Kendelse af 19-04-2023 - indlagt i TaxCons database den 05-05-2023

Journalnr. 20-0077065

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Periode

1. januar - 31. december 2017

Forhøjelse af momstilsvaret

29.406 kr.

20.078 kr.

34.596 kr.

Faktiske oplysninger

Generelle oplysninger

Klageren har siden 1. juli 2014 drevet virksomheden [virksomhed1] v/[person1], CVR-nummer [...1] under branchekode 8110000 Kombinerede serviceydelser. Virksomheden er drevet fra den private bopæl.

Skattestyrelsen har den 13. juni 2019 fremsendt brev til klageren, hvor man havde bedt indehaveren om at fremsende balance, regnskab, kontospecifikationer og bilagsmateriale for 2016 og 2017. Der er den 27. august 2019 indsendt kontoudskrifter for virksomhedens konto i [finans1], konto [...88]. Skattestyrelsen har gentaget anmodningen i brev af 15. oktober 2019.

Efter korrespondancen fremsendte klagerens daværende repræsentant den 3. februar 2020 balance for 2018, kontokort for 2018 og resultatopgørelse for 2018.

Skattestyrelsen rettede efterfølgende henvendelse til den daværende repræsentant, og Skattestyrelsen har i den forbindelse bedt om at få fremsendt regnskab, kontospecifikationer og bilagsmateriale for indkomstårene 2016 og 2017. Ifølge Skattestyrelsen modtog de aldrig det efterspurgte materiale.

Den 30. april 2020 fremsendte Skattestyrelsen på den baggrund forslag til afgørelse til klageren. Den 26. maj 2020 fremsendte klagerens daværende repræsentant bemærkninger til forslaget.

Den 25. juni 2020 fremsendte Skattestyrelsen afgørelse til klageren.

Forhøjelse af momstilsvaret

Virksomheden har i 2017 angivet moms således:

1. halvår

2. halvår

I alt

Salgsmoms

6.997 kr.

19.451 kr.

26.448 kr.

Købsmoms

5.522 kr.

15.846 kr.

21.368 kr.

Afgiftstilsvar

1.475 kr.

3.605 kr.

5.080 kr.

Skattestyrelsen har på baggrund af gennemgang af virksomhedens bankkonto, konto [...88], omgjort omsætningen for 2017 til 193.051 kr., hvoraf moms udgør 18.629 kr. i 1. halvår og 19.981 kr. i 2. halvår, i alt 38.610 kr.

Skattestyrelsen har endvidere konstateret, at der har været udbetalinger på kontoen på i alt 217.542 kr. Heraf har Skattestyrelsen anset et beløb på 20.618 kr. for at være erhvervsmæssige udgifter, hvoraf moms udgør 2.905 kr. i 1. halvår og 1.219 kr. i 2. halvår, i alt 4.124 kr.

Indehaverens repræsentant har overfor Skatteankestyrelsen fremlagt en opgørelse over indtægter og udgifter i virksomheden på baggrund af en gennemgang af virksomhedens bankkonto. Omsætningen er opgjort til 198.384 kr. og udgifter er opgjort til 74.094 kr.

Forskellen i indtægterne skyldes, at Skattestyrelsen ikke har medregnet en indtægt på 1.875 kr. indgået den 30. marts 2017 på [...88], samt en indtægt på 3.458 kr. indgået på konto [...20] den 14. august.

Forskellen i udgifter skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt udgifter til benzin ([tankstation1], [tankstation2], [tankstation3]), samt indkøb i dagligvarebutikker og Gør-det-selv butikker ([butik1], [butik2], [butik3], [butik4], [butik5], [butik6]), månedlige udgifter til [virksomhed2], samt forskellige andre udgifter, herunder udgifter til [virksomhed3] A/S på 1.849 kr., [virksomhed4] på 2.995 kr. og 1.139 kr., og udgift til bil på 7.236 kr.

Klagerens repræsentant har for Skatteankestyrelsen som dokumentation for udgifter til [virksomhed2] på 9.966 kr. i 2017 vedhæftet betalingsservicebilag for [virksomhed1] v/[person1] for juni 2016, hvoraf der under aftalenummer [...]16 fremgår betaling for bruger [person1] af tre telefonnumre, hvoraf det ene er virksomhedens nummer, med et samlet forbrug, som ikke er inkluderet i abonnementet, på 132 kr. og betaling af månedsabonnement på 297 kr. Moms udgør 85,55 kr. Endvidere fremgår betaling for internet på 159 kr. pr. måned under aftalenummer [...]32, hvor moms udgør 31,75 kr. Det er oplyst, at den ene beløb er helt fast med samme beløb hver måned i hele perioden og at det andet svinger lidt fra måned til måned, men ligger inden for nogenlunde samme beløb.

Repræsentanten har for Skatteankestyrelsen desuden som dokumentation for udgifter på 8.660 kr. i 2017 til [virksomhed5] for bogføring og regnskab vedhæftet betalingsservicebilag for [virksomhed1] for juni 2016. Skattestyrelsen har godkendt fradrag for udgifter til [virksomhed5] med 8.660 kr. i 2017.

Skattestyrelsen har godkendt fradrag for følgende udgifter og beregnet moms med 20 % heraf:

Dato

Tekst på bankkontoudtog

02.01.2017

[virksomhed6]

739,94 kr.

05.01.2017

[person2] løn

343,00 kr.

17.01.2017

Skat [person2]

257,00 kr.

25.01.2017

[virksomhed6]

361,81 kr.

01.02.2017

[virksomhed5] I/S

2.000,00 kr.

04.02.2017

[person2] løn

343,00 kr.

06.02.2017

SKAT

257,00 kr.

01.03.2017

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

02.03.2017

SKAT

246,00 kr.

02.03.2017

SKAT Moms

6.227,00 kr.

02.03.2017

[person2] løn

354,00 kr.

31.03.2017

Gebyrer ifølge nota

30,00 kr.

03.04.2017

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

05.04.2017

Løn [person2]

354,00 kr.

06.04.2017

SKAT

246,00 kr.

01.05.2017

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

01.06.2017

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

30.06.2017

Gebyrer ifølge nota

100,00 kr.

03.07.2017

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

14.07.2017

[virksomhed7]

624,19 kr.

01.08.2017

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

01.09.2017

SKAT Moms

1.475,00 kr.

01.09.2017

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

02.10.2017

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

01.11.2017

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

01.12.2017

[virksomhed5] I/S

666,00 kr.

29.12.2017

Rente

0,38 kr.

Udgifter i alt i 2017 20.618,32 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvaret for perioderne 1. og 2. halvår 2017 med 29.406 kr.

Som begrundelse herfor har Skattestyrelsen anført følgende:

"...

4.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

4.4.1. Grundlag for skøn

Du er blevet anmodet om at indsende virksomhedens balance, årsregnskab, kontospecifikationer og bilagsmateriale, så Skattestyrelsen kan behandle opgørelsen af din virksomheds moms for perioden 1. januar 2016 - 31. december 2017, jævnfør punkt indledning - Faktiske forhold side 4, men du har ikke indsendt dette.

Momslovens § 55 bestemmer, at virksomheder skal føre et regnskab, der kan der danne grundlag for opgørelse af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og kontrollen med afgiftens berigtigelse.

Bekendtgørelsen til momslovens § 72 bestemmer, at virksomheder skal føre et regnskab over leverancer. Regnskabet skal ifølge bekendtgørelsen § 74 blandt andet indeholde Konto for indgående afgift (købsmoms) og Konto for udgående afgift (salgsmoms).

Virksomheden har ikke indsendt materialet, som Skattestyrelsen har anmodet om, hvilket er et krav i henhold til momslovens § 74. stk. 1 og 4.

Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at vi ud fra opkrævningslovens § 5, stk. 2, kan foretage skøn af virksomhedens moms.

4.4.2. Salgsmoms

Skattestyrelsen har gennemgået dit bankkontoudtog for perioden 1. januar 2017 - 31. december 2017 og har opgjort et skøn over virksomhedens angivelser ud fra de indsætninger, der har været på din bankkonto med kontonummer [...88]. Skattestyrelsens opgørelser er herefter sammenholdt med virksomhedens angivelser.

I forholdt til grundlaget for skøn henvises der til afsnit 4.4.1. "Grundlag for skøn".

Se nedenstående opgørelse:

Konto/Periode:

170630

171231

I alt

Indsætninger inklusiv moms:

Konto [...88]

93.144,50 kr.

99.906,25 kr.

193.050,75 kr.

Indsætninger inklusiv moms:

93.144,50 kr.

99.906,25 kr.

193.050,75 kr.

Moms udgør 20 %

18.628,90 kr.

19.981,25 kr.

38.610,15 kr.

Salgsmoms afrundes til

18.628,00 kr.

19.981,00 kr.

36.609,00 kr.

Angivet afvirksomheden

6.697,00 kr.

19.451,00 kr.

26.448,00 kr.

Forhøjelse af salgsmoms

11.631,00 kr.

530,00 kr.

12.161,00 kr.

Det fremgår af momslovens § 57, stk. 4, at virksomheder, hvis samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 5 millioner kr. årligt, skal angive moms første og anden halvdel af kalenderåret, og at virksomheden senest skal angive moms den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb.

Virksomheden har i alt angivet 26.448 kr. i salgsmoms for ovenstående to perioder. Der er vedlagt kopi af virksomhedens momsangivelser i bilag 5.

Skattestyrelsen har skønsmæssigt opgjort virksomhedens salgsmoms til 38.609 kr. i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2. Skattestyrelsen forhøjer virksomhedens salgsmoms med i alt 12.161 kr. (38.906 kr. - 26.448 kr.) i henhold til momslovens § 4, og beløbet afkræves af virksomheden i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 1.

4.4.3. Købsmoms

Skattestyrelsen har gennemgået dit bankkontoudtog for perioden 1. januar 2017 - 31. december 2017. Ifølge din bankkonto med kontonummeret [...88] kan det konstateres, at der er betalinger fra din bankkonto, som kan relateres til indkøb ved leverandører, som må anses for at være normale leverandører til virksomhedens branche.

I forhold til grundlaget for skøn henvises der til afsnit 4.4.1. "Grundlag for skøn".

Der henvises til den skønsmæssige opgørelse af købsmoms nedenfor:

Konto/Periode:

170630

171231

I alt

Betalinger inklusiv moms:

Konto [...88]

14.522,75 kr.

6.095,57 kr.

20.618,32 kr.

Betalinger inklusiv moms:

14.522,75 kr.

6.095,57 kr.

20.618,32 kr.

Moms udgør 20 %

2.904,00 kr.

1.219,11 kr.

4.123,66 kr.

Købsmoms afrundes til

2.904,00 kr.

1.219,00 kr.

4.123,00 kr.

Angivetafvirksomheden

5.222,00 kr.

15.846,00 kr.

21.368,00 kr.

Nedsættelse af købsmoms

2.618,00 kr.

14.627,00 kr.

17.245,00 kr.

Det fremgår af momslovens § 57, stk. 4, at virksomheder, hvis samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 5 millioner kr. årligt, skal angive moms første og anden halvdel af kalenderåret, og at virksomheden senest skal angive moms den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb.

Bekendtgørelsen til momslovens § 72 bestemmer, at virksomheder skal føre et regnskab over leverancer.

Virksomheden har ikke indsendt et regnskab, kontospecifikationer eller bilagsmateriale i henhold til materialeindkaldelsen og efterfølgende rykkere nævnt under afsnit Faktiske forhold på side 4.

Regnskabet over indkøb skal ifølge bekendtgørelsen til momsloven § 79 føres på grundlag af købsbilag.

Skattestyrelsen har skønsmæssigt opgjort virksomhedens købsmoms til 4.123 kr. i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2. Skattestyrelsen nedsætter virksomhedens købsmoms med i alt 17.245 kr. (4.123 kr. -21.368 kr.) i henhold til momslovens § 37, stk. 1, og beløbet afkræves af virksomheden i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 1.

..."

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at yderligere momstilsvar skal nedsættes til 20.078 kr.

Som begrundelse er anført følgende:

"...

Begrundelse for klagen

Jeg har fået tilsendt en afgørelse, som jeg ikke mener er korrekt, da SKAT ikke har kigget på oplysninger jeg har sendt til dem. Jeg fik at til at starte med tilsendt et forslag, som jeg ikke var enig i, og sendte på baggrund af det, materiale/oplysninger som SKAT ikke har set på. For det forslag jeg fik tilsendt er identisk med denne afgørelse jeg har fået, hvorfor jeg mener at SKAT ikke har set på de oplysninger jeg har sendt til sagen.

På baggrund af dette syntes jeg ikke det er fair, at der er taget udgangspunkt i kontoudskrifter, men ikke de materiale jeg har sendt.

Jeg ønsker at fået genoptaget sagen, så vi kan komme frem til en afgørelse som er korrekt, og hvor SKAT ser på de oplysninger jeg fremsender.

Yderligere bemærkninger fra klager

Jeg håber på at i kan hjælpe mig med min sag, da jeg ikke mener jeg skal betale det beløb som SKAT har afgjort, det er ikke fair, da mine oplysninger ikke er behandlet til ende.

Min klage omhandler ikke kun personbeskatning men også moms angivelserne for min virksomhed. Da jeg ikke har mulighed for at vælge flere områder sagens omhandler har jeg blot valgt personbeskatning.

..."

Den 18. oktober 2021 indleverede klagerens repræsentant supplerende klageskrivelse, hvoraf det blandt andet fremgår:

"...

Skattestyrelsens forhøjelse på kr. 126.866 for overskud af virksomhed ønskes nedsat til kr. 113.210. Det fremgår af bilag 1, at overskud af virksomheden i 2017 kan opgøres således:

Indtægter kr. 198.384

Udgifter kr. 74.094

Overskud = kr. 124.290

Overskud var tidligere selvangivet til kr. 11.080, hvorfor indkomsten bør forhøjes med kr. 113.210 i stedet for kr. 126.866.

..."

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med 12.161 kr. og nedsat virksomhedens købsmoms med 17.245 kr., hvorefter momstilsvaret er forhøjet med 29.406 kr.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven samt årsregnskabsloven. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af den dagældende opkrævningslovs § 5, stk. 2, (lovbekendtgørelse nr. nr. 1224 af 29. september 2016).

Af momslovens § 37 fremgår følgende (uddrag):

"Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

(...)".

Af dagældende momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015, § 82 fremgår følgende:

"Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra Skatteforvaltningen eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. "

Samme momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 indeholder i kapitel 12 en række fakturakrav. Bekendtgørelsens § 58 fastsætter de nærmere krav til fakturaens indhold, heraf fremgår:

"Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68, indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).

2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.

3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.

5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.

6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.

7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.

8) Gældende afgiftssats.

9) Det afgiftsbeløb, der skal betales. "

Skattestyrelsen har ikke modtaget regnskabsmateriale, og da kravene til regnskabsgrundlaget således ikke er opfyldt, har Skattestyrelsen været berettiget til at fastsætte momstilsvaret skønsmæssigt i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2. Materialet er ej heller modtaget under klagesagens behandling.

Landsskatteretten har i den samtidige skattesag, sagsnr. [sag1], ansat omsætningen til 198.384 kr. i overensstemmelse med repræsentantens opgørelse og godkendt fradrag for udgifter til [virksomhed8] ApS i 2017 med 8.660 kr.

Landsskatteretten finder, at efteropkrævningen af salgsmomsen skal opgøres som 20 % af 198.384 kr. (afgiftsgrundlaget), svarende til 39.676 kr. (18.628 kr. + 375 kr. i 1. halvår og 19.981 kr. + 692 kr. i 2. halvår). Der er herved henset til, at de modtagne beløb anses for erhvervet ved klagerens afgiftspligtige virksomhed, hvorfor betalingen fra klagerens kunder må anses for at indeholde moms. Klageren anses endvidere ikke at have mulighed for at få tilbagebetalt den af skatteforvaltningen krævede moms af sine kunder.

Virksomheden har ikke fremlagt fakturer eller afregningsbilag for udgiften til [virksomhed8] ApS, hvorfor virksomheden ikke er i besiddelse af den nødvendige dokumentation, jf. den dagældende momsbekendtgørelses § 82. Der kan i den forbindelse henvises til Landsskatterettens afgørelse af 31. august 2016, sagsnummer 14-2050954, (www.afgoerelsesdatabasen.dk), som blandt andet omhandler nægtelse af fradrag for købsmoms, idet der ikke var fremlagt fakturakopier for udgifterne. Der var i afgørelsen fremlagt kontoudskrifter, som ikke var tilstrækkelig dokumentation for at opnå fradrag for købsmoms. Der kan endvidere henvises til Landsskatterettens afgørelse af 26. august 2021, offentliggjort som SKM2021.456.LSR. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for købsmoms, jf. momslovens § 37, stk. 1.

Landsskatteretten ændrer herefter Skattestyrelsens afgørelse og forhøjer salgsmomsen med 1.067 kr. til 39.676 kr. og nedsætter købsmomsen med 4.123 kr. til 0 kr. Momstilsvaret forhøjes således med yderligere 5.190 kr. til 34.596 kr.