Kendelse af 22-02-2021 - indlagt i TaxCons database den 17-03-2021

Motorstyrelsen har opkrævet 530.309 kr. i registreringsafgift.

Landsskatteretten stadfæster Motorstyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Sagen omhandler import af en Mercedes-Benz, Sprinter, 319 CDI Kassevogn aut med stelnummer [...].

Af faktura dateret 22. oktober 2018 fremgår, at sagens køretøj blev solgt til klageren til en pris på 51.249,55 EUR.

Motorstyrelsen s afgørelse

Motorstyrelsen har opkrævet 530.309 kr. i registreringsafgift på baggrund af følgende beregning:

Motorstyrelsen har i sin beregning fastsat den brutto afgiftspligtige værdi til 587.127 kr.

Fradrag/tillæg til værdien

Airbags tillæg

3.725 kr.

Boandel fradrag

156.043 kr.

Sum af fradrag/tillæg til værdien

-152.318 kr.

Beregning af registreringsafgift før fradrag/tillæg

1. skalaknæk (85 %)

168.045 kr.

2. skalaknæk (150 %)

355.664 kr.

Bruttoafgift

523.709 kr.

Fradrag/tillæg til afgiften

Brændstof tillæg

8.600 kr.

Selealarm afgift

-2.000 kr.

Sum af fradrag/tillæg til afgiften

6.600 kr.

Registreringsafgift

Afgiftspligtig værdi

434.809 kr.

Registreringsafgift

530.309 kr.

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at sagens køretøj skal afgiftsberigtiges med 45 % af den afgiftspligtige værdi med følgende begrundelse:

”Vi er et ægtepar på 77 og 78 år, som har brugt 2 år på at bygge en autocamper til at nyde vores otium.

Forløb:

Købte bilen i Holland i oktober 2018, en ny Mercedes Sprinter varevogn, som var produceret til Polen men endte i Danmark.

Fik den typegodkendt til personvogn så den kunne ombygges til autocamper. (Autoconsult ved [person1]) i december 2018.

Fik den synet som autocamper til 2 personer i marts 2020. ([virksomhed1])

Har nu ombygget på den i 2 år så den fremstår som en 100 % autocamper, med fast væg imellem en lille førekabine til 2 personer og en bodel som det fremgår af tidligere fremsendt billedmateriale og dokumentation af omkostninger.

Bodelen består af 2 fastmonterede sove/siddepladser med mål på længde 182 cm og bredde 72/60 cm.

Køkken med vask, kogeplade og emhætte.

Bad med fast monteret toilet, håndvask og bruser.

Teknisk:

Ståhøjde i hele bilens længde 186 cm.

Ferskvandstank 120 litter

Spildevandstank 70 litter.

Kogeblus Webasto Disel Cokker.

Varme og varmvandssystem Webasto Dual Top EVO7/8.

El system med inverter litium batterier (Victron Energy.)

Der er vinduer i alle sider af bilen og i taget samt ventilation.

Vi har forstået reglerne således at når bilen er udstyret og indrettet som en 100 % autocamper og ikke skal bruges til andet end autocamper så var beskatningen 45 %.

Beskatningen er vurderet til 530.000,-”

Klageren har fremlagt den 1. maj 2020 fremlagt materiale og beregning vedrørende ombygning af sagens køretøj fra personbil til autocamper. Af dette materiale fremgår, at klageren har haft udgifter for i alt 153.043,03 kr.

Klageren har ved telefonsamtale af 16. december 2020 med Skatteankestyrelsens sagsbehandler præciseret, at klagen vedrører beregningen af registreringsafgift.

Landsskatterettens afgørelse

Reglerne om afgiftsberegningen for køretøjer indrettet til ophold og beboelse (autocampere), findes i registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 177 af 25. februar 2019.

Af bestemmelsens stk. 2, 1. pkt. fremgår, at køretøjer indrettet til ophold og beboelse (autocamper) afgiftsberigtiges efter reglerne i lovens § 4, det vil sige som almindelige personbiler.

Af registreringsafgiftslovens § 4 fremgår, at køretøjer afgiftsberigtiges med 85 % af 172.900 kr. (2010 niveau) og 150 % af det resterende jf. § 4, stk. 1, nr. 2. Bestemmelsen angiver herudover tillæg og -fradrag i beregningen af registreringsafgiften.

Landsskatteren bemærker, at det således må være udgangspunktet, at sagens køretøj skal afgiftsberigtiges efter denne bestemmelses beregningsregler på samme måde som personbiler.

Af registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 2, 2. pkt., fremgår en række særlige vilkår for køretøjer indrettet til ophold og beboelse med en tilladt totalvægt på mindst 2 tons, der er indrettet med adgang til opredning af egentlige sovepladser for mindst 2 personer.

For disse køretøjer gælder at der ved afgiftsberigtigelsen kan ses bort fra udgiften til beboelsesindretningen samt fortjeneste og moms heraf. Af bestemmelsen følger yderligere, at afgiften skal udgøre mindst 0 kr. af de første 12.100 kr. og 45 pct. af resten.

Motorstyrelsen har beregnet afgiften som for en almindelig personbil, jf. § 4, og fradraget værdien af beboelsesindretningen, jf. § 5 a, stk. 2.

Retten finder derfor, at Motorstyrelsens beregning er foretaget i overensstemmelse med ovenstående reger. Der er ikke i øvrigt oplysninger, der fører til, at Morstyrelsens beregning er forkert.

Landsskatteretten stadfæster herefter Motorstyrelsens afgørelse.