Kendelse af 27-04-2023 - indlagt i TaxCons database den 16-05-2023

Journalnr. 21-0006810

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Forhøjelse af momstilsvar 1. halvår 2019

135.758 kr.

0 kr.

135.758 kr.

Forhøjelse af momstilsvar 2. halvår 2019

54.667 kr.

0 kr.

54.667 kr.

Faktiske oplysninger

[person1] (herefter benævnt virksomhedsejeren) har siden den 1. juni 2015 drevet tømrer- og bygningssnedkervirksomhed under branchekode 433200. Virksomheden har været registreret under CVR-nr. [...1]. I perioden 1. juni 2015 til 1. maj 2018 har virksomheden været drevet under navnet [virksomhed1] og herefter under navnet [virksomhed2].

Det fremgår af folkeregisteroplysninger, at virksomhedsejeren har haft folkeregisteradresse i Danmark siden den 24. februar 2010. Virksomhedsejerens samlever har haft samme folkeregisteradresse som virksomhedsejeren fra den 4. februar 2013 og frem til den 7. august 2019.

Virksomheden har i 2019 afregnet moms halvårligt.

Skattestyrelsen har på anmodning modtaget bankkontoudtog for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2018 vedrørende klagerens konto i [finans1], konto nr. [...21] og konto nr. [...88] samt kontoudtog for perioden 1. januar 2017 til 2. oktober 2019 vedrørende virksomhedsejerens konto i [finans2] AB, Litauen, konto nr. [...94].

Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af virksomhedsejerens regnskabsmateriale sammenholdt indsætninger på klagerens bankkonti i [finans1] og konstateret indsætninger på klagerens bankkonti, som efter Skattestyrelsens opfattelse ikke har kunnet afstemmes med klagerens bilagsmateriale. De konkrete indsætninger udgjorde 746.772 kr. fordelt med 551.089 kr. i 1. halvår af 2019 og 195.683 kr. i 2. halvår af 2019.

Skattestyrelsen har ligeledes i forbindelse med en gennemgang af virksomhedsejerens regnskabsmateriale sammenholdt indsætninger på bankkonto i [finans2] AB, Litauen, og konstateret indsætninger på virksomhedsejerens bankkonto, som efter Skattestyrelsens opfattelse ikke har kunnet afstemmes med virksomhedens bilagsmateriale. De konkrete indsætninger er opgjort til 303.625 kr. Beløbet indeholder udbetalt løn med 53.131 kr., modtaget husleje med 45.138 kr. og øvrige indsætninger med 205.356 kr., hvilket beløb er anset for yderligere omsætning i virksomhed. Den yderligere omsætning fordeler sig med 127.700 kr. i 1. halvår af 2019 og 77.656 kr. i andet halvår af 2019.

Skattestyrelsen har samlet anset yderligere omsætning for at udgøre 952.128 kr. inklusive moms.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms for 2019 med 190.425 kr. med udgangspunkt i indsætninger op virksomhedsejerens bankkonto i [finans1] og [finans2] AB.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

"(...)

1.Indsætninger på bankkonto i Litauen og på bankkonti i Danmark i 2019

(...)

1.1.Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Du har i dine bemærkninger fra den 11. september 2020 anført, at du er uenig i Skattestyrelsens forslag. Der henvises til punkt 1.2.

Dine bemærkninger giver anledning til følgende ændringer og kommentarer. Der henvises i øvrigt til vedlagte bilag til afgørelsen:

Løn modtaget fra [virksomhed3] UAB: I bemærkningerne til forslaget har I anført, at I er af den opfattelse, at indkomsten fra [virksomhed3] UAB ikke relaterer sig til aktiviteterne i firmaet, men alene relaterer sig til dig som person. I angiver også, at det af den indsendte GPM311-formular fremgår, at din løn fra [virksomhed3] UAB i 2019 udgjorde EUR 36.250 svarende til 268.250 DKK, og at der er betalt skat heraf i Litauen, jf. punkt 1.2.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at du er fuldt skattepligtig til Danmark, jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1. Der henvises til begrundelsen under punkt 1.4.

Den danske indkomstbeskatning bygger på globalindkomstprincippet. Det betyder, at personer, der er fuldt skattepligtige og hjemmehørende her i landet, er skattepligtige af deres samlede indkomst, hvad enten den hidrører her fra landet eller fra udlandet, jf. statsskattelovens § 4.

Vi har gennemgået de fremsendte kontoudskrifter, og vi har opgjort løn m.v. udbetalt fra din litauiske arbejdsgiver [virksomhed3] UAB, der er indsat på din bankkonto i 2019 i [finans2] AB, Litauen til 303.625 kr. Herudover er der også indsat beløb på din bankkonto i [finans1] fra [virksomhed3] UAB. Disse beløb har vi anset dig for at være skattepligtig af, jf. vedlagte bilag.

De faktiske indsætninger fra din litauiske arbejdsgiver på henholdsvis kontoen i [finans2] AB og stemmer ikke overens med den løn og skat, der er angivet på den formular, som I henviser til. Vi går ud fra, at den omtalte formular er den selvangivelse

fra Litauen for 2019 (som er på litauisk), der er indsendt den 4. august 2020, selvom nummeret GPM311 ikke umiddelbart fremgår heraf.

Det skal bemærkes, at vi anser den omhandlende formular som en selvangivelse for 2019 og ikke som en årsopgørelse, og derved anser vi den heller ikke som egentlig dokumentation for betalt skat til Litauen. Vi anser det i øvrigt heller ikke for dokumenteret, at Litauen også har beskatningsret til løn m.v., da vi anser det aflønnede arbejde for udført i Danmark

Du har oplyst, at du tilbringer 9 måneder om året i Litauen, men du har ikke indsendt dokumentation herfor. Det skal bemærkes, at en person, der er fuld skattepligtig til Danmark, også er skattepligtig her til landet af arbejde, der udføres for et udenlandsk selskab.

Indtægterne fra løn for udført arbejde for [virksomhed3], UAB er anset for udført i Danmark, og skal derfor medregnes som dansk lønindkomst, og du skal betale arbejdsmarkedsbidrag, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens §§ 1-3. Der er ikke sammen med dine bemærkninger indsendt redegørelse eller dokumentation for, at dette ikke er tilfældet.

Udlejning af ejendom i Litauen: Indsætninger vedrørende husleje er anset for at være indtægter fra udlejning af fast ejendom i udlandet.

I Skattestyrelsens forslag fra den 1. september 2020 havde vi opgjort indtægter fra udlejning af ejendom i Litauen til 45.138 kr. Ifølge opgørelsen i vedlagte bilag drejer det sig om en indbetaling på kontoen i [finans2] AB den 24. juli 2019 med teksten "Leje i 3 måneder".

I bemærkningerne til forslaget har I under punkt 7 og 9 anført, at indsætningerne på din bankkonto i [finans1] med henholdsvis 101.950 kr. (21. juni 2019) og 50.950 kr. (26. juli 2019) vedrører leje af lokaler.

På baggrund heraf korrigerer vi opgørelsen i vedlagte bilag, således at de to ovenstående indsætninger anses for indtægter fra udlejning af ejendom i Litauen, og der skal derfor ikke beregnes salgsmoms heraf.

Ifølge dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Litauen, artikel 6 er det Litauen, der har beskatningsretten vedrørende fast ejendom beliggende i Litauen. Vi har opgjort et skønnet overskud fra udlejning af fast ejendom i Litauen på grundlag af indsætning på din konto i Danmark og Litauen. Der foreligger ikke dokumentation for betalt skat til Litauen af overskud fra udlejning af fast ejendom, hvorfor der ikke foretages eventuel lempelse, jf. artikel 24 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Litauen.

Vores kommentarer vedrørende [finans1] konto [...85]:

- Beløbet på 44.000 kr. fremgår ikke som en indsætning på virksomhedens konto ([virksomhed2]), ligesom beløbet heller ikke fremgår af virksomhedens kontospecifikation under salg. Vi finder det ikke dokumenteret, at beløbet er medregnet i din skattepligtige indkomst for 2019. Vi fastholder beskatningen af beløbet på 44.000 kr.
- Indsætning med teksten [virksomhed3]". Vi fastholder beskatningen af beløbet på 47.850 kr., jf. begrundelsen ovenfor under punktet "Løn modtaget fra [virksomhed3] UAB".
- Vi anerkender forklaringen omkring beløbet i jeres bemærkninger. Vi frafalder beskatningen af beløbet på 11.645,86 kr. samt opkrævning af salgsmoms.
- Indsætning med teksten [virksomhed3]". Vi fastholder beskatningen af beløbet på 19.950 kr., jf. begrundelsen ovenfor under punktet "Løn modtaget fra [virksomhed3] UAB".
- Der er 5 indsætninger med teksten "[virksomhed2]". Som beskrevet under punkt 1) fremgår disse beløb ikke som en indsætning på virksomhedens konto ([virksomhed2]), ligesom beløbene heller ikke fremgår af virksomhedens kontospecifikation under salg. Vi finder det ikke dokumenteret, at beløbene er medregnet i din skattepligtige indkomst for 2019. Vi fastholder beskatningen af de 5 beløb (20.000+20.000+25.000+300.000+25.000) med i alt 390.000 kr.
- Vi anerkender forklaringen omkring beløbet i jeres bemærkninger. Vi frafalder beskatningen af beløbet på 20.168 kr. samt opkrævning af salgsmoms.
- Der henvises til begrundelse under "Udlejning af ejendom i Litauen". Beløbet på 101.950 kr. flyttes til indtægter fra udlejning af ejendom i Litauen, og der skal derfor ikke beregnes salgsmoms heraf.
- Det findes ikke dokumenteret, at beløbet ikke vedrører betaling for udført arbejde, således at det ikke er skatte- og momspligtig for dig. Vi fastholder beskatningen af beløbet på 18.004,75 kr. samt opkrævning af salgsmoms.
- Der henvises til begrundelse under "Udlejning af ejendom i Litauen". Beløbet på 50.950 kr. flyttes til indtægter fra udlejning af ejendom i Litauen, og der skal derfor ikke beregnes salgsmoms heraf.
- Indsætning med teksten [virksomhed3]". Vi fastholder beskatningen af beløbet på 29.950 kr., jf. begrundelsen ovenfor.
- Det findes ikke dokumenteret, at beløbet er et lån. Ud fra betalingsoplysningerne er det vores opfattelse, at der er udført arbejde for indbetaleren på adressen [adresse1], [...], [by1]. Vi fastholder beskatningen af beløbet på 4.000 kr. samt opkrævning af salgsmoms.
- Det findes ikke dokumenteret, at beløbet ikke vedrører betaling for udført arbejde, således at det ikke er skatte- og momspligtig for dig. Vi fastholder beskatningen af beløbet på 15.900 kr. samt opkrævning af salgsmoms.
- Indsætning med teksten [virksomhed3]". Vi fastholder beskatningen af beløbene på henholdsvis 37.150 kr. og 34.950 kr., jf. begrundelsen ovenfor.

Vores kommentarer vedrørende [finans1] konto [...88]:

- Det findes ikke dokumenteret, at beløbet ikke vedrører betaling for udført arbejde, således at det ikke er skatte- og momspligtig for dig. Hvis der skulle være tale om en fejlagtig indsætning på din konto i [finans2] AB, som skulle være overført fra din konto i [finans2] AB til virksomhedens konto, så skulle der være en hævning på ca. 5.918 EUR omkring den 4. januar 2019, hvilket ikke ses at være tilfældet. Vi har tidligere gennemgået indsætningerne på dine bankkonti og din indkomst for 2018. Beløbet ses heller ikke at være indgået på din konto i [finans2] AB i 2018, og beløbet indgår således ikke i din indkomst for indkomståret 2018. Vi fastholder beskatningen af beløbet på 43.800,75 kr. samt opkrævning af salgsmoms.
- Det findes ikke dokumenteret, at beløbet er et lån. Vi fastholder beskatningen af beløbet på 3.2243,26 kr. samt opkrævning af salgsmoms.
- Der er indgået et beløb den 14. marts 2019 på 400.680 kr. I forklarer, at indbetalingen vedrører 15 fakturaer, der er udstedt til [virksomhed4] ApS tilbage i 2016. Sammen med bemærkningerne til forslaget har I indsendt kopi af debitorliste for virksomheden samt kopi af 14 af de 15 omhandlende fakturaer. Vedrørende faktura 42 så er 17.500 kr. af den samlede regning på 18.750 kr. betalt den 6. oktober 2016. Der er således et skyldigt beløb på 1.250 kr. Ifølge debitorlisten udgør det samlede skyldige beløb ang. [virksomhed4] ApS i alt 390.000 kr. (deklareret i 2016) plus renter 10.680 kr. (deklareret i 2019) i alt 400.680 kr. som skulle være beløbet der er indgået på kontoen den 14. marts 2019. Skattestyrelsen kan konstatere, at din indkomst for indkomståret 2016 er blevet takseret, fordi vi ikke har modtaget en selvangivelsen fra dig. Taksationen udgør dog et beløb som kan indeholde indtægten vedrørende [virksomhed4] ApS. Vi frafalder derfor beskatningen af beløbet på 400.680 kr. samt salgsmomsen heraf.
- Vi anerkender forklaringen omkring beløbet i jeres bemærkninger. Vi frafalder beskatningen af beløbet på 1.574,77 kr.
- Det findes ikke dokumenteret, at beløbet er et lån. Indsætningen den 1. november 2019 er på 1.227,21 kr. og ikke 3.243,26 kr., som I har angivet i bemærkningerne. Vi fastholder beskatningen af beløbet på 1.227,21 kr. samt opkrævning af salgsmoms.

Regnskabsprogrammet [x1]: Det skal bemærkes, at vi som nævnt i vores forslag ikke har tilladelse til at benytte regnskabsprogrammet [x1]. Det betyder, at såfremt der findes relevant dokumentation i regnskabsprogrammet, så bedes I indsende dette til os.

Livsforsikring: I bemærkningerne til forslaget har I anført følgende "Livsforsikringen hvis størrelse afspejles i GPM311, er ikke indtægter, men udgifter, så der skal ikke opkræves nogen skat på dette beløb (EUR 360)."

I Skattestyrelsens forslag fra den 1. september 2020 havde vi anset oplysningerne på den fremsendte selvangivelse på følgende måde:

"Det er vores opfattelse, at der af den fremsendte selvangivelse fra Litauen for 2019, som er på litauisk, fremgår følgende:

Dansk oversættelse

EUR

DKK

Skattepligtig indkomst (livsforsikring præmie)

360

2.664,00

20 % skat

72

532,80

Ved omregningen til DKK har vi anvendt en forsigtig kurs på 7,40.

Ud fra det tilsendte anser vi ovenstående som en arbejdsgivers betaling af en præmie på en pensionsopsparing fra en udenlandsk arbejdsgiver. Indkomsten indberettes som anden udenlandsk personlig indkomst fra udenlandsk arbejdsgiver i felt 282.

2.664

Den betalte udenlandske skat af den udenlandske indkomst, indberettes i felt 586, som bruges til løn fra udenlandsk arbejdsgiver, hvor der skal gives credit lempelse efter ligningslovens § 33.

533"

Vi anerkender forklaringen i jeres bemærkninger om, at der er tale om en udgift, hvorfor vi ikke foretager indberetning i felt 282 anden udenlandsk personlig indkomst fra udenlandsk arbejdsgiver, hvor der skal gives credit lempelse efterligningslovens § 33 i felt 586.

Ovenstående ændringer betyder følgende ændrede oversigt i forhold til forslaget. Indsætninger fremgår af det korrigerede bilag til afgørelse, og summerne er som følger i DKK:

2019

[finans2] AB Litauen 303.625

Konto [...85] i [finans1] A/S 849.154

Konto [...88] i [finans1] A/S50.516

1.203.295

Kontoen i [finans2] AB i Litauen føres i Euro. Ved omregningen til DKK har vi anvendt en forsigtig kurs på 7,40.

Indtægterne er i vedlagte bilag fordelt på 3 indkomsttyper sådan: 2019

Løn for arbejde udført for [virksomhed3], UAB 53.130

Udlejning af fast ejendom 198.038

Udført arbejde/øvrige indtægter 952.127

I alt 1.203.295

(...)

Øvrige indtægter anses at vedrøre drift af virksomhed i Danmark. Indtægterne skal derfor medregnes som resultat af virksomhed, og du skal betale moms af indtægterne, jf. momslovens § 3 og § 4, og du skal betale arbejdsmarkedsbidrag af overskud af virksomhed, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens §§ 1, 4 og 5.

Momsen udgør 25 % af beregningsgrundlaget, jf. momslovens § 33.

Momsen skal beregnes og angives, jf. momslovens § 56 og § 57.

Vi opkræver moms, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Indsætningerne på bankkontiene anses at være inkl. moms.

Indsætningerne fordeles sådan mellem beregningsgrundlag (den del, der henføres til indkomst), og moms:

Indsat for udført arbejde/øvrige indtægter, jf. ovenfor 952.127

Heraf udgør momsen, som opkræves i følgende kvartaler

  1. halvår -135.758
  2. halvår -54.667 -190.425

Beregningsgrundlaget, og dermed den del hvormed din

indkomst forhøjes, udgør 761.702

Da du som nævnt under punkt 2.1 ikke har indsendt dokumentation for din købsmoms for perioden 1. januar 2019 - 31. december 2019 ansættes din moms skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5 stk. 2. Vi lægger til grund, at der har været udgifter, der modsvarer den angivne købsmoms. Vi ændrer derfor ikke på den købsmoms, du har angivet for 2019.

I den forbindelse gør vi opmærksom på, at dækningsbidraget i din virksomhed er negativt ifølge de oplysninger, vi har modtaget for 2019. Det kan være en indikator på, at der i regnskabet for din danske indkomst i 2019 er fratrukket udgifter, der vedrører de indsætninger på dine bankkonti, som vi ikke har fundet indtægtsført i dit regnskab.

Det giver følgende ændringer i moms for 2019:

2019

1. halvår

Indberet.

1. halvår

Opgjort

Ændring

2. halvår

Indberet.

2. halvår

Opgjort

Ændring

I alt

Salgsmoms

32.503

168.261

135.758

449

55.116

54.667

190.425

Købsmoms

41.589

41.589

0

47.124

47.124

0

0

Momstilsvar

-9.086

126.672

135.758

-46.675

7.992

54.667

190.425

Samlet momsforhøjelse - korriges i perioden 1. januar 2019 - 31. december 2019

190.425 kr.

Klagerens opfattelse

Virksomhedsejeren har fremsat påstand om, at der ikke er grundlag for at forhøje omsætningen og dermed salgsmomsen for 2019 i det omfang, som det er sket. Virksomhedsejeren har ikke sat beløb på nedsættelsen.

Virksomhedsejeren har som begrundelse for påstanden anført følgende:

"(...)

Jeg har komentarer til disse punkter:

- Kan i bevise at jeg som person har arbejdet i Danmark mere som 6 måned per år ?

(Alle bilag fra min litauisk firma UAB [virksomhed3], bevise ikke at jeg har fysisk været og arbejdet i Danmark, ansvarlig medarbejde fra nævnte firma fik firma´s bankkort samt kontanter til betalinger i Danmark) Det viser ikke at jeg har selv været og fysisk arbejdet i Danmark, så sprøgsmål er hvorfor bede Skat mig at betale skat i Danmark, hvis jeg har fået kun litauisk løn fra Litauisk selskabet ? Jeg har ikke arbejdet i Danmark længe end 6 måned om år.

- Huset som jeg købte I Danmark er ikke til at bor i, det er til at salg. Hus som jeg har købt i Litauen er til at bor i.
- Skat siger jeg i alle min boliger som jeg har lejet var registreret min familie - ja, men det er fordi jeg har valgt at leje hus hele tid imens jeg søgte for arbejdes opgaver. Jeg har brugt bolig som et sted til at overnatte da jeg kom til Denamark for at kontrollere medarbejderes arbejde. Hvorfor kan ikke min familie leje samen sted som jeg ? eller skull det være anden steder ?
- Jeg vil meget gerne se konkrete beviser, at jeg har arbejdet mere end 182 dage i Danmark? Jeg kan se at Skat regner penge som var brugt til dækning UAB [virksomhed3] udgifter som min indkomst. Det er forkært, da de penge var brugt for at købe materialer, brandstof, værktøj. Hvorfor skal det beløb beskattes?
- Nogen af min medarbejdere har ikke en bank konto (der er ikke et krav i Litauen), derfor for at kunne udbetale løn til dem var jeg nødt til at for penge til min konto og have penge fra ATM for at betale til folk. Hvorfor skal de penge beskattes?
- Husleje betalt fra virksomheds konto - det er kost og logi og ikke privat indkomst. Hvorfor skal i beskatte dem også?
- Kost og logi er skattefri, de skal ikke beskattes.
- Min litauisk løn er 750 eur, om måned, så hvordan kan det være at jeg skal betale så meget i skat i Danmark? Og hvorfor skal jeg betale skat her i Danmark da jeg ikke har arbejdet længe end 6 mndr i Danmark.
- Jeg har lånt min private penger til min firma, og efter da firma har tjent noget har jeg taget penge retur fra firma. Det gjørt jeg noget gange, hvorfor er beskattet også de penge?
- Penger som jeg har overført fra firma til min privat konto og brugt til firma til at købe materialer og der er alle bilag, hvorfor er jeg beskattet af det også?

Jeg bede jer til undersøger alt igen, til små detaljer da lige nu ser ud som det ikke gjørt ansvarlig nok.

(...)"

Landsskatterettens afgørelse

Det skal indledningsvist bemærkes, at virksomhedsejerens anmodning om oversættelse af sagsfremstillingen ikke er imødekommet. Der er henset til, at virksomhedsejeren har været bosiddende i Danmark siden 2010, ligesom virksomhedsejeren har formuleret indlæg på dansk.

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Der fremgår af momslovens § 4 (Lovbekendtgørelse nr. 1021 af 26. september 2019 om merværdiafgift).

Virksomheder, etableret i Danmark med en momspligtig omsætning på over 50.000 kr. årligt, skal momsregistreres. Levering af ydelser er som udgangspunkt momspligtigt. Dette fremgår af momslovens § 48, stk. 1 og § 47, stk. 1.

Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående merværdiafgift i perioden. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Det fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1 og 57, stk. 1.

Retten har i afgørelse af den sammenholdte indkomstskattesag for indkomståret 2019, jf. sagsnr. 21-0005524 stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse.

Denne afgørelse skal danne grundlag for opgørelsen af momstilsvaret for afgiftsperioden for 2019.

Skattestyrelsens opgørelse af virksomhedens indtægter og udgifter er sket med baggrund i posteringsteksten på udskrift af posteringer på bankkonti [finans1] og [finans2] AB.

Skattestyrelsen har foretaget en grundig vurdering af alle posteringer på bankkontoen og har opgjort virksomhedens yderligere salgsmoms til 190.425 kr. fordelt med 135.758 kr. for 1. halvår af 2019 og 54.667 for andet halvår af 2019.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende skønsmæssig fastsættelse af salgsmoms.