Kendelse af 10-09-2020 - indlagt i TaxCons database den 03-10-2020

Toldstyrelsen har opkrævet klageren 16.770 kr. i told og afgifter i forbindelse med indførsel af guldsmykker ved klagerens indrejse i Danmark den 16. oktober 2019 fra Dubai.

Landsskatteretten stadfæster Toldstyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af toldrapport af den 19. november 2019, at klageren den 16. oktober 2019 er indrejst til Danmark fra Dubai. I den forbindelse blev klageren standset af toldkontrollen ved sin passage gennem den grønne kanal (vedrørende personlig bagage, der ikke skal angives) i [lufthavnen], [by1].

Ved en efterfølgende kontrol af klagerens håndbagage konstaterede toldkontrollen, at klageren medbragte fire guldhalskæder, to guldarmbånd, et guldvedhæng, en guldfingerring og seks sæt guldøreringe. Klageren anførte, at flere af smykkerne har været købt i Sverige.

Klageren fik herefter en frist til at fremkomme med kvitteringer på smykkerne.

Efterfølgende, har Toldstyrelsen gennemgået den modtagne dokumentation. Toldstyrelsen har vurderet, at vægtangivelse på de indsendte kvitteringer ikke svarer til den faktiske vægt på smykkerne. Toldstyrelsen har herefter indhentet vurdering fra juveler, til brug for beregning af toldværdien.

Der blev herefter udfærdiget tillæg til toldrapporten, og da der ikke forelå faktura for alle smykkerne, opgjorde toldkontrollen værdien således:

Værdi på smykker med diamanter blev opgjort på baggrund af faglig vurdering
Værdi på guldsmykker er anvendt dagens guldpris pr. gram.

Guldprisen blev fastsat ud fra den senest fastsatte guldpris fra [England] spotkurs, som toldkontrollen hentede fra hjemmesiden [...dk]. Herefter vurderede toldkontrollen, at smykkerne samlet havde en toldværdi på 63.542 kr.

Klager havde under sagens behandling fremlagt faktura for køb af guldhalskæde hos [virksomhed1] i Sverige, hvorefter den samlede toldværdi blev justeret til 59.630 kr.

Der er kommet indsigelse mod beregningen.

Toldstyrelsens afgørelse

Toldstyrelsen har opkrævet klageren 16.770 kr. i told- og afgifter i forbindelse med indførsel af guldsmykker ved klagerens indrejse i Danmark den 16. oktober 2019 fra Dubai.

Toldstyrelsen har som begrundelse for afgørelsen bl.a. anført:

”[...]

I henhold til § 23, stk. 2, i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 28 af 11. januar

2018 med senere ændringer (toldlov), har du pligt til at angive samtlige medbragte

varer i overensstemmelse med de af EU og de i henhold til § 10, stk. 3, fastsatte regler

herom.

Efter § 10, stk. 1, i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 28 af 11. januar 2018

med senere ændringer (toldlov), opkræver vi told og afgifter af varer, som ikke er i

fri omsætning i EU’s toldområde og som indføres i det danske toldområde

Efter §§ 119, stk. 1, og 124, i Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 403 af 03. maj

2012 om toldbehandling, kan rejsende, der indrejser i det danske toldområde fra

tredjelande told- og afgiftsfrit medfører tobaksvarer og spiritus i det anførte omfang.

Efter §§ 120, stk. 1, og 123, i Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 403 af 03. maj

2012 om toldbehandling med senere ændringer, kan rejsende, der indrejser i det

danske toldområde fra tredjelande told- og afgiftsfrit medfører andre varer omhandlede

til en værdi, der ikke overstiger 430 euro (ca. 3.200 kr.)

Told opkræves efter § 2, jf. EU’s retsakter, i Skatteministeriets lovbekendtgørelse

nr. 28 af 11. januar 2018 med senere ændringer (toldlov).

Moms opkræves efter § 12 i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni

2016 (momslov).

[...]”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at det opkrævede beløb på 16.770 kr. skal nedsættes til 0 kr.

Til støtte herfor har klageren anført følgende:

”[...]

I am writing this email to first of all send my deepest apologies for not being able to explain the matter from the beginning correctly and to file a complaint of a decision for the told and afgifter and the bode. When I entered the green zone not declaring my jewelry was for me the right thing because I have not purchased anything from overseas to declare it and of course if I have purchased anything I would definitely declare and pay the custom charges. But what makes me sad and confused was that I have lived over 30 years in Sweden and a frequent flyer from [by2] have never had any issues and I would like to keep a clean record because I am person who believes in the right thing and would never ever break the law.

The matter of the fact is, it was never my intention to bring in my jewelry without showing it to the customs but since I have owned some of the jewelry more than 30 years I brought it only with me to clean it overseas and to gift it to my daughters and grandchildren as Christmas gifts.

Beause I do not work and my economy is very limited I started gifting my children and grandchildren with my own jewelery because for us Christmas times is most important time ever and believe me when I say we did not celebrate Christmas because I did not have any gifts to my family and my daughter from Dubai and her family canceled her trip to come and visit me.

And as you can notice in some of the earrings I have kept the original back to close the earrings at home in Sweden and also some of the necklace has Swedish stamp and were purchased from kronofogden.

Necklace with diamonds and smaragd was originally purchased from [virksomhed2] AB 1995-12-02, which goes under the name of [virksomhed3] in [Sverige], was with pearls but after a couple of years my husband changed the pearls to smaragd in the necklace and removed the pearls from the earrings and replaced it with diamonds.

The 3 gold earrings with diamonds were purchased at a very low price because they were broken and not clean and I cleaned and repaired them after so many years in order to give as gifts to my daughters. They were purchased from [virksomhed2] AB, now [virksomhed3] auktioner in [...] Sweden 1994-08-03. (item numer, 276, 284, 306).

Multistone 1 ring, 1pendent with 7 stones, th was also purchased from [virksomhed2] AB 1994-08-03 items number (287, 300).

The gold set with the long necklace, bracelet and earrings were purchased of my daughter 20130205 in Dubai. It was a gift from my daughter and her husband on their wedding (it's a tradition the local people buy the brides mother a gift).

The jewelery i purchased from [virksomhed3] auktioner I have contacted in order to explain that I have purchased from they back in 1994 and 1995 and they said Denmark customs or skat are more than welcome to contact them to make sure that the jewelry were purchased from them.

Contact information to [virksomhed3] is VD Mr. [person1][...],

[...@...se]

Enclosed are invoices, told styrelse kvittering, letters and the complain fee.

I would appreciate it if we could solve this matter and reach a common solution but kindly keep in mind that I am a mother, grandmother, wife and mother in-law who has been giving and receiving gifts for many years but I have never ever broken a law and have a white record.

[...]”

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af toldlovens § 2, stk. 1, at varer, der føres ind, transiterer eller føres ud af det danske toldområde, behandles efter EU’s retsakter, herunder EU-Toldkodeksen. Der svares told i henhold til disse retsakter.

Efter artikel 79 stk. 1, litra a i EU-Toldkodeksen, opstår der toldskyld, som følge af en manglende efterlevelse af en af forpligtelserne i toldlovgivningen ved import af ikke-EU-varer i Unionens toldområde. Efter bestemmelsens stk. 3, litra a, er debitor enhver person, som det påhvilede at opfylde de pågældende forpligtelser.

Det fremgår af momslovens § 12, stk. 1, at der betales afgift af varer, der indføres her til landet fra steder uden for EU.

Personer, som rejser mellem tredjelande og det danske toldområde, skal ved indrejsen i det danske toldområde uopfordret standse op for kontrol og i øvrigt standse op for kontrol, når told- og skatteforvaltningen forlanger det. Det fremgår af toldlovens § 23, stk. 1.

Efter bestemmelsens stk. 2, har personer, som rejser mellem tredjelande og det danske toldområde, pligt til over for told- og skatteforvaltningen at angive samtlige medbragte varer i overensstemmelse med de af EU og i henhold til § 10, stk. 3, fastsatte regler herom.

Det fremgår af toldbehandlingsbekendtgørelsens § 126, stk. 2, at personer, der ankommer til det danske toldområde fra et tredjeland, har pligt til straks at foretage angivelse til told- og skatteforvaltningen, hvis de medfører varer, der skal told- og afgiftsberigtiges.

Efter bestemmelsens stk. 3, skal personer, der ankommer til det danske toldområde, foretage angivelse ved at passere et kontrolområde, som består af 2 kanaler, hvoraf den ene (rød kanal) er mærket ”varer at angive”, og den anden (grøn kanal) er mærket ”ingen varer at angive”, såfremt et sådant kontrolområde er etableret det pågældende ankomststed. Personer, der passerer igennem den grønne kanal, har ved denne handling angivet over for told- og skatteforvaltningen, at de ikke medfører varer, der skal told- og afgiftsberigtiges, eller medfører varer, der er undergivet særlige varebestemmelser, jf. § 6, stk. 4.

Det fremgår af toldbehandlingsbekendtgørelsen § 120, stk. 1, at rejsende ved indrejse fra tredjeland afgiftsfrit kan medbringe andre varer end de i § 119 omhandlende til en værdi, der ikke overstiger 430 euro.

I medfør af toldbehandlingsbekendtgørelsen § 123, stk. 1, skal varer, hvis værdi ikke falder inden for det afgiftsfrie beløb jf. §120, afgiftsberigtiges i deres helhed. Efter bestemmelsens stk. 3, forstås værdien af varerne som varernes detailpris på indkøbsstedet, inklusive sådanne skatter og afgifter, som i indkøbslandet er pålagt varer af den pågældende art, når de omsættes i sædvanlig detailhandel.

Det fremgår af samme bestemmelse stk. 2, at værdien af den enkelte vare ikke kan opdeles, ligesom to eller flere rejsende ikke har ret til hverken at sammenlægge eller dele det afgiftsfrie beløb mellem sig. Overstiger den samlede værdi af varer pr. rejsende 430 euro, indrømmes der kun afgiftsfritagelse for den del af varerne, hvis sammenlagte værdi ikke overstiger dette beløb.

Det fremgår af toldbehandlingsbekendtgørelsen § 124, stk. 1, nr. 1, at det er en forudsætning for afgiftsfriheden, at varerne medbringes på personen eller i håndbagage (den ved indrejsen medbragte personlige bagage), således at de kan frembydes til samtidig toldbehandling på indrejsestedet, og at den bagage, som den rejsende senere frembyder for told- og skatteforvaltningen, kan dokumenteres at være indskrevet som rejsegods ved afrejsen hos det selskab, der har foretaget befordringen af bagagen til det danske toldområde.

Det fremgår af toldlovens § 39 stk. 1 nr. 1, at den, der i det danske toldområde indfører eller lader indføre varer, som ikke er i fri omsætning i EU’s toldområde, hæfter for de på varerne hvilende told- og afgiftsbeløb.

Det lægges til grund, at klageren den 16. oktober 2019 er indrejst fra Dubai til [lufthavnen], og at klageren medbragte guldsmykker til en værdi udover den tilladte værdi for afgiftsfri indførsel af varer i henhold til toldbehandlingsbekendtgørelsens § 120, stk.1.

Klageren har ikke ved indførelsen af guldsmykkerne til det danske toldområde efterlevet forpligtelserne i toldlovgivningen jf. toldbehandlingsbekendtgørelsen §126 stk. 2, idet klageren ved indrejsen passerede den grønne kanal jf. toldbehandlingsbekendtgørelsen § 126 stk. 3. Klageren skulle ved indrejsen have angivet smykkerne til en værdi af 59.630 kr. til toldmyndighederne. Det er således berettiget, at Toldstyrelsen har opkrævet told og afgifter af disse smykker anslåede værdi, eftersom der ikke foreligger dokumentation for købsprisen.

Det anses ikke for tilstrækkeligt dokumenteret, at de indførte smykker har været købt i Sverige, da den fremlagte dokumentation ikke stemmer overens med beskrivelsen af de indførte smykkers karakteristika. Klagerens oplysning om, at smykkerne har været i hendes eje i mange år og er købt i Sverige kan derfor ikke føre til andet resultat.

Det er således berettiget, at SKAT har opkrævet told og afgifter af de pågældende guldsmykker med i alt 16.770 kr., hvorfor Toldstyrelsens afgørelse stadfæstes.