Kendelse af 24-02-2021 - indlagt i TaxCons database den 17-03-2021

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har undladt at imødekomme en ansøgning om momsgodtgørelse på 13.499,09 kr. for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2018, idet Skattestyrelsen har anført, at selskabet skal registreres for moms i Danmark, da selskabet har videreudlejet transportmidler til personer i Danmark, jf. momslovens § 21 b, stk. 1.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1], herefter selskabet, anmodede den 12. september 2019 om momsgodtgørelse på i alt 13.499,09 kr. for perioden fra den 1. januar 2018 til den 31. december 2018. Ansøgningen blev modtaget af Skattestyrelsen den 14. september 2019. Selskabet er etableret i Spanien.

Selskabet har ved anmodningen ansøgt om momsgodtgørelse for momsudgifter til leje af transportmidler fra [virksomhed2].

Under sagens behandling ved Skattestyrelsen har selskabets repræsentant på Skattestyrelsens anmodning ved e-mail af 17. oktober oplyst, at transportmidlerne er lejet med henblik på videreudlejning til selskabets kunder. Det blev videre oplyst, at transportmidlerne er lejet uden chauffører og for perioder på højst 30 dage.

I forlængelse af Skattestyrelsens forslag til afgørelse har repræsentanten endvidere anført, at transportmidlerne er udlejet til personer bosat i Spanien, og at lejebeløbet i forbindelse med ansøgers udlejning derfor ikke skal tillægges dansk moms.

Skattestyrelsen traf afgørelse den 13. marts 2020, hvorefter anmodningen om momsgodtgørelse blev afslået, idet selskabet ved videreudlejning af transportmidler her i landet har foretaget momspligtige leverancer, som har medført, at selskabet har været registreringspligtigt heraf.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ved afgørelse af 13. marts 2020 undladt at imødekomme selskabets ansøgning om momsgodtgørelse på 13.499,09 kr. for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2018, idet Skattestyrelsen har anført, at selskabet skal registreres for moms i Danmark, da selskabet har videreudlejet transportmidler med leveringssted i Danmark, jf. momslovens § 21 b, stk. 1 og stk. 4.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

Det fremgår af ansøgningen og de medsendte fakturaer, at virksomheden her i landet har lejet biler hos:

[virksomhed2] A/S

[adresse1]

[by1]

Bilerne er herefter videreudlejet og stillet til kundernes rådighed her i landet.

Lejemålene er i alle tilfælde indgået for periode på under 30 dage.

Vederlaget ved køb af ydelserne er derfor korrekt tillagt dansk moms.

Leveringsstedet for korttidsudlejning af et transportmiddel er her i landet, hvis transportmidlet rent faktisk stilles til kundens rådighed her. Det fremgår af momsloven, LBK nr. 1021 af 26. september 2019, § 21 b, stk. 1.

Ved korttidsudlejning forstås, at transportmidlet besiddes eller anvendes i en sammenhængende periode på højst 30 dage. Det fremgår af lovens § 21 b, stk. 4.

Bestemmelsen gennemfører artikel 56, stk. 1 og 3 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem (momssystemdirektivet).

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at virksomheden ved at leje transportmidler her i landet for efterfølgende at udleje og stille disse til kundernes rådighed her i landet, har gennemført afgiftspligtige transaktioner omfattet af momslovens §§ 3 og 4.

Virksomheden skal derfor registreres for moms i Danmark, jf. momslovens § 47, stk. 1. Bestemmelsen gennemfører momssystemdirektivets artikel 213.

Det ansøgte beløb kan ikke refunderes med hjemmel i Rådets direktiv 2008/9/EF af 12. februar 2008.

Ansøgers udlejning af transportmidlerne har, jf. ovenstående, leveringssted her i landet, og lejebeløbet skal derfor tillægges dansk moms.

Salget sker under anvendelse af det momsnummer, virksomheden bliver tildelt efter momsregistrering her i landet.

Moms af udgifter afholdt i Danmark, herunder til leje af transportmidlerne, kan modregnes som købsmoms ved opgørelse af afgiftstilsvaret i forbindelse med indsendelse af afgiftsangivelser, jf. momslovens § 56, stk. 3.

De lovhenvisninger, der er anvendt ved sagens behandling, kan efter anmodning sendes eller ses i deres helhed på statens juridiske online informationssystem Retsinformation, som findes på adressen www.retsinfo.dk

Yderligere oplysninger om registrering kan ses på Erhvervsstyrelsens hjemmeside www.virk.dk

Virksomhedens repræsentant, [virksomhed3], har i e-mail dateret den 27. februar 2020 meddelt Skattestyrelsen, at man ikke er enig i Skattestyrelsens forslag til afgørelse.

Repræsentanten anfører, at bilerne er udlejet til personer bosat i Spanien, og at lejebeløbet i forbindelse med ansøgers udlejning derfor ikke skal tillægges dansk moms.

Som det fremgår af Skattestyrelsens forslag til afgørelse, er leveringsstedet Denmark, fordi der er tale om korttidsudlejning, og fordi at bilerne stilles til kundernes rådighed her i landet, jf. momslovens § 21b, stk. 1 og stk. 4. Det er uden betydning, hvor kunden er bosat eller hjemmehørende.

Der er således ikke fremført argumenter, der kan ændre Skattestyrelsens afgørelse om registreringspligt.

Afgørelsen er derfor truffet i overensstemmelse med forslaget.

(...)”

Skattestyrelsen er i forbindelse med høringssvar af 11. august 2020 fremkommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Den 13. marts 2020 har Skattestyrelsen truffet afgørelse om at undlade at imødekomme en anmodning om momsgodtgørelse.

Skattestyrelsen har i sin afgørelse vurderet, at den udenlandske virksomhed skal lade sig registrere i Danmark og afregne moms her i landet efter momslovens almindelige regler.

Det fremgår af de købsfakturaer, der er fremlagt som dokumentation for ansøgningen, at virksomhed har lejet personbiler på korttidsbasis hos biludlejningsfirmaet [virksomhed2] A/S og herefter videreudlejet dem og stillet til rådighed for virksomheds spanske kunder her i landet. Lejemålene var i alle tilfælde indgået for periode på under 30 dage.

Dette blev således oplyst af virksomhedens repræsentant, [virksomhed3]., i en e-mailkorrespondance af 17. oktober 2019.Det er på baggrund af det oplyste Skattestyrelsens vurdering, at der er tale om korttidsudlejning af transportmidler, og at bilerne leases med henblik på momspligtig videreudlejning.

Af klageskrivelsen fremgår det, at klagers repræsentant ikke er enig i Skattestyrelsens afgørelse.

Som begrundelse herfor anfører repræsentanten bl.a., at bilerne blev udlejet til personer bosiddende i Spanien, og at lejebeløbet i forbindelse med virksomheds udlejning af biler derfor ikke skulle tillægges dansk moms.

Efter klagens oplysninger, vedrører de førnævnte fakturaer ikke udlejning af biler til privat brug for virksomheden. Repræsentanten finder derfor, at klageren som følge heraf ikke skal momsregistreres her i landet.

Slutteligt bemærker klagers repræsentant, at der findes en skrivefejl i Skattestyrelsens brev af 9. oktober 2019, som skal rettes.

Det er Skattestyrelsens indstilling, at afgørelsen af 13. marts 2020 er truffet på et korrekt grundlag og med udgangspunkt i de oplysninger og dokumentation, virksomhedens repræsentant har fremlagt i forbindelse med ansøgningen samt i overensstemmelse med Skattestyrelsens praksis på området.

Efter momslovens § 21 b, stk. 1 fremgår det, at leveringsstedet for korttidsudlejning af et transportmiddel er her i landet, hvis transportmidlet rent faktisk stilles til kundens rådighed her. Efter stk. 4 bliver korttidsudlejning defineret som følger: ved korttidsudlejning forstås, at transportmidlet besiddes eller anvendes i en sammenhængende periode på højst 30 dage.

I nærværende sag omfatter korttidsudlejning de situationer, hvor virksomheden lejer biler hos [virksomhed2] A/S i de dage, hvor de spanske kunder skal opholde sig i landet. Her bliver bilerne stillet til kundes rådighed i Danmark, og der er tale om en sammenhængende periode på højst 30 dage.

På baggrund af en samlet vurdering af sagsmaterialet, finder Skattestyrelsen ikke, at der er fremkommet nye faktiske oplysninger eller fremlagt nye dokumenter, der kan ændre den trufne afgørelse.

Som det fremgår af afgørelsen, er leveringsstedet Denmark, fordi der er tale om kortidsudlejning, og fordi at bilerne stilles til kundernes rådighed her i landet, jf. ovenfor. Det er uden betydning, hvor kunden er bosat eller hjemmehørende.

Fradrag for momsen af udgifter i forbindelse med udlejning af biler skal ske via et registreringsforhold og ikke via en manuel refusionsansøgning. Momsfradraget kan kun imødekommes, hvis virksomheden lader sig momsregistrere her i landet.

Det forhold, at Skattestyrelsen i anmodningen om supplerende oplysninger af 9. oktober 2020 ved fejl har anført, at ansøgningen om momsrefusion vedrører perioden 1.01.2018 – 31.12.2019, ændrer ligeledes ikke Skattestyrelsens vurdering af sagen.

(...)”

Selskabets opfattelse

Selskabet har fremsat påstand om, at selskabets ansøgning om momsgodtgørelse på 13.499,09 kr. for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2018 skal imødekommes, idet der er tale om videreudlejning af transportmidler til personer bosiddende uden for Danmark, og selskabet ikke har øvrige erhvervsaktiviteter i Danmark, hvorfor selskabet ikke skal lade sig registrere for moms.

Selskabet har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

Ms. [person1], on behalf of and representing the company [virksomhed4]. Disagreeing with the resolution received.

EXPOSES

On September 12, 2019, the Request for VAT is processed electronically, from the website of the Spanish Tax Agency. Attached in our tax declaration the invoices received corresponding to the aforementioned request.

On October 09, 2019, an email was received requesting [virksomhed4] S.R.L. SUC SPAIN more additional information from the Danish Tax Agency for VAT refund for the financial year 2018. Sending response by email on October 17, 2019 to this request. We attach copies of them.

On February 19, 2020, a letter was received from the Danish Tax Agency, by post and email, with the decision to reject our request for VAT reimbursement, corresponding to the 2018 financial year, for the amount of DKK 13,499.09. On February 28, 2020, a Claim is sent against the rejection received. We attach copies of them.

On March 16, 2020, a decision was received from the Danish Tax Agency again rejecting our claim. Copy attached.

Against the rejection of our claim stated above, we filed following Appeal, based on the following:

CLAIMS

Based on Article 5 of Council Directive 2008/9 / EC of 12 February 2008: “Each Member State will reimburse taxpayers not established in the Member State of return for the amount of VAT they have borne in relation to goods and services that have been delivered or provided to them by other taxable persons in that Member State or in connection with the importation of goods in that Member State, provided that such goods and services are used for the purposes of the following operations:

a) the operations referred to in Article 169, letters a) and b) of Directive 2006/112 / EC, Article 169

“In addition to the deduction contemplated in article 168, the taxpayer shall have the right deduct the VAT referred to in said article to the extent that the goods and services are used for the needs of the following operations:

a) its operations corresponding to the activities referred to the second paragraph of Article 9 (1), carried out outside the Member State in which said tax is to be occurred or paid, which would have originated the right to deduction if they had been carried out in that State member;”

[virksomhed4] S.R.L. SUC is entitled to a full refund of the requested amount, as it is registered for tax purposes in another Member State and is entitled to the full deduction of VAT fees, in its economic activity carried out in Spain. According to Article 6 of the Council Directive 2008/9 / EC of 12 February 2008:

“In order to qualify for a refund in the Member State of return, a taxable person not established in that Member State must carry out operations that give the right to deduction in the Member State of establishment”. In Spain and in the rest of the countries that make up the European Union, the rental of vehicles without a driver are operations with the right to deduction

The Danish Tax Agency in its rejection mentions Article 40 of the Implementing Regulation (EU) of Council No. 282/2011 of March 15, 2011: “The place where the means of transport is effectively made available to the client to Article 56 (1) of Directive 2006/112 / EC refers to the one in which the client or a third party acting on his behalf takes possession of it materially “

Based on paragraph 1, letter g) of article 56 of Council directive 2006/112 / EC of 28 November 2008:

1. The place of the following provision of services to persons established outside the Community, or to taxable persons established in the Community, but outside the country of the person providing them, shall be the place where the recipient of said services has established the headquarters of your economic activity or have a permanent established to which the benefit is directed or, in the absence of one or the other, the place of your domicile or your habitual residence:

g) The leasing of tangible personal property, with the exception of any means of transportation;

[virksomhed4] S.R.L. SUC SPAIN does not carry out commercial operations in Denmark. We use the rental services of our provider in Denmark: “[virksomhed2] A / S, to meet the demand of our Spanish customers who withdraw and use rental vehicles in Denmark. Customers are not residents of Denmark.

For tax purposes [virksomhed4] S.R.L. SUC SPAIN, DOES NOT have a permanent Established in Denmark, DOES NOT have a Headquarters, ranch or offices.

Not being established in Denmark [virksomhed4] S.R.L. SUC SPAIN, that is why the Request for VAT Refund is processed electronically on September 12, 2019, from the website of the Spanish Tax Agency and not through a deduction of the VAT Fee in Denmark.

Community law provides that entrepreneurs who are not established in the State where the VAT quotas have been paid can recover it through special refund procedures.

[virksomhed4] complies with all the requirements for the request of contributions supported in the territory of the “Kongeriget Danmark” (Kingdom of Denmark) by businessmen or professionals not established in this territory, mainly; Not being established and not having a permanent establishment. Use the goods acquired of imported of the services received, to carry out operations that give rise to the right to deduct

We understand for our part that the provision of services carried out corresponds to the scope of Intra-Community Operations. The place of provision of the same is made in Denmark. The vehicle is made available in Denmark.

Rental services provided in Denmark are not carried out as an internal operation in the country where the service is provided, but are limited to intra-community operations. For this reason, Council Directives 2006/112 / EC and Council Directive 2008/9 / EC must be applied.

According to article 2 1) of Council Directive 2008/9 / EC 2) “Member State of return, the Member State in which the VAT was borne by the taxable person not established in the Member State of return in in relation to the goods or services that were delivered or provided by other taxable persons in that Member State or in relation to the importation of goods in that Member State.

According to the European Union Directive 2008/9 / EC agreed on October 12, 2008 by the Council, “Leases of Means of Transport” are services rendered, the nature of which are included in the modality of Refund of Value Added Tax.

Likewise, we understand that we are entitled to the 100 % deduction, since the commercial transaction, used in the Course of our economic activities and use of these services for out business, is proven.

For the above:

REQUEST

That this writing be considered, in time and form, admit it with the allegations it contains.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har undladt at imødekomme selskabets ansøgning om momsgodtgørelse på 13.499,09 kr. for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2018, idet Skattestyrelsen har anført, at selskabet skal registreres for moms i Danmark, da selskabet har videreudlejet transportmidler til personer i Danmark, jf. momslovens § 21 b, stk. 1.

Af momslovens § 45, stk. 1, 1. pkt., fremgår, at afgiftspligtige personer, der ikke er etableret her i landet, ikke er registreringspligtige her i landet og hverken er valgfrit eller frivilligt registreret her i landet, kan få godtgjort den afgift (godtgørelse af moms), som er betalt her for varer og ydelser til virksomhedens erhvervsmæssige brug.

Det er dermed en betingelse for momsgodtgørelse efter momslovens § 45, stk. 1, at den afgiftspligtige person ikke er registreringspligtig her i andet.

Det fremgår af momslovens § 47, stk. 1, 1. pkt., at afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, skal anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Virksomheder registreret efter momslovens § 47 skal for hver afgiftsperiode opgøre den udgående og den indgående afgift, jf. momslovens § 56, stk. 1, 1. pkt. Virksomhedens leverancer m.v. er den udgående afgift, jf. momslovens § 56, stk. 2. Udgifter afholdt i forbindelse med virksomhedens fradragsberettigede indkøb er den indgående afgift, jf. momslovens § 56, stk. 3.

Det fremgår af momslovens § 21 b, at:

Ӥ 21 b

Leveringsstedet for korttidsudlejning af et transportmiddel er her i landet, hvis transportmidlet rent faktisk stilles til kundens rådighed her

Stk. 2. Leveringsstedet for anden udlejning af et transportmiddel til en ikkeafgiftspligtig person end korttidsudlejning er det sted, hvor kunden er etableret eller har sin bopæl eller sit sædvanlige opholdssted, jf. dog stk. 3.

(...)

Stk. 4. Ved korttidsudlejning forstås, at transportmidlet besiddes eller anvendes i en sammenhængende periode på højst 30 dage og, hvor der er tale om fartøjer, en sammenhængende periode på højst 90 dage

Bestemmelsen er en implementering af momssystemdirektivets (direktiv 2006/112/EF der blandt andet er ændret ved direktiv 2008/8) artikel 56, hvoraf følgende fremgår:

” Art. 56

Stk. 1. Leveringsstedet for korttidsudlejning af et transportmiddel er det sted, hvor transportmidlet rent faktisk stilles til kundens rådighed.

Stk. 2. Leveringsstedet for anden udlejning af et transportmiddel til en ikke-afgiftspligtig person end korttidsudlejning er det sted, hvor kunden er etableret eller har sin bopæl eller sit sædvanlige opholdssted.

Leveringsstedet for anden udlejning af et fritidsfartøj til en ikke-afgiftspligtig person end korttidsudlejning er det sted, hvor fritidsfartøjet rent faktisk stilles til kundens rådighed, når denne tjenesteydelse rent faktisk leveres af tjenesteyderen fra dennes hjemsted eller et fast forretningssted på dette sted.

Stk. 3. Med henblik på stk. 1 forstås ved ”korttidsudlejning”, at transportmidlet besiddes eller anvendes i en sammenhængende periode på højst 30 dage og, hvor der er tale om fartøjer, en sammenhængende periode på højst 90 dage.”

Rådets gennemførelsesforordning nr. 282/2011 af 15. marts 2011 knytter sig til momssystemdirektivet. Af artikel 40 i forordningen 282/2011 fremgår følgende:

”Det sted, hvor transportmidlet faktisk stilles til kundens rådighed, jf. artikel 56, stk. 1, i direktiv 2006/112/EF, er det sted, hvor kunden eller tredjepart, der handler på dennes vegne, får overdraget fysisk besiddelse af det.”

Det fremgår af sagens oplysninger, at selskabet den 12. september 2019 ansøgte om momsgodtgørelse på 13.499,09 kr. for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2018. Selskabet er etableret inden for EU.

Videre fremgår det, at ansøgningen vedrører udgifter afholdt i forbindelse med leje af transportmidler. Selskabets repræsentant har over for Skattestyrelsen bekræftet, at de lejede transportmidler er videreudlejet til selskabets kunder her i landet, ligesom der har været tale om lejeperioder på højst 30 dage.

Skattestyrelsen undlod at imødekomme selskabets ansøgning om momsgodtgørelse, idet Skattestyrelsen har anset selskabet for registreringspligtigt for moms i Danmark, da selskabet har videreudlejet transportmidler til selskabets kunder her i landet, jf. momslovens § 21 b.

Repræsentanten har anført, at det ikke er danske kunder, som transportmidlerne udlejes til, ligesom selskabet ikke har øvrige kommercielle aktiviteter i Danmark.

Landsskatteretten finder, at det er med rette, at Skattestyrelsen har undladt at imødekomme selskabets anmodning. Der er herved henset, at transportmidlerne er stillet til rådighed for selskabets kunder her i landet i en sammenhængende periode på højst 30 dage ved videreudlejning.

De forhold, at transportmidlerne er udlejet til personer, der ikke er bosiddende i Danmark, og at selskabet ikke har øvrige økonomiske aktiviteter i Danmark kan ikke føre til et ændret resultat. Retten bemærker herved, at det i momsmæssig sammenhæng er afgørende, hvor transportmidlerne i forbindelse med korttidsudlejning stilles til kundernes rådighed, herunder den fysiske overdragelse af disse.

Retten bemærker, at det er et krav for at opnå momsgodtgørelse for varer og ydelser til virksomhedens erhvervsmæssige brug, at selskabet ikke er registreringspligtigt her i landet, jf. momslovens § 45, stk. 1, 1. pkt., hvilket selskabet henset til ovenstående ikke opfylder.

Det er rettens opfattelse, at videreudlejningen af transportmidlerne er momspligtige transaktioner efter momslovens §§ 3 og 4, og selskabet skal som følge heraf registreres for moms i Danmark, jf. momslovens § 47, stk. 1. Selskabet skal således pålægge dansk moms på videreudlejningen, og som følge heraf kan selskabet opnå momsfradrag efter momslovens almindelige regler, jf. momslovens § 56, stk. 3.

Landsskatteretten stadfæster på baggrund af ovenstående Skattestyrelsens afgørelse.