Kendelse af 31-05-2022 - indlagt i TaxCons database den 25-06-2022

Journalnr. 20-0049512

Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af yderligere 29.880 kr. i tinglysningsafgift for tinglysning af 18 påtegninger til 18 hæftelser.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Ejendommen med matrikelnr. [...1], [Diverse], indeholder 19 ejerlejligheder.

På grundlag af én anmeldelse blev vedtægterne for ”Ejerforeningen [forening1]” tinglyst servitut- og pantstiftende den 2. august 1996.Herved blev vedtægterne således tinglyst pantstiftende på hver enkel af de 19 ejerlejligheder på særskilte dagbogsnumre. Tinglysnings- og stempelafgiften udgjorde i alt 3.750 kr. Sidenhen blev to vedtægtsændringer tinglyst henholdsvis den 17. juni 1999 og den 29. maj 2002.

Det fremgår af § 6 i vedtægterne, at:

”Til sikkerhed for de i §5 nævnte bidrag og i øvrigt for ethvert krav, som foreningen måtte få mod et medlem, herunder udgifter ved et medlems misligholdelse vil nærværende vedtægter være at tinglyse yderligere som pantstiftende for kr. 2.000,00 pr. fordelingstal, det vil sige, med følgende beløb for de enkelte lejligheder:

Ejerlejlighederne 1 og 11 kr. 16.000,00

Ejerlejlighederne 3, 5, 8, 9, og 14 kr. 14.000,00

Ejerlejlighederne 13 kr. 12.000,00

Ejerlejlighederne 2, 4, 6, 7, 10, 12, 15 og 16 kr. 10.000,00

Ejerlejlighederne 17, 18 og 19 kr. 2.000,00”

På den ekstraordinære generalforsamling den 24. april 2017 blev et forslag om forhøjelse af sikkerhedsstillelsen, jf. vedtægternes § 6, vedtaget.

Vedtægtsændringen blev på baggrund af én anmeldelse tinglyst servitutstiftende på hovedejendommen samt de 19 ejerlejligheder den 28. august 2018. Herved blev der således tinglyst en påtegning af servitutten med følgende dato-løbenr.: [...]. Tinglysningsafgiften udgjorde i alt 1.660 kr., svarende til én fast afgift. Af servitutteksten fremgår det, at:

”Foranstående vedtægters §6 ændres ved nærværende tillæg til følgende, og træder således i stedet for tidligere vedtagne bestemmelser.

§ 6 – Sikkerhed – ændres til:

Til sikkerhed for de i §5 nævnte bidrag og i øvrigt for ethvert krav, som foreningen måtte få mod et medlem, herunder udgifter ved et medlems misligholdelse vil nærværende vedtægter være at tinglyse yderligere som pantstiftende for kr. 4.000,00 pr. fordelingstal, det vil sige, med følgende beløb for de enkelte lejligheder:

Ejerlejlighederne nr. 1 og 11 kr. 32.000,00 Ejerlejlighederne nr. 3, 5, 8, 9 og 14 kr. 28.000,00 Ejerlejlighed nr. 13 kr. 24.000,00 Ejerlejlighederne nr. 2, 4, 6, 7, 10, 12, 15 og 16 kr. 20.000,00 Ejerlejlighederne nr. 17, 18 og 19 kr. 4.000,00

Og efterfølgende reguleres med 3 % årligt (fra 1. januar 2018), dog således at den tinglyste sikkerhedsstillelse maksimalt kan udgøre kr. 50.000 for hver enkelt lejlighed.”

Følgende bemærkning fremgår for hver ejerlejlighed under resultatet af tinglysningen:

”Tinglyst servitutstiftende. Pantstiftende tinglysning skal anmeldes med dokumenttypen "Anden Hæftelse" med angivelse af dato-løbenr. for denne servitut.”

Klageren tinglyste vedtægtsændringen pantstiftende den 6. september 2018 på de 19 ejerlejligheder. Herved blev der på grundlag af 19 anmeldelser tinglyst 19 påtegninger til 19 hæftelser. Ud over den variable afgift betalte klageren i den forbindelse alene én fast afgift, som blev betalt ved tinglysningen af hovedstolsforhøjelsen vedrørende ejerlejlighed nr. 1. På de tinglyste påtegninger vedrørende de øvrige 18 ejerlejligheder fremgår det som begrundelse for tinglysningsafgiftens beregning, at:

”Der skal på denne anmeldelse alene betales variabel afgift, da den faste afgift er betalt ved tinglysning af forhøjelsen på ejerlejlighed n. 1 og da dette er en generalforsamlingsbeslutning omfattende samtlige ejerlejligheder.”

Følgende erklæringer vedrørende tinglysningsafgiften fremgår af samtlige 19 påtegninger:

”Forhøjelse af pantebreve Restgælden udgør det angivne beløb på den angivne dato. Afgiften er beregnet af forskellen mellem restgælden og den nye hovedstol.

24.04.2017”

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at der ved tinglysning af påtegningerne vedrørende de øvrige 18 ejerlejligheder skal svares yderligere tinglysningsafgift på 29.880 kr. i alt (svarende til 18 x fast afgift på 1.660 kr.), jf. tinglysningsafgiftslovens § 5, stk. 1.

Som begrundelse har Skattestyrelsen anført følgende:

”Hver tinglysning udløser som udgangspunkt en afgift. Se tinglysningsafgiftslovens § 1.

Efter tinglysningsafgiftslovens § 5, stk. 6 for tinglysning af forhøjelse af det pantsikrede beløb beregnes afgift efter stk. 1 af forskellen mellem resthæftelsen og den nye panthæftelse.

Det er korrekt, at det kun udløses én fast afgift, hvis en påtegning i en samlet pantsætning, som bygger på et retsforhold mellem samme parter tinglyses på flere faste ejendomme. Se tinglysningsafgiftslovens § 9.

Det er i den forbindelse muligt at tinglyse et dokument og henvise til, at afgiften er betalt på et andet allerede tinglyst dokument med erklæring A65, som I henviser til, når det samtidig på grund af det digitale tinglysningssystem ikke er muligt at tinglyse anmeldelserne i én ekspedition, hvor det var muligt før det digitale tinglysningssystem blev indført. Se tinglysningsafgiftsbekendtgørelsens § 37.

I denne sag er der dog ikke tale om tinglysning af en påtegning til ét dokument tinglyst på flere ejendomme (en samlet pantsætning) eller en samlet anmeldelse af et dokument, som tidligere kunne tinglyses i én ekspedition, hvorfor bestemmelsen i tinglysningsafgiftslovens § 9 ikke finder anvendelse.

Der er derimod tale om at enslydende påtegninger tinglyses til flere hæftelser med pant i en/flere ejendomme.

Før den digitale tinglysning var det muligt at tinglyse den samme påtegning i én anmeldelse til flere pantebreve, hvis der var tale om realkreditpantebreve. En såkaldt løs erklæring. For andre typer hæftelser har denne mulighed derimod aldrig eksisteret og gør det heller ikke i dag.

Påtegninger til andre typer hæftelser end realkreditpantebreve skal og har altid skullet påføres hvert dokument og der er ikke hjemmel til at fritage den ene påtegning for afgift.

Da der er tale om tinglysning af påtegninger til 18 selvstændige dokumenter skal der betales afgift for hver tinglysning efter tinglysningsafgiftslovens § 5 stk.6.

Derfor foreslår vi, at I skal betale 29.880 kr.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at afgiftsopkrævningen skal nedsættes fra 29.880 kr. til 0 kr., idet der allerede er betalt den korrekte tinglysningsafgift.

Det anføres herfor i klagen, at:

”Det virker på mig som om afgørelsen alene er truffet ud fra et spørgsmål om løbenumre, hvilket ikke kan være en korrekt fortolkning af reglerne og en sådan opfattelse ville give helt urimelige konsekvenser for mange foreninger. Det er direkte i strid med TL § 7 stk. 2 at en sådan anmeldelse skulle udløse forskellige rettigheder for de enkelte løbenumre – hvilket ikke er tilfældet. Det vil få uoverstigelige konsekvenser for foreninger over hele landet, hvis denne praksis lægges for dagen – en foreningen vil jo ikke have økonomi til at foretage ændringer af vedtægter eller sikkerheder.”

Skattestyrelsens udtalelse

I forbindelse med klagesagsbehandlingen har Skattestyrelsen udtalt følgende:

”Der er i denne sag tale om, at der skal tinglyses en påtegning til 19 pantehæftelser med hvert sit datoløbenummer i 19 forskellige ejendomme.

Dette kræver tinglysningsmæssigt, at der foretages én anmeldelse af påtegningen til hvert dokument (datoløbenummer), hvilket betyder, at der er foretaget i alt 19 anmeldelser.

Dette udløser som udgangspunkt grundafgift 19 gange.

I TAL § 9, og i BEK § 37, er indsat en undtagelsesbestemmelse, hvorefter der kun skal betales én fast afgift hvis følgende betingelser er opfyldt:

1. De 19 anmeldelser kan på anmeldelsestidspunktet ikke samles i én anmeldelse

2. De 19 anmeldelser kunne før idriftsættelsen af det digitale tinglysningssystem i september 2009, være samlet i én og samme anmeldelse og efterfølgende være tinglyst på alle 19 ejendomme.

Skattestyrelsen er stadig af den opfattelse, at betingelse 2) ikke er opfyldt, hvorfor der i denne sag skal betales grundafgift for hver af de 19 anmeldelser.

Afgørelsen indstilles derfor fastholdt.”

Landsskatterettens afgørelse

Når der i det følgende henvises til tinglysningsafgiftsloven, er dette en henvisning til lovbekendtgørelse nr. 462 af 14. maj 2007 om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder m.v. med senere lovændringer frem til den 6. september 2018, som er tinglysningstidspunktet for påtegningerne.

Det følger af tinglysningsafgiftslovens § 5, stk. 1, 1. pkt., at for tinglysning af pant, bortset fra retspant, udgør afgiften 1.660 kr. og 1,5 pct. af det pantsikrede beløb.

For tinglysning af en forhøjelse af det pantsikrede beløb beregnes afgift efter stk. 1 af forskellen mellem resthæftelsen og den nye panthæftelse, jf. tinglysningsafgiftslovens § 5, stk. 6, 1. pkt.

Af tinglysningsafgiftslovens § 9, stk. 1, fremgår det, at ved tinglysninger på flere ejendomme, der sker som led i en samlet pantsætning, et samlet ejerskifte eller en samlet pålæggelse af en servitut, og som bygger på et retsforhold mellem samme parter, betales ud over den variable afgift, der er nævnt i § 4, stk. 1, eller i § 5, stk. 1, alene én afgift på 1.660 kr. Sker der tinglysning af flere rettighedstyper, udgør afgiften dog 1.660 kr. pr. rettighedstype.

Det fremgår af tinglysningsafgiftslovens § 9, stk. 2, at skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om dokumentation for, at betingelserne for at betale afgift efter stk. 1 er opfyldt.

Med hjemmel i tinglysningsafgiftslovens § 9, stk. 2, har Skatteministeren i tinglysningsafgiftsbekendtgørelsens § 37 (bekendtgørelse nr. 368 af 27. april 2011) fastsat nærmere regler om dokumentation for, at betingelserne for at betale afgift efter stk. 1 er opfyldt. Det fremgår af § 37, stk. 1, at:

”Er det som følge af det digitale tinglysningssystem nødvendigt at anmelde samme retsforhold mellem samme parter flere gange, udløses grundafgiften på 1.660 kr. kun én gang. Afgiften betales ved tinglysning af det første dokument i den samlede tinglysning. Det er en betingelse for afgiftsfritagelsen for grundafgiften af de efterfølgende tinglysninger, at det ikke er muligt at tinglyse retsforholdet som én anmeldelse. Det er ligeledes en betingelse for afgiftsfriheden, at der afgives følgende erklæring samt dato og løbenummer på dokumentet vedrørende pant: ”Anmelder erklærer, at tinglysning sker som en del af en samlet pantsætning/påtegning. Grundafgift er betalt samtidig med anden tinglysning vedrørende samme anmeldelse: Dato-løbenr.””

Landsskatteretten bemærker, at klageren på baggrund af 19 anmeldelser har tinglyst 19 påtegninger til særskilte hæftelser på 19 ejerlejligheder. Klageren har alene betalt én fast afgift på 1.660 kr., som blev betalt i forbindelse med tinglysning af påtegningen vedrørende ejerlejlighed nr. 1. Afgiftsfritagelse for den faste afgift ved tinglysning af de efterfølgende 18 påtegninger vedrørende ejerlejlighederne nr. 2-19 kræver opfyldelse af betingelserne i tinglysningsafgiftslovens § 9, stk. 1.

Hertil bemærker retten, at der ikke i de efterfølgende 18 påtegninger er afgivet erklæringer som nævnt i tinglysningsafgiftsbekendtgørelsens § 37, stk. 1. Oplysningerne afgivet på de efterfølgende 18 påtegninger under feltet ”Beregningsgrundlaget er et andet” kan efter en konkret vurdering ikke sidestilles med en erklæring i medfør af tinglysningsafgiftsbekendtgørelsen. Der er herved særligt henset til, at oplysningerne ikke indeholder en henvisning til dato-løbenr. for den påtegnede hæftelse vedrørende ejerlejlighed nr. 1, således at sammenhængen mellem det første og de efterfølgende dokumenter ikke uden videre kunne fastslås på tinglysningstidspunktet.

Klagerens bemærkninger i øvrigt kan ikke føre til et andet resultat.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse, hvorefter klageren skal betale yderligere 29.880 kr. i tinglysningsafgift.