Kendelse af 27-06-2023 - indlagt i TaxCons database den 03-08-2023

Journalnr. 21-0011210

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Virksomhedens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 1. halvår 2017 – 2. halvår 2017

Samlet salgsmoms

484.033 kr.

306.219 kr.

484.033 kr.

Samlet købsmoms

304.024 kr.

216.457 kr.

304.024 kr.

Afgiftsperioden 1. halvår 2018

Samlet salgsmoms

209.949 kr.

197.560 kr.

209.949 kr.

Afgiftsperioden 2. halvår 2018

Samlet salgsmoms

270.124 kr.

257.569 kr.

270.124 kr.

Samlet købsmoms

150.010 kr.

138.724 kr.

150.010 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1] havde i henhold til det Centrale Virksomhedsregister startdato den 15. maj 2008. Virksomheden er registreret med branchekoden 563000 Caféer, værtshuse, diskoteker m.v.

Skattestyrelsens pkt. 4 - afstemning moms

Virksomhedens indehaver har indberettet følgende salgs- og købsmoms for afgiftsperioderne i 2017 og 2018:

Afgiftsperiode

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

1. halvår 2017

195.166 kr.

140.299 kr.

54.867 kr.

2. halvår 2017

111.053 kr.

76.158 kr.

34.895 kr.

1. halvår 2018

197.560 kr.

157.750 kr.

39.810 kr.

2. halvår 2018

257.569 kr.

138.724 kr.

118.845 kr.

I alt

761.348 kr.

512.931 kr.

248.417 kr.

Af virksomhedens bogføring på konto 6902 og 6903 til regnskaberne fremgår følgende salgs- og købsmoms vedrørende [virksomhed1] for afgiftsperioderne i 2017 og 2018:

Afgiftsperiode

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

1. halvår 2017

225.167 kr.

139.201 kr.

85.966 kr.

2. halvår 2017

258.866 kr.

165.498 kr.

93.368 kr.

1. halvår 2018

197.560 kr.

157.750 kr.

39.810 kr.

2. halvår 2018

257.734 kr.

150.710 kr.

107.024 kr.

I alt

939.327 kr.

613.159 kr.

326.168 kr.

Skattestyrelsens pkt. 5 – afstemning bank

Skattestyrelsen har modtaget bankkontoudtog fra indehaverens bankkonto [...80] i [finans1], hvoraf fremgår følgende saldi, der stemmer med den modtagne indberetning fra indehaverens bank:

1. januar 2017

-149.953,97 kr.

1. januar 2018

-155.628,48 kr.

31. december 2018

-152.876,42 kr.

Af virksomhedens bogføring på konto 5820[finans1] [virksomhed1] fremgår følgende saldi:

Primo 2017

-139.289,80 kr.

Primo 2018

-142.678,90 kr.

Ultimo 2018

16.776,04 kr.

Det fremgår af indehaverens bankkonto [...80], at der i indkomstårene 2017 og 2018 er indsat henholdsvis 2.348.923 kr. og 2.442.075 kr.

Skattestyrelsen har anset samtlige indsætninger for at være omsætning i indehaverens virksomhed.

Der er på virksomhedens konto 1010 og 6902 for indkomstårene 2017 og 2018 samlet registreret følgende omsætning inkl. moms:

2017

2.388.913 kr.

2018

2.278.189 kr.

I alt

4.667.102 kr.

Skattestyrelsen har for afgiftsperioderne i 2018 forhøjet indehaverens salgsmoms med samlet 24.779 kr. på baggrund af indsætninger på indehaverens bankkonto.

Skattestyrelsen har korrigeret for ikke fradragsberettiget udgift til telefon på 675 kr. i afgiftsperioden 2. halvår 2017 og 700 kr. i 2. halvår 2018.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens salgsmoms til henholdsvis 484.033 kr., 209.949 kr. og 270.124 kr. for afgiftsperioderne i 2017, 1. halvår 2018 og 2. halvår 2018. Skattestyrelsen har endvidere opgjort virksomhedens købsmoms til henholdsvis 304.024 kr. og 150.010 kr. for afgiftsperioderne i 2017 og 2. halvår 2018, således at virksomhedens samlede momstilsvar forhøjes med 103.905 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse herfor anført følgende i deres afgørelse:

”(...)

Moms

Perioden 1. januar 2017 – 30. juni 2017

Pkt. 4 Afstemning moms – yderligere salgsmoms

30.000 kr.

Pkt. 4 Afstemning moms – mindre købsmoms

1.098 kr.

Perioden 1. juni 2017 – 31. december 2017

Pkt. 4 Afstemning moms – yderligere salgsmoms

147.814 kr.

Pkt. 4 Afstemning moms – yderligere købsmoms

-89.340 kr.

Pkt. 8 Privat andel telefon – korrektion mindre købsmoms

675 kr.

Perioden 1. januar 2018 – 30. juni 2018

Pkt. 5 Afstemning bank – yderligere salgsmoms

12.389 kr.

Perioden 1. juli 2018 – 31. december 2018

Pkt. 4 Afstemning moms – yderligere salgsmoms

165 kr.

Pkt. 4 Afstemning moms – yderligere købsmoms

-11.986 kr.

Pkt. 5 Afstemning bank – yderligere salgsmoms

12.390 kr.

Pkt. 8 Privat andel telefon – korrektion mindre købsmoms

700 kr.

Yderligere moms til betaling

103.905 kr.

(...)

4. Afstemning moms

(...)

4.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

(...)

Ved afstemning af din virksomheds regnskab for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2018 er der konstateret differencer mellem den indberettede salgs- og købsmoms og den moms der fremgår af dit regnskab.

Differencen udgør samlet 77. 751 kr. (326.168 kr. - 248.417 kr.)

Vi opkræver dig på denne baggrund 77.751 kr. i yderligere moms for perioden I. januar 2017 til 31. december 2018.

5. Afstemning til bank

(...)

5.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Det følger af statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a, at indkomst ved personlig virksomhed er skattepligtig. Det følger desuden af momslovens § 4, stk. 1, at der betales moms af salg af varer og ydelser, der leveres mod vederlag.

Virksomhedens bogføring på konto 5820[finans1] [virksomhed1], kan for 2017-2018 ikke afstemmes med den faktiske saldo på bankkontoen. På konto 5810 Kassebeholdning er der ligeledes posteret en uforholdsmæssig stor kontantbeholdning, set i forhold til virksomhedens art og omfang.

Ved gennemgang af konto [...80] ved [finans1], har vi konstateret, at der er modtaget og indsat nedenstående beløb, som vurderes, at stamme for omsætning i virksomheden. Specifikation af beløbet kan ses i vedlagte bilag 1 og 2.

2017

2.348.923 kr.

2018

2.442.075 kr.

I alt

4.790.998 kr.

Der er på konto 1010 og 6902 samlet registreret følgende i omsætning inkl. moms:

2017

2.388.913 kr.

2018

2.278.189 kr.

I alt

4.667.102 kr.

Der ses på denne baggrund at være en difference mellem den bogførte omsætning og beløb indgået i banken med følgende beløb:

2017

-39.990 kr.

2018

163.886 kr.

I alt

123.896 kr.

Virksomhedens omsætning stammer fra salg af mad og drikkevarer i en cafe. Det må på denne baggrund være begrænset i hvilket omfang der er periodeforskydninger mellem indtægtsregistreringen i regnskabet, og indbetaling af omsætning i bank. Det kan dog ikke udelukkes, at en del af den yderligere omsætning indgået i bank i 2018, stammer fra omsætning som er indtægtsregistreret i regnskabet i 2017.

Vi finder derfor, ud fra et forsigtighedsprincip, at der er grundlag for, at nedjustere den konstaterede difference mellem den bogførte omsætning og omsætning i bank i 2018, med differencen fra 2017.

Vi forhøjer på denne baggrund dit resultat af virksomhed for 2018 med 99.116 kr. (123.896 x 0,8), og opkræve dig 24.779 kr. (25 % af 99.116 kr.) i yderligere salgsmoms for 2018.

Differencen kan ikke opgøres nøjagtigt på de enkelte momsperioder, og salgsmomsen er derfor fordelt ligeligt mellem de 2 halvår i 2018.

(...)”

Skattestyrelsen har den 17. april 2023 fremsendt en udtalelse på baggrund af den af Skatteankestyrelsen udarbejdede sagsfremstilling:

”(...)

Følgende er indstillet:

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse

Skattestyrelsens udtalelse

Afgiftsperioderne 1. halvår 17, 2. halvår 17, 1. halvår 18 og 2. halvår 18

Forhøjelse af momstilsvar

103.905 kr.

0

103.905 kr.

103.905 kr.

Skattestyrelsens begrundelse

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, som indstiller forhøjelserne af klagers momstilsvar i afgørelse af 11. september 2020 stadfæstet.

Skattestyrelsen fastholder, at momsperioderne i perioden 1. januar 2017 til 31. december 2018 kan ansættes skønsmæssigt jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2, herunder at klagers momstilsvar samlet skal forhøjes med 103.905 kr.

Klager var momsregistreret med halvåret som momsperiode under branchekode 563000 Caféer, værtshuse, diskoteker m.v.

Skattestyrelsen har foretaget en gennemgang af klagers momsangivelser sammenholdt med klagers regnskab og sammenholdt over til indsætninger på klagers bankkonto.

Opgørelse af momstilsvar

Der er efter Skattestyrelsens opfattelse ikke kommet nye oplysninger i forbindelse med klagesagen, der giver anledning til en ændret vurdering af klagers momspligtige omsætning og dermed salgsmoms i den påklagede afgørelse, ligesom der ikke er indsendt ny dokumentation, der giver anledning til at indrømme yderligere momsfradrag.

Videre har Skattestyrelsen konstateret, at der er indsætninger på klagers bankkonto, som ikke fremgår af regnskabet og dermed heller ikke er angivet til Skatteforvaltningen.

Samlet har Skattestyrelsen opgjort forhøjelsen af klagers momstilsvar til 103.905 kr., der består i ændringer af både klagers salgsmoms og købsmoms.

Ændringen er sammensat af beløb hidrørende fra afstemning mellem klagers momsangivelser og regnskab, afstemning over til indsætninger på bankkonto og reduktion af momsfradrag for privatandel af udgifter til telefon. Den beløbsmæssige sammensætning er specificeret i oversigten side 2 i den påklagede afgørelse.

Skattestyrelsen er endvidere enig i begrundelsen for ændringerne i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, som er i overensstemmelse med begrundelsen i den påklagede afgørelse.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomheden har nedlagt påstand om, at den samlede forhøjelse af salgs- og købsmoms for afgiftsperioderne i 2017 og 2018 skal nedsættes.

Virksomheden har til støtte for sin påstand anført følgende:

”(...)

Herunder vil jeg punktvis nævne vores indsigelser – håber det giver et større overblik:

1.GENERELT: [person1], [PH] og [GMH] har hvert år modtaget det årligt tilladte pengegavebeløb fra hhv. ’mor’ og ’svigermor’. Disse penge indgår selvfølgelig i vores private husholdning - og nogle er indskudt i min virksomhed. Pengene er givet kontant, som tilskud hver måned.

Lad mig gøre opmærksom på, at det IKKE er et lovkrav, at dokumentere pengegaver, der ikke overskrider grænsen for, hvad man må give i gave til sine nærmeste.

(...)

REGNSKAB GENERELT:

Vi har tidligere benyttet følgende revisorer/bogholder:

2008-2014: [virksomhed2] A/S

2015-2016: [virksomhed3] A/S

2017: [HW] - bogholder

2018 [virksomhed4] ApS

2019-2020 [virksomhed5] ApS v/[person2].

Desværre har det vist sig, at [virksomhed4] ApS er anmeldt til Finanstilsynet, fordi der har været rod i de regnskaber de har afleveret. Desværre ser det ud til, at VORES regnskaber fra 2017 og 2018 OGSÅ indeholder MANGE, MANGE fejl.

(...)

2.Regnskab 2017 og 2018

– udarbejdet af hhv. bogholder [HW] og [virksomhed4].

Lad mig pointere, at jeg stoppede med at forpagte [virksomhed6] i 2016. Regnskab fra 2017 og fremadrettet, vedrører derfor KUN [virksomhed1].

Ja, indrømmet, der er MANGE fejl i 2017 og 2018 regnskaberne! Jeg vil tillade mig at fremsende NYE regnskaber a.s.a.p. - og senest d. 30. marts 2021. Regnskaberne vil være valideret af Revisor [RH] fra [virksomhed5] ApS.

Mine yderligere bemærkninger til 2017 og 2018:

Ad 5.) Afstemning af bank. Virksomhedens bogføringskonto 5820 stemmer ikke overens med den reelle banksaldo i [finans1]. Dette er selvfølgelig en bogføringsfejl.

(...)

Afslutning:

Jeg er helt og holdent klar over, at det samlede og endelige ansvar for min virksomheds regnskab, ligger på mine skuldre. Når det så er sagt, betaler jeg altså hvert år MANGE tusinde kroner for at overlade denne opgave til bogholdere og revisorer, medens jeg koncentrerer mig om at brygge kaffe og lave sandwich

Jeg har en opgave nu, der består i at få udarbejdet ’nye regnskaber’ for 2017 og 2018, som stemmer overnes med virkeligheden. Disse fremsendes a.s.a.p. og SENEST 30. marts 2021.

I bedes venligst oplyse til hvilken fysisk adresse, alternativt mailadresse, de kan fremsendes på?

Jeg kan samtidig oplyse om, at vi har været i tæt dialog med flere konsulenter hos e-conomic, som er vores bogføringsprogram, og ALLE er totalt uforstående overfor HVOR alle bogføringsdata fra 2018 er henne? De er nemlig PIST forsvundet. Vi har fået tilsendt en pdf.fil, der viser hvor få data, de har registreret i systemet! INGEN...INGEN ved hvor de data er henne?

[virksomhed4] er selvfølgelig kontaktet, uden held.

Her er en udtalelse fra en e-conomic konsulent, som I er MEGET velkommen til at kontakte:

Hej!

Som lovet sender jeg dig her en besked i forhold til dit regnskabsår 2018, hvor der ikke ser ud til at være særligt meget bogført. Dette kan du give dem i SKAT. Dette er alle data som er bogført i år 2018. (SE BILAG 7)

Jeg vil foreslå dig at få spurgt dem ind til hvor deres data fra 2018 til at lave årsregnskabet kommer fra? Eksempelvis er der ingen omsætning bogført hos os.

Venlig hilsen

[PSN]

(...)

Desforuden opfordrede [PSN] os til at anmelde [virksomhed4] for de ’forsvundne’ posteringer, idet [virksomhed4] har et ’revisoransvar’. Herom er vi i dialog med advokat, professor [AØ] fra [virksomhed7] advokater i [by1].

(...)”

Virksomhedens repræsentant har den 20. marts 2023 udtrykt sin opfattelse vedrørende det fremsendte regnskabsmateriale. Repræsentanten mener, at der ikke er taget tilstrækkelig stilling til det fremsendte materiale i den af Skatteankestyrelsen udarbejdede sagsfremstilling.

Retsmøde

Virksomhedens repræsentant fastholdt sin påstand om, at der ikke var grundlag for de af Skattestyrelsen foretagne forhøjelser. Repræsentanten gennemgik herefter sine anbringender i overensstemmelse med sine skriftlige indlæg.

Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med deres tidligere udtalelser, at afgørelsen skal stadfæstes.

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, hvorvidt det er berettiget, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens samlede momstilsvar ved ændringer af salgs- og købsmoms på baggrund af differencen mellem den angivne moms og den moms, der fremgår af virksomhedens bogføring til de fremsendte regnskaber.

Retsgrundlaget

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.

For varer og ydelser, som en virksomhed registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a anvender både til fradragsberettigede formål efter § 37 og til andre formål i virksomheden, kan der foretages fradrag for den del af afgiften, der forholdsmæssigt svarer til omsætningen i den registreringspligtige del af virksomheden. Det følger af dagældende momslovs § 38, stk. 1.

Ifølge dagældende momslovs § 46, stk. 1, 1. pkt., fremgår det, at betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet.

Ifølge dagældende momslovs § 47, stk. 1, 1. pkt., skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Efter dagældende momslovs § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Har en virksomhed ikke afgivet en både korrekt og rettidig angivelse eller indberetning af beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt., eller svarer et beløb, der efter § 4, stk. 1, er skønsmæssigt fastsat, ikke til det korrekte beløb, således at virksomheden har betalt for lidt i skatter eller afgifter m.v. eller har fået udbetalt for meget i negativt tilsvar eller godtgørelse, skal virksomheden betale det skyldige beløb, jf. dagældende opkrævningslovs (lovbekendtgørelse nr. 1224 af 29. september 2016) § 5, stk. 1.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. dagældende opkrævningslovs § 5, stk. 2.

Landsskatterettens bemærkninger

Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnummer 21-0011052 vedrørende indehaverens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2016, 2017 og 2018 fundet, at virksomhedens regnskaber for indkomstårene 2016, 2017 og 2018 kan tilsidesættes, idet regnskabsmaterialet ikke kan afstemmes, hvorfor Skattestyrelsen har været berettiget til skønsmæssigt at fastsætte virksomhedens resultat. Retten har endvidere fundet, at indsætninger på virksomhedens driftskonto [...80] viser, at virksomheden i 2018 har haft en yderligere omsætning på 123.896 kr., hvorfor resultat af virksomhed er forhøjet med 99.116 kr. ekskl. moms i indkomståret 2018.

Afstemning moms – afgiftsperioden 1. halvår 2017 – 2. halvår 2018

Den indberettede moms for virksomheden for afgiftsperioden 1. halvår 2017 – 2. halvår 2018 kan ikke afstemmes med den fremlagte bogføring for virksomheden.

Der kan for afgiftsperioden 1. halvår 2017 – 2. halvår 2018 ifølge det af indehaveren indberettede momstilsvar på 248.417 kr. og det samlede momstilsvar ifølge virksomhedens bogføring på konto 6902 og 6903 på 326.168 kr. konstateres en difference på 77.751 kr.

Da virksomheden ikke har indberettet moms i overensstemmelse med regnskaberne, kan differencen opkræves, således at det samlede momstilsvar stemmer med virksomhedens bogføring på konto 6902 og 6903. Retten tiltræder derfor Skattestyrelsens fordeling mellem salgs- og købsmoms for afgiftsperioden 1. halvår 2017 – 2. halvår 2018.

For så vidt angår afstemning af regnskab, udgør virksomhedens salgsmoms således henholdsvis 484.033 kr., 197.560 kr. og 257.734 kr. for afgiftsperioderne i 2017, 1. halvår 2018 og 2. halvår 2018.

For så vidt angår købsmoms, fastsættes virksomhedens fradrag til henholdsvis 304.024 kr. og 150.010 kr. for afgiftsperioderne i 2017 og 2. halvår 2018, idet Skattestyrelsen har korrigeret for ikke fradragsberettiget udgift til telefon på 675 kr. i afgiftsperioderne i 2017 og 700 kr. i 2. halvår 2018.

Retten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse, for så vidt angår dette punkt.

Afstemning af bank – afgiftsperioden 1. halvår 2018 – 2. halvår 2018

Da retten finder, at virksomhedens resultat skal forhøjes på baggrund af bankindsætninger på virksomhedens driftskonto, er det berettiget, at Skattestyrelsen har anset indkomsten for at være momspligtig og har beregnet salgsmoms heraf.

Der er lagt vægt på, at virksomheden anses for at have udeholdt omsætning, hvorfor der skal svares salgsmoms heraf.

Retten har endvidere lagt vægt på, at det ikke har været muligt at opgøre afgiften på baggrund af regnskabet for indkomståret 2018, idet der er tale om udeholdt omsætning, hvorfor afgiften kan opgøres skønsmæssigt.

Salgsmomsen af den yderligere omsætning udgør samlet 24.779 kr. for afgiftsperioden 1. halvår 2018 – 2. halvår 2018, der er fordelt ligeligt på de to afgiftsperioder. Retten tiltræder Skattestyrelsens fordeling for afgiftsperioderne.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse, for så vidt angår dette punkt, og virksomhedens salgsmoms udgør for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2018 således efter afstemning af regnskab henholdsvis 209.949 kr. og 270.124 kr.