Kendelse af 30-08-2023 - indlagt i TaxCons database den 28-09-2023

Journalnr. 20-0102057

Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af yderligere 56.385 kr. i tinglysningsafgift for tinglysningen af et skøde med løbenr. [...05] på ejendommen beliggende [adresse1], [by1], matrikelnr. [...1], [...1] og [...1], [by2], [by3].

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Den 3. april 2020 blev skødet med løbenr. [...05] (herefter skødet) tinglyst på ejendommen med adressen [adresse1], [by1] (ejendomsnr. [...]), matrikelnr. [...1], [...1] og [...1], [by2], [by3] (herefter ejendommen). På skødet er det anført, at der er tale om en ejendom til energiproduktion (solcellepark). [virksomhed1] ApS har ifølge skødet solgt erhvervsejendommen til klageren ved købsaftale af 6. marts 2020 for 8.000.000 kr. ekskl. moms med overtagelse den 1. januar 2020. Af skødet fremgår det, at der er tale om en almindelig fri handel på markedsvilkår, og at følgende øvrige vilkår gælder for handelen:

”KØBSAFTALE

Anmeldelse af nærværende endelige skøde sker til berigtigelse af adkomst for køber i henhold til den mellem parterne indgåede købsaftale af 6. marts 2020. Parterne er inter partes enige om, at der ikke er tinglysningsmæssig identitet mellem den registrerede og den reelle sælger, som er er [virksomhed2] A/S ([...1]).”

Følgende erklæringer er afgivet i skødets erklæringsfelt:

”Sommerhuserklæring - erhvervsøjemed, der ikke er omfattet af lov om sommerhuse og campering § 1 Erhververen erklærer under strafansvar, at ejendommen skal anvendes i et erhvervsøjemed, der ikke er omfattet af lov om sommerhuse og campering § 1. Erhvervsøjemedet er særskilt angivet.

Fotovoltaisk energiprodution (solcelleanlæg) og tilhørende teknikbygninger.”

Der blev ved tinglysningen af skødet betalt 49.750 kr. i tinglysningsafgift. Der blev ikke afgivet en erklæring vedrørende tinglysningsafgiften. Det blev derimod med følgende begrundelse anført, at beregningsgrundlaget var et andet:

”MOMS

Købesummen indeholder moms. Tinglysningsafgiften skal derfor beregnes af købesummen uden moms (DKK 10.000.000 -20 % = DKK 8.000.000 x 0,6 + DKK 1.750 = 49.750).”

Den 18. november 2020 er der af Skattestyrelsen tinglyst en påtegning om afgiftsberigtigelse på skødet på i alt 103.450 kr.

Pr. 1. oktober 2018 var ejendomsværdien for ejendommen 501.200 kr. I perioden mellem den 1. oktober 2018 og 1. oktober 2019 skete der en arealændring af ejendommen, hvorfor der pr. 1. oktober 2019 blev foretaget en omvurdering af ejendommen. Ejendommens areal blev ændret fra 10.024 m2 til 338.989 m2. Ved omvurderingen pr. 1. oktober 2019 blev ejendomsværdien fastsat til 16.949.500 kr. Skattestyrelsen har oplyst, at vurderingsmeddelelsen blev sendt ud senest den 2. marts 2020.

Den 18. november 2020 blev omvurderingen pr. 1. oktober 2019 for ejendommen påklaget til Skatteankestyrelsen. Foranlediget heraf besluttede Vurderingsstyrelsen den 14. februar 2023 efter aftale med klageren at genoptage omvurderingen og nedsætte ejendomsværdien til 10.169.700 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har opkrævet klageren yderligere 56.385 kr. i tinglysningsafgift som følge af tinglysningen af skødet med løbenr. [...05], idet den senest på tidspunktet for anmeldelse til tinglysning offentliggjorte ejendomsværdi udgør afgiftsgrundlaget.

Som begrundelse er anført følgende:

”Den 3. marts tinglyser I ovennævnte skøde. I betaler 49.750 kr. i tinglysningsafgift.

I har angivet følgende om ejendomskategorien: ”Ejendom til energiproduktion (solcellepark).”. Ejendommen har en ejendomsværdi på 16.949.500 kr. og overdrages for en kontant købesum på 10.000.000 kr. Handelstypen er almindelig fri handel på markedsvilkår.

For tinglysning af ejerskifte af fast ejendom udgør afgiften 1.750 kr. og 0,6 pct. af afgiftsgrundlaget.

Det er vores opfattelse, at ejendommen er en erhvervsejendom. Ved tinglysning af ejerskifte af ”andre ejendomme”, herunder erhvervsejendomme, se hertil tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2, 1. pkt., beregnes afgiften af ejerskiftesummen, dog mindst af den offentliggjorte ejendomsværdi.

Ejerskiftesummen udgør et beløb, der er lavere end den offentliggjorte ejendomsværdi. Afgiften beregnes derfor af ejendomsværdien.

Tinglysningsafgiften beregnes på følgende måde:

Afgiftsgrundlag

16.949.500 kr.

0,6 % variabel afgift

101.697 kr.

Oprundet til

101.700 kr.

Fast afgift

1.750 kr.

Tinglysningsafgift i alt

103.450 kr.

Betalt tinglysningsafgift

49.750 kr.

Yderligere tinglysningsafgift

53.700 kr.

Da der ikke blev betalt afgift ved tinglysningen, skal der ligeledes betales en forhøjet afgift på 5 % af det skyldige beløb 53.700 kr., dog mindst 200 kr., jf. § 20.

Den forhøjede afgift udgør 2.685 kr.

På baggrund af ovenstående, skal I betale 56.385 kr. mere i tinglysningsafgift.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens opkrævning af yderligere 56.385 kr. i tinglysningsafgift skal nedsættes til 0 kr., idet der er betalt korrekt tinglysningsafgift ved tinglysningen af skødet med løbenr. [...05], da købesummen udgør afgiftsgrundlaget. Subsidiært er der nedlagt påstand om, at tinglysningsafgiften skal opgøres på baggrund af en fornyet ejendomsvurdering af den omhandlede ejendom.

Til støtte for påstandene er anført følgende:

”2 SAGSFREMSTILLING

Klageren erhvervede ejendomsretten til Ejendommen den 5. marts 2020 ved købsaftale mellem Klageren og [virksomhed2] A/S, CVR-nr. [...1], der fremlægges som bilag 1.

Ifølge købsaftalen blev Ejendommen overdraget fra Sælgeren til Klageren til en købesum på 8.000.000 kr. ekskl. moms. Ved overdragelsen fremgik det af tingbogen, at den offentlige grundværdi for Ejendommen var 501.200 kr.

Ifølge Tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2, skal tinglysningsafgiften beregnes ”af ejerskiftesummen, dog mindst den af den senest på tidspunktet for anmeldelse til tinglysning offentliggjorte ejendomsværdi”.

Det fremgår af Den Juridiske Vejledning, afsnit E.B.3.1.2.5: ”Hvad der ikke medregnes i ejerskiftesummen”, at tinglysningsafgiften beregnes på baggrund af overdragelsessummen ekskl. moms. Eftersom købesummen på 8.000.000 kr. ekskl. moms var højere end den offentlige ejendomsvurdering af 2019 på 501.200 kr. på tidspunktet for anmeldelse til tinglysning, blev tinglysningsafgiften beregnet af købesummen på 8.000.000 kr.

Ifølge Tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 1, udgjorde tinglysningsafgiften dermed:

[Tabel udeladt]

Vurderingsstyrelsen foretog en omvurdering af den offentlige ejendomsvurdering af 2019 for Ejendommen som følge af en arealændring. Vurderingsstyrelsens omvurdering for 2019 fremlægges som bilag 2. I omvurderingen blev grundværdien som følge af arealændringen forhøjet fra 501.200 kr. til 16.949.500 kr. Som følge af omvurderingen for 2019 traf Skattestyrelsen den 18. november 2020 afgørelse om, at tinglysningsafgiften for tinglysningen den 3. april 2020 af ejerskiftet for Ejendommen skal forhøjes til 103.450 kr. Skattestyrelsens afgørelse fremlægges som bilag 3.

Vurderingsstyrelsens omvurdering er påklaget til Skatteankestyrelsen den 23. november 2020 af Klageren. Det er i klagen angivet, at klagen ønskes behandlet af Landsskatteretten. Klagen og bilag til klagen fremlægges som henholdsvis bilag 4 og 5.

Nærværende klage indsendes i forlængelse af klagen over ejendomsvurderingen, da tinglysningsafgiften afhænger af den offentlige ejendomsvurdering, jf. tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2.

3 ANBRINGENDER

Det gøres gældende, at tinglysningsafgiften skal fastsættes til principalt 49.750 kr., subsidiært et beløb der er mindre end 103.450 kr. i overensstemmelse med Landsskatterettens afgørelse vedrørende den offentlige ejendomsvurdering for 2019.

3.1. Vedrørende den principale påstand

Der er i klagen over ejendomsvurderingen for 2019 til Skatteankestyrelsen nedlagt principal påstand om, at den offentlige ejendomsvurdering af 2019 for Ejendommen skal nedsættes til 8.000.000 kr., da dette er Ejendommens værdi i handel og vandel ekskl. moms.

Såfremt Landsskatteretten giver Klageren medhold heri, gøres det gældende i nærværende klage, at tinglysningsafgiften skal fastsættes til 49.750 kr., da tinglysningsafgiften afhænger af den offentlige ejendomsvurdering, jf. tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2.

Klageren skal dermed ikke skal betale mere i tinglysningsafgift, end Klageren allerede har betalt i forbindelse med tinglysningen den 3. april 2020.

3.2. Vedrørende den subsidiære påstand

Der er i klagen over ejendomsvurderingen af 2019 til Skatteankestyrelsen nedlagt subsidiær påstand om, at den offentlige ejendomsvurdering af 2019 for Ejendommen skal nedsættes til en lavere værdi end 16.949.500 kr. efter Landsskatterettens skøn.

Såfremt Landsskatteretten efter et skøn fastsætter den offentlige ejendomsvurdering af 2019 for Ejendommen til en lavere værdi end 16.949.500 kr., gøres det gældende, at tinglysningsafgiften skal nedsættes i overensstemmelse hermed, da tinglysningsafgiften afhænger af den offentlige ejendomsvurdering, jf. tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2.”

Klageren har herudover gjort gældende, at klageren først blev bekendt med omvurderingen pr. 1. oktober 2019 den 24. september 2020.

Landsskatterettens afgørelse

I det følgende vil henvisninger til tinglysningsafgiftsloven være henvisninger til den dagældende lov om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 843 af 9. august 2019 med senere lovændringer frem til skødets tinglysningstidspunkt.

Det fremgår af tinglysningsafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, at der skal betales en afgift til statskassen ved tinglysning af betinget eller endeligt ejerskifte af fast ejendom.

Tinglysningsafgiften udgør 1.750 kr. og 0,6 % af afgiftsgrundlaget, jf. tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 1. Afgiftsgrundlaget for erhvervsejendomme beregnes i medfør af tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2, 1. pkt., af ejerskiftesummen, dog mindst af den på tidspunktet for anmeldelse til tinglysning senest offentliggjorte ejendomsværdi.

Hvis der i tiden mellem den senest offentliggjorte ejendomsvurdering og anmeldelsen er sket væsentlige forandringer med hensyn til ejendommen, skal ejendommens værdi angives efter bedste skøn, og tinglysningsafgiften skal da som minimum beregnes på grundlag af den angivne værdi, jf. tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2, 3. pkt. Angives værdien efter § 4, stk. 2, 3. pkt., ikke, eller er registreringsmyndigheden i tvivl om rigtigheden af værdien, oversender registreringsmyndigheden spørgsmålet om ejendommens værdi til told- og skatteforvaltningen til afgørelse, og told- og skatteforvaltningen foranlediger om fornødent ejendommen vurderet efter ejendomsvurderingsloven, jf. tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 3.

Det følger af § 2, stk. 3 i bekendtgørelse nr. 532 af 25. april 2019 om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder m.v. (herefter tinglysningsafgiftsbekendtgørelsen), jf. tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2, 4. pkt., at såfremt der foreligger en ejendomsværdi, og der i tiden mellem den offentlige vurdering og anmeldelsen til tinglysning er sket væsentlige forandringer af ejendommen, skal der, afhængigt af om det er ændringer på bygningen eller en matrikulær ændring, der medfører, at ejendomsværdien ikke er anvendelig, afgives en af følgende erklæringer:

”1) ”Ejendommen er under ombygning, opførelse eller nyopført på anmeldelsestidspunktet. Værdien af ejendommen på anmeldelsestidspunktet udgør efter bedste skøn det angivne beløb.”

2) ”Ejendommen er under udstykning/arealoverførsel. Værdien af ejendommen på anmeldelsestidspunktet udgør efter sælgers bedste skøn det angivne beløb.””

Pr. 1. oktober 2019 udgjorde den offentlige ejendomsvurdering 16.949.500 kr. Klageren har gjort gældende, at denne ikke forud for tinglysningen af skødet har modtaget meddelelse om omvurderingen pr. 1. oktober 2019, hvorfor ejendomsværdien ifølge klageren udgjorde 501.200 kr. på anmeldelsestidspunktet. Skattestyrelsen har udtalt til Skatteankestyrelsen, at omvurderingen pr. 1. oktober 2019 er sendt ud senest den 2. marts 2020.

Landsskatteretten bemærker, at der ved tinglysningen af skødet ikke blev afgivet en af erklæringerne som nævnt i § 2, stk. 3, i tinglysningsafgiftsbekendtgørelsen, hvorefter der skal afgives en erklæring, hvis tinglysningsafgiften skal beregnes ud fra et andet grundlag end den senest offentliggjorte ejendomsværdi. Det blev heller ikke på anden vis i forbindelse med tinglysningen af skødet oplyst, at ejendommen havde undergået en arealændring i tiden mellem ejendomsvurderingen pr. 1. oktober 2018 og anmeldelsestidspunktet.

Da der siden ejendomsvurderingen pr. 1. oktober 2018 er sket væsentlige fysiske forandringer med hensyn til ejendommen, hvilket også understøttes af omvurderingen pr. 1. oktober 2019, skulle ejendommens værdi i forbindelse med tinglysningen af skødet den 3. april 2020 have været angivet efter bedste skøn, jf. tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2. Når en sådan værdi ikke angives, kan skatteforvaltningen foretage denne vurdering af ejendommen, jf. tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 3.

Henset til at ejendommen har undergået en markant arealændring i perioden mellem 1. oktober 2018 og 1. oktober 2019, og at såvel sælgeren som klageren var vidende herom, samt at Vurderingsstyrelsen havde fastsat en ejendomsværdi pr. 1. oktober 2019, finder retten, at ejendomsværdien for ejendommen på tidspunktet for skødets anmeldelse til tinglysningen udgjorde 16.949.500 kr. Klagerens oplysning om, at denne først blev bekendt med ejendomsvurderingen pr. 1. oktober 2019 den 24. september 2020, kan ikke føre til andet resultat.

Da købesummen ved overdragelsen af ejendommen er fastsat til 8.000.000 kr. ekskl. moms, og da ejendomsværdien på tidspunktet for anmeldelse til tinglysning udgjorde 16.949.500 kr., finder retten på baggrund af ovenstående derfor, at der ved tinglysningen af skødet med løbenr. [...05] skal svares i alt 103.450 kr. (1.750 kr. + 0,6 % af 16.949.500 kr. (oprundet)) i afgift til statskassen.

Retten bemærker i øvrigt, at beregning og indbetaling af tinglysningsafgiften i nærværende sag påhviler klageren, jf. tinglysningsafgiftslovens § 18, stk. 1. Idet tinglysningsafgiften forfalder til betaling ved tinglysningen, jf. tinglysningsafgiftslovens § 16, stk. 1, og idet tinglysningsafgiften ikke blev betalt på dette tidspunkt, finder retten, at Skattestyrelsen med rette har forhøjet afgiften efter tinglysningsafgiftslovens § 20, stk. 1.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse af 18. november 2020 om opkrævning af yderligere 56.385 kr. i tinglysningsafgift.