Kendelse af 05-12-2022 - indlagt i TaxCons database den 06-01-2023

Journalnr. 20-0107869

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2013

Momstilsvar

65.226 kr.

0 kr.

65.226 kr.

Indkomståret 2014

Momstilsvar

21.250 kr.

0 kr.

21.250 kr.

Indkomståret 2015

Momstilsvar

36.967 kr.

0 kr.

36.967 kr.

Indkomståret 2017

Momstilsvar

15.750 kr.

0 kr.

15.750 kr.

Indkomståret 2018

Momstilsvar

-8.000 kr.

0 kr.

-8.000 kr.

Faktiske oplysninger

Indledende oplysninger

Klageren har været momsregistreret med sin personlig drevet virksomhed, [virksomhed1] V/ [person1] med CVR-nr. [...1], fra den 4. december 1998 til 12. januar 2000 og igen fra den 1. juli 2003 til 4. juni 2018. Virksomheden skal angive moms halvårligt.

I perioden fra den 1. januar 2013 til den 30. juni 2015 er der foretaget nulindberetning. Herefter er momsen skønnet til 0 kr. indtil i 2017, hvor virksomheden har foretaget en foreløbig fastsættelse af momsen i 2. halvår på 8.000 kr. I 2018 er der foretaget en foreløbig fastsættelse af momsen i 1. halvår på 8.000 kr.

Skattestyrelsen sendte den 17. juni 2020 forslag om ændring af klagerens momstilsvar for indkomstårene 2013, 2014, 2015, 2017 og 2018. Den 27. august 2020 straf Skattestyrelsen afgørelse i sagen.

Indsætninger på klagerens private konto i 2013 og 2015

Skattestyrelsen har på baggrund af en gennemgang af klagerens private bankkonto i [finans1], kontonr. [...52], konstateret, at der i 2013 og 2015 er indsat henholdsvis 227.382 kr. og 184.837 kr. med teksten faktura. Det er ikke oplyst overfor Skattestyrelsen, hvorvidt nævnte beløb indeholder moms.

Bestyrelseshonorarer fra [virksomhed2] A/S

Skattestyrelsen har på baggrund af en gennemgang af klagerens bankkonti hos [finans1] og [finans2] konstateret, at der er indsat beløb fra [virksomhed2] A/S.

Den 4. februar 2020 modtog Skattestyrelsen en mail fra revisor, [person2], vedhæftet skrivelse mm. dateret den 31. januar 2020. Af skrivelsen fremgår, at klageren har været medlem af bestyrelsen i [virksomhed2] A/S, og at de kontante indsætninger er vederlag for bestyrelsesarbejde i dette selskab.

Den 15. april 2020 modtog Skattestyrelsen kopi af fakturaer fra [virksomhed2] A/S:

Faktura 9982 dateret den 1. maj 2013. Fakturaen er på 98.750 kr. inkl. moms for bestyrelsesarbejde 2013-2014 med betaling til konto [...52]. Fakturaen er udstedt af [virksomhed1] V/ [person1], CVR-nr. [...1]
Faktura 1022 dateret den 1. maj 2014. Fakturaen er på 106.250 kr. inkl. moms for bestyrelsesarbejde 2014-2015 med betaling til konto [...52]. Fakturaen er udstedt af [virksomhed1] V/ [person1], CVR-nr. [...1]
Faktura F5701 dateret den 1. maj 2017. Fakturaen er på 118.750 kr. inkl. moms for bestyrelsesarbejde i henhold til aftale med betaling til konto [...52]. Fakturaen er udstedt af [virksomhed1] V/ [person1], CVR-nr. [...1]

Skattestyrelsen har konstateret, at beløbene er indsat på følgende konti:

Beløb

Konto

Dato

98.750 kr.

Klagerens konto i [finans1], kontonr. [...52]

1. maj 2013

106.250 kr.

Klagerens konto i [finans1], kontonr. [...52]

1. maj 2014

118.750 kr.

Klagerens konto i [finans1], kontonr. [...52]

1. maj 2017

Det fremgår af Erhvervsstyrelsens hjemmeside, at klageren er registreret som medlem af bestyrelsen i [virksomhed2] A/S i perioden fra den 18. marts 2004 til 31. maj 2017.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ansat klagerens momstilsvar for indkomstårene 2013, 2014, 2015, 2017 og 2018 til henholdsvis 65.226 kr., 21.250 kr., 36.967 kr., 15.750 kr. og -8.000 kr.

Som begrundelse for afgørelsen fremgår blandt andet følgende:

” 7. Momstilsvar:

(...)

7.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen er af den opfattelse, at du skal indbetale 64.750 kr. i moms af dine bestyrelseshonorarer for årene 2013, 2014 og 2017, samt momsen på 82.443 kr. af beløbene under punkt 5 benævnt med teksten faktura. At de foreløbige fastsættelser for 2. halvår 2017 og 2. halvår 2018, begge på 8.000 kr. ændres til 0 kr.

Beløbene kan herefter specificeres således:

Kalenderåret 2013:

Salgsmoms af faktura til [virksomhed2] A/S 19.750 kr.

Beregnet salgsmoms på beløb indsat på din konto med teksten ”faktura” 45.476 kr.

I alt 65.226 kr.

Som kan specificeres således:

1. halvår 50.851 kr.

2. halvår 14.375 kr.

Kalenderåret 2014:

Salgsmoms af faktura til [virksomhed2] A/S21.250 kr.

Som vedrører 1. halvår.

Kalenderåret 2015:

Beregnet salgsmoms på beløb indsat på din konto med teksten ”faktura” 36.967 kr.

Som kan specificeres således:

1. halvår 36.967 kr.

2. halvår 0 kr.

Kalenderåret 2017:

Salgsmoms af faktura til [virksomhed2] A/S 23.750 kr.

Som vedrører 1. halvår.

Momstilsvar er foreløbig fastsat i 2. halvår til 8.000 kr.

Dette beløb ændres til 0 kr.

Indkomståret 2018:

Momstilsvar er foreløbig fastsat i 2. halvår til 8.000 kr.

Dette beløb ændres til 0 kr.

At du skal indbetale nævnte momstilsvar begrundes med følgende.

[virksomhed2] A/S:
At alle fakturaer fra [virksomhed2] A/S indeholder 25 % moms.
At det fremgår af Erhvervsstyrelsens hjemmeside, at det er dig, der er medlem af bestyrelsen i [virksomhed2] A/S.
At du ikke har dokumenteret momspligtig køb i forbindelse med erhvervelsen af dine bestyrelseshonorarer, hvorfor der ikke kan gives fradrag for købsmoms.
Indsætninger benævnt ”Fakturaer”:
At alle beløb er indsat på dine private konti.
At du i skrivelse dateret den 13. november 2019 er blevet bedt om, at fremsende dokumentation for beløbenes modtagelse, herunder kopi af fremsendte fakturaer. Din revisor er telefonsamtale den 14. februar 2020 oplyst om, at du ikke har indsendt det ønskede materiale, og at han blev opfordret til at fremskaffe de ønskede oplysninger.
At Skattestyrelsen ikke har modtaget det fordrede materiale.
At du i nævnte periode har været momsregistreret med din personlig drevne enkeltmandsvirksomhed [virksomhed1] V/ [person1] med cvr-nr. [...2]
At Skattestyrelsen derfor anser de fakturerede beløb at indeholde moms, i modsat fald skal dette dokumenteres over for Skattestyrelsen.

Efter bestemmelserne i skatteforvaltningslovens § 31 stk. 1 kan Skattestyrelsen ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Fastsættelsen er afgiftstilsvaret skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter punkt 1.

Efter skatteforvaltningslovens § 32 stk. 1. nr. 3 kan Skattestyrelsen ændre momstilsvaret ekstraordinær, når den momspligtige eller nogen på dens vegne har handlet forsættelig eller groft uagtsom. Forslaget skal dog varsles seneste 6 måneder efter at det er kommet Skattestyrelsen til kundskab efter skatteforvaltningslovens § 32 stk. 2. En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt

Da I ikke har angivet korrekt momstilsvar af jeres virksomhed, anser Skattestyrelsen betingelserne for at anvende skatteforvaltningslovens § 32 stk. 1 nr. 3 for at være opfyldt.

Skattestyrelsen blev klar over, at du ikke har angivet rigtig momstilsvar den 15. april 2020, da Skattestyrelsen modtog kopi af fakturaerne fra [virksomhed2] A/S.

7.5. Skattestyrelsens endelige afgørelse

Skattestyrelsen fastholder, at du skal indbetale 64.750 kr. i moms af dine bestyrelseshonorarer for årene 2013, 2014 og 2017, samt momsen på 82.443 kr. af beløbene under punkt 5 benævnt med teksten faktura. At de foreløbige fastsættelser for 2. halvår 2017 og 2. halvår 2018, begge på 8.000 kr. ændres til 0 kr.”

Klagerens opfattelse

Klagerens oprindelige repræsentant har i klagen nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens afgørelse om ansættelse af klagerens momstilsvar for indkomstårene 2013, 2014, 2015, 2017 og 2018 skal annulleres som ugyldig, da betingelserne for genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, ikke er opfyldt.

Til støtter herfor har repræsentanten anført:

”Som anført ovenfor under pkt. 1 er det inkonsekvent, at Skattestyrelsen i sin afgørelse anser bestyrelseshonorarer for at være honorarindkomst og så samtidig anser at der skal svares moms heraf.

Herudover er det vores opfattelse at Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3 ikke kan bringes i anvendelse i og med, at Skattestyrelsen netop har anført, at man ikke kan tage stilling til hvorvidt der er handlet groft uagtsomt eller forsætligt.”

Skattestyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling

Skattestyrelsen har fremsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling:

” Skattestyrelsens er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, der indstiller stadfæstelse af Skattestyrelsens afgørelse af den 27. august 2020. Skattestyrelsen

finder fortsat, at de konstateret indsætninger på klagers konto i den påklagede peri- ode stammer fra udeholdt momspligtig omsætning, hvorfor forhøjelsen af klagers momstilsvar har været berettiget, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Faktuelle forhold

Klager har været momsregistreret med enkeltmandvirksomheden, [virksomhed1] V/ [person1] (cvr-nr.: [...2]) fra den 4. december 1998 til den 12. januar 2000 og igen fra den 1. juli 2003 til den 4. juni 2018. Virksomheden har været registreret med halvåret som momsperiode.

Klager har angivet nulindberetninger i perioden 1, januar 2013 – 30. juni 2015.

Momsen er herefter skønnet til 0 kr., indtil 2. halvår 2017 og 1. halvår 2018, hvor der er foretaget en foreløbig fastsættelse af momsen på 8.000 kr. for hver periode. De foreløbige ansættelser er i forbindelse med afgørelsen nedsat til 0 kr.

Indsætninger fra [virksomhed2] A/S

Klager har som medlem af bestyrelsen i [virksomhed2] A/S modtaget vederlag for bestyrelsesarbejde i selskabet. Fakturaerne vedrørende 2013, 2014 og 2017 er udstedt af klagerens personlige virksomhed, [virksomhed1] V/ [person1].

Allerede fordi der er pålagt moms på fakturaerne, har klager været forpligtiget til at afregne moms heraf jf. momslovens § 46, stk. 7. Skattestyrelsen finder af samme grund, at indsætninger er momspligtige jf. momslovens § 4.

Indsætninger med henvisning til faktura

Der er i 2013 og 2015 indgået indsætninger på klager private bankkonto på samlet

412.219 kr., hvor der er henvisning til fakturaer.

Klager har gjort gældende, at der ikke er grundlag for at forhøje klagers momstilsvar på baggrund af indsætningerne, idet det ikke er dokumenteret, at fakturabeløbene hidrører fra fakturaer udstedt af klagers enkeltmandsvirksomhed. Klager har hertil gjort gældende, at det er mere sandsynligt, at indsætningerne hidrører fra salgsfakturaer udstedt af et af de andre selskaber som klager er tilknyttet, hvor indbetaling er indgået på klagers konto ved en fejl, eller til at udligne udlæg, som klager har foretaget over for de pågældende selskaber.

Skattestyrelsen anser indsætninger for momspligtige. Der er i vurderingen lagt vægt på, at:

? Der på indsætningerne er henvisning til fakturaer, og derved må anses for erhvervsmæssige.
? Klager drev momsregistreret enkeltmandsvirksomhed i perioden.
? Det ikke er dokumenteret eller på anden måde godtgjort, at indsætningerne strammer fra midler som er momsfritaget eller på anden vis klagers moms- pligtige omsætning uvedkommende.
? Klagers anbringende om, at indsætningerne skulle bero på en fejl eller som følge af udlæg findes ikke at være understøttet af objektive kendsgerninger.

Skattestyrelsen finder af ovenstående grunde, at indsætningerne på klagers private bankkonto i den påklagede periode vedrøre udeholdt momspligtig omsætning jf. momslovens § 4. Forhøjelsen af klagers salgsmoms er således berettiget, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Formalitet vedrørende 1. januar 2013 – 30. juni 2016

Skattestyrelsen fastholder, at betingelserne for ekstraordinær ansættelse efter Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, er opfyldt, hvorfor ændringen af klagers momstilsvar for perioden 1. januar 2013 – 30. juni 2016, har været berettiget.

Det er Skattestyrelsen vurdering, at klager har handlet mindst groft uagtsomt, ved at undlade at angive moms af indbetalinger på klagers konto og derved angive urigtige momsangivelser. Ved vurderingen lægges der blandt andet vægt på, at klager har angivet urigtige momsangivelse over flere år, og at der er tale om ikke uvæsentlige beløb. Videre henses der til, at klager har drevet momspligtig virksomhed over en længere årrække og således må være bekendt med sine momsretlige forpligtigelser.

Skattestyrelsen fastholder, at kundskabstidspunktet tidligst skal regnes fra den 15. april 2020, hvor Skattestyrelsen modtog kopi af fakturaerne fra [virksomhed2] A/S. Først på dette tidspunkt blev Skattestyrelsen bekendt med, at der var angivet urigtige momsangivelser og derved i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til at fastslå, at der var grundlag for ekstraordinær fastsættelse.

Skattestyrelsen fremsendte forslag til afgørelse den 17. juni 2020 og traf derefter afgørelse i sagen den 27. august 2020, hvorfor 6- og 3-månedersfristen, jf. § 32, stk. 2, er overholdt.

Skattestyrelsen fastholder således forhøjelse af klagers momstilsvar for den påklagede periode med samlet 131.193 kr.”

Retsmøde

Klagerens repræsentant mødte ikke op til retsmødet.

Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelse, at afgørelsen skulle stadfæstes. Skattestyrelsen bekræftede på retsmødet, at klageren har opkrævet moms, men ikke indberettet den.

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1, at en afgiftspligtig person er en juridisk eller fysisk person, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.

I henhold til momslovens § 4, stk. 1, skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, at told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3), at uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 kan en ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31

Klageren har som medlem af bestyrelsen i [virksomhed2] A/S modtaget vederlag for bestyrelsesarbejde i selskabet. Fakturaerne vedrørende 2013, 2014 og 2017 er udstedt af klagerens personlige virksomhed, [virksomhed1] V/ [person1]. Desuden er der i klagerens private konto i 2013 og 2015 i [finans1] indsat henholdsvis 227.382 kr. og 184.837 kr. med teksten faktura.

Herefter og henset til at klageren i de påklagede indkomstår har været momsregistreret med klagerens personlig drevne virksomhed, finder Landsskatteretten, at klageren har været forpligtet til at afregne moms i virksomheden. Landsskatteretten finder desuden i relation til indsætningerne benævnt faktura, at Skattestyrelsen har været berettiget til at anse de fakturerede beløb for at indeholde moms.

Landsskatteretten er enig med Skattestyrelsen i, at klageren ved ikke at have angivet korrekt momstilsvar i de påklagede indkomstår har handlet mindst groft uagtsomt. Der er som følge heraf grundlag for at foretage ekstraordinær fastsættelse af klagerens momstilsvar for de påklagede indkomstår, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Kundskabstidspunktet anses for at være det tidspunkt, hvor Skattestyrelsen er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der foreligger grundlag for ekstraordinær ændring efter skatte-forvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Landsskatteretten bemærker hertil, at Skattestyrelsen har reageret indenfor fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., idet Skattestyrelsens forslag til afgørelse er varslet den 17. juni 2020 og dermed under 6 måneder efter modtagelsen af fakturaerne fra [virksomhed2] A/S den 15. april 2020, hvor Skattestyrelsen efter rettens opfattelse tidligst kom i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til at fastslå, at der var grundlag for ekstraordinær fastsættelse. I medfør af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., udløb Skattestyrelsens ansættelsesfrist den 17. september 2020. Idet Skattestyrelsen traf afgørelse i sagen den 27. august 2020, kan retten konstatere, at afgørelsen er truffet rettidigt.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.