Kendelse af 04-07-2023 - indlagt i TaxCons database den 02-09-2023

Journalnr. 21-0021251

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 1.676.021 kr. for perioden 1. halvår 2018 - 1. halvår 2020. Forhøjelsen skyldes en forhøjelse af virksomhedens salgsmoms, nægtelse af fradrag for købsmoms af udgifter til underleverandører samt et skønsmæssigt opgjort fradrag for købsmoms.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse således, at virksomhedens momstilsvar samlet forhøjes med 2.334.186 kr. for perioden 1. halvår 2018 - 1. halvår 2020.

Faktiske oplysninger

ZAS, herefter virksomheden, blev startet den 18. juli 2014 som en enkeltmandsvirksomhed, hvor [person1], herefter indehaveren, var den fuldt ansvarlige deltager. Virksomheden ophørte den 31. december 2021 og var inden ophøret registreret under branchekoden 812100 ”Almindelig rengøring i bygninger”.

Virksomheden var i perioden 1. kvartal 2018 - 3. kvartal 2019 registreret med 10-19 medarbejdere, fordelt på 2-4 årsværk. Virksomheden var i perioden fra oktober 2019 til juni 2020 registreret med 16-19 medarbejdere, fordelt på 6-8 årsværk.

Indehaveren har oplyst, at virksomheden udbød rengørings- og transportydelser og benyttede underleverandører til levering heraf. Virksomheden har i perioden leveret rengøringsydelser til kunden ”[virksomhed1]” og transportydelser til kunden ”[virksomhed2]”.

Indehaveren har for 2018 indberettet en nettoomsætning på 4.315.884 kr. ekskl. moms og et vareforbrug på 364.154 kr. ekskl. moms. Virksomhedens resultat for 2018 var angivet til 674.344 kr.

Indehaveren har for 2019 indberettet en nettoomsætning på 5.300.059 kr. ekskl. moms og et vareforbrug på 4.771.808 kr. ekskl. moms. Virksomhedens resultat for 2019 var angivet til 298.162 kr.

Indehaveren har ikke for 2020 indberettet et resultat af virksomhedens drift.

Virksomheden har været registreret for moms siden den 18. juli 2014 og angav moms halvårligt.

Virksomheden har angivet følgende momstilsvar for perioden 1. halvår 2018 - 1. halvår 2020:

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

2018

  1. halvår

568.003 kr.

478.887 kr.

89.116 kr.

  1. halvår

510.968 kr.

431.498 kr.

79.470 kr.

Samlet 2018

1.078.971 kr.

910.385 kr.

168.586 kr.

2019

  1. halvår

696.660 kr.

607.956 kr.

88.704 kr.

  1. halvår

628.353 kr.

329.000 kr.

299.353 kr.

Samlet 2019

1.325.013 kr.

936.956 kr.

388.057 kr.

2020

  1. halvår

601.648 kr.

318.686 kr.

282.962 kr.

I alt for perioderne

3.005.632 kr.

2.166.027 kr.

839.605 kr.


Den angivne salgsmoms svarer til en momspligtig omsætning på 5.394.855 kr. inkl. moms for 2018, 6.625.065 kr. inkl. moms for 2019 og 3.008.240 kr. inkl. moms for 1. halvår af 2020.

Skattestyrelsen påbegyndte en kontrol af virksomheden på baggrund af en mistanke om strafbare forhold i forbindelse med fakturaer modtaget fra konkrete underleverandører.

Skattestyrelsen indkaldte den 7. september 2020 virksomhedens regnskabsmateriale, bilag, oplysninger om underleverandører og bankkontoudtog.

Virksomheden reagerede ikke på Skattestyrelsens henvendelse, hvorefter Skattestyrelsen indhentede kontoudtog fra virksomhedens bank. Kontoudtogene blev fremsendt den 15. oktober 2020.

Skattestyrelsen konstaterede ved gennemgang af kontoudtogene, at der kort efter indsættelsen af beløb på bankkontoen blev foretaget overførsler og hævninger. Skattestyrelsen har ikke været i stand til at konstatere, om hævningerne havde relation til den erhvervsmæssige drift.

Skattestyrelsen udsendte forslag til afgørelse den 13. november 2020 og forhøjede virksomhedens salgsmoms, nægtede virksomheden fradrag for købsmoms af udgifter til underleverandører og godkendte et skønnet fradrag for købsmoms.

Virksomhedens momstilsvar blev i alt forhøjet med 1.676.021 kr.

Skattestyrelsen ændringer kan illustreres på følgende vis:

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

Skattestyrelsens opgørelse

3.173.791 kr.

658.165 kr.

2.515.626 kr.

Virksomhedens angivelse

3.005.632 kr.

2.166.027 kr.

839.605 kr.

Skyldig moms

168.159 kr.

1.507.862 kr.

1.676.021 kr.

Salgsmoms

Skattestyrelsen har på baggrund af virksomhedens kontoudtog opgjort yderligere momspligtig omsætning og har som følge heraf forhøjet virksomhedens salgsmoms for kontrolperioden med i alt 168.159 kr.

Virksomhedens momspligtige omsætning er opgjort til 6.226.390 kr. inkl. moms, hvor moms udgør 1.245.278 kr. for 2018, 6.629.722 kr. inkl. moms, hvor moms udgør 1.325.944 kr. for 2019 og 3.012.844 kr. inkl. moms, hvor moms udgør 602.569 kr. for 2020.

Indsætningerne er på virksomhedens bankkonto anført med tekst som: ”[virksomhed2]”, ”[virksomhed1] F 255”, ”Faktura 786-128”, ”feb marts 675”, ”[person2]”, ”F.10,11,12,13” eller ”F9 minus en time”.

Ændringerne af virksomhedens salgsmoms er fordelt over følgende perioder:

Opgjort af SKTST

Angivet

Difference

2018

1. halvår

591.609 kr.

568.003 kr.

23.606 kr.

2. halvår

653.669 kr.

510.968 kr.

142.701 kr.

Sum

1.245.278 kr.

1.078.971 kr.

166.307 kr.

2019

1. halvår

697.163 kr.

696.660 kr.

503 kr.

2. halvår

628.781 kr.

628.353 kr.

428 kr.

Sum

1.325.944 kr.

1.325.013 kr.

931 kr.

2020

1. halvår

602.569 kr.

601.648 kr.

921 kr.

Sum

602.569 kr.

601.648 kr.

921 kr.

I alt

3.173.791 kr.

3.005.632 kr.

168.159 kr.

Købsmoms

Skattestyrelsen har derudover nægtet virksomheden fradrag for købsmoms af udgifter til underleverandørerne [virksomhed3] ApS, [virksomhed4] ApS og [virksomhed5] ApS for perioden 1. halvår 2019 - 1. halvår 2020.

Følgende forhold er gældende for underleverandørerne:

[virksomhed3] ApS , CVR-nr. [...1], herefter [virksomhed3], blev stiftet den 3. september 2014 og blev opløst efter konkurs den 13. december 2022. [virksomhed3] var registreret under branchekoden 532000 ”Andre post- og kurertjenester” og bibrancherne 433200 ”tømrer- og bygningssnedkervirksomhed”, 811000 ”kombinerede serviceydelser” og 467310 ”engroshandel med træ, trælast og byggematerialer”. Formålet med [virksomhed3] var at drive virksomhed inden for post og kurertjenester, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.

[person3] var direktør i [virksomhed3] i perioden 9. januar 2018 - 23. september 2019.

[virksomhed3] har ikke ifølge udskrift fra CVR været registreret med ansatte.

Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms af følgende overførsler til [virksomhed3]:

Dato

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

27-03-2019

[virksomhed3] A/S F39249

63.945,00 kr.

15.986,25 kr.

79.931,25 kr.

10-04-2019

[virksomhed3] A/S F39419

136.735,00 kr.

34.183,75 kr.

170.918,75 kr.

03-05-2019

[virksomhed3] A/S F39419

117.750,00 kr.

29.437,50 kr.

147.187,50 kr.

14-05-2019

[virksomhed3] A/S F39419

69.149,60 kr.

17.287,40 kr.

86.437,00 kr.

04-06-2019

[virksomhed3] A/S F39873

147.449,60 kr.

36.862,40 kr.

184.312,00 kr.

I alt

668.786,50 kr.

133.757,30 kr.

802.543,80 kr.

˜ 133.757 kr.

Der er ikke fremlagt fakturaer som dokumentation for overførslerne.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed3] ikke angivet moms i 2019 og har ikke indsendt et regnskab til Erhvervsstyrelsen. [virksomhed3] er derudover blevet nægtet registrering som arbejdsgiver.

Tre personer blev i 2020 af [by1] Byret dømt for overtrædelse af straffelovens § 290 a ved, under særligt skærpende omstændigheder, at have anvendt [virksomhed3] til hvidvaskning. Én af de dømte personer har forklaret, at [virksomhed3] var et stråmandsselskab, der udstedte fiktive fakturaer og flyttede penge til udlandet. Det blev videre forklaret, at der aldrig lå en reel leverance til grund for fakturaerne.

[virksomhed4] ApS , CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed4], blev stiftet den 8. september 2015 og blev opløst efter konkurs den 18. juli 2022. [virksomhed4] var registreret under branchekoden 821100 ”kombinerede administrationsserviceydelser” og bibrancherne 811000 ”kombinerede serviceydelser” og 466300 ”engroshandel med maskiner til minedrift og bygge- og anlægsvirksomhed”.

[virksomhed4] var ikke ifølge udskrift fra CVR registreret med ansatte i kontrolperioden.

Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms af følgende overførsler til [virksomhed4]:

Dato

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

26-07-2019

[virksomhed4] ApS

57.855,00 kr.

14.463,75 kr.

72.318,75 kr.

05-08-2019

[virksomhed4] ApS

93.525,00 kr.

23.381,25 kr.

116.906,25 kr.

28-08-2019

[virksomhed4] ApS

76.850,00 kr.

19.212,50 kr.

96.062,50 kr.

30-09-2019

[virksomhed4] ApS

91.205,00 kr.

22.801,25 kr.

114.006,25 kr.

30-10-2019

[virksomhed4] ApS

108.895,00 kr.

27.223,75 kr.

136.118,75 kr.

03-12-2019

[virksomhed4] ApS

104.980,00 kr.

26.245,00 kr.

131.225,00 kr.

I alt

533.310,00 kr.

133.327,50 kr.

666.637,50 kr.

˜ 133.328 kr.

Der er ikke fremlagt fakturaer som dokumentation for overførslerne.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed4] været momsregistreret, men har alene angivet et mindre momstilsvar. [virksomhed4] har derudover været registreret som arbejdsgiver, men har indberettet 0 kr. i henholdsvis indeholdt A-skat og AM-bidrag.

Tre personer er i 2020 af [by1] Byret blevet dømt for overtrædelse af straffelovens § 290 a ved, under særligt skærpende omstændigheder, at have anvendt [virksomhed4] til hvidvaskning. Én af de dømte personer har forklaret, at [virksomhed4] var et stråmandsselskab, der udstedte fiktive fakturaer og flyttede penge til udlandet. Der har ud fra det ved dommen oplyste ikke været leveret nogen arbejdskraft, ydelser eller varer.

[virksomhed5] ApS , CVR-nr. [...3], herefter [virksomhed5], blev stiftet den 1. oktober 2019 og blev opløst efter konkurs den 16. juli 2021. [virksomhed5] var registreret underbranchekoden 702200 ”Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse”. [virksomhed5] var desuden registreret under bibranchen 811000 ”kombinerede serviceydelser”.

[virksomhed5] har ifølge CVR ikke været registreret med ansatte.

Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms af én overførsel til [virksomhed5]:

Dato

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

10-03-2020

[virksomhed5] fak 380

107.549,60 kr.

26.887,40 kr.

134.437,00 kr.

I alt

107.549,60 kr.

26.887,40 kr.

134.437,00 kr.

˜ 26.887 kr.

Der er ikke fremlagt en faktura som dokumentation for overførslen

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed5] været momsregistreret, men har ikke angivet moms. [virksomhed5] har været registreret som arbejdsgiver, men har ikke angivet A-skat eller AM-bidrag. [virksomhed5] har desuden ikke haft en bankkonto i Danmark.

Det fremgår videre af Skattestyrelsens oplysninger, at fire personer i 2020 blev dømt af [by1] Byret for overtrædelse af straffelovens § 290 a ved, under særligt skærpende omstændigheder, at have anvendt [virksomhed5] til hvidvaskning. Én af de dømte personer har forklaret, at [virksomhed5] var et stråmandsselskab, der udstedte fiktive fakturaer og flyttede penge til udlandet. Der har, ud fra det ved dommen oplyste, ikke været leveret nogen arbejdskraft, ydelser eller varer.

Indehaveren har fremlagt en håndskrevet liste over de underleverandører, som virksomheden har benyttet i kontrolperioden. Af listen fremgår ovennævnte underleverandører med følgende oplysninger:

Navn

CVR-nr.

Kontaktperson

[virksomhed3] ApS

[...1]

[person3]

[virksomhed4] ApS

[...2]

[person4]

[virksomhed5] ApS

[...3]

[person5]

Virksomheden har ikke fremlagt fakturaer, timesedler, korrespondance eller andre støttebilag for de ydelser, som virksomheden har angivet moms for.

Skønnet fradrag for købsmoms

Skattestyrelsen har skønsmæssigt godkendt fradrag for virksomhedens købsmoms for samlet 658.165 kr. for perioden 1. januar 2018 – 30. juni 2020, svarende til 30 % af den opgjorte salgsmoms. De skønnede beløb anses at kunne dække de momsbelagte omkostninger til materialer, brændstof, telefon, administration m.v. Virksomheden har ikke fremlagt dokumentation for afholdelse af sådanne udgifter. I skønnet har Skattestyrelsen reduceret opgørelsen med selskabets overførsler til underleverandørerne [virksomhed3], [virksomhed4] og [virksomhed5] i 2019 og 2020.

Ændringerne for virksomhedens købsmoms er fordelt på følgende perioder:

Opgjort af SKTST

Angivet

Difference

2018

1. halvår

177.483 kr.

478.887 kr.

-301.404 kr.

2. halvår

196.101 kr.

431.498 kr.

-235.397 kr.

Sum

373.584 kr.

910.385 kr.

-536.801 kr.

2019

1. halvår

75.392 kr.

607.956 kr.

-532.564 kr.

2. halvår

55.307 kr.

329.000 kr.

-273.693 kr.

Sum

130.699 kr.

936.956 kr.

-806.257 kr.

2020

1. halvår

153.883 kr.

318.686 kr.

-164.803 kr.

Sum

153.883 kr.

318.686 kr.

-164.803 kr.

I alt

658.166 kr.

2.166.027 kr.

-1.507.861 kr.

Virksomheden har ikke under klagesagsbehandlingen fremlagt virksomhedens regnskabsmateriale.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms, nægtet virksomheden fradrag for købsmoms af overførsler til underleverandører samt ansat virksomhedens fradrag for købsmoms skønsmæssigt. Ændringerne har medført, at virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2018 - 30. juni 2020 er blevet forhøjet med samlet 1.676.021 kr.

Som begrundelse har Skattestyrelsen anført:

”(...)

1.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelser.

Skattestyrelsen har indkaldt alt regnskabsmateriale, herunder bogføringen, underleverandøroplysninger, bankkontoudtog mm. uden der er indsendt noget. Da Skattestyrelsen ikke er i besiddelse af alle de nødvendige oplysninger vedrørende virksomheden, er det således ikke muligt at kontrollere, hvad der er leveret og på hvilket grundlag virksomheden har hævet/overført en lang række beløb.

Skattestyrelsen har efterfølgende selv indkaldt og modtaget alle bankkonti som er registeret tilhørende virksomheden. Skattestyrelsen har anvendt de modtagne kontoudtog til at rekonstruere virksomhedens momsbeløb.

Skattestyrelsen bemærker, at kort tid efter der indsættes et beløb på kontoen, foretages en række overførsler samt hævninger af forskellig art. Der foretages også meget jævnligt kontante hævninger fra de undersøgte bankkonti. Det er ikke muligt for Skattestyrelsen at vurdere om alle disse hævninger har relation til den erhvervsmæssige drift. Ikke alle overførsler har kunnet identificeres.

Skattestyrelsens kontrol og gennemgang har derfor taget udgangspunkt i gennemgangen af de af virksomheden benyttede bankkonti i [virksomhed6] A/S.

Skattestyrelsens undersøgelser af virksomhedens underleverandører:

Skattestyrelsen har foretaget kontrol af følgende af virksomhedens underleverandører:

[virksomhed3] ApS, CVR nr. [...1]:

Ikke godkendt fradrag for moms af 5 stk. overførsler:

Dato

Beløb

Tekst på konto

Moms

27.3.2019

79.931,25

[virksomhed3] A/S F39249

15.986,25

10.4.2019

170.918,75

[virksomhed3] A/S F39419

34.183.75

3.5.2019

147.187,50

[virksomhed3] A/S F39419

29.437,50

14.5.2019

86.437,00

[virksomhed3] A/S F39419

17.287,40

4.6.2019

184.312,00

[virksomhed3] A/S F39873

36.862,40

SUM

668.786,50

133.757,30

[virksomhed3] ApS har været momsregistreret, men ikke angivet moms i 2019.

[virksomhed3] ApS er blevet nægtet registrering som arbejdsgiver.

[virksomhed3] ApS har ikke indsendt regnskab for 2019 til Erhvervsstyrelsen.

[virksomhed3] ApS er registreret med branchekoderne ”Anden post- og kurértjeneste", ”Kombinerede serviceydelser”, ”Engroshandel med træ, trælast og byggematerialer” og ”Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed”.

[virksomhed3] ApS er under konkurs.

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed3] ApS.

Tre personer er i sommeren 2020 dømt i [by1] Byret for overtrædelse af straffelovens § 290a ved, under særligt skærpende omstændigheder at have overført [virksomhed3] ApS’ midler, der direkte eller indirekte var udbytte af en strafbar lovovertrædelse, til udlandet for at skjule eller tilsløre den ulovlige oprindelse (hvidvask).

Én af de dømte har forklaret, at selskabet var et stråmandsselskab, der udstedte falske eller fiktive fakturaer, og at selskabet ikke leverede nogen arbejdskraft, andre ydelser eller varer.

Selskabets eneste aktivitet var at flytte penge til udlandet.

Konklusionen er således, at [virksomhed3] ApS ikke har leveret de fakturerede ydelser, men at der er udstedt fakturaer, der skulle dække over den hvidvask, der er sket via selskabet.

[virksomhed4] ApS, CVR nr. [...2]:

Ikke godkendt fradrag for moms af 6 stk. overførsler:

Dato

Beløb

Tekst på konto

Moms

26.7.2019

72.318,75

[virksomhed4] ApS

14.463,75

5.8.2019

116.906,25

[virksomhed4] ApS

23.381,25

28.8.2019

96.062,50

[virksomhed4] ApS

19.212,50

30.9.2019

114.006,25

[virksomhed4] ApS

22.801,25

30.10.2019

136.118,75

[virksomhed4] ApS

27.223,75

3.12.2019

131.225,00

[virksomhed4] ApS

26.245,00

SUM

666.637,50

133.327,50

[virksomhed4] ApS har været momsregistreret, men har kun angivet mindre momsbeløb.

[virksomhed4] ApS har været registreret som arbejdsgiver, men har angivet A-skat og AM-bidrag med 0 kr.

[virksomhed4] ApS har ikke indsendt regnskab for 2019 til Erhvervsstyrelsen.

[virksomhed4] ApS er registreret med branchekoderne ” Kombinerede administrationsserviceydelser",

”Kombinerede serviceydelser” og ”Engroshandel med maskiner til minedrift og bygge- og anlægsvirksomhed”.

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed4] ApS.

Tre personer er i sommeren 2020 dømt i [by1] Byret for overtrædelse af straffelovens § 290 a ved, under særligt skærpende omstændigheder at have overført [virksomhed4] ApS’ midler, der direkte eller indirekte var udbytte af en strafbar lovovertrædelse, til udlandet for at skjule eller tilsløre den lovlige oprindelse (hvidvask).

Én af de dømte har forklaret, at selskabet var et stråmandsselskab, der udstedte falske eller fiktive fakturaer, og at selskabet ikke leverede nogen arbejdskraft, andre ydelser eller varer.

Selskabets eneste aktivitet var at flytte penge til udlandet.

Konklusionen er således, at [virksomhed4] ApS ikke har leveret de fakturerede ydelser, men at der er udstedt fakturaer, der skulle dække over den hvidvask, der er sket via selskabet.

[virksomhed5] ApS, CVR nr. [...3]:

Ikke godkendt fradrag for moms af en overførsel:

Dato

Beløb

Tekst på konto

Moms

10.3.2020

134.437,00

[virksomhed5] fak 380

26.887,40

[virksomhed5] ApS har været momsregistreret, men ikke angivet moms.

[virksomhed5] ApS er registreret som arbejdsgiver, men har ikke angivet A-skat og AM-bidrag.

[virksomhed5] ApS er registreret med branchekoderne ”Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse" og ”Kombinerede serviceydelser”

[virksomhed5] ApS er under opløsning.

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed5] ApS.

[virksomhed5] har ingen bankkonto i Danmark.

Fire personer er i sommeren 2020 dømt i [by1] Byret for overtrædelse af straffelovens § 290 a ved, under særligt skærpende omstændigheder at have overført [virksomhed5] ApS’ midler, der direkte eller indirekte var udbytte af en strafbar lovovertrædelse, til udlandet for at skjule eller tilsløre den ulovlige oprindelse (hvidvask).

Én af de dømte har forklaret, at selskabet var et stråmandsselskab, der udstedte falske eller fiktive fakturaer, og at selskabet ikke leverede nogen arbejdskraft, andre ydelser eller varer.

Selskabets eneste aktivitet var at flytte penge til udlandet.

Konklusionen er således, at [virksomhed5] ApS ikke har leveret de fakturerede ydelser, men at der er udstedt fakturaer, der skulle dække over den hvidvask, der er sket via selskabet.

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2018 til 30. juni 2020.

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

Skattestyrelsens opgørelse:

1.1.2018 –

30.6.2020

3.173.791

658.165

2.515.626

Virksomheden har angivet:

1.1.2018 –

30.6.202

3.005.632

2.166.027

839.605

Skyldig moms

168.159

1.507.862

1.676.021

Der henvises til bilag 2-4

Da Skattestyrelsen ikke har hele virksomhedens regnskabsmateriale i form af en behørig bogføring, bilag mm. kan der som udgangspunkt ikke gives fradrag for evt. afholdte udgifter, da disse ikke kan efter kontrolleres, jf. momslovens § 37 og momsbekendtgørelsens § 79 stk. 1 og § 82.

Skattestyrelsen kan på det foreliggende grundlag og uden dokumentationer godkende skønsmæssigt 30 % af den opgjorte salgsmoms som købsmoms, da der efter Skattestyrelsens opfattelse har været udgifter af et vist omfang.

Der er ikke givet fradrag for udgifterne til underleverandørerne [virksomhed3] ApS, [virksomhed4] ApS og [virksomhed5] ApS da disse ikke anses for at have leveret noget (anses for fiktive virksomheder), jf. redegørelserne overfor.

Virksomheden er registreret under branchen ”almindelig rengøring i bygninger” og de skønnede ud- gifter er foretaget under hensyntagen hertil. De skønnede beløb anses at kunne dække de momsbelagte omkostninger til materialer, brændstof, telefon, administration m.v. Gennemgangen af de af virksomheden benyttede bankkonti viser ikke umiddelbart, at der har været afholdt udgifter ud over de allerede skønnede beløb på 30 %.

Såfremt der efterfølgende fremlægges dokumentation for momsbelagte fradragsberettigede drifts- omkostninger ud over de allerede skønnede 30 %, som godkendes af Skattestyrelsen, vil momsen af disse kunne fratrækkes som købsmoms. Skattestyrelsens skøn vil således blive ændret.

Skattestyrelsen har ud fra dels bankkontiene i [virksomhed6] A/S opgjort omsætningen inkl. moms til henholdsvis 6.226.390 kr. i 2018, 6.629.722 kr. for 2019 og 3.012.844 kr. i 2020 (1.1.- 30.6.) heraf salgsmoms for henholdsvis 1.245.278 kr., 1.325.944 kr. og 602.569 kr.

Indsætningerne på bankkontiene bliver foretaget med teksten:

Faktura xx, [virksomhed1] F 230, [...] 786-40, [virksomhed2], [...] #10 jan 18, [virksomhed7]. F. 280, overførsel, office#4, rest+moms, 800,801,802,803,804, feb marts 675, privatpersoner, 802,

Faktura Nr. 8-2020, F9 minus en time og F. 10,11,12,13.

Skattestyrelsens ændringer til momsangivelser for ZAS:

Udgående moms /salgsmoms:

2018

Opgjort

Angivet

Difference

1.halvår

591.609

568.003

23.606

2.halvår

653.669

510.968

142.701

Sum

1.245.278

1.078.971

166.307

For 2018 mangler der at blive 166.307 kr. i salgsmoms

Indgående moms /købsmoms

2018

Opgjort

Angivet

Difference

1.halvår

177.483

478.887

301.404

2.halvår

196.101

431.498

235.397

Sum

373.584

910.385

536.801

For 2018 er der angivet 536.801 kr. i salgsmoms

Udgående moms /salgsmoms:

2019

Opgjort

Angivet

Difference

1.halvår

697.163

696.660

503

2.halvår

628.781

628.353

428

Sum

1.325.944

1.325.013

931

For 2019 mangler der at blive 931 kr. i salgsmoms

Indgående moms /købsmoms

2019

Opgjort

Angivet

Difference

1.halvår

75.392

607.956

532.564

2.halvår

55.307

329.000

273.693

Sum

130.699

936.956

806.257

For 2019 er der angivet 806.257 kr. for meget i købsmoms

Udgående moms /salgsmoms:

2020

Opgjort

Angivet

Difference

1. halvår

602.569

601.648

921

Sum

602.569

601.648

921

For 1 halvår 2020 mangler der 921 kr. i salgsmoms

Indgående moms /købsmoms

2020

Opgjort

Angivet

Difference

1.halvår

153.883

318.686

164.803

Sum

153.883

318.686

164.803

For 1. halvår 2020 er der angivet 164.803 kr. for meget i købsmoms

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomheden har fremsat påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse skal nulstilles, således at virksomhedens momstilsvar fastsættes til det angivne.

Til støtte herfor har virksomheden anført:

”(...)

2018-2020

SKAT har i afgørelse af den 18. januar 2021 opgjort en skønsmæssig moms og derfor skal jeg betale yderligere 1.676.021 kr.

Skat har desuden skønsmæssigt pålagt mig at betale ekstra A-SKAT på 2.731.603 kr. og ekstra Am-bidrag på 431.874 kr. for ovenstående periode.

Den samlet forhøjelse for 2018-2020

Den samlet forhøjelse for 2018 – 2020 er på 4.839.498 kr.

Vores bemærkninger:

Jeg vil gerne klage over begge forhøjelser og vil gerne have dem nulstillet.

Det er Virksomhedens forretningside at udbyde rengøring og transport.

Virksomheden har haft ansatte og brugt række underleverandører.

Vi vil gerne have fradrag for de omkostninger vi har haft og ikke de skønsmæssige fradrag jf. SKAT.

Virksomheden har brugt nedenstående underleverandører:

Informationer om underleverandører

1- Se venligst bilag 3

Virksomhedens kunde er [virksomhed1] for hvem der er udført rengøring og [virksomhed2] hvor man har udført transport. Desuden har der været nogle ad hoc kunder.

Virksomheden tilstræber så vidt muligt at betjene disse kunder med faste underleverandører og deres egne medarbejdere.

Ifølge SKAT har tendensen været at vores underleverandører ikke har afregnet korrekt moms og A-SKAT og har samtidige ikke haft de fornødne registreringer hos SKAT. Hvordan selskaberne har aflønnet deres medarbejdere eller har ageret overfor myndighederne har vi prøvet at kontrollere løbende. Jeg har altid tjekket dem på CVR.dk og set om alt var OK.

Afslutning

Jeg påklager ikke at skulle betale moms og skat. Jeg ville bare gerne betale den korrekt moms og skat, så jeg får de korrekte fradrag jf. min bogføring. Jeg har løbende betalt moms og A-skat og AM -bidrag.

(...)”

Kontormøde

Virksomhedens indehaver oplyste om virksomhedens drift, og hvordan der blev anvendt underleverandører til udførelse af arbejdet. Indehaveren fortalte, at han tidligere havde leveret rengørings- og transportydelser, men at han var stoppet med transportydelser.

Indehaveren havde igennem en årrække opbygget en fast kundekreds, der henvendte sig til ham, når behovet opstod. Hvis virksomhedens egne ansatte ikke kunne udføre arbejdet, benyttede den sig af underleverandører, herunder [virksomhed3], [virksomhed4] og [virksomhed5]. Nogle af virksomhedens opgaver var akutte opgaver i form af rengøring efter vandskader. I disse tilfælde blev indehaveren kontaktet om natten, hvorfor der hurtigt skulle findes mandskab til opgaven.

En af indehaverens ansatte havde haft kontakten til de i sagen omhandlede underleverandører. Kommunikationen foregik typisk telefonisk eller ved fysisk fremmøde. Da indehaveren alene havde hjemmekontor, blev møder med underleverandørerne afholdt på café eller andre offentlige steder.

Sagsbehandleren efterspurgte skriftlig kommunikation, hvortil indehaveren oplyste, at der forelå mailkorrespondance for nogle af opgaverne. De timer, som underleverandørerne leverede til indehaveren, skulle godkendes af indehaveren, før der kunne faktureres. Underleverandørerne skulle derudover fremlægge timesedler for de fakturerede timer.

Indehaveren erkendte, at han ikke havde foretaget en grundig undersøgelse af underleverandørerne, men havde tjekket dem på CVR. Nogle af de øvrige underleverandører, som fremgår af listen indsendt sammen med klagen, kender indehaveren personligt, hvorfor han ikke fandt det nødvendigt at undersøge dem nærmere. Han antog, at disse havde styr på deres forhold.

Indehaveren har ikke efterfølgende fremlagt den på mødet aftalte mailkorrespondance mellem virksomheden og underleverandørerne.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med i alt 1.676.021 kr. for perioden 1. halvår 2018 - 1. halvår 2020. Forhøjelsen skyldes yderligere opgjort salgsmoms på baggrund af indsætninger på virksomhedens bankkonto. Endvidere beror forhøjelsen på nægtelse af fradrag for købsmoms af udgifter til underleverandører, og at Skattestyrelsen alene har godkendt et skønsmæssigt opgjort fradrag for købsmoms.

Forhøjelse af salgsmoms

Retsgrundlaget

I henhold til momslovens § 4, stk. 1, skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

Virksomheder etableret i Danmark med en momspligtig omsætning på over 50.000 kr. årligt skal momsregistres. Levering af ydelser er som udgangspunkt momspligtigt. Dette fremgår af momslovens § 48, stk. 1, og § 47, stk. 1.

Det følger af opkrævningslovens § 5, stk. 1, at såfremt en virksomhed ikke har angivet korrekt eller angivet rettidigt, skal virksomheden betale det skyldige beløb.

Landsskatterettens bemærkninger

Virksomheden har ud fra det angivne momstilsvar oppebåret en omsætning på 5.394.855 kr. inkl. moms for 2018, 6.625.065 kr. for 2019 og 3.008.240 kr. inkl. moms for første halvår af 2020.

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momspligtige omsætning til henholdsvis 6.226.390 kr. inkl. moms, 6.629.722 kr. inkl. moms og 3.012.844 kr. inkl. moms for de pågældende perioder. Den samlede forhøjelse af virksomhedens salgsmoms udgør herefter 168.159 kr. Forhøjelsen er baseret på indsætninger på virksomhedens konto, der efter Skattestyrelsens opfattelse har relation til virksomhedens aktiviteter.

Landsskatteretten finder efter en konkret vurdering af de omfattede transaktioner, at det er med rette, at Skattestyrelsen har medregnet disse indsætninger i grundlaget for selskabets momspligtige omsætning. Idet virksomheden har angivet et forkert momstilsvar, skal virksomheden betale den skyldige moms, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 1. Retten har lagt til grund, at beløbene er indgået på virksomhedens konto, ligesom teksten på indsætningerne indikerer, at beløbene har relation til virksomhedens drift, hvorfor de med rette skal anses for at udgøre momspligtig omsætning. Virksomheden har ikke fremlagt oplysninger, der kan medføre et andet udfald.

Retten finder derfor, at det er med rette, at virksomhedens salgsmoms for perioden fra 1. halvår 2018 til og med 1. halvår 2020 er forhøjet med 168.159 kr.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse for dette punkt.

Ændring af købsmoms

Retsgrundlaget

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009, lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011 og lovbekendtgørelse nr. 1253 af 1. november 2013).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Virksomheder skal efter momslovens § 56 for hver afgiftsperiode opgøre virksomhedens indgående og udgående moms. Forskellen mellem den indgående moms og udgående moms udgør virksomhedens momstilsvar. Hjemlen til at fradrage virksomhedens indgående moms findes i momslovens § 37.

Af momslovens § 37 fremgår følgende (uddrag):

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

...”

Af momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015, § 82 fremgår følgende:

”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer.”

Bestemmelsen i momslovens § 37 implementerer 6. direktivs artikel 17, nu momssystemdirektivets artikel 167 til 168.

Ved anmodning om fradrag i henhold til momsloven § 37 påhviler det virksomheden at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

EF-domstolen har i sag C-152/02 (Terra Baubedarf-Handel GmbH) udtalt, jf. præmis 34, at fradraget som omhandlet i 6. direktivs artikel 17, stk. 2 (nu momssystemdirektivets artikel 168), skal ske for den afgiftsperiode, hvori de to betingelser i 6. direktivs artikel 18, stk. 2, 1. afsnit (nu momssystemdirektivets artikel 179), begge er opfyldt. Det vil sige, at der skal være foretaget levering af goder eller tjenesteydelser, og at den afgiftspligtige skal være i besiddelse af en faktura eller et dokument, der ifølge kriterier fastsat af den pågældende medlemsstat kan anses for et tilsvarende dokument.

I SKM2019.332.ØLR og SKM2017.461.ØLR fandt Østre Landsret i begge domme, at sagsøgerne ikke havde løftet bevisbyrden for, at der havde fundet levering sted. Fakturaerne i de pågældende sager opfyldte ikke momsbekendtgørelsens fakturakrav, idet der i fakturaerne bl.a. ikke var foretaget en tilstrækkelig præcis angivelse af ydelsernes art og omfang samt tidspunkt og sted for levering, ligesom der ikke var fremlagt arbejdssedler, opgørelser eller andet bevis for, at de hævdede ydelser var leveret. Samme forhold forelå i byretsdommen SKM2021.395.BR, hvor de i sagen fremlagte samarbejdsaftaler blev fundet for upræcise til at løfte bevisbyrden. Byretten udtalte, at det forhold, at der var sket pengeoverførsler fra sagsøgerens konto, ikke i sig selv dokumenterede, at der var sket levering af momsbelagte ydelser fra de angivne underleverandører.

Der henvises endvidere til Retten i [by2] dom af 10. februar 2017, offentliggjort som SKM2017.210.BR, samt Landsskatterettens afgørelser af 27. september 2018 og 15. november 2018, offentliggjort som henholdsvis SKM2018.539.LSR og SKM2018.613.LSR.

Bevisbyrden er skærpet i tilfælde, hvor der foreligger usædvanlige omstændigheder i relation til fakturering og samhandlen med underleverandørerne. Der henvises til [by1] Byrets dom af 10. oktober 2016, offentliggjort i SKM2017.40.BR.

Hvis størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan fastsættes på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen fastsætte tilsvaret skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.

...”

Landsskatterettens bemærkninger

Fradrag for købsmoms af udgifter til underleverandører

Virksomheden har for perioden fra 1. halvår 2019 - 1. halvår 2020 angivet 1.926.661 kr. i købsmoms. I perioden har virksomheden blandt andet foretaget overførsler til underleverandørerne [virksomhed3], [virksomhed4] og [virksomhed5] for i alt 1.309.646 kr. ekskl. moms, hvor moms udgør 293.972 kr. Skattestyrelsen har på baggrund af underleverandørernes forhold nægtet virksomheden fradrag for købsmoms af overførslerne.

Landsskatteretten finder på baggrund af underleverandørernes forhold, at der ikke kan anses at været sket levering mod vederlag fra en afgiftspligtig person.

Retten har ved bedømmelsen lagt vægt på, at underleverandørerne enten er under konkursbehandling eller opløst efter konkurs, at underleverandørerne ikke har angivet eller kun angivet et mindre momsbeløb, og at flere ansatte ved samtlige underleverandører er dømt efter straffelovens § 290 a for at have anvendt selskaberne til hvidvask. Der er herved tale om så usædvanlige omstændigheder, at virksomhedens bevisbyrde skærpes.

Virksomheden har ikke fremlagt de fakturaer, der ligger til grund for overførslerne, hvorfor det ikke er muligt at identificere, hvilke ydelser eller varer der er betalt for. Under henvisning til de ovenfor nævnte forhold finder retten, at overførslerne dækker over fiktive leverancer, hvorfor det er med rette, at Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms af udgifter til underleverandører for samlet 293.972 kr. for perioden fra 1. halvår 2019 - 1. halvår 2020.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse for dette punkt.

Skønnet fradrag for købsmoms

Skattestyrelsen har efter opkrævningslovens § 5, stk. 2, godkendt et skønsmæssigt opgjort fradrag for købsmoms, svarende til 30 % af den opgjorte salgsmoms. Det skønsmæssigt opgjorte fradrag for købsmoms udgør 658.165 kr., idet Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms af virksomhedens udgifter til underleverandører.

Virksomheden har ikke fremlagt et regnskab, der opfylder betingelserne i momslovens § 55, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af momsen. Der foreligger således ikke et regnskab, der er udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring. Dette er heller ikke fremlagt i forbindelse med klagesagsbehandlingen.

Landsskatteretten kan ikke godkende et momsfradrag på 658.165 kr. ud fra en formodning om, at der er afholdt udgifter i virksomheden til generering af den angivne omsætning. Det er en betingelse for at godkende fradrag for købsmoms, at virksomheden fremlægger dokumentation for levering af momspligtige varer og ydelser og betaling herfor. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret skønsmæssigt fastsat fradrag for købsmoms. Virksomheden har ikke fremlagt dokumentation for levering af momspligtige varer og ydelser og betaling herfor, herunder et eventuelt beløb i købsmoms. Dokumentationskravet er endvidere ikke opfyldt med de af Skattestyrelsen indhentede kontoudtog fra virksomhedens bankkonto, da kontoudtogene ikke dokumenterer, at virksomheden har betalt for levering af varer og ydelser, der er pålagt moms. Betingelserne for fradrag for købsmoms i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.

Det er således med urette, at Skattestyrelsen har godkendt et skønsmæssig fastsat momsfradrag på 30 % af den opgjorte salgsmoms, fraregnet moms af udgifter til underleverandører.

Landsskatteretten nedsætter på den baggrund det skønsmæssigt fastsatte fradrag for købsmoms fra 658.165 kr. til 0 kr.