadig ansat samme sted.
[person1] har dansk konto i [finans1], [by2], oprettet den 21. marts 2016.
[person1] har haft en dansk Ford Mondeo reg. nr. [reg.nr.2], afmeldt den 13. august 2019.
[person1] havde ikke anmeldt til Motorstyrelsen, at køretøjet blev taget i brug på udenlandske nummerplader, jf. registreringsbekendtgørelsens § 13, stk. 2.
[person1] har sine livsinteresser i Danmark.

Motorstyrelsens forslag til ændring

Motorstyrelsen finder, at køretøjet er registreringspligtigt i Danmark og har derfor foreløbig fastsat registreringsafgiften til 13.428 kr. Beregningen af den afgiftspligtige værdi af motorkøretøjet er foretaget af Motorstyrelsen. For nærmere uddybning henvises til vedhæftede specifikation og beregning.

Motorstyrelsens begrundelse for ændringen

Motorstyrelsen bemærker, at hvis herboende ønsker at tage et udenlandsk registreret køretøj i brug på færdselslovens område, skal det inden ibrugtagningen være anmeldt til skatteforvaltningen jf. registreringsbekendtgørelsens § 13, stk. 2.

Det fremgår af registreringsbekendtgørelsen § 5, stk. 1, at et køretøj skal registreres i køretøjsregistret, hvis køretøjet har en ejer med bopæl eller hjemsted her i landet.

[person1] ejeren af det omhandlende køretøj er ifølge folkeregistret indrejst til Danmark 9. juni 2015, og bor på adressen [adresse1], [by2]. Ejeren af køretøjet anses derved, jf. registreringsbekendtgørelsen § 6, stk. 1, for at have bopæl her i landet.

Køretøjet skulle derfor have være registreret her i landet og forsynet med danske nummerplader, inden det blev taget i brug på færdselslovens område, jf. registreringslovens § 2, stk. 1, registreringsbekendtgørelsens § 3, stk. 1. Det bestemmes endvidere i registreringsafgiftslovens § 1, 1. pkt., at der skal svares afgift af motorkøretøjer, som skal registreres i Køretøjsregisteret efter lov om registrering af køretøjer.

Motorstyrelsen finder derfor, at køretøjet er registreringspligtigt i Danmark og dermed registreringsafgiftspligtig.

[...]”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at der alene skal betales en forholdsmæssig del af registreringsafgiften, svarende til den periode køretøjet har befundet sig i Danmark.

Klageren har anført følgende begrundelse (uddrag):

”[...] Bilen har været i brugt til kørsel i Denmark i perioden fra den 11.02.2021 til 30.04.2021 Tjek venligst billede fra ANPG politiets automatiske nummerpladegenkendelses system units - Patrollers [...] ved [...], jeg har kørt den 30.04.2021 mod Tyskland til Polen og har ikke brugt bilen til kørsel i Denmark mere. Jeg er klar og villig til at betale nogle gebyrer elle afgift for kørsel i Denmark i perioden 11.02.2021 tl 30.04.2012 [...]”

Motorstyrelsens udtalelse

Motorstyrelsen har sendt følgende udtalelse til Skatteankestyrelsen (uddrag):

”[...]

Motorstyrelsen bemærker, at det er ubestridt, at køretøjet er taget i brug på færdselslovens område, da køretøjet den 23. februar 2021 blev standet ved grænsen i [by1]. [person1] var på kontroltidspunktet fører af køretøjet.

[person1], ejeren af det omhandlende køretøj er ifølge folkeregistret indrejst til Danmark 9. juni 2015, og bor på adressen [adresse1], [by2]. [person1] anses derved, jf. registreringsbekendtgørelsen § 6, stk. 1, for at have bopæl her i landet. Motorstyrelsen bemærker, at hvis herboende ønsker at tage et udenlandsk registreret køretøj i brug på færdselslovens område, skal det inden ibrugtagningen være anmeldt til skatteforvaltningen jf. registreringsbekendtgørelsens § 13, stk. 2.

Motorstyrelsen finder desuden, at [person1]s kørsel i et udenlandsk motorkøretøj ikke er omfattet af nogen af fritagelserne for registreringspligt, jf. § 15, stk. 2, § 10, § 13, stk. 2 samt §§ 16 – 26 i registreringsbekendtgørelsen.

At [person1] oplyser, at køretøjet den 30. april 2021 er kørt ud af landet, ændre ikke på, at køretøjet er taget i brug på færdselslovens område og dermed jf. registreringsbekendtgørelsen § 5, stk. 1 skal registreres i køretøjsregisteret, når ejeren af køretøjet har bopæl i Danmark.

Der er således ikke argumenter i den fremsendte klage, som ændrer på Motorstyrelsens vurdering af sagen.

Motorstyrelsen fastholder afgørelsen om afkrævning af registreringsafgift på 13.428 kr. over for [person1].

Motorstyrelsen indstiller derfor, at vores afgørelse af 17. maj 2021 stadfæstes.

[...]”

Motorstyrelsens bemærkninger

Skatteankestyrelsens sagsfremstilling har været i høring hos Motorstyrelsen, der har sendt følgende bemærkninger (uddrag):

”[...]

Motorstyrelsen kan tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling og har følgende bemærkninger:

Inden et køretøj tages i brug på færdselslovens område, skal køretøjet registreres i Køretøjsregisteret, jf. registreringslovens § 2, stk. 1, dagældende lovbekendtgørelse nr. 186 af 1. marts 2020.

Udgangspunktet er, at der betales fuld registreringsafgift af et køretøj i forbindelse med første registrering her i landet, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1, dagældende lovbekendtgørelse nr. 228 af 11. marts 2020, med senere ændringer.

Det fremgår af § 5, stk. 1, i dagældende registreringsbekendtgørelse nr. 1643 af 17. december 2018, at et køretøj kun registreres i Køretøjsregisteret, hvis køretøjet har en ejer med bopæl eller hjemsted her i landet, jf. dog stk. 2 og 3.

Motorstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen Side 2 / 2Motorstyrelsen vurderer, at klageren anses for at have etableret bopæl i Danmark den 9. juni 2015, da klageren er registret i CPR med bopæl her i landet, samt at køretøjet har været taget i brug på færdselslovens område.

Motorstyrelsen vurderer, at klager i strid med registreringsbekendtgørelsens § 15, stk. 1, har ført et udenlandsk registreret køretøj på færdselslovens område. Kørslen er ikke omfattet af undtagelserne i bestemmelsens stk. 2.

Motorstyrelsen vurderer endvidere, at kørslen ikke heller ikke er sket som nævnt i registreringsbekendtgørelsen § 10, § 13, stk. 2, eller §§ 16-25.

Motorstyrelsen vurderer, at der er indtrådt registreringspligt for køretøjet, jf. registreringslovens § 2, stk. 1, og at der er indtrådt afgiftspligt for køretøjet, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1.

Motorstyrelsen vurderer ligeledes ikke, at den omstændighed, at køretøjet alene har befundet sig i Danmark i en kortere periode og nu er fragtet til Polen, kan føre til et andet resultat.

Motorstyrelsen indstiller således, at afgørelsen fastholdes.

[...]”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om sagens køretøj er omfattet af registreringspligten, jf. registreringslovens § 2, stk. 1, og hvorvidt køretøjet skal afgiftsberigtiges, jf. registreringsafgiftslovens § 1.

Inden et køretøj tages i brug på færdselslovens område, skal køretøjet registreres i Køretøjsregisteret, jf. registreringslovens § 2, stk. 1, lovbekendtgørelse nr. 186 af 1. marts 2020.

Udgangspunktet er, at der betales fuld registreringsafgift af et køretøj i forbindelse med første registrering her i landet, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1 – 3, lovbekendtgørelse nr. 228 af 11. marts 2020 med senere ændringer.

Det fremgår af § 5, stk. 1, i dagældende registreringsbekendtgørelse nr. 1643 af 17. december 2018, at et køretøj kun registreres i Køretøjsregisteret, hvis køretøjet har en ejer med bopæl eller hjemsted her i landet, jf. dog stk. 2 og 3.

En person, der er registreret i Det Centrale Personregister med bopæl her i landet, anses for at have bopæl her i landet, jf. § 6 i registreringsbekendtgørelsen. Klageren har været registreret i Det Centrale Personregister med bopæl i Danmark siden den 9. juni 2015 og anses derfor for at have bopæl her i landet.

Landsskatteretten finder, at køretøjet har været i brug på færdselslovens område, idet køretøjet er konstateret anvendt på færdselslovens område på kontroltidspunktet den 23. februar 2021 ved [by1] grænse, og det fremgår af ANPG, at køretøjet er registreret anvendt ved [...] den 11. februar 2021.

Det fremgår af registreringsbekendtgørelsens § 15, at en person med bopæl eller hjemsted i Danmark ikke må føre et udenlandsk indregistreret køretøj på færdselslovens område, medmindre kørslen sker som nævnt i 15, stk. 2, § 10, § 13, stk. 2, eller §§ 16-26.

Det fremgår af registreringsbekendtgørelsens § 10, at hvis en ejer eller bruger af et udenlandsk registreret køretøj etablerer bopæl eller hjemsted her i landet, og køretøjet skal registreres i Køretøjsregisteret, jf. kapitel 2 og 4, skal registrering i Køretøjsregisteret ske inden 30 dage efter tilflytningen.

Det følger af registreringsbekendtgørelsens § 13, stk. 2, 1. pkt., at hvis en fysisk eller juridisk person med bopæl eller hjemsted her i landet ønsker at bruge et køretøj, der er registreret i udlandet, her i landet, skal Skatteforvaltningen, hvis køretøjet skal registreres i Køretøjsregisteret, jf. kapitel 2 og 4, underrettes om ibrugtagningen på færdselslovens område, inden ibrugtagningen sker, med angivelse af dagen for ibrugtagningen på www.skat.dk/motor-udland.

Klageren har etableret bopæl i Danmark den 9. juni 2015, uden at klageren har indregistreret køretøjet i Køretøjsregisteret inden 30 dage, og klageren har ikke fået udstedt en køretilladelse fra Motorstyrelsen inden ibrugtagningen af køretøjet på færdselslovens område. Landsskatteretten finder derfor, at klageren ikke opfylder betingelserne for kørsel i henhold til registreringsbekendtgørelsens § 10 og § 13, stk. 2.

Landsskatteretten finder i øvrigt, at kørslen ikke er omfattet af § 15, stk. 2, eller §§ 16-26 i registreringsbekendtgørelsen.

Landsskatteretten finder herefter, at der er indtrådt registreringspligt for køretøjet, jf. registreringslovens § 2, stk. 1, og at der er indtrådt afgiftspligt for køretøjet, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1 – 2.

Den omstændighed, at køretøjet alene har befundet sig i Danmark i en kortere periode og nu er fragtet til Polen, kan ikke føre til et andet resultat.

Landsskatteretten stadfæster herefter Motorstyrelsens afgørelse.