Kendelse af 09-01-2023 - indlagt i TaxCons database den 29-01-2023

Journalnr. 20-0074535

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Skatteankestyrelsens afgørelse

Perioden 1. januar 2017 – 31. december 2018

Salgsmoms for fjernsalg til ikke afgiftspligtige personer i Danmark.

776.851 kr.

0 kr.

776.851 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] S.A. (herefter selskabet) er et selskab beliggende i Portugal, [...], [...]. Selskabet har beskæftiget sig med salg af produkter i relation til fitnessbranchen, herunder kosttilskud og træningstøj. [...com] (herefter hjemmesiden) blev oprettet den 30. januar 2007. Selskabet har ændret navn fra [virksomhed2] S.A. til [virksomhed1] S.A, men har beholdt samme momsnummer: PT [...1].

Selskabet har overfor Skattestyrelsen oplyst deres omsætning for salg af varer til private personer i Danmark i 2017 og 2018 til henholdsvis 42.123,86 EUR og 45.652,44 EUR. Begge beløb er inklusiv portugisisk moms.

Den af selskabet oplyste omsætning blev ikke lagt til grund for opgørelsen af selskabets salgsmoms. Selskabet havde, på trods af Skattestyrelsens anmodninger herom, ikke fremlagt behørigt regnskabsmateriale, der kunne understøtte den oplyste omsætning. Omsætningen blev derfor skønsmæssigt fastsat på baggrund af øvrige indhentede betalingsoplysninger. Betalingsoplysningerne blev indhentet fra danske pengeinstitutter og vedrørte betalinger overført til selskabet via betalingskort udstedt til danske privatpersoner.

Skattestyrelsen har opgjort salgsmomsen for den konkrete periode således:

Periode

Omsætning m. moms i DKK

Efteropkrævning af 20 % salgsmoms, DKK

Rubrik A-varer, DKK

1. kvt. 2017

622.911

124.582

498.328

2. kvt. 2017

596.586

119.317

477.268

3. kvt. 2017

409.079

81.815

327.260

4. kvt. 2017

363.555

72.711

290.844

1.992.131

398.425

1.593.700

1. kvt. 2018

493.139

98.627

394.508

2. kvt. 2018

558.156

111.631

446.524

3. kvt. 2018

496.811

99.362

397.448

4. kvt. 2018

344.035

68.806

275.224

1.892.141

378.426

1.513.704

I alt

3.884.272

776.851

3.107.404

Hjemmesiden har haft en dansk version, hvor sproget har været dansk, og prisen var angivet i danske kroner. Produkterne på hjemmesiden har været opdelt i seks hovedkategorier; energi, muskelmasse, tøj, fødevarer, vægttab og velvære. Hver hovedkategori har derefter været opdelt i en række underkategorier.

Det fremgik af hjemmesiden, at der har været fragtfri levering ved køb for mere end 223 kr. (tidligere 372 kr.). Prisen for levering fremgik af hjemmesiden og blev opdateret automatisk. På den danske udgave af hjemmesiden var der oplyst to transportfirmaer; [virksomhed3] og [virksomhed4]. Af selskabets handelsbetingelser fremgik det, at en kunde ved købet ville få tildelt et sporingsnummer og et link, hvorved kunden ville kunne følge sin ordre på leverandørens hjemmeside. Det ville også være muligt for kunden at tilgå linket via en profil på hjemmesiden.

Skattestyrelsen har i forbindelse med sine undersøgelser foretaget et ”simuleret prøvekøb” fra hjemmesiden med Danmark som leveringssted. Prøvekøber bestilte en ”[...]”. Produktet blev tilføjet prøvekøbers indkøbskurv, hvoraf det fremgik, at produktet kostede 417 kr., og at levering var gratis på ordren. Der blev ikke pålagt dansk moms i forbindelse med købet. Før købet kunne gennemføres, skulle prøvekøber oprette en profil på hjemmesiden. Prøvekøber indtastede herefter sine oplysninger for at oprette en profil.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ansat selskabets momstilsvar til 776.851 kr. for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2018, idet Skattestyrelsen har anset, at selskabet skal betale moms af fjernsalg af varer til private danske kunder.

Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført følgende:

”(...)

1.4. Vores bemærkninger og begrundelse

Vi har lagt vores oplysninger om betalinger fra danske privatpersoner til grund i vores beregninger. Dette skyldes, at vores betalingsoplysninger er væsentlig højere end jeres oplyste salg for 2017 og 2018 og at vores betalingsoplysninger er på niveau med det salg, som I har oplyst i 2016.

På baggrund af vores oplysninger har vi antaget, at jeres omsætning med danske privatpersoner og andre ikke-afgiftspligtige personer for perioden fra den1. januar 2017 til den 31. december 2018 er mindst 3.884.272 DKK .

Det er vores opfattelse, at jeres salg af fødevarer og kosttilskud til danske privatpersoner og andre ikke-afgiftspligtige personer er omfattet af reglerne om fjernsalg. Leveringsstedet for salg af disse varer er i Danmark efter momslovens § 14, stk. 1, nr. 3, hvorfor I har pligt til at betale moms ifølge momslovens § 46, stk. 1.

Vurderingen af, at I er omfattet af reglerne om fjernsalg, er foretaget på grundlag af følgende forhold:

Danske privatpersoner og andre ikke-afgiftspligtige personer kan købe varer på hjemmesiden [...com].
Det fremgår af jeres hjemmeside [...com], at I leverer til Danmark.
Der er gratis fragt ved køb for over 223 DKK på hjemmesiden [...com].
Kunden kan ikke selv komme i kontakt med transportøren via hjemmesiden [...com].
Kunden skal ikke afgive oplysninger om leveringsadresse til transportøren.

[...com] S.A står for transporten gennem [virksomhed3] og [virksomhed4]

Da der er tale om opgørelser af efterregulering af moms, og da I ikke har mulighed for at efteropkræve yderligere moms hos jeres kunder, opkræver vi 20 % af vederlaget, som I har faktureret til de danske privatpersoner og andre ikke-afgiftspligtige personer inkl. portugisisk moms. Vi henviser til dom afsagt af EU-Domstolen i de forenede sager C-249/12 og C-250/12, Tulicâ og Plavosin.

Afgiftsgrundlaget vedrørende efteropkrævningen udgør herefter vederlaget inkl. opkrævet portugisisk moms. Vi beregner 20 % moms af afgiftsgrundlaget.

Selv om vi har ansat jeres momstilsvar på baggrund af et skøn, er I forpligtet til at oplyse os, hvis vi har skønnet for lavt.

Ud fra de tilgængelige oplysninger har vi opgjort den skyldige moms for perioden fra den 1. januar 2017 til den 31. december 2018. Vi vil opkræve i alt 776.851 DKK , og I kan se opgørelsen herunder.

Opgørelse af salgsmoms for perioderne fra 1. kvartal 2017 til 4. kvartal 2018:

Periode

Omsætning inkl. moms, DKK

Efteropkrævning af moms, 20 %, DKK

Rubrik A-varer. DKK

1. kvt. 2017

622.911

124.582

498.328

2. kvt. 2017

596.586

119.317

477.268

3. kvt. 2017

409.079

81.815

327.260

4. kvt. 2017

363.555

72.711

290.844

1.992.131

398.425

1.593.700

1. kvt. 2018

493.139

98.627

394.508

2. kvt. 2018

558.156

111.631

446.524

3. kvt. 2018

496.811

99.362

397.448

4. kvt. 2018

344.035

68.806

275.224

1.892.141

378.426

1.513.704

I alt

3.884.272

776.851

3.107.404

Opgørelsen dækker perioden fra den 1. januar 2017 til den 31. december 2018

Vi har ikke reduceret den afgiftspligtige omsætning med 280.000 DKK, som er registreringsgrænsen for fjernsalg til Danmark ifølge momslovens § 48, stk. 3, da jeres omsætning har oversteget registreringsgrænsen i tidligere år.

Vi angiver 3.107.404 DKK i rubrik A-varer. Det stemmer overens med ovenstående opgørelse og svarer til værdien uden afgift af jeres fjernsalg af varer til danske privatpersoner og andre ikke-afgiftspligtige personer. Det står i momsbekendtgørelsens § 77, stk. 2, nr. 3.

Da der ikke er kommet nye oplysninger til det materielle indhold i sagen, træffer vi nu en afgørelse, der stemmer overens med det forslag, vi tidligere har sendt jer.

(...)”

Klagerens opfattelse

Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at forhøjelsen nedsættes til 0 kr.

Selskabets repræsentant har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

Hovedproblemstillingen

Skattestyrelsen har ved afgørelse af 26. november 2019 truffet afgørelse om, at klageren er omfattet af reglerne om fjernsalg til Danmark, idet klageren har solgt varer til private kunder og andre ikke afgiftspligtige i Danmark.

Ved afgørelse af 16. juni 2020 (bilag 1) som omhandlet i nærværende klageskrivelse har Skattestyrelsen ændret i opgørelsen af klagerens momspligtige indkomst i Danmark fra kr. 87.776 i den omhandlede periode og som oplyst af klageren til kr. 3.884.272. Som en følge heraf har Skattestyrelsen opkrævet i alt kr. 776.851 i moms for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2018.

Klageren er imidlertid af den opfattelse, at de oplyste beløb fra salg til Danmark er korrekte. Klageren er endvidere af den opfattelse, at selskabet ikke har haft momspligtige salg i Danmark (fjernsalg) før selskabets momsregistrering i Danmark den. 1. juli 2019. På den baggrund har klageren betalt moms af de omhandlede salg i Portugal, hvor selskabet er hjemmehørende.

Sagsfremstilling

Klageren er et selskab hjemmehørende i Portugal, hvor selskabet også er momsregistreret.

Klagerens hovedaktivitet har siden etableringen i 2007 bestået i salg af fødevarer og kosttilskud til privatpersoner via hjemmesiden [...com].

Klageren sælger også tøj til både mænd og kvinder, samt forskelligt tilbehør til hjemmet og kontoret. Alt salg foregår via hjemmesiden.

Et salg foregår på den måde, at kunden opretter en profil på hjemmesiden, hvorefter kunden kan tilføje varer til sin ”indkøbskurv”. Når kunden er færdig med at tilføje varer, klikker kunden sig videre til betaling, hvor kunden også skal tage stilling til leveringsmetode/sted.

Ordrer leveres via transportfirmaerne [virksomhed3] og [virksomhed4]. Ved ordrer over DKK 299 er levering inkluderet i prisen for kundens varer, mens prisen for mindre ordrer afholdes særskilt af kunden og beregnes ud fra ordrens faktiske vægt samt transportfirmaets prislister.

Klageren har kunder i mange forskellige lande, herunder Danmark. Klagerens hjemmeside kan derfor vises på et utal af sprog, inklusive dansk.

Klageren har betalt moms i Portugal af alle selskabets ordrer leveret til kunder i Danmark frem til 1. juli 2019, hvor klageren blev momsregistreret i Danmark.

Retlige forhold

Leveringsstedet for fjernsalg, samt definitionen heraf, fastsættes i Danmark efter momslovens § 14, stk. 1, nr. 2, som er sålydende:

Leveringsstedet for varer er her i landet i følgende tilfælde:

(...)

Når varen forsendes eller transporteres og varen befinder sig her i landet på det tidspunkt, hvor forsendelsen eller transporten til aftageren påbegyndes. Leveringsstedet er dog ikke her i landet, når varen installeres eller monteres i udlandet af leverandøren eller for dennes regning, eller når varen sælges ved fjernsalg til andre EU-lande og virksomheden er registreringspligtig for dette salg i det andet EU-land. Ved fjernsalg forstås salg af varer, bortset fra varer afgiftsberigtiget som brugte varer m.v. efter reglerne i kapitel 17 eller efter tilsvarende regler i et andet EU-land, fra et EU-land til et andet EU-land, hvor varerne direkte eller indirekte forsendes eller transporteres af sælgeren eller på dennes vegne til en køber, der ikke er registreret efter §§ 47, 49-50 a eller 51 eller 51 a eller efter tilsvarende regler i et andet EU-land.”

Fjernsalg udgør herefter salg fra en afgiftspligtig person i et EU-land til en ikke-afgiftspligtig person i et andet EU-land, hvor sælgeren er direkte eller indirekte involveret i forsendelsen.

Udgangspunktet efter bestemmelsen er, at danske virksomheder betaler dansk moms ved salg til private kunder i andre EU-lande. Dette fremgår også ordret af den juridiske vejledning afsnit D.A.6.1.6.

Det samme gælder således for virksomheder etableret i et andet EU-land, der har fjernsalg til private kunder i Danmark. Det vil sige, at hovedreglen er, at der betales moms af fjernsalget i det EU-land, hvor virksomheden er etableret.

Videre fremgår af ovennævnte bestemmelse, at momspligten i Danmark ved fjernsalg alene opstår, hvis den pågældende virksomhed er registreringspligtig her i landet.

Registreringspligten opstår i Danmark, når der har været salg til private kunder for over kr. 280.000 (EUR 37.595) om året. Dette beløb varierer fra land til land. I Tyskland og Holland er det eksempelvis EUR 100.000 om året.

Klageren har, som nævnt i sagsfremstillingen, kunder over hele verden. Kunderne opretter sig via virksomhedens hjemmeside, hvor levering bestilles via eksterne transportfirmaer.

Klageren skal således foretage en nærmere undersøgelse for at få overblik over, hvorvidt en kunde er afgiftspligtig eller ej, samt i hvilket land der skal leveres.

Klageren er af den opfattelse, at virksomheden ikke har været registreringspligtig i Danmark før registreringen 1. juli 2019.

Derfor har de pågældende salg til danske kunder ikke været momspligtige i Danmark. Af denne årsag har klageren betalt moms i Portugal af samtlige salg til danske kunder frem til momsregistreringen i Danmark.

Klageren har ikke haft til hensigt at unddrage dansk moms, men har vurderet, at salgene var momspligtige i Portugal.

Salgene kan ikke anses for momspligtige i to EU-lande, og derfor er klageren af den opfattelse, at når der allerede er betalt moms i Portugal, bør Skattestyrelsens opkrævning af dansk moms bortfalde.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar med 776.851 kr. for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2018, da Skattestyrelsen har anset selskabet for at være omfattet af reglerne om fjernsalg, jf. momslovens § 14, stk. 1, nr. 3.

Ifølge momsloven § 4, stk. 1, 1. pkt., betales der afgift af varer og ydelser, som leveres mod vederlag her i landet.

Fjernsalg defineres i momsloven § 14, stk. 1, nr. 2, 3. pkt. (daværende lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016), hvoraf det fremgår:

”Ved fjernsalg forstås salg af varer, bortset fra varer afgiftsberigtiget som brugte varer m.v. efter reglerne i kapitel 17 eller efter tilsvarende regler i et andet EU-land, fra et EU-land til et andet EU-land, hvor varerne direkte eller indirekte forsendes eller transporteres af sælgeren eller på dennes vegne til en køber, der ikke er registreret efter §§ 47, 49-50 a eller 51 eller 51 a eller efter tilsvarende regler i et andet EU-land.”

Videre fremgår det af momslovens § 14, stk. 1, nr. 3 (daværende lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016), at leveringsstedet for varer er her i landet, når varen sælges ved fjernsalg fra et andet EU-land, når virksomheden er registreringspligtig for dette salg her i landet, jf. § 48, stk. 3.

Momslovens § 14, stk. 1, nr. 2, 3. pkt., og nr. 3 gennemfører momssystemsdirektivets art. 33, stk. 1, litra a, heraf fremgår følgende:

”Uanset artikel 32 anses leveringsstedet for varer, der af leverandøren eller for hans regning forsendes eller transporteres fra en anden medlemsstat end den, hvor forsendelsen eller transporten afsluttes, for at være det sted, hvor varerne befinder sig, når forsendelsen eller transporten til kunden afsluttes, når følgende betingelser er opfyldt:

a) leveringen af varer finder sted til en afgiftspligtig person eller en ikke-afgiftspligtig juridisk person, hvis erhvervelser af varer inden for Fællesskabet ikke er momspligtige i henhold til artikel 3, stk. 1, eller til enhver anden ikke-afgiftspligtig person.”

Det fremgår af momsloven § 47, stk. 1, at afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, skal anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Ifølge momslovens § 48, stk. 3 (daværende lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016), er afgiftspligtige personer, der leverer varer ved fjernsalg, fritaget for registrering i følgende tilfælde:

”når leveringen vedrører andre varer end punktafgiftspligtige varer, jf. § 34, stk. 1, nr. 3, og den samlede levering her til landet ved fjernsalg hverken i det løbende eller i det foregående kalenderår overstiger 280.000 kr.”

Af momslovens § 55 (daværende lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016) fremgår det, at momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse. Kravene til regnskabet fremgår bl.a. af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015).

Det fremgår af opkrævningslovens (daværende lovbekendtgørelse nr. 1224 af 29. september 2016) § 5, stk. 2:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Tilsvarende gælder, hvis en virksomhed har modtaget et for stort beløb som godtgørelse og størrelsen af det beløb, som virksomheden derfor skal tilbagebetale, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber.”

I et bindende svar offentliggjort som SKM2014.606.SR har Skatterådet bl.a. taget stilling til et spørgsmål om salg af protein- og kosttilskud til danske kunder fra en hjemmeside, hvor varerne alene blev pålagt tysk moms. Skatterådet fandt, at spørger ud fra en konkret helhedsvurdering var omfattet af reglerne for fjernsalg, da spørger reelt organiserede transporten af varerne sammen med transportørerne.

SKAT har i SKM2016.112.SKAT præciseret retningslinjerne for fjernsalg i henhold til EU momskomitéens guidelines. Heraf fremgår følgende (uddrag):

”(...)

Fjernsalg - særligt onlinebutikker

Ved salg fra udenlandske onlinebutikker til danske kunder vil enhver samkøring af leverandørens og transportørens hjemmeside, som medfører overførsel af oplysninger om de pågældende varer, kunden eller lignende, medføre, at leverandøren må anses for indirekte involveret i transporten.

Skal en af de oplistede fragtmænd vælges - og fragtaftalen indgås - som led i købsprocessen hos leverandøren, dvs. inden købet af varen er afsluttet, vil dette kunne være en indikation af, at leverandøren er indirekte involveret i transporten.

Ligeledes vil det forhold, at man som led i købsprocessen hos leverandøren løbende kan blive opdateret om den samlede fragtpris for de valgte varer hos en eller flere af de oplistede fragtmænd, kunne være en indikation af, at leverandøren er indirekte involveret i transporten. Dette forudsætter dog, at oplysningen af fragtprisen forudsætter en eller anden form for forudgående samarbejde mellem leverandøren og fragtmændene.

Leverandøren kan dog, uden at blive involveret i transporten løbende i købsprocessen, oplyse kunden om det samlede købs vægt og mål, idet dette ikke forudsætter noget samarbejde mellem leverandøren og fragtmændene. Ligeledes kan leverandøren give kunderne generelle informationer om fragtpriser til Danmark, jf. SKM2015.657.SR.

(...)”

EU-Domstolen fastslog i de forenede sager C-249/12 og C-250/12 (Tulcâ og Plavosin), at artikel 73 og 78 i direktiv 2006/112 skal fortolkes således, at når prisen på en vare er blevet fastsat af parterne uden nogen angivelse af momsen, og leverandøren er den betalingspligtige, skal den aftalte pris anses for allerede at indeholde moms, i det tilfælde hvor leverandøren ikke har mulighed for at få tilbagebetalt den afkrævede moms, jf. præmis 43.

Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnr. [sag1] stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse om, at selskabet er omfattet af reglerne for fjernsalg og dermed momspligtig for leveringer her til landet i perioden 1. april 2016 til 31. december 2016.

Som en konsekvens af afgørelsen i sagsnr. [sag1] kan Landsskatteretten derfor tiltræde Skattestyrelsens afgørelse om, at selskabet ligeledes er omfattet af reglerne for fjernsalg her til landet for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2018, jf. momslovens § 14, stk. 1, nr. 3, og § 48, stk. 3.

Skattestyrelsen har for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2018 foretaget en skønsmæssig ansættelse af selskabets salgsmoms på grundlag af betalingsoverførsler fra danske privatpersoner til selskabet, idet selskabet ikke har fremlagt regnskabsmateriale.

Selskabet har ikke godtgjort, at betalingerne ikke vedrører selskabets fjernsalgsomsætning her til landet.

På denne baggrund finder Landsskatteretten, at den skønsmæssige ansættelse af selskabets omsætning er i overensstemmelse med opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Retten bemærker hertil, at den ansatte salgsmoms på 776.851 kr., svarende til 20 % af selskabets momspligtige omsætning til danske privatpersoner for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2018, er i overensstemmelsen med gældende praksis, jf. EU-Domstolen i de forenede sager C-249/12 og C-250/12 (Tulcâ og Plavosin), præmis 43.

Landsskatteretten stadfæster dermed Skattestyrelsens afgørelse.