Kendelse af 29-09-2023 - indlagt i TaxCons database den 27-10-2023

Journalnr. 21-0011308

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Virksomhedens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Salgsmoms

1. kvartal 2019

56.340 kr.

8.000 kr.

Stadfæstelse

2. kvartal 2019

155.825 kr.

22.000 kr.

Stadfæstelse

3. kvartal 2019

224.814 kr.

64.000 kr.

Stadfæstelse

4. kvartal 2019

486.616 kr.

72.000 kr.

Stadfæstelse

Købsmoms

1. kvartal 2019

5.634 kr.

0 kr.

0 kr.

2. kvartal 2019

15.582 kr.

0 kr.

0 kr.

3. kvartal 2019

22.481 kr.

0 kr.

0 kr.

4. kvartal 2019

48.662 kr.

0 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden ”[virksomhed1]”, CVR-nummer [...1], havde startdato den 5. januar 2016 og ophørsdato den 4. november 2020.Virksomheden var i afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2019 registreret med branchekode 8121000 ”Almindelig rengøring i bygninger” og med bibranche 451120 ”Detailhandel med personbiler, varebiler og minibusser”.

Der er for virksomheden ikke indberettet moms for afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2019, og indehaveren har ikke indsendt regnskabsmateriale eller bilag til Skattestyrelsen.

Skattestyrelsen har foretaget foreløbige fastsættelser af virksomhedens momstilsvar, opgjort således:

Afgiftsperiode

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

1. kvartal 2019

8.000 kr.

0 kr.

8.000 kr.

2. kvartal 2019

22.000 kr.

0 kr.

22.000 kr.

3. kvartal 2019

64.000 kr.

0 kr.

64.000 kr.

4. kvartal 2019

72.000 kr.

0 kr.

72.000 kr.

Samlet 2019

166.000 kr.

0 kr.

166.000 kr.

Virksomheden har ikke betalt moms i henhold til Skattestyrelsens foreløbige fastsættelser.

Skattestyrelsen har anmodet om virksomhedens regnskabsmateriale. Virksomheden har ikke reageret på Skattestyrelsens henvendelser.

Skattestyrelsen har indhentet kontoudtog fra indehaverens private bankkonto i [finans1], kontonummer [...76], og virksomhedens konto i [finans2], kontonummer [...18].

Ved gennemgang af kontoudtogene har Skattestyrelsen konstateret indsætninger på indehaverens private bankkonto og virksomhedens konti på samlet 4.617.974 kr. i afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2019, som Skattestyrelsens har anset for at udgøre momspligtig omsætning.

Indsætningerne på indehaverens og virksomhedens konti er foretaget af navngivne personer og selskaber.

Af bankkontoudtogene for indehaverens private konto [...76] i [finans1] fremgår blandt andet indsætningen den 31. januar 2109 på 74.750 kr. inkl. moms med overførselsteksten ”A/B [...]” og indsætningen 10. december 2019 på 37.500 kr. inkl. moms med overførselsteksten”[TV]”.

På bankkontoudtogene for virksomhedens bankkonto [...18] i [finans2] fremgår blandt andet indsætningerne den 5. maj 2019 på 62.500 kr. inkl. moms med overførselsteksten ”[virksomhed2] ApS” og overførslen den 3. juli 2019 på 75.250 kr. inkl. moms med overførselsteksten ”[virksomhed3] ApS”.

Flere indsætninger har anført nummererede fakturaer i overførselsteksten, eksempelvis indsætningen den 4. december 2019 på 50.625 kr., hvis overførselstekst angiver ”Faktura 832”

Det fremgår af virksomhedens og indehaverens private bankkontoudtog, at der er foretaget flere større indbetalinger fra et entrepriseselskab i 4. kvartal 2019. Skattestyrelsen har anmodet om oplysninger fra det pågældende entrepriseselskab og har herfra modtaget 5 fakturaer.

Det fremgår af de fremsendte fakturaer, at virksomheden har leveret ydelser til entrepriseselskabet i 4. kvartal 2019 for samlet 655.017 kr. inkl. moms, hvoraf der er deklareret salgsmoms på samlet 131.004 kr.

Fakturaerne angiver, at der var udført arbejde med eksempelvis oprydning, nedtagning af rustbeholder, støvsugning og rengøring med videre.

Skattestyrelsen har henført følgende indsætninger på virksomhedens og indehaverens private konti til de indhentede fakturaer:

Bankkonto

Indsætningsdato

Indsat beløb

Fakturanr.

[...76]

6. december 2019

210.312 kr.

834

27. december 2019

67.150 kr.

841

Bankkonto

[...18]

15. oktober 2019

110.018 kr.

809

6. november 2019

61.987 kr.

816

22. november 2019

205.550 kr.

828

På baggrund indsætningerne på virksomhedens bankkonti har Skattestyrelsen opgjort virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2019 til følgende:

Afgiftsperiode

Beløb

1. kvartal 2019

56.340 kr.

2. kvartal 2019

155.825 kr.

3. kvartal 2019

224.814 kr.

4. kvartal 2019

486. 616 kr.

Samlet

923.595 kr.

Der er ikke fremlagt dokumentation for, at virksomheden har afholdt udgifter. Skattestyrelsen har skønsmæssigt opgjort virksomhedens købsmoms til 10 % af den opgjorte salgsmoms, svarende til 92.359 kr., periodemæssigt fordelt således:

Afgiftsperiode

Købsmoms

1. kvartal 2019

5.634 kr.

2. kvartal 2019

15.582 kr.

3. kvartal 2019

22.481 kr.

4. kvartal 2019

48.662 kr.

Samlet

92.359 kr.

Skattestyrelsen har samlet opgjort virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal således:

Afgiftsperiode

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

Foreløbigt fastsat

Ændring

1. kvartal 2019

56.340 kr.

5.634 kr.

50.706 kr.

8.000 kr.

42.706 kr.

2. kvartal 2019

155.825 kr.

15.582 kr.

140.242 kr.

22.000 kr.

118.242 kr.

3. kvartal 2019

224.814 kr.

22.481 kr.

202.332 kr.

64.000 kr.

138.332 kr.

4. kvartal 2019

486. 616 kr.

48.662 kr.

437.955 kr.

72.000 kr.

365.955 kr.

Samlet 2019

923.595 kr.

92.359 kr.

831. 235 kr.

166.000 kr.

665.235 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2019 forhøjet virksomhedens samlede momstilsvar med 665.235 kr. fra 166.000 kr. til 831.235 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for deres afgørelse, anført følgende:

”(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Virksomheder skal i henhold til momslovens § 4 betale afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet og kan i henhold til momslovens § 37, stk. 1 ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer og ifølge samme §, stk. 2 er den fradragsberettigede afgift afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden.

Virksomheder skal i henhold til momslovens § 56, stk. 1, for hver afgiftsperiode opgøre den udgående og den indgående afgift. Den ind- og udgående afgift defineres i momslovens § 56, stk. 2 og 3. Forskellen mellem den udgående og den indgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar.

Efter momslovens § 57, stk. 1 skal virksomheden angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift til told- og skatteforvaltningen efter udløbet af hver afgiftsperiode.

Du har ikke angivet virksomhedens momstilsvar i henhold til momslovens § 57, stk. 1.

Skattestyrelsen har bedt om at se din virksomheds regnskabsmateriale og bogføring for 2019.

Du har ikke afleveret nogen form for regnskabsmateriale til Skattestyrelsen.

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2 fremgår videre, at såfremt størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan Skattestyrelsen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt.

Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig opgørelse af virksomhedens momstilsvar på baggrund af bankkontoudskrifter fra [finans2] konto [...18] og [finans1] konto [...76] samt de foreliggende salgsfakturaer udstedt med deklareret moms.

Af momslovens § 46, stk. 7 fremgår, at betaling af afgift påhviler enhver, der på en faktura anfører afgiftsbeløb eller anden angivelse af, at fakturabeløbet indbefatter afgift.

Skattestyrelsen har konstateret, at indbetalinger foretaget fra selskabet [virksomhed4] A/S og foreningen A/B [...] er sket på baggrund af udstedte fakturaer med deklareret moms.

Vi har i opgørelsen forudsat, at øvrige indbetalinger, der fremgår med posteringstekster indeholdende fakturanummer, et virksomhedsnavn, ”aconto” m.v. også er sket på baggrund af fakturaer indeholdende deklareret moms. Vi har ved denne forudsætning lagt vægt på, at indbetalingerne kommer fra momspligtige virksomheder.

Vi har ikke medtaget indbetalinger foretaget fra [virksomhed5] ApS, da indbetalingerne ifølge posteringstekster vedrører udlæg, og at vi ikke fra selskabets kurator har fået oplysninger, der viser at der er tale om momspligtige beløb.

Ifølge Skattestyrelsen opgørelse har du haft en omsætning med i alt 4.617.974 kr. inklusiv moms for 2019, som anses for momspligtig i henhold til momslovens § 4.

Salgsmoms heraf udgør 923.595 kr.

I forhold til den skønsmæssig foreløbige fastsættelse på 166.000 kr., er der tale om en afvigelse på 757.595 kr. vedrørende salgsmomsen.

Virksomheden kan i henhold til momslovens § 37, stk. 1 ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.

Ifølge bekendtgørelse om momsloven § 79, stk. 1, skal virksomhedens regnskab over indkøb og momsen heraf føres på grundlag af købsbilag i form af fakturaer, notaer, afregningsbilag og kreditnotaer.

Ifølge bekendtgørelsens § 82 skal virksomheden til dokumentation af virksomhedens købsmoms kunne fremlægge fakturaer og afregningsbilag der opfylder kravene i bekendtgørelsens kapitel 12.

Skattestyrelsen er ikke i besiddelse af bilagsmateriale vedrørende virksomhedens udgifter.

Af bankkontoudskrifterne ses ingen form for løbende driftsudgifter.

Når der ikke foreligger fakturaer m.v. som anført i bekendtgørelsens § 82, kan virksomhedens således ikke opnå fradrag for købsmoms efter momslovens § 37, stk. 1.

Der er dog en formodning for, at din virksomhed, i begrænset omfang, har afholdt almindelige momsbelagte fradragsberettigede udgifter, såsom telefon og kontorhold m.v., der ville være fradragsberettigede i en almindelig driftssituation.

Købsmoms skønnes derfor til 10 % af den opgjorte salgsmoms, for at foretage den skønsmæssige ansættelse af momstilsvaret så realistisk som muligt. Det skønnede beløb dækker ifølge Skattestyrelsens opfattelse telefon, kontorhold m.v.

Skønnet købsmoms udgør således 92.359 kr. og det samlede momstilsvar udgør:

Opgjort salgsmoms 923.595 kr.

Opgjort købsmoms -92.359 kr.

Momstilsvar 831.235 kr.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling ved Skatteankestyrelsen er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Der gøres gældende, at salgsmomsen i en virksomhed som klagers med underleverandører, typisk vil være 80 til 90 % af købsmomsen. Dette fremstår ukorrekt, da en salgsmoms i så fald ville være mindre end købsmomsen.

Der fremføres videre, at der pt. pågår fremskaffelse af dokumentation for aftaleforhold m.v. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at såfremt der var tale om reelle aftaler og reelle leverede ydelser, burde sådanne aftaler, timesedler, kontaktoplysninger m.v. allerede foreligge, da samhandlen har fundet sted.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at momstilsvaret i afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2019 skal udgøre samlet 166.000 kr., svarende til Skattestyrelsens foreløbige fastsættelse af momstilsvaret.

Repræsentanten har til støtte for sin påstand anført følgende:

”(...)

Klagen omhandler Skatteankestyrelsens afgørelse af 5. november 2020, der vedrører spørgsmålet om, hvorvidt Klager skal betale et samlet beløb på 665.235 kr. mere i moms for indkomståret 2019. Afgørelsen vedrører endvidere spørgsmålet om, hvorvidt Klager skalefterbetale A-skat og arbejdsmarkedsbidrag (AM-bidrag) med i alt 926.7270 kr. Afgørelsen er tidligere medsendt klagen. I forbindelse med dennes indgivelse.

PÅSTANDE

Der nedlægges påstand om, at Klagers momstilsvar for 2019 godkendes med et samlet beløb på 166.000 kr., svarende til Skattestyrelsens tidligere foretagne skønsmæssige ansættelse.

(...)

SAGSFREMSTILLING

Klager har - ud over de af Skattestyrelsen skønsmæssigt fastsatte almindelige fradragsberettigede omkostninger – yderligere haft udgifter til bil m.v.

Klagers virksomhed har ikke haft ansatte, men har benyttet lejet arbejdskraft, og har betalt for denne på baggrund af fremsendte fakturaer.

ANBRINGENDER

Det gøres for så vidt angår momstilsvaret gældende, at salgsmomsen - i en virksomhed som klagers, hvor der udelukkende benyttes underleverandører - typisk vil andrage 80 til 90 % af købsmomsen, og dermed et langt lavere momstilsvar end det momstilsvar, som Skattestyrelsen har beregnet i den påklagede afgørelse.

Det gøres gældende, at momstilsvaret således skal ansættes til kr. 166.000 svarende til den oprindelige skønsmæssige ansættelse. Der henvises til momslovens § 37, stk. 1, hvorefter virksomheden ved opgørelsen af indgående afgift, jf. §56, stk. 3 kan fratrække afgiften for virksomhedens indkøb m.v. af

Fremskaffelse af yderligere dokumentation, bl.a. for de enkelte aftaleforhold, pågår aktuelt, ligesom der arbejdes på at skaffe kontakt til de kontaktpersoner, som Klager har haft hos underleverandørerne, med henblik på dette materiales fremlæggelse for Skatteankestyrelsen.

(...)

Der anmodes derfor om fastsættelse af en frist for indsendelse af nærmere dokumentationen sammen med en supplerende redegørelse for klagen.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om Skattestyrelsen har været berettiget til at forhøje virksomhedens momstilsvar i afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2019 fra det foreløbige fastsatte til en skønsmæssig opgørelse baseret på konstaterede indsætninger på virksomhedens bankkonti.

Derudover vedrører sagen Skattestyrelsens skønsmæssige opgørelse af virksomhedens købsmoms.

Retsgrundlaget

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af § 3, stk. 1 i dagældende lov om merværdiafgift af lovbekendtgørelse nr. 1021 af 26. september 2019 (herefter momsloven).

Der skal betales afgift af ydelser som leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovs § 4, stk. 1.

Momslovens § 13 angive en nærmere bestemt række varer og levering af ydelser, som er fritaget for betaling af afgift, herunder eksempelvis sundhedsbehandling, social forsorg og bistand, kulturelle aktiviteter, levering af fast ejendom med flere.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 814 af 24. juni 2013), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse 10. december 2015 nr. 1580).

Krav til fakturaer fremgår af momsbekendtgørelsen § 61, stk. 1. Bestemmelsens nummer 8 og 9 angiver, at fakturaer skal indeholde den gældende afgiftssats, samt det afgiftsbeløb, der skal betales.

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af dagældende opkrævningslovs § 5, stk. 2 (lovbekendtgørelse nr. 1224 29. september 2016).

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.692.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms uretmæssigt, idet skønnet var baseret på en opgørelse af udbetalinger fra bankkonti og fordi der ikke var objektive beviser, der understøttede det udøvede skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”...

For den af SKAT opgjorte købsmoms på 300.778 kr. har virksomheden alene fremlagt dokumentation i form af bankkontoudskrifter, hvoraf fremgår, at der er hævet beløb til visse modtagere. Det er ikke muligt af disse bankkontoudskrifter at konstatere, hvad der er leveret og i hvilke mængder, om leverandøren er en afgiftspligtig person, om købet er pålagt moms, og om købet er relevant for virksomhedens afgiftspligtige salg.

Landsskatteretten finder på den baggrund, at de fremlagte bankkontoudtog, herunder posterings-tekster, betalingsmodtagere og betalingernes interval ikke er dokumentation for, at virksomheden har afholdt udgifter, som var pålagt moms af en anden afgiftspligtig person, og som er anvendt i virksomhedens momspligtige aktivitet, jf. momslovens § 37, stk. 1. Landsskatteretten finder derfor, at den af SKAT opgjorte købsmoms på 300.778 kr. ikke kan fradrages ved opgørelsen af det skønsmæssigt ansatte momstilsvar ...”

Landsskatterettens bemærkninger

Salgsmoms

Virksomheden har ikke angivet et momstilsvar for afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal, og virksomheden har ikke indsendt regnskabsmateriale eller bilag til Skattestyrelsen, trods Skattestyrelsens anmodning herom.

Lovgivningen stiller krav om, at momspligtige personer fører regnskab, hvilket virksomheden ikke har efterlevet.

Det kan konstateres ud fra indholdet af de fremlagte fakturaer, at virksomheden har leveret afgiftspligtige ydelser mod vederlag. De leverede ydelser kan ikke kvalificeres som afgiftsfritagne, og videre har virksomheden ikke oplyst Skattestyrelsen om den modtagne betaling, som ligeledes fremgår af virksomhedens kontoudtog.

Der fremgår indsætninger på indehaverens private konti og på virksomhedens kontoudtog, som kan henføres til navngivne personer og virksomheder. Flere indbetalingstekster angiver på kontoudtogene at vedrøre betaling af fakturaer.

Skattestyrelsen har fra tredjemand modtaget fakturaer udstedt af virksomheden, hvorpå der er pålagt moms for samlet 131.004 kr. i afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2019.

I flere af de fremlagte fakturaer er indehaverens private bankkonto anført, hvorfor indehaverens private økonomi og virksomhedens økonomi ikke har været adskilt. Skattestyrelsen har derfor med rette inddraget indsætningerne på indehaverens private konto i opgørelsen af virksomhedens salgsmoms.

På denne baggrund, finder Landsskatteretten, at Skattestyrelsen har været berettiget til at opgøre virksomhedens salgsmoms skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Skattestyrelsen har opgjort indsætninger på virksomhedens og indehaverens private bankkonti til samlet 4.617.974 kr. i afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2019.

På baggrund af de konstaterede indsætninger har Skattestyrelsen forhøjet virksomhedens salgsmoms fra det foreløbige fastsatte momstilsvar til henholdsvis 56.340 kr. i 1. kvartal, 155.825 kr. i 2. kvartal, 224.814 kr. i 3. kvartal og 486.616 kr. i 4. kvartal 2019.

Virksomheden har ikke godtgjort, at de af Skattestyrelsen opgjorte indsætninger hidrører fra momsfritagne eller allerede afgiftsberigtigede indtægter. Der er endvidere ikke fremlagt regnskab og regnskabsbilag, som viser, at Skattestyrelsen har foretaget et urimeligt skøn.

På dette grundlag stadfæster retten således Skattestyrelsens opgørelse af virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2019.

Købsmoms

For så vidt angår virksomhedens fradragsret for købsmoms i afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2019, har virksomheden ikke fremlagt en opgørelse af købsmomsen. Videre har virksomheden ikke fremlagt dokumentation for, at der er foretaget køb af momspålagte varer eller ydelser.

Det følger af EU-retten, at fradragsretten for købsmoms er betinget af fremlæggelse af objektiv dokumentation for levering af varer eller ydelser, at disse anvendes i virksomhedens momspligtige aktivitet, og at der er betalt momsafgift af de leverede varer eller ydelser.

Skattestyrelsens opgjorte købsmoms på samlet 92.359 kr. for afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2019 er udelukkende baseret på de indhentede kontoudtog for indehaverens private bankkonti og virksomhedens bankkonti.

Landsskatteretten har i afgørelsen SKM2021.692.LSR fundet, at kontoudtog ikke er tilstrækkelig dokumentation for momsfradrag efter momslovens § 37.

Idet der således ikke foreligger objektiv dokumentation for afholdte udgifter, og da der efter praksis ikke kan godkendes et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, finder retten, at Skattestyrelsen har ikke været berettiget til at foretage en ansættelse af virksomhedens købsmoms baseret alene på virksomhedens salgsmoms. Den skønsmæssigt opgjorte købsmoms kan således ikke fradrages ved opgørelsen af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. - 4. kvartal 2019.

For så vidt angår repræsentantens anbringende om lejet arbejdskraft, er der alene fremlagt fakturaer for virksomhedens salg af ydelser til tredjemand, hvilke ikke dokumenterer afholdte udgifter til den lejede arbejdskraft.

Landsskatteretten ændrer dermed Skattestyrelsens afgørelse vedrørende virksomhedens købsmoms for afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2019 således, at Skattestyrelsens skønsmæssige fradrag for købsmoms bortfalder.

Sammenfattende skærper Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse således, at virksomhedens samlede momstilsvar for afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2019 forhøjes med 92.359 kr.,

fra 831.235 kr. til 923.595 kr.