Kendelse af 30-11-2022 - indlagt i TaxCons database den 05-01-2023

Journalnr. 20-0097231

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioden 1. januar 2014 til 31. marts 2014

Forhøjelse af momstilsvar

37.184 kr.

0 kr.

37.184 kr.

Afgiftsperioden 1. april 2014 til 30. juni 2014

Forhøjelse af momstilsvar

38 kr.

0 kr.

38 kr.

Faktiske oplysninger

Den 15. maj 2013 har [person1], i det følgende kaldet indehaveren, startet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1], CVR-nr. [...1]. Indehaveren har lukket virksomheden igen den 17. april 2014. Virksomheden har været momsregisteret i perioden fra 15. maj 2013 til 17. april 2014. Virksomheden har været registreret med branchekode ”477110 Tøjforretninger”.

Det fremgår af indehaverens personlige skatteoplysninger for indkomståret 2014, at han ikke har selvangivet resultat af virksomhed og ingen lønindkomst har haft.

Virksomheden har afregnet moms for virksomheden kvartalsvist. For afgiftsperioden 1. januar 2014 til 31. marts 2014 er der for virksomheden angivet momstilsvar med – 15.564 kr. For afgiftsperioden 1. april 2014 til 30. juni 2014 er der angivet momstilsvar med 0 kr.

Det fremgår, at Skattestyrelsen på baggrund af indehaverens personlige skatteoplysninger for indkomståret 2014 har beregnet indehaverens privatforbrug til -887.910 kr.

Den 12. november 2019 har Skattestyrelsen anmodet indehaveren om at fremsende:

Bemærkninger til det beregnede privatforbrug for indkomståret 2014
Oplysninger om de faktisk afholdte private udgifter ved udfyldelse af vedlagte skemaer, hvor udgifterne er opført i hovedposter.
Samtlige kontoudtog for indehaverens bankkonti for 2014

Det fremgår af den påklagede afgørelse, at indehaveren herefter den 6. december 2019 har kontaktet Skattestyrelsen pr. telefon og oplyst:

At han har været nede med stress/depression.
At han i indkomståret 2014 har haft flere veninder boende, der har bidraget til udgifterne til forbrug og mad.
At han i indkomståret 2014 har vundet flere gevinster fra [...].
At han ikke har mulighed for selv at fremskaffe de efterspurgte kontoudskrifter.

Den 10. december 2019 har Skattestyrelsen herefter rekvireret kontoudskrifter for indehaverens konti hos [finans1].

Skattestyrelsen har den 11. december 2019 modtaget kontoudtogene for indehaverens erhvervskonto nummer [...96] i [finans1]. Det fremgår af kontoudskrifterne for erhvervskontoen, at der i indkomståret 2014 har været følgende indsætninger på erhvervskontoen:

Dato:

Posteringstekst:

Beløb

Beløb ekskl. moms

03-01-2014

[virksomhed2] A/S – Medd. nr. 1

5.197,50

4.158,00

07-01-2014

Indbetaling

1.400,00

1.120,00

15-01-2014

Fakt. 0026 – Medd. nr. 2 - [virksomhed2] A/S

81.113,75

64.891,00

17-01-2014

Faktura 0022 – Medd. nr. 3 - [virksomhed3]

4.818,75

3.855,00

23-01-2014

Overførsel – Medd. nr. 4 - [virksomhed4]

19.556,25

15.645,00

28-01-2014

[virksomhed2] A/S - Medd. nr. 5

4.195,00

3.356,00

10-02-2014

Indbetaling

20.000,00

16.000,00

17-02-2014

Fak. Nr. 29 – Medd. nr. 1 - [virksomhed5]

50.000,00

40.000,00

04-03-2014

[virksomhed2] A/S - Medd. nr. 2

4.286,25

3.429,00

06-03-2014

Overførsel – Medd. nr. 1. - [virksomhed5]

9.850,00

7.880,00

21-03-2014

Indbetaling

11.000,00

8.800,00

09-04-2014

[virksomhed1] fak 0032 – Medd. nr. 1

100,00

80,00

10-04-2014

[virksomhed1] fak 0033 – Medd nr. 2

150,00

120,00

I alt

211.667,50

169.334,00

Den 4. februar 2020 har Skattestyrelsen anmodet [finans1] om nærmere information om indbetalingerne den 7. januar 2014 på 1.400 kr., den 10. februar 2014 på kr. 20.000 kr. og den 21. marts 2014 på 11.000 kr. på erhvervskontoen. [finans1] har den 4. februar 2020 oplyst, at indbetalingerne den 7. januar 2014 på 1.400 kr., den 10. februar 2014 på kr. 20.000 kr. og den 21. marts 2014 på 11.000 kr. er kontante indbetalinger ved kassen i en filial.

Skattestyrelsen har anset indsætningerne på erhvervskontoen for indtægter ved virksomhedsdrift og ud fra posteringerne opgjort indehaverens overskud af virksomhed ekskl. moms for perioden 1. januar 2014 til 10. april 2014 således:

Omsætning

169.334 kr.

Fradragsberettigede driftsomkostninger

-82.699 kr.

Overskud

86.635 kr.


Skattestyrelsen har opgjort momstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar 2014 til 31. marts 2014 således:

Salgsmoms

42.283 kr.

Købsmoms

-20.663 kr.

Til afregning

21.620 kr.

Angivet negativ moms

-15.564 kr.

Efter angivelse

37.184 kr.

Skattestyrelsen har opgjort momstilsvaret for afgiftsperioden 1. april 2014 til 30. juni 2014 således:

Salgsmoms

50 kr.

Købsmoms

-12 kr.

Til afregning

38 kr.

Angivet moms

0 kr.

Efter angivelse

38 kr.

Ved brev af 30. maj 2020 har Skattestyrelsen foreslået at forhøje indehaverens skattepligtige indkomst med 86.635 kr. for indkomståret 2014. Skattestyrelsen har tillige foreslået at forhøje momstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar 2014 til 31. marts 2014 med 37.184 kr. og momstilsvaret for afgiftsperioden 1. april 2014 til 30. juni 2014 med 38 kr.

Klagerens repræsentant har i en indsigelse af 20. august 2020 til forslaget anført, at indehaveren ikke har mulighed for at dokumentere de enkelte posteringer, men at det må antages at indbetalingerne på erhvervskontoen i et vist omfang dækker over lån og ikke salg. Endvidere må det antages, at der forefindes yderligere udgifter end de på kontoudtoget konstaterede. Der er ikke fremlagt underliggende bilag til posteringerne på erhvervskontoen.

I forlængelse af forslaget til afgørelse har indehaveren den 2. juni 2020 anmodet Skattestyrelsen om udsættelse af fristen for at komme med indsigelse til forslaget til afgørelse til den 15. august 2020. Indehaveren har samtidig accepteret, at Skattestyrelsens frist for at træffe afgørelse i sagen er blevet udskudt til den 1. september 2020.

Den 20. august 2020 har Skattestyrelsen på baggrund af posteringerne på erhvervskontoen truffet afgørelse om at forhøje indehaverens overskud af virksomhed med 86.635 kr. for indkomståret 2014. Skattestyrelsen har endvidere truffet afgørelsen om at forhøje momstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar 2014 til 31. marts 2014 med 37.184 kr. og momstilsvaret for afgiftsperioden 1. april 2014 til 30. juni 2014 med 38 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet momstilsvaret med 37.184 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2014 til 31. marts 2014 og med 38 kr. for afgiftsperioden 1. april 2014 til 30. juni 2014.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”...

Sagsfremstilling og begrundelse

5. Overskud af virksomhed

(...)

5.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Ved gennemgang af din erhvervskonto i [finans1] har vi opgjort overskud af virksomhed til 86.635 kr. ekskl. moms. Overskuddet er skattepligtig i henhold til statsskattelovens § 4. Den manglende afregning af moms er opgjort til i alt 37.222 kr.

Opgørelse af overskuddet fremgår af vedlagte bilag 5.

Såfremt der skulle være yderligere udgifter i forbindelse med virksomheden, bedes du opgøre disse udgifter og indsende dokumentation samt specifikation af dem.

5.5. Skattestyrelsens endelige afgørelse

Skattestyrelsen fastholder, at du er skattepligtig af det opgjorte overskud på 86.635 kr.

Skattestyrelsen er ikke af den opfattelse, at der kan være tale om lån, hvilket heller ikke er dokumenteret. Flere af beløbene er benævnt med faktura numre, hvilket indikerer at der er tale om virksomhed.

Vedrørende udgifter er der ikke indsendt dokumentation for yderligere udgifter, end dem Skattestyrelsen har godkendt tidligere.

Skattestyrelsen fastholder den manglende moms afregning på 37.222 kr., idet der ikke er fremkommet yderigere dokumentation for afholdte udgifter.

I henhold til Skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 kan Skattestyrelsen ikke foretage ændringer senere end 3 år og 4 måneder efter indkomstårets udløb.

I henhold til Skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1 kan Skattestyrelsen ikke foretage moms ændring senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Fristen for, at Skattestyrelsen kan sende forslag om ændringer vedrørende 2014 er som udgangspunkt overskredet.

Det er dog sådan, at hvis betingelserne for ekstraordinær ansættelse i skatteforvaltningslovens § 27 og § 32 er opfyldt, er det fristen efter skatteforvaltningslovens § 27 og § 32 der gælder. Det står i bekendtgørelsens § 3.

Efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 og § 32 stk. 1, nr. 3 omfatter ændringer, hvor den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Når der tilses størrelsen af overskuddet og den manglende momsafregning, vurderer Skattestyrelsen, at du på groft uagtsomt vis har bevirket, at din skatteansættelse/momsangivelse for 2014 har været urigtig.

Derfor kan vi ændre din skatteansættelse/momsangivelse for 2014.

6 måneders fristen i henhold til skatteforvaltningslovens § 27 og § 32 anses for, at løbe fra den 11. december 2019, hvor Skattestyrelsen modtager dine kontoudtog fra [finans1].

Fristen for udsendelse af afgørelse er den 1. september 2020, idet du den 2. juni 2020 bad om fristforlængelse til 15. august 2020 og vores frist til udsendelse af afgørelse blev ændret til den 1. september 2020.

...”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af momstilsvaret skal nedsættes til 0 kr. for afgiftsperioderne 1. januar 2014 til 31. marts 2014 og 1. april 2014 til 30. juni 2014.

Til støtte for påstanden er anført:

”...

Momskrav:

Det fremsatte momskrav afvises. Selskabet var underskudsgivende og det er min klients opfattelse, at det samlede momsbeløb ikke er i SKAT's favør. Det skal for en god ordens skyld oplyses, at det desværre ikke har været muligt at fremskaffe dokumentation.

...”

Klagerens repræsentant har oplyst, at det kun er forhøjelsen af salgsmomsen, der er påklaget.

Landsskatterettens afgørelse

Erhvervsmæssig levering af varer og ydelser med leveringssted i Danmark er afgiftspligtig. Det fremgår af momslovens § 1.

Som afgiftspligtig person anses juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed jf. momslovens § 3, stk. 1.

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag efter momslovens § 4.

Betaling af moms påhviler den afgiftspligtige person, der foretager en momspligtig levering af varer eller ydelser her i landet. Det fremgår af momsloven § 46.

Virksomheder, der anmeldes til registrering for moms, skal efter momslovens § 47, stk. 6, angive moms kvartalsvist. Virksomhedens momsangivelse skal foretages senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb, jf. momslovens § 57, stk. 3.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen af afgiftens berigtigelse. Det fremgår af momslovens § 55.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 647 af 15. juni 2006).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 1. pkt., fremgår, at told- og skatteforvaltningen ikke senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb kan fremsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar.

Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 31, kan et afgiftstilsvar ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis den afgiftspligtige forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Varsling skal fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om de forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt. Desuden skal told- og skatteforvaltningen træffe afgørelse senest 3 måneder efter, at der er fremsendt varsel. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt.

Landsskatteretten har i en sammenholdt sag med sagsnr. 20-0095282 fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at forhøje indehaverens overskud af virksomhed med 86.635 kr. for indkomståret 2014 på baggrund af indsætninger på erhvervskontoen på i alt 211.667 kr., der er anset for udeholdt omsætning i virksomheden, og fradrag for betalinger fra kontoen på i alt 103.373 kr., der er anset som driftsomkostninger i virksomheden.

Landsskatteretten er enig med Skattestyrelsen i, at indsætningerne på erhvervskontoen, svarende til en skønnet udeholdt omsætning på 211.667 kr., stammer fra erhvervsmæssig virksomhed. Retten finder derfor, at det er berettiget, at Skattestyrelsen har anset indkomsten for at være momspligtig og har beregnet salgsmoms heraf. Skattestyrelsen har opgjort den ikke indberettede salgsmoms til 42.333 kr., svarende til 20 % af indsætningerne på 211.667 kr. Retten er enig i Skattestyrelsens opgørelse af salgsmomsen.

Da salgsmomsen udgør 42.283 kr. og købsmomsen af Skattestyrelsen er fastsat til 20.663 kr., finder Landsskatteretten, at virksomhedens momstilsvar udgør 37.184 kr. (42.283 kr. – 20.663 kr.) for afgiftsperioden 1. januar 2014 til 31. marts 2014.

Da virksomheden har angivet momstilsvar med -15.564 kr., mens momstilsvaret udgør 21.620 kr., er retten enig med Skattestyrelsen i, at virksomhedens momstilsvar skal forhøjes med 37.184 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2014 til 31. marts 2014.

Da salgsmomsen udgør 50 kr. og købsmomsen af Skattestyrelsen er fastsat til 12 kr., finder Landsskatteretten, at virksomhedens momstilsvar udgør 38 kr. (50 kr. – 12 kr.) for afgiftsperioden 1. april 2014 til 30. juni 2014.

Da virksomheden har angivet momstilsvar med 0 kr., mens momstilsvaret udgør 38 kr., er retten enig med Skattestyrelsen i, at virksomhedens momstilsvar skal forhøjes med 38 kr. for afgiftsperioden 1. april 2014 til 30. juni 2014.

Landsskatteretten skal herefter tage stilling til, om Skattestyrelsen har overholdt reglerne for genoptagelse i til skatteforvaltningslovens §§ 31 og 32, herunder om fristerne i §§ 31 og 32 er iagttaget.

Formalitet

Varsling af ændring af en momsansættelse skal i henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 1. pkt., foretages seneste 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Fristen for at indberette moms var den 1. juni 2014 for afgiftsperioden 1. januar 2014 til 31. marts 2014 og den 1. september 2014 for afgiftsperioden 1. april 2014 til 30. juni 2014, jf. momslovs § 57, stk. 3.

Varsling af ændring af virksomhedens momsansættelser skulle i henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 1. pkt., senest foretages den 1. juni 2017 for afgiftsperioden 1. januar 2014 til 31. marts 2014 og senest den 1. september 2017 for afgiftsperioden 1. april 2014 til 30. juni 2014.

Skattestyrelsens varsling af ændring af momsansættelserne er udsendt den 30. marts 2020 og ligger dermed uden for den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 1. pkt., for så vidt angår afgiftsperioderne 1. januar 2014 til 31. marts 2014 og 1. april 2014 til 30. juni 2014.

Ændring af momsansættelserne for disse perioder vil derfor alene kunne foretages, såfremt betingelserne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, er opfyldt.

Højesteret har i dommen gengivet i SKM2018.481.HR., udtalt, at kundskabstidspunktet må anses for at være det tidspunkt, hvor SKAT er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær genoptagelse efter § 27, stk. 1, nr. 5, og at varslingsfristen løber fra det tidspunkt, hvor SKAT kan sende en agterskrivelse, dvs. det tidspunkt, hvor SKAT er kommet til kundskab om, at skatteansættelsen er urigtig, og at dette skyldes mindst grov uagtsomhed fra skatteyderens side.

Landsskatteretten finder, at virksomhedens indehaver må anses for at have handlet groft uagtsomt ved at have indberettet et negativt momstilsvar på -15.564 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2014 til 31. marts 2014 og ved at have indberettet et momstilsvar på 0 kr. for afgiftsperioden 1. april 2014 til 30. juni 2014, selv om virksomhedens momstilsvar kan opgøres til 37.184 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2014 til 31. marts 2014 og til 38 kr. for afgiftsperioden 1. april 2014 til 30. juni 2014. Retten finder, at virksomhedens indehaver herved groft uagtsomt har bevirket, at momstilsvarene for afgiftsperioderne er blevet fastsat på et urigtigt og ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Skattestyrelsen har modtaget kontoudtog for erhvervskontoen fra [finans1] den 11. december 2019. Det lægges imidlertid til grund, at det først var den 4. februar 2020 ved modtagelsen af nærmere oplysninger fra [finans1] om tre af bankindsætningerne, at Skattestyrelsen kom i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær genoptagelse efter § 32, stk. 1, nr. 3. Landsskatteretten finder på baggrund heraf, at kundskabstidspunktet i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, er den 4. februar 2020.

Da Skattestyrelsen har fremsendt forslag vedrørende ændringer af virksomhedens momsansættelse den 30. marts 2020, anses 6-måneder fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., for opfyldt.

Efter at Skattestyrelsen havde udsendt forslaget af 30. marts 2020, har virksomhedens indehaver den 2. juni 2020 anmodet om at få fristen til at komme med bemærkninger til forslaget udsat til den 15. august 2020. Indehaveren har samtidig anført, at han har accepteret, at fristen for at træffe afgørelse i sagen er blevet udsat til den 1. september 2020. Retten finder herefter, at 3-måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., må anses for at være forlænget til den 1. september 2020 efter anmodning fra virksomhedens indehaver, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 4. punktum. Da Skattestyrelsens afgørelse er truffet den 20. august 2022, er 3 måneders fristen overholdt.

Skattestyrelsens ændringer af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. januar 2014 til 31. marts 2014 og 1. april 2014 til 30. juni 2014 er derfor foretaget rettidigt.