Kendelse af 27-05-2021 - indlagt i TaxCons database den 18-06-2021

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Virksomhedens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

1. halvår 2016

Genoptagelse af ansættelsen af momstilsvar

Nej

Ja

Nej

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale Virksomheds Register, at virksomheden, [virksomhed1], med CVR-nr. [...1] er en enkeltmandsvirksomhed og har været registreret siden den 28. marts 2014.

Virksomheden har i afgiftsperioden været registreret for halvårlig angivelse af moms.

Den 27. august 2016 kl. 13:45 har virksomhedsindehaveren indberettet 0 kr. i moms for perioden 1. januar 2016 – 30. juni 2016. Samme dag kl. 13:51 har indehaver indberettet 52.054 kr. i salgsmoms og 604 kr. i købsmoms for samme periode. Ved begge indberetninger har indehaveren modtaget en kvittering.

Den 29. november 2019 har indehaveren anmodet Skattestyrelsen om genoptagelse af ansættelsen af momstilsvaret for 1. halvår 2016.

Skattestyrelsen har sendt et forslag til afgørelse den 20. januar 2020 hvoraf fremgår, at Skattestyrelsen foreslår ikke at genoptage momstilsvaret for 1. halvår 2016.

Den 29. februar 2020 har indehaveren sendt bemærkninger til forslaget sammen med kontoudskrifter for virksomhedens bankkonti.

I bemærkningerne har indehaveren oplyst, at der var tale om tastefejl, og at der ikke har været aktivitet i virksomheden. Under klagesagens behandling har indehaveren endvidere oplyst, at denne var af den overbevisning, at denne havde koblet E-boks Erhverv til den almindelige E-Boks, hvor denne normalt får påmindelser om 0-indberetning, og at indehaveren i øvrigt har 0-indberettet i de andre afgiftsperioder. Indehaveren har endvidere gjort opmærksom på, at denne har indsendt kontoudskrifter for virksomheden, og at der ikke findes fakturaer, hvilket viser, at der ikke har været aktivitet i virksomheden.

Af bankkontoudskrifterne for 2016 fremgår 2 posteringer, hvoraf den ene postering er et årligt gebyr på 250 kr., og den anden postering er en overførsel på 250 kr.

Skattestyrelsen traf den 10. marts 2020 afgørelse i overensstemmelse med forslaget.

Efter afgørelsens udsendelse har indehaveren henvendt sig til Skattestyrelsen med opklarende spørgsmål vedrørende afgørelsen.

Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at Skattestyrelsen med digital post den 22. september 2016 har sendt et rykkerbrev til virksomheden. Af afgørelsen fremgår endvidere, at Skattestyrelsen med digital post henholdsvis den 24. oktober 2016, den 28. november 2016 og den 22. maj 2018 har sendt orienteringsbreve til virksomheden om, at der ikke var blevet betalt afgift til tiden.

I forbindelse med klagesagen har virksomhedsindehaveren fremlagt personlige skatteoplysninger for 2016 og kontoudskrifter for virksomhedens bankkonti.

Af skatteoplysningerne fremgår, at der i indkomståret 2016 var forskudsregistreret 0 kr. i overskud af virksomhed.

(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke imødekommet virksomhedens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens momsansættelse for afgiftsperioden 1. halvår 2016.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

Vi kan ikke ændre din moms, fordi du har bedt os om at ændre den mere end tre år efter det tidspunkt, hvor du skulle angive den, og fordi du ikke har oplyst os om særlige omstændigheder, der opfylder kravene for, at vi alligevel ændrer den.

At der ikke har været aktivitet i virksomheden, og at du har lavet en fejl ved angivelse af 1. halvår 2016, er ikke forhold, der efter vores vurdering kan begrunde en ændring af momsen efter udløbet af den 3-årige ændringsfrist.

Det anses ikke for tilstrækkeligt dokumenteret, at dine personlige forhold har gjort dig ude af stand til at reagere på vores rykkerskrivelser m.v., der er sendt som digital post, samt foretage en ændring af 1. halvår 2016 i hele den periode, hvor genoptagelse kunne være sket efter reglerne om ordinær genoptagelse.

Det er dit ansvar, som virksomhedens ejer, at holde dig orienteret på TastSelv og om de regler, der gælder for virksomheden.

Vores kommentarer til modtagne bemærkninger fra dig den 29. februar 2020

Det forhold, at det tydeligt fremgår af dine konti at du ingen aktivitet har haft overhovedet, er, efter vores opfattelse, ikke en særlig omstændighed, der kan føre til genoptagelse af momsen efter udløbet af den 3-årige ændringsfrist. Vi har i denne vurdering lagt vægt på, at virksomheden er forpligtet til at sørge for at angive moms, herunder også at sørge for 0-angivelser, hvis der ikke har været aktivitet i virksomheden i en eller flere perioder.

Reglerne om opgørelse af afgiftstilsvaret og afregning af afgiften fremgår af momslovens § 56 og § 57. En momsregistreret virksomhed er omfattet af disse regler.

Du har selv angivet momsen på TastSelv Erhverv for 1. halvår 2016 den 27. august 2016 kl. 13:45. Samme dag kl. 13:51 angiver du igen momsen og får en ny kvittering:

(skema udeladt)

(skema udeladt)

Skattekontoen på TastSelv Erhverv giver dig et samlet overblik over, hvad du har angivet og betalt, og hvad du skylder i moms samt gebyrer og renter. Du kan også se den gæld, som vi har sendt til inddrivelse.

Af nedenstående opgørelse fra kontakt på TastSelv Erhverv fremgår det, at vi har sendt flere meddelelser med digital post til virksomheden. Meddelelser vedrørende ”Vigtig besked” er breve om at selskabet ikke har betalt til tiden. ”Sådan betaler du” er en rykkerskrivelse.

(skema udeladt)

Den obligatoriske tilslutning til digital post fremgår af Bekendtgørelse af lov om Digital Post fra offentlige afsendere (gældende lov). Loven hed oprindelig: Lov om Offentlig Digital Post.

Som led i udmøntningen af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-15 vedtog Folketinget i juni 2012 Lov om Offentlig Digital Post. Loven indebærer, at det er blevet obligatorisk for borgere og virksomheder at have en digital postkasse til brug for at modtage post fra det offentlige.

Loven giver myndighederne ret til at sende meddelelser, dokumenter med videre digitalt til borgere og virksomheder.

Loven fastslår, at digitale meddelelser fremsendt gennem løsningen har samme retsvirkning som meddelelser, dokumenter med videre, der sendes som traditionel papirpost. Denne del af loven trådte i kraft 1. juli 2012.

Loven omfatter alle borgere over 15 år som har bopæl eller fast adresse i Danmark og alle virksomheder. Det betyder, at alle borgere, der ikke er fritaget og kan modtage digital post vil modtage offentlig post digitalt. De offentlige myndigheder skal yde hjælp og vejledning til borgere, der har svært ved at tilgå posten digitalt.

Virksomhedens digitale post kan læses på virk.dk. Du kan logge ind på virk.dk med NemID. Du kan også finde oplysningerne på skat.dk. Du kan logge ind på skat.dk med NemID eller tastselvkode. Tastselvkode til skat.dk, kan bestilles på skat.dk. SKAT udsender ikke adgangskoder/nøglekort til NemID – det gør Nets.

Vi har informeret dig via digital post om gælden m.v., hvilket du har haft pligt til at orientere dig om, jf. ovenstående henvisninger. At SKAT/Gældsstyrelsen ikke tidligere har inddrevet gælden, kan ikke føre til andet resultat.

Det forhold, at du måske ikke har fået orientering om Digital Post, anser vi ikke for en særlig omstændighed. Du har pligt til at holde dig orienteret om reglerne for virksomheden.

Det forhold, at en ændring af momsen vil være af væsentlig økonomisk betydning for dig, kan efter vores vurdering indgå som et element i vurderingen, men ikke i sig selv udgøre en sådan særlig omstændighed, der kan føre til en ekstraordinær genoptagelse efter udløbet af den 3-årige ændringsfrist.

Det er dit ansvar, som virksomhedens ejer, at læse den digitale post, at holde dig orienteret på TastSelv Erhverv og at virksomhedens moms bliver angivet korrekt og til tiden. Ansvaret ophører ikke, når virksomheden afmeldes.

Da du ikke opfylder betingelserne for at få ændret din moms jævnfør gældende regler og praksis har skattestyrelsen ikke mulighed for at ændre din moms efter udløbet af den 3-årige ændringsfrist.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens indehaver har nedlagt påstand om genoptagelse af momsansættelsen for 1. halvår 2016.

Indehaveren har til støtte for påstanden anført følgende:

”(...)

Jeg klager over en afgørelse om forkert indrapporteret moms. Hele forklaringen står i sagen, og jeg er med på nogen frister er overskredet, men som jeg har talt med sagsbehandleren om, så er det her jo en direkte dummebøde. Det nægter jeg simpelthen at tro ikke kan omgøres, da der jo ikke har været nogen aktiviteter i min virksomhed. Jeg har vedlagt udskrifter af min firmakonto, hvor man kan se der ikke har været aktivitet. Og jeg har ikke en faktura jeg kan fremvise. Jeg betaler naturligvis det jeg skal, men at indbetale 52k DKK til SKAT fordi jeg har lavet en fejl, det synes jeg simpelthen er urimeligt. Jeg har jo i god tro nul-indberettet moms i alle de år jeg har haft mit CPR-nr. og derfor ikke checket mails på virk.dk. Det her får kæmpe konsekvenser for mig. Og igen, havde jeg haft den indtægt betalte jeg med glæde min moms. Men det har jeg ikke. Jeg håber i vil genoverveje sagen da det jo er tåbeligt at skulle betale moms af noget der aldrig er sket. Det er så urimeligt. I kan sagtens henvise til alle mulige paragaffer, men jeg nægter at tro det kan have så store konskvenser i vores samfund at jeg skal betale en kæmpe dummebøde.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

I henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, skal en afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigerede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis kriterierne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3, er opfyldt, eller der foreligger særlige omstændigheder, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

En ansættelse kan kun foretages efter de i § 32, stk. 1, nr. 1-4, nævnte tilfælde, hvis genoptagelsesanmodningen fremsættes af den afgiftspligtige senest 6 måneder efter, at den afgiftspligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2. Told- og skatteforvaltningen kan dog behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter denne frist, hvis særlige omstændigheder taler derfor, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, sidste pkt.

Virksomheden var omfattet af reglerne om halvårlig moms. Angivelsesfristen for en halvårlig afgiftsperiode er senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb. Dette fremgår af momslovens § 57, stk. 1 og 4.

Angivelsesfristen for 1. halvår 2016 var den 1. september 2016. Indehaveren har indgivet moms for 1. halvår 2016 den 27. august 2016.

Fristen for at anmode om ordinær genoptagelse for 1. halvår 2016 udløb den 1. september 2019.

Skattestyrelsen modtog den 29. november 2019 anmodning om genoptagelse af momsansættelsen. Anmodningen ligger derfor uden for fristen for ordinær genoptagelse for afgiftsperioden, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Spørgsmålet om genoptagelse skal herefter afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-2 eller 4 og stk. 2.

Landsskatteretten finder, at der ikke foreligger nogle af de objektive betingelser for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-2.

Der skal herefter tages stilling til, om der foreligger særlige omstændigheder efter bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, således, at der uanset at fristen for ordinær genoptagelse er overskredet, kan ske ekstraordinær genoptagelse af momsansættelsen for 1. halvår 2016.

Ifølge forslag til skatteforvaltningsloven med bemærkninger, jf. L 110, jf. lov nr. 427 af 6. juni 2005, fremgår det, at skatteforvaltningslovens §§ 31-32 er en videreførelse af skattestyrelseslovens §§ 35 B og 35 C.

Af bemærkningerne til den dagældende skattestyrelseslovs § 35 C, stk. 1, nr. 4, fremgår det blandt andet, at forslaget indebærer, at ændringer af afgiftstilsvaret kan tillades efter en konkret bedømmelse af forholdene. Bestemmelsen kan finde anvendelse, hvor der foreligger særlige omstændigheder uden for de tilfælde, hvor genoptagelse kan ske efter betingelserne i bestemmelsens øvrige punkter, jf. nr. 1-3, og hvor det må anses for urimeligt at opretholde opgørelsen af afgiftstilsvaret.

Bestemmelsen vil videre kunne finde anvendelse, hvis der er begået fejl af SKAT, og fejlen har medført en materiel urigtig opgørelse af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen, og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen. Den vil endvidere kunne finde anvendelse i tilfælde, hvor en urigtig opgørelse af et afgiftstilsvar eller en godtgørelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede.

Indehaveren har gjort gældende, at der ikke har været omsætning i virksomheden, og at indehaveren i de øvrige afgiftsperioder har indberettet 0 kr. i moms. Indehaveren henviser i øvrigt til dennes skatteoplysninger, hvoraf virksomhedens resultat står til 0 kr. i indkomståret 2016. Det er endvidere indehaverens forklaring, at der er tale om en åbenlys tastefejl.

Retten bemærker, at indehaverens økonomiske forhold og det forhold, at der ikke har været omsætning i virksomheden, ikke alene kan begrunde en ændring i momstilsvaret.

Retten finder ikke, at der ud fra en konkret bedømmelse foreligger særlige omstændigheder efter bestemmelsen i § 32, stk. 1, nr. 4, der kan begrunde en ekstraordinær genoptagelse.

Retten har lagt vægt på, at det af kvitteringen for indberetningen af afgiftsperioden 1. halvår 2016 fremgår, at indehaveren har indberettet 52.054 kr. i salgsmoms og 604 kr. i købsmoms. At der efter indehaverens opfattelse er tale om en tastefejl, og at indehaveren har 0-indberettet i andre afgiftsperioder, kan ikke føre til et andet resultat.

Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, er det i øvrigt en betingelse for ekstraordinær genoptagelse, at den afgiftspligtige har anmodet om genoptagelse senest 6 måneder efter, at den afgiftspligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder, at fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, er overskredet.

Indehaveren har oplyst, at denne ikke har set orienteringsbreve for den indberettede moms, da indehaveren var af den overbevisning, at E-Boks Erhverv var koblet til indehaverens almindelige E-Boks, og at han derfor ikke har tjekket E-Boks Erhverv.

Det er uden betydning, at indehaveren ikke har set eller læst brevene, da det afgørende for kundskabstidspunktet er, om kvitteringen er kommet frem til modtageren.

Retten bemærker, at modtagelsesdatoen på kvitteringen for indberetningen af moms er den 27. august 2016. Skattestyrelsen har i øvrigt udsendt digital post vedrørende restancer den 22. september 2016, den 24. oktober 2016, den 28. november 2016 og den 22. maj 2018. Det forhold, at kvitteringen og de øvrige breve er sendt til E-Boks Erhverv, og ikke den E-Boks indehaveren bruger til dagligt, kan ikke føre til et andet resultat. Brevene er sendt til virksomhedens E-Boks, som indehaveren har pligt til at orientere sig i.

Anmodningen om genoptagelse, der er modtaget hos Skattestyrelsen den 29. november 2019, er således indgivet efter udløbet af 6 måneders fristen. Retten finder efter en samlet vurdering, at der ikke foreligger sådanne særlige omstændigheder der kan begrunde, at der kan bortses fra fristen, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, sidste pkt.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.