Kendelse af 24-10-2023 - indlagt i TaxCons database den 23-11-2023

Journalnr. 20-0094461

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Virksomhedens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

1. halvår 2017

Forhøjelse af salgsmoms

111.122 kr.

0 kr.

Hjemvist

2. halvår 2017

Forhøjelse af salgsmoms

111.123 kr.

0 kr.

Hjemvist

1. halvår 2018

Forhøjelse af salgsmoms

104.241 kr.

0 kr.

Hjemvist

2. halvår 2018

Forhøjelse af salgsmoms

104.242 kr.

0 kr.

Hjemvist

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at virksomheden, [virksomhed1], i perioden 1. december 2015 til 30. december 2018 har været registreret under CVR-nr: [...1]. Virksomheden var registreret under branchekoden ”561020 Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v.”

Der er for virksomheden indberettet 1.553.861 kr. i omsætning for indkomståret 2017 og 1.888.285 kr. i omsætning for indkomståret 2018.

Indehaveren har for indkomståret 2017 indberettet følgende salgsmoms:

Momsoplysninger (Hele tusinde)

1. kvt.

2. kvt.

3. kvt.

4. kvt.

Total

Salgsmoms

91.000 kr.

96.000 kr.

90.000 kr.

110.000 kr.

388.464 kr.

Beregnet omsætning (moms)

1.553.856 kr.

Indehaveren har for indkomståret 2018 indberettet følgende salgsmoms:

Momsoplysninger (Hele tusinde)

1. kvt.

2. kvt.

3. kvt.

4. kvt.

Total

Salgsmoms

0 kr.

226.000 kr.

0 kr.

245.000 kr.

472.071 kr.

Beregnet omsætning (moms)

1.888.284 kr.

Skattestyrelsen har indkaldt kontoudtog fra bank og pengeinstitutter for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2018 for bl.a. følgende konti:

[finans1], reg. nr. [...], kontonr. [...70]
[finans2], reg. nr. [...], kontonr. [...65]
[finans2], reg. nr. [...], kontonr. [...73]

Det fremgår af bankkontoudtogene for indehaverens bankkonti hos [finans2], at der har været indsætninger med betalingskort for i alt 4.108.738 kr., som fordeler sig med henholdsvis 1.840.267 kr. i 2017 og 2.268.471 kr. i 2018. Indsætningerne fremgår blandt andet med posteringsteksterne ”DKFLX” og ”FNR”.

Der fremgår endvidere af bankkontoudtoget for indehaverens bankkonto [...]-[...65], at der har været kontantindsætninger for henholdsvis 114.800 kr. i 2017 og 118.870 kr. i 2018. Der er 35 kontantindsætninger på mellem 1.500 kr. og 40.000 kr.

Af indehaverens bankkonto ved [finans1], konto [...70], er der ligeledes kontantindsætninger. Kontantindsætningerne udgør i alt 273.850 kr., som fordeler sig med henholdsvis 171.000 kr. i 2017 og 102.850 kr. i 2018.

Indehaveren har for virksomheden indberettet løntimer for henholdsvis 1.226 timer i 2017 og 1.767 timer i 2018. Indehaveren har haft mellem 5 og 7 personer ansat hver måned. Antallet af de udbetalte timer fordeles således:

Timer 2017

Timesats 2017

Timer 2018

Timesats 2018

1 person

-

-

113 timer

127,43 kr.

5 personer

928 timer

60,00 kr.

1.296 timer

60,00 kr.

1 person

76 timer

85,00 kr.

67 timer

85,00 kr.

1 person

222 timer

55,00 kr.

291 timer

55,00 kr.

I alt

1.226 timer

1.767 timer

Indehaveren har i klagen af 3. november 2020 tilkendegivet, at virksomheden havde åbningstid fra 11:30-21:00 alle dage i ugen, svarende til 9,5 time pr. åbningsdag.

Skattestyrelsen har skønsmæssigt ansat helligdage og andre lukkedage til to uger om året. Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens åbne timer til 3.325 per år.

Skattestyrelsen har beregnet et samlet timebehov på i alt 9.975 timer per år.

Skattestyrelsen har på baggrund af ovenstående vurderet, at der har været udeholdt indtægter i virksomheden til betaling af lønninger.

Det fremgår af overenskomsten for hotel og restaurationspersonale, at timelønnen uden tillæg i 2020 var 127,24 kr. Skattestyrelsen har taget udgangspunkt i en sats på 127 kr.

Skattestyrelsen har skønnet en yderligere omsætning i indkomstårene 2017 og 2018 svarer til henholdsvis 888.878 kr. ekskl. moms og 833.933 kr. ekskl. moms.

Der er givet et fradrag i overskud af virksomhed svarende til forhøjelsen af resultat af virksomhed. Der er derfor ikke sket korrektion af de selvangivne resultater for indkomstårene 2017 og 2018.

Indehaveren har i forbindelse med klagen fremsendt skærmprint af den nuværende virksomheds hjemmeside, hvoraf det fremgår, at der ikke sker udbringning i virksomheden.

Indehaveren har endvidere i forbindelse med bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse fremsendt årsregnskab for indkomstårene 2016, 2017 og 2018. Det fremgår af årsregnskabet for indkomståret 2017, at der har været udgifter til lønninger på 79.450 kr. Det fremgår af årsregnskabet for indkomståret 2018, at der har været udgifter til lønninger på 114.340 kr.

Det fremgår af indehaverens personlige skatteoplysninger, R75, for indkomståret 2018, at indehaveren den 25. maj 2018 anskaffer sig en sekundær bil, en Peugeot 107 med registreringsnummer [reg.nr.1], som indehaveren står som ejer af. Indehaveren har endvidere en Audi A6 med registreringsnummer [reg.nr.2], som indehaveren står som ejer og bruger af. Indehaveren solgte bilerne henholdsvis den 29. juli 2019 og den 1. marts 2019. Bilerne står anført med anvendelsen privat personkørsel.

Det fremgår endvidere af virksomhedens årsregnskab, at der i indkomstårene 2017 og 2018 er fratrukket henholdsvis 7.042,11 kr. og 2.836,74 kr. vedrørende regnskabsposten ”bilens driftsomkostninger”.

Indehaveren har ved siden af ejerskabet af [virksomhed1], været ansat som vagt. Der er indberettet samlet 2.396 arbejdstimer i indkomståret 2017 og 2.087 arbejdstimer i indkomståret 2018 vedrørende vagtgerningerne. Indehaveren har endvidere indberettet befordringsforhold for samlet 54.162 km i indkomståret 2017 og 51.839 km i indkomståret 2018.

Indehaveren har den 7. maj 2023 fremsendt materiale i forbindelse med klagesagens behandling. Indehaveren har fremsendt lønseddel for perioden 1. november 2018 – 30. november 2018 og 1. december 2018 – 31. december 2018 for lønmodtager [[person1]] samt lønmodtager [[person2]]. Af de fremsendte lønsedler fremgår, at lønmodtagerne har en timeløn på 60 kr. og at der er afregnet A-Skat med 38 % af beregningsgrundlaget.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med henholdsvis 111.122 kr. i 1. halvår 2017, 111.123 kr. i 2. halvår 2017, 104.241 kr. i 1. halvår 2018 og 104.242 kr. i 2. halvår 2018.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

1.3. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Du er pligtig til, at selvangive din indkomst efter skattekontrollovens § 1, stk. 1 (§2, stk. 1 for 2018). Du har selvangivet resultat af personlig virksomhed. Vi har indkaldt grundlaget for den selvangivne indkomst. Da du ikke har fremsendt det ønskede materiale kan vi efter skattekontrollovens § 5, stk. 3 og § 74, stk. 1 (§ 6, stk. 3 for 2018) foretage en skønsmæssig ansættelse af din skattepligtige indkomst.

Tilsvarende gælder for afgifter, som du er pligtig til at angive efter udløbet af hver afgiftsperiode, jævnfør momslovens § 57, stk. 1. Du har for både 2017 og 2018 angivet moms halvårligt. Du har imidlertid ikke fremsendt det indkaldte materiale, som du er pligtig til efter momslovens § 74, stk. 5, hvorfor vi kan foretage en skønsmæssig ansættelse af dit afgiftstilsvar efter opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Vi har derfor i stedet taget udgangspunkt i det foreliggende grundlag, som består af dine indberetninger til Skattestyrelsen, samt modtagne kontoudtog fra [finans3], [finans1] og [finans2]. Dette er eneste grundlag, vi har til vurdering af de angivne oplysninger.

I og med du ikke har reageret på vores henvendelser, har vi ikke kunnet få afklaret om du har arbejdet i virksomheden, og i givet fald hvor meget. Vi har lagt til grund for vores skønsmæssige ansættelse, at du ikke selv arbejder på fuldtid i restauranten. Du har en fuldtidsansættelse i både indkomståret 2017 og 2018 i henhold til det af dine arbejdsgivere indberettede ATP-bidrag. I henhold til disse indberetninger er du fuldtidsforsikret. Herudover har du selvangivet befordringsfradrag for strækningen [by1] – [by2] for langt de fleste dage, hvor du har haft kørsel. Det kan ikke afvises, at du også deltager i driften, men dette anser vi alene for værende i mindre omfang, da du arbejder fuldtid og har haft en ikke ubetydelig kørsel i forbindelse hermed, som der ligeledes skal tages hensyn til ved vurderingen af, om du har haft mulighed for at deltage i din personlige virksomhed.

Vi har derfor taget udgangspunkt i den nuværende virksomheds åbningstider. Vi er bekendt med, at din virksomhed er ophørt den 30. december 2018, men den nuværende virksomhed vurderer vi, at være sammenlignelig i forhold til din virksomhed. Vi har i den forbindelse konstateret, at restauranten har åbent 9,5 time om dagen, alle ugens dage. Åbningstiden er fra kl. 11:30 til 21:00. Helligedage og andre lukkedage er skønsmæssigt ansat til to uger om året. Det betyder, at der i alt er 350 dage med åbning om året af 9,5 time pr. dag, hvilket svarer til 3.325 timers åbning per år.

Det fremgår af hjemmesiden – [...dk] (nuværende virksomhed) - at der sker udbringning af mad. Da du ikke har reageret på vores henvendelser, har vi lagt til grund, at dette også har været tilfældet tidligere. Det ses ikke, at der er begrænsninger på tidsrummet for udbringning. Herudover vurderer vi, at der er behov for to personer i restauranten i åbningstiden. En person til ekspedition og assistance i køkkenet, samt en person der udelukkende er i køkkenet. Dermed er der behov for tre ansatte i åbningstiden. Dette giver et samlet timebehov for at servicere kunder på i alt 9.975 timer (3.325 timer x tre personer) per år.

Ifølge ovenstående har du angivet lønninger for henholdsvis 1.226 timer i 2017 og 1.767 timer i 2018. Dette er vores vurdering, at det ikke et tilstrækkeligt til, at kunne holde åbent med alene en person i restauranten i åbningstiden – 3.325 timer om året. Din mulighed for, at være tilstede i åbningstiden er for begrænset til, at der alene behøver at være en person tilstede i åbningstiden.

Dette er i tråd med SKM 2016.9.BR, hvor det blev konkluderet, at indehaveren ikke kunne drive rengøringsvirksomheden alene. For din virksomheds vedkommende er det ikke sædvanligt, at der bliver anvendt underleverandører, hvorfor assistancen efter vores vurdering alene kan være lønansatte personer.

Vi vurderer derfor på grundlag heraf, at der er udeholdt indtægter i virksomheden til betaling af lønninger. Baggrunden herfor er, at der ikke er modtaget regnskabsmateriale, og vi ikke kan se, at åbningstider og antallet af ansatte matcher.

Det er desuden ikke muligt at vurdere på det foreliggende grundlag, at alle indtægter (kontanter) i kassen er blevet indsat i banken. Der er alene kontantindsætninger i banken på 285.800 kr. i 2017 og 221.600 kr. i 2018. Dette svarer af den samlede omsætning ifølge regnskabstallene til mellem 9,4 % og 13,4 % af omsætningen. Samtidig ses det ikke, at der er mobilepayindsætninger.

Tallene virker usædvanlige henset til branchen, henset til at der sker udbringning af mad, og udviklingen i samfundet, hvor mobilepay bliver anvendt mere og mere til småbetalinger. Ved udbringning vil der også være flere kontantbetalinger og mobilepaybetalinger end ved salg i restauranten.

Ifølge overenskomsten for hotel og restaurationspersonale, så er timelønnen uden tillæg i 2020 på 127,24. Vi har derfor taget udgangspunkt i en sats på 127 kr., som indeholder tillæg efter overenskomsten. Ved en omregning af de manglende timer til bemanding af restauranten til omsætning, vil der være en yderligere omsætning i virksomheden på følgende:

Indkomståret 2017: 9.975 timer – 1.226 timer = 8.749 timer a DKK 127 =

1.111.123 kr.

Heraf moms – efterangivelse

222.245 kr.

Ændring af overskud af virksomhed

888.878 kr.

Indkomståret 2018: 9.975 timer – 1.767 timer = 8.208 timer a DKK 127 =

1.042.416 kr.

Heraf moms – efterangivelse

208.483 kr.

Ændring af overskud af virksomhed

833.933 kr.

Herefter vil der i henhold til de foreliggende regnskabsoplysninger være følgende nøgletal for virksomheden under forudsætning af, at vareforbruget accepteres på det foreliggende grundlag.

Omsætning ifølge regnskabstal og momstal

1.553.861 kr.

Yderligere omsætning til betaling af lønninger

888.878 kr.

Reguleret omsætning for 2017

2.442.739 kr.

Vareforbrug ifølge regnskabstal

1.051.258 kr.

Bruttofortjeneste

1.391.481 kr.

Omsætning ifølge regnskabstal og momstal

1.888.285 kr.

Yderligere omsætning til betaling af lønninger

833.933 kr.

Reguleret omsætning for 2018

2.722.218 kr.

Vareforbrug ifølge regnskabet

1.213.619 kr.

Bruttofortjeneste

1.508.599 kr.

Dette svarer til en bruttoavance på mellem 55,5 % og 56,2 %. Ifølge Danmarks statistik var bruttoavancen i 2017 gennemsnitligt 66,1 % - www.retsinformation.dk).

Betaling af afgift påhviler i henhold til momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt., den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet.

Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden samt værdien af de leverancer, der efter §§ 14-21d eller § 34 er fritaget for afgift. Det fremgår af momslovens § 57, stk. 1, 1. pkt.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Den konkrete sag

Landsskatteretten har ved afgørelse af dags dato hjemvist Skattestyrelsens afgørelse vedrørende skønnet forhøjelse af omsætningen i virksomheden til fornyet behandling af skønnet. Der henvises til Landsskatterettens sagsnr. [sag1].

Landsskatteretten har i ovennævnte afgørelse fundet, at der har været udeholdt kontantomsætning i kontrolperioden, men at Skattestyrelsens skøn over omsætning og lønudgifter beror på et forkert grundlag.

Som konsekvens af Landsskatterettens afgørelse i [sag1], hjemviser Landsskatteretten nærværende afgørelse til fornyet behandling. Skønnet over forhøjelsen af virksomhedens momstilsvar skal tage foretages på baggrund af ændringerne af virksomhedens omsætning.

Landsskatteretten hjemviser Skattestyrelsens afgørelse.