Kendelse af 12-09-2023 - indlagt i TaxCons database den 19-10-2023

Journalnr. 20-0094801

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioderne i 2016

  1. kvartal

Skønnet salgsmoms

13.341 kr.

0 kr.

0 kr.

Skønnet købsmoms

1.334 kr.

0 kr.

0 kr.

  1. kvartal

Skønnet salgsmoms

13.158 kr.

0 kr.

0 kr.

Skønnet købsmoms

1.316 kr.

0 kr.

0 kr.

  1. kvartal

Skønnet salgsmoms

9.375 kr.

0 kr.

0 kr.

Skønnet købsmoms

938 kr.

0 kr.

0 kr.

  1. kvartal

Skønnet salgsmoms

38.008 kr.

0 kr.

0 kr.

Skønnet købsmoms

3.801 kr.

0 kr.

0 kr.

Afgiftsperioderne i 2017

  1. kvartal

Skønnet salgsmoms

22.740 kr.

0 kr.

22.740 kr.

Skønnet købsmoms

2.274 kr.

0 kr.

0 kr.

  1. kvartal

Skønnet salgsmoms

12.300 kr.

0 kr.

12.300 kr.

Skønnet købsmoms

1.230 kr.

0 kr.

0 kr.

  1. Kvartal

Skønnet salgsmoms

24.473 kr.

0 kr.

24.473 kr.

Skønnet købsmoms

2.447 kr.

0 kr.

0 kr.

  1. kvartal

Skønnet salgsmoms

24.227 kr.

0 kr.

23.983 kr.

Skønnet købsmoms

2.423 kr.

0 kr.

0 kr.

Afgiftsperioderne i 2018

  1. kvartal

Skønnet salgsmoms

25.387 kr.

0 kr.

25.044 kr.

Skønnet købsmoms

2.539 kr.

0 kr.

0 kr.

  1. kvartal

Skønnet salgsmoms

4.830 kr.

0 kr.

4.830 kr.

Skønnet købsmoms

483 kr.

0 kr.

0 kr.

  1. kvartal

Skønnet salgsmoms

12.020 kr.

0 kr.

12.020 kr.

Skønnet købsmoms

1.202 kr.

0 kr.

0 kr.

  1. kvartal

Skønnet salgsmoms

13.540 kr.

0 kr.

13.540 kr.

Skønnet købsmoms

1.354 kr.

0 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden AS Transport med CVR-nr. [...1] havde opstartsdato den 12. december 2017 og var i henhold til Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, registreret under branchekode ”493910 Rutebuskørsel, fjerntrafik og skolebusser”. Virksomhedens ejer har siden den 18. august 2015 været registreret som stifter og anpartshaver af [virksomhed1] ApS, som er registreret med branchekode ”493920 Turistkørsel og anden landpassagertransport”.

Virksomheden har ikke været momsregistreret i nogle af de omhandlede afgiftsperioder, og der er ikke indberettet momstilsvar for virksomheden i afgiftsperioderne i 2016 – 2018.

I forbindelse med sagens opstart i Skattestyrelsen blev virksomhedens ejer anmodet om at indsende virksomhedens regnskab, bogføring og regnskabsbilag for indkomståret 2016. Denne anmodning blev ikke efterkommet.

På baggrund af kontoudskrifter har Skattestyrelsen opgjort indsætninger på virksomhedens ejers bankkonto, som efter Skattestyrelsens opfattelse anses at være tilknyttet virksomheden som omsætning.

Den 29. januar 2016 er der indsat 10.986 kr. med teksten ”overførsel”.

Den 11. august 2016 er der indsat 319 kr. fra [virksomhed2] ([...]).

Den 18. oktober 2017 og den 23. oktober 2017 er der indsat henholdsvis 1.101,45 kr. og 119,44 kr. fra [virksomhed3].

Den 1. februar 2018 er der indsat 879,75 kr. fra [virksomhed4].

I 2016, 2017 og 2018 har Skattestyrelsen konstateret indsætninger på henholdsvis 369.414 kr., 418.699 kr. og 278.887 kr. bestående af 213 indsætninger i 2016, 2017 og 2018 på beløb mellem 2 og 45.000 kr. Oftest udgør indsætningerne små og mellemstore beløb.

Indsætningerne er af Skattestyrelsen anset for værende momspligtig omsætning, og Skattestyrelsen har på baggrund heraf opgjort virksomhedens salgsmoms til 73.883 kr. i 2016, 83.740 kr. i 2017 og 55.777 kr. i 2018.

Skattestyrelsen har skønsmæssigt opgjort virksomhedens fradrag for købsmoms for afgiftsperioderne i 2016 – 2018 til 10 % af virksomhedens omsætning, svarende til henholdsvis 7.388 kr., 8.374 kr. og 5.578 kr.

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne i 2016 – 2018 således:

2016 66.495 kr.

2017 75.366 kr.

2018 50.200 kr.

Virksomhedens ejer har fremlagt 4 stk. gavebeviser fra sine forældre dateret den 1. januar 2015, 1. januar 2016, 1. januar 2017 og 1. januar 2018. Det fremgår heraf, at virksomhedens ejers forældre kontant har overdraget henholdsvis 121.400 kr., 123.000 kr., 125.800 kr. og 128.600 kr.

Virksomhedens ejer har over for Skattestyrelsen fremlagt en opgørelse over Skattestyrelsens forhøjelser, hvor han har påført sine bemærkninger om, hvorfra pengene stammer. En stor del af indsætningerne er sporadiske beløb med teksten ”en del af gavebevis” eller private lån. Endvidere fremgår det af opgørelsen, at der er indsætninger, som kommer fra klagerens hustru, udlæg i forbindelse med sociale og velgørende arrangementer samt overførsler fra klageren selv. Der er ikke fremlagt dokumentation for disse bankindsætninger.

Det fremgår af virksomhedens ejers kontoudskrifter, at ovennævnte indsætninger angivet som ”en del af gavebevis” bl.a. er angivet med posteringstekster som ”kundekort 4160 0124”, mobilePay eller overførsel. Der fremgår i 2016, 2017 og 2018 indsætninger med disse tre posteringstekster på i alt 146.750 kr., 168.863 kr. og 160.000 kr.

Der er ikke fremlagt dokumentation for disse bankindsætninger.

Skattestyrelsen har den 19. februar 2019 anmodet om virksomhedens regnskabsmateriale for indkomståret 2016. Den 26. april 2019 sendte Skattestyrelsen en rykkerskrivelse, da materialet ikke var modtaget.

Skattestyrelsen indhentede den 10. maj 2019 kontooplysninger hos [finans1] samt oplysninger om fuldmagtsforhold til bankkontiene, som blev modtaget den 28. juni 2019. Sagen skiftede herefter sagsbehandler og lå stille, indtil Skattestyrelsen indhentede yderligere kontooplysninger om endnu en konto i [finans1] med reg.nr. [...] og konto nr. [...81] den 5. februar 2020, som blev modtaget den 7. februar 2020.Kontoen er ifølge klagerens R75 et banklån. Af kontoudskrifterne for denne bankkonto fremgår alene månedlige afdrag med 3.000 kr. og kvartalsvis tilskrivning af rente.

Skattestyrelsen sendte forslag til ændring af virksomhedens momstilsvar den 30. april 2020 og traf den påklagede afgørelse den 20. juli 2020.

(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2016-2018 med henholdsvis 13.341 kr., 13.158 kr., 9.375 kr. og 38.008 kr. for perioderne i 2016, 22.740 kr., 12.300 kr., 24.473 kr. og 24.227 kr. for perioderne i 2017 og til 25.387 kr., 4.830 kr., 12.020 kr. og 13.540 kr. for afgiftsperioderne i 2018.

Skattestyrelsen har endvidere fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms i afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2016-2018 på henholdsvis 1.334 kr., 1.316 kr., 938 kr. og 3.801 kr. for afgiftsperioderne i 2016, på 2.274 kr., 1.230 kr., 2.447 kr. og 2.423 kr. for afgiftsperioderne i 2017 og på 2.539 kr., 483 kr., 1.202 kr. og 1.354 kr. for afgiftsperioderne i 2018.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”...

1.Overskud af virksomhed og moms

1.1.De faktiske forhold

Skattestyrelsen har udtaget din skatteansættelse til skatte- om momsmæssig kontrol, idet det ved kontrol af anden virksomhed er konstateret, at der er overført penge til din konto fra [forening1]. Skattestyrelsen er ikke bekendt med hvorfor beløbene er overført til din bankkonto, herunder hvilket arbejder der evt. er betalt for.

Skattestyrelsen har derfor den 19. februar 2019 anmodet om dit regnskabsmateriale for 2016 samt en redegørelse over hvorfor du har modtaget penge fra [forening1]. Materialet ses ikke modtaget.

Skattestyrelsen har derfor den 26. april 2019 sendt en rykkerskrivelse til dig. Men materialet ses endnu ikke modtaget.

Derfor har Skattestyrelsen den 10. maj 2019 anmodet [finans1] om at fremsende kontooplysninger vedrørende din konto reg. nr. [...][...70] og reg. nr. [...] [...59]. Kontoudtogene blev modtaget den 13. juni 2019.

Herudover har Skattestyrelsen den 5. februar 2020, anmodet [finans1] om at fremsende kontooplysninger vedrørende din konto reg. nr. [...][...81]. Kontoudtogene blev modtaget den 7. februar 2020.

Skattestyrelsen har i forbindelse med kontrollen konstateret, at du ikke har angivet resultat af virksomhed eller anden skattepligtig indkomst for 2016 og 2017og/eller angivet momstilsvar. Du har ikke dokumenteret, eller som minimum redegjort for, at der skulle være tale om indtægter der ikke er skatte- og/eller momspligtige. Skattestyrelsen har derfor forudsat, at der er tale om beløb som der ikke er beskattet eller betalt moms af.

Det er herefter dig, der i det konkrete tilfælde skal godtgøre, at indsætningerne er indkomst- og momsopgørelsen uvedkommende og dermed give et sikkert bevis for, at beløbene ikke er skatte- og momspligtige, eller at der allerede er betalt skat og moms af beløbene.

Denne praksis understøttes bl.a. af to byretsdomme;

I SKM2019.560.BR fandt retten, at sagsøgeren ikke havde bevist, at 3 indsætninger ikke var skattepligtige, da sagsøgeren ikke havde fremlagt dokumentation for modtagelsen var gaver eller dokumentation, der kunne sandsynliggøre, at giveren havde økonomisk mulighed for at yde pengegaver i den størrelsesorden.

I SKM2018.291.BR fandt retten, at det påhvilede skatteyderen at godtgøre, at beløb der indgår på bankkonti ikke tilhørte en selv, eller at de ikke vedrørte indkomstopgørelsen og lagde vægt på, at der ikke var fremlagt regnskabsmæssig dokumentation for beløbene, og at det som udgangspunkt måtte komme skatteyderen til skade, at der ikke har kunnet fremlægges objektiv konstaterbar dokumentation for, hvorledes beløbene var anvendt og i hvis interesse, de var anvendt. Der lægges således navnlig vægt på, at beløbene er tilgået skatteyderens private konto og at pengestrømmene fra kontoen ikke kan dokumenteres, idet hævningerne fra kontoen er sket kontant.

Skattestyrelsen kender ikke omfanget af dine omkostninger, idet du ikke har fremsendt dit regnskabsmateriale og dokumenteret omkostningerne, hvorfor du som udgangspunkt ikke er berettiget til fradrag for driftsomkostninger efter statsskattelovens § 6 litra a og momslovens § 37..

Da det ikke er usandsynligt, at du i et eller andet omfang har haft udgifter forbundet med indtægten, kan der skønsmæssigt godkendes 10 % af omsætningen som værende udgifter afholdt i forbindelse med virksomhedens leverancer, så som indkøb til materialer, kontorhold, telefon, transport m.v. Dette medfører, at der kan afløftes moms af disse udgifter.

Skattestyrelsen kan med baggrund i bankkontoen opstille følgende opgørelse:

Indkomståret 2016:

Omsætning ekskl. moms

Køb 10 %

Resultat ekskl. Moms

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

1. kvartal 2016

53.365

5.336

48.029

13.341

1.334

12.007

2. kvartal 2016

52.632

5.263

47.369

13.158

1.316

11.842

3. kvartal 2016

37.501

3.750

33.751

9.375

938

8.438

4. kvartal 2016

152.034

15.203

136.831

38.008

3.801

34.208

I alt

295.531

29.553

265.978

73.883

7.388

66.495

Det fremgår af ovennævnte opgørelse, at din virksomhed har haft en omsætning i 2016 på minimum 295.531 kr. ekskl. moms. Salgsmomsen udgør 73.883 kr. Herudover har Skattestyrelsen skønnet, at virksomheden har haft udgifter til varekøb m.v. på 29.553 kr. ekskl. moms. Købsmomsen udgør 7.388 kr. Der er således et resultat på 265.978 kr. Momstilsvaret udgør 66.495 kr. Den specificerede opgørelse vedlægges som bilag 1.

Indkomståret 2017:

Omsætning ekskl. moms

Køb 10 %

Resultat ekskl. Moms

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

1. kvartal 2017

90.960

9.096

81.864

22.740

2.274

20.466

2. kvartal 2017

49.200

4.920

44.280

12.300

1.230

11.070

3. kvartal 2017

97.890

9.789

88.101

24.473

2.447

22.026

4. kvartal 2017

96.909

9.691

87.218

24.227

2.423

21.804

I alt

334.959

33.496

301.463

83.740

8.374

75.366

Det fremgår af ovennævnte opgørelse, at virksomheden har haft en omsætning i 2017 på minimum 334.959 kr. ekskl. moms. Salgsmomsen udgør 83.740 kr. Herudover har Skattestyrelsen skønnet, at virksomheden har haft udgifter til varekøb m.v. på 33.496 kr. ekskl. moms. Købsmomsen udgør 8.374 kr. Der er således et resultat på 301.463 kr. Momstilsvaret udgør 75.366 kr. Den specificerede opgørelse vedlægges som bilag 1.

Der er ikke angivet og betalt moms til Skattestyrelsen for ovennævnte kvartaler, hvorfor det kan konstateres, at der er angivet 75.366 kr. for lidt i momstilsvar.

Indkomståret 2018:

Omsætning ekskl. moms

Køb 10 %

Resultat ekskl. Moms

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

1. kvartal 2018

101.548

10.155

91.393

25.387

2.539

22.848

2. kvartal 2018

19.322

1.932

17.390

4.830

483

4.347

3. kvartal 2018

48.080

4.808

43.272

12.020

1.202

10.818

4. kvartal 2018

54.160

5.416

48.744

13.540

1.354

12.186

I alt

223.109

22.311

200.798

55.777

5.578

50.200

Det fremgår af ovennævnte opgørelse, at virksomheden har haft en omsætning i 2018 på minimum 223.109 kr. ekskl. moms. Salgsmomsen udgør 55.777 kr. Herudover har Skattestyrelsen skønnet, at virksomheden har haft udgifter til varekøb m.v. på 22.311 kr. ekskl. moms. Købsmomsen udgør 5.578 kr. Der er således et resultat på 200.798 kr. Momstilsvaret udgør 50.200 kr. Den specificerede opgørelse vedlægges som bilag 1.

Der er ikke angivet og betalt moms til Skattestyrelsen for ovennævnte kvartaler, hvorfor det kan konstateres, at der er angivet 50.200 kr. for lidt i momstilsvar.

...”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at der ikke er grundlag for at forhøje virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne i 2016, 2017 og 2018.

Virksomhedens indehaver har anført følgende:

”...

Hej, Mit navn er [person1] og jeg skriver til jer i forbindelse med en sag som jeg har hos Skattestyrelsen [by1], [adresse1], [by1].

Sagen ligger hos en [person2]. Jeg havde skrevet til hende at jeg gerne vil have sagen genoptaget efter den allerførste afgørelse. Hun sagde at jeg burde sende materialet ind til hende, det har jeg så gjort, hun er så taget på ferie og jeg ligger lidt i gråzonen, idet min frist til at sende klagen videre til jer slutter i morgen. Men efter at have snakket med en af jer fra skatteankestyrelsen, sender jeg så alt det materiale til jer via denne mail, som jeg også har sendt til [person2] i skattestyrelsen i forbindelse med genoptagelsen. Hvis sagen bliver genoptaget af skattestyrelsen, skal jeg nok informere jer dette, så vi kan afslutte den hos jer. Men indtil videre afventer jeg på hun kommer tilbage og giver mig en tilbagemelding. Det vil sige at, skatteankestyrelsen ikke skal foretage sig noget endnu, indtil der er noget nyt fra Skattestyrelsen. Men grundet min frist er jeg nødt til at sende denne mail til jer, i tilfælde af, at [person2] kommer tilbage og så ikke genoptager sagen, så har i, i det mindste modtaget denne frist rettidigt.

Jeg vedhæfter det hele. Vil i være venlig og bekræfte modtagelsen af denne mail.

P.s. Excel arken er alle samtlige transaktioner fra 01.01.2016 til ca. midten af 2019 og alle dem markeret med gul tus er som Skattestyrelsen har vurderet denne sag ude fra. Over 99 % af dem har jeg kunne svare tilbage på, resten kunne jeg ikke huske. Der ligger gavebeviser fra mine forældre. Som jeg også har informeret Skattestyrelsen, er mine forældre pensionister, men har sammenlagt arbejdet i ca. 72 år. Der ligger 2 pdf filer fra noget overskydende skat jeg fik, som jeg lagde til side. Så er der forsiden til afgørelsen, så i kan se de nødvendige oplysninger. Ud fra dette kan i se at min frist er til d. 20.10.2020.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen for afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2016, 1. januar – 31. december 2017 og 1. januar – 31. december 2018 har forhøjet virksomhedens momstilsvar med henholdsvis 66.495 kr., 75.366 kr. og 50.200 kr., herunder om der er grundlag for fradrag for købsmoms.

Retsgrundlaget

Af momslovens § 3, stk. 1, fremgår følgende:

”Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.”

Bestemmelsen i momslovens § 3, stk. 1, implementerer momssystemdirektivets artikel 9, stk. 1.

Af artikel 9, stk. 1, fremgår følgende:

”Ved afgiftspligtig person forstås enhver, der selvstændigt og uanset stedet udøver økonomisk virksomhed uanset formålet med eller resultatet af den pågældende virksomhed.

Ved ”økonomisk virksomhed” forstås alle former for virksomhed som producent, handlende eller tjenesteyder, herunder minedrift og landbrug, samt virksomhed inden for liberale og dermed sidestillede erhverv. Ved økonomisk virksomhed forstås navnlig udnyttelse af materielle eller immaterielle goder med henblik på opnåelse af indtægter af en vis varig karakter.”

Begrebet afgiftspligtig person i momslovens § 3 er et EU-retligt begreb, der skal fortolkes i overensstemmelse med momssystemdirektivets artikel 9, stk. 1.

Af momslovens § 4, stk. 1, fremgår følgende:

”Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.”

Ved opgørelsen af afgiftstilsvaret kan afgiften for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, fradrages. Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1.

Det fremgår af momslovens § 55, at virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse.

Registrerede virksomheder skal, jf. § 82, til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 808 af 30/06/2015), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse 323 af 11. april 2011).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Af skatteforvaltningslovens §§ 31, stk. 1, og 32, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, 1. pkt., fremgår følgende:

Ӥ 31

Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 3. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes.

(...)

§ 32

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

(...)

3)Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

(...)

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt.

(...)”

Landsskatterettens bemærkninger

Landsskatteretten har i den sammenholdte skattesag med sagsnr. [sag1] vedrørende virksomhedens ejer fundet, at virksomhedens ejer har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed i indkomstårene 2016, 2017 og 2018.

Salgsmoms

Virksomheden har ikke angivet momstilsvar for afgiftsperioderne 2016, 2017 og 2018.

På baggrund af indsætninger på virksomhedens bankkonti med teksten ”kundekort”, Mobilepay, overførsler m.v. er virksomhedens omsætning skønsmæssig opgjort til henholdsvis 334.959 kr. og 223.109 kr. i afgiftsperioderne 2017 og 2018. Salgsmoms er beregnet med 25 % af beløbene og er opgjort til 83.740 kr. og 55.578 kr.

Der er ikke fremlagt regnskabsmateriale, som kan lægges til grund for virksomhedens omsætning, hvorfor retten finder, at det er med rette, at Skattestyrelsen har skønnet virksomhedens salgsmoms i afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2016, 1. januar – 31. december 2017 og 1. januar – 31. december 2018.

Retten har lagt vægt på, at der ikke i sagen er fremlagt oplysninger, der understøtter virksomhedens ejers påstand om, at Skattestyrelsens skønnede forhøjelser af salgsmoms for afgiftsperioderne 2017 og 2018 er urimelige eller beror på fejlagtige oplysninger.

Retten finder, at bankindsætningen den 29. januar 2016 på 10.986 kr. udgør allerede beskattede midler, da det af klagerens R75 fremgår, at han har modtaget 12.466 kr. som anden understøttelse fra A-kasse, og da det fremgår, at den indeholdte A-skat udgjorde 1.480 kr. Det udbetalte beløb udgør således 10.986 kr., hvilket stemmer overens med indsætningen på virksomhedens ejers konto. Skattestyrelsen har opgjort salgsmoms heraf til 2.197 kr.

Salgsmoms vedrørende bankindsætningen skal ikke indgå i momspligtig omsætning.

Retten finder, at bankindsætningen den 11. august 2016 på 319 kr. udgør allerede beskattede midler. Retten finder således, at indbetalingen, som kommer fra [virksomhed2], er en tilbagebetaling af for meget opkrævet fra forsyningsselskabet. Skattestyrelsen har opgjort salgsmoms heraf til 64 kr.

Salgsmoms vedrørende bankindsætningen skal ikke indgå i momspligtig omsætning.

Retten finder endvidere, at bankindsætningerne den 18. oktober 2017 og den 23. oktober 2017 på henholdsvis 1.101,45 kr. og 119,44 kr. fra [virksomhed3] udgør allerede beskattede midler. Det samme gør sig gældende med indsætningerne den 1. februar 2018 og den 9. marts 2018 med indsætninger på henholdsvis 879,75 kr. og 834,90 kr. fra [virksomhed4]. Skattestyrelsen har opgjort salgsmoms heraf med henholdsvis 220 kr. og 24 kr., i alt 244 kr. for 2017 og opgjort salgsmoms med henholdsvis 176 kr. og 167 kr., i alt 343 kr. for 2018.

Det fremgår af virksomhedens ejers kontoudtog, at der har været indkøb i disse forretninger. Det er rettens opfattelse, at ejeren har sandsynliggjort, at der ikke er tale om momspligtig omsætning, men tale om betaling for returnerede varer, som ikke skal indgå i erhvervsmæssig virksomhed.

Det er rettens opfattelse, at de resterende overførselstekster så som ”kundekort 4160 0124”, MobilePay eller overførsel m.v. indikerer, at der er tale om erhvervsmæssig indkomst. Der er lagt vægt på, at indsætningerne har haft et vist omfang og intensitet, idet der løbende over en længere periode på 3 år er indsat betydelige beløb i form af mange små og mellemstore beløb, som ikke er selvangivet.

At virksomheden først er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister den 12. december 2017, kan ikke føre til et andet resultat. Virksomhedens ejer har ikke godtgjort, at disse indsætninger på ejerens konti stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som ikke skal beskattes hos ejeren.

Retten har lagt vægt på, at kravene til regnskabsgrundlaget ikke er opfyldt, da virksomheden ikke har fremlagt regnskab eller regnskabsmateriale.

Det er rettens opfattelse, at de specifikke indsætninger opgjort på baggrund af private kontoudskrifter fra ejerens bank på 83.740 kr. og 55.578 kr. for afgiftsperioderne 2017 og 2018 vedrører momspligtig omsætning.

År Kvartal Beløb

2017 1. kvt. 22.740 kr.

2017 2. kvt. 12.300 kr.

2017 3. kvt. 24.473 kr.

2017 4. kvt. 23.983 kr.

I alt 83.496 kr.

2018 1. kvt. 25.044 kr.

2018 2. kvt. 4.830 kr.

2018 3. kvt. 12.020 kr.

2018 4. kvt. 13.540 kr.

I alt 55.434 kr.

Landsskatteretten ændrer på denne baggrund Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens salgsmoms for 4. kvartal 2017 fra 24.227 kr. til 23.983 kr. og for 1. kvartal 2018 fra 25.387 kr. til 25.044 kr.

Købsmoms

Skattestyrelsen har skønsmæssigt godkendt udgifter til købsmoms, da Skattestyrelsen har vurderet, at der har været udgifter forbundet med omsætningen. Skattestyrelsen har skønnet, at 10 % af omsætningen vedrører udgifter til varekøb på henholdsvis 29.531 kr., 33.496 kr. og 22.311 kr. i afgiftsperioderne 2016, 2017 og 2018. Købsmoms er beregnet med 25 % heraf og udgør henholdsvis 7.388 kr., 8.374 kr. og 5.578 kr. i afgiftsperioderne 2016, 2017 og 2018.

År Kvartal Beløb

2016 1. kvt. 1.334 kr.

2016 2. kvt. 1.316 kr.

2016 3. kvt. 938 kr.

2016 4. kvt. 3.801 kr.

I alt 7.388 kr.

2017 1. kvt. 2.274 kr.

2017 2. kvt. 1.230 kr.

2017 3. kvt. 2.447 kr.

2017 4. kvt. 2.423 kr.

I alt 8.374 kr.

2018 1. kvt. 2.539 kr.

2018 2. kvt. 483 kr.

2018 3. kvt. 1.202 kr.

2018 4. kvt. 1.354 kr.

I alt 5.578 kr.

Ved anmodning om fradrag i henhold til momslovens § 37 påhviler det virksomheden at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt. Det følger af momssystemdirektivet og EU-domstolens praksis, at den afgiftspligtige person er forpligtet til at fremlægge objektive beviser for, at varerne og tjenesteydelserne faktisk er blevet leveret til den pågældende af en anden afgiftspligtig person i et forudgående led i forbindelse med den pågældendes egne afgiftspligtige transaktioner, og at den pågældende faktisk har betalt moms heraf. Der kan således kun godkendes fradrag for udgifter, hvor der foreligger dokumentation herfor.

Virksomhedens ejer har ikke fremlagt dokumentation for afholdte udgifter.

Retten finder, at det er med urette, at Skattestyrelsen har fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms for afgiftsperioderne 2016, 2017 og 2018.

Der er henved henset til, at der ikke er fremlagt objektive beviser, der understøtter Skattestyrelsens skøn over afholdte udgifter i tilknytning til virksomheden, der berettiger til et momsfradrag.

Virksomheden har ikke fremlagt dokumentation for, at der er afholdt udgifter, der berettiger til momsfradrag. Der er ikke fremlagt fakturaer, underbilag eller anden dokumentation for afholdte udgifter, hvoraf det kan udledes, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, eller at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden. Bogføring, regnskab og kontospecifikationer alene anses ikke for tilstrækkelig dokumentation for et momsfradrag.

Retten kan således ikke godkende Skattestyrelsens skønsmæssige momsfradrag på henholdsvis 8.374 kr. og 5.578 kr. for afgiftsperioderne 2017 og 2018 ud fra en formodning om, at der er afholdt udgifter i virksomheden til generering af den angivne omsætning. Det er nødvendigt for godkendelse af momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag.

Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, hvilket virksomheden ikke har fremlagt. Retten finder herefter, at betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 ikke er opfyldt.

Der henvises til SKM2021.456.LSR, hvor Landsskatteretten lagde vægt på, at godkendelse af fradrag for købsmoms forudsætter, at der er fremlagt dokumentation, der opfylder betingelserne for momsfradrag i momsloven og i henhold til EU-retten.

Retten finder på den baggrund, at fradrag for købsmoms nedsættes til 0 kr. for 2017 og 2018.

På baggrund af ovennævnte ændrer Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse, hvorved virksomhedens salgsmoms for 2017 og 2018 nedsættes med henholdsvis (220 kr. + 24 kr.) 244 kr. og (176 kr. -167 kr.) 343 kr.

Retten nedsætter Skattestyrelsens opgjorte salgsmoms for 2017 fra 83.740 kr. (83.740 kr. – 244 kr.) til 83.496 kr. og 55.777 kr. (55.777 kr. – 343 kr.) til 55.434 kr.

Formalitet – genoptagelse af afgiftsperioderne i 2016:

Skattestyrelsen kan ikke sende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftssvaret senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen.

Skattestyrelsens varsling om ændringer af momstilsvaret for afgiftsperioderne 1., 2., 3. og 4. kvartal 2016 er foretaget efter udløbet af de ordinære ansættelsesfrister efter skatteforvaltningslovens § 31.

Skattestyrelsen kan derfor kun genoptage virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne i 2016, hvis betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-4, er opfyldt.

Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, kan afgiftstilsvar fastsættes eller ændres efter udløbet af de ordinære ansættelsesfrister, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan endvidere kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31.

Retten finder, at virksomhedens ejer ved at undlade at angive virksomhedens momstilsvar har handlet mindst groft uagtsomt.

Grundlaget for ekstraordinær genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1. nr. 3, er således til stede.

Højesteret fastslog ved dom af 30. august 2018, gengivet i SKM2018.481.HR., at kundskabstidspunktet må anses for at være det tidspunkt, hvor SKAT er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5. Der kan ligeledes henvises til Højesterets dom af 26. september 2018, gengivet i SKM2018.520.HR.

Skattestyrelsen har ekstraordinært genoptaget virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1., 2., 3, og 4. kvartal 2016 efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, hvor Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen har modtaget de sidste oplysninger til sagen fra banken den 7. februar 2020. Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar for perioderne 1. – 4. kvartal 2016 med henholdsvis 12.007 kr., 11.842 kr., 8.437 kr. og 34.202 kr. på baggrund af de modtagne kontoudskrifter.

For at Skattestyrelsen kan genoptage afgiftsperioderne ekstraordinært, skal forslag til afgørelsen således være udsendt inden 6 måneder efter, at Skattestyrelsen har fået kendskab til det forhold, der begrunder ekstraordinær genoptagelse. Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen den 28. juni 2019 modtog de forespurgte kontoudskrifter m.v. fra banken. Den 5. februar 2019 blev virksomhedens ejers bank forespurgt om endnu en konto. Oplysning om denne konto, som er et banklån, hvor der alene er kontobevægelser i form af betaling af afdrag og rentetilskrivning, blev modtaget den 7. februar 2020. Skattestyrelsen har ikke anvendt oplysninger fra denne konto til at forhøje virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne i 2016, 2017 og 2018.

På baggrund af ovenstående finder retten, at Skattestyrelsen den 28. juni 2019 kom til kundskab om de relevante oplysninger, der dannede grundlag for de foretagne forhøjelser af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne i 2016, 2017 og 2018.

Skattestyrelsen fremsendte forslag til afgørelse den 20. juli 2020, hvorfor 6 måneders fristen efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, ikke er overholdt for afgiftsperioderne 1., 2., 3. og 4 kvartal 2016.

Momstilsvaret for 2016 er opgjort til 66.495 kr.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse vedrørende virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 2016 fra 66.495 kr. til 0 kr.