Kendelse af 22-06-2022 - indlagt i TaxCons database den 31-07-2022

Journalnr. 20-0079359

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Virksomhedens

opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 1. halvår 2016

Forhøjelse af salgsmoms

103.289 kr.

99.964 kr.

103.289 kr.

Afgiftsperioden 2. halvår 2016

Fradrag for købsmoms - rejseudgifter

0 kr.

654 kr.

0 kr.

Forhøjelse af salgsmoms

42.137 kr.

42.037 kr.

42.137 kr.

Afgiftsperioden 1. halvår 2017

Forhøjelse af salgsmoms

3.360 kr.

700 kr.

3.360 kr.

Afgiftsperioden 2. halvår 2017

Forhøjelse af salgsmoms

24.548 kr.

21.948 kr.

24.548 kr.

Afgiftsperioden 1. halvår 2018

Forhøjelse af salgsmoms

12.390 kr.

7.200 kr.

12.390 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale virksomhedsregister (CVR), at virksomheden i perioden den 22. august 2006 til virksomhedens ophør den 12. marts 2018 blev drevet som enkeltmandsvirksomheden ”[virksomhed1]”, CVR-nr. [...1], under branchekode 741010 ”Industriel design og produktdesign”, og bibranchekode 361410 ”Fremstilling af andre møbler til boliger.”

Virksomheden var i afgiftsperioden 1. januar 2016 til 12. marts 2018 momsregistreret med halvårlig afregningsperiode.

Virksomheden har oplyst følgende moms:

1. halvår 2016

2. halvår 2016

1. halvår 2017

2. halvår 2017

1. halvår 2018

Salgsmoms

0

0

0

111.731

0

Købsmoms

108.967

Moms i alt

0

0

0

2.764

0

Virksomhedsindehaveren har den 30. januar 2018 oprettet virksomheden [virksomhed2] ApS, CVR-nr. [...2], under branchekode 741010 ”Industriel design og produktdesign”.

Skattestyrelsen har den 30. april 2020 fremsendt forslag til afgørelse, og har den 23. juni 2020 truffet afgørelse i overensstemmelse hermed.

Skattestyrelsen har modtaget regnskab, bilag og bankkontoudtog for 2017, opgørelse af omsætning, udgifter og moms udarbejdet af virksomhedens repræsentant på baggrund af bankkontoudtog for 2016, og regnskab, bogføring, udvalgte bilag, bankkontoudtog samt mellemregningskonto for 2018.

Skattestyrelsen har den 20. april 2020 modtaget svar fra virksomhedsindehaveren vedrørende en række spørgsmål omkring virksomhedens aktivitet, herunder om virksomheden har indtægter fra møbeldesigns og virksomhedsindehaverens deltagelse i [messe] messen.

Skattestyrelsen har konstateret en række indsætninger på virksomhedsindehaverens bankkonto i [finans1], kontonr. [...22], som kan henføres til virksomheden. På bankkontoen er bl.a. indsat følgende beløb:

Dato

Beløb inkl. moms

Beløb ekskl. moms

Beskrivelse

18-04-2016

15.000,00 kr.

12.000,00 kr.

?B?

Vi har modtaget ovennævnte indbetaling fra:

Musiker

?R.B?

?Adresse udeladt?

04-05-2016

1.625,00 kr.

1.300,00 kr.

MobilePay: ?S.H?

Modtaget: 04.05.2016 00:27

Gebyr: 0,00

MobilePay: ?S.H?

Mobilnummer: +45 [...]

BetalingsID: [...07]

Besked: 52x25 >x1.25 = 1625

26-12-2016

500,00 kr.

400,00 kr.

MobilePay: ?M.K:N?

Modtaget: 26.12.2016 12:42

Mobilnummer: +45 [...]

BetalingsID: [...83]

Besked: Køkeskab

07-01-2017

6.500,00 kr.

5.400,00 kr.

Fra ?C? [...]

?C.S.J?

23-01-2017

2.000,00 kr.

1.600,00 kr.

MobilePay ?L.V?

Modtaget: 23.01.2017 16:18

Gebyr: 0,00

MobilePay bruger: ?L.V?

Mobilnummer: +45 [...]

BetalingsID: [...73]

27-02-2017

4.800,00 kr.

3.840,00 kr.

Hallo

Vi har modtaget ovennævnte indbetaling fra:

HR.

?H.S?

?Adresse udeladt?

15-11-2017

13.000,00 kr.

10.400,00 kr.

Kundekort [...]92

26-01-2018

5.650,00 kr.

4.520,00 kr.

Kundekort [...]38

02-02-2018

600,00 kr.

480,00 kr.

Krydsfiner [...]

Vi har modtaget ovennævnte indbetaling fra: ?S.T.B?

c/o [...]

?Adresse udeladt?

05-03-2018

3.000,00 kr.

2.400,00 kr.

Overførsel

[virksomhed3] APS

?Adresse udeladt?

18-03-2018

3.800,00 kr.

3.040,00 kr.

MobilePay: ?A.V?

Modtaget: 18.03.2018 15:11

Gebyr: 0,00

MobilePay bruger: ?A.V?

Mobilnummer: +45 [...]

BetalingsID: [...38]

20-03-2018

2.500,00 kr.

2.000,00 kr.

MobilePay: ?M.B?

Modtaget: 20.03.2018 15:50

Gebyr: 0,00

MobilePay bruger: ?M.B?

Mobilnummer: +45 [...]

BetalingsID: [...90]

Besked: ?M?

20-03-2018

1.600,00 kr.

1.280,00 kr.

MobilePay: ?J?

Modtaget: 20.03.2018 16:02

Gebyr: 0,00

MobilePay bruger: ?J?

Mobilnummer: +45 [...]

BetalingsID: [...62]

22-03-2018

8.800,00 kr.

7.040,00 kr.

MobilePay: ?A.K?

Modtaget: 22.03.2018 13:09

Gebyr: 0,00

MobilePay bruger: ?A.K?

Mobilnummer: +45 [...]

BetalingsID: [...19]

Skattestyrelsen har samlet konstateret udgifter på i alt 33.158 kr. uden moms og 3.271 kr. inkl. moms i det af virksomhedsindehaveren fremsendte Excel ark vedrørende virksomhedens omsætning for indkomståret 2016, som de ikke har anset som fradragsberettigede udgifter.

Det fremgår af virksomhedsindehaverens bankkontoudtog, at beløbene, som repræsentanten har trukket fra som udgifter i det fremsendte Excel ark, vedrører fortæring (restaurationskøb og køb i supermarkeder, udgifter afholdt i [virksomhed4]), ophold, transport herunder i form af taxikørsel og kontanthævninger afholdt i Sverige, betalinger i [by1], [by2] og [by3].

Skattestyrelsen har oplyst, at virksomhedsindehaveren er uddannet møbeldesigner og snedker. Det fremgår endvidere af Skattestyrelsens oplysninger, at virksomhedsindehaveren har haft et samarbejde med en finsk designer, ?S.K?, og at virksomhedsindehaveren sammen med denne havde en fælles stand ”[...]” på [messe] i Sverige den 9. til 13. februar 2016 med henblik på at fremvise prototyper af møbeldesigns.

Det fremgår af oplysninger fremlagt for Skattestyrelsen, at der ingen indtægter har været ved salg af møbler eller royalty indtægter i indkomstårene 2016 til 2018 i virksomheden.

Det fremgår af de fremlagte regnskaber, underliggende bilagsmateriale og fakturaer, at indtægterne i virksomheden i indkomståret 2016 hidrører fra snedker/tømrerarbejder. For en del af de fremlagte fakturaer fremgår det, at virksomheden har udlejet maskiner og udført tømmerarbejde under navnet ”[virksomhed5]”.

Der er ikke fremlagt yderligere dokumentation i sagen.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med hhv. 103.289 kr., 42.137 kr., 3.360 kr., 24.548 kr. og 12.390 kr. for 1. og 2. halvår 2016 og 2017, 1. halvår 2018.

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens købsmoms med hhv. 58.236 kr., 31.414 kr. for 1. og 2. halvår 2016, og nedsat virksomhedens købsmoms med 12.162 kr. for 2. halvår 2016.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Du skal over for Skattestyrelsen årligt oplyse din indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ. Det står i den tidligere gældende skattekontrollovs § 1, stk. 1, 1. pkt., (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013), der er gældende for indkomstårene 2016 – 2017. Det står i den gældende skattekontrollovs § 2, stk. 1. 1. pkt. for indkomståret 2018.

Du skal som erhvervsdrivende udarbejde et skattemæssigt årsregnskab som grundlag for selvangivelsen/oplysningsskemaet. Regnskabet skal opfylde de krav, der er fastsat af Skatteministeren. Det står i skattekontrollovens § 6, stk. 2, nr. 1 for indkomståret 2018 og i § 3, stk. 1 for indkomstårene 2016 – 2017 (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013).

Vi kan bede om skatteregnskabet efter reglerne i § 6 i mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (mindstekravsbekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006 vedrørende indkomstårene 2016 – 2017 og bekendtgørelse nr. 1296 af 14. november 2018 for indkomståret 2018).

For at et regnskab skal kunne anses for tilstrækkelig dokumentation for opgørelsen af den skattepligtige indkomst og for størrelsen af momstilsvaret, må det som udgangspunkt forudsættes, at

regnskabet er udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab efter virksomhedens art og omfang. De nærmere krav, der stilles til at føre og afstemme et kasseregnskab, fremgår af bogføringsloven samt mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder.

Du skal sende dit regnskabsmateriale til os, når vi beder om det. Det står i skattekontrollovens § 53, stk. 1 for indkomståret 2018 og den tidligere gældende skattekontrollovs § 6, stk. 1 for indkomstårene 2016 – 2017.

Vi kan bede om skatteregnskabet efter reglerne i § 6 i mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (mindstekravsbekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006 vedrørende indkomstårene 2016 – 2017 og bekendtgørelse nr. 1296 af 14. november 2018 for indkomståret 2018).

For at et regnskab skal kunne anses for tilstrækkelig dokumentation for opgørelsen af den skattepligtige indkomst og for størrelsen af momstilsvaret, må det som udgangspunkt forudsættes, at

regnskabet er udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab efter virksomhedens art og omfang. De nærmere krav, der stilles til at føre og afstemme et kasseregnskab, fremgår af bogføringsloven samt mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder.

Du skal sende dit regnskabsmateriale til os, når vi beder om det. Det står i skattekontrollovens § 53, stk. 1 for indkomståret 2018 og den tidligere gældende skattekontrollovs § 6, stk. 1 for indkomstårene 2016 – 2017.

Som udgangspunkt er al indkomst skattepligtig. Det gælder både engangsindtægter og løbende indtægter. Det står i statsskattelovens § 4, stk. 1.

Du har selvangivet 0 kr. i resultat af virksomhed for 2016. Virksomheden har oplyst 0 kr. i moms (nulangivelser) for 1. og 2. halvår 2016.

CVR-nr. [...1]

1. halvår 2016

2. halvår 2016

Salgsmoms

0

0

Købsmoms

Moms i alt

0

0

Din repræsentant har sendt os virksomhedens regnskab og diverse salgs- og købsbilag for 2016.

Der er for 2016 indsendt et excel ark med opstillede tal for hver måned og virksomheden samlede resultat. Vi har desuden modtaget diverse salgs- og købsbilag samt bankkontoudtog.

Virksomhedens resultat har I under vores kontrol opgjort til:

Omsætning

430.832 kr.

Udgifter

434.177 kr.

Årets resultat

-3.345 kr.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Der er ikke ført et kasseregnskab. Regnskabet/opgørelsen af virksomhedens resultat skal på en klar og overskuelig måde kunne danne grundlag for vores kontrol af skatten og kontrol med momsens rigtige beregning. De oplysninger, som indgår i grundlaget skal kunne udledes af bogføringen eller af specifikationer i tilknytning hertil. Bogføringen skal tilrettelægges, så alle registreringer kan følges til de skatte- og momsmæssige opgørelser. De skatte- og momsmæssige opgørelser skal kunne opløses i de bogførte registreringer, hvoraf de er sammensat. Reglerne fremgår af bogføringslovens §§ 6 – 9 og momsbekendtgørelsens §§ 72 og 73. Se i øvrigt mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder.

Vi har ikke umiddelbart kunne følge virksomhedens registreringer og kunnet opløse disse. Der er ikke ført bilagsnumre i det indsendte ark. Vi har derfor ikke umiddelbart kunnet følge registreringerne til bilag m.v. Det er vores opfattelse, at excel arket er opstillet delvis på baggrund af bevægelser på din private bankkonto nr. [...22], hvor du har påtegnet indsætninger og hævninger. Se kontoudtog under bilag 15.

Du har selvangivet 18.357 kr. i overskud af virksomhed for 2017. Virksomheden har oplyst 0 kr. i moms for 1. halvår 2017 og der er sendt en efterangivelse for 2. halvår 2017, hvor momsen er opgjort til:

CVR-nr. [...1]

1. halvår 2017

2. halvår 2017

Salgsmoms

0

111.731

Købsmoms

108.967

Moms i alt

0

2.764

Din repræsentant har sendt os virksomhedens regnskab, bogføring og bilag for 2017.

Du har ikke oplyst resultat af personlig erhvervsmæssig drevet virksomhed for 2018. Du har afmeldt din virksomhed [virksomhed1], CVR-nr. [...1] som ophørt pr. 12.03.2018. Virksomheden har oplyst 0 kr. i moms for 1. halvår 2018. Du har oprettet selskabet [virksomhed6] IVS den 30.01.2018.

Du har modtaget en online årsopgørelse for indkomståret 2018. Dvs. du har ikke modtaget et oplysningsskema (tidligere benævnt en udvidet selvangivelse) for selvstændige erhvervsdrivende. Du har ikke foretaget rettelser til din årsopgørelse for 2018. Det er dit ansvar at oplyse din indkomst. Du har pligt til at kontakte os inden 4 uger efter modtagelsen af årsopgørelsen, hvis grundlaget for din er for lav. Det står i skattekontrollovens § 83, stk. 1. Du har ikke reageret på, at ansættelsen af indkomsten var for lav.

Du har ikke sendt os regnskabsoplysningerne for 2018 vedrørende virksomheden [virksomhed1].

Det er vores opfattelse, at vi kan fastsætte din indkomst og din moms efter et skøn.

Reglerne om indkomstskøn for indkomstårene 2016 og 2017 står i skattekontrollovens § 53, stk. 3 og i den tidligere skattekontrollovs § 5, stk. 3, jf. § 3, stk. 4 og § 6, stk. 1 og 6 (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013). For indkomståret 2018 står reglen i skattekontrollovens § 53, stk. 3 og § 74, jf. § 6, stk. 3.

Reglen om skønsmæssig fastsættelse af virksomhedens moms for 2016 – 2018 står i opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Det er vores opfattelse, at du i 2016 – 2018 har haft skattepligtig indkomst inkl. moms i form af omsætning fra selvstændig virksomhed, som du har undladt at selvangive eller i øvrigt at underrette os om. Vi har desuden tilsidesat virksomhedens regnskabsgrundlag for 2016.

1.4.1 Ændringer oplyst virksomhedsresultat og moms for 2016 samt ændringer indtægter og salgsmoms for 2016 – 2018

Skatte- og momsmæssige ændringer vedrørende sammentællingskontrol m.v. af opgjort resultat af virksomhed og moms i det indsendte ark for 2016

Der er i forbindelse med vores afstemning af jeres oplyste tal for resultat af virksomhed og moms for 2016 foretaget en basal sammentællingskontrol m.v.

Vi har kontrolleret opgjort salg og udgifter samt moms inden der er foretaget en revisionsmæssig gennemgang af grundlaget for oplyst resultat af virksomhed og moms for 2016 under vores kontrol.

Skattestyrelsens efterkontrol af jeres indsendte opgørelse:

Salg

Udgifter u/moms

Udgifter m/moms

Husleje

Depositum

Resultat i alt

I alt ekskl. moms

443.605,31

64.658,52

384.811,03

31.498,93

-37.363

Oplyst i excel ark

430.832,31

49.718,73

369.652,78

14.805,00

28.000,00

-3.344

Difference

12.773,00

14.939,79

15.158,25

16.693,83

-34.019

Salgsmoms

110.708

Købsmoms

96.203

Momstilsvar

14.699

Oplyst i excel ark

107.708

92.413

15.295

Difference

3.193

Difference

3.790

Difference

596

Differencerne opstår ved sammentællingsfejl og kolonne fejl i det indsendte excelark med opgørelse af virksomhedens resultat og moms. Fejlene kan specificeres således:

1. sammentællingsfejl i udgiftskolonnerne i indsendt excel ark

Udgifter u/moms (ikke momsbelagte) angivet i det indsendte ark har vi sammentalt til 66.279,15 kr. mod opgjort i jeres ark til 49.718,73 kr. svarende til en difference på 16.560,42 kr. (yderligere udgifter).

Udgifter m/moms udgør ifølge vores sammentælling af jeres indsendte tal 397.265,66 kr. ekskl. moms og købsmomsen er sammentalt til 99.316,41 kr. I arket er tallene oplyst til 369.652,78 kr. ekskl. moms og købsmoms til 92.413,19 kr.

Yderligere ikke medregnede udgifter m/moms udgør derfor 27.612,88 kr. ekskl. moms (yderligere underskud) og yderligere købsmoms på 6.903,22 kr.

Husleje u/moms (ikke momsbelagt) er samlet oplyst i det indsendte excel ark til 14.805,00 kr. Vi har sammentalt beløbet til 32.063,44 kr. Yderligere huslejeudgifter u/moms udgør 17.258,44 kr.

2. Kolonne fejl, hvor enkelte af april/maj måneds indtægter og udgifter ikke er talt med i kolonnen i indsendt excel ark:

Følgende tal i det indsendte excel ark for 2016 er ikke medregnet i jeres sammentællinger for april/maj måned 2016:

Salg inkl. moms

Salg ekskl. moms

Salgsmoms

23.966,25

19.173,00

4.793,25

Udgifter u/moms

Udgifter m/moms

Ekskl. moms

Købsmoms

151,63

2.600,00

2.080,00

520,00

36,00

4.125,00

3.300,00

825,00

317,75

0,00

0,00

600,00

480,00

120,00

423,50

338,80

84,70

505,38

7.748,50

6.198,80

1.549,70

Ikke medregnet salg i det indsendte ark udgør 19.173 kr. ekskl. moms og salgsmoms 4.793,25 kr.

Ikke medregnede udgifter u/moms (ikke momsbelagte) i arket for april/maj måned 2016 udgør 505,38 kr.

Ikke medregnede udgifter m/moms (momsbelagte) i arket udgør 6.198,80 kr. ekskl. moms og købsmomsen udgør 1.549,70 kr. i alt 7.748,50 kr. inkl. moms

Se vores specifikation ovenover.

(...)

Ikke dokumenterede indbetalinger bankkonti, anset for skatte- og momspligtig omsætning for 2016 - 2018

Vi har foretaget en gennemgang af indsætningerne på dine bankkonti for at undersøge, om du har haft indtægter, som vi ikke kender til. Indbetalingerne har vi afstemt til dine foreliggende indkomstforhold for 2016 – 2018.

Det er vores opfattelse, at du i 2016 – 2018 har haft skattepligtig indkomst i form af omsætning fra personlig selvstændig virksomhed, som du har undladt at selvangive eller i øvrigt at underrette os om.

Vi har indtastet de ikke dokumenterede indsætninger fra bankkontoudskrifterne for indkomstårene 2016 – 2018 i regneark, der er vedlagt som bilag 4 - 7. De anvendte kontoskrifter fra din privat konto nr. [...22] og erhvervskonto nr. [...86] er vedlagt som bilag 15.

Vi har for hver transaktion vist det samlede beløb, der er indsat. Den enkelte indbetaling har vi forudsat er inkl. moms. Vi har desuden opgjort beløbet ekskl. moms og beregnet moms af beløbet.

Efter vores opfattelse stammer de samlede indbetalinger i vores specificerede opgørelser under bilagene 4 - 7 fra skattepligtig omsætning inkl. moms.

Du har ikke dokumenteret, at indsætningerne på bankkontiene eventuelt stammer fra skattefrie eller allerede beskattede midler. Se praksis i f.eks. SKM2008.905.HR. om dokumentationskrav.

Du fik mulighed for at sende dokumentation herfor inden udløbet af fristen på det udsendte forslag.

På baggrund af den tekst flere af bankposteringerne viser, lægger vi til grund, at indsætninger stammer fra driften i din personlige selvstændige virksomhed [virksomhed1].

Vi har i vores opgørelser under bilag 4 – 7 markeret tekster, der indikerer, at der er tale om betalinger fra kunder vedrørende levering af skatte- og momspligtige varer og ydelser, som vi anser for leveret af dig. Vi finder, at du er rette indkomstmodtager af indsætningerne, og at det derfor er dig, som skal dokumentere, at disse indbetalinger eventuelt stammer fra skattefrie eller allerede beskattede midler. Det skal bemærkes, at redegørelser er ikke tilstrækkelig dokumentation.

Ved flere af indsætningerne er der i transaktionsteksten angivet faktura numre eller øvrig tekst, der indikerer, at indbetalingerne vedrører omsætning i din snedker/tømrer virksomhed [virksomhed1]. Vi finder, at du har drevet personlig selvstændig virksomhed også i 2018 frem til omsætningen er indtægtsført i selskabet startende fra 10.04.2018 med fortløbende faktura numre fra 101.

For 2016 er f.eks. faktura nummer 282 benævnt i posteringsteksten på kontoudtoget. Der er tale om et faktura nummer, der mangler i den indsendte ”faktura rækkefølge” for 2016 vedrørende de indsætninger, der er bogført i det indsendte excel ark for 2016.

F.eks. for 2017 finder der indbetalinger sted fra selskabet [virksomhed7] ApS den 11.09.2017 og to indsætninger den 29.07.2017, der ikke er bogført og indtægtsført i regnskabet for 2017. Se bilag 5. Indsætningerne er benævnt med teksten ”302” og ”slutafregning, jf. kontrakt”. Der er i regnskabet bogført indtægter fra selskabet [virksomhed7] ApS, senest med faktura nummer 300, hvor betalingen er indsat og bogført i bank den 13.09.2017. En anden posteringstekst viser, at der finder en mobilePay betaling sted fra ?L.V?. Muligvis en person, der har deltaget i tv-programmet ”[...]”.

F.eks. finder der indbetalinger sted fra firmaet [virksomhed8]. Første fakturaindsætning er den 30.11.2017 med faktura nummer 307 på din privatkonto nr. [...12]. Herefter fortsætter indbetalinger fra firmaet på din erhvervskonto nr. [...86] i 2018 (faktura nr. 309 + ?). Se bilag 5- 6. Fra oprettelsens af selskabet [virksomhed6] IVS´s bankkonto den 10.04.2018 ([...]), fortsætter indbetalinger på denne konto. Omsætningen er her indtægtsført i selskabet og vedrører ”retainer aftale”.

Indsætninger fra [virksomhed9] AB for 2017 og 2018 stammer fra din designer kollega i [Sverige]. Indbetalinger der f.eks. er benævnt med faktura numre 308, 312 og 314. Se bilag 5 og 7.

Vi anser de samlede opgjorte bankindsætninger for at stamme fra erhvervsmæssig aktivitet herunder momspligtig omsætning i din virksomhed.

Erhvervsindtægter skal medregnes ved indkomstopgørelsen, når der er erhvervet endelig ret til ydelserne/ varerne. Det er de samlede årsindtægter, der er erhvervet ret til i løbet af det enkelte indkomstår, der skal beskattes i dette år. Se statsskattelovens § 4. Indtægterne beskattes på leveringstidspunktet.

Det er uden betydning, at betalingen først forfalder eller betales senere end leveringstidspunktet.

De indsætninger på [finans1] konto nr. [...22], der anses for værende skattepligtig omsætning er samlet opgjort til 33.978 kr. ekskl. moms for indkomståret 2016, hvormed din indkomst forhøjes efter statsskattelovens § 4, stk. 1. Se bilag 4.

For indkomståret 2017 er indsætningerne på [finans1] konto nr. [...22] opgjort til 123.401 kr. ekskl. moms, hvormed din indkomst forhøjes efter statsskattelovens § 4, stk. 1. Se bilag 5.

De skattepligtige indsætninger på [finans1] konto nr. [...22], der anses for værende omsætninger er samlet opgjort til 20.760 kr. ekskl. moms for indkomståret 2018, hvormed din indkomst forhøjes efter statsskattelovens § 4, stk. 1. Se bilag 6.

For indkomståret 2018 er indsætningerne opgjort på [finans1] konto nr. [...86] til 45.924 kr. ekskl. moms, hvormed din indkomst forhøjes efter statsskattelovens § 4, stk. 1. Se bilag 7.

Jeres bemærkninger

Din repræsentant har gjort gældende, at følgende indsætninger på [finans1] konto nr. [...] [...22] i indkomståret 2016 vedrører salg af privat indbo og derfor ikke har noget med virksomheden at gøre:

Dato

Tekst

Beløb

18-04-2016

[virksomhed10]

15.000,00

Vi har modtaget ovennævnte indbetaling fra:

Musiker ?R.B?

?Adresse udeladt?

?Adresse udeladt?

04-05-2016

MobilePay: ?S.H?

1.625,00

Modtaget: 04.05.2016 00:27

Mobilnummer: +45 [...]

BetalingsID: [...07]

Besked: 52x2 >x1.25 = 1625

26-12-2016

MobilePay: ?M.K.N?

500,00

Modtaget: 26.12.2016 12:42

Mobilnummer: +45 [...]

BetalingsID: [...83]

Din repræsentant har gjort gældende, at følgende indsætninger på [finans1] konto nr. [...] [...22] i indkomståret 2017 vedrører salg af privat indbo og derfor ikke har noget med virksomheden at gøre:

Dato

Tekst

Beløb

07-01-2017

Fra ?C? [...]

?C.S.J?

6.500,00

23-01-2017

MobilePay ?L.V?

Modtaget: 23.01.2017 16:18

Gebyr: 0,00

MobilePay bruger: ?L.V?

Mobilnummer: +45 [...]

BetalingsID: [...73]

2.000,00

27-02-2017

Hallo

Vi har modtaget ovennævnte indbetaling fra: HR.

?H.S? ?Adresse udeladt?

4.800,00

15-11-2017

Kundekort [...]92

13.000,00

Indtægt ved salg af private aktiver, f.eks. indbo, er som udgangspunkt skattefri efter hovedreglen statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a.

Det er dog ikke vores opfattelse, at der er tale som salg af privat indbo, men virksomhedsdrift, og indbetalinger skal derfor beskattes. Forklaringen om salg af indbo er ikke bestyrket af objektive kendsgerninger. Det burde være muligt for dig at kunne dokumentere og forklare hvert enkelt af de indbetalte beløb.

Der foreligger f.eks. ikke dokumentation for, at du privat har været i besiddelse af og privat erhvervet det indbo, som hævdes at være solgt. Du har f.eks. ikke fremlagt dokumentation for at indboet f.eks. har været annonceret til salg.

Du driver en erhvervsmæssig drevet tømrer- og snedkervirksomhed. Alene teksten ”52x2 >x1.25 = 1625” og ”Køkeskab” indikerer at der er tale om salg af omsætningsformue og at de tilhørende udgifter kan være fratrukket i din virksomhed. En kontantindbetaling i bank i 2017 indikerer, at der har fundet kontante afregninger sted i din virksomhed.

Du har ikke fremlagt tilstrækkelig dokumentation bestyrket ved objektive kendsgerninger, jf. SKM2009.37.HR og SKM2011.208.HR. Der stilles samme dokumentationskrav til private dispositioner som til erhvervsmæssige dispositioner. Vi fastholder derfor beskatningen.

Din repræsentant har gjort gældende, at overførslerne til den [finans1] konto nr. [...22] den 20.02.2017, 18.12.2017 og 18.12.2017 er fra udlandet og at de derfor ikke er momsbelagte. Det betyder, at indkomsten for indkomståret 2017 yderligere er forhøjet med 4.759 kr. i forhold til det udsendte forslag og salgsmomsen tilsvarende nedsættes med beløbet. Vi har imødekommet jeres bemærkninger, idet leverancer af varer og ydelser til og uden for EU lande er momsfritaget efter momslovens § 34, stk. 1 nr. 1 og nr. 5 – 6.

Ligeledes har vi imødekommet jeres bemærkninger om ikke momsbelagte overførsler fra udlandet til [finans1] konto nr. [...86], den 05.02.2018 og den 07.03.2018. Det betyder, at indkomsten for indkomståret 2018 yderligere er forhøjet med 3.425 kr. i forhold til vores udsendte forslag og salgsmomsen tilsvarende nedsat med beløbet.

I har gjort gældende, at indbetalingerne på [finans1] konto nr. [...22] i indkomståret 2018 opgjort samlet under bilag 6 til 20.760 kr. ekskl. moms, ikke har noget at gøre med virksomheden. Forhøjelsen vedrørende disse kan derfor ikke accepteres.

Der er tale om en kontantindbetaling, en indbetaling vedrørende formentligt salg af krydsfiner i [...], en indbetaling fra selskabet [virksomhed3] ApS og flere mobilePay indbetalinger.

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig efter statsskattelovens § 4. Det er vores opfattelse, at det er dig, som skal dokumentere, at disse indbetalinger eventuelt stammer fra skattefrie eller allerede beskattede midler. Private dispositioner skal dokumenteres. En bemærkning om, at indbetalingerne ikke vedrører virksomheden er ikke tilstrækkelig dokumentation. Det påhviler dig at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattede, eller som er undtaget fra beskatning. Det følger af praksis, SKM 2008.905.HR og SKM 2011.208.HR.

Moms

Du driver momspligtig virksomhed efter momslovens § 3, stk. 1. Økonomisk virksomhed omfatter alle former for virksomhed som producent, handlende eller tjenesteyder, uanset formålet med eller resultatet af den pågældende virksomhed.

Tidspunktet for momspligtens indtræden for leverancer er leveringstidspunktet. Se reglen i momslovens § 23, stk. 1. Momspligten indtræder dog på faktureringstidspunktet, hvis det ligger før. Reglen står i momslovens § 23, stk. 2. Momspligten indtræder på betalingstidspunktet, hvis dette ligger før leveringstidspunktet efter stk. 3.

Der skal betales moms af varer og ydelser, der leveres her i landet. Det står i momslovens § 4, stk. 1.

Momsgrundlaget er 80 % af de modtagne beløb. Det står i momslovens § 27, stk. 1. Det samlede modtagne beløb anses at indeholde moms, hvorfor salgsmomsen skal beregnes med 20 % af beløbet.

Du har pligt til at opgøre og oplyse din moms for hver momsperiode. Det står i momslovens § 56 og § 57.

Salgsmoms til betaling udgør i alt 8.495 kr. for perioden 01.01.2016 – 31.12.2016. Se bilag 4.

For perioden 01.01.2017 – 31.12.2017 udgør salgsmoms til betaling 27.908 kr. Se bilag 5.

Salgsmoms til betaling udgør i alt 5.190 kr. (se bilag 6) og 7.200 kr. (se bilag 7) eller 12.390 kr. for perioden 01.01.2018 – 30.06.2018.

Reglen om skønsmæssig fastsættelse af virksomhedens moms for 2016 – 2018 står i opkrævningslovens § 5, stk. 2.

(...)

1.4.2 Ændringer udgifter og købsmoms for 2016 – 2017

Virksomhedens skattemæssige fradragsberettigede udgifter og fradrag for købsmoms, ikke godkendt fradrag for 2016 og 2017

Virksomhedens udgifter kan fratrækkes i den skattepligtige indkomst, såfremt de er fradragsberettigede efter reglen i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Udgifterne skal dokumenteres. Det står i bogføringslovens § 9, stk. 1.

En skattepligtig, der mener sig berettiget til et skattemæssigt fradrag, har bevisbyrden for, at udgiften er fradragsberettiget. Det fremgår af SKM2004.162.HR. Bevisbyrden for, at der foreligger en fradragsberettiget driftsomkostning og ikke f.eks. en privat udgift, påhviler dig. Du skal derfor kunne dokumentere eller sandsynliggøre, at evt. udgiftsbilag dækker over realiteter, og at samtlige betingelser for fradrag er opfyldt, herunder, at udgiften henhører til det pågældende indkomstår. Din betegnelse for udgiften er ikke afgørende, men derimod, hvad udgiften reelt dækker over.

Hvis du ikke kan fremlægge dokumentation for, at du har afholdt udgifter til køb af varer og ydelser, har du som hovedregel ikke ret til fradrag for de pågældende udgifter. Det fremgår af SKM2004.162.HR.

Registrerede virksomheder kan ved opgørelsen af momsen fradrage købsmoms af virksomhedens udgifter til indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes i virksomheden. Det står i momslovens § 37, stk. 1 og stk. 2.

Virksomheden skal vise en momsbelagt faktura for at få fradrag for købsmomsen. Det står i momsbekendtgørelsens § 82. Efter momsbekendtgørelsens § 79 skal registrerede virksomheder til dokumentation af købsmomsen kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag. Det er i øvrigt en betingelse for fradragsret, at fakturaen indeholder alle de oplysninger, der kræves i henhold til momsbekendtgørelsens § 58. Det er herefter vores opfattelse, at det er en helt grundlæggende betingelse for at kunne foretage fradrag for købsmoms, at der kan fremlægges dokumentation for de afholdte udgifter.

Udgifter ikke dokumenteret for 2016

Der er fratrukket følgende udgifter dels bogført under udgifter u/moms og udgifter m/indgående moms i det indsendte excel ark med virksomhedens resultat for 2016. Excel arket vi har modtaget under kontrollen. Vi har afstemt udgifternes dels til bankkontoudtog for 2016 og dels til de indsendte udgiftsbilag. Beløbene har ikke kunnet afstemmes til indsendte udgiftsbilag.

Under januar 2016 kolonnen med udgifter m/indgående moms er der bogført 8.895 kr. inkl. moms. Beløbet ses ikke at være hævet i banken og må derfor være betalt kontant, hvis beløbet er betalt. Beløbet ses ikke at være dokumenteret i form at et behørigt momsbelagt købsbilag. Virksomhedsindkomsten forhøjes derfor med 7.116 kr. ekskl. moms og købsmomsen nedsættes med 1.779 kr.

Under februar 2016 kolonnen med udgifter u/moms er der ført et beløb på 14.386 kr. Beløbet ses ikke at være hævet i banken og må derfor være betalt kontant, hvis beløbet er betalt. Beløbet ses ikke at være dokumenteret i form at et behørigt købsbilag. Virksomhedsindkomsten forhøjes derfor med 14.386 kr. Såfremt der er tale udgifter vedrørende leje af stand m.v. på messen i Sverige, er det vores opfattelse, at der ikke er tale om fradragsberettigede udgifter med tilknytning til de indtægtsgivende forhold i 2016 og 2017 vedrørende din personlige drevne snedkervirksomhed. Kun udgifter der har en direkte og umiddelbar forbindelse med din skattepligtige indkomst for 2016 kan trækkes fra som driftsomkostninger efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Udgifterne skal være anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde den skattepligtige indkomst i den personlige snedkervirksomhed og ikke til fremtidig promovering af designs.

Det skal desuden bemærkes, at der ikke er bogført nogen kontant beholdninger herunder ses der ikke at være kontant omsætning. Såfremt udgifter er betalt kontant anses det for værende sandsynligt, at du har yderligere udokumenterede indkomster i form af kontante afregninger.

Under marts 2016 kolonnen med indgående moms er der bogført kr. 2.900 kr. inkl. moms. Ifølge

kontoudtog fra [finans1]konto nr. [...22], er der den 14.03.2016 overført 2.600 kr. til ?J.S? med teksten ?J.W?, kto. [...36]. På grund af manglende dokumentation i form af behørigt momsbelagt bilag ændres virksomhedsindkomsten med 2.080 kr. og ikke godkendt købsmoms udgør 520 kr. i forhold til det indsendte.

Under september 2016 kolonnen med indgående moms er der bogført 18.000 kr. inkl. moms, Ifølge kontoudtog fra [finans1]konto nr. [...22], er der den 16.09.2016 overført 18.000 kr. til ”[person1] [...60]”. Der er tale om en overførsel til en fælles bankkonto, som din mor ?L.T? og hendes samlever ?J.L? er indehaver af. Udgiften findes ikke at være fradragsberettiget efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a eller at være momsbelagt efter momslovens § 37, stk. 1.Virksomhedsindkomsten ændres derfor med 14.400 kr. ekskl. moms og købsmomsen med 3.600 kr.

Udgifter ikke dokumenteret for 2016 og i øvrigt ikke anset for skattemæssigt og momsmæssigt fradragsberettiget

Det ses, at bogføringen af de omhandlede driftsudgifter for 2016 i det indsendte excel ark og bilag, at bogføringen primært er foretaget på grundlag af kontoudtog fra din privatkonto nr. [...] [...22]. Det ses, at du har markeret de hævninger, som du har anset for værende erhvervsmæssige på kontoudtogene. Se vedlagte kontoudtog under bilag 15.

Det indsendte excel ark for 2016 med opgørelse af virksomheden resultat for 2016 har vi taget en kopi af og heri markeret de udgifter, som vi i øvrigt ikke har godkendt som dokumenterede fradragsberettigede driftsudgifter. Se bilag 12. Vi har desuden på bankkontoudtog for konto [finans1]konto nr. [...22] markeret de betalinger i banken, der relaterer sig til de markerede udgifter. Videre har vi medsendt kopi af de udgiftsbilag som vi har modtaget vedrørende fortæring og rejseudgifter for 2016. Se bilag 13. Vi har påtegnet disse for at markere f.eks. udgiftens art, dato og klokkeslæt og sted. Det har ikke været muligt for os at afstemme de indsendte udgiftsbilag til jeres opgørelse på grund af bogføringens manglende bilags angivelser og de i øvrigt manglende bilag. Du har markeret en række udgifter som erhvervsmæssige på kontoudtogene fra banken, uden at der foreligger behørige købsbilag.

På baggrund af teksten på kontoudtogene og enkelte fremsendte bilag, kan vi se, at der er fratrukket udgifter til specielt fortæring (restaurationskøb og køb i supermarkeder), ophold, transport herunder i form af taxikørsel og kontanthævninger afholdt i Sverige. Der er primært tale om betalinger i [by1], [by2] og [by3]. Udgifter der bl.a. kan relatere sig til deltagelse i [messe]. Desuden er der tale om fortæringsudgifter og øvrige udgifter afholdt i [virksomhed4] og på restaurationer i [by4] samt køb i supermarkeder.

Vi har opgjort de samlede ikke fradragsberettigede udgifter, der er ført i det indsendte excel ark, under kolonnen uden moms til i alt 33.158 kr.

Vi har opgjort de samlede ikke fradragsberettigede udgifter, der er ført i det indsendte excel ark, under kolonnen med indgående moms til i alt 3.271 kr. svarende til 2.617 ekskl. moms og købsmoms heraf 654 kr.

Ifølge vores foreliggende oplysninger har du designet en række møbler i form af stole m.v. Vi har tilsendt dig oplysninger herom. Vi har derfor forespurgt dig om du har haft indtægter i forbindelse med salg af de producerede og/eller designede stole m.v. Vi har desuden bedt om dokumentation for overdragelse af rettigheder til møbelproducenter i denne forbindelse. Herunder er der anmodet om kontrakter og oplysninger om omsætning med producenterne herunder betalinger for royalty rettigheder. Vi har forespurgt dig om der er overdraget rettigheder til selskabet [virksomhed6] IVS ved ophør med din personlige erhvervsmæssige drevne virksomhed.

Du har oplyst os, at ingen af de omhandlede møbler har givet et afkast i form af indtægter for indkomstårene 2016 – 2018. Du har ikke modtaget royalty og haft indtægter i øvrigt i forbindelse med designs. Der er tale om prototyper, som ikke har været i produktion og der har ingen indtægter været forbundet med udviklingen af prototyperne. Det er oplyst, at der er indgået kontrakter mellem selskabet [virksomhed6] IVS og møbelproducenter omkring produktion af stolene fra 2018 og fremad. De indgåede kontrakter er indsendt for selskabet. Du har videre oplyst, at design rettighederne ikke har haft værdi for selskabet den 01.01.2018, idet der ingen indtægter har været.

Vi har videre anmodet om oplysninger og dokumentation for eventuelle indtægter fra deltagelse i [messe]. Ifølge de foreliggende oplysninger har du og din kollega ?S.K? i [by1] haft til opgave at designe [virksomhed11] bar og cafe på messen. Du har senest den 20.04.2020 oplyst, at der ikke har været indtægter forbundet med at stille op på messen for producenter, tværtimod har du selv skulle betale for rejser og ophold m.v. Du har oplyst, at din kollega fik noget for udlæg, men at udgifterne langt oversteg dette beløb. Du har sendt os faktura fra ?[virksomhed12] AB vedrørende faktura udstedt til [virksomhed6] IVS for udlæg 2019 samt opgørelse og mail fra ?S.K? og ?F? vedrørende din andel af materialeforbruget for 2017 –2019.

De fradragsberettigede driftsomkostninger er efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a ”de udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten”. Ved ordet indkomsten forstås den skattepligtige indkomst. Se SKM 2012.13.HR. Der skal således være en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelse af udgiften og erhvervelse af indkomst. Fradrag for en udgift forudsætter, at udgiften vedrører driften for den virksomhed, der afholder udgiften. Der er derfor kun fradragsret for udgifter, der vedrører din erhvervelse af indkomst i den personlige erhvervsvirksomhed [virksomhed1]. Dette skyldes, at udgiften skal relatere sig til erhvervelse af skattepligtig indkomst. Udgifter der har til formål at udvide indkomstgrundlaget kan ikke fratrækkes efter bestemmelsen. Der er ikke fradrag for egentlige etableringsudgifter.

Det er vores opfattelse, at din drevne virksomhed i indkomståret 2016 og frem til ophør af den personlige erhvervsmæssige virksomhed [virksomhed1] pr. 12.03.2018 ikke har haft nogen driftsindtægter vedrørende udvikling af møbel prototyper m.v. Der er alene indtægter, der vedrører snedker/tømrer arbejde i almindelighed. Royaltyindtægter er henført til selskabet [virksomhed6] IVS. Det er derfor vores opfattelse, at der ikke er fradrag for de udgifter der vedrører fortæring, rejser og ophold i Sverige herunder udgifter med tilknytning til den omhandlede messe i [by3]. Der er ikke selvangivet indtægter med tilknytning hertil. Du har ikke bevist, at den nødvendige sammenhæng er tilstede.

Ligningslovens § 8, stk. 1 og stk. 4 vedrørende rejseudgifter og repræsentation omfatter heller ikke rejser med henblik på etablering af ny virksomhed med udvikling af møbeldesigns og herunder salg af rettigheder.

Desuden er der ikke fradrag for private udgifter, se statsskattelovens § 6, sidste del (stk. 2). Udgifter der sædvanligt forekommer for de fleste skatteydere såsom fortæring, taxikørsel og arbejdstøj er der ikke fradrag for, fordi de er et udslag af rent private interesser om behovstilfredsstillelse. Fradrag kan kun komme på tale, hvor der er påviselige merudgifter og hvor der i øvrigt påvises en konkret erhvervsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

Du har ikke dokumenteret eller sandsynliggjort, at de af os markerede udgifter er erhvervsmæssigt begrundet.

Som indledningsvist nævnt kan der heller ikke godkendes fradrag for de markerede udgifter uden dokumentation i form af behørige købsbilag herunder momsbelagte købsbilag. Du har ikke dokumenteret de af os markerede udgifter.

Udgifterne skal dokumenteres. Det står i bogføringslovens § 9, stk. 1. En skattepligtig, der mener sig berettiget til et skattemæssigt fradrag, har bevisbyrden for, at udgiften er fradragsberettiget. Virksomheden skal vise en momsbelagt faktura for at få fradrag for købsmomsen. Det står i momsbekendtgørelsens § 82.

Vi har opgjort de samlede ikke fradragsberettigede udgifter, der er ført i det indsendte excel ark, under kolonnen uden moms til i alt 33.158 kr., hvormed din personlige indkomst forhøjes efter personskattelovens § 3, stk. 1.

Vi har opgjort de samlede ikke fradragsberettigede udgifter, der er ført i det indsendte excel ark, under kolonnen med indgående moms til i alt 3.271 kr. svarende til 2.617 ekskl. moms og købsmoms heraf 654 kr. Din personlige indkomst forhøjes efter personskattelovens § 3, stk. 1 med 2.617 kr. og købsmomsen nedsættes med 654 kr. efter momslovens § 37, stk. 1 og momsbekendtgørelsens § 82.

(...)

2. Vi ændrer din skat og moms, selvom fristen er udløbet

2.1. De faktiske forhold

Skat

Da du som udgangspunkt er omfattet af den korte frist for Skattestyrelsens ændring af din skat for 2018, skal vi sende et forslag senest den 30. juni i det andet år efter indkomståret. Den almindelige korte frist for at ændre din indkomst 2018 udløber den 30.06.2020.

Fristen gælder dog ikke, da du ikke har enkle økonomiske forhold for 2018, fordi du har være selvstændig personlig erhvervsdrivende og det har vi ikke har været bekendt med. Du er desuden 100 % ejer af iværksætterselskabet [virksomhed6] IVS med startdato den 30.01.2018. Du har således status som hovedaktionær med bestemmende indflydelse efter aktieavancebeskatningsloven. Vi kan derfor efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 ændre grundlaget for din skat for 2018, da du ikke er omfattet af reglerne om kort frist. Reglen står i § 1 stk. 1 og § 2 i bekendtgørelse nr. 534 af 22. maj 2013 (ændret ved bekendtgørelse nr. 374 af 8. april 2015).

Forslag om ændring af indkomsten for 2018 skal sendes senest 1. maj 2022.

Fristen for ændring af indkomsten for 2017 er senest 1. maj 2021 og for indkomståret 2016 udløber fristen umiddelbart den 1. maj 2020 bortset fra de forhold, der kan være omfattet af ekstraordinær ansættelse.

Ekstraordinær ansættelse moms

Selv om fristen for, at vi kan ændre virksomhedens moms for perioden 01.01.2016 – 31.12.2016 er overskredet, har vi alligevel taget din sag op igen.

Det kan vi gøre, fordi disse betingelser er opfyldt:

Vi mener, at du har handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at have oplyst moms for virksomheden [virksomhed1] før vi har igangsat kontrollen af virksomhedens forhold. Du har indsendt nulangivelser for 2016. Du burde vide, at der skal oplyses moms af salg af varer og ydelser samt at købsmoms skal behandles efter de gældende regler og der skal der foreligge dokumentation i form af behørige købsbilag.
Vi har modtaget materiale og svar på vores spørgsmål fra dig den 21.01.2020 og senest den 20.04.2020, altså for mindre end 6 måneder siden.

Der kan i øvrigt henvises til Højesteretsdom gengivet i SKM 2018.481.HR., hvorefter varslingsfristen først løber fra det tidspunkt, hvor Skattestyrelsen kan sende et forslag, dvs. det tidspunkt, hvor vi er kommet til kundskab om, at skatteansættelsen er urigtig og at dette skyldes mindst groft uagtsomhed fra din side.

Reglerne står i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1 og § 32, stk. 1 nr. 3 og stk. 2.

Det er ikke vores enhed, der tager stilling til, om du kan straffes for det. Det gør vores straffesagsenhed.

Den momsmæssige ændring marts måned 2017 – 31.12.2018 sker efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, inden for den ordinære frist.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentanten har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af salgsmoms nedsættes til hhv. 99.964 kr., 42.037 kr., 700 kr., 21.948 kr. og 7.000 kr. for 1. og 2. halvår 2016 og 2017 og 1. halvår 2018, samt at der godkendes fradrag for købsmoms for rejseudgifter med 654 kr. for 2. halvår 2016.

Repræsentanten har anført følgende:

”(...)

Klagen omfatter følgende punkter:

2016

Skatteansættelsen:

Påklaget del af indsætninger på bankkonto nr. [...22] kr. 33.978

18/04 [virksomhed10] kr. 15.000

04/05 ?S.W? mobile Pay kr. 1.625

26/12 Mobile Pay ?M.K.N? kr. 500

Ikke godkendt fradrag for fortæring og rejser 33.158 kr. og 2.617 kr. jf. skattestyrelsens afgørelse.

Samlet påklaget forhøjelse for 2016 50.283 kr.

Moms:

Påklaget del af moms af ovenstående 3 poster 3.425 kr. + moms af 2.617 kr. 654 kr.

2017

Skatteansættelsen:

Påklaget del af indsætninger på bankkonto nr. [...22] kr. 118.642

07/01 ?C.S.J? kr. 6.500

23/01 Mobile Pay ?L.V? kr. 2.000

27/02 ?H.S? kr. 4.800

15/11 Kundekort [...]92 kr. 13,000

Samlet påklaget forhøjelse af den skattepligtige indkomst 26.300 kr.

Moms:

Påklaget del af momsregulering for 2017 5.260 kr.

2018

Skatteansættelsen

Indsætning på bankkonto nr. [...22] kr. 25.950

26/1 Indbetaling på kundekort kr. 5.650

2/2 Krydsfiner solgt i [...] kr. 600,00.

5/3 [virksomhed3] ApS kr. 3.000.

18/3 ?A.V? kr. 3.800.

20/3 ?M.B? 2.500 kr.

20/3 ?J? 1.600 kr.

22/3 ?A.K? 8.800 kr.

Samlet påklagede indsætninger på bankkontoen 20.760 kr.

(...)

Moms:

Påklaget del af moms af ovenstående poster 5.190 kr.

Begrundelse:

Det er vores opfattelse, at vores kunde har sandsynliggjort at der ikke er tale om skattepligtige indkomster, men derimod tale om salg af private genstande, hvor salget er omfattet af statsskattelovens § 5 og derfor er skattefrit salg af private formuegenstande. Derfor er de foretagne forhøjelser og ændringer af momsbeløb sket på et forkert grundlag. Det ligger os lidt svært at gennemskue hvilket materiale, som skattestyrelsen mener at vi udover de angivne oplysninger og redegørelser har behov for.

Med hensyn til udgifter til fortæring og rejser i Sverige er der tale om erhvervsmæssige udgifter, afholdt i relation til min kundes designervirksomhed. Vi forstår ikke baggrunden for at nægte udgifterne, idet der også er indtægter fra Sverige, hvorfor der også naturligt vil være fortæringsudgifter knyttet til rejseudgifter til Sverige.

Vi vedlægger kopi af skattestyrelsens afgørelse. Med hensyn til øvrigt materiale henvises til skattestyrelsens omfattende bilagkompendium, som jeg antager at Skatteankestyrelsen modtager direkte fra skattestyrelsen.

(...)”

Retsmøde

Repræsentanten udeblev fra retsmødet.

Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at afgørelsen stadfæstes.

Landsskatterettens afgørelse

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1, (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013 og lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016).

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Betaling af afgift påhviler i henhold til momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt., den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet.

Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden samt værdien af de leverancer, der efter §§ 14-21d eller § 34 er fritaget for afgift. Det fremgår af momslovens § 57, stk. 1, 1. pkt.

Af momslovens § 37 fremgår der følgende (uddrag):

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

(..)”

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1, pkt., fremgår følgende:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt”.

Af skatteforvaltningslovens §§ 31, stk. 1 og 32, stk. 1, nr. 3 og stk. 2, 1, pkt. fremgår følgende:

Ӥ 31

Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 3. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes.

(...)

§ 32

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

(...)

3)Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

(...)

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31.”

Salgsmoms:

Skattestyrelsen har på baggrund af konkrete bankindsætninger på virksomhedsindehaverens bankkonto forhøjet virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne 1. halvår og 2. halvår 2016 og 2017, samt 1. halvår 2018.

Landsskatteretten har ved afgørelse af dags dato, sagsnummer [sag1], fundet, at virksomheden ikke har dokumenteret, at bankindsætningerne på virksomhedsindehaverens bankkonto stammer fra aktivitet, som er virksomheden uvedkommen.

Retten finder, at den yderligere omsætning opgjort af Skattestyrelsen på baggrund af indsætningerne på virksomhedsindehaverens bankkonto ligeledes må udgøre momspligtige ydelser, hvoraf der skal svares salgsmoms.

Retten har herved lagt vægt på, at der i sagen ikke er fremlagt dokumentation for, at indsætningerne vedrører salg af private ejendele, som er afgiftsfritaget, og at klagerens forklaring ikke er underbygget af objektive kendsgerninger, herunder kvitteringer, fakturaer m.v. vedrørende anskaffelsen af de solgte genstande.

På baggrund af ovenstående stadfæster Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse vedrørende salgsmomsen for afgiftsperioden 1. og 2. halvår 2016, 2017, samt 1. halvår 2018.

Købsmoms:

Der skal tages stilling til, om Skattestyrelsen med rette har foretaget en skønsmæssig nedsættelse af virksomhedens fradrag for købsmoms for rejse- og fortæringsudgifter for afgiftsperioden 2. halvår 2016, da repræsentanten har nedlagt påstand om, at der skal godkendes fradrag for købsmoms herfor med i alt 654 kr.

Landsskatteretten har ved afgørelse af dags dato stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse vedrørende forhøjelse af det skattepligtige overskud af virksomheden, herunder nægtelse af fradrag for fortærings- og rejseudgifter for indkomstårene 2016, 2017 og 2018. Der henvises til sagsnr. [sag1].

Retten har i afgørelsen lagt vægt på, at virksomhedsindehaveren ikke på tilstrækkelig vis har godtgjort, at virksomhedsindehaverens rejse til Sverige havde en sådan konkret og direkte sammenhæng med virksomhedens indkomstskabende aktiviteter, at der kunne godkendes fradrag for udgifterne som en driftsomkostning, samt at de øvrige udgifter vedrørende fortæring og rejser ikke har været med til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, eller ligningslovens § 8, stk. 1.

Retten finder, at Skattestyrelsen med rette ikke har godkendt fradrag for købsmoms for fortærings- og rejseudgifter, og på baggrund heraf har nedsat virksomhedens fradrag for købsmoms med 654 kr. for afgiftsperioden 2. halvår 2016.

Retten har lagt vægt på, at virksomheden ikke på tilstrækkeligvis har godtgjort, at udgifterne til rejser og fortæring er anvendt som led i virksomhedens momsbelagte aktiviteter, hvorfor betingelserne for fradrag efter momslovens § 37 ikke er opfyldte.

Landsskatteretten stadfæster på denne baggrund Skattestyrelsens nedsættelse af virksomhedens købsmoms for afgiftsperioden 2. halvår 2016.

Formalitet

Fristen for at afsende varsel om ændring af momstilsvar for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2016 udløb henholdsvis 1. september 2019 og 1. marts 2020.

Skattestyrelsens varsling om ændringer af momstilsvaret for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2016 er dermed foretaget efter udløbet af den ordinære ansættelsesfrist.

Skattestyrelsen kan derfor kun genoptage momstilsvaret for 1. og 2. halvår 2016, hvis betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3 er opfyldte.

Retten finder, at virksomheden ved at selvangive momstilsvaret til 0 kr. har handlet mindst groft uagtsomt. Ved afgørelsen har retten lagt vægt på, at virksomheden i forbindelse med Skattestyrelsens kontrol for afgiftsperioderne i 2016 har indsendt en opgørelse af momstilsvaret udarbejdet på baggrund af virksomhedsindehaverens bankkontoudskrifter.

Grundlaget for ekstraordinær genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, er således til stede, og Skattestyrelsen har dermed været berettiget til at foretage ansættelse af momstilsvaret efter udløb af den ordinære ansættelsesfrist.

Skattestyrelsens kundskabstidspunkt anses at være den 20. april 2020, hvor Skattestyrelsen har modtaget svar fra klagerens revisor på en række spørgsmål vedrørende klagerens virksomhed. Fristen på 6 måneder i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt. er dermed overholdt, idet forslag til afgørelse er fremsendt den 30. april 2020.

Skattestyrelsens afgørelse er dateret den 23. juni 2020, hvilket er inden 3 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt.

Landsskatteretten finder på denne baggrund, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for perioden 1. halvår og 2. halvår 2016 er opfyldte.