Kendelse af 17-08-2021 - indlagt i TaxCons database den 09-09-2021

Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af yderligere 1.600 kr. i tinglysningsafgift for tinglysningen af et skøde med løbenr. [...50] på ejendommen med matrikelnr. [...1], [by1] By, [by2].

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse og nedsætter den yderligere opkrævning af tinglysningsafgift til 0 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har den 9. marts 2020 tinglyst et skøde med løbenr. [...50] (herefter skødet) på ejendommen med matrikelnr. [...1], [by1] By, [by2] (herefter ejendommen).

Ifølge skødet var købesummen 700.000 kr., og på baggrund af dette beløb er der betalt en tinglysningsafgift på 5.950 kr., hvilket svarer til 0,6 % af købesummen plus den faste afgift på 1.750 kr.

Sælgeren var [virksomhed1] ApS, og køberne var [person1] og [person2].

På skødet er ejendommen kategoriseret som værende en enfamiliesejendom, og følgende erklæring er angivet i erklæringsfeltet:

”Erhvervelsesloven - Udlændinges m.fl. køb af fast ejendom - købers tilknytning

Køber/erhverver af ejendommen erklærer herved under strafansvar i henhold til straffelovens § 162, at Køber har opnået tilladelse, jf. Civilstyrelsens brev - uploadet i bilagsbanken”

Pr. 1. oktober 2019 var ejendomsværdien for ejendommen 960.000 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at der ved tinglysningen skal svares yderligere 1.600 kr. i tinglysningsafgift.

Som begrundelse har Skattestyrelsen anført følgende:

”Den. 09. marts 2020 tinglyser I et skøde på ejendommen med matrikelnummer [...1], [by1] By, [by2].

Ejendommen sælges af virksomheden [virksomhed1] ApS.

Det er en betingelse for at kunne benytte bestemmelsen i § 4, stk. 4, at ejeren benytter boligen til beboelse på tinglysningstidspunktet og at køber skal benytte boligen som ejerbolig.

Da sælger i denne sag er et selskab, der pr. definition ikke har kunnet benytte ejendommen som ejerbolig, er der tale om erhvervsmæssig brug, er betingelserne i tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 4 ikke opfyldt.

Skattestyrelsen er derfor af den opfattelse, at der i nærværende sag skal beregnes afgift af den højeste værdi af købesummen eller den seneste offentliggjorte ejendomsvurdering på tidspunktet for anmeldelse til tinglysning, jf. tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2.

Den seneste offentliggjorte ejendomsværdi på tidspunktet for anmeldelse af skødet til tinglysning, er vurderingen pr. 1. oktober 2019 på 960.000 kr. og købesummen er på skødet opgivet til 700.000 kr.

Tinglysningsafgiften skal derfor beregnes af ejendomsvurderingen på 960.000 kr., da dette beløb er større end købesummen.

Skattestyrelsen har beregnet tinglysningsafgiften således:

Afgiftsgrundlaget (ejendomsvurderingen) 960.000 kr.

Variabel afgift, jf. § 4, stk. 1 (0,6 % af afgiftsgrundlaget) 5.760 kr.

Oprundet afgift, jf. § 2, stk. 1 5.800 kr.

Fast afgift, jf. § 4, stk. 1 + 1.750 kr.

Tinglysningsafgift i alt 7.550 kr.

Allerede betalt tinglysningsafgift ÷ 5.950 kr.

Skyldig tinglysningsafgift 1.600 kr.

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at afgiftsopkrævningen skal nedsættes fra 1.600 kr. til 0 kr., idet der allerede er betalt den korrekte tinglysningsafgift.

”Vi klager over Skattestyrelsens afgørelse nr. 20-0466282 af 10. september 2020 med krav om

indbetaling af kr. 1.600,00 yderligere i tinglysningsafgift vedr. skøde tinglyst under

dato/løbenummer 09.03.2020-101178450. Vi er uenige i Skattestyrelsens bemærkning om, at det

er sælgers benyttelse af ejendommen på tinglysningstidspunktet, som er gældende i forhold til

tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 4, under henvisning til SKM2016.589BR. Denne afgørelse

vedrører køb til udlejning. Køberne i denne skal selv bebo ejendommen og ejendommen er

vurderet til beboelse. På denne baggrund anmoder vi om at få kr. 1.600,00 i yderligere

tinglysningsafgift retur.”

Landsskatterettens afgørelse

Når der i det følgende henvises til tinglysningsafgiftsloven, er dette en henvisning til lovbekendtgørelse nr. 1083 af 22. juni 2020 om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder m.v.

Det fremgår af tinglysningsafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, at der skal betales en afgift til statskassen ved tinglysning af betinget eller endeligt ejerskifte af fast ejendom.

Tinglysningsafgiften udgør 1.750 kr. og 0,6 % af afgiftsgrundlaget, jf. tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 1.

Afgiftsgrundlaget for erhvervsejendomme beregnes i medfør af tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2, 1. pkt., af ejerskiftesummen, dog mindst af den på tidspunktet for anmeldelse til tinglysning senest offentliggjorte ejendomsværdi.

Ved ejerskifte af enfamilieshus, flerfamilieshus eller fritidsbolig beregnes afgiften af ejerskiftesummen, jf. tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 4. Dog følger det af stk. 8, at ved ejerskifte af de i stk. 4 anførte boliger, hvor boligen anvendes som blandet beboelses- og erhvervsejendom, beregnes afgiften efter stk. 2, 1. pkt.

Ved byretsdommen af 28. juni 2016 (SKM2016.589.BR) fandt retten i [by3], at efter ordlyden af § 4, stk. 4, sammenholdt med forarbejderne, da forudsætter beregning af afgiften efter denne bestemmelse, at ejeren benytter enfamilieshuset til beboelse og ikke til erhvervsmæssig udlejning. Byretten udtalte herefter, at da sagsøgeren har erhvervet lejlighederne med henblik på en erhvervsmæssig brug, skal beregningen af tinglysningsafgiften således ske i overensstemmelse med udgangspunktet i tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2, af den seneste på tidspunktet for anmeldelse til tinglysning offentliggjorte ejendomsværdi, idet denne oversteg ejerskiftesummen.

Landsskatteretten finder således med udgangspunkt i byrettens dom, at det er køberens anvendelse eller tiltænkte anvendelse af enfamiliehuset, som er afgørende for, hvorvidt tinglysningsafgiften skal beregnes efter tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2, 1. pkt. eller stk. 4.

Det fremgår ikke af den afgivne erklæring i forbindelse med tinglysningen af det omhandlede skøde, at enfamiliehuset blev erhvervet med henblik på erhvervsmæssig brug. Der foreligger i øvrigt ikke andre oplysninger i sagen, som tyder på, at køberne har anvendt ejendommen erhvervsmæssigt. Det lægges derfor til grund, at køberne har erhvervet ejendommen med henblik på anvendelse af ejendommen til egen bolig, og tingslysningsafgiften for tinglysning af skødet skal således opgøres efter tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 4.

Tinglysningsafgiften skal herefter opgøres til 5.950 kr., opgjort som 0,6 % af købesummen på 700.000 kr. plus 1.750 kr. Klageren har allerede betalt 5.950 kr. i tinglysningsafgift.

Landsskatteretten ændrer derfor Skattestyrelsen afgørelse, hvorefter opkrævningen af yderligere tinglysningsafgift nedsættes til 0 kr.