Kendelse af 30-01-2023 - indlagt i TaxCons database den 24-02-2023

Journalnr. 21-0026674

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 31.528 kr. for perioden fra 1. januar 2016 til 31. december 2018, heraf har virksomhedens repræsentant påklaget 9.411 kr. Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for indgående afgift (købsmoms) af udgifter for varer og ydelser.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse, hvorefter virksomhedens momstilsvar nedsættes med 6.435 kr., da der godkendes fradrag for købsmoms af udgifter vedrørende en række forskellige varer og ydelser.

Faktiske oplysninger

[person1] var i den relevante periode registreret med enkeltmandsvirksomheden med navn [virksomhed1] (herefter benævnt virksomheden) med cvr-nr. [...1]. Virksomheden blev startet den 1. juli 1983 under navnet [virksomhed2], og blev momsregistreret samme dato. Virksomheden har været registreret under branchekoden 821100 ’Kombinerede administrationsydelser’. Virksomheden er ophørt den 31. december 2020. I den relevante periode har virksomheden angivet moms halvårligt.

Virksomhedens indehaver har i den relevante periode også været lønansat hos [organisation1].

Virksomheden har indberettet følgende moms i perioderne 1. januar – 31. december 2016 og 1. januar – 31. december 2018:

Periode

1. halvår 2016

2. halvår 2016

1. halvår 2018

2. halvår 2018

Salgsmoms

3.904 kr.

3.060 kr.

18.773 kr.

0 kr.

Købsmoms

10.223 kr.

5.968 kr.

20.502 kr.

1.800 kr.

I alt

-6.319 kr.

-2.908 kr.

-1.729 kr.

-1.800 kr.

Virksomheden har indberettet 0-moms for 1. og 2. halvår 2017.

Virksomhedens repræsentant er i forbindelse med klagen fremkommet med nye momsopgørelser for virksomheden for perioden 2016-2018. Opgørelserne er ikke specificeret i forhold til de konkrete momsperioder.

Repræsentanten har herved opgjort virksomhedens moms som følger:

Periode

2016

2017

2018

Salgsmoms

6.964 kr.

18.773 kr.

0 kr.

Købsmoms

3.200 kr.

4.161 kr.

2.050 kr.

I alt

3.764 kr.

14.612 kr.

-2.050 kr.

For 2016 har Skattestyrelsen opgjort virksomhedens omsætning til 34.750 kr. inkl. moms og 93.863 kr. for 2017.

Af fremlagt bogførings- og bilagsmateriale fremgår, at virksomheden har haft [by1] Kommune og [by2] Kommune som kunder.

Der har ikke været nogen omsætning i perioden 1. januar – 31. december 2018.

Repræsentanten har alene anfægtet Skattestyrelsens opgørelse af købsmoms. Repræsentantens opgørelse af momsfradrag tager udgangspunkt i nedenstående materiale og oplysninger:

Momsperioden 1. januar – 31. december 2016

Som dokumentation for momsfradrag i perioden 1. januar – 31. december 2016 har repræsentanten fremlagt følgende købsbilag:

Faktura fra [virksomhed3] med fakturanr. 8677 på 8.750 kr. udstedt den 7. juli 2016. Moms heraf udgør 1.750 kr. Fakturaen dækker over ydelser i form af regnskabsmæssig og skattemæssig assistance for året 2015, udarbejdelse af årsregnskab, skrivestueassistance og tekstbehandling samt edb-mæssig assistance.

Faktura fra [virksomhed4] ApS udstedt den 5. januar 2016 vedrørende opkrævning af leje af kontor på 500 kr., heraf moms på 100 kr. Fakturaen er stilet til indehaveren som privat person.

Der er endvidere anmodet om momsfradrag for telefon, hvor repræsentanten har anslået udgiften vedrørende moms til at være på 250 kr. Der er fremlagt oversigter fra [virksomhed5] over regninger og betalinger. Det fremgår ikke af oversigterne, hvilket telefonnummer der er knyttet hertil. Der er fremlagt interne bilag, hvor der er anført udgifter til [virksomhed6] telefon, og bredbånd.

Momsperioden 1. januar – 31. december 2017

Som dokumentation for momsfradrag i perioden 1. januar – 31. december 2017 har repræsentanten fremlagt følgende købsbilag:

Faktura fra [virksomhed3] med fakturanr. 8946 på 10.625 kr. udstedt den 3. juli 2017. Moms heraf udgør 2.125 kr. Fakturaen dækker over ydelser i form af regnskabsmæssig og skattemæssig assistance for året 2016, udarbejdelse af årsregnskab, skrivestueassistance og tekstbehandling, edb-mæssig assistance samt anden økonomisk rådgivning og assistance.

Kvitteringsbon fra Hugo P. på 2.199 kr. dateret den 4. august 2017. Moms heraf udgør 351,84 kr. Kvitteringsbonen vedrører køb af ’Sort Kalv’. Repræsentanten har ved ny momsopgørelse oplistet momsbeløbet på 352 kr. som køb af taske.

Kvitteringsbon fra [virksomhed7] A/S på 3.302 kr. dateret den 15. august 2017. Moms heraf udgør 660,40 kr. Kvitteringsbonen vedrører køb af printer af mærket ’HP Officejet 250 Mobile’, blækpatroner til printer og kopipapir.

Kvitteringsbon fra Fannikke i [by3] på 3.039,50 kr. dateret den 23. november 2017. Moms heraf udgør 607,90 kr. Kvitteringsbonen vedrører køb af printer af mærket ’Canon I-sensys’ og køb af blyant ’Penol Jumbo 0,5’.

Der er ikke fremlagt faktura for kontorleje for 2017.

Der er endvidere anmodet om momsfradrag for telefon, hvor repræsentanten har anslået udgiften vedrørende moms til at være på 250 kr. Der er fremlagt oversigter fra [virksomhed5] over regninger og betalinger. Det fremgår ikke af oversigterne, hvilket telefonnummer der er knyttet hertil. Der er fremlagt interne bilag, hvor der er anført udgifter til henholdsvis [virksomhed6] og [virksomhed5].

Momsperioden 1. januar – 31. december 2018

Som dokumentation for momsfradrag i perioden 1. januar – 31. december 2018 har repræsentanten fremlagt følgende købsbilag:

Faktura fra [virksomhed3] med fakturanr. 9266 på 9.000 kr. udstedt den 3. juli 2018. Moms heraf udgør 1.800 kr. Fakturaen dækker over ydelser i form af regnskabsmæssig og skattemæssig assistance for året 2017, udarbejdelse af årsregnskab, skrivestueassistance og tekstbehandling samt edb-mæssig assistance.

Der er endvidere anmodet om momsfradrag for telefon, hvor repræsentanten har anslået udgiften vedrørende moms til at være på 250 kr. Der er fremlagt oversigt fra [virksomhed5] over regninger og betalinger. Det fremgår ikke af oversigterne, hvilket telefonnummer der er knyttet hertil. Der er fremlagt interne bilag, hvor der er anført udgifter til henholdsvis [virksomhed8] og [virksomhed5].

Ekstraordinær genoptagelse af momsperioden 1. januar 2016 – 30. juni 2017

Skattestyrelsen indledte kontrollen af indehaveren den 8. november 2019 ved bl.a. at anmode om skatte- og momsregnskab for indehaverens virksomhed.

Det er oplyst af Skattestyrelsen, at virksomhedens repræsentant indsendte en række bilag den 6. januar 2020, herunder oversigt over en række udgifter, som skulle vedrøre virksomheden.

Ved skrivelse af 5. februar 2020 anmodede Skattestyrelsen indehaveren om virksomhedens bilagsmateriale, der ligger til grund for virksomhedens bogføring i årene 2016, 2017 og 2018.

Det er oplyst af Skattestyrelsen, at virksomhedens repræsentant den 20. april 2020 fremsendte materiale i form af bl.a. regnskab og bilagsmapper.

Skattestyrelsen udsendte forslag til afgørelse den 11. september 2020, hvor det blev foreslået at ændre virksomhedens momstilsvar med 31.527 kr. for perioden 1. januar 2016 – 31. december 2018.

Skattestyrelsen traf afgørelse den 2. december 2020 i overensstemmelse med forslag til afgørelse. Ændringerne af virksomhedens momstilsvar for 1. januar 2016 – 30. juni 2017 blev foretaget efter reglerne om ekstraordinær genoptagelse.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for købsmoms af udgifter til varer og ydelser på 9.411 kr. for perioden 1. januar 2016 – 31. december 2018.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

3.4.Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

3.4.1. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse til indsigelse

Din revisor mener ikke, Skattestyrelsen kan kræve moms tilbage, da du har indberettet 0 kr. i salgs- og købsmoms 2017 og 2018.

Når du er momsregistret har du pligt til indberette salgsmoms af din omsætning. Omsætningen har Skattestyrelsen beregnet til 34.750 kr. i 2016 og 93.863 kr. i 2017. Salgsmomsen udgør 25 %, dvs. 20 % af omsætningen da omsætningen er inklusiv moms. Momsen udgør for 2016; 6.950 kr. og for 2017; 18.772 kr. Da Skattestyrelsen ikke har medtaget salgsmomsen af omsætningen for 2016 i forslaget, vil den ikke blive opkrævet, se afsnit 2.4.1

Skattestyrelsen fastholder i øvrigt sin begrundelse til, hvorfor du skal afregne moms i afsnit 3.4.2.

3.4.2. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse til afgørelse

Hvis du udelukkende har honorarindkomst og samtidig er momsregisteret, sidestilles du med selvstændig erhvervsdrivende. Det fremgår endvidere af skatterådet udtalelse af SKM.2016.34.SR., hvor en blogger har spurgte Skatterådet om hun som honorarmodtager var fritaget for at betale moms. Skatterådet udtaler, at skatteyderen driver selvstændigvirksomhed i momsloven forstand, når omsætningen overstiger 50.000 kr. da du endvidere er momsregisteret i hele perioden skal du afregne moms fra kr. 1 uanset omsætningens størrelse.

Du har følgende i honorarindtægter i perioden 2016-2018.

2016

2017

2018

I alt

Indtægter inkl. moms

34.750

93.863

0

128.613

Fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige efter momslovens § 3, stk. 1. Efter momslovens § 4, stk. 1, skal der betales afgift af varer og ydelser der leveres mod vederlag her i landet. Betaling af moms påhviler den momspligtige person, der leverer varer og ydelser her i landet efter momslovens § 46, stk. 1.

Virksomheden skal opgøre og angive virksomhedens moms efter reglerne i momslovens § 56 og

§ 57.

Indsætningerne sker ifølge din bogføring hovedsageligt ved betaling af fakturaer til bankkonto [...89]. Indsætningerne anses for omsætning i virksomheden. Det fremgår endvidere af din bogføring, at du fratrækker en del udgifter af privat karakter, og der mangler originale bilag hvoraf momsen fremgår. Du anses derfor for at drive virksomhed uden at opgive den korrekte moms til Skattestyrelsen.

Vi har ikke modtaget noget momsregnskab fra dig, og vi har derfor fastsætte din moms efter et skøn. Reglerne står i opkrævningslovens § 5, stk. 2. Det fremgår af momslovens § 56, stk. 1, at salgs- og købsmomsen skal opgøres for hver afgiftsperiode.

Salgsmoms

I henhold til momslovens § 56, stk. 2 opgøres salgsmomsen i en afgiftsperiode, som momsen af virksomhedens leverancer, for hvilke momspligten er indtrådt i perioden.

Salgsmomsen skal angives efter udløbet af hver afgiftsperiode ifølge momslovens § 57, stk. 1.

Momspligten indtræder på det tidspunkt, hvor varen/ydelsen er leveret ifølge momslovens § 23, stk. 1. Hvis der udstedes en faktura er det fakturadatoen, der er leveringstidspunktet, ifølge momslovens § 23, stk. 2.

Vi har opgjort din moms ud fra posteringer i din bogføring, og den opgjorte moms er specificeret i vedlagte bilag 3-6.

Da vi kun er i besiddelse af den bogføring, du har foretaget efter bankkontoudtog og enkelte originale bilag, er momsen ikke beregnet efter fakturadatoen, men efter betalingstidspunktet. Vi antager at leveringstidspunktet og dermed momspligtens indtræden, for at være betalingsdatoen ifølge momslovens § 4, stk. 1 og § 23, stk. 1 og stk. 2.

Grundlaget for beregning af moms er vederlaget ifølge momslovens § 27, stk. 1, og momssatsen udgør 25 % af grundlaget ifølge momslovens § 33. Det vil sige, at momsen udgør 20 % af indsætningerne.

Købsmoms

Registrerede virksomheder kan ved opgørelsen af momstilsvaret fradrage købsmoms af virksomhedens udgifter til indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes i virksomheden. Det står i momslovens § 37, stk. 1.

Efter momsbekendtgørelsens § 82 skal du dokumentere din fradragsberettigede købsmoms ved fremlæggelse af købsfakturaer.

Du har sendt os et ikke fyldestgørende regnskab med meget få originale bilag til beregning af din virksomheds købsmoms. Vi har derfor fastsætte virksomhedens moms ud fra et skøn efter opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Da du har indsendt begrænset dokumentation for køb af varer og ydelser, er betingelserne for fradrag ikke opfyldt ifølge momslovens § 37, stk. 1 og momsbekendtgørelsens § 82. Det er herefter Skattestyrelsens opfattelse, at købsmomsen skal ansættes til 0 kr., da vi ikke entydigt kan identificere, hvilke udgifter der relatere sig til din honorarindkomst for 2017, se bilag 3-6.

(...)

Frister for ændring af din moms.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at du har drevet momspligtig virksomhed (modtagelse af honorar over 50.000) i 2017 uden at opgive den korrekte moms. Vi har efter gennemgang af det fremsendte bilags- og bogføringsmateriale konstateret, at den angivne moms har været ukorrekt. Vi anser dig for at have handlet mindst groft uagtsomt.

Den ordinære frist for fastsættelse eller ændring af momstilsvaret for 2016 og 1. halvår af 2017 er udløbet efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1. Din momsopgørelse for indkomståret 2016 vil derfor blive behandlet efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, da du har handlet mindst groft uagtsomt, ved ikke at indberette den korrekte moms til Skattestyrelsen.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, skal ændringen varsles indenfor 6-måneders fristen. Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor vi har erhvervet et tilstrækkeligt grundlag for, at kunne varsle et konkret forslag. Vi anser kundskabstidspunktet for at være den 20. april 2020, hvor vi modtog et sidste materiale til brug for momsopgørelsen. Afgørelsen skal sendes senest 3 måneder efter afsendt forslag, hvilket er den 11. december 2020, da forslaget er afsendt den 11. september 2020.

(...)”

Skattestyrelsen har den 15. marts 2021 i forbindelse med klagen udtalt følgende:

”(...)

Punkt 4: Moms

Klagers repræsentant har fremlagt et nyt moms regnskab, hvor han mener, at Skattestyrelsen bør give momsfradrag for de medsendte bilag, som omhandler: kontorleje, køb af printere, køb af taske og revision. Der er endvidere opgjort en anslået værdi for telefon.

(...)

Punk 4: Moms

Skattestyrelsen kan ikke tiltræde klagers påstand om, at skulle have momsfradrag for køb af begge printere, da de er købt med 3 måneders mellemrum i 2017 og derfor ikke begge kan være indkøbt til virksomhedens aktivitet. Skattestyrelsen mener heller ikke, der kan gives momsfradrag for tasken, da den lige såvel kan bruges privat som erhvervsmæssigt. Der kan heller ikke gives fradrag for moms på telefon, da denne udgift ikke er dokumenteret og kan anvendes både erhvervsmæssigt og privat.

Skattestyrelsen kan tiltræde at klager får fradrag for kontorleje, køb af den ene printer samt revision.

Købsmoms 2016

Revisor 1.750 kr.

Kontorleje [virksomhed4] 100 kr.

I alt 1.850 kr.

Købsmoms 2017

Revisor 2.125 kr.

Printer købt i [by4] 661 kr.

I alt 2.786 kr.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at der godkendes fradrag for købsmoms af en række udgifter med 3.200 kr. for perioden 1. januar – 31. december 2016, med 4.161 kr. for perioden 1. januar – 31. december 2017 og med 2.050 kr. for perioden 1. januar 2018 – 31. december 2018.

Repræsentanten har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”På vegne af [person1] ([...]), skal jeg hermed påklage de af Skattestyrelsens foretage forhøjelser for årene 2016-2018.

(...)

Moms:

Jeg har gennemset bilagene for de 3 år, og kan herefter opstille følgende momsopgørelser:

2016:

Salgsmoms ............... 6.964

--------

Købsmoms:

Revisor ............... 1.750

Kontorleje ............... 1.200

Telefon, anslået ............ 250

--------

3.200

-------

Tilsvar ................ 3.764

2017:

Salgsmoms ............. 18.773

---------

Købsmoms:

Revisor ................. 2.125

Printer ................ 608

[virksomhed7] .............. 660

Taske .................. 352

Kontorleje ............... 166

Telefon, anslået ............. 250

---------

4.161

---------

Tilsvar ................ 14.612

2018:

Salgsmoms ............... 0

--

Købsmoms

Revisor ................ 1.800

Telefon, anslået ............ 250

-------

2.050

-------

Tilsvar ................ -2.050

Jeg medsender dokumentation på revisorudgifter m.v.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om virksomheden er berettiget til fradrag for købsmoms vedrørende en række udgifter til varer og ydelser for perioden 1. januar 2016 – 31. december 2018. Endvidere angår sagen, om virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2016 – 30. juni 2017 kan ændres efter reglerne om ekstraordinær genoptagelse.

Ad materialitet

Følgende fremgår af momslovens § 3, stk. 1:

”Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.”

Bestemmelsen i momslovens 3, stk. 1, implementerer momssystemdirektivets artikel 9, stk. 1, hvoraf følgende fremgår:

”Ved ”afgiftspligtig person” forstås enhver, der selvstændigt og uanset stedet udøver økonomisk virksomhed uanset formålet med eller resultatet af den pågældende virksomhed.

Ved ”økonomisk virksomhed” forstås alle former for virksomheden som producent, handlende eller tjenesteyder, herunder minedrift og landbrug, samt virksomhed inden for liberale og dermed sidestillende erhverv. Ved økonomisk virksomhed forstås navnlig udnyttelse af materielle eller immaterielle goder med henblik på opnåelse af indtægter af en vis varig karakter.”

Begrebet ”afgiftspligtig person” i momslovens § 3 er et EU-retligt begreb, der skal fortolkes i overensstemmelse med momssystemdirektivets artikel 9, stk. 1. Det er således uden betydning for afgrænsningen af begrebet ”afgiftspligtig person”, på hvilket sted den selvstændige økonomiske virksomhed udøves, og hvilket formål eller resultat virksomheden har.

Af momslovens § 4, stk. 1, følger:

”Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.”

Ifølge momslovens § 23, stk. 1 og 2 indtræder afgiftspligten på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet). Udstedes faktura for en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregnskabsloven (bekendtgørelsen og lovene kan findes på www.retsinformation.dk).

Efter momslovens § 56, stk. 1 skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen opgøre størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Følgende fremgår af momslovens § 37, stk. 1:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer i udlandet, jf. dog stk. 6.”

Af momsbekendtgørelse nr. 808 af den 30. juni 2015 § 82 fremgår følgende (uddrag):

”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. ”

EU-Domstolen har i sag C-268/83 (Rompelman) udtalt, at det påhviler den, der anmoder om momsfradrag at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldte, herunder at den pågældende opfylder betingelserne for at anses som en afgiftspligtig person, jf. præmis 24.

Landsskatteretten finder, at virksomheden i momsperioden 1. januar 2016 – 31. december 2018 har drevet selvstændig økonomisk virksomhed i henhold til momslovens § 3 og har udøvet momspligtig aktivitet efter momslovens § 4.

Virksomhedens repræsentant har i forbindelse med klagen til Skatteankestyrelsen sendt nye opgørelser over en række udgifter for perioden 1. januar 2016 – 31. december 2018, hvor der anmodes om momsfradrag.

Skattestyrelsen har i forbindelse med udtalelse af den 15. marts 2021 til klageskrivelsen anført, at der på baggrund af repræsentantens opgørelser med tilhørende materiale kan imødekommes momsfradrag af udgifter til revisor i 2016 og 2017 med henholdsvis 1.750 kr. og 2.125 kr., kontorleje med 100 kr. samt køb af printer på 660 kr. foretaget i [by4].

De øvrige udgifter opgjort af repræsentanten til købsmoms til henholdsvis øvrig printer og blyant købt i [by3], taske, kontorleje i 2017, anslået telefonudgifter for 2016, 2017 og 2018 samt revisorudgifter for 2018 kan Skattestyrelsen ikke imødekomme fradrag for.

Landsskatteretten kan ligesom Skattestyrelsen tiltræde, at der godkendes fradrag for købsmoms af udgifter til revisorydelser i 2016 og 2017, kontorleje med 100 kr. samt køb af printer med tilhørende printerpatroner og kopipapir på 660 kr. Retten har herved henset til, at udgifterne anses at knytte sig direkte og umiddelbart til virksomhedens aktivitet med levering af momspligtige serviceydelser til henholdsvis [by1] og [by2] Kommune.

Retten godkender desuden købsmoms af udgifter til revisor på 1.800 kr., der fremgår af fakturaen dateret den 3. juli 2018 fra [virksomhed3]. Det er ikke afgørende for vurderingen heraf, at virksomheden ikke har haft nogen omsætning i perioden for fakturaens udstedelse. Ligesom med de to øvrige fakturaer for revisorydelser, jf. ovenfor, kan fakturaen fra 2018 henføres direkte og umiddelbart til den økonomiske virksomhed. Retten bemærker desuden, at fakturaen knytter sig til regnskabsåret 2017, hvor virksomheden havde en omsætning.

Retten kan tiltræde Skattestyrelsens vurdering om, at der ikke skal imødekommes fradrag for købsmoms af udgifter til den øvrige printer og blyant købt i [by3], kontorleje i 2017 og anslåede telefonudgifter.

For så vidt angår købet af den øvrige printer har retten lagt vægt på, at virksomheden netop tre måneder forinden har købt en printer, der kan henføres til virksomhedens momspligtige aktiviteter. Der er derfor ikke en direkte og umiddelbar tilknytning til virksomhedens aktiviteter i relation til printeren købt den 23. november 2017. Ligeledes finder retten, at der ikke er en direkte og umiddelbar tilknytning mellem købene af blyanten foretaget den 23. november 2017 og tasken foretaget den 4. august 2017 og virksomhedens aktiviteter, hvorfor fradrag herfor ikke kan godkendes. Disse udgifter anses således for at vedrøre indehaverens privatsfære.

Retten finder desuden, at det ikke er dokumenteret, at udgifterne til henholdsvis kontorleje i 2017 og anslåede telefonudgifter kan knyttes til virksomhedens aktivitet, da der ikke er fremlagt behørig dokumentation herfor. Efter momsbekendtgørelsens § 82 er det et krav for fradragsret efter momslovens § 37, at der fremlægges en forskriftsmæssig faktura. Af oversigterne fra [virksomhed5] fremgår ingen oplysninger, der kan knytte telefonudgifter til virksomhedens momspligtige aktiviteter. De fremlagte interne bilag til brug for bogføringen opfylder desuden ikke betingelserne for fradragsret efter momslovens § 37.

På den baggrund ændrer Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse således, at virksomheden er berettiget til momsfradrag på i alt 6.435 kr. for varer og ydelser for perioden 1. januar 2016 – 31. december 2018. Det godkendte momsfradrag fordeler sig efter momslovens §§ 23 og 56 med 100 kr. for 1. halvår 2016, 1.750 kr. for 2. halvår 2016, 2.785 kr. for 2. halvår 2017 samt 1.800 kr. for 2. halvår 2018.

Ad formalitet

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, at told- og skatteforvaltningen ikke kan afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Fristerne for at ændre momsperioderne 1. januar 2016 – 30. juni 2017 udløb henholdsvis den 1. september 2019 for 1. halvår 2016, 1. marts 2020 for 2. halvår 2016 og 1. september 2020 for 1. halvår 2017, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1. Ændringen af momstilsvarene for momsperioderne i 2016 og 1. halvår 2017 er dermed varslet efter udløbet af den ordinære frist for varsling af genoptagelse.

Skattestyrelsen har konkluderet, at virksomheden har handlet mindst groft uagtsomt ved at angive momstilsvar, herunder købsmoms, i modstrid med reglerne i momsloven, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Skattestyrelsen har derfor anset ansættelsesfristerne for suspenderet indtil kundskabstidspunktet den 20. april 2020.

Det påhviler momspligtige virksomheder at opgøre og angive momstilsvaret efter momslovens §§ 56 og 57. Tilsidesættelse af disse pligter må som udgangspunkt kunne kvalificeres som udslag af uagtsomhed eller forsæt.

Landsskatteretten finder, at det er korrekt, at Skattestyrelsen ekstraordinært har genoptaget momsansættelserne for perioden 1. januar 2016 – 30. juni 2017, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, da virksomhedsindehaveren har undladt at oplyse det korrekte momstilsvar, hvilket må tilregnes indehaveren som mindst groft uagtsomt.

Skattestyrelsen har på den baggrund været berettiget til at fastsætte moms- og afgiftstilsvaret efter udløbet af fristerne i skatteforvaltningslovens § 31.

Videre finder retten, at 6 måneders-fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1 pkt. er overholdt. Retten har herved lagt vægt på, at der til brug for fastsættelse af virksomhedens momstilsvar er indhentet diverse materiale og dokumentation. Det fremgår, at Skattestyrelsen senest har modtaget nyt materiale til brug for afgørelsen den 20. april 2020, der begrunder momsændringerne. Skattestyrelsen har herefter den 11. september 2020 fremsendt forslag til afgørelse.

Ligeledes har Skattestyrelsen iagttaget skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., idet ændringerne er foretaget ved afgørelse den 2. december 2020, som er inden for 3 måneder efter varslingen er sket.

Betingelserne for at foretage momsændringerne for 1. januar 2016 – 30. juni 2017 efter reglerne om ekstraordinær genoptagelse har på den baggrund været til stede, hvorfor ændringerne er gyldigt foretaget.