Kendelse af 10-05-2022 - indlagt i TaxCons database den 01-07-2022

Journalnr. 21-0024621

Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af 467,54 kr. i chokoladeafgift, 3.473,30 kr. i øl- og vinafgift og 1.185 kr. i spiritusafgift, i alt 5.125,84 kr.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse fra 5.125,84 kr. til 0 kr.

Faktiske oplysninger

Skattestyrelsen og Fødevarerejseholdet foretog den 2. oktober 2020 et uanmeldt kontrolbesøg på adressen [adresse1], [by1]. Kontrolbesøget skete på baggrund af en henvendelse til politiet, hvorefter klageren skulle sælge ikke afgiftsberigtigede cigaretter og spiritus fra adressen.

Ifølge tingbogen ejes [adresse1], [by1] af klageren. Det følger af et satellitfoto fra Google Maps, at ejendommen ligger i et villakvarter på en blind vej, hvor der ud over klagerens ejendom ligger ét hus.

På adressen, [adresse1], [by1], findes et enfamilieshus og en carport med et skur. På adressen fandt Skattestyrelsen en ulåst bil, med registreringsnummer [reg.nr.1], der ifølge Det Centrale Motorregister tilhørte klageren på kontroltidspunktet. Skattestyrelsen gennemgik ved kontrollen carporten, skuret og bilen.

Ved gennemgangen fandt Skattestyrelsen i alt 1679 dåser øl, svarende til 70 rammer af forskellige mærker. Af Skattestyrelsens beskrivelse af kontrollen fremgår, at der blev fundet 27 rammer øl i en trailer, 6 rammer øl i carporten, 15 rammer øl i bilen og nogle rammer øl i skuret. Desuden fandt Skattestyrelsen 72 dåser alkoholfri øl, svarende til tre rammer alkoholfri øl og 48 dåser sodavand, svarende til to rammer sodavand. Der var ikke påsat pantmærker på øl og sodavand.

Af Skattestyrelsens beskrivelse af kontrollen fremgår, at der blev fundet 60,5 l vin i skuret og ca. 91 l vin i et værelse i huset, som Skattestyrelsen kunne optælle udefra. Skattestyrelsen har opkrævet afgift af 146 l vin.

I skuret fandt Skattestyrelsen ifølge beskrivelsen af kontrollen desuden 103,62 l vin og frugtvin, herunder vinbaserede alkoholsodavand, 13,8 l spiritus og 16,653 kg chokolade- og sukkervarer. Skattestyrelsen har opkrævet afgift af 103,62 l frugtvin (herunder vinbaseret alkoholsodavand), 22,6 l spiritus og 18,003 kg chokolade.

Det fremgår af billeder fra kontrolbesøget, at chokolade- og sukkervarerne var fordelt på en reol og et skab i skuret. Chokolade- og sukkervarerne blev fundet på en reol med værktøj, lys, engangsemballage, peanuts og spiritus. Der blev også fundet spiritus i skabet.

Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at der under kontrollen kørte fire biler ind på [adresse1], som vendte om og kørte igen. Chaufføren i den ene bil parkerede dog bilen og tog i en dør, men konstaterede, at den var låst, gik ind i skuret, tilbage til bilen og kørte herefter igen.

Ifølge Skattestyrelsen er klagerens virksomhed med indførsel af punktafgiftspligtige varer fra andre lande ikke registreret efter moms- eller punktafgiftslovgivningen.

Skattestyrelsens afgørelse

I forbindelse med et kontrolbesøg på adressen [adresse1], [by1], har Skattestyrelsen pålagt klageren at betale 467,54 kr. i chokoladeafgift, 3.473,30 kr. i øl- og vinafgift og 1.185 kr. i spiritusafgift, i alt 5.125,84 kr., da det er Skattestyrelsens opfattelse, at klageren driver en uregistreret virksomhed på adressen. Afgiften er beregnet på baggrund af en optælling foretaget på kontrolbesøget.

Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført følgende:

”Ved indrejse fra EU-lande kan der afgiftsfrit medføres varer til eget forbrug, såfremt varerne er købt i beskattet stand i et andet EU-land. Dette fremgår af toldlovens § 11.

Betingelserne for at varer kan indføres afgiftsfrit efter toldlovens § 11 er, at

? varerne ved indrejsen medbringes på personen eller i håndbagagen, så varerne kan frembydes til samtidig toldbehandling på indrejsestedet
? den bagage som den rejsende senere frembyder for Toldstyrelsen, kan dokumenteres som indskrevet bagage ved afrejsen hos det selskab, der har foretaget befordringen af bagagen her i landet
? indførslen ikke har erhvervsmæssig karakter.

Som indførsel af ikke-erhvervsmæssig karakter anses indførsel

? der finder sted lejlighedsvis, og
? som udelukkende er varer, der er bestemt til brug for den rejsende personligt eller dennes husstand eller er beregnet til gaver. Varerne må hverken efter deres art eller mængde give anledning til formodning om, at indførslen sker af erhvervsmæssige grunde.

Dette fremgår af toldbekendtgørelsens § 124.

Ved indrejse fra andre EU-lande, kan privatpersoner medbringe punktafgiftspligtige varer afgiftsfrit, på betingelse af:

? t den rejsende selv medbringer varerne, f.eks. i bagagen, at varerne er bestemt til brug eller forbrug for den rejsende personlig eller dennes husstand, eller
? at varerne er beregnet til gaver.

Dette fremgår af spiritusafgiftslovens § 15, stk. 3, øl- og vinafgiftslovens § 11, stk. 2 og tobaksafgiftslovens § 29, stk. 2.

Ved vurderingen af om indførte varer er beregnet til eget brug eller til erhvervsmæssig formål, kan der blandt andet tages hensyn til følgende:

? Den forretningsmæssige status hos den person, der er i besiddelse af varerne, og årsagerne til dette,
? Stedet, hvor varerne befinder sig,
? Den anvendte transportform,
? Ethvert dokument vedrørende varerne,
? Varernes art og
? Varernes mængde.

Dette er fastsat i artikel 32 i Rådets Direktiv 2008/118 om den generelle ordning for punktordning (cirkulationsdirektivet), jf. toldlovens § 11, stk. 4.

For visse varers vedkommende er der i artikel 32 i Rådets Direktiv 2008/118 fastsat vejledende mængder for, hvad der er til eget brug. De vejledende mængder er:

? Cigaretter - 800 stk.
? Cerutter og cigarillos - 400 stk.
? Cigarer - 200 stk.
? Røgtobak - 1 kg
? Spiritus - 10 l
? Hedvin - 20 l
? Vin - 90 l (heraf højst 60 l mousserende vin)
? Øl - 110 l.

Told- og skatteforvaltningen opkræver punktafgifter af punktafgiftspligtige varer, som rejsende medfører ved indrejse i det danske toldområde fra et andet sted i EU's toldområde, ud over hvad der kan anses for at være indført til eget brug. Dette fremgår af toldlovens § 11, stk. 1.

For varer der købes i et andet EU-land, og transporteres til Danmark med henblik på erhvervsmæssig oplægning (f.eks. hvis varerne medbringes for andre, eller hvis de købes med henblik på videresalg eller lignende), forfalder afgiften ved levering i Danmark, jf. spiritusafgiftslovens § 8, stk. 1, øl- og vinafgiftslovens § 6a, stk. 1 og tobaksafgiftslovens § § 29, stk. 2.

Hvis mængden af medbragte varer har et sådant omfang, at det må regnes for tvivlsomt, at varerne er til eget brug, f.eks. hvor mængden ligger væsentlig over, hvad der med rimelighed kan bruges i en almindelig husholdning, forfalder afgiften ved levering i Danmark. Dette fremgår af spiritusafgiftslovens § 8, stk. 1, nr. 1, øl- og vinafgiftslovens § 6a, stk. 1, nr. 1 og tobaksafgiftslovens § § 29, stk. 2.

Vores begrundelse for afkrævning af chokoladeafgift

Varerne, der er hentet for en idrætsforening, er ikke til dit eget brug, jf. toldlovens § 11. Da udgiften til disse varer dækkes ved deltagernes betaling for festen, er der tale om salg af varer, og der er således tale om et erhvervsmæssigt salg.

Det er Skattestyrelsens vurdering, at de varer der, ved vores kontrolbesøg, befandt sig i din carport samt i dit skur, ikke er bestemt til brug for dig personligt eller din husstand.

Vi vurderer derimod, at de købte varer er købt til videresalg, og således til erhvervsmæssigt formål. Ved denne vurdering har vi lagt vægt på

? den store mængde af varer,
? varernes placering og opdeling efter art,
at flere biler kørte forbi, på en blind vej, hvor man kun kører hen hvis man har et ærinde. Det er vores opfattelse, at disse biler kom for at købe varer, nogle af emballagerne er hentet for en idrætsforening.

Det er således vores vurdering, at varerne bliver markedsført og solgt fra stedet. De indsendte fotos af affaldssække med tomme dåser, mener vi ikke kan føre til et andet resultat.

For beregning af punktafgifterne for de enkelte varegrupper, henvises til nedenstående afsnit.

Chokoladeafgift

Vi har opgjort chokoladeafgiften til 467,54 kr. efter et skøn. Afgiften er opgjort på baggrund af optælling af varer. Beløbet er efter reglerne i chokoladeafgiftsloven og opkrævningsloven opgjort sådan:

Chokolade og sukkervarer – tilsat sukker

Produkt

Antal

Vægt pr. stk.

Antal kg. i alt

Afgift i kr.

Nutella

4

0,450

1,800

Quality Street

1

2,900

2,900

Daim Trawel Pack

1

0,375

0,375

After Eight

1

0,400

0,400

P-tærter, lakrids

1

0,500

0,500

Mærk pålægschokolade, 2 x 108 g. pr. stk.

3

0,216

0,648

Kattepoter

2

0,200

0,400

Salte fisk

1

0,200

0,200

Katjes Jogger Lakritz

1

0,200

0,200

Katjes Kinder

1

0,500

0,500

Pingvinblanding

1

1,000

1,000

Grænsemix

1

0,900

0,900

Familiemix

1

0,900

0,900

Engelsk Vingummi

1

0,900

0,900

Mini skildpadder

1

0,360

0,360

P-tærter

1

0,500

0,500

Kæmpe skildpadder, 30 x 28 g. pr. æske

3

0,840

2,520

Miniaturemix

1

3,000

3,000

I alt

18,003

467,54

Retsregler

Chokoladeafgiftslovens (lovbekendtgørelse nr. 1010 af 3. juli 2018 med senere ændringer) § 1 fastslår af hvilke varer, der skal betales chokoladeafgift.

Efter chokoladeafgiftslovens § 10 a, stk. 1 skal der betales afgift, når varerne modtages fra udlandet. Efter samme paragraf skal virksomheder der indfører varer fra udlandet lade sig registrere som varemodtagere, og dette skal ske inden varerne afsendes fra udlandet. Efter § 10 a, stk. 3 skal varemodtagere angive mængden af de varer, de har modtaget i perioden, og betale afgiften til Skattestyrelsen.

Efter chokoladeafgiftslovens § 10 a, stk. 5 har virksomheder der modtager afgiftspligtige varer fra udlandet i stedet mulighed for at lade sig registrere som midlertidigt registreret varemodtager. Virksomheden skal forinden vareafsendelsen anmeldevaretransporten til Skattestyrelsen og indbetale afgiften af varerne.

Efter chokoladeafgiftslovens § 12, stk. 4, skal virksomheder der importerer afgiftspligtige varer fra udlandet, føre regnskab over tilgang og udlevering af afgiftspligtige varer. Efter § 12, stk. 5 skal regnskabet føres efter reglerne i bogføringsloven.

Efter chokoladeafgiftslovens § 13, stk. 2 skal virksomheder opbevare følgesedler eller kvitteringer i det forretningslokale, hvor de sælger de varer, som følgesedlen eller kvitteringen vedrører. En kopi af en faktura kan erstatte en følgeseddel, hvis fakturaen udleveres til virksomheden senest samtidig med leverancen. Følgesedler, kvitteringer eller fakturakopier skal opbevares i køberens forretningslokale i mindst 3 måneder fra de er udstedt.

Efter chokoladeafgiftslovens § 12, stk. 5 skal virksomheder, der handler med afgiftspligtige varer, føre et regnskab, som kan danne grundlag for opgørelsen af, om afgiften af de afgiftspligtige varer er betalt, og hvorfra varen er leveret. I regnskaberne skal der stå, hvilke varer der er blevet leveret (art, mængde og pris), hvilken dag leverancen er sket, hvem der har leveret varerne, om varerne er betalt, og på hvilken måde betalingen er foregået. Regnskabet skal føres efter reglerne i bogføringsloven.

Efter chokoladeafgiftslovens § 29, stk. 1 hæfter den der er i besiddelse af varerne for betaling af afgiften, såfremt afgiften af varerne ikke er betalt.

Efter opkrævningslovens § 5, stk. 2 (lovbekendtgørelse nr. 573 af 6. maj 2019 med senere ændringer) kan Skattestyrelsen opgøre den afgift virksomheden skal betale efter et skøn, hvis beløbet ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber.

Vores begrundelse for afkrævning af chokoladeafgift

Det er vores opfattelse, at du sælger afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer. Der henvises til ovenstående afsnit ”Virksomhed ved salg af varer”.

Du har købt afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer fra udlandet, uden at være registreret som varemodtager. Der er derfor ikke betalt afgift af de købte varer. Du skulle have været registreret som varemodtager og have betalt afgiften af varerne. Ellers skulle du have forudanmeldt leverancen og på forhånd have indbetalt afgiften.

Du har ikke angivet afgift af de varer der er modtaget og du kan herudover ikke dokumentere, at der er betalt afgift af de varer, der befandt sig i din forretning. Herud- over har du ikke ført regnskab efter reglerne. Derfor opgøres chokoladeafgiften efter et skøn på baggrund af en optælling.

Vores endelige afgørelse

Vi har ikke modtaget nye oplysninger, siden vi sendte vores forsalg den 19. oktober 2020. Skattestyrelsen træffer derfor afgørelse i overensstemmelse med det udsendte forslag af 19. oktober 2020.

Øl- og vinafgift

Vi har opgjort øl- og vinafgiften til 3.473,30 kr. efter et skøn. Afgiften er opgjort på

baggrund af en optælling. Beløbet er efter reglerne i øl- og vinafgiftsloven og opkrævningsloven opgjort sådan:

Øl

Produkt

Antal

Størrelse

Alkohol-indhold i %

Liter alkohol i alt

Afgift i kr.

Slots Classic

984

0,33 liter

4,6

14,94

728,18

Royal Classic

144

0,33 liter

4,6

2,19

106,74

Royal Export

239

0,33 liter

5,8

4,57

222,74

Carlsberg

144

0,33 liter

4,6

2,19

106,74

Tuborg

144

0,33 liter

4,6

2,19

106,74

Tuborg Guld

24

0,33 liter

5,6

0,44

21,45

I alt

26,52

1.292,58

Afgiften er 48,74 kr. pr. 100 liter ren alkohol

Vin og frugtvin (herunder vinbaserede alkoholsodavand)

Produkt

Antal

Størrelse

Alkohol-indhold

i %

Liter alkohol i alt

Afgift i kr.

Cult Shaker

54

0,33 liter

4

17,82

92,31

Mokai, blå

18

0,33 liter

4,5

5,94

30,77

Mokai, hvid

26

0,33 liter

4,5

8,58

44,44

Mokai, grøn

36

0,33 liter

4,5

11,88

61,54

Mokai, lilla

18

0,33 liter

4,5

5,94

30,77

Cult Modjo

18

0,33 liter

4,5

5,94

30,77

Rekorderlig Passionfruit

72

0,33 liter

4,5

23,76

123,08

Temt Pineapple

48

0,33 liter

4,5

15,84

82,05

Temt Sixty Niner

24

0,33 liter

4,5

7,92

41,03

Diamond Hill

2

3 liter

14

6,00

67,56

Black Tower, rød

2

3 liter

12

6,00

67,56

Black Tower, rose

1

3 liter

8,5

3,00

33,78

Diamond Hill Shiraz Merlot, rød

2

3 liter

13,5

6,00

67,56

AU, rød

1

3 liter

13

3,00

33,78

AU, rose

1

3 liter

12

3,00

33,8

Grand Sud Merlot

5

3 liter

13

15,00

168,90

Makulu, rød

1

3 liter

13

3,00

33,78

Santa Conchita

2

3 liter

13

6,00

67,56

Faustina Rivero Ulecia

1

5 liter

12

5,00

56,30

Santa Chrstina Merlot

6

0,75 liter

13

4,50

50,67

South Africa Cape, rose

1

3 liter

12,5

3,00

33,78

Vin, bag in box*

23

3 liter

6-15 %

69

776,94

Vin, flasker*

18

0,75 liter

6-15 %

13,50

152,01

I alt

2.180,72

Afgiften er 5,18 pr. Liter for 1,2-6 %. Afgiften er 11,26 for 6-15 %. Afgiften er 15,08 kr, pr. liter over 15 %

* Stod i værelse i huset, og er derfor ikke beslaglagt. Optalt ved at kigge ind i værelset gennem vindue. Alkoholprocenten og indhold i kartonerne/flaskerne er skønnet.

Retsregler

Øl- og vinafgiftsloven (lovbekendtgørelse nr. 289 af 23. marts 2017 med senere ændringer med senere ændringer) fastslår, at der pr. 1. januar 2018 skal betales afgift af:

- Øl, jf. § 1, stk. 1

- Vin og frugtvin, jf. § 3, stk. 1

- Mousserende vin og frugtvin, jf. § 3A

Efter øl- og vinafgiftslovens § 4, stk. 1 skal der betales afgift, når varerne modtages fra udlandet. Virksomheder der indfører varer kan efter § 6, stk. 2 registreres som varemodtagere inden varetransporter foretages. Ifølge øl- og vinafgiftslovens § 16, stk. 1 skal varemodtagere angive mængden af de varer, de har modtaget i perioden og betale afgiften til Skattestyrelsen.

Efter øl- og vinafgiftslovens § 6, stk. 1 har virksomheder der modtager afgiftspligtige varer fra udlandet i stedet mulighed for at lade sig registrere som midlertidigt registreret varemodtager. Virksomheden skal forinden vareafsendelsen anmelde varetransporten til Skattestyrelsen og indbetale afgiften af varerne.

Efter øl- og vinafgiftslovens § 14, stk. 1 skal virksomheder der importerer afgiftspligtige varer fra udlandet føre regnskab over tilgang og udlevering af afgiftspligtige varer. Efter § 14, stk. 6 skal regnskabet føres efter reglerne i bogføringsloven.

Efter øl- og vinafgiftslovens § 14, stk. 5 skal virksomheder opbevare følgesedler eller kvitteringer i det forretningslokale, hvor de sælger de varer, som følgesedlen eller kvitteringen vedrører. En kopi af en faktura kan erstatte en følgeseddel, hvis fakturaen udleveres til virksomheden senest samtidig med leverancen. Følgesedler, kvitteringer eller fakturakopier skal opbevares i køberens forretningslokale i mindst 3 måneder fra de er udstedt.

Efter øl- og vinafgiftslovens § 14, stk. 6 skal virksomheder, der handler med afgiftspligtige varer, føre et regnskab, som kan danne grundlag for opgørelsen af, om afgiften af de afgiftspligtige varer er betalt, og hvorfra varen er leveret. I regnskaberne skal der stå, hvilke varer der er blevet leveret (art, mængde og pris), hvilken dag leverancen er sket, hvem der har leveret varerne, om varerne er betalt, og på hvilken måde betalingen er foregået. Regnskabet skal føres efter reglerne i bogføringsloven.

Efter øl- og vinafgiftslovens § 27, stk. 9 hæfter den der er i besiddelse af varerne for betaling af afgiften, såfremt afgiften af varerne ikke er betalt.

Efter opkrævningslovens § 5, stk. 2 kan Skattestyrelsen opgøre den afgift virksom- heden skal betale efter et skøn, hvis beløbet ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber.

Vores begrundelse for afkrævning af øl- og vinafgift

Det er vores opfattelse, at du sælger afgiftspligtige øl og vin. Der henvises til ovenstående afsnit ”Virksomhed ved salg af varer”.

Du har købt afgiftspligtigt øl og vin fra udlandet, uden at være registreret som varemodtager. Der er derfor ikke betalt afgift af de købte varer. Du skulle have været registreret som varemodtager og have betalt afgiften af varerne. Ellers skulle du have forudanmeldt leverancen og på forhånd have indbetalt afgiften.

Du har ikke angivet afgift af de varer der er modtaget og du kan herudover ikke dokumentere, at der er betalt afgift af de varer, der befandt sig på din ejendom. Herudover har du ikke ført regnskab efter reglerne.

Da du har købt varer, som der ikke er betalt afgift af efter denne lov, skal du betale afgiften af varerne. Øl- og vinafgiften er derfor opgjort efter et skøn på baggrund af en optælling.

Vores endelige afgørelse

Vi har ikke modtaget nye oplysninger, siden vi sendte vores forsalg den 19. oktober 2020. Skattestyrelsen træffer derfor afgørelse i overensstemmelse med det udsendte forslag af 19. oktober 2020.

Spiritusafgift

Vi har opgjort spiritusafgiften til 1.185,00 kr. efter et skøn. Afgiften er opgjort på baggrund af en optælling. Beløbet er efter reglerne i spiritusafgiftsloven og opkrævningsloven opgjort sådan:

Produkt

Antal

Størrelse

Alkoholindhold i %

Liter alkohol i alt

Afgift i kr.

Smirnof Vodka

7

1 liter

37,5

2,63

394,50

Primakovvodka

1

0,7 liter

37,5

0,26

39,00

Poliakov vodka

1

1 liter

37,5

0,38

57,00

Grants Whiskey

1

1 liter

40

0,40

60,00

Tanqueray gin

1

1 liter

41,3

0,41

61,50

Gordons gin

1

0,7 liter

37,5

0,26

39,00

Jelzin vodka

1

1 liter

37,5

0,38

57,00

Tequila Sierra

1

0,7 liter

38

0,27

40,50

Underberg

240

0,02 liter

44

2,11

316,50

Holiday Cream Liqueur

1

0,7 liter

17

0,12

18,00

Baileys

4

1 liter

17

0,68

102,00

I alt

1.185,00

Retsregler

Spiritusafgiftslovens (lovbekendtgørelse nr. 82 af 21. januar 2016 med senere ændringer) § 1 fastslår af hvilke varer der skal betales spiritusafgift.

Efter spiritusafgiftslovens § 2 a, stk. 1 skal der betales afgift, når varerne modtages fra udlandet. Virksomheder der indfører varer skal efter § 7, stk. 4 registreres som midlertidig registreret varemodtager. Virksomheden skal forinden vareafsendelsen anmelde varetransporten til Skattestyrelsen og indbetale afgiften af varerne.

Efter spiritusafgiftslovens § 20, stk. 1 skal virksomheder der importerer afgiftspligtige varer fra udlandet føre regnskab over tilgang og udlevering af afgiftspligtige varer. Efter § 20, stk. 8 skal regnskabet føres efter reglerne i bogføringsloven.

Efter spiritusafgiftslovens § 20, stk. 7 skal virksomheder opbevare følgesedler eller kvitteringer i det forretningslokale, hvor de sælger de varer, som følgesedlen eller kvitteringen vedrører. En kopi af en faktura kan erstatte en følgeseddel, hvis fakturaen udleveres til virksomheden senest samtidig med leverancen. Følgesedler, kvitteringer eller fakturakopier skal opbevares i køberens forretningslokale i mindst 3 måneder fra de er udstedt.

Efter spiritusafgiftslovens § 20, stk. 8 skal virksomheder, der handler med afgiftspligtige varer, føre et regnskab, som kan danne grundlag for opgørelsen af, om afgiften af de afgiftspligtige varer er betalt, og hvorfra varen er leveret. I regnskaberne skal der stå, hvilke varer der er blevet leveret (art, mængde og pris), hvilken dag leverancen er sket, hvem der har leveret varerne, om varerne er betalt, og på hvilken måde betalingen er foregået. Regnskabet skal føres efter reglerne i bogføringsloven.

Efter spiritusafgiftslovens § 33, stk. 9 hæfter den der er i besiddelse af varerne for betaling af afgiften, såfremt afgiften af varerne ikke er betalt.

Efter opkrævningslovens § 5, stk. 2 kan Skattestyrelsen opgøre den afgift virksomheden skal betale efter et skøn, hvis beløbet ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber.

Vores begrundelse for afkrævning af spiritusafgift

Det er vores opfattelse, at du sælger afgiftspligtige spiritus. Der henvises til ovenstående afsnit ”Virksomhed ved salg af varer”.

Du har købt afgiftspligtigt spiritus fra udlandet, uden at være registreret som midlertidigt registreret varemodtager. Der er derfor ikke betalt afgift af de købte varer. Du skulle have været registreret som midlertidigt registreret varemodtager og have forudanmeldt leverancen samt indbetalt afgiften af varerne.

Du har ikke angivet afgift af de varer der er modtaget og du kan herudover ikke dokumentere, at der er betalt afgift af de varer, der befandt sig i forretningen. Herud- over har du ikke ført regnskab efter reglerne. Derfor opgøres spiritusafgiften efter et skøn på baggrund af en optælling.”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at Skattestyrelsens opkrævning af 467,54 kr. i chokoladeafgift, 3.473,30 kr. i øl- og vinafgift og 1.185 kr. i spiritusafgift, i alt 5.125,84 kr., skal nedsættes til 0 kr.

Klageren mener, at Skattestyrelsens opgørelse ikke er korrekt, da en del af den fundne mængde øl er til privat brug ved en fodboldfest, og da den resterende mængde varer er til eget brug og til brug for klagerens familie og gæster, når de er på besøg hos klageren. Klageren har oplyst, at han selv har et stort forbrug af alkohol.

Som begrundelse har klageren anført følgende:

”Sagen er desværre helt forkert belyst.

Skat og fødevarestyrelsen kommer på besøg hjemme ved mig, fordi der ligger en anonym anmeldelse af 2 paller smugler-cigarretter og desuden noget spiritus der menes sælges her, det står der desværre ikke noget om nogle steder.

I stedet finder de en del øl, vand, vin og diverse der er hentet og købt i Tyskland.

Det vælger de at beslaglægge, fordi jeg ikke var til stede og kunne forklare mig, samtidig med de mener jeg havde et oprettet et salgssted - DET HAR ALDRIG VÆRET TILFÆLDET.

Der stod 27 kasser øl i en trailer og 15 kasser i min bil, der var til en privat fodbold-fest-afslutning, dem har jeg og 3 andre spillere selv hentet ved grænsen, de kunne lige så godt havde stået ved en af de andre, men stod altså her.

Jeg selv og min kæreste [person1] kører ofte til grænsen en weekend, hvis det passer tager vi en overnatning i [Tyskland] og får en lille kærestetur ud af det. (Han har engang mens vi bare kørte frem og tilbage fået hans datter til at ringe til [person1] 96 gange på ca. 8 timer), så kan i se hvad vi arbejder med.

Hun har 4 børn på henholdsvis 36, 20, 18 og 16 plus 2 børnebørn på 3 og 7. Vi bor desværre ikke sammen, da det ikke er nemt at få til at gå op, da hendes eksmand modarbejder hende hele tiden og ikke vil tale med hende.

Jeg selv er kvartals-dranker og har desværre kæmpet med et alt for stort alkohol-forbrug i gennem mange år (det har desværre stået på siden jeg var stærkt impliceret i et færdselsuheld med dødelig udgang d. 7. april 1989 kl. 20.16) - men trods det har jeg altid holdt snuden oven vande, fordi jeg altid har passet på mit liv igennem fodbold, håndbold, tennis og bestyrelsesarbejde i flere lokale klubber - hvor jeg samtidig har fået dækket noget af mit alt for store sociale gen.

I mit hus er der til tider som på en banegård, fordi alle er velkomne, der bliver set fodbold-kampe om aftenen, hvor vi tit er samlet en del og der bliver drukket desværre til tider alt for mange øl og genstande. Der må også ryges her, ikke mange steder man må det mere, men mange af mine venner er rygere, så det er også hygligst her. Når vi har spillet vores old boys fodbold samles vi også her.

Jeg kan selv når jeg går igang drikke omkring en kasse øl og 1-2 flasker vin om dagen desværre, er sikker på reglerne er man må have til sit eget forbrug, så kan i selv regne på det. Kan sagtens sende læge-papirer på det, hvis i skal bruge det.

Sodavand, mokai, temp og slik er mest til [person1]s børn og børnebørn, men hvis hun tog for meget med hjem af gangen var det væk dagen efter, så derfor stod der en del af det også, bruger dog selv vand når vi drikker spiritus.

Jeg kunne blive ved med at skrive, men sagens kerne er desværre familie-relateret, gennem en i min verden helt igennem skør eksmand, der er sygelig jaloux over vores forhold og hyggeture til Tyskland, han vil gøre ALT hvad der står i hans magt for at ødelægge vores forhold, men som det ser ud lige nu, også er ved at lykkedes ham.

Var igår kaldt til samtale med lokal-politimand [person2] (24-03-2021), hvor der lå en anmeldelse om trusler pr. sms fra min telefon til hendes eksmand, jeg måtte blankt ligge med ned og indrømme hvad jeg havde skrevet, var desværre blevet alt for beruset en nat og kunne hverken styre mine følelser eller tanker mere. Men da der endelig var der fik min version af sagen og det er ikke så lidt, så fik jeg endelig lidt sympati.

Eksmanden [person3] har ikke selv meldt mig, kunne han se, men jeg fortalte ham det var hans gamle klassekammerat [person4] der er bedste veninde med [person3]s søster [person5] der havde gjort det, det måtte han ikke kommentere på, men det lyste langt ud af ham jeg havde ret. I kan selv ringe til ham på [...] og høre hans version af sagen. Det er helt sindsygt med kan anmelde anonymt, men endnu mere om noget der ALDRIG er forekommet, men så var de da sikker på jeg fik besøg. Mærkeligt at politiet ikke kom med det samme, for 2 paller smugler-cigarretter kan jeg vidst ikke engang have i min stue.

Det Skat ([person6] telefon [...]) ligger til grund for beslaglæggelsen er der var 4 biler forbi de ca. 3 timer de var her, på en lukket grusvej med kun 2 huse, hun mener de var her for at købe varer, noget forbandet sludder. De 4 biler var vognmand [person7] ([...]) med et læs sten til min indkørsel, en bil med brødrene [person8], som jeg har spillet fodbold sammen med siden 1986. ([person9] [...]) ([person10] [...]). En bil med [person11] ([...]) min Fars og min ven siden midt firserne. Det sidste var min genbo [person12], ([...]) som min kæreste [person1] havde ringet til for at få hende til at tjekke om Skat stadig var her, da hun selv havde taget imod dem da de kom, men var på vej på job. Brødrene og [person11] kommer her rigtig tit, [person10] drikker mest kaffe, da han har en alvorlig [...]-sygdom, men de andre 2 vil rigtig gerne have øl.

Skat og Fødevarestyrelsen har taget godt med billeder om sagen, men kun til deres fordel. Men de glemte selvom de havde tid nok at tage billeder af min pap-skraldespand, hvor der var ca. 17 tomme kartonner og bag ved mit hus, hvor der stod 4 store klare sække med tomme dåser, som vi selvfølgelig har drukket her, dem har jeg selv taget og sendt til [person6] som lovede at vedlægge dem sagen, men dette er ikke sket, men jeg prøver at sende dem med i denne klage.

Landsskatterettens afgørelse

Når der henvises til chokoladeafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven samt spiritusafgiftsloven, er dette henvisninger til lovbekendtgørelse nr. 1010 af 3. juli 2018 om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m. med senere ændringer, til lovbekendtgørelse nr. 289 af 23. marts 2017 om afgift af øl, vin og frugtvin m.m. med senere ændringer og lov nr. 504 af 21. april 2020 med senere ændringer, som var gældende på kontroltidspunktet den 2. oktober 2020.

Landsskatteretten bemærker indledningsvist, at klageren ikke har registreret en virksomhed, der vedrører import og salg af afgiftspligtige varer hos det centrale virksomhedsregister. Klageren har ikke en virksomhed, der er registreret for punktafgifter.

Skattestyrelsen foretog den 2. oktober 2020 et uanmeldt kontrolbesøg på [adresse1], [by1]. Ved kontrollen fandt Skattestyrelsen afgiftspligtige varer i form af øl, sodavand, vin, spiritus, chokolade- og sukkervarer. Kontrollen skete på baggrund af en henvendelse til politiet, hvorefter klageren skulle sælge ikke afgiftsberigtigede cigaretter og spiritus fra adressen. I forbindelse med kontrollen har Skattestyrelsen opkrævet afgift af 1679 dåser øl, 48 dåser sodavand, 146 l vin, 103,62 l frugtvin (herunder vinbaseret alkoholsodavand), 22,6 l spiritus og 18,003 kg chokolade og sukkervarer.

Klageren har anført, at en del af den fundne mængde øl er til privat brug ved en fodboldfest, og at den resterende mængde varer er til eget brug og til brug for klagerens familie og gæster, når de er på besøg hos klageren. Klageren har oplyst, at han selv har et stort forbrug af alkohol.

Det følger af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, øl- og vinafgiftslovens § 1, stk. 1 og spiritusafgiftslovens § 1, stk. 1, at der betales afgift af henholdsvis chokolade- og sukkervarer, øl, vin og frugtvin samt spiritus her i landet. Afgiftspligten indtræder ved varernes overgang til forbrug her i landet, jf. chokoladeafgiftslovens § 10, øl- og vinafgiftslovens § 4 og spiritusafgiftslovens § 2a.

Det følger af chokoladeafgiftslovens § 10a, at afgiften af chokolade- og sukkervarer svares i forbindelse med varemodtagelsen her i landet, medmindre varerne modtages efter reglerne i § 5 eller er omfattet af § 11.

Såfremt varerne (øl, vin og frugtvin) allerede er overgået til forbrug i et andet EU-land, følger det af øl- og vinafgiftslovens § 6 a, stk. 1, nr. 1, at afgiften af varerne forfalder ved levering her i landet, når varerne transporteres her til landet som bestemmelsesland med henblik på erhvervsmæssig oplægning af varerne, herunder indkøb af varer, som en her i landet hjemmehørende privat person foretager i et andet EU-land og enten selv transporterer eller på egne vegne lader transportere her til landet, og hvor omfanget og karakteren af de pågældende vareindkøb overstiger, hvad der må anses for at skulle medgå til den pågældende privatpersons eget brug.

Såfremt varerne (spiritus) allerede er overgået til forbrug i et andet EU-land, følger det af spiritusafgiftslovens § 2 a, stk. 1, nr. 2, at der betales afgift her i landet ved varernes overgang til forbrug, hvorved forstås ved modtagelsen, når varer fra andre EU-lande erhverves af virksomheder eller personer, der ikke er berettiget til at oplægge varerne uden afgiftsberigtigelse.

Retten bemærker, at det i første omgang er Skattestyrelsen, som skal dokumentere eller sandsynliggøre, at klageren har indkøbt og her til landet transporteret en varemængde, som overstiger, hvad der kan anses for at være til klagerens eget brug. Skattestyrelsen har i afgørelsen af 31. december 2020 lagt vægt på den store mængde af varer, der blev fundet ved kontrollen, varernes placering og opdeling efter art, samt den omstændighed at flere biler kom forbi klagerens adresse under kontrollen.

Henset til størrelsen af den fundne mængde afgiftspligtige varer finder Landsskatteretten, at den fundne mængde afgiftspligtige varer ikke i sig selv kan dokumentere eller sandsynliggøre, at klageren driver uregistreret virksomhed med køb og salg af afgiftspligtige varer. Det bemærkes desuden, at de fundne varer er af forskellig art og er fundet spredt ud på klagerens ejendom sammen med klagerens personlige ejendele. Det er rettens opfattelse, at varernes usystematiske placering på ejendommen indikerer, at varerne er til klagerens eget brug. Hertil kommer, at de biler og den person, som Skattestyrelsen observerede nær klagerens ejendom, heller ikke dokumenterer, at klageren driver uregistreret virksomhed fra adressen. Desuden er der flere uoverensstemmelser mellem Skattestyrelsens beskrivelse af de varer, der blev fundet ved kontrollen, og den mængde varer, der er opkrævet afgift af.

Henset til mængden af de beslaglagte varer, varernes placering og opdeling finder retten det ikke dokumenteret eller sandsynliggjort, at klageren har drevet en uregistreret virksomhed på adressen [adresse1], [by1].

Den fundne mængde afgiftspligtige varer må derfor anses for at være til klagerens eget brug. Landsskatteretten nedsætter derfor det af Skattestyrelsen ansatte afgiftstilsvar fra 5.125,84 kr. til 0 kr.