Kendelse af 22-05-2022 - indlagt i TaxCons database den 14-07-2022

Journalnr. 20-0096804

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperiode 1.1 -31.12.2015

Forhøjelse af momstilsvar

255.300 kr.

Ugyldig

255.300 kr.

Afgiftsperiode 1.1 -31.12.2016

Forhøjelse af momstilsvar

344.865 kr.

Ugyldig

328.255 kr.

Afgiftsperiode 1.1 -31.12.2017

Forhøjelse af momstilsvar

416.052 kr.

Nedsættelse

383.603 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden [virksomhed1] v/[person1] med CVR-nr. [...1] blev startet den 1. januar 2012 og er registreret med branchekoden 432200 VVS- og blikkenslagerforretning. Virksomheden beskæftiger sig med facadedækning og tagarbejde udført i kobber.

Virksomheden drives fra samme adresse, hvor virksomhedsejeren har bopæl.

Det fremgår af sagens oplysninger at virksomheden er registreret med kvartalsvis afregninger af moms. For perioden 1. januar 2014 - 31. december 2015 var virksomheden registreret med halvårlig afregning af moms.

Sagsforløb

Virksomheden blev i 2018 udtaget til kontrol af Skattestyrelsen.

Virksomhedsejeren og Skattestyrelsen afholdt et møde den 13. januar 2020, hvor Skattestyrelsen modtog materiale vedrørende 2015. Den 26. februar 2020 fremsendte virksomhedsejeren yderligere materiale vedrørende 2015 og 2016.

Den 10. juni 2020 fremsendte Skattestyrelsen forslag til ændring af virksomhedens moms for afgiftsperioden 2015, 2016 og 2017.

Den 20. august 2020 traf Skattestyrelsen afgørelse om ændring af virksomhedens moms i overensstemmelse med forslaget.

Afgiftsperiode 1.1.-31.12.2015

Skattestyrelsen har for afgiftsperioden 1.1.-31.12.2015 nægtet fradrag for moms på følgende udgifter:

Privat

1. Halvår

2. Halvår

Total

4230 Rengøring

-432

-742

-1.174

4620 Internet ([virksomhed2])

-380

-7.990

-8.370

4660 Abonnement og kontingent

-2.200

-2.200

4662 Abonnement, kontingent (moms)

-793

-29.500

-30.293

Ej behørig dokumentation

4030 Repr. Gaver og blomster

-12.000

-12.000

4800 Småanskaffelser

-28.000

-28.000

Udgifter der ikke er virksomhedens

5005 Leasing

-2.800

-30.464

-33.264

Afgiftsperiode 1.1.-31.12.2016

Skattestyrelsen har for afgiftsperioden 1.1.-31.12.2016 nægtet fradrag for moms på følgende udgifter:

Privat

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Total

4035 Netværksarrangementer

-202

-202

4230 Rengøring

-324

-216

-324

-444

-1.308

4620 Internet ([virksomhed2])

-4.318

-2.081

-2.330

-2.603

-11.332

4632 Småanskaffelser. edb inkl. ton

-1.600

-1.600

4662 Abonnement, kontingent (moms)

-32.500

-725

-725

-33.950

Ej behørig dokumentation

4010 Annoncer og reklamer

-7.970

-7.970

4030 Repr. gaver og blomster

-10.908

-10.908

4632 Småanskaffelser, edb inkl. ton

-13.182

-13.182

4634 Software inkl. abonnementer

-829,50

-830

4635 Konsulentassistance

-4.320

-4.320

4662 Abonnement, kontingent (moms)

-2.024

-19.900

-4.302

-9.711

-35.937

Udgifter der ikke er virksomhedens

4635 Konsulentassistance

-2.040

-2.040

Ej fradrag

4045 Bog

-27.900

-27.900

Afgiftsperiode 1.1.-31.12.2017

Skattestyrelsen har for afgiftsperioden 1.1.-31.12.2017 nægtet fradrag for moms på følgende udgifter:

Privat

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Total

3155 Arbejdstøj

-3.062

-3.062

4035 Netværksarrangementer

-985

-985

4230 Rengøring

-360

-360

-120

-840

4610 Telefon og mobiltelefon

-5.119

-5.119

4620 Internet ([virksomhed2])

-2.338

-2.114

-4.452

4632 Småanskaffelser, edb inkl. ton

-1.680

-1.680

-3.360

4635 Konsulent assistance

-7.600

-6.720

-6.560

-7.160

-28.040

4662 Abonnement, kontingent (moms)

-35.725

-725

-775

-37.225

4800 Småanskaffelser

-2.398

-2.398

5010 Diesel

-9.200

-9.200

Ej behørig dokumentation

4035 Netværksarrangementer

-14.544

-14.544

4635 Konsulentassistance

-6.720

-1.680

-1.680

-10.080

4662 Abonnement, kontingent (moms)

-16.000

-16.000

Udgifter der ikke er virksomhedens

4635 Konsulentassistance

-1.800

-1.800

-3.600

Ej fradrag

4045 Bog

-40.915

-93.550

-134.465

Dokumentation

Kontorinventar/driftsinventar

Der er fremlagt en skrivelse fra [virksomhed3] adresseret til virksomhedsejeren [person1] med overskriften ”Vedr.: [virksomhed1] ApS under konkurs”. Skrivelsen er dateret den 10. juli 2015. Af skrivelsen fremgår bl.a.:

”(...)

De køber følgende aktiver af konkursboet:

Kontorinventar, edb og lignende i kontorlokale beliggende [adresse1], [by1]

kr. 3.000,00

Driftsinventar og driftsmateriel, herunder container og bukkemaskine

(...)

Moms af 25 % af 59,700 kr.

kr. 25.000,00

kr. 14.925,00

(...) ”

Abonnementer

Der er fremlagt følgende fakturaer:

Dato:

Bilag

Tekst

Beløb

Moms

Bemærkninger

01.06.16

423

[virksomhed4]

1.320

330

Faktura på erhvervsabonnement. Udstedt til [person1].

29.02.16

40639

[organisation1]

5.234,69

629

Fakturaen vedr. kontingent. 2.717 kr. er momsfrit kontingent og 2.517 kr. er momspligtigt. Udstedt til virksomheden.

01.04.16

40704

[organisation1]

5.236,64

629

Fakturaen vedr. kontingent. 2.719 kr. er momsfrit kontingent og 2.517 kr. er momspligtigt. Udstedt til virksomheden.

29.04.16

41074

[...]. kontingent

12.900

3.225

Faktura fra Byggematerialer/[...]. Vedrører [virksomhed5]. Udstedt til virksomheden.

30.04.16

40838

[...]. kontingent

4.280

1.070

Faktura på alarm fra [virksomhed6] vedr. [adresse2], [by2]. Udstedt til virksomheden.

10.06.16

40818

[...]. kontingent

2.720

680

Faktura fra [organisation1] vedr. abonnement for lovpligtigt kontrolbesøg. Udstedt til virksomheden.

01.07.16

40870

[...]. kontingent

5.236,64

629

Faktura fra [organisation1], kontingent. 2.719 kr. er momsfrit kontingent og 2.517 kr. er momspligtigt. Udstedt til virksomheden.

31.07.16

41204

[virksomhed7] 01

1.785

446

Faktura på alarm fra [virksomhed6] vedr. [adresse2], [by2]. Udstedt til virksomheden.

01.10.16

41126

[virksomhed7] Se

1.785

446

Faktura på alarm fra [virksomhed6] vedr. [adresse2], [by2]. Udstedt til virksomheden.

03.10.16

41054

[...]. kontingent

5.236,64

629

Faktura fra [organisation1], kontingent. 2.719 kr. er momsfrit kontingent og 2.517 kr. er momspligtigt. Udstedt til virksomheden.

14.12.16

41214

[netværk1] medlem

5.000

1.250

Medlemskab for 2017. Udstedt til virksomheden.

24. december 2016

859

[virksomhed8]

69.95 USD

0

Ordre bekræftelse fra [virksomhed8], USA. Faktura adresse er anført som [person1], [virksomhed1] v/[person1]. Udgift 69.95 USD, der er ikke angivet moms.

31.07.17

41653

[virksomhed5]

16.000

4.000

Faktura fra Byggematerialer/[...]. Vedrører [virksomhed5]. Udstedt til virksomheden.

Bog

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

Moms

Bemærkninger

30.11.16

41291

Bog

27.900

6.975

Faktura fra [virksomhed9]. Layout og færdigmontageoplæg af bog. Udstedt til virksomheden.

30.04.17

41430

Bog

40.915

10.228,75

Faktura fra [virksomhed9]. Korrektur af bog. Udstedt til virksomheden.

24.11.17

41873

Bog

86.479

21.619,75

Faktura fra [virksomhed10]. Trykning af bog. Udstedt til virksomheden.

Der er ikke fremlagt faktura vedrørende udgifter til boglancering.

Småanskaffelser – stole fra [virksomhed11]

Der er fremlagt kassebon vedrørende køb af 9 stole i [virksomhed11]. Udgiften udgør 2398,40 kr. og 599,60 kr. i moms.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. januar 2015 – 31. december 2017.

Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsens følgende anført:

”2. Moms

(...)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Der skal betales moms af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet med henvisning til momslovens § 4, stk. 1. Når virksomheder anfører udgående moms på sine fakturaer, skal den betale den opkrævede udgående moms med henvisning til momslovens§ 46 stk. 1 og 7.

Momsregistrerede virksomheder har mulighed for, at fradrage indgående moms af virksomhedens indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer med henvisning til momslovens § 37, stk. 1. Som dokumentation for den indgående moms skal virksomheden kunne fremlægge faktura, hvilket fremgår af momsbekendtgørelsen § 84 og med senere ændringer § 82.

Virksomheden skal for hver momsperiode opgøre den udgående moms efter momslovens § 56, stk. 2 og den indgående moms efter momslovens § 56, stk. 3. Forskellen udgør virksomhedens momstilsvar, med henvisning til momslovens § 56, stk. 1.

Endvidere skal registrerede virksomheder, efter udløbet af hver momsperiode angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående moms med henvisning til momslovens § 57, stk. 1.

Med udgangspunkt i det indsendte regnskabsmateriale for 2015, 2016 og 2017, har vi opgjort virksomhedens momstilsvar til 506.708 kr. for 2015, 1.093.948 kr. for 2016 og 1.114.123 kr. for 2017.

Se bilag 5, 6 og 7 der er vedlagt dette brev.

Salgsmoms

Med udgangspunkt i virksomhedens regnskabsmateriale for 2015, 2016 og 2017 har vi opgjort virksomhedens omsætning. Beløbet er momspligtigt efter momslovens § 4, stk. 1.

Opgørelse af salgsmoms 2015:

Salgsmoms ifølge regnskab 629.452 kr.

Angivet salgsmoms -426.880 kr.

Ændring af salgsmoms 202.572 kr.

Opgørelse af salgsmoms 2016:

Salgsmoms ifølge regnskab 1.237.209 kr.

Angivet salgsmoms -1.231.415 kr.

Ændring af salgsmoms 5.794 kr.

Opgørelse af salgsmoms 2017:

Salgsmoms ifølge regnskab 1.287.424 kr.

Angivet salgsmoms -1.287.424 kr.

Ændring af salgsmoms 0 kr.

Købsmoms

Det fremgår af momsloven § 37, stk. 1, at det er en generel betingelse for, at kunne opnå fradrag for købsmoms, at købsmomsen vedrører virksomhedens indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.

Som købsmoms for perioden 1. januar 2015 til 31. december 2017 har vi taget udgangspunkt i det indsendte regnskabsmateriale og ændret for ej godkendte udgifter, se momsbekendtgørelsens § 61 og med senere ændringer § 58 om krav til en faktura samt at virksomheder skal kunne fremlægge en faktura som dokumentation i henhold til momsbekendtgørelsens§ 84 og med senere ændringer § 82.

Opgørelse af købsmoms 2015:

Købsmoms ifølge Skattestyrelsens opgørelse 122.744 kr.

Angivet købsmoms -175.472 kr.

Ændring af købsmoms -52.728 kr.

Opgørelse af købsmoms 2016:

Købsmoms ifølge Skattestyrelsens opgørelse 143.261 kr.

Angivet købsmoms -482.332 kr.

Ændring af købsmoms -339.071 kr.

Opgørelse af købsmoms 2017:

Købsmoms ifølge Skattestyrelsens opgørelse 173.301 kr.

Angivet købsmoms -589.353 kr.

Ændring af købsmoms -416.052 kr.

Der henvises endvidere til punkt 1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse.

Ud fra ovenstående kan man i opgørelserne nedenfor se virksomhedens momstal opgjort ud fra det momstilsvar virksomheden har angivet til os før kontrol start, samt den moms som vi har opgjort.

2015

Moms angivet før kontrolstart

1. halvår

2. halvår

Total

Salgsmoms

58.276

368.604

426.880

Købsmoms

69.481

105.991

175.472

Momstilsvar

-11.205

262.613

251.408

Moms efter vores opgørelse

1. halvår

2. halvår

Total

Salgsmoms

58.276

571.176

629.452

Købsmoms

16.642

106.102

122.744

Momstilsvar

41.634

465.074

506.708

Ændring af moms

1. halvår

2. halvår

Total

Salgsmoms

0

202.572

202.572

Købsmoms

-52.839

111

-52.728

Momstilsvar

52.839

202.461

255.300

2016

Moms angivet før kontrolstart

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Total

Salgsmoms

309.955

197.036

467.021

257.403

1.231.415

Købsmoms

121.734

95.527

136.318

128.753

482.332

Momstilsvar

188.221

101.509

330.703

128.650

749.083

Moms efter vores opgørelse

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Total

Salgsmoms

299.455

283.551

396.800

257.403

1.237.209

Købsmoms

30.246

34.990

42.487

35.538

143.261

Momstilsvar

269.209

248.561

354.313

221.865

1.093.948

Ændring af moms

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Total

Salgsmoms

-10.500

86.515

-70.221

0

5.794

Købsmoms

-91.488

-60.537

-93.831

-93.215

-339.071

Momstilsvar

80.988

147.052

23.610

93.215

344.865

2017

Moms angivet før kontrolstart

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Total

Salgsmoms

156.693

247.289

259.937

623.505

1.287.424

Købsmoms

127.288

129.492

144.306

188.267

589.353

Momstilsvar

29.405

117.797

115.631

435.238

698.071

Moms efter vores opgørelse

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Total

Salgsmoms

156.693

247.289

259.937

623.505

1.287.424

Købsmoms

44.525

31.462

32.252

65.062

173.301

Momstilsvar

112.168

215.827

227.685

558.443

1.114.123

Ændring af moms

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Total

Salgsmoms

0

0

0

0

0

Købsmoms

-82.763

-98.030

-112.054

-123.205

-416.052

Momstilsvar

82.763

98.030

112.054

123.205

416.052

2.5. Skattestyrelsens endelige afgørelse

Der er tidligere anmodet om fristforlængelse, som er imødekommet se afsnit 1.2 Dine bemærkninger.

Der er ikke kommet nye oplysninger til forslag af 10. juni 2020 og det er oplyst, at der ikke vil blive fremsendt bemærkninger, hvorfor vi træffer afgørelse i overensstemmelse med tidligere fremsendte forslag til ændring.

Se afsnit 1.4 for yderligere begrundelser.

2.6. Ændring af momstilsvar for perioden 1. januar 2015 til 31. marts 2017 efter angivelses/ristens udløb

Den ordinære frist for fastsættelse eller ændring af momstilsvar for perioden 1. januar 2015 til 31. marts 2017 er udløbet efter skatteforvaltningsloven § 31, stk. 1.

Det er vores opfattelse, at sagen er omfattet af de ekstraordinære frister, som fremgår af skatteforvaltningsloven § 32. Med henvisning til skatteforvaltningsloven§ 32, stk. 1, nr. 3 kan et momstilsvar fastsættes eller ændres, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at momstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Det er vores opfattelse, at der i dette tilfælde er tale om minimum grov uagtsomhed i forbindelse med at virksomheden har angivet urigtige momsoplysninger

Ifølge skatteforvaltningsloven§ 32, stk. 2 kan en ansættelse i henhold til de i stk. 1 nævnte tilfælde kun foretages, hvis betingelserne omkring 6 måneders reaktionsfristen i skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2 er overholdt.

6 måneders fristen regnes fra det tidspunkt, hvor vi har erhvervet et tilstrækkeligt grundlag for at kunne varsle en korrekt afgørelse. Vi anser kundskabstidspunktet for at være den 13. januar 2020 hvor vi i forbindelsen med afholdelse af møde har modtaget bilag for 2015.

Vi har først efter denne dato kunne opgøre vores krav, hvorfor det er vores opfattelse, at der kan ske genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, og at 6 måneders fristen løber fra modtagelsen af bilagene. Det er således vores opfattelse, at fristen for at varsle en ændring af momstilsvaret for perioderne 1. januar 2015 til 31. marts 2017 er den 13. juli 2020.

Der henvises til SKAT-meddelelse SKM2012.168.ØLR.”

Skattestyrelsen er den 22. december 2022 kommet med følgende udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling:

”Skattestyrelsen er hovedsagelig enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, som i overvejende grad indstiller stadfæstelse af vores afgørelse, hvorefter klagers momstilsvar for perioden 1. januar 2015 – 31. december 2017 forhøjes.

Skattestyrelsen er enige indstilling i, at klager ikke kan indrømmes fradrag for henholdsvis udgifter til [virksomhed12], [klub2] og [virksomhed4] abonnement, dog med en anden begrundelse.

Skattestyrelsen er dog ikke enig i Skatteankestyrelsen indstilling i, at klager ikke kan indrømmes fradrag for indkøb af stole fra [virksomhed11] på 599 kr. Herudover finder Skattestyrelsen, at klager kan indrømmes yderligere fradrag for købsmoms af udgiften til [virksomhed8] på 102. kr. dog med en tilsvarende forhøjelse i angivelsesrubrikken om udenlandske ydelseskøb.

Formalitet 1. januar 2015 – 31. december 2017

Skattestyrelsen fastholder, at betingelserne for ekstraordinær ansættelse efter Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, er opfyldt, hvorfor ændringen af klagers momstilsvar for perioden har været berettiget.

Et momstilsvar kan i henhold til § 32 stk. 1 nr. 3, fastsættes eller ændres, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at momstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der er tale om minimum grov uagtsomhed i forbindelse med klagers angivelse af momstilsvar i ovenstående perioder. Der henses blandt andet til, at klager i den påklagede periode har taget fradrag for:

private udgifter, herunder rengøring af privat hjem, indkøb af modetøj, indkøb af digital- og kabel-tv, indkøb af diesel til privat båd og hotelophold.
udgifter, der ikke har været pålagt moms, herunder udgifter til [virksomhed13], [klub1] og [virksomhed14].
udgifter, som vedrører andre virksomheder end klager, herunder fakturaer udstedt til [virksomhed15] og Leasingudgifter til Audi A6.
udgifter, som ikke er fradragsberettiget herunder udgift til gaver repræsentation.

Skattestyrelsen bemærker herudover, at klager er en momsregistreret virksomhed, og at indehaveren tidligere har drevet momspligtig virksomhed, hvorfor klager må have været bekendt de grundlæggende momsretlige forpligtelser som følger momsloven. Det måtte altså have stået klager klart, at der ikke kan fratrækkes moms for udgifter, hvoraf der ikke er pålagt moms på regningen, eller når udgiften er udstedt til andre end klager.

Hertil bemærkes, at der ikke er er tale om enkelte regningsfejl, men gentagne overtrædelser af de helt grundlæggende bestemmelser, som påkræves momspligtige personer at efterleve.

Skattestyrelsen finder af disse grunde, at det må tilregnes klager som mindst groft uagtsomt, at klager ikke har efterlevet sine forpligtelser i henhold til momslovens § 37, § 55, § 56 og § 57.

Skattestyrelsen fastholder, at 6-månedersfristen efter Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, er overholdt. Det er skattestyrelsens opfattelse, at kundskabstidspunktet for momsperioden 1. januar – 31. december 2015 tidligst skal regnes fra den 27. april 2020, hvor klager sidste fremsendte materiale til brug for sagen. Der henses til, at det ved møde af den 26. februar 2020 blev aftalt, at klager ville fremsende yderligere materiale vedrørende momsperioderne for 2015. Skattestyrelsen afventede således forsat på dette tidspunkt afklarende materiale fra klager til brug for behandling af forholdende vedrørende momsperioderne for 2015.

Skattestyrelsen fastholder herudover, at 3-måneders fristen i Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, er overholdt.

Private udgifter

Rengøring, internet og kabel-tv, tyverisikring ([virksomhed16])
Klager har i den påklagede periode taget fradrag for købsmoms af udgifter til rengøring, internet og digital- og kabel-tv, samt abonnement til tyverisikring, der er leveret til klagers private hjem.

Skattestyrelsen anser fortsat udgifterne for private, hvorfor der ikke kan indrømmes fradrag for købsmoms af udgifterne efter momslovens § 37, stk. 1 og tilsvarende efter § 38, stk. 2. Skattestyrelsen henser til, at udgifterne vedrører leverancer leveret til indehaverens private hjem, som efter deres art er egnet til privat anvendelse. Fakturaerne vedrørende internet dækker eksempelvis, udover internet, også over udgifter til digital- og kabel-tv samt leje af film. Herudover er fakturaerne udstedt til privat til indehaveren og/eller dennes ægtefælle privat. Videre bemærkes, at klager driver momspligtig virksomhed med facadedækning og tagarbejde udført i kobber, hvorfor der heller ikke ses at foreligge en direkte sammenhæng mellem de pågældende udgifter, og klagers momspligtige aktiviteter. Skattestyrelsen finder det herefter hverken for dokumenteret eller tilstrækkelig godtgjort, at de pågældende udgifter er anvendt til brug for klagers momspligtige aktiviteter, hvorfor der ikke kan indrømmes fradrag herfor.

Kontingenter – [klub1] og [klub2].

Klager har i den påklagede periode taget fradrag for købsmoms af udgifter til kontingent til [klub1] og [klub2].

[klub1]
De fremlagte fakturaer fra [klub1] er ikke pålagt moms, hvorfor der allerede af denne grund ikke kan ske fradrag herfor, jf. § 37, stk. 1, modsætningsvis. Videre følger det ikke af den fremlagte faktura, hvem fakturaen er udstedt til.

[klub2]

Det er fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at udgiften er privat, hvorfor der ikke kan indrømmes fradrag for købsmoms jf. § 37, stk. 1, modsætningsvis. Der henses til, at en væsentlig del af udgiften dækker over måltider, underholdning, fornøjelser, herunder lysfestbilletter, vouchers til øl, entrebilletter samt turpas. Skattestyrelsen finder derudover, at der ikke foreligger fornøden sammenhæng mellem udgiften og klagers momspligtige aktivitet. Videre bemærkes, at der ikke er fradrag for købsmoms af udgifter til underholdning, restaurationsydelser og repræsentation, jf. § 42, stk. 1, nr. 5.


[virksomhed14]
Klager har taget fradrag for køb købsmoms af udgifter til [virksomhed14], som ifølge klager vedrører kostvejledning. Til støtte for fradragsretten har klager fremlagt kvitteringer i form af mobilepay-indbetalinger samt håndskrevne regningsbilag.

De fremlagte håndskrevne regningsbilag fra [virksomhed14] er ikke pålagt moms, hvorfor der allerede af denne grund ikke kan indrømmes fradrag herfor, jf. § 37, stk. 1, modsætningsvis. Der henses også til, at det fremlagte bilag ikke opfylder fakturabetingelserne i den (dagældende) momsbekendtgørelse § 58. Videre er regningen udstedt til indehaveren privat og ikke til klager. Skattestyrelsen finder heller ikke, at der foreligger en fornødne sammenhæng mellem kostvejledningen og klagers momspligtige aktiviteter.

Skattestyrelsen fastholder således, at klager ikke kan indrømmes fradrag for købsmoms af udgifter til kostvejledning fra [virksomhed14].

[virksomhed13] / [person2]

Klager har taget fradrag for køb købsmoms af udgifter til [virksomhed13]. Klager har ved møde af den 13. januar 2020 oplyst, at udgiften vedrører terapi. Klager har senere oplyst, at udgiften vedrører ledelsescoaching og har til støtte herfor fremlagt en erklæring fra [virksomhed13]. Af [virksomhed13] hjemmeside fremgår, at de beskæftiger sig med tantramassage, parterapi, sexologi og coachingsamtaler.

Klager har til støtte for fradragsretten fremlagt kvitteringer for mobilepay-indbetalinger til [person2], fakturaer samt håndskrevne regningsbilag.

De fremlagte håndskrevne regningsbilag og fakturaer er ikke pålagt moms, hvorfor der allerede af denne grund ikke kan ske fradrag herfor, jf. § 37, stk. 1, modsætningsvis. Der henses også til, at flere af de fremlagte bilag ikke opfylder fakturabetingelserne i den (dagældende) momsbekendtgørelse § 58. Videre er både fakturaer og regninger udstedt til indehaveren privat og ikke til klager.


Skattestyrelsen fastholder således, at klager ikke kan indrømmes fradrag for købsmoms for udgifter til [virksomhed13].

[hotel1]

Klager har taget fradrag for købsmoms for udgifter til hotelophold for to på [hotel1] den 8-9 januar 2017.

Skattestyrelsen anser udgiften for privat, hvorfor der ikke kan indrømmes fradrag for købsmoms jf. § 37, stk. 1, modsætningsvis. Der henses til, at fakturaen er udstedt til indehaveren privat, og ikke til klager. Det findes derved ikke dokumenteret eller tilstrækkelig godtgjort, at udgiften vedrører klagers momspligtige aktiviteter.

[virksomhed4].

Klager har taget fradrag for købsmoms for til [virksomhed4] abonnement. Skattestyrelsen er enige i Skatteankestyrelsen indstilling om, at klager ikke kan indrømmes momsfradrag for udgiften, dog med en ændre begrundelse.

[virksomhed4] abonnementet udgør efter momsloven en elektronisk leveret tjenesteydelse jf. § 21 c.

Den irske leverandør af [virksomhed4] Abonnementet har ladet sig momsregistreret efter MOSS-ordningen jf. momslovens kapitel 16, hvorfor der skal pålægges dansk moms på fakturaen når leveringen er sket til en ikke momspligtig person.

Skattestyrelsen finder ikke, at der kan indrømmes fradrag for købsmoms af udgiften. Der henses til, at fakturaen er udstedt til indehaveren privat fra den irlandske leverandør og ikke til klager. Fakturaen er endvidere pålagt dansk moms, hvilket er i overensstemmelse med, at fakturering er sket til en privatperson.

Såfremt faktureringer var sket til den momspligtige person i form af klagers CVR- og momsnummer og til brug for klagers momspligtig virksomhed, ville fakturering ikke skulle være pålagt moms, jf. reglerne om omvendt betalingspligt (reverse charge) i momslovens § 46, stk. 1, nr. 3, jf. § 16, stk. 1. I givet fald ville der ikke være tale om moms pålagt i overensstemmelse med momslovens bestemmelse, og derved ikke fradragsberettiget jf. § 37, stk. 1, ”efter denne lov”.

Skattestyrelsen finder herefter, at klager ikke kan indrømmes fradrag af købsmoms for udgifter til [virksomhed4] abonnement.

Småanskaffelser og EDB

Reparation og indkøb af en IPhone samt køb af MacBook.

Klageren har taget fradrag for købsmoms af udgifter til indkøb af en MacBook samt køb og reparation af en IPhone.

Skattestyrelsen anser udgifterne for private, hvorfor der ikke kan indrømmes fradrag for købsmoms jf. § 37, stk. 1, modsætningsvis. Der henses til, at indkøbene er særligt egnet til privat anvendelse, og at fakturaerne er udstedt til indehaveren privat og ikke til klager. Skattestyrelsen finder ikke at klager har dokumenteret eller tilstrækkelig godtgjort, at udgifterne er afholdt til brug for klagers momspligtige aktiviteter med facadedækning og tagarbejde udført i kobber. Skattestyrelsen fastholder således, at klager ikke kan indrømmes fradrag for udgiften jf. momslovens § 37, stk. 1, modsætningsvis.

Indkøb af herretøj

Klager har taget fradrag for købsmoms af udgifter til køb af blazer, bukser, skjorte og diverse herretilbehør fra butikken [virksomhed17] i [by3].

Skattestyrelsen finder det ikke for dokumenteret eller tilstrækkelig godtgjort, at udgifterne til tøj fra [virksomhed17] er afholdt til brug for klagers momspligtige aktiviteter. Der henses til, at udgifterne vedrører modetøj og ikke specialbeklædning, der ikke egner sig at blive brugt privat. Herudover findes der ikke at foreligge den fornødne sammenhæng mellem udgiften til modetøjsvarer og klagers momspligtige aktiviteter med facadedækning og tagarbejde udført i kobber.

Skattestyrelsen finder herefter, at klagers indkøb af modetøj er en privat udgift, som ikke er fradragsberettiget jf. § 37, stk. 1, modsætningsvis.

Kontor og driftsinventar

Klager har fratrukket købsmoms for indkøb af kontor- og driftsinventar, som efter det oplyste vedrører klagers køb af inventar fra [virksomhed1] ApS under konkurs.

Klager har til støtte for fradragsretten fremlagt et bilag i form af en aftalebekræftelse på, at [person1] vil opkøbe det i aftalen oplistede materiale fra [virksomhed1] ApS under konkurs. Det fremgår af aftalebekræftelsen, at der vil blive udstedt en faktura for købet. Skattestyrelsen har ikke modtaget kopi af fakturaen.

Skattestyrelsen fastholder, at klager ikke kan indrømmes fradrag for køb af kontor- og driftsinventar. Der henses til, at der ikke er fremlagt faktura for købet og at det fremlagte bilag ikke opfylder fakturabetingelserne i momsbekendtgørelse § 58. Videre henses der til, at det ifølge aftalen er indehaveren privat, og ikke klager, der har indgået aftalen om opkøb af materiale fra [virksomhed1] ApS under konkurs.

Indkøb af stole fra [virksomhed11].

Skattestyrelsen er ikke enig i Skatteankestyrelsens indstilling om, at klager ikke kan indrømmes fradrag for udgiften til 9 stk. positionsstole fra [virksomhed11].
Der henses til, at der ved udgifter under 3.000 kr. kan udstedes en forenklet faktura, herunder en kassebon jf. momsbekendtgørelsens § 63. Fradragsret er derved ikke forudsat af, at klager er i besiddelse af en faktura udført i overensstemmelse med momsbekendtgørelsen § 58. Skattestyrelsen kan derved efter en konkret vurdering godkende fradrag for købsmoms af positionsstolene, som efter det oplyste anvendes i klagers værksted af ansatte og besøgende kunder, og derved til brug for klagers momspligtige virksomhed.

Klager kan derved indrømmes fradrag for købsmoms på 599 kr. jf. momslovens § 37, stk. 1.

4634 Software inkl. abonnementer
Klager har taget fradrag for købsmoms af udgifter til [virksomhed18]. Til støtte for fradragsretten har klager fremlagt en kontoudskrift, hvoraf fremgår, at udgiften er afholdt. Skattestyrelsen finder ikke den fremlagte udskrift for tilstrækkelig dokumentation for, at klager har afholdt momsbelagte udgifter til brug for sine momspligtige aktiviteter. Da klager ikke er i besiddelse af en forskriftsmæssig faktura, som dokumenterer afholdelsen af momsbelagte udgifter, der er anvendt til klagers momspligtige aktiviteter, kan der ikke indrømmes fradrag for købsmomsen, jf. § 37, modsætningsvis.

Gaver

Klager har i den påklagede periode taget fradrag for købsmoms af udgifter til [virksomhed12] vedrørende indkøb af spiritus, herunder cognac, brandy og rom samt dertilhørende vinkartoner rom. Som begrundelse for fradraget har klager ved klageskrift af den 12. november 2020 oplyst, at udgiften vedrører julegaver til både eksterne kunderelationer og ansatte. Klager har ved klageskrift af den 15. december 2020 oplyst, at udgifterne vedrører repræsentation.

Skattestyrelsen fastholder, at klager ikke kan indrømmes fradrag for købsmoms af udgifterne allerede fordi, at der hverken er fradrag for repræsentation eller gaver jf. momslovens § 42, stk. 1, nr. 5, herunder personalegaver jf. TfS1997.568.

Varer og ydelser der ikke er virksomhedens

Audi A6 - reg.nr. [reg.nr.1]

Klager har i den påklagede periode taget fradrag for købsmoms af udgifter vedrørende en personbil Audi A6 med reg.nr. [reg.nr.1].

Skattestyrelsen fastholder, at klager ikke kan indrømmes fradrag for købsmoms af udgifter vedrørende bilen jf. § 37, stk. 1. Der henses til, at det ikke er klager som er registreret bruger af køretøjet, men virksomheden [virksomhed19], der er ejet af indehaverens kone. Herudover var klager i løbet af den påklagede periode registreret som henholdsvis ejer og bruger af fem andre køretøjer, herunder en Volkswagen Transport – kassevogn ([reg.nr.2]) godkendt til privat og erhvervskørsel, en erhvervsbil Volkswagen Touran Van ([reg.nr.3]), en erhvervsbil Ford Transit Custom ([reg.nr.4]), en personbil Mercedes-Benz Sprinter ([reg.nr.5]), og en personbil BMW 530XD ([reg.nr.6]). Skattestyrelsen finder af ovenstående årsager, at det ikke er dokumenteret eller tilstrækkelig sandsynliggjort, at udgifterne er afholdt til brug for klagers momspligtige aktiviteter.

Social Proof – [virksomhed15]

Klager har i den påklagede periode taget fradrag for købsmoms af udgifter til Social Proof, under konto 4635 Konsulentassistance. Klager har til støtte for fradragsretten fremlagt fakturaer fra Social Proof.

De fremlagte fakturaer vedrører end anden virksomhed en klager, hvorfor der allerede af denne grund, ikke kan indrømmes momsfradrag jf. § 37, stk. 1, modsætningsvis, da det ikke er dokumenteret, at udgiften vedrører klagers momspligtige aktiviteter.

[virksomhed20]

Klager har taget fradrag for købsmoms for en faktura fra [virksomhed20] dateret den 4. marts 2016, udstedt virksomheden [virksomhed1] ApS.
Skattestyrelsen finder det ikke for dokumenteret eller tilstrækkelig godtgjort, at udgiften er afholdt til brug for klagers momspligtige virksomhed. Der henses til, at fakturaen er udstedt til anden virksomhed end klager. Det forhold, at virksomheden [virksomhed1] ApS var under konkursbehandling på tidspunktet for fakturaudstedelse, findes ikke i sig selv at dokumentere, at udgiften er afholdt til brug for klagers momspligtige aktiviteter. Der henses til, at der ikke er fremlagt understøttende dokumentation for, at fakturaen reelt er vedrører en aftale indgået mellem klager og [virksomhed20], og at udgiften er afholdt af klager.

Skattestyrelsen fastholder således, at klager ikke kan indrømmes fradrag for købsmomsen af fakturaen, jf. § 37, modsætningsvis.

Godkendte fradrag
Skattestyrelsen finder efter en konkret vurdering, at klager efter fremsendelse af bilag og fakturaer, kan indrømmes fradrag for købsmoms af udgifter til henholdsvis [organisation1], [netværk1], [virksomhed6] og abonnement til [virksomhed5] ([virksomhed21]) for momsperioden 1. januar – 31. december 2016

Skattestyrelsen er således enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse om, at der kan indrømmes fradrag for købsmoms med 9.635 kr. for afgiftsperiode 1. januar – 31. december 2016.

Bogudgifter

Klager har taget fradrag for købsmoms for udgifter til udarbejdelsen af en bog. Klager har til støtte for fradragsretten fremlagt fakturaer for udgifterne, og gjort gældende, at bogen anvendes som reklame for klagers momspligtige aktiviteter.

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse om, at der kan indrømmes fradrag for udgifter til bogen som reklameudgift. Skattestyrelsen finder imidlertid, at der ikke kan indrømmes fradrag for købsmoms af indkøb til boglancieringen hos [virksomhed22], da der ikke er fremlagt faktura for købet.

Klager kan herefter indrømmes yderligere momsfradrag på 6.975 kr., for afgiftsperiode 1. januar – 31. december 2016, samt 31.849 kr., for afgiftsperiode 1. januar – 31. december 2017.

[virksomhed8]
Klager har fratrukket købsmoms af udgifter til [virksomhed8], der vedrører et antivirusprogram. Klager har til støtte for fradragsretten fremlagt en faktura udstedt den 27. december 2016 på 102 kr., udstedt til klager. Skattestyrelsen finder herefter, at klager er berettiget til købsmoms af udgiften jf. § 37.

Det bemærkes imidlertid, at der ved levering af elektroniske tjenesteydelser til momspligtig person påligger den momspligtige en forpligtelse om omvendt betalingspligt (reverse charge), jf. § 16, stk. 1, jf. § 46, stk. 1, nr. 3. Klager har imidlertid ikke angivet købet af tjenesteydelsen under rubrikken om moms af udenlandske ydelseskøb, hvorfor det er Skattestyrelsens vurdering, at der tilsvarende skal ske en forhøjelse heraf på 102 kr.”

Klagerens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat principal påstand om, at Skattestyrelsens afgørelse for afgiftsperioden 1. januar 2015 til 31. marts 2017 er ugyldig og at momstilsvaret for perioden 1. april 2017 til 31. december 2017 skal nedsættes med 396.772 kr.

Subsidiært har repræsentanten fremsat påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af momstilsvaret skal nedsættes med 255.300 kr. for afgiftsperioden 2015, 340.545 kr. for afgiftsperioden 2016 og 396.772 kr. for afgiftsperioden 2017.

Repræsentanten har anført følgende vedrørende de momsmæssige korrektioner:

”3. ANBRINGENDER

Vedrørende den principale påstand:

Til støtte for vores principale påstand gøres det gældende, at klager ikke har handlet groft uagtsomt i den foreliggende sag. Dette gør sig gældende for både de skattemæssige og de momsmæssige forhold.

Skattestyrelsen har ændret klagers skatteansættelse baseret på opgørelse med kommentarer udarbejdet af klagers revisor (bilag 1, pkt. 1.4.1) samt ej behørig eller ingen dokumentation (bilag 1, pkt. 1.4.3) og udgifter der ikke er virksomhedens (bilag 1, pkt. 1.4.4). Klager har nedenfor redegjort for disse forhold samt fremskaffet yderligere dokumentation. Bemærkningerne nedenfor og den yderligere fremskaffede dokumentation viser tydeligt, at klager ikke har handlet groft uagtsomt.

Hvad angår de af Skattestyrelsen foretagne ændringer af klagers skatteansættelse i relation til private udgifter (bilag 1, pkt. 1.4.2) og fradrag for udgifter til bog (bilag 1, pkt. 1.4.6), har klager ligeledes redegjort for disse forhold samt fremskaffet yderligere dokumentation. Hertil kommer at fradragsretten for de enkelte udgifter vedrører den hårfine definition af det skatteretlige driftsomkostningsbegreb og således er undergivet i en skønsmæssig vurdering. Det forhold, at det skatteretlige skøn i det konkrete tilfælde har resulteret i at Skattestyrelsen ikke har anerkendt fradragsret for udgiften, gør ikke i sig selv, at det har været groft uagtsomt at foretage skattemæssigt fradrag for udgiften.

De momsmæssige ændringer skyldes hovedsageligt konsekvensændringer, der følger af de skattemæssige ændringer.

Med henvisning til ovenstående gøres det gældende, at klager ikke har handlet groft uagtsomt, hvorfor der ikke er hjemmel til at foretage ekstraordinær genoptagelse af klagers skatteansættelse for indkomstårene 2015 og 2016 efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, ligesom der heller ikke er hjemmel til at ændring af klagers momstilsvar for perioden 1. januar 2015 til den 31. marts 2017 efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Afslutningsvist gøres det gældende, at der for hvert forhold i sagen skal foretages en konkret vurdering af, om klager har handlet groft uagtsomt, idet skattemyndighedernes adgang til genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, alene gælder forhold, hvor skatteyder har handlet groft uagtsomt. Til støtte herfor, henvises til Den juridiske vejledning, 2020-2, afsnit A.A.8.2.2.1.2.4, hvor det fremgår, at ”Vedrørende samtlige fristgennembrudsgrunde i SFL § 27, stk. 1, gælder endvidere, at hvis der er grundlag for ekstraordinær genoptagelse, kan ansættelsen kun ændres angående det spørgsmål, der har været årsag til genoptagelsen. Den ekstraordinære genoptagelse åbner ikke mulighed for andre ændringer i ansættelsen” (vores fremhævning).

Derfor er det klagers opfattelse, at der ikke er hjemmel til at foretage ændringer af klagers skattepligtige indkomst med henvisning til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, vedrørende de forhold, hvor klager ikke kan ases for at have handlet groft uagtsom.

I relation til klagers skatteansættelse for indkomståret 2017 og momstilsvar for perioden den 1. april 2017 til den 31. december 2017, skal vi henvise til de nedenfor anførte anbringender vedrørende vores subsidiære påstand.

Vedrørende den subsidiære påstand:

Til støtte for vores subsidiære påstand gøres det overordnet gældende, at klagers skatteansættelseog virksomhedens momstilsvar ikke skal ændres i henhold til Skattestyrelsens afgørelse af den 20. august 2020, som nærmere redegjort for nedenfor.

Nærværende sag omhandler spørgsmålet om fradrag for en lang række udgifter og tab på debitorer og de momsmæssige konsekvenser af samme. I det følgende vil klager således gennemgå de enkelte poster, som klager mener sig berettiget til at foretage skattemæssigt fradrag for. I relation til de momsmæssige forhold i sagen, anmodes der om, at der foretages en tilsvarende regulering af virksomhedens momsansættelse.

(...)

De momsmæssige korrektioner:

Som det fremgår ovenfor, mener klager sig berettiget til en nedsættelse af den skattepligtige indkomst med 1.055.760 kr.

Disse poster medfører automatisk en deraf følgende momsmæssig korrektion på 737.317 kr.”

Retsmøde

Virksomhedens repræsentant fastholdt tidligere fremsatte påstande og anbringender og gjorde gældende, at der ikke var grundlag for en forhøjelse. Endvidere gjorde repræsentanten gældende, at virksomheden ikke har handlet gjort uagtsomt.

Skattestyrelsen indstillede sagen afgjort i overensstemmelse med tidligere udtalelser.

Landsskatterettens afgørelse

Formelt

Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende forslag om ændring af afgiftstilsvaret senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Fastsættelse af afgiftstilsvaret skal foretages senest 3 måneder efter udløb af fristen. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Det fremgår af momslovens § 57, stk. 3, at ved kvartalsvis afgiftsperiode, skal virksomhedens angivelse foretages senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb.

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar fastsættes eller ændres af told- og skatteforvaltningen, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

En ændring kan kun foretages efter § 32, stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring der er varslet, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Det fremgår af lovens § 32, stk. 2.

Skattestyrelsen fik efter det oplyste kundskab den 13. januar 2020, hvor de ved et møde med virksomhedsejeren modtog bilag vedrørende 2015. Skattestyrelsen varslede en ændring den 10. juni 2020 ved forslag til afgørelse.

Skattestyrelsen traf afgørelse for afgiftsperioderne 1. januar 2015 – 31. marts 2017 den 20. august 2020.

Fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, var dermed overskredet. Skattestyrelsen kunne således kun ændre virksomhedens afgiftstilsvar for perioderne 1. januar 2015 – 31. marts 2017 i det omfang, ændringerne kunne foretages som ekstraordinær genoptagelse efter lovens § 32, stk. 1, nr. 3.

I den forbindelse bemærkes, at Skattestyrelsen ved varsel af 10. juni 2020 og efterfølgende afgørelse af 20. august 2020 har handlet indenfor fristerne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.

Skattestyrelsen har i afgørelsens punkt 2.6 foretaget en samlet bedømmelse af, om der foreligger grov uagtsomhed.

Spørgsmålet om, hvorvidt Skattestyrelsen har været berettiget til ekstraordinært at genoptage virksomhedens afgiftstilsvar efter § 32, stk. 1, nr. 3, vil blive behandlet nedenfor under de enkelte afgiftsperioder.

Materielt

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4, stk. 1.

Ved opgørelsen af momstilsvaret kan momsregistrerede virksomheder fradrage købsmoms (indgående afgift) for indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens momsbelagte leverancer. Det følger af momslovens § 37, stk. 1, jf. § 56, stk. 3.

Virksomheden skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer. Det fremgår af § 58 i momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 med senere ændringer.

Det fremgår af bestemmelsen, at fakturaerne skal indeholde følgende oplysninger:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).
2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.
3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.
4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.
5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.
7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.
8) Gældende afgiftssats.
9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.

Afgiftsperiode 1. januar – 31. december 2015
Private ydelser

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for moms på samlet 10.509 kr. vedrørende rengøring, internet, abonnement og kontingenter.

Landsskatteretten har i afgørelse af dags dato i klagesagen vedrørende virksomhedsejerens skattepligtige indkomst, jf. rettens sagsnr. [sag1], stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, således at der ikke kan godkendes fradrag for udgift til rengøring, internet, abonnement og kontingent på samlet 42.037 kr. ekskl. moms for indkomståret 2015. Retten har anset udgifterne for at være private udgifter for virksomhedsejeren.

Under henvisning hertil og da der efter momslovens § 37, stk. 1, ikke kan fradrages moms af køb af varer og ydelser, der benyttes privat og ikke relaterer sig til virksomhedens momspligtige aktiviteter, godkender retten ikke fradrag for moms på udgifterne.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Ej behørig dokumentation

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for moms på samlet 10.000 kr. vedrørende gaver og småanskaffelser.

Landsskatteretten har i ovennævnte afgørelse vedrørende virksomhedsejerens skattepligtige indkomst, ændret Skattestyrelsens afgørelse, således at der godkendes fradrag for udgift til småanskaffelser (kontor- og driftsinventar).

Retten godkender ikke fradrag for moms på 7.000 kr. på småanskaffelser, da den fremlagte faktura ikke opfylder betingelserne i momsbekendtgørelsens § 58. Der er lagt vægt på, at fakturaen er udstedt til virksomhedsejeren og ikke den registrerede virksomhed.

For så vidt angår udgift til gaver, har Landsskatteretten stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, således at der ikke kan godkendes fradrag for udgift til gaver på samlet 12.000 kr. ekskl. moms., idet udgiften ikke er tilstrækkeligt dokumenteret.

Retten godkender ikke fradrag for moms på gaver med 3.000 kr., da der efter momslovens § 37, stk. 1, ikke kan fradrages moms af køb af varer og ydelser, der ikke relaterer sig til virksomhedens momspligtige aktiviteter. Endvidere fremgår af momslovens § 42 stk. 1, nr. 5, at der ikke er fradrag for moms på blandt andet gaver og repræsentation.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Varer og ydelser der ikke er virksomhedens

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for moms på leasing af bil på 8.316 kr.

Landsskatteretten har i ovennævnte afgørelse vedrørende virksomhedsejerens skattepligtige indkomst, stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, således at der ikke kan godkendes fradrag for udgift til leasing af bil på samlet 33.264 kr. ekskl. moms. Retten har anset udgifterne for ikke at vedrører virksomheden.

Under henvisning hertil og da der efter momslovens § 37, stk. 1, kun er fradrag for varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens momsbelagte leverancer, godkendes der ikke fradrag for moms på leasing af bil.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Ekstraordinær genoptagelse

Landsskatteretten finder, at det er med rette, at Skattestyrelsen har genoptaget momstilsvaret for perioden 1. januar til 31. december 2015 ekstraordinært, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Der er henset til, at virksomheden har handlet mindst groft uagtsomt ved at fratrække moms på private varer og ydelser, moms på varer og ydelser uden behørig dokumentation og moms på varer og ydelser der ikke er virksomhedens.

Det bemærkes, at virksomheden derudover har indberettet købs- og salgsmoms for afgiftsperioden, der på baggrund af det fremlagte regnskabsmateriale er blevet ændret af Skattestyrelsen.

Repræsentantens påstand om ugyldighed imødekommes derfor ikke.

Afgiftsperiode 1. januar – 31. december 2016
Private varer og ydelser

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for moms på samlet 12.098 kr. vedrørende netværksarrangementer, rengøring, internet, småanskaffelser og kontingenter.

Landsskatteretten har i afgørelse af dags dato vedrørende virksomhedsejerens skattepligtige indkomst for indkomståret 2016, stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, således at der ikke kan godkendes fradrag for udgift til netværksarrangementer, rengøring, internet, småanskaffelser og kontingenter på samlet 48.392 kr. ekskl. moms. Retten har anset udgifterne for at være private udgifter for virksomhedsejeren.

Under henvisning hertil og da der efter momslovens § 37, stk. 1, ikke kan fradrages moms af køb af varer og ydelser, der benyttes privat og ikke relaterer sig til virksomhedens momspligtige aktiviteter, godkender retten ikke fradrag for moms på ovennævnte private vare og ydelser.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Ej behørig dokumentation

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for moms på samlet 18.287 kr. vedrørende annoncer og reklamer, gaver, småanskaffelser, software, konsulentassistance og abonnement.

Abonnement

Landsskatteretten har i ovennævnte afgørelse vedrørende virksomhedsejerens skattepligtige indkomst, ændret Skattestyrelsens afgørelse, således at der godkendes fradrag for udgift til diverse abonnementer vedrørende [virksomhed4], [virksomhed8], [virksomhed5], [virksomhed6], [organisation1] og [netværk1].

Retten godkender ikke fradrag for moms på 330 kr. på abonnement til [virksomhed4]. Der er lagt vægt på, at fakturaen er udstedt til virksomhedsejeren og ikke den registrerede virksomhed.

Retten godkender fradrag for moms på 9.635 kr. vedrørende abonnement til [virksomhed5], [virksomhed6], [organisation1] og [netværk1]. De fremlagte fakturaer opfylder betingelserne i momsbekendtgøresen og vedrører ydelser, der relaterer sig til virksomhedens momspligtige aktiviteter, jf. momslovens § 37.

For så vidt angår moms på abonnement til [virksomhed8], så følger af momslovens § 16, stk. 1, at leveringsstedet for en ydelse er her i landet, når den leveres til en afgiftspligtig person, der handler i denne egenskab og som har etableret stedet for sin økonomiske virksomhed her i landet.

Det følger endvidere af momslovens § 46, stk. 1, nr. 3, at betaling af afgift påhviler aftageren af ydelsen, i tilfælde hvor aftageren er en afgiftspligtig person til hvem der leveres ydelser som omhandlet i momslovens § 16, stk. 1, hvis ydelserne leveres af en afgiftspligtig person som ikke er etableret her i landet.

Virksomheden har afholdt en udgift på 408,58 kr. til et antivirusprogram fra [virksomhed8]. Det fremgår af fakturaen, at antivirusprogrammet er indkøbt fra en amerikansk virksomhed etableret i USA. Fakturaen er udstedt til virksomheden og vedrører et beløb på 69,95 USD, der ifølge virksomhedens kontospecifikationer udgør 408,58 kr. Fakturabeløbet er ikke pålagt moms.

Virksomheden har angivet fradrag for indgående moms af udgiften til antivirusprogrammet med 102 kr. Virksomheden har imidlertid ikke angivet indkøbet i rubrikken for moms af udenlandske ydelseskøb.

Henset til den fremlagte faktura finder Landsskatteretten, at virksomheden er berettiget til fradrag for indgående moms af udgiften til antivirusprogrammet med 102 kr., jf. momslovens § 37, stk. 1.

Landsskatteretten finder endvidere, at virksomheden skal afregne moms af indkøbet af antivirusprogrammet med 102 kr., jf. momslovens § 16, stk. 1, jf. momslovens § 46, stk. 1, nr. 3.

Landsskatteretten godkender herefter fradrag for indgående moms af udgiften til antivirusprogrammet med 102 kr. og forhøjer tilsvarende den udgående moms med 102 kr.

Landsskatteretten ændrer herefter Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Annoncer og reklamer, gaver, småanskaffelser, software og konsulentassistance

For så vidt angår udgift til annoncer og reklamer, gaver, småanskaffelser, software og konsulentassistance, har Landsskatteretten i ovennævnte afgørelse stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, således at der ikke kan godkendes fradrag for udgifterne hertil på samlet 35.072 kr. ekskl. moms. Retten har fundet, at der ikke er fremlagt tilstrækkelig dokumentation for udgifterne og at en del af udgifterne vedrører private udgifter.

Da der ikke er fremlagt tilstrækkelig dokumentation og da der efter momslovens § 37, stk. 1, ikke kan fradrages moms af køb af varer og ydelser, der ikke relaterer sig til virksomhedens momspligtige aktiviteter, godkender retten ikke fradrag for moms på ovennævnte vare og ydelser.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Ydelser der ikke er virksomhedens

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for moms på konsulentassistance på 2.040 kr.

Landsskatteretten har i ovennævnte afgørelse, stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, således at der ikke kan godkendes fradrag for udgiften. Retten har anset udgiften for ikke at vedrører virksomheden.

Under henvisning hertil og da der efter momslovens § 37, stk. 1, kun er fradrag for varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens momsbelagte leverancer, godkendes der ikke fradrag for moms på ydelsen.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsen afgørelse vedrørende dette punkt.

Bog

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for moms på 6.975 kr. vedrørende udarbejdelse af bog.

Landsskatteretten har i ovennævnte afgørelse af dags dato i klagesagen vedrørende virksomhedsejerens skattepligtige indkomst, ændret Skattestyrelsens afgørelse, således at der godkendes fradrag for udgift til bog som reklameudgifter på samlet 27.900 kr. ekskl. moms.

Retten godkender fradrag for moms på 6.975 kr. vedrørende layout m.v. til bog. De fremlagte fakturaer opfylder betingelserne i momsbekendtgørelsen og vedrører ydelser, der relaterer sig til virksomhedens momspligtige aktiviteter, jf. momslovens § 37.

Landsskatteretten ændrer herefter Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Ekstraordinær genoptagelse

Landsskatteretten finder, at det er med rette, at Skattestyrelsen har genoptaget momstilsvaret for perioden 1. januar til 31. december 2016 ekstraordinært, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Der er henset til, at virksomheden har handlet mindst groft uagtsomt ved at fratrække moms på private varer og ydelser, moms på varer og ydelser uden behørig dokumentation og moms på ydelser der ikke er virksomhedens.

Det bemærkes, at virksomheden derudover har indberettet købs- og salgsmoms for afgiftsperioden, der på baggrund af det fremlagte regnskabsmateriale er blevet ændret af Skattestyrelsen.

Repræsentantens påstand om ugyldighed imødekommes derfor ikke.

Afgiftsperiode 1. januar – 31. marts 2017

Private ydelser

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for moms på samlet 11.752 kr. vedrørende netværksarrangementer, rengøring, internet, konsulentassistance og kontingenter.

Landsskatteretten har i afgørelse af dags dato vedrørende virksomhedsejerens skattepligtige indkomst for indkomståret 2017, stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, således at der ikke kan godkendes fradrag for udgift til netværksarrangementer, rengøring, internet, konsulentassistance og kontingenter 47.008 kr. ekskl. moms. Retten har anset udgifterne for at være private udgifter for virksomhedsejeren.

Under henvisning hertil og da der efter momslovens § 37, stk. 1, ikke kan fradrages moms af køb af varer og ydelser, der benyttes privat og ikke relaterer sig til virksomhedens momspligtige aktiviteter, godkender retten ikke fradrag for moms på ydelserne.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Ydelser der ikke er virksomhedens

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for moms på konsulentassistance på 450 kr.

Landsskatteretten har i ovennævnte afgørelse, stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, således at der ikke kan godkendes fradrag for udgiften. Retten har anset udgiften for ikke at vedrører virksomheden.

Under henvisning hertil og da der efter momslovens § 37, stk. 1, kun er fradrag for varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens momsbelagte leverancer, godkendes der ikke fradrag for moms på ydelsen.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Ekstraordinær genoptagelse

Landsskatteretten finder, at det er med rette, at Skattestyrelsen har genoptaget momstilsvaret for perioden 1. januar til 31. marts 2017 ekstraordinært, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Der er henset til, at virksomheden har handlet mindst groft uagtsomt ved at fratrække moms på private ydelser og moms på ydelser der ikke er virksomhedens.

Det bemærkes, at virksomheden derudover har indberettet købsmoms for afgiftsperioden, der på baggrund af det fremlagte regnskabsmateriale er blevet ændret af Skattestyrelsen.

Repræsentantens påstand om ugyldighed imødekommes derfor ikke.

Afgiftsperiode 1. april – 31. december 2017
Private varer og ydelser

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for moms på samlet 56.591 kr. vedrørende arbejdstøj, rengøring, telefon, internet, småanskaffelser, kontingenter, konsulentassistance, abonnementer og diesel.

Landsskatteretten har i ovennævnte afgørelse vedrørende virksomhedsejerens skattepligtige indkomst, ændret Skattestyrelsens afgørelse, således at der godkendes fradrag for udgift til småanskaffelser (stole fra [virksomhed11]).

Retten godkender fradrag for moms på 600 kr. af stole til [virksomhed11], jf. momslovens § 37, da varerne relaterer sig til virksomhedens momspligtige aktiviteter og der er fremlagt dokumentation i form af en kassebon jf. momslovens § 63.

For så vidt angår de øvrige udgifter, har Landsskatteretten stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, således at der ikke kan godkendes fradrag for udgifterne på samlet 223.964 kr. ekskl. moms. Retten har anset udgifterne for at være private udgifter for virksomhedsejeren.

Retten godkender ikke fradrag for moms på de øvrige ovennævnte private varer og ydelser. Der henvises til momslovens § 37, stk. 1, hvorefter der ikke kan fradrages moms af køb af varer og ydelser, der benyttes privat og ikke relaterer sig til virksomhedens momspligtige aktiviteter.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsen afgørelse vedrørende dette punkt.

Ej behørig dokumentation

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for moms på samlet 18.287 kr. vedrørende annoncer og reklamer, gaver, småanskaffelser, software, konsulentassistance og abonnement.

Abonnement

Landsskatteretten har i ovennævnte afgørelse af dags dato i klagesagen vedrørende virksomhedsejerens skattepligtige indkomst, ændret Skattestyrelsens afgørelse, således at der godkendes fradrag for udgift til abonnement fra [virksomhed21] på 16.000 kr. ekskl. moms.

Retten godkender fradrag for moms på 4.000 kr. vedrørende abonnement fra [virksomhed21]. Den fremlagte faktura opfylder betingelserne i momsbekendtgøresen og vedrører ydelser, der relaterer sig til virksomhedens momspligtige aktiviteter, jf. momslovens § 37.

Landsskatteretten ændrer herefter Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Netværksarrangement og konsulentassistance

For så vidt angår udgift til netværksarrangement og konsulentassistance har Landsskatteretten stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse i ovennævnte afgørelse, således at der ikke kan godkendes fradrag for udgifterne hertil på samlet 24.624 kr. ekskl. moms. Retten har fundet, at der ikke er fremlagt tilstrækkelig dokumentation for udgifterne og at en del af udgifterne vedrører private udgifter.

Under henvisning hertil og da der efter momslovens § 37, stk. 1, ikke kan fradrages moms af køb af varer og ydelser, der ikke relaterer sig til virksomhedens momspligtige aktiviteter, godkender retten ikke fradrag for moms herpå.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Varer og ydelser der ikke er virksomhedens

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for moms på konsulentassistance på 450 kr.

Landsskatteretten har i ovennævnte afgørelse, stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, således at der ikke kan godkendes fradrag for udgiften. Retten har anset udgiften for ikke at vedrøre virksomheden.

Under henvisning hertil og da der efter momslovens § 37, stk. 1, kun er fradrag for moms på varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens momsbelagte leverancer, godkendes der ikke fradrag for moms herpå.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Bog

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for moms på 33.616 kr. vedrørende udgifter til bog.

Landsskatteretten har i ovennævnte afgørelse vedrørende virksomhedsejerens skattepligtige indkomst, ændret Skattestyrelsens afgørelse, således at der godkendes fradrag for udgift til bog som reklameudgifter på samlet 128.089 kr. ekskl. moms.

Retten godkender fradrag for moms på 31.849 kr. vedrørende trykning af bog m.v. De fremlagte fakturaer opfylder betingelserne i momsbekendtgøresen og vedrører ydelser, der relaterer sig til virksomhedens momspligtige aktiviteter, jf. momslovens § 37.

Der godkendes ikke fradrag for moms på 1.768 kr. vedrørende boglancering, idet der ikke er fremlagt en faktura. Således er betingelserne i momsbekendtgørelsen ikke opfyldt. Endelig bemærkes, at der ikke er moms på postydelser og frimærker, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 13 og 14, hvorfor der ikke godkendes fradrag for moms på porto.

Landsskatteretten ændrer herefter Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt, således at der godkendes fradrag for moms på 31.849 kr.