Kendelse af 06-01-2023 - indlagt i TaxCons database den 27-01-2023

Journalnr. [sag1]

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Virksomhedsindehaverens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 1. kvartal 2017

Momstilsvar

11.391 kr.

0 kr.

9.291 kr.

Afgiftsperioden 2. kvartal 2017

Momstilsvar

48.945 kr.

0 kr.

48.945 kr.

Afgiftsperioden 3. kvartal 2017

Momstilsvar

86.897 kr.

0 kr.

86.897 kr.

Afgiftsperioden 4. kvartal 2017

Momstilsvar

125.116 kr.

0 kr.

121.787 kr.

Afgiftsperioden 1. kvartal 2018

Momstilsvar

162.892 kr.

0 kr.

162.892 kr.

Afgiftsperioden 2. kvartal 2018

Momstilsvar

196.152 kr.

0 kr.

194.973 kr.

Afgiftsperioden 3. kvartal 2018

Momstilsvar

213.972 kr.

0 kr.

213.972 kr.

Afgiftsperioden 4. kvartal 2018

Momstilsvar

333.245 kr.

0 kr.

333.245 kr.

Afgiftsperioden 1. kvartal 2019

Momstilsvar

361.243 kr.

0 kr.

361.243 kr.

Afgiftsperioden 2. kvartal 2019

Momstilsvar

98.750 kr.

0 kr.

92.955 kr.

Afgiftsperioden 3. kvartal 2019

Momstilsvar

101.727 kr.

0 kr.

101.727 kr.

Afgiftsperioden 4. kvartal 2019

Momstilsvar

103.051 kr.

0 kr.

103.051 kr.

Faktiske oplysninger

Skattestyrelsen har anset virksomhedsindehaveren (i det følgende benævnt indehaveren) for at drive uregistreret virksomhed.

Indehaveren har ikke været registreret som ejer af en virksomhed i indkomstårene 2017, 2018 og 2019.

Indehaveren har ikke angivet moms for afgiftsperioderne i 2017, 2018 og 2019.

Skattestyrelsen har som led i almindelig kontrol ved brev den 7. februar 2020 anmodet indehaveren om at fremlægge kontoudskrifter for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2019 fra én bankkonto i [finans1] og tre bankkonti i [finans2].

Da indehaveren ikke besvarede Skattestyrelsens anmodning, indhentede Skattestyrelsen de ønskede oplysninger hos indehaverens respektive banker.

Ved brev af 13. juli 2020 til indehaveren fremgår det, at Skattestyrelsen har modtaget bankkontoudskrifter fra [finans1] (konto [...72]) og [finans2] (konti [...19], [...39] og [...14] – herunder benævnt konto 1, 2 og 3). Videre fremgår, at Skattestyrelsen har anmodet indehaveren om at redegøre for og dokumentere, hvorvidt han har drevet virksomhed og evt. fremlægge regnskab, saldobalancer, kontospecifikationer og bilag, da teksterne på kontoudskrifterne ifølge Skattestyrelsen tyder på, at indehaveren har drevet virksomhed. Indehaveren har ikke besvaret Skattestyrelsens henvendelse. Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse af 9. oktober 2020, at Skattestyrelsen har modtaget kontoudskrifterne fra bankerne den 24. april 2020.

Skattestyrelsen har fremsendt forslag til afgørelse den 14. september 2020. Indehaveren fremkom ikke med bemærkninger, og Skattestyrelsen har efterfølgende den 9. oktober 2020 truffet afgørelse i overensstemmelse med forslaget.

Skattestyrelsen har på baggrund af de indhentede bankkontoudskrifter konstateret en række indsætninger på indehaverens bankkonti i 2017, 2018 og 2019, som Skattestyrelsen har anset som værende momspligtig omsætning i virksomheden.

Skattestyrelsen har i mangel af oplysninger om udgifter og fakturaer ikke godkendt fradrag for købsmoms.

Skattestyrelsen har herefter opgjort virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne i 2017, 2018 og 2019 således:

Momsperioder

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

1. kvartal 2017

11.391 kr.

0 kr.

11.391 kr.

2. kvartal 2017

48.945 kr.

0 kr.

48.945 kr.

3. kvartal 2017

86.897 kr.

0 kr.

86.897 kr.

4. kvartal 2017

125.116 kr.

0 kr.

125.116 kr.

I alt (afrundet)

272.349 kr.

0 kr.

272.349 kr.

1. kvartal 2018

162.892 kr.

0 kr.

162.892 kr.

2. kvartal 2018

196.152 kr.

0 kr.

196.152 kr.

3. kvartal 2018

213.972 kr.

0 kr.

213.972 kr.

4. kvartal 2018

333.245 kr.

0 kr.

333.245 kr.

I alt (afrundet)

906.262 kr.

0 kr.

906.262 kr.

1. kvartal 2019

361.243 kr.

0 kr.

361.243 kr.

2. kvartal 2019

98.750 kr.

0 kr.

98.750 kr.

3. kvartal 2019

101.727 kr.

0 kr.

101.727 kr.

4. kvartal 2019

103.051 kr.

0 kr.

103.051 kr.

I alt (afrundet)

664.771 kr.

0 kr.

664.771 kr.

Momstilsvaret har Skattestyrelsen opgjort på baggrund af de konstaterede bankindsætninger, som Skattestyrelsen har opgjort til følgende:

[finans2] konto 1([...19])

[finans2] konto 2

([...39])

[finans2] konto 3([...14])

[finans1]

([...72])

I alt

2017

224.314,91 kr.

0 kr.

9.000 kr.

1.128.445,14 kr.

1.361.760,05 kr.

2018

391.535,65 kr.

583.265,63 kr.

79.000 kr.

3.475.651,08 kr.

4.529.452,36 kr.

2019

1.285.332,60 kr.

1.355.743,63 kr.

112.331,05 kr.

572.400,45 kr.

3.325.807,73 kr.

Af Skattestyrelsens opgørelse over skattepligtige bankindsætninger, afgørelsens bilag 2-5, fremgår, at der på [finans2] konto 1 er tale om 77 indsætninger i afgiftsperioderne i 2017, 67 indsætninger i afgiftsperioderne i 2018 og 158 indsætninger i afgiftsperioderne i 2019. Det fremgår endvidere, at der på [finans2] konto 2 er tale om 13 indsætninger i afgiftsperioderne i 2018 og 28 indsætninger i afgiftsperioderne i 2019. Videre fremgår det, at der på [finans2] konto 3 er tale om 4 indsætninger i afgiftsperioderne i 2017, 18 indsætninger i afgiftsperioderne i 2018 og 6 indsætninger i afgiftsperioderne i 2019. Endelig fremgår det, at der på kontoen i [finans1] er tale om 57 indsætninger i afgiftsperioderne i 2017, 99 indsætninger i afgiftsperioderne i 2018 og 35 indsætninger i afgiftsperioderne i 2019.

Skattestyrelsen har vedrørende bankindsætninger på [finans2] konto 1 medtaget indsætninger fra MobilePay på over 500 kr. i opgørelsen og indsætninger med teksten ”udlæg”. På [finans2] konto 2 og konto hos [finans1] har Skattestyrelsen oplyst, at opgørelsen bl.a. vedrører indsætninger med teksten ”faktura”. På [finans2] konto 3 fremgår indsætningerne bl.a. med teksten ”fra [...].” Skattestyrelsen har videre oplyst, at der ikke er medtaget overførsler mellem indehaverens egne bankkonti eller indsætninger vedrørende overskydende skat, børneydelse eller fra [...].

I opgørelsen af bankindsætningerne indgår bl.a. følgende indsætninger:

[finans2] konto 1

Dato

Posteringstekst

Beløb (afrundet)

30. november 2017

FK-Feriepenge

16.645 kr.

10. april 2018

FK-Feriepenge

5.893 kr.

2. april 2019

Overførsel [...]

27.929 kr.

5. april 2019

OVERSKYDENDE SKAT

1.045 kr.

[finans1]

Dato

Posteringstekst

Beløb

11. januar 2017

Fra privat

7.000 kr.

15. januar 2017

Fra privat

3.500 kr.

Af kontoudskrifter for [finans2] konto 3 fremgår bl.a. følgende udgående posteringer:

Dato

Posteringstekst

Beløb

11.01.2017

Bgs JK [finans1]

-7.000 kr.

16.01.2017

Bgs JK [finans1]

-3.500 kr.

Indehaveren har oplyst, at han har været kontoholder for en virksomhed, som han har været ansat i, men har ikke fremlagt noget i relation hertil.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har anset virksomhedsindehaveren for at drive uregistreret virksomhed i afgiftsperioderne i 2017, 2018 og 2019 og har ansat virksomhedens momstilsvar til 272.349 kr. i afgiftsperioderne i 2017, 906.262 kr. i afgiftsperioderne i 2018 og 664.771 kr. i afgiftsperioderne i 2019.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

Sagsfremstilling og begrundelse

(...)

2. Moms

(...)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi angiver momstilsvaret til i alt 1.843.382 kr. for perioden 1. januar 2017 – 31. december 2019, fordi vi anser, dig for værende en afgiftspligtig person i henhold til momslovens § 3, stk. 1, og at du har haft momspligtige leverancer ifølge momslovens § 4, stk. 1. Det er derfor vores opfattelse, at du har drevet uregistreret virksomhed, da du ikke har anmeldt momsregistrering efter momslovens § 47. Vi har foretaget ændringen som et skøn efter momslovens § 74, stk. 4 og § 55 samt opkrævningslovens § 5, stk. 2. Vores opgørelse af momstilsvaret fremgår af bilag 1.

Vi finder, at du er en afgiftspligtig person, fordi du har mange indsætninger på dine bankkonti, som ikke fremgår af dit oplysningsskema. Derudover anser vi indsætningerne i bilag 2-5 for værende momspligtige leverancer mod vederlag, idet der ofte er henvist til fakturanummer på dine kontoudskrifter. Vi har derfor opgjort momsgrundlaget som 80 % af indsætningerne i henhold til momslovens § 27, stk. 1.

Vi har foretaget ændringen af momstilsvaret som et skøn, fordi du ikke har indsendt momsregnskab og bilag, som vi har anmodet om. Ved vores skøn har vi lagt kontoudskrifterne fra dine pengeinstitutter til grund.

Vi har ikke medtaget indsætninger fra eksempelvis egne konti, indsætninger som kan afstemmes med beskattet løn, iTunes med flere. Det vil sige, at de indsætninger som ikke fremgår af bilag 2-5, anser vi ikke for at være momspligtig omsætning.

Vi har ikke skønnet fradrag for udgifter efter momslovens § 37, stk. 1, fordi du ikke har indsendt bilag eller andet som kan dokumentere fradrag for købsmoms. Vi henviser til momsbekendtgørelsens § 82.

Frister

Momsangivelserne for 1. og 2. kvartal 2017 ændres ud over den ordinære frist, der er anført i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1. Dette sker med hjemmel i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, da vi vurderer, at du forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag ved at drive uregistreret virksomhed.

Vi modtog kontoudskrifterne den 24. april 2020, som danner grundlag for ændringsforslaget, og vi modtog ikke regnskabsmateriale med videre inden fristen den 27. august 2020. 6 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 er derfor overholdt vedrørende 1. og 2. kvartal 2017, fordi vores forslag sendes inden 6 måneder efter den 27. august 2020.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

Oplysningerne medfører ikke ændringer til vores afgørelse.

Da vi ikke har hørt fra klager under sagsbehandlingen er oplysningerne i klagen nye og fremgår derfor ikke af sagsfremstillingen. Oplysningerne er ikke dokumenteret på klagetidspunktet.

(...)”

Skattestyrelsen er tillige fremkommet med følgende yderligere bemærkninger:

”(...)

De øvrige oplysninger i klagers redegørelse om, at nogle af indsætningerne vedrører lån, og at der er udgifter, er ikke dokumenteret af klager.

(...)”

Virksomhedsindehaverens opfattelse

Virksomhedsindehaveren har nedlagt påstand om, at forhøjelserne af momstilsvarene for afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2017, 1.-4. kvartal 2018 og 1.-4. kvartal 2019 skal nedsættes til 0 kr.

Indehaveren har til støtte for sin påstand anført følgende:

”(...)

Jeg har modtaget en afgørelse for ændring af min skat d. 9/10-20 hvilket jeg på ingen måde er enig i.

Grunden til at der først reageres nu er at jeg har været ramt af operation med udskiftning af hofte samt et pludselig nethindesammenfald, hvilket har betydet at jeg har været sat ud af spil i en rum tid.

Jeg har studeret den modtagne afgørelse og har i den forbindelse konstateret at pkt.1 min/mine tidligere arbejdsgivere har tydeligvis ikke indberettet min løn og pkt.2 såfremt man træffer afgørelse med henvisning til overskud af virksomhed så burde man vel i denne forbindelse også inkludere udgifterne.

Faktuelt forholder det sig sådan at jeg blandt andet har været kontoholder for virksomhed jeg har været ansat i hvilket selvfølgelig ikke har været smart set i bakspejlet. Ud over de ovenfor nævnte skavanker så er vi også flyttet i starten af 2020 hvilket betyder at jeg skal ud og finde de gamle lønsedler m.m. tilbage fra 2017 og frem hvilket godt kan tage lidt tid da vi har kasser m.m. stående opmagasineret forskellige steder. Jeg anmoder om tid for at bevise at den trufne afgørelse er forkert og vil løbende ligge dokumenter, lønsedler m.m. ind under denne klage og håber på at det kan accepteres at alle dokumenter først er tilsendt med udgangen af februar 2021. Jeg skal alle bilag i afgørelsen igennem og sammenholde disse med kontoudtog fra diverse konti hvilket også er tidkrævende hvorfor jeg håber på at tidsfristen på udgangen af februar 2021 kan accepteres.

(...)”

Indehaveren har endvidere fremsendt følgende bemærkninger:

”(...)

Jeg fremsender hermed lønsedler for 2017, 2018 og 2019. Gælder også sag [sag1]

Udover vedhæftede lønsedler ville jeg også gerne have kunnet kommenterer på de enkelte posteringer som er opstillet fra Skat men det er mig desværre ikke muligt at komme til mine kontoudskrifter så langt tilbage i tiden og jeg har derfor bestilt disse via bankerne men de er desværre ikke kommet endnu. Dette betyder at så snart jeg har disse kan jeg gennemse og svare hver enkelt bilag da jeg stadig er af den klare overbevisning at det kun er indtægter der er medtaget fra skat. Derudover kan jeg se at diverse lån som er optaget også er blevet moms og skattepålagt hvilket selvfølgelig ikke er rigtigt. Alt dette vil jeg kommentere på så snart jeg har modtaget kontoudskrifterne fra bankerne, hvis svar indtil nu har været "vi har travlt og de bliver lavet om natten og er på vej". Derudover vil jeg også gerne sige at desuagtet at Skat har en holdning til alle indtægter uden at tage udgifterne med, så må jeg jo konstatere at det ikke har været nemt for dem da jeg sagtens kan se at alt dette er en rodet bunke. Det er selvfølgelig ikke smart at der har kørt erhverv og privat ind over private konti hvilket jeg nu er blevet klogere på ikke er vejen frem. Derudover har dette så også ført til at jeg har opdaget at skatten m.m. fra personlige indkomst ikke er opgivet fra der hvor jeg har været ansat hvilket jeg ærligt ikke var klar over før jeg modtog afgørelsen fra skat i oktober hvilket resulterede i at jeg stoppede med min ansættelse der med udgangen af oktober. Jeg vender tilbage med kommentarer til diverse bilag så snart jeg har modtaget kontoudskrifter fra bankeren. (...)”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne i 2017, 2018 og 2019 med hhv. 272.349 kr., 906.262 kr. og 664.771 kr.

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Ifølge momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt. fremgår det, at betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet.

Ifølge momslovens § 47, stk. 1, 1. pkt., skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55.

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

I medfør af momslovens § 37, stk. 1, og stk. 2, nr. 1, kan momsregistrerede virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret få fuld fradragsret for købsmoms, i det omfang indkøbet relaterer sig til virksomhedens momsbelagte aktiviteter.

Af momsbekendtgørelsen, nr. 808 af 30. juni 2015, § 82 fremgår det, at registrerede virksomheder som dokumentation for købsmoms skal kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Af skatteforvaltningslovens §§ 31, stk. 1, og 32, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, 1. pkt., fremgår følgende:

Ӥ 31

Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende.

Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 3. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes.

(...)

§ 32

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

(...)

Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

(...)

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31.”

Landsskatteretten har ved afgørelsen med sagsnr. 21-0002417 fundet, at klageren har drevet uregistreret virksomhed i 2017, 2018 og 2019. Retten har ændret Skattestyrelsens afgørelse for indkomstårene 2017, 2018 og 2019, da retten har fundet, at det er godtgjort, at bankindsætninger svarende til henholdsvis 27.145 kr., 5.893 kr. og 28.974 kr. stammer fra midler, der allerede er beskattede, eller som er virksomhedens omsætning uvedkommende. Salgsmomsen heraf udgør 5.429 kr. i 2017, 1.179 kr. i 2018 og 5.795 kr. i 2019. Retten har samtidig anset det for berettiget, at de øvrige bankindsætninger på 951.145 kr. i indkomståret 2017, 3.233.177 kr. i indkomståret 2018 og 2.327.267 kr. i indkomståret 2019 blev anset som skattepligtig indkomst.

Da retten ved afgørelsen med sagsnr. 21-0002417 har stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, bortset fra en nedsættelse af bankindsætninger modtaget i 1. og 4. kvartal 2017, 2. kvartal 2018 og 2. kvartal 2019, hvor momsen udgør henholdsvis 2.100 kr., 3.329 kr., 1.179 kr. og 5.795 kr., er det som følge heraf berettiget, at Skattestyrelsen har anset de øvrige bankindsætninger for at udgøre momspligtig omsætning i indehaverens erhvervsmæssige virksomhed. Der henvises til yderligere begrundelse i ovennævnte afgørelse.

Retten finder, at virksomheden ikke er berettiget til fradrag for købsmoms, da der ikke er fremlagt en faktura for eventuelle udgifter.

Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse for så vidt angår afgiftsperioderne 2. og 3. kvartal 2017, 1., 3. og 4. kvartal 2018 og 1., 3. og 4. kvartal 2019. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse for 1. og 4. kvartal 2017, 2. kvartal 2018 og 2. kvartal 2019 således:

Momsperioder

Salgsmoms

Nedsættelse af salgsmoms

Godkendt købsmoms

Momstilsvar

1. kvartal 2017

11.391 kr.

2.100 kr.

0 kr.

9.291 kr.

4. kvartal 2017

125.116 kr.

3.329 kr.

0 kr.

121.787 kr.

2. kvartal 2018

196.152 kr.

1.179 kr.

0 kr.

194.973 kr.

2. kvartal 2019

98.750 kr.

5.795 kr.

0 kr.

92.955 kr.

Formalitet

I 2017, 2018 og 2019 skulle virksomheden angive og afregne moms kvartalsvis. For afgiftsperioderne i 2017 skulle virksomheden, jf. momslovens § 57, stk. 3, have indberettet moms senest den 1. juni 2017, den 1. september 2017, den 1. december 2017 og den 1. marts 2018. For afgiftsperioderne i 2018 skulle virksomheden have indberettet moms senest den 1. juni 2018, den 1. september 2018, den 1. december 2018 og den 1. marts 2019. For afgiftsperioderne i 2019 skulle virksomheden have indberettet moms senest den 1. juni 2019, den 1. september 2019, den 1. december 2019 og den 1. marts 2020.

Fristerne for at varsle en ændring af afgiftstilsvarene for afgiftsperioderne 1.-2. kvartal i 2017, jf. skatteforvaltningslovens § 31, udløb således den 1. juni 2020 og den 1. september 2020.

Skattestyrelsen har ved forslag til afgørelse af 14. september 2020 og den påklagede afgørelse af 9. oktober 2020 med henvisning til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, sammenholdt med stk. 2, genoptaget virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1.-2. kvartal 2017 uden for de ordinære ansættelsesfrister i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, hvorfor spørgsmålet om genoptagelse skal afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 nr. 3.

3. og 4. kvartal 2017 og kvartalerne i 2018 og 2019 er genoptaget indenfor de ordinære frister, da fristerne for at genoptage disse kvartaler ligger senere end den 14. september 2020.

Ved at undlade at angive moms samt oplyse om de beløb, som er indsat på indehaverens bankkonto og dermed hindre Skattestyrelsen i at foretage en korrekt momsansættelse, anses klageren for at have handlet i hvert fald groft uagtsomt.

Skattestyrelsen har på den baggrund været berettiget til at fastsætte afgiftstilsvaret efter udløbet af fristerne i skatteforvaltningslovens § 31. Der henvises for praksis herom til SKM2014.526.BR, som blev stadfæstet af Landsretten ved SKM2015.633.ØLR.

Retten finder, at 6 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, er overholdt.

Retten har ved vurderingen lagt vægt på, at Skattestyrelsen til brug for ansættelsen af virksomhedens momstilsvar har indhentet indehaverens bankkontoudskrifter, som blev modtaget hos Skattestyrelsen den 24. april 2020.

Da Skattestyrelsen har fremsendt forslag til afgørelse den 14. september 2020, og den påklagede afgørelse blev fremsendt den 9. oktober 2020, er 6-måneders fristen for varslingen af genoptagelsen overholdt, og afgørelse er fremsendt senest 3 måneder efter varslingen.