Kendelse af 20-06-2023 - indlagt i TaxCons database den 12-07-2023

Journalnr. 21-0042615

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Selskabets opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioden 2. kvartal 2018

Salgsmoms

19.632 kr.

0 kr.

19.632 kr.

Nedsættelse af købsmoms

1.990 kr.

0 kr.

1.990 kr.

Afgiftsperioden 2. kvartal 2019

Salgsmoms

2.688 kr.

513 kr.

0 kr.

Afgiftsperioden 3. kvartal 2019

Afledt ændring af salgsmoms for 2. kvartal 2019

0 kr.

0 kr.

2.688 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at selskabets startdato var den 22. november 2017, og at selskabet blev stiftet af [virksomhed1] ApS. Selskabet tegnes af en direktør alene, og [R.S.] var direktør fra 2017 til den 14. januar 2020. [M.S.] var direktør fra den 29. maj 2020 til den 26. august 2020, [K.S.] var direktør fra den 26. august 2020 til den 29. juni 2021, og [M.S.] var direktør fra den 29. juni 2021. Selskabets formål er at drive virksomhed med handel og service, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.

Af Skattestyrelsens afgørelse fremgår det, at selskabet er momsregistreret fra den 22. november 2017. Selskabet er registreret med kvartalsvis angivelse af momstilsvar indtil den 31. december 2019, og halvårlig angivelse fra den 1. januar 2020.

Selskabet har angivet negative momstilsvar for 2. og 3. kvartal 2018 og har ikke angivet moms for 3. og 4. kvartal 2019. Af Skattestyrelsens afgørelse fremgår det, at selskabet har angivet moms således:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Angivelse

1. kvartal 2018

0 kr.

0 kr.

ja

2. kvartal 2018

0 kr.

4.990 kr.

ja

3. kvartal 2018

0 kr.

1.275 kr.

ja

4. kvartal 2018

6.650 kr.

66 kr.

ja

1. kvartal 2019

0 kr.

0 kr.

ja

2. kvartal 2019

513 kr.

432 kr.

ja

3. kvartal 2019

1.000 kr.

nej

4. kvartal 2019

2.000 kr.

nej

Skattestyrelsen har den 21. oktober 2020 anmodet selskabet om at fremsende momsregnskab med bogføring og salgs- og købsbilag for perioden fra den 1. april 2018 til den 31. december 2019, samt kontoudtog for selskabets kontonummer [...74] i [finans1] for perioden den 20. april 2018 til den 21. oktober 2020.

Skattestyrelsen har den 18. november 2020 modtaget momsangivelser for 2018 og 2019, kontospecifikationer for konto 64000, 64060 og 7280, saldobalance pr. 31. december 2018 og pr. 31. december 2019, salgsfakturaer og udgiftsbilag for 2018 og 2019, kontokort for perioden 1. januar til 31. december 2019, samt kontoudtog for bankkonto [...74] fra [finans1] for perioden fra den 5. november 2018 til den 30. september 2020.

Skattestyrelsen har den 7. januar 2021 anmodet selskabet om kontoudtog for perioden fra den 20. april 2018 til den 5. november 2018. Idet selskabet ikke imødekom denne anmodning, anmodede Skattestyrelsen den 1. februar 2021 [finans1] om selskabets kontoudtog.

Skattestyrelsen har den 1. februar 2021 modtaget selskabets kontoudtog fra [finans1].

Af Skattestyrelsens afgørelse fremgår det, at Skattestyrelsen ikke har modtaget bogføringen og alle købsbilag for perioden fra den 1. april 2018 til den 31. december 2019. Endvidere fremgår det, at selskabet ikke har indsendt et afstemt momsregnskab eller anden dokumentation for perioden fra den 1. marts 2018 til den 31. december 2019.

Salgsmoms

Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af selskabets kontoudtog konstateret bankindsætninger på selskabets bankkonto i [finans1] med kontonummer [...74], som Skattestyrelsen har henført som omsætning i selskabet.

Skattestyrelsen har opgjort selskabets salgsmoms for 2. kvartal 2018 på baggrund af bankindsætningerne således:

Indsat bank

Fakturadato

Tekst

Omsætning inkl. moms

Moms

Omsætning ekskl. moms

30.04.2018

Faktura 1

30.000,00 kr.

6.000,00 kr.

24.000,00 kr.

08.05.2018

Overførsel

47.461,25 kr.

9.492,25 kr.

37.969,00 kr.

22.05.2018

fra LS S lån tilbag

14.000,00 kr.

2.800,00 kr.

11.200,00 kr.

25.05.2018

LS S lånt

6.700,00 kr.

1.340,00 kr.

5.360,00 kr.

2. kvartal 2018 i alt

98.161,25 kr.

19.632,25

78.529,00 kr.

Afrundet til

98.161 kr.

19.632 kr.

78.529 kr.

Det fremgår af selskabets kontoudtog, at der for 2. kvartal 2018 er foretaget bankindsætninger på selskabets konto med posteringsteksterne ”fakturane 1”, ” OVERFØRSEL”, ”fra LS S lån tilbag” og ”LS S lånt” på i alt 98.161,25 kr.

Skattestyrelsen har opgjort selskabets salgsmoms for 2. kvartal 2019 på baggrund af en bankindsætning og en faktura således:

Indsat bank

Fakturadato

Tekst

Omsætning inkl. moms

Moms

Omsætning ekskl. moms

09.09.2019

28.08.2019

OVERFORSEL

13.440,00 kr.

2.688,00 kr.

2.150,40 kr.

2. kvartal 2019 i alt

13.440,00 kr.

2.688,00 kr.

2.150,40 kr.

Afrundet til

13.440 kr.

2.688 kr.

2.150 kr.

Af selskabets kontoudtog for 2. kvartal 2019 fremgår det, at der ikke er foretaget nogen bankindsætninger.

Af selskabets kontoudtog fremgår der den 9. september 2019 en bankindsætning på 13.440 kr. med posteringsteksten ”OVERFØRSEL”.

Selskabet har fremlagt fakturanr. 5 udstedt af [virksomhed2] ApS til [kommunen] den 28. august 2019 med et beløb på 13.440 inkl. moms. Det fremgår, at beløbet skal indbetales på bankkonto [...74].

Selskabet har fremlagt kontospecifikationer for konto 64000, benævnt henholdsvis moms 2018 og moms 2019.

Af kontospecifikationerne for konto 64000 vedrørende moms 2018, fremgår der ingen salgsmoms for 2. kvartal 2018, og af kontospecifikationerne for konto 64000 vedrørende moms 2019, fremgår der ingen salgsmoms for 2. kvartal 2019.

Af kontospecifikationerne for konto 64000 vedrørende moms 2019, fremgår der følgende salgsmoms for 3. kvartal 2019:

Dato

Tekst

Beløb

28.08.2019

Bostøtte

-2.688,00 kr.

i alt 3. kvartal 2019

-2.688,00 kr.

Selskabet har fremlagt momsangivelse for 2018, hvoraf det fremgår, at for 2. kvartal 2018 er salgsmomsen anført til 0 kr.

Selskabet har fremlagt momsangivelse for 2019, hvoraf det fremgår, at for 2. og 3. kvartal 2019 er salgsmomsen anført til henholdsvis 0 kr. og 2.688 kr.

Selskabet har fremlagt saldobalance pr. 31. december 2018. Under overskriften egenkapital og kortfristet gæld fremgår det, at der er lån til ejer [virksomhed3] ApS på -9.300 kr., lån fra [virksomhed2] på 0 kr., mellemregning LS på 0 kr. og mellemregning [A.J.] på 0 kr. Under overskriften skyldig moms er salgsmomsen angivet til -6.650,49 kr.

Selskabet har fremlagt saldobalance pr. 31. december 2019. Under overskriften egenkapital og kortfristet gæld fremgår det, at der er lån til ejer [virksomhed3] ApS på -9.300 kr., lån fra [virksomhed2] på 0 kr., mellemregning LS på 0 kr. og mellemregning [A.J.] på 0 kr. Under overskriften skyldig moms er salgsmomsen angivet til -2.688 kr.

Købsmoms

Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af selskabets bilag og kontoudtog fra [finans1] med kontonummer [...74] opgjort selskabets købsmoms til 3.000 kr. for 2. kvartal 2018.

Skattestyrelsen har opgjort selskabets købsmoms for 2. kvartal 2018 således:

Dato

Tekst

Udgift inkl. Moms

Moms

Udgift ekskl. moms

Bemærkninger

30.05.2018

Hæve sænke bord 3 stk.

15.000 kr.

3.000 kr.

12.000 kr.

Faktura modtaget

2. kvartal 2018 i alt

15.000 kr.

3.000 kr.

12.000 kr.

Af selskabets kontoudtog fra [finans1] med kontonummer [...74] fremgår der følgende hævninger for 2. kvartal 2018:

Dato

Tekst

Beløb

02.05.2018

Lån til Ls

5.400,00 kr.

09.05.2018

LS lån

10.000,00 kr.

09.05.2018

[...13]

1.000,00 kr.

22.05.2018

[A.J.] lånt

25.000,00 kr.

29.05.2018

[virksomhed4]

598,75 kr.

30.05.2018

Hæve sænke bord 3stk

15.000,00 kr.

31.05.2018

Homebanking

12,00 kr.

01.06.2018

faktura 104613

8.750,00 kr.

01.06.2018

Årsgebyr Visa-Dankort

175,00 kr.

28.06.2018

[virksomhed4]

598,75 kr.

29.06.2018

Netbank - kundeafgift

50,00 kr.

29.06.2018

Homebanking

6,00 kr.

I alt

66.590,50 kr.

Selskabet har fremlagt kontospecifikationer for konto 64060, benævnt moms 2019. Det fremgår heraf, at der er følgende købsmoms for 2. kvartal 2018:

Dato

Tekst

Beløb

29.05.2018

Lønadministration

119,75 kr.

30.05.2018

Kontorinventar (Bord)

3.000,00 kr.

01.06.2018

Advokathjælp

1.750,00 kr.

28.06.2018

Lønadministration

119,75 kr.

I alt 2. kvartal 2018

4.989,50 kr.

Selskabet har fremlagt momsangivelse for 2018, hvoraf det fremgår, at købsmomsen for 2. kvartal 2018 er anført til 4.990 kr.

Selskabet har fremlagt saldobalance pr. 31. december 2018. Under overskriften skyldig moms er købsmomsen angivet til 6.392,57 kr.

Selskabet har fremlagt oversigt over udgifter til regnskabsprogram for 2019.

Selskabet har fremlagt fakturanr. 175 udstedt af [virksomhed5] ApS til [virksomhed2] ApS den 17. januar 2018 med et beløb på 15.000 kr. inkl. moms. Det fremgår af fakturaen, at denne vedrører 3 hæve-sænke borde.

Selskabet har fremlagt fakturanr. 104614 udstedt af [virksomhed6] advokater til [virksomhed2] ApS den 17. maj 2018 med et beløb på 8.750 kr. inkl. moms. Det fremgår af fakturaen, at denne vedrører salg af anparter i [virksomhed3] ApS, honorar for diverse rådgivning og diverse selskabsforhold.

Selskabet har fremlagt fakturanr. 346498 udstedt af [virksomhed7] til [virksomhed1] ApS den 2. august 2019 med et beløb på 5.447,75 kr. inkl. moms. Det fremgår af fakturaen, at denne vedrører slitagse kantsliberen, slitagse alfa sliberen, betongulvsliber Alpha, betonkantsliber håndholdt med lejeperiode 2. august 2019.

Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at selskabet [virksomhed3] ApS med CVR-nr. [...1] havde startdato den 16. august 2013 og ophørsdato den 27. august 2021. [R.S.] var selskabets ejer i perioden fra den 16. august 2013 til den 15. maj 2018, og [A.J.] var selskabets ejer i perioden fra den 15. maj 2018 til den 27. august 2021.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ansat selskabets salgsmoms for 2. kvartal 2018 og 2. kvartal 2019 til henholdsvis 19.632 kr. og 2.688 kr.

Skattestyrelsen har nedsat selskabets købsmoms for 2. kvartal 2018 med 1.990 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Der skal betales salgsmoms af omsætningen. Det står i momslovens § 4, stk. 1.

I har pligt til at opgøre og oplyse jeres moms for hver momsperiode. Det står i momslovens § 56 og 57.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af momsen. Det står i momslovens § 55. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

I har ikke indsendt et afstemt momsregnskab eller anden dokumentation for perioden 1. marts 2018 til 31. december 2019. Vi kan derfor fastsætte selskabets moms ud fra et skøn. Det står i opkrævningslovens § 5, stk. 1.

Omsætning

Vi har modtaget 5 fakturaer fra jer, som er med moms. Vi har anset indsætningerne på bankkontoen for at være med moms. Afgiftspligten indtræder på betalingstidspunktet efter reglerne i momslovens § 23, stk. 3.

Omsætningen og den tilhørende moms er opgjort som 20 % af de modtagne beløb efter momslovens § 27, stk. 1. I de tilfælde, hvor vi er i besiddelse af fakturaerne, indtræder afgiftspligten på faktureringstidspunktet efter momslovens § 23, stk. 2. I de tilfælde, hvor vi ikke kender faktureringstidspunktet, anses afgiften at indtræde på betalingspunktet efter momslovens § 23, stk. 3.

Salget er momspligtigt efter momslovens § 4, stk. 1.

Vi har med udgangspunkt i kontoudtog fra [finans1] opgjort omsætningen til 131.414 kr. inkl. moms for perioden 1. april 2018 til 31. december 2018 og 13.440 kr. inkl. moms for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019. Der henvises til bilag 1.

Udgifter

Registrerede virksomheder kan ved opgørelsen af momsen fradrage købsmoms af virksomhedens udgifter til indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes i virksomheden. Det står i momslovens § 37, stk. 1.

Virksomheden skal vise en faktura for at få fradrag for købsmomsen. Det står i momsbekendtgørelsens § 82 og den juridisk vejledning afsnit D.A.11.1.7. Fakturaen skal indeholde den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse. Det står i den juridisk vejledning afsnit D.A.11.1.7.

Det følger desuden af EU-domstolens afgørelse C-664/16, Vadan, at afgiftspligtige personer således er forpligtiget til at fremlægge objektive beviser for, at varer og tjenesteydelser faktisk er blevet leveret til virksomheden af en anden afgiftspligtig person, samt at leverancerne skal anvendes i forbindelse med virksomhedens momspligtige aktiviteter, og at den pågældende faktisk har betalt moms heraf.

I har ikke sendt os bogføringen og alle købsbilag for perioden 1. april 2018 til 31. december 2019.

Vi har gennemgået de modtagne bilag og kontoudtog fra [finans1], og der kan ikke godkendes fradrag for følgende udgifter:

Faktura af 17. maj 2018 fra [virksomhed6] advokater. Udgiften vedrører salg af anparterne i [virksomhed3] ApS. I har ikke ejet anparterne i [virksomhed3] ApS, og udgiften vedrører således ikke virksomhedens indkøb af varer m.v. Der henvises til momslovens § 37, stk. 1.

Faktura af 2. august 2019 fra [virksomhed7] A/S. Fakturaen er udskrevet til [virksomhed1] ApS. Det fremgår af juridisk vejledning afsnit D.A. 11.1.1, at fakturaen skal være udstedt til jer.

Udgifter til Dinero, google m.v. på grund af manglende dokumentation. En hævning på bankkontoen anses ikke at være tilstrækkelig dokumentation.

Varekøb i udlandet er ikke dokumenteret, og ansættes til 0 kr. i perioden.

Købsmoms er opgjort til 4.275 kr. i 2018 og 0 kr. i 2019. Der henvises til bilag 2.

Vi finder ikke anledning til at give et skønsmæssigt fradrag for moms af driftsudgifter efter momslovens § 37, stk. 1. Det skal bemærkes, at for at der kan godkendes fradrag for købsmomsen kræves det, at udgifterne er dokumenteret ved underliggende bilag efter momsbekendtgørelsens § 82 og den juridiske vejledning afsnit D.A.11.1.7.

Yderligere moms fordelt på kvartaler for 2018

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

I alt

Beregnet salgsmoms

0

19.632

0

6.650

26.282

Angivet salgsmoms

0

0

0

6.650

6.650

Ændring salgsmoms

0

19.632

0

0

19.632

Opgjort købsmoms

0

3.000

1.275

0

4.275

Angivet købsmoms

0

4.990

1.275

66

6.331

Ændring købsmoms

0

-1.990

0

-66

-2.056

Ændring tilsvar

0

21.622

0

66

21.688

Yderligere moms fordelt på kvartaler for 2019

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

I alt

Beregnet salgsmoms

0

2.688

0

0

2.688

Angivet salgsmoms

0

513

1.000

1.000

2.513

Ændring salgsmoms

0

2.175

-1.000

-1.000

175

Opgjort købsmoms

0

0

0

0

0

Angivet købsmoms

0

432

0

0

432

Ændring købsmoms

0

-432

0

0

-432

Ændring tilsvar

0

2.607

-1.000

-1.000

607

I kan have mulighed for fradrag for yderligere udgifter og købsmoms, hvis I sender dokumentation for udgifterne inden udløbet af fristen på dette forslag. Vi vurderer herefter, om der kan foretages yderligere fradrag.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen fremkommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Der er ikke fremsendt nye oplysninger, men klager oplyser i sin klage, at hun muligvis kan fremskaffe fakturaer, dokumentation m.v. Disse er ikke medsendt klagen, hvorfor vi fastholder vores afgørelse.

Klageren anfægter, at der ikke er givet momsfradrag for udgifter, der fremgår af bankkontoudtog. Som vi har nævnt i vores sagsfremstilling kan der, i henhold til momsbekendtgørelsens § 82, ikke gives fradrag uden fremlæggelse af fakturaer. Se mere herom i Den juridiske vejledning, afsnit D.A.11.1.7, som omtaler krav til dokumentation for indkøbet, som er en betingelse for at kunne få momsfradrag.

(...)”

Selskabets opfattelse

Selskabets repræsentant har fremsat påstand om, at selskabets salgsmoms for 2. kvartal 2018 og 2. kvartal 2019 ansættes til henholdsvis 0 kr. og 513 kr., og at Skattestyrelsens nedsættelse af selskabets købsmoms for 2. kvartal 2018 skal bortfalde.

Repræsentanten har i klagen som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

Påstand

Selskabets moms for 2018 og 2019 skal ikke forhøjes, og skal fastsættes til det af Klager indberettede.

Sagsfremstilling

Skattestyrelsen har i nærværende sag valgt at forhøje Selskabets moms med samlet kr. 22.295. Dette skyldes primært, at samtlige indsætninger anses som værende indtægter, uden hensyntagen til årsagen til indsætninger. Der henvises i det hele til Skattestyrelsens bilag 1.

Skattestyrelsen anser dog ikke de udgående beløb som værende udgifter, idet Skattestyrelsen ikke har modtaget dokumentation herfor. Det skal understreges at en stor del af udgifterne vedrører eksempelvis Google, regnskabsprogram m.v. Penge der er trukket via kort m.v., hvorfor der ikke kan herske tvivl om, at der er tale om udgifter.

Klager er ved at undersøge regnskabsprogram m.v. og muligheden for at opnå samtlige fakturaer.

Skattestyrelsen henviser til en faktura der er udstedt til [virksomhed1] ApS, der rettelig skulle være udstedt til Klager. Dette begrundet med, at der ikke har været drift i [virksomhed1] ApS. Klager vil undersøge forholdet nærmere.

Klager vil i nærmeste fremtid fremsende dokumentation, i det omfang det kan fremfindes.

Der kan under alle omstændigheder ikke være tvivl om, at en del af de udgifter, som er trukket via kort, herunder Google, Dinero m.v. utvivlsomt kan anses som værende udgifter.

I praksis er det også anerkendt, at en virksomhed tildeles en vis margen til udgifter ud fra branche m.v., ifølge oplysninger fra Danmarks Statistik.

Det anses derfor særdeles problematisk, at Skattestyrelsen ikke har godkendt udgifterne til Google, Dinero m.v., herunder som minimum tildelt en vis margen til udgifter.

Der foreligger flere sager, herunder fra Landsskatteretten, hvor der ved udgifter som ovenstående, ikke kræves dokumentation i form af fakturarer m.v.

Dette kræves typisk alene i forbindelse med indbetalingskort og overførsler, idet der ved sådanne betalinger kan foreligge rykkergebyrer m.v. der ikke berettiger til momsfradrag.

Det forventes derfor, at Landskatteretten som minimum godkender ovenstående udgifter.

Der vil blive fremsendt dokumentation, såfremt Skatteankestyrelsen måtte kræve dette.

Anbringender

Til støtte for Klagers påstand gøres gældende,

at Klagers indberetninger er retvisende og derved skal lægges til grund

at alene de af Klager angivne indsætninger er udtryk for omsætning

at der derved skal bortses fra indsætninger benævnt som lån

at Skattestyrelsen ikke har dokumenteret, end sandsynliggjort, at disse indsætninger kan anses som omsætning

at Klagers udgifter til Google, Dinero, netbank i sig selv bør anses som værende berettigede udgifter

at Skattestyrelsen ikke har dokumenteret, at der ikke er tale om udgifter

at Landsskatteretten bør træffe afgørelse efter Klagers påstand.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling ved Skatteankestyrelsen har repræsentanten den 6. juni 2023 telefonisk oplyst, at der alene klages over salgsmomsen for afgiftsperioden 2. kvartal 2018, købsmomsen for afgiftsperioden 2. kvartal 2018 og salgsmomsen for afgiftsperioden 2. kvartal 2019.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om selskabets salgsmoms for 2. kvartal 2018 og 2. kvartal 2019 med rette er ansat til henholdsvis 19.632 kr. og 2.688 kr., samt om selskabets købsmoms med rette er nedsat med 1.990 kr. for 2. kvartal 2018.

Retsgrundlag

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016).

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Ifølge momslovens § 23, stk. 1, 2 og 3, indtræder afgiftspligten på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet). Udstedes faktura for en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, anses betalingstidspunktet som leveringstidspunkt.

Af momslovens § 27, stk. 1, fremgår følgende:

”Ved levering af varer og ydelser er afgiftsgrundlaget vederlaget, herunder tilskud, der er direkte forbundet med varens eller ydelsens pris, men ikke indbefattet afgiften efter denne lov. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af det modtagne beløb.”

Af momslovens § 37, stk. 1 og stk. 2, nr. 1, fremgår endvidere følgende:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden

(...)”

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., (dagældende lovbekendtgørelse nr. 1224 af 29. september 2016) fremgår der følgende:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.

...”.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) samt årsregnskabsloven. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Følgende fremgår af bogføringslovens § 7, stk. 1-3:

”Stk. 1. Alle transaktioner skal registreres nøjagtigt under hensyn til virksomhedens art og omfang. Herunder skal transaktionerne registreres snarest muligt efter, at de forhold foreligger, der er grund til registreringerne. En virksomhed, der på grund af art og omfang ikke er i stand til at registrere køb eller salg, kan i stedet registrere på grundlag af daglige kasseopgørelser.

Stk. 2. Registreringerne skal så vidt muligt foretages i den rækkefølge, som transaktionerne er foretaget i. Registreringerne skal henvise til de tilhørende bilag og indeholde oplysninger, der gør det muligt at bestemme den enkelte registrerings tidsmæssige placering i bogføringen.

Stk. 3. Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger.”

Registrerede virksomheder skal til dokumentation for den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, jf. § 82 i momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015.

Fakturaerne skal ifølge § 58 i momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 indeholde følgende:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).
2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.
3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.
4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.
5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.
7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.
8) Gældende afgiftssats.
9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Det følger af momslovens § 57, stk. 3, at for virksomheder, hvis samlede afgiftspligtige leverancer overstiger 5 mio. kr. årligt, men udgør højst 50 mio. kr. årligt, er afgiftsperioden kvartalet. Virksomhedens angivelse efter stk. 1 skal foretages senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb.

Det følger af Skatteforvaltningslovens § 45, 1. pkt., at Landsskatteretten uanset klagens formulering kan foretage afledte ændringer.

Landsskatterettens bemærkninger

Landsskatteretten finder, at det fremlagte regnskabsmateriale er mangelfuldt, og at selskabets momstilsvar derfor skal fastsættes skønsmæssigt i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2. Der er herved lagt vægt på, at der ikke er fremlagt et afstemt regnskab, fyldestgørende bilag, bogføring og kontospecifikationer, og det dermed ikke har været muligt at efterprøve regnskabsgrundlaget og selskabets momstilsvar.

Salgsmoms for 2. kvartal 2018

Skattestyrelsen har forhøjet selskabets salgsmoms for 2. kvartal 2018 med 19.632 kr. på baggrund af en gennemgang af selskabets kontoudtog fra [finans1].

Retten finder, at det kan lægges til grund, at selskabet har leveret ydelser, som er momspligtige, jf. momslovens § 4, og modtaget vederlag herfor ved indbetalingerne på selskabets bankkonto.

Retten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at forhøje selskabets salgsmoms for 2. kvartal 2018. Retten har ved afgørelsen lagt vægt på, at selskabet i 2. kvartal 2018 har indsætninger på selskabets bankkonto i [finans1] på i alt 98.161,25 kr.

Skattestyrelsen har på baggrund af bankindsætningerne på selskabets konto, opgjort salgsmomsen til 19.632 kr., svarende til 20 % af indsætningerne på 98.161,25 kr. kr. for 2. kvartal 2018.

Retten er enig i Skattestyrelsens opgørelse af salgsmomsen for afgiftsperioden 2. kvartal 2018 på baggrund af de konkrete indsættelser på selskabets bankkonto for 2. kvartal 2018.

Retten finder herefter, at selskabets salgsmoms kan ansættes til 19.632 kr. for 2. kvartal 2018.

Selskabets repræsentant har angivet, at der skal bortses fra bankindsætninger, der er benævnt som lån. Retten bemærker, at i en sådan situation påhviler det selskabet at godtgøre, at der er tale om tilbagebetaling af lånebeløb eller optagelse af lån hos andre. Den fremlagte saldobalance og det fremlagte kontoudtog kan ikke anses for tilstrækkelig dokumentation for et låneforhold. Selskabets låneoptagelse m.v. er ikke underbygget af andre objektive kendsgerninger, der kan dokumentere pengestrømmene. Efter en samlet vurdering har selskabet ikke godtgjort, at bankindsættelserne på selskabets konto ikke er momspligtige.

Landsskatteretten stadfæster på baggrund af ovenstående Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Salgsmoms for 2. kvartal 2019

Skattestyrelsen har forhøjet selskabets salgsmoms for 2. kvartal 2019 med 2.175 kr. på baggrund af en gennemgang af selskabets kontoudtog fra [finans1] og en faktura.

Retten bemærker, at selskabet har angivet salgsmoms for 2. kvartal 2019 på 513 kr., og at Skattestyrelsen har ansat salgsmomsen til 2.688 kr.

Retten finder, at selskabets salgsmoms for 2. kvartal skal nedsættes til 0 kr. Retten har ved afgørelsen lagt vægt på, at der i 2. kvartal 2019 ikke er indsætninger på selskabets bankkonto i [finans1], samt at fakturanr. 5 er udstedt den 28. august 2019 og betalt ved indsætningen den 9. september 2019 på selskabets bankkonto.

Retten er enig med Skattestyrelsen i, at bankindsætningen den 9. september 2019 på 13.440 kr. er momspligtig omsætning i selskabet, og at der således skal afregnes moms heraf.

Retten finder således, at det kan lægges til grund, at selskabet har leveret ydelser, som er momspligtige, jf. momslovens § 4, og modtaget vederlag herfor ved indbetalingen på selskabets bankkonto.

Skattestyrelsen har på baggrund af bankindsætningen på selskabets konto, opgjort salgsmomsen til 2.688 kr., svarende til 20 % af indsætningen på 13.440 kr.

Retten er enig i Skattestyrelsens opgørelse af salgsmoms for bankindsætningen den 9. september 2019 på baggrund af den konkrete indsættelse på selskabets bankkonto.

Retten bemærker dog, at udstedelse og betaling af fakturaen er sket i 3. kvartal 2019. Retten finder herefter, at selskabets salgsmoms for 3. kvartal 2019 skal forhøjes med 2.688 kr.

Retten har ved afgørelsen lagt vægt på, at fakturanr. 5 er udstedt den 28. august 2019 af [virksomhed2] ApS til [kommunen] med et beløb på 13.440 inkl. moms. Det fremgår, at beløbet skal indbetales på bankkonto [...74], samt at der af selskabets bankkonto med kontonummer [...74] fremgår en bankindsætning den 9. september 2019 på 13.440 kr., som har teksten ”OVERFØRSEL”.

Retten bemærker, at det fremlagte materiale i form af kontoudtog, kontospecifikation, momsangivelse for 2019 og saldobalance ikke kan føre til andet resultat.

På baggrund af ovenstående finder retten, at selskabets salgsmoms for 2. kvartal 2019 skal nedsættes til 0 kr., og at selskabets salgsmoms for 3. kvartal bliver forhøjet med 2.688 kr.

Købsmoms for 2. kvartal 2018

Skattestyrelsen har nedsat selskabets købsmoms med 1.990 kr. for 2. kvartal 2018.

Retten finder, at der ikke er fremlagt objektive beviser på, at der i tilknytning til selskabet er afholdt udgifter, der berettiger til et momsfradrag. Selskabet har således ikke fremlagt dokumentation for, at der er afholdt udgifter, der berettiger til momsfradrag. Der er ikke fremlagt fakturaer, afregningsbilag eller anden dokumentation for afholdte udgifter, hvoraf det kan udledes, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, eller at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af selskabet.

Retten bemærker, at det af fakturanr. 104614, som er udstedt af [virksomhed6] advokater til [virksomhed2] ApS den 17. maj 2018 med et beløb på 8.750 kr. inkl. moms, ikke kan udledes, at udgiften til bl.a. salg af anparter i [virksomhed3] ApS har en relation til selskabet, idet selskabet ikke ses at eje anparter i [virksomhed3] ApS, hvorfor der ikke kan opnås momsfradrag for denne faktura.

Retten bemærker, at fakturanr. 346498, som er udstedt af [virksomhed7] til [virksomhed1] ApS den 2. august 2019 med et beløb på 5.447,75 kr. inkl. moms, ikke er udstedt til selskabet, hvorfor der ikke kan opnås momsfradrag for denne faktura.

Retten finder for så vidt angår det fremlagte kontoudtog, kontospecifikationer, momsangivelse, saldobalance og oversigt over udgifter til regnskabsprogram, at disse ikke opfylder betingelserne for at opnå fradrag for købsmoms, idet det bl.a. ikke kan udledes, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, eller at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af selskabet.

Landsskatteretten kan endvidere ikke godkende et momsfradrag ud fra en formodning om, at der er afholdt udgifter i selskabet til generering af den angivne omsætning. Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 er således ikke opfyldt.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.