Kendelse af 29-08-2023 - indlagt i TaxCons database den 28-09-2023

Journalnr. 20-0056794

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Virksomhedens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2018

Salgsmoms

1.936.587 kr.

1.916.506 kr.

1.936.587 kr.

Købsmoms

1.020.334 kr.

1.843.704 kr.

Hjemvisning

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale virksomhedsregister, CVR, at [person1], herefter benævnt virksomhedsindehaveren, i indkomståret 2018 var registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1] og branchekode 5661010 Restauranter. Virksomhedens startdato var den 16. september 2017, og virksomheden ophørte den 21. oktober 2021

Det fremgår af virksomhedsindehaverens personlige skatteoplysninger, R75, at virksomheden for 1. – 4. kvartal 2018 havde indberettet salgsmoms med 1.916.506 kr., købsmoms med 1.843.704 kr. og 9.878 kr. i elafgift. Samlet udgjorde det af virksomheden angivne momstilsvar for 2018 således 62.924 kr.

Den 31. maj 2019 har virksomhedsindehaveren i forbindelse med Skattestyrelsens behandling af sagen fremsendt kontoudtog for [virksomhed1]s bankkonto med kontonr. [...97] i [finans1] for perioden 3. december 2017 – 31. december 2018. Endvidere har virksomhedsindehaveren den 25. august 2019 fremsendt [virksomhed1]s årsregnskab, kontospecifikationer og bilag samt råbalance for indkomståret 2018.

Det fremgår af de fremsendte kontospecifikationer, at der har været medregnet et samlet kontantsalg på 325.515,20 kr., svarende til 3,69 % af den opgjorte omsætning. Kontantsalget var bogført som en samlet post. Beløbet på 325.515,20 kr. blev bogført på bogføringskonto 1000 den 31. december 2018. Posteringen er den eneste bevægelse på kontospecifikationen for den pågældende konto.

Ved en gennemgang af virksomhedens bankkonto [...97] for indkomståret 2018 har Skattestyrelsen konstateret diverse indsætninger fra Too good to go og kortbetalinger m.v., svarende til i alt 8.802.668,37 kr. På baggrund af indsætningerne har Skattestyrelsen har opgjort 1.760.533 kr. i salgsmoms for afgiftsperioderne 1. - 4. kvartal 2018.

Skattestyrelsen har skønsmæssigt forhøjet virksomhedens kontantsalg til at udgøre 10 % af det opgjorte dankortsalg, svarende til 880.266,84 kr., hvoraf moms udgjorde 176.503 kr.

Samlet har Skattestyrelsen opgjort virksomhedens salgsmoms til 1.936.587 kr. for afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2018.

Skattestyrelsen har godkendt fradrag for moms af virksomhedens indberettede udgifter til husleje på 303.797 kr.

Ifølge tal fra Danmarks Statistik udgjorde danske restauranters gennemsnitlige bruttoavance 63 % i indkomståret 2016. Skattestyrelsen har på baggrund heraf opgjort virksomhedens momsfradrag for indkøb af varer m.v. Skattestyrelsen har derfor opgjort virksomhedens udgifter til indkøb af varer m.v. til at udgøre 37 % af virksomhedens salgsmoms, svarende til 716.537 kr.

Samlet har Skattestyrelsen opgjort virksomhedens købsmoms til 1.020.334 kr.

Skattestyrelsen har opgjort det skønsmæssige resultatet af virksomhed for indkomståret 2018 således:

Opgjort omsætning via bank

8.802.668

Skønnet kontantsalg 10 %

880.267

Omsætning i alt

9.682.935

Moms 20 %

1.936.587

I alt købsmoms (Ansat efter skøn) (Varekøb 716.537 kr. + husleje 303.797 kr.)

1.020.334

Angivet

1.843.704

Nedsættelse af købsmoms

823.360

Momstilsvar

Salgsmoms

1.936.587

Købsmoms

1.020.334

Opgjort momstilsvar

916.243

Angivet inkl. elafgift

72.802

Forhøjelse momstilsvar

843.441

Samlet udgør Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens momstilsvar 843.441 kr.

Det fremgår af sagens oplysninger, at virksomheden har fremlagt bilagsmateriale for Skattestyrelsen i form af fakturaer for udgifter, som Skattestyrelsen ifølge det oplyste ikke har gennemgået i forbindelse med opgørelsen af virksomhedens fradrag for købsmoms.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2018 forhøjet virksomhedens salgsmoms til 1.9366.587 kr. og nedsat virksomhedens købsmoms til 1.843.704 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for deres afgørelse anført følgende:

”(...)

2. Moms – enkeltmandsvirksomhed [virksomhed1]

(...)

2.2. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Der skal betales afgift af vare og ydelser, der leveres her i landet med henvisning til momslovens § 4, stk. 1.

Betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser, jævnfør momslovens § 46, stk. 1 og 7.

Virksomheden skal for hvert kvartal opgøre den udgående og den indgående moms. Forskellen udgør virksomhedens momstilsvar jævnfør momslovens § 56, stk. 1, 2 og 3.

Endvidere skal registrerede virksomheder efter udløbet af hvert kvartal angive størrelsen af virksomhedens udgående moms og indgående moms jævnfør momslovens § 57, stk. 1

Indsætningerne på konto [...97] anses som omsætning, der skal medregnes til din skattepligtige indkomst med henvisning til statsskattelovens § 4.

Med udgangspunkt i dine bankudskrifter for konto [...97] samt et beregnet skønsmæssigt kontantsalg, har vi opgjort en skønsmæssig omsætning, der anses for værende skattepligtige efter statsskattelovens § 4. Virksomhedens salgsmoms er herefter opgjort skønsmæssigt med henvisning til opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Indkomståret 2018

Ved gennemgang af din bankkonto nr. [...97] ses der indsætninger i form af to good to go, kortbetalinger m.v., som anses som omsætning i virksomheden for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2018 på i alt 8.802.668,37 kr.

Indsætningerne fremgår af bilag 2.

Opgørelse af difference på moms for 2018

Konto

Beløb m/moms

Moms

Beløb u/moms

[...97]

8.802.668,37

1.760.533,67

7.042.134,70

Skønnet kontantsalg

880.266,84

176.053,37

704.213,47

I alt

9.682.935,21

1.936.587,04

7.746.348,17

Difference

Omsætning u/moms

Salgsmoms

Opgjort via bank + kontantsalg

1.936.587,04

Indberettet

1.916.506,00

Difference

-20.081,04 kr.

Købsmoms

Det er en generel betingelse for at kunne opnå fradrag for købsmoms, at der som dokumentation kan fremlægges forskriftsmæssige faktura, med henvisning til momslovens § 37 og momsbekendtgørelsen § 82.

Regnskabsgrundlaget er dog af en sådan beskaffenhed, at bilagene ikke kan følges gennem bogføringen på grund af forkert angivelse af bilagsnumre. Det er derfor ikke muligt, at lægge udgifterne ifølge den indsendte kontospecifikation til grund for opgørelsen af virksomhedens udgifter. Endvidere er der henset til, at udgifter virker åbenbart urimelige i forhold til virksomhedens omsætning og den gennemsnitlige bruttoavance for branchen.

Skattestyrelsen skønner derfor udgifterne til at udgøre 37 % af moms af omsætningen, eller 716.537 kr., som er fradragsberettiget efter momslovens § 37, stk. 1. Der er ved skønnet henset til den gennemsnitlige bruttoavance i restauranter ifølge Danmarks Statistik udgør 62,9 % i 2016.

Endvidere godkendes fradrag for moms af husleje, da de disse er vurderet som sandsynlige ud fra virksomhedens omsætning.

Der henvises til momslovens § 37, stk. 1.

Endvidere godkendes fradrag for moms af husleje, da de disse er vurderet som sandsynlige ud fra virksomhedens omsætning.

Der henvises til momslovens § 37, stk. 1.

Købsmoms

Opgjort omsætning via bank

8.802.668

Skønnet kontantsalg 10 %

880.267

Omsætning i alt

9.682.935

Moms 20 %

1.936.587

I alt købsmoms (Ansat efter skøn)(Varekøb 716.537 kr. + husleje 303.797 kr.)

1.020.334

Angivet

1.843.704

Nedsættelse af købsmoms

- 823.360

Momstilsvar

Salgsmoms

1.936.587

Købsmoms

1.020.334

Opgjort momstilsvar

916.243

Angivet inkl. elafgift

72.802

Forhøjelse momstilsvar

843.441

2.3 Retsregler og praksis

Momslovens § 4, stk. 1

Momslovens § 37, stk. 1

Momslovens § 41, stk. 2

Momslovens § 46, stk. 1 og 7

Momslovens § 47

Momslovens § 56, stk. 1, 2 og 3

Momslovens § 57, stk. 1

Momsbekendtgørelse nr. 808 af 30.6.2015 med senere ændringer § 82

Opkrævningslovens § 5, stk. 2

Der henvises i øvrigt til bilag 1.

2.4 Dine bemærkninger

Du har pr. mail den 9. april 2020 oplyst følgende:

”jeg mente jeres ændringer på moms er urimeligt. En buffetrestaurant har fleres udgift en små restaurant, derfor jeres vurdering for udgifter er for lov”

2.5. Endelig afgørelse

Virksomhedens direkte omkostninger er ansat ud fra den gennemsnitlige bruttoavance i restauranter, som ifølge Danmarks Statistik udgør 62,9 % i 2016. Det vil sige, at nogle restauranter har lavere direkte omkostninger og andre har højere direkte omkostninger. Endvidere har vi godkendt fradrag for moms af husleje, da de disse er vurderet som sandsynlige ud fra virksomhedens omsætning.

Du anses ikke at have dokumenteret, at din virksomhed har højere direkte omkostninger end gennemsnittet for restauranter ifølge Danmarks Statistik. Dine bemærkninger giver således ikke anledning ændring af vores skøn, hvorfor vores forslag af 11. marts 2020 med ændring af din virksomheds momstilsvar med 843.441 kr. fastholdes.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens tidligere repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens ændringer af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2018 skal bortfalde.

Repræsentanten har som begrundelse anført følgende:

”(...)

Derudover er det Skattestyrelsens overordnede opfattelse, at der skønsmæssigt

skal ske en ændring af enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1]s overskud

og momstilsvar i 2018. Det er hertil [person1]s overordnede opfattelse, at der ikke

er grundlag for at ændre overskuddet og momsen skønsmæssigt som gjort af

Skattestyrelsen.

Påstande

(...)

3 Der nedlægges påstand om, at den skønsmæssige ændring af momstilsvaret

for indkomståret 2018 bortfalder.

(...)

2 Overskud af virksomheden [virksomhed1]

Det gøres overordnet gældende, at der ikke er udeholdt omsætning for virksomheden [virksomhed1] i 2018, hvorfor der ikke er grundlag for en skønsmæssig opgørelse af overskud af virksomhedens indtjening i indkomståret 2018.

Det gøres gældende, at det påhviler Skattestyrelsen at dokumentere og sandsynliggøre, at der har været udeholdt omsætning i virksomheden [virksomhed1]. Det bestrides, at Skattestyrelsen har dokumenteret eller sandsynliggjort disse forhold.

Det gøres gældende, at der ikke er grundlag for at tilsidesætte den selvangivne omsætning, og at der således ikke er grundlag for at opgøre et skønsmæssigt overskud for virksomheden [virksomhed1] til kr. 2.529.408.

Det gøres gældende, at Skattestyrelsens skøn bygger på klart forkerte forudsætninger og medfører et åbenbart urimeligt resultat.

Det gøres gældende, at omsætningen ikke udelukkende kan fastsættes på baggrund af indsætningerne på [virksomhed1]s bankkonto, jf. Bilag 5. Af Skattestyrelsens bilag 2 til afgørelsen af 17. april 2020 (Bilag 1), fremgår det således, at Skattestyrelsen i opgørelsen har medtaget posteringer, som på ingen måde ikke kan anses for omsætning for [virksomhed1]. Det fremgår f.eks. af bilag 2 til afgørelsen af 17. april 2020 (Bilag 1), at der er medtaget følgende indsætninger, som tillige ses på kontoudtoget, jf. Bilag 5:

Dato

Posteringstekst

Bilag 5 (side)

Beløb

14.09.2018

”lån fra [YU]

67

Kr. 55.000

1.11.2018

”kundekort [...24]”

83

Kr. 98.000

3.12.2018

”[person1]”

93

Kr. 60.000

Det gøres i øvrigt gældende, at kontantsalget svarende til ca. 3,69 % er retvisende. Det gøres gældende, at det ikke kan lægges til grund i nærværende sag, at kontantsalget i stedet skal ansættes til 10 % af virksomhedens salg. Det gøres gældende, at den praksis som Skattestyrelsen henviser til vedrørende lignende virksomheder ikke kan medføre, at procentsatsen for kontantsalg skal sættes til 10 % for nærværende virksomhed. Det bemærkes, at nedgangen i kontantsalg må anses for væsentligt faldende, og at kontantsalget fortsat falder, hvorfor Skattestyrelsen ikke har påvist omstændigheder der gør, at kontantsalget på 3,69 % kan anses for forkert.

Det gøres derfor gældende, at den skønsmæssige opgørelse skal tilsidesættes, idet skønnet er udøvet på et fejlagtigt grundlag, ligesom skønsudøvelsen har medført et åbenbart urimeligt resultat.

(...)

3 Moms – [virksomhed1]

Det gøres overordnet gældende, at Skattestyrelsens opgørelse af momstilsvaret for 2018 er forkert.

Det gøres således gældende, at omsætningen ikke kan fastsættes som gjort af Skattestyrelsen, jf. det ovenfor anførte i afsnit 2, hvorfor momsen heller ikke kan opgøres til 20 % af denne (fejlagtige) skønsmæssige omsætning. Det gøres derfor gældende, at momsen ikke kan ansættes til kr. 1.936.587,04 i indkomståret 2018.

I forhold til opgørelsen af købsmomsen og den fradragsberettigede del, jf. momslovens § 37, stk. 1, gøres det gældende, at [virksomhed1] har haft højere direkte omkostninger end gennemsnittet for restauranter, henset til at Restauranten som buffetrestaurant har flere udgifter end andre restauranter. Det gøres således gældende, at Skattestyrelsens skøn over fradragsberettigede udgifter svarende til 37 % af den skønsmæssigt opgjorte omsætning, eller i alt kr. 716.537 kr., må anses for fastsat for lavt.

Det gøres derfor gældende, at Skattestyrelsens opgørelse af momstilsvaret må tilsidesættes som følge af, at Skattestyrelsens skøn bygger på klart forkerte forudsætninger og medfører et åbenbart urimeligt resultat, hvorfor [person1] skal have medhold i den nedlagte påstand 3.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen vedrører, om Skattestyrelsen har været berettiget til at tilsidesætte virksomhedens regnskab og bilagsmateriale og i stedet fastsætte virksomhedens salgsmoms skønsmæssigt, jf. opkrævningsloven § 5, stk. 2. Der skal desuden tages stilling til, om Skattestyrelsen med rette har opgjort virksomhedens fradrag for købsmoms skønsmæssigt.

Retsgrundlaget

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af dagældende momslovs § 3, stk. 1, (lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016).

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. den dagældende momslovs § 4, stk. 1.

Ifølge § 23, stk. 1 og 2, i dagældende momslov indtræder afgiftspligten på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet). Udstedes faktura for en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning.

Betaling af afgift påhviler i henhold til § 46, stk. 1, 1. pkt., i dagældende momslov den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge dagældende momslovs § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 814 af 24. juni 2013), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Krav til fakturaer fremgår af momsbekendtgørelsens § 57, stk. 1. Bestemmelsens nummer 8 og 9 angiver, at fakturaer skal indeholde den gældende afgiftssats samt det afgiftsbeløb, der skal betales.

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af dagældende opkrævningslovs § 5, stk. 2 (lovbekendtgørelse nr. 1224 29. september 2016).

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt...”

Landsskatterettens bemærkninger

Salgsmoms

Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnr. [sag1] vedrørende virksomhedsindehaverens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2016, 2017 og 2018 fundet, at der skal ske stadfæstelse af Skattestyrelsens afgørelse om forhøjelse af virksomhedens omsætning for indkomståret 2018. Forhøjelsen af virksomhedens resultat foretages som følge af virksomhedens manglende løbende bogføring samt mangel på et ført og afstemt kasseregnskab.

Regnskabet opfylder ikke kravene fastsat i lovgivningen, og retten finder som følge heraf, at Skattestyrelsen har været berettiget til at opgøre virksomhedens salgsmoms efter et skøn, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Skattestyrelsen har forhøjet overskud af virksomhed på baggrund af konkrete indsætninger på virksomhedsindehaverens bankkonti. De af virksomhedsindehaveren fremlagte oplysninger dokumenterer ikke, at indsætningerne ikke udgør omsætning i virksomhedsindehaverens virksomhed.

Der er endvidere ikke fremlagt oplysninger, der viser, at Skattestyrelsen har foretaget et urigtigt skøn.

Med henvisning hertil stadfæstes Skattestyrelsens ændring af virksomhedens salgsmoms, således at virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2018 forhøjes til 1.936.587 kr.

Købsmoms

Det følger af EU-retten, at fradragsretten for købsmoms er betinget af fremlæggelse af objektiv dokumentation for levering og betalt moms.

Skattestyrelsen har fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, idet Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens udgifter ud fra den gennemsnitlige bruttoavance for restauranter i Danmark ifølge Danmarks Statistik. Virksomhedens udgifter til indkøb af varer m.v. er herefter opgjort til 37 % af virksomhedens salgsmoms, svarende til 716.537 kr. Skattestyrelsen har desuden godkendt virksomhedens indberettede fradrag for moms af husleje med 303.797 kr., uden at der er fremlagt dokumentation for udgifter til husleje.

Da en gennemsnitlig bruttoavance for danske restauranter ikke kan danne grundlag for en objektiv opgørelse af købsmomsen den konkrete virksomhed, finder retten, at Skattestyrelsen med urette har fastsat virksomhedens købsmoms til 1.020.334 kr. for afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2018.

Der henvises til SKM2021.456.LSR, hvor Landsskatteretten lagde vægt på, at godkendelse af fradrag for købsmoms forudsætter, at der er fremlagt dokumentation, der opfylder betingelserne for momsfradrag i momsloven og i henhold til EU-retten.

I denne sag har virksomheden imidlertid fremlagt bilagsmateriale for Skattestyrelsen i form af fakturaer for udgifter, som efter omstændighederne kunne være fradragsberettigede. Da Skattestyrelsen ikke har gennemgået virksomhedens fakturaer i opgørelsen af virksomhedens fradrag for købsmoms, har Skattestyrelsen således ikke har taget stilling til omfanget af virksomhedens eventuelle ret til fradrag for købsmoms.

Retten hjemviser derfor opgørelsen af virksomhedens fradrag for købsmoms for afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2018 til fornyet behandling i Skattestyrelsen.

Landsskatteretten stadfæster dermed Skattestyrelsens afgørelse vedrørende virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2018 og hjemviser opgørelsen af virksomhedens købsmoms for samme afgiftsperioder til fornyet behandling i Skattestyrelsen.