Kendelse af 26-06-2023 - indlagt i TaxCons database den 03-08-2023

Journalnr. 20-0055567

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioden 1. halvår 2016

Momstilsvar

78.924 kr.

42. 660 kr.

110.160 kr.

Afgiftsperioden 2. halvår 2016

Momstilsvar

65.781 kr.

42.660 kr.

89.265 kr.

Faktiske oplysninger

[person1], herefter benævnt indehaveren, drev i indkomståret 2016 enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1] med CVR-nr. [...1] og branchekode 561020 ”Pizzariaer, grillbarer, isbarar m.v.”. Det er ubestridt, at der reelt set er drevet kurer-virksomhed.

Indehaveren har for afgiftsperioden 1. halvår 2016 indberettet et samlet momstilsvar med 10.811 kr., herunder salgsmoms med 100.704 kr. og købsmoms med 89.893 kr.

Indehaveren har for afgiftsperioden 2. halvår 2016 indberettet et samlet momstilsvar med 32.069 kr., herunder salgsmoms med 97.351 kr. og købsmoms med 65.282 kr.

Skattestyrelsen har under behandlingen af sagen den 1. oktober 2019 anmodet virksomheden om at indsende blandt andet regnskab og skattemæssige specifikationer, bogføring, herunder kontospecifikationer, dokumentation for daglig kasseafstemning samt samtlige bogføringsbilag.

Denne materialeindkaldelse er på repræsentantens anmodning af 8. november 2019 genfremsendt den 18. november 2019.

Virksomhedens repræsentant har indsendt følgende materiale under Skattestyrelsens behandling af sagen:

Arbejdsnotat, hvoraf blandt andet fremgår, at virksomheden har 1 varevogn, og at der hovedsageligt køres for [virksomhed2] og [virksomhed3], samt at der ikke findes hverken regnskab eller materiale for indkomståret 2016.
Bankkontoudskrift fra april 2018 til december 2018
Opgørelse over virksomhedens momstilsvar for 2016, 2017 og 2018
Årsregnskab for 2016

Det fremgår af det indsendte regnskab for indkomståret 2016, at virksomhedens skyldige moms ultimo 2015 og ultimo 2016 var henholdsvis 96.977 kr. og 182.297 kr., svarende til en difference på 85.320 kr.

Skattestyrelsen har den 10. december 2019 modtaget kontooplysninger for klagerens konto med kontonummer [...69] i [finans1]. Skattestyrelsen har på baggrund heraf konstateret nettoindbetalinger på 797.699 kr., fordelt på 85 indbetalinger i indkomståret 2016 samt nettoudgifter med 218.880 kr., svarende til et resultat på 578.820 kr.

På baggrund af ovenstående posteringer, har Sattestyrelsen opgjort virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne 1. halvår 2016 og 2. halvår 2016 til henholdsvis 11.160 kr. og 89.265 kr. Skattestyrelsen har ligeledes opgjort virksomhedens købsmoms for afgiftsperioderne 1. halvår 2016 og 2. halvår 2016 til henholdsvis 31.236 kr. og 23.484 kr.

Skattestyrelsen har i deres forslag til afgørelse af 30. april 2020 anført, at det fremsendte materiale ikke er fyldestgørende i forhold til materialeindkaldelsen.

(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne fra 1. januar til 31. december 2016 med samlet 101.824 kr.

Skattestyrelsens forhøjelse består af en forhøjelse af virksomhedens salgsmoms i 1. halvår 2016 med 9.455 kr., en nedsættelse af virksomhedens salgsmoms for 2. halvår 2016 med 8.085 kr. samt en nedsættelse af virksomhedens købsmoms for 1. og 2. halvår 2016 med henholdsvis 58.657 kr. og 41.797 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”...

Skattestyrelsen imødekommer bemærkningen om, at der i virksomheden ikke indgår nogen kontantomsætning, da virksomheden er en transportvirksomhed, der kører rundt med reklamer i lokalområdet.

Din revisor oplyser, at overskuddet er opgjort på baggrund af firmaets konto [...] - [...69] for året 2016. Som det fremgik af forslaget den 30. april 2020 er Skattestyrelsens opgørelse af virksomhedens resultat opgjort af samme kontoudskrifter fra registreringsnummer: [...] kontonummer: [...69].

Skattestyrelsen fastholder korrektionerne vedrørende udgiftsposteringerne, da virksomheden ikke, som efter skattekontrolloven § 53 stk. 1 har indsendt regnskabsmateriale med bilag. Virksomheden efterkommer ikke anmodningen, og derfor kan Skattestyrelsen efter dagældende skattekontrollovs § 5 stk. 3 i medfør af § 3 stk. 4fortage en skønsmæssig skatteansættelse af virksomhedens resultat, dog efter § 90 stk. 5.

Virksomheden kan ifølge statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a, få fradrag for driftsomkostninger som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Ifølge momslovens §§ 37 stk.1 og 55 stk. 1 har virksomheden pligt til, at føre regnskab der kan danne grundlag for afgiftstilsvaret og virksomheden kan udelukkende få fradrag for moms af udgifter, der vedrører virksomheden. Ifølge momsbekendtgørelsen § 82 stk. 1 skal virksomheden fremlægge fakturaer for den indgående afgift.

Virksomheden har ikke overholdt ovenstående. Heraf kan Skattestyrelsen ansætte momstilsvaret skønsmæssigt ifølge opkrævningsloven § 5 stk. 2.

Virksomhedens overskud er derfor opgjort på baggrund af modtagne kontoudskrifter fra [finans1].

Registreringsnummer: [...] Kontonummer: [...69]

På registreringsnummer: [...] kontonummer: [...69] er der nettoindbetalinger på 797.699 kr. fordelt på 85 indbetalinger. (Se vedlagte bilag 1).

På ovenstående bankkonto er der nettoindbetalinger for 797.699 kr., indbetalingerne kommer primært fra [virksomhed4], [virksomhed5], [virksomhed2] og [virksomhed3].

Nettoindbetalinger

Netto

Beregnet moms

Angivet moms

Difference moms

Omsætning bank 1. halvår 2016

440.639,66 kr.

110.159,91 kr.

100.704,00 kr.

9.455,91 kr.

Omsætning bank 2. halvår 2016

357.060,09 kr.

89.265,02 kr.

97.351,00 kr.

-8.085,98 kr.

Omsætning bank i alt

797.699,74 kr.

199.424,94 kr.

198.055,00 kr.

1.369,94 kr.

Virksomhedens udgifter er opgjort på baggrund af modtagne kontoudskrifter fra erhvervskontoen fra [finans1] med registreringsnummer: [...] kontonummer: [...69] (Se vedlagte bilag 1).

Ud fra virksomhedens art og omfang kan Skattestyrelsen godkende de udgifter, som har posteringsteksten: [virksomhed6], [virksomhed7], [virksomhed8], [virksomhed9], [virksomhed10], Revision, [virksomhed11], [virksomhed12], [virksomhed13], [bro], [virksomhed14], [virksomhed15], [virksomhed16], Forsikring og [virksomhed17]. (se vedlagte bilag 1). Virksomhedens udgifter er opgjort på baggrund af modtagne kontoudskrifter fra erhvervskontoen fra [finans1] med registreringsnummer: [...] kontonummer: [...69] og ud fra hvad posteringsteksten indikerer:

Dette giver nedstående opgørelse (se bilag 1)

Brutto

Netto

Moms

Omsætning bank

997.124,68 kr.

797.699,74 kr.

Beregnet kontantomsætning

0,00 kr.

0,00 kr.

Omsætning i alt

997.124,68 kr.

797.699,74 kr.

199.424,94 kr.

- Udgifter

273.600,02 kr.

218.880,02 kr.

54.720,00 kr.

Resultat

723.524,66 kr.

578.819,73 kr.

144.704,93 kr.

Selvangivet resultat og indberettet momstilsvar

95.119,00 kr.

42.880,00 kr.

Difference

483.700,73 kr.

101.824,93 kr.

Den skattepligtige indkomst forhøjes med 483.700 kr.

Virksomhedes momstilsvar forhøjes med 101.824 kr. Virksomhedens momstilsvar er periodiseret ud fra bankkontooplysninger for 2016.

Efter momslovens §§ 56 og 57 stk. 1 skal virksomheden opgøre og angive momsen på afgiftsperioder. Skattestyrelsens opgørelse er vedlagt som bilag 1. Nedstående er skattestyrelsen opgørelse af virksomhedens momstilsvar:

Nedstående tabel viser opgørelsen af virksomhedens halvårlige salgsmoms, som tager udgangspunkt i nettoomsætningen for virksomheden:

Salgsmoms

Omsætning

Beregnet moms

Angivet moms

Difference

Afrundet

1. halvår 2016

440.639,66 kr.

110.159,91 kr.

100.704,00 kr.

9.455,91 kr.

9.455,00 kr.

2. halvår 2016

357.060,09 kr.

89.265,02 kr.

97.351,00 kr.

-8.085,98 kr.

-8.085,00 kr.

Sum

797.699,74 kr.

199.424,94 kr.

198.055,00 kr.

1.369,94 kr.

1.370,00 kr.

Nedstående tabel viser indberetningen af virksomhedens halvårlige købsmoms.

Købsmoms

Udgifter

Beregnet moms

Angivet moms

Difference

Afrundet

1. halvår 2016

-124.942,99 kr.

-31.235,75 kr.

-89.893,00 kr.

58.657,25 kr.

58.657,00 kr.

2. halvår 2016

-93.937,03 kr.

-23.484,26 kr.

-65.282,00 kr.

41.797,74 kr.

41.797,00 kr.

Sum

-218.880,02 kr.

-54.720,00 kr.

-155.175,00 kr.

100.455,00 kr.

100.454,00 kr.

Nedstående tabel viser salgsmoms fratrukket købsmoms og viser hvad det samlede momstilsvar forhøjes med:

Momstilsvar

Beregnet moms

Angivet moms

Difference

Afrundet

1. halvår 2016

78.924,17 kr.

10.811,00 kr.

68.113,17 kr.

68.112,00 kr.

2. halvår 2016

65.780,76 kr.

32.069,00 kr.

33.711,76 kr.

33.712,00 kr.

Sum

144.704,93 kr.

42.880,00 kr.

101.824,93 kr.

101.824,00 kr.

...

Virksomhedens momstilsvar forhøjes med 101.824 kr. Virksomhedens salgsmoms er periodiseret ud fra bankkontooplysninger for 2016.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 31 stk. 1 skal ændring af moms og afgifter senest varsles 3 år efter angivelsestidspunktet. Dette betyder, at 1. og 2 halvår for 2016 er forældet.

Den almindelige frist for at ændre din momsopgørelse var 3 år efter indberetningsfristens udløb. Når vi ændrer momsopgørelsen for 1. og 2 halvår for 2016, er det efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3., da Skatteforvaltningen kan ændre afgiftstilsvaret, da virksomheden forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

...”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen fremkommet med følgende bemærkninger:

”...

Klagen til Skatteankestyrelsen omhandler alene en påstand om, at sagens afgørelse bygger på en misforståelse. Revisor bemærker dertil, at efter årsregnskabet for 2016 blev sendt til Skattestyrelsen den 6. juni 2020, så afventede man Skattestyrelsen indkaldelse af baggrundsmaterialet for det nu udarbejdede årsregnskab.

Skattestyrelsen skal hertil bemærke, at vi den 19. maj 2020 positivt beder om kommentarer til skattestyrelsens udsendte forslag den 30. april 2020, herunder kommentarer til forslagets vedlagte bilag.

Bilaget omfatter de pengestrømme som forslaget bygger på.

Som beskrevet i nedenstående handlingsforløb, er der (med undtagelse af årsregnskabet for 2016) ikke på noget tidspunkt indsendt det regnskabsmateriale som skattestyrelsen oprindelig har bedt om.

Der er ej heller kommenteret på skattestyrelsens udsendte forslag, samt kommenteret pengestrømmene opgjort i bilag til forslaget, således som vi fremhævede i vores henvendelse til revisor den 19. maj 2020.

...”

Klagerens opfattelse

Virksomheden har nedlagt påstand om, at momstilsvaret for 1. januar til 31. december 2016 skal opgøres til 85.320 kr. i overensstemmelse med det fremsendte regnskab.

Virksomheden har i klagen anført følgende:

”...

Vi mener, at det hele bunder i en misforståelse.

På baggrund af Skattestyrelsens brev til hr. [person1] den 30. april 2020 blev der igangsat en bogføring af året 2016. Udgangspunktet for denne bogføring er selv samme bankkontoudtog som Skattestyrelsen har brug ved sin opgørelse.

Efter at bogføringen var afsluttet blev der udarbejdet et regnskab for år 2016 der blev sendt til Skattestyrelsen. Regnskabet udviser et overskud for året på kr. 245.021

Og det er her misforståelsen opstår. Vi ventede nu på, at Skattestyrelsen ville indkalde baggrundsmaterialet. Men intet skete. Af afgørelsen side 4 kan vi se, at Skattestyrelsen havde forventet, at vi indsendte det relevante materiale sammen med regnskabet for år 2016.

Vi er selvfølgelig parat og indstillet på at indsende alt det materiale der danner baggrund for det udarbejdede regnskab for år 2016.

For at undgå fremtidige misforståelser vil vi dog gøre opmærksom på, at vi ikke indsender noget materiale før Skattestyrelsen anmoder om os det. VI indsender således ikke noget materiale for nærværende

...”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har ændret virksomhedens afgiftstilsvar for perioderne 1. halvår 2016 og 2. halvår 2016 og forhøjet afgiftstilsvarene med henholdsvis 68.112 kr. og 33.712 kr.

Retsgrundlaget

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4.

I medfør af momslovens § 37, stk. 1, kan momsregistrerede virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret få fuld fradragsret for indgående moms, i det omfang indkøbet relaterer sig til virksomhedens momsbelagte aktiviteter.

Ifølge momslovens § 47, stk. 1, 1. pkt., skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Det fremgår af momslovens § 48, stk. 1, 1. pkt., at afgiftspligtige personer etableret her i landet, uanset § 47, stk. 1, ikke skal registreres og betale afgift, når de samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 50.000 kr. årligt.

Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående merværdiafgift i perioden. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Det fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1 og 57, stk. 1.

Det følger af momslovens § 55, at momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse af kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

De nærmere krav til regnskabsgrundlaget er fastsat i kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 814 af. 24. juni 2013), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15 juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 1253 af. 1. november 2013).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer. Dette følger af momsbekendtgørelsen § 82. Kravene til en faktura fremgår af bekendtgørelsens § 58.

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1, pkt., fremgår følgende:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt”.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.

...”

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, at der kan ske genoptagelse af afgiftsfastsættelsen, hvis varsel er udsendt senest 3 år efter angivelsesfristens udløb. Fastsættelsen skal ligeledes være sket senest 3 måneder efter udløbet af varslingsfristen.

Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, kan der bortses fra fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Varsel skal i disse tilfælde være sendt senest 6 måneder efter, at skattemyndighederne er kommet til kundskab om det forhold, som begrunder genoptagelse uden for den ordinære fastsættelsesfrist. Det følger af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt. Det følger af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., at ændringen af et afgiftstilsvar eller godtgørelse af en afgift, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varslingen er afsendt.

Den konkrete sag

Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnr. [sag1] fundet, at virksomheden har oppebåret omsætning, der ikke har været henført til beskatning i indkomståret 2016, og på baggrund heraf forhøjet indehaverens skattepligtige indkomst med 483.700 kr.

Virksomheden har indsendt årsrapporten for 2016. Der er, trods opfordring herom, ikke indsendt yderligere regnskabsmateriale, herunder eksempelvis underliggende bilag. På baggrund heraf har Skattestyrelsen været berettiget til at fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt.

Henset til, at indehaveren ikke har dokumenteret, at den yderligere skønnede indkomst i perioderne 1. halvår 2016 og 2. halvår 2016 ikke hidrører fra betaling af varer og ydelser, anser retten forhøjelsen af virksomhedens omsætning for momspligtig omsætning.

Salgsmoms

Retten finder, at virksomhedens salgsmoms skal fastsættes på baggrund af den konstaterede omsætning i virksomheden, svarende til 20 % heraf. Omsætningen er konstateret til at have udgjort 997.125 kr., således at salgsmomsen kan opgøres til 199.425 kr.

Som konsekvens heraf stadfæster retten Skattestyrelsens forhøjelse af klagerens salgsmoms i de påklagede afgiftsperioder.

Købsmoms

Skattestyrelsen har givet virksomheden et skønsmæssig fastsat fradrag for købsmoms, idet købsmomsen er fastsat til 20 % af de af Skattestyrelsen opgjorte udgifter på indehaverens erhvervskonto.

Samme forhold som i SKM2021.456.LSR gør sig gældende i denne sag, hvor der ikke er fremlagt objektive beviser for, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, og at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden.

På den baggrund finder Landsskatteretten, at betingelserne for at give virksomheden et skønsmæssigt opgjort fradrag for købsmoms ikke er opfyldt, jf. momslovens § 37.

Det er således med urette, at Skattestyrelsen har givet virksomheden et skønsmæssig fastsat momsfradrag på 20 % af de opgjorte udgifter på indehaverens erhvervskonto. Landsskatteretten nedsætter på den baggrund det skønsmæssige fradrag til 0 kr.

Formalitet

Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, at fristen for at varsle om ændring af afgiftstilsvarene for afgiftsperioderne 1. halvår 2016 og 2. halvår 2016 er henholdsvis 1. september 2019 og 1. marts 2020, samt at fristen for at fastsætte afgiftstilsvaret for samme afgiftsperioder er henholdsvis 1. december 2019 og 1. juni 2019.

Skattestyrelsen udsendte varsel om ændring af virksomhedens afgiftstilsvar den 30. april 2020 og traf afgørelse den 19. juni 2020. Som følge heraf, er afgiftsfastsættelsen for de påklagede afgiftsperioder sket uden for den ordinære frist i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1. Herefter kan afgiftsperioderne alene behandles, såfremt betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32 er opfyldt.

Landsskatteretten finder, at klageren har handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at have selvangivet overskud af virksomhed samt virksomhedens afgiftstilsvar korrekt. Retten har lagt vægt på, at dette har bevirket at virksomhedens afgiftstilsvar er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Som følge heraf har Skattestyrelsen været berettiget til at genoptage afgiftsfastsættelserne ekstraordinært efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1. nr. 3.

Landsskatteretten finder, at 6-månederstfristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, løber fra den 10. december 2019. Der er henset til, at det er på dette tidspunkt, hvor Skattestyrelsen modtager kontooplysninger fra klagerens konto i [finans1], hvorefter de fik kendskab til det forhold, der begrunder fravigelserne af fristerne i § 31, jf. § 32, stk. 2.

Skattestyrelsen udsendte varsel den 30. april 2020 og har derfor overholdt 6-månedersfristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2. Idet fastsættelsen er foretaget den 19. juni 2020, og således inden for 3 måneder efter varsling, er fastsættelsen foretaget rettidigt.

Landsskatteretten ændrer dermed Skattestyrelsens afgørelse.