Kendelse af 29-09-2023 - indlagt i TaxCons database den 26-10-2023

Journalnr. 20-0057371

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Ekstraordinær genoptagelse af afgiftsperioderne

1. halvår 2013

Afslag på genoptagelse

Genoptagelse

Stadfæstelse.

2. halvår 2013

Afslag på genoptagelse

Genoptagelse

Stadfæstelse.

1. halvår 2014

Afslag på genoptagelse

Genoptagelse

Stadfæstelse.

2. halvår 2014

Afslag på genoptagelse

Genoptagelse

Stadfæstelse.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister (CVR), at [person1], herefter benævnt indehaveren, driver enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1]. Virksomheden havde opstartsdato den 7. september 1988 og er registreret med branchekoden ”012400 Dyrkning af kernefrugter og stenfrugter”.

Indehaveren har ikke angivet moms for afgiftsperioderne i 2013 og 2014.

SKAT (herefter Skattestyrelsen) har som følge af de manglende angivelser været på kontrolbesøg hos virksomheden, og anmodet om virksomhedens regnskaber og bankkontoudtog. Indehaveren har ikke fremlagt regnskabet eller bankkontoudtog, hvorfor Skattestyrelsen har rekvireret bankkontoudtogene fra indehaverens pengeinstitut og indhentet salgsoplysninger fra [...].

Skattestyrelsen har den 25. januar 2016 udsendt forslag til afgørelse om skønsmæssig forhøjelse af afgiftstilsvaret på 120.736 kr. og 126.310 kr. for perioderne 1. januar 2013 – 31. december 2013 og 1. januar – 31. december 2014. Den skønsmæssige ansættelse er foretaget på baggrund af oplysninger fra [...], samt indsætninger og overførsler til indehaverens bankkonto. Der er endvidere henset til tidligere moms fastsættelser. Indehaveren er ikke fremkommet med bemærkninger til Skattestyrelsens forslag, hvorfor der den 29. februar 2016 blev truffet afgørelse i overensstemmelse hermed.

Indehaveren har den 3. september 2019 anmodet om ekstraordinær genoptagelse af afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2013 og 1. januar – 31. december 2014. Med anmodningen har indehaveren fremlagt sin selvangivelse for indkomståret 2013, hvoraf der fremgår salgsmoms, købsmoms og afgiftstilsvar på henholdsvis 179.131 kr., 147.498 kr. og 3.031 kr., for afgiftsperioderne 1. januar – 31- december 2013.

Skattestyrelsen har ved forslag til afgørelse af 20. februar 2020, givet afslag på at imødekomme anmodningen om ekstraordinær genoptagelse af afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2013 og 1. januar – 31. december 2014.

Indehaveren er den 28. marts 2020 fremkommet med bemærkninger til Skattestyrelsen forslag til afgørelse. Af bemærkningerne fremgår det, at indehaveren blev pensioneret for 27 år siden grundet et ødelagt nervesystem, og der efterfølgende var en 10 års periode hvor han havde det dårligt. Det fremgår endvidere, at da han fik en afgørelse vedrørende forhøjelse af hans skattepligtige indkomst i 2013, slog det klik og at han ikke ønskede at se papirer, og at dette stadig påvirker ham, hvilket har resulteret i et ønske om, at indbringe sagen for menneskerettighedsdomstolen.

Til bemærkningerne har indehaveren fremlagt en lægeerklæring dateret den 7. september 2016, hvoraf det fremgår, at indehaveren har fået pension grundet en psykisk lidelse, at han i perioder ikke har kunne overholde frister samt, at han har fået konstateret kræft. Det er endvidere fremlagt bogføringskontiene for købs- og salgsmoms, samt afgifter for 2013 og 2014, hvoraf der fremgår købsmoms, salgsmoms og afgiftstilsvar på henholdsvis 179.131 kr., 147.498 kr. og 3.031 kr. for afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2013, og 164.628 kr., 254.926 kr. og 31.496 kr. for afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2014.

Indehaverens bemærkninger har givet anledning til yderligere begrundelse, men har ikke ændret resultatet. Skattestyrelsen har derfor den 15. april 2020 truffet den påklagede afgørelse i overensstemmelse hermed.

Indehaveren har i forbindelse med klagen fremlagt tidligere fremsendte lægeerklæring og bogføring for afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2013 og 1. januar – 31. december 2014.

(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har givet afslag på indehaverens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2013 og 1. januar – 31. december 2014.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

Vores begrundelse for ikke at ændre momsen

Vi kan ikke ændre din moms, fordi du har bedt os om at ændre den mere end tre år efter det tidspunkt, hvor du skulle angive den, og fordi du ikke har oplyst os om særlige omstændigheder, der opfylder kravene for, at vi alligevel ændrer den.

Sygdom

Vi har i vores vurdering desuden lagt vægt på, at det ikke kan anses for tilstrækkeligt dokumenteret, at dine personlige forhold har gjort dig ude af stand til rettidigt at indsende momsangivelser eller reagere på SKATs breve i forbindelse med kontrol- len, hvor genoptagelse kunne være sket efter reglerne om ordinær genoptagelse. Din virksomhed har været momsregistreret siden 1988 og er stadigvæk aktiv. Siden 2008 har branchen været ”Dyrkning af kernefrugter og stenfrugter”, hvilket argumenteret for, at du har været i stand til at få angivet momsen indenfor genoptagelsesperioden og at din sygdom ikke har bevirket at virksomheden har været lukket på noget tidspunkt.

Tidligere kontrol

Du har heller ikke bedt om ændringen inden seks måneder efter det tidspunkt, hvor du blev klar over, at virksomhedens moms blev ændret. Dette skete ved afgørelse af 29.02.2016, hvor virksomhedens moms for 2013 blev skønnet til 120.736 kr. og 2014 blev skønnet til 126.310 kr. Du har ikke reageret senest 6 måneder efter denne dato. Vi vurderer, at der ikke er særlige omstændigheder, der begrunder, at vi alligevel skal genoptage sagen.

Der vedlægges kopi af afgørelse fra den 29.02.2016.

Klageforløb

Det er oplyst at du har klaget over skatteansættelsen for 2013, men at du først har klaget den 2.2.2018 jf. vedlagte anke til Skatteankestyrelsen.

Der har været følgende tidsforløb:

29.02.2016: Skattestyrelsen træffer afgørelse om at moms forhøjes for 2013 og 2014.

01.05.2017 Du anmoder om ordinær genoptagelse af selvangivelsen for 2013 (der fremgår ingen momstal af anmodningen)

02.11.2017 SKAT nægter genoptagelse, da du ikke har fremsendt bilag som understøtter ændringen.2.2018

05.02.2018 Du klager og SKATs afgørelse af 02.11.2017

19.08.2019 Din skatteansættelse for 2014 bliver genoptaget.

03.09.2019 Du indsender regnskab for 2013(indeholder momstal) og anmoder om genoptagelse.

04.11.2019 Din skatteansættelse for 2013 bliver genoptaget.

Du opfylder derfor ikke betingelserne for at få ændret din moms.

De indsendte bemærkninger har ikke bevirket at Skattestyrelsen har ændret opfattelse, hvorfor afgørelsen bliver i overensstemmelse med forslaget. Dine bemærkninger er kommenteret ovenfor under begrundelsen for at momsen ikke kan ændres.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Der er ikke yderligere oplysninger ud over at der fremsendes oversigt over momstal i en årrække som viser, at virksomheden har været registreret for moms og drevet virksomhed i hele den periode, som han fortæller han har været syg. Virksomheden har på intet tidspunkt været afmeldt for moms. Momsangivelserne kan ses af oversigten som er medsendt.

(...)”

Skattestyrelsen har den 9. august 2023 fremsendt følgende udtalelse til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse:

”(...)

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forslag, der indstiller, at den påklagede afgørelse fra 15. april 2020 stadfæstes, hvorefter der ikke er grundlag for at imødekomme klagerens anmodning om genoptagelse for perioden 1. januar 2013 – 31. december 2014.

Klager er registreret for moms under branchekoden dyrkning af kernefrugter og stenfrugter. Virksomheden drives fra samme adresse, som er indehaverens private adresse. Klager afregner moms halvårligt.

Momstilsvaret for 2013-2014 blev som følge af klagers manglende momsangivelser fastsat af skattestyrelsen efter en kontrol, jf. afgørelsen fra 29. februar 2016. Afgørelsen blev ikke påklaget af klager til Landsskatteretten.

Klager anmodede den 3. september 2019 om genoptagelse af momstilsvaret for momsperioden.

Skattestyrelsen har i sin afgørelse givet afslag på genoptagelse af momstilsvaret for perioden, da klager ikke opfylder betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter Skatteforvaltningslovens § 32.

Klager har påklaget dette med påstanden om, at klagers momstilsvar for perioden skal genoptages ekstraordinært og fastsættes til det af klager opgjorte tilsvar.

Særlige omstændigheder

Da anmodningen er fremsendt efter udløbet af den ordinære frist i Skatteforvaltningslovens § 31, skal anmodningen om genoptagelse behandles efter reglen om ekstraordinær genoptagelse i Skatteforvaltningslovens § 32, hvor alene stk. 1, nr. 3 kan finde anvendelse i nærværende sag.

Skattestyrelsen fastholder, at der ikke foreligger sådanne særlige omstændigheder, at klagers anmodning om genoptagelse kan imødekommes efter Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Klager har i forbindelse med klagesagens behandling indsendt lægeerklæring dateret den 7. september 2016 som dokumentation for, at indehaveren har været syg og dermed ikke i stand til at bede om genoptagelse inden 3 årsfristen.

Skattestyrelsen fastholder, at indehaverens sygdomsforløb ikke udgør sådanne særlige omstændigheder, der kan danne grundlag for en ekstraordinær genoptagelse efter Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Indledningsvist bemærker Skattestyrelsen, at det ikke er en særlig omstændighed, at klager har udarbejdet en opgørelse, som i øvrigt ikke er efterprøvet, der viser, at momstilsvaret skulle være lavere end det af Skattestyrelsens tidligere opgjorde.

Klager har alene fremlagt en lægeerklæring fra september 2016 til dokumentation af, at klager på grund af sygdom har været forhindret i at anmode om genoptagelse af momstilsvaret for 2013-2014. Materialet indeholder imidlertid ikke notater for hele den periode, hvor der kunne anmodes om genoptagelse, og der er ikke indhentet lægeerklæring(er) eller indsendt anden dokumentation til belysning af klagers fysiske eller psykiske tilstand i perioden. Det er således ikke dokumenteret, at sygdom har udgjort en forhindring, som har bestået i hele den periode, som klager kunne bede om genoptagelse i, dvs. fra september 2016 til 1. marts 2018, ligesom det ikke er dokumenteret, at klages sygdomsforløb er ensbetydende med, at han ikke derved har været i stand til at varetage sine økonomiske interesser i samme periode.

Skattestyrelsen henviser til at klager har været i stand til at varetage sine erhvervsmæssige interesser, og således har kunne drive virksomheden, og fortsat driver virksomhed, herunder indsende momsangivelser for efterfølgende perioder.

Klager har herefter ikke godtgjort, at han i hele den relevante periode på grund af fysisk eller psykisk sygdom har været forhindret i at anmode om genoptagelse.

Skattestyrelsen fastholder at klagers sygdom ikke kan danne grundlag for en ekstraordinær genoptagelse efter Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Kundskabstidspunktet

Skattestyrelsen finder desuden ikke, at 6-månedersfristen i Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 er overholdt.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at klager senest ved fremsendelse af afgørelsen den 29. februar 2016, har fået oplysningen om, at momstilsvaret er blevet opgjort skønsmæssigt.

Da klager først anmoder om genoptagelse af momstilsvaret i september 2019, er 6-månedersfristen i Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 således ikke overholdt.

(...)”

Klagerens opfattelse

Indehaveren har nedlagt påstand om, at der skal ske ekstraordinær genoptagelse af afgiftsperioderne 1. januar 2013 – 31. december 2013 og 1. januar – 31. december 2014.

Klageren har anført følgende:

”(...)

Jeg skal hermed fastholde min klage over momstilsvar for 2013 og 2014.

Jeg kan her oplyse, at jeg i perioden 1993-2000 havde det meget dårligt, og det har jeg igen fået fra 2012- til i dag. Jeg blev i 1993 tilkendt pension grundet ødelagt nervesystem grundet overgreb (overfald). Dette har i meget stor grad påvirket mit virke (liv) og at jeg i midten af 2016 fik konstateret kræft har ikke gjort mit liv nemmere.

Jeg henviser her til lægeerklæring af 7.9.2016 som ligger i sagen. Såfremt yderligere lægeerklæring ønskes, kan det fremskaffes.

Jeg kan også oplyse, at mit virke siden 2015 har været væsentlig nedsat, hvilket tydeligt kan ses af på omsætningen og at jeg gennem tiden har afviklet dele af mine aktiviteter. Jeg er i øjeblikket i gang med at sælge dele til min søn m.m.

Jeg kan oplyse at jeg har det bedst når jeg kører i plantagen, derfor forsøger jeg at holde en smule aktivitet der.

Jeg mener helt klart, at momsen for 2013 Og 2014 bør kunne genoptages grundet sygdom, da det er på det tidspunkt, jeg får konstateret kræft, at jeg skulle reagere. Hvem tænker på andet end kræft, når man får konstateret dette. At mit nervesystem heller ikke har det godt, gør det ikke bedre. Jeg mener helt klart, at mit sygdomsforløb bør begrunde en genoptagelse af momsen 2013-2014. Jeg må helt klart erkende, at jeg på ingen måder har haft styr på mit liv og over hovedet ikke har kunne tænke klart,

Jeg mener også, at det offentlige har være med til at forælde sagen, da man ikke har opkrævet beløbene.

Momsen bør opgøres således:

2013

bilag

Salgsmoms

1-3

179.131

Købsmoms

4-12

147.498

Dieselafgift

13

10.575

Vandafgift

14

4.763

Elafgift

15

13.264

176.100

Momstilsvar

3.031 kr.

2014

Salgsmoms

16-19

254.926

Købsmoms

20-24

164.628

Moms af skade, forsikring

25

18.661

Olieafgift

26

8.639

elafgift

27

11.453

Vandafgift

28

20.049

223.430

Momstilsvar

31.496

Jeg vedlægger alle de posterede momstal. Såfremt man ønsker de originale bilag, kan disse også fremsendes.

(...)”

Ved møde den 22. juni 2023 med Skatteankestyrelsens sagsbehandler har indehaveren uddybet det i klagen anførte. Indehaveren gjorde gældende, at der foreligger særlige omstændigheder, da han tidligere havde haft et nervesammenbrud i 10 år, og at han i 2016 fik konstateret kræft samt, at han den dag i dag, stadig får sovemedicin og antidepressiv medicin. Indehaveren forklarede endvidere, at han i en lang årrække har haft det psykisk og fysisk dårligt, hvilket har resulteret i, at han ikke har reageret på frister.

Indehaveren fremhævede også virksomhedens omsætning for indkomstårene efter 2013 og 2014, hvoraf det fremgik, at indehaveren ikke havde realiseret samme omsætning som tidligere år, hvilket skyldtes klagerens sygdom og manglende overskud til at drive virksomheden.

Indehaveren gjorde endvidere gældende, at skønnet var urimeligt sammenholdt med den fremlagte bogføring, hvortil han have alle underliggende bilag, hvorfor dette også talte for at der skulle ske ekstraordinær genoptagelse.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om der er grundlag for ekstraordinære genoptagelse af momstilsvaret for afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2013 og 1. januar – 31. december 2014, som følge af sygdom, eller at det udøvede skøn må anses for at være foretaget på et fejlagtigt grundlag eller være urimeligt at opretholde.

Retsgrundlag

Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, at en afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægger oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-2, er opfyldt, eller der foreligger særlige omstændigheder, som anført i bestemmelsen nr. 4.

Ifølge forslag til skatteforvaltningsloven med bemærkninger, jf. L 110, jf. lov nr. 427 af 6. juni 2015, fremgår det, at skatteforvaltningslovens §§ 31 og 32 er en videreførelse af skattestyrelseslovens §§ 35 B og 35 C.

Af bemærkningerne til den dagældende skattestyrelseslovs § 35 C, stk. 1, nr. 4, fremgår, at forslaget indebærer, at ændringer af afgiftstilsvaret kan tillades efter en konkret bedømmelse af forholdene. Bestemmelsen kan finde anvendelse, hvor der foreligger særlige omstændigheder udenfor de tilfælde, hvor genoptagelse kan ske efter betingelserne i bestemmelsens øvrige punkter, jf. nr. 1-3, og hvor det må anses for urimeligt at opretholde opgørelsen af afgiftstilsvaret.

Bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, kan endvidere finde anvendelse, hvis der er begået fejl af SKAT (nu Skattestyrelsen), og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen. Den kan endvidere finde anvendelse i tilfælde, hvor en urigtig opgørelse af et afgiftstilsvar eller en godtgørelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede.

Sygdom kan i konkrete tilfælde anses som særlige omstændigheder efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Der henvises til Landsskatterettens afgørelse af 14. juli 2015 offentliggjort i SKM2015.723.LSR. Et sygdomsforløb er imidlertid i sig selv ikke en særlig omstændighed, hvis det ikke kan anses for godtgjort, at den afgiftspligtige i hele perioden har været forhindret i at anmode om genoptagelse. Der henvises til Vestre Landsrets dom af 27. februar 2017 offentliggjort i SKM2017.242.VLR.

Om der foreligger særlige omstændigheder, beror på en konkret vurdering.

Yderligere kan en genoptagelse kun foretages efter et af de i § 32, stk. 1, nr. 1, 2 eller 4, nævnte tilfælde, hvis genoptagelsesanmodningen fremsættes af den afgiftspligtige senest 6 måneder efter, at den afgiftspligtige er kommet til kundskab om de forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.

Told- og skatteforvaltningen kan efter anmodning fra den afgiftspligtige dispensere fra 6-måneders fristen, hvis der er særlige omstændigheder. Dette fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, sidste pkt.

Landsskatterettens bemærkninger

Fristen for at angive for afgiftstilsvaret 2. halvår 2014 udløb den 1. marts 2015. Den ordinære 3-årige genoptagelsesfrist udløb dermed 1. marts 2018, og tidligere for de øvrige omhandlede afgiftsperioder.

Indehaveren har anmodet om genoptagelse af afgiftsperioderne den 3. september 2019. Anmodningen er dermed modtaget hos Skattestyrelsen efter udløbet af den ordinære genoptagelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Indehaveren vil derfor alene kunne få genoptaget afgiftstilsvaret for afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2013 og 1. januar – 31. december 2014, hvis der foreligger forhold, som er omfattet af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 og stk. 2, om ekstraordinær genoptagelse.

Indehaveren opfylder ingen af de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1 og 2, og vil derfor kun kunne få genoptaget afgiftstilsvaret, hvis der foreligger særlige omstændigheder, som er omfattet af bestemmelsen nr. 4, og hvis tidsfristen på 6 måneder i stk. 2, er overholdt.

Landsskatteretten finder, at der ikke foreligger sådanne særlige omstændigheder, der kan begrunde ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvaret for perioderne 1. januar 2013 – 31. december 2013 og 1. januar – 31. december 2014 i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Retten har lagt vægt på, at Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelse af afgiftstilsvaret for afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2013 og 1. januar – 31. december 2014, blev foretaget som følge af indehaverens manglende opfyldelse af pligten til at indberette moms. Indehaveren var forud for afgørelsen blevet varslet om de skønsmæssige ansættelser og i den forbindelse oplyst om, at disse kunne undgås, såfremt indehaveren fremlagde regnskabsmaterialet.

Der er yderligere lagt vægt på, at Skattestyrelsens ansættelser blev foretaget ud fra de oplysninger, der var til rådighed på tidspunktet for de skønsmæssige ansættelser af momstilsvaret. Det forhold, at indehaveren efterfølgende har fremlagt bogføringen for indkomstårene 2013 og 2014, kan ikke medføre en ændret vurdering, da en forkert momsansættelse ikke i sig selv udgør en særlig omstændighed.

Retten har endvidere lagt vægt på, at der på trods af den fremlagte lægeerklæring, ikke er fremlagt dokumentation for, at indehaverens sygdom har gjort ham ude af stand til rettidigt at indsende momsangivelser, eller reagere på Skattestyrelsen skønsmæssige ansættelse af afgiftstilsvaret i hele perioden, hvor genoptagelse kunne være sket efter reglerne om ordinær genoptagelse.

Indehaveren har for afgiftsperioderne i 2016, 2017 og 2018 indberettet afgiftstilsvar, hvorfor det yderligere er rettens opfattelse, at indehaverens sygdom ikke har bevirket, at han har været ude af stand til at reagere.

De af indehaveren yderligere anbringender, kan efter rettens opfattelse ikke føre til en ændret vurdering.

Yderligere anses 6-måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, for at være overskredet.

Landsskatteretten finder, at kundskabstidspunktet for de skønsmæssige ansættelser af momstilsvaret indtrådte den 29. februar 2016, hvor afgørelsen fremsendes til indehaveren.

Indehaveren har først anmodet om ekstraordinær genoptagelse den 3. september 2019, hvorfor anmodning om genoptagelse er sket senere end 6 måneder efter kundskabstidspunktet.

Landsskatteretten finder, at der ikke foreligger særlige omstændigheder, der kan begrunde dispensationen fra tidsfristen i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, sidste pkt., hvorfor anmodningen om ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvaret for 1. januar 2013 til 31. december 2014 er fremsat for sent.

Der er i den forbindelse henset til, at indehaveren ikke har fremlagt oplysninger, der godtgør, at indehaveren har været ude af stand til at indsende genoptagelsesanmodningen inden for 6 måneder fra modtagelsen af Skattestyrelsens afgørelse.

På baggrund af ovenstående anses indehaveren ikke for at opfylde betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4 og stk. 2.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.