Kendelse af 18-10-2023 - indlagt i TaxCons database den 15-11-2023

Journalnr. 20-0052245

Toldstyrelsen ændrede selskabets tarifering af etuier til tablets fra position 4202918090 til position 4202921900 i den kombinerede nomenklatur (KN). Herefter blev selskabet efteropkrævet 7.772,90 kr. i told.

Landsskatteretten stadfæster Toldstyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Den 2. juni 2020 kontrollerede Toldstyrelsen ét af selskabets varepartier med referencenummer [...]27. Toldstyrelsen kontrollerede varepost nr. 3 på angivelsen, som var angivet som holdere og etuier til tablets og bøjler. Af fakturaen fremgik det, at varerne var ”PU leather case for tablet”.

Selskabet havde tariferet varerne under KN-positionskode 4202918090, som en vare af kunstlæder, men det var Toldstyrelsens opfattelse, at varerne skulle tariferes under KN-positionskode 4202921900 som en vare med ydersider af plast.

Selskabet har oplyst, at varen er produceret af kunstigt syntetisk materiale med tekstur, og at det bestod udelukkende af plastik.

Toldstyrelsens afgørelse

Toldstyrelsen har ændret KN-positionskode 4202918090 for et vareparti med referencenummer [...]27, der indeholdt etuier i PU-læder til tablets, til KN-positionskode 4202921900.

Som begrundelse herfor er anført:

”...

Den 2. juni 2020 kontrollerede Toldstyrelsen jeres vareparti, som I har angivet til fortoldning med referencenummer [...]27.

Vi kontrollerede varepostnummer 3 for:

Varekode, som ikke var korrekt

Den 2. juni 2020 sendte vi en mail til jer og spurgte, om I er enige i, at vi afslutter sagen med denne afgørelse, som har samme indhold som vores mail. Det har I bekræftet.

Varepartiet er blevet frigivet.

I skal betale mere i told og moms

Vores ændringer i toldangivelsen betyder, at I skal betale mere i told efter denne opgørelse:

Fortoldningsangivelse

Varepost

Varekode

Toldværdi

Toldsats

Told

3

4202918090

kr. 116.014

3,00 %

kr. 3.480,40

Toldstyrelsens opgørelse

Varepost

Varekode

Toldværdi

Toldsats

Told

3

4202921900

kr. 116.014

9,70 %

kr. 11.253,30

Difference i told udgør i alt

Kr. 7.772,90

...”

Toldstyrelsen har den 4. august 2020 udtalt følgende om klagen.

”Selskabet har i forbindelse med toldreferencenr. [...]27 bl.a. indført etuier til tablets med

yderside af plast. Selskabet har udtalt, at der er tale om etuier af kunstlæder.

Selskabet har fået oplyst, at kunstlæder er defineret under bestemmelse 3 til Toldtariffens kapitel 41:

Ved "kunstlæder" forstås overalt i nomenklaturen alene materiale af den i pos. 41.15 omhandlede beskaffenhed.

Den omtalte beskaffenhed i position 4115 skal være på basis af ægte huder og skind fra dyr. Af de forklarende bemærkninger {FB} til underposition 4115.10.00 00 fremgår bl.a. følgende: Positionen omfatter således ikke imitationer af læder, der ikke indeholder naturligt læder, f.eks. læderimitationer af plast (kap 39), af gummi (kap 40), af papir og pap (kap 48) eller af imprægneret tekstilstof (kap 59) osv.

Selskabet har bekræftet, at den omtalte vare {etuier til tablets} ikke indeholder ægte huder eller skind fra dyr, men udelukkende plastmaterialer. Derfor må varen betragtes at være en læderimitation, som nævnt under FB t il underposition 4115.10.00 00. Disse læderimitationer, som ikke indeholder ægte huder eller skind, skal tariferes efter beskaffenhed.

Selskabet oplyser i klagen, at kunstlæder også er defineret på Wikipedia. Wikipedia kan ikke anses som en valid kilde og tilmed skal tarifering ske efter EUTK artikel 57 samt Toldtariffens Almindelige Tariferingsbestemmelser {ATB 1-6}. Derfor er den afgørende faktor, hvad der står i Toldtariffen, og ikke hvad der står på Wikipedia.

Jeg vurderer ikke, at der er nye forhold i sagen, som gør, at jeg ændrer opfattelse af varens tarifering. Derfor vurderer jeg, at tariferingen skal fastholdes iht. afgørelsen, og så ledes skal varen tariferes under varekode 4202921900, som omfatter Kufferter, dokumentmapper, skoletasker, beautybokse, etuier og lignende beholdere til briller, kikkerter, fotografiapparater, musikinstrumenter, våben m.v.; rejsetasker, isolerede tasker til transport af næringsmidler og drikkevarer, toilettasker, rygsække, håndtasker, indkøbstasker, tegnebøger, punge, kortetuier, cigaretetuier, tobakspunge, værktøjsetuier, sportstasker, flaskeholdere, smykkeskrin, pudderdåser, æsker til spisebestik samt lignende beholdere, af læder eller kunstlæder, af plader eller folier af plast, af tekstilmaterialer, af vulcanfiber eller af pap, eller helt eller i overvejende grad beklædt med disse materialer eller med papi > andre vare > Med yderside af plader eller folier af plast eller af tekstilmateriale > Af plader eller folier af plas > andre varer

Selskabet oplyser i klagen, at de fået vejledning angående tarifering af deres vare, og tilmed fået oplyst to andre varekoder, end den som er nævnt i afgørelsen. Såfremt selskabet har fået et vejledende svar fra Toldvejledningen, kan de ikke støtte ret på de oplyste varekoder, da de alene er vejledende.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at de af varepartiet med referencenummer [...]27 omfattede etuier i PU-læder til tablets skal tariferes under varekode 4202918090 som varer af kunstlæder.

Hertil er anført:

”...

Vi blev kontaktet af XX, konsulent hos Toldstyrelsen.

1: Varen er en taske/etui til tablets som udelukkende er fremstillet af kunstlæder og plast.

2: Varen blev fortoldet med HS-koden 4202918090

3: Begrundelsen for ændringen til HS-koden 4202921900

Varen er angivet med varekode 4202918090, som omfatter tasker, etuier og lignende med yderside af læder eller kunstlæder.

Læder og kunstlæder skal overalt i nomenklaturen betragtes som afklip af huder og skind fra dyr. Det vil sige, at ”kunstlæder” af plast ikke kan betragtes som kunstlæder i tarifmæssig forstand.

Derfor bør varen angives med varekode 4202921900 i stedet, som omfatter det samme som den angivne varekode, men med yderside af plast.

Såfremt varekoden accepteres, kan varerne frigives og tages i brug. Såfremt varekoden ikke accepteres, kan varemodtager stille kontant sikkerhed mod frigivelse af varerne. Der henvises til følgende tekst i indkaldelsen:

4: Vi får flere forskellige forklaringer, først bliver der sat at Pu-læder også indeholder rester af ægte læder og at det er derfor koden skal ændres, da vi med det samme gør opmærksom på at der intet ægte læder er i pu-læder som er det samme som kunstlæder og i øvrigt også henviser til Wikipedia ændres forklaringen nu til at i tarifmæssig forstand skal kunstlæder takseres på linje med ægte læder. Vi fik ikke mulighed for at tale med en mere erfaren ansat.

5: Den angivede HS-kode 4202918090 er i øvrigt en kode vi har benyttet efter hjælp fra Toldstyrelsen via tlf. hvor de kom frem til at vi skulle benytte denne kode.

6: Efter denne afgørelse valgte vi igen at kontakte Toldstyrelsen for at få hjælp til hvilken HS-kode vi skal benytte til indkøb af denne type vare og her fik vi en helt tredje kode: 4205.00.90 00

7: Det er ikke korrekt at kunstlæder, plast af denne type vare i Tarifmæssig forstand skal takseres jf. ægte læder som der siges, det er to vidt forskellige typer af varer og

8: HS-kode 42.05.00.90.00 som vi efterfølgende er blevet anbefalet at benytte siger: samt lignende beholdere, af læder eller kunstlæder, af plader eller folier af plast, af tekstilmaterialer, af vulcanfiber eller af pap, eller helt eller i overvejende grad beklædt med disse materialer eller med papir.

Dette er en præcis beskrivelse af varen og vil være en korrekt brug af HS-kode

9: Vi henvisr også til Wikipedia: https://da.wikipedia.org/wiki/Kunstl %C3 %A6der

Kunstlæder (kunstig læder, skai læderlook, pleather er et kunstigt fremstillet materiale, ofte af tekstil, der indeholder plast, cellulose eller gummi, som efterligning af ægte læder af dyrehud eller skind

10: Der findes over 20.000 forskellige HS-koder og der er netop så mange for at dække alle/så mange som mulige forskellige scenarier af import og så får vi at vide atl æder og kunstlæder skal overalt i nomenklaturen betragtes som afklip af huder og skind fra dyr. Det vil sige, at ”kunstlæder” af plast ikke kan betragtes som kunstlæder i tarifmæssig forstand.

Dette er ikke sandt da der findes tariffer og HS-koder for netop denne type varer som vi også tidligere har fået oplyst og også efterfølgende fået oplyst ved telefonisk kontakt til Toldstyrelsen, vi forsøgte at gøre opmærksom på dette, men det blev afvist med ændringer i begrundelsen når vi påviste at første påstand var faktuelt forkert og alligevel bliver den ændret med en faktuel forkert begrundelse og hvis vi markedsførte denne vare på samme måde så ville vi overtræde markedsføringsloven.”

Selskabet har indsendt følgende bemærkninger den 4. august 2020 til Toldstyrelsens bemærkninger til klagen.

”...

Den omtalte beskaffenhed i position 4115 skal være på basis af ægte huder og skind fra dyr. Af de forklarende bemærkninger (FB) til underposition 411 5.10.00 00 fremgår bl.a. følgende:

Positionen omfatter

således ikke imitationer af læder, der ikke indeholder naturligt læder, f.eks. læderimitationer af plast (kap 39), af gummi (kap 40), af papir og pap (kap 48) eller af imprægneret tekstilstof (kap 59) osv

Først så fremgår de sidste skriv slet ikke af denne position og må være taget ud af luften, og skulle det stå et sted i gemmerne så er dette med henvisning til den aktuelle kategori af fortoldning og ikke gældende for alle andre grupper af HS koder og tariffer

Omkring forklaringen af Nomenklaturen: Ved ”kunstlæder” forstås overalt i nomenklaturen alene materiale af den i pos. 4115 omhandlede beskaffenhed.

41.15 Kunstlæder på basis af læder eller læderfibre, i plader eller bånd, også i ruller; afklip og andet affald af læder eller af kunstlæder, ikke anvendeligt til fremstilling af lædervarer; læderstøv, læderpulver og lædermel.

Her beskrives ikke hvad kunstlæder er af materiale, og der skrives at kunstlæder overalt skal forstås efter pos 4115 omhandlede beskaffenhed, beskaffenhed betyder tilstand og her beskrives det at kunstlæder bla er afklip og andet affald af læder eller af kunstlæder. Der står eller af kunstlæder, og det må selvfølgelig forstås at Toldstyrelsen og EU ikke forstår/beskriver kunstlæder på andre måder end resten af samfundet.

Der er jo forskel på om en vare beskrives som havende en yderside af plast, plader eller tekstilmaterialer, eller om ydersiden er af kunstlæder. Yderside af plast, folier af plast findes også på markedet og har intet til fælles med betegnelsen kunstlæder.

Der tages let på vejledningen fra egne folk som vi har gjort adskillige gange for at få assistance til at gøre tingene korrekt, og vi forstår der nogle gange kan komme 2 forskellige svar da der er over 20.000 koder, men ved tlf kontakt og hjælp får vi jo ikke svaret med det samme, her undersøges det og der vendes tilbage med svar og det er muligt det er vejledende, men det må også formodes at være mere korrekt og nøjagtigt da det er foretaget med bedre tid til at vurdere. I dette tilfælde blev det meget hurtigt konstateret af nyere ansat (sagde han selv), og vi fik ikke mulighed for at drøfte dette med en mere erfaren kollega ved tjekket, dette blev afvist.

Man må formodes at Toldstyrelsen og EU selvfølgelig følger gængs praksis for beskrivelsen af kunstlæder og det synes jeg også fremgår af deres egne tariffer. Ved diverse benævnelser er der intet belæg for at kunstlæder skal være af ægte læder eller afklip af huder. Som vi har fremlagt her er det tydeligt at vedkommende hos Toldstyrelsen har misforstået beskrivelsen af nomenklaturen og det vil stemme godt overens hvad vi tidligere har fået oplyst hos Told og skattestyrelsen

Her er et lille udsnit af mailkorrespondancen:

...

Varen er angivet med varekode 4202918090, som omfatter tasker, etuier og lignende med yderside af læder eller kunstlæder.

Læder og kunstlæder skal overalt i nomenklaturen betragtes som afklip af huder og skind fra dyr. Det vil sige, at " kunst læder" af plast ikke kan betragtes som kunstlæder i tarifmæssig forstand.

Derfor bør varen angives med varekode 4202921900 i stedet, som omfatter det samme som den angivne varekode, men med yderside af plast.

Dette er en meget forkert opfattelse af Tariffens forklarelse. Der står simpelthen ingen steder at kunst læder overalt skal forstås som afklip af huder og skind fra dyr.

41.15 Kunstlæder på basis af læder eller læderfibre, i plader eller bånd, også i rul ler; afklip og andet affald af læder eller af kunstlæder, ikke anvendeligt til fremstilling af lædervarer; læderstøv, læderpulver og lædermel.

Igen vil vi understrege denne rubrik som han lægger til vægt. Der står og andet affald af læder eller af kunstlæder.

Kunstlæder beskrives jo netop som værende kunstlæder som en egenhændig betegnelse. Selvfølgelig bruger de ikke andre betegnelser for kunstlæder end resten af verden.”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt de omhandlede etuier af plastik til tablets kan tariferes som varer af kunstlæder i varekode 4202918090 i den kombinerede nomenklatur (KN).

Retsgrundlaget

Reglerne om tarifering af varer fremgår af Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif (KN) med senere ændringer.

Ved tarifering tjener overskrifter til afsnit, kapitler og underkapitler i KN alene til orientering. Tariferingen skal ske med hjemmel i positionsteksterne og de til afsnit og kapitler knyttede bestemmelser. Tariferingen af varer i underpositionerne inden for en position skal ske med hjemmel i underpositionsteksterne og de dertil hørende bestemmelser. Kun underpositioner på samme niveau er sammenlignelige. Relevante afsnits- og kapitelbestemmelser finder anvendelse, medmindre andet følger af sammenhængen. Det fremgår af almindelig tariferingsbestemmelse (ATB) 1 og 6 i KN.

Af EU-Domstolens faste praksis følger det, at det afgørende kriterium for tariferingen af varer normalt

bør være disses objektive karakteristika og egenskaber som beskrevet i den enkelte position i KN og bestemmelserne til nomenklaturens afsnit og kapitler.

Af KN-kapitel 42 fremgår, at varer af læder; sadelmagerarbejder; rejseartikler, håndtasker og lignende; varer af tarme, tariferes hér. Under KN-position 4202 tariferes følgende varer:

”Kufferter, dokumentmapper, skoletasker, beautybokse, etuier og lignende beholdere til briller, kikkerter, fotografiapparater, musikinstrumenter, våben m.v.; rejsetasker, isolerede tasker til transport af næringsmidler og drikkevarer, toilettasker, rygsække, håndtasker, indkøbstasker, tegnebøger, punge, kortetuier, cigaretetuier, tobakspunge, værktøjsetuier, sportstasker, flaskeholdere, smykkeskrin, pudderdåser, æsker til spisebestik samt lignende beholdere, af læder eller kunstlæder, af plader eller folier af plast, af tekstilmaterialer, af vulcanfiber eller af pap, eller helt eller i overvejende grad beklædt med disse materialer eller med papir.”

Af bestemmelse 3 til KN-kapitel 41 fremgår, at kunstlæder over alt i nomenklaturen skal forstås alene som materiale af den i pos. 4115 omhandlede beskaffenhed.

Det er EU-Domstolens opfattelse, at selvom de forklarende bemærkninger til den fælles toldtarif ikke er bindende, indeholder disse vigtige bidrag til den ensartede fortolkning i EU af de forskellige toldpositioner.

Af de forklarende bemærkninger til KN-position 41.15 fremgår:

”1. Kunstlæder

Denne position omfatter kun kunstlæder fremstillet på basis af naturligt læder eller læderfibre. Positionen omfatter således ikke imitationer af læder, der ikke indeholder naturligt læder, f.eks. læderimitationer af plast (kapitel 39), af gummi (kapitel 40), af papir og pap (kapitel 48) eller af imprægneret tekstilstof (kapitel 59) osv.

...”

Landsskatterettens bemærkninger

Landsskatteretten finder, at det omhandlede etui til tablets forelå på fortoldningstidspunktet med de objektive kendetegn og karakteristika for et etui af plastik. Retten har lagt vægt på det af selskabet oplyste, at etuiet var fremstillet af et kunstigt syntetisk materiale med tekstur, og at det bestod udelukkende af plastik.

Herefter kunne etuiet ikke anses for at være kunstlæder i tariferingsmæssig forstand, idet kunstlæder i henhold til de forklarende bemærkninger til KN-position 41.15 over alt i nomenklaturen skulle forstås som værende fremstillet på basis af naturligt læder eller læderfibre.

Retten finder herefter, at etuiet ikke kan tariferes i KN-position 4202918090 som en vare af kunstlæder, men skulle tariferes i KN-position 4202921900 som en vare med ydersider af plader eller folier af plast.

Landsskatteretten stadfæster Toldstyrelsens afgørelse.