Kendelse af 22-05-2023 - indlagt i TaxCons database den 16-06-2023

Journalnr. 20-0031746

Klagepunkt

Skattestyrelsens
afgørelse

Indehaverens opfattelse

Landsskatterettens
afgørelse

Afgiftsperioden 1. halvår 2019

Skønsmæssigt opgjort salgsmoms.

771.798 kr.

Korrektion

771.718 kr.

Skønsmæssigt fastsat købsmoms

39.302 kr.

Korrektion

0 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister (CVR), at virksomhedsindehaveren (i det følgende benævnt ”indehaveren”) er registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/Advokat [person1], med CVR-nr. [...1] med opstartsdato den 1. juli 2014. Virksomheden er registreret med branchekoden ”691000 Juridisk bistand”.

Indehaveren har den 16. september 2019 indberettet moms for afgiftsperioden 1. halvår 2019 på henholdsvis 42.588 kr. i salgsmoms, 39.302 kr. i købsmoms og et afgiftstilsvar på 3.286 kr.

Skattestyrelsen er ved krydsrevision kommet i besiddelse af 2 fakturaer med fakturanummer 2014258 og 2014259. Af fakturaerne fremgår en fakturering på 25.000 euro og 307.000 euro med 25 % moms heraf, svarende til 6.250 euro og 76.750 euro.

Skattestyrelsen har derfor den 24. september 2019 anmodet indehaveren om at fremsende oplysninger om virksomhedens aktivitet, balance, kontospecifikationer for både drift og status, salgs- og købsbilag, samt kontospecifikationer. Skattestyrelsen har sendt en rykker for materialet.

Indehaveren har ikke indsendt det ønskede materiale. Skattestyrelsen har derfor anmodet om indehaverens bankkontoudskrifter fra [finans1] og modtog den 28. november 2019 materialet.

Skattestyrelsen har ved gennemgang af virksomhedens erhvervskonti konstateret indsætninger på virksomhedens bankkonto. Da Skattestyrelsen ikke har modtaget regnskab eller andet bilagsmateriale, har Skattestyrelsen vurderet indsætningerne for at være momspligtig omsætning og skønsmæssigt opgjort virksomhedens salgsmoms. Det drejer sig om følgende indsætninger:

Dato

Tekst

Indsætning

Moms

08.01.19

Faktura 2014222

6.250 kr.

1.250 kr.

14.01.19

Mail m/[person1]

180.000 kr.

36.000 kr.

21.01.19

Lawyer end2018

54.687,5 kr.

10.937,5 kr.

06.02.19

[virksomhed1]

1.200 kr.

240 kr.

07.02.19

[virksomhed2] France

8.940,01 kr.

1.788 kr.

12.02.19

Faktura 2014244

372.500 kr.

74.500 kr.

18.02.19

[person2]

2.500 kr.

500 kr.

19.02.19

Faktura 2014244 – [person3]

2.500 kr.

500 kr.

20.02.19

Vedr advokat hjælp

10.937,5 kr.

2.187,5 kr.

01.03.19

SKS [...]

400 kr.

80 kr.

05.03.19

[forening1]

6.250 kr.

1.250 kr.

25.03.19

Bet. Af faktura 2014252

4.750 kr.

950 kr.

23.04.19

[person4]

4.560 kr.

912 kr.

23.04.19

[person4]

35.000 kr.

7.000 kr.

01.05.19

TLafgift DK[...]

27.060 kr.

5.412 kr.

02.05.19

[...] [virksomhed3]

2.500 kr.

500 kr.

21.05.19

[virksomhed1]

111,75 kr.

22 kr.

21.05.19

Fra [person1]

325 kr.

65 kr.

28.05.19

Faktura 2014255

30.625 kr.

6.125 kr.

28.05.19

Faktura 2014245 J...

3.750 kr.

750 kr.

06.06.19

[virksomhed1]

4.395 kr.

879 kr.

24.06.19

TLafgift FR[...]

2.360 kr.

472 kr.

27.06.19

[person1] MME

1.490,32 kr.

298 kr.

I alt

763.092,08 kr.

152.618 kr.

Det fremgår af kontoudskriften for konto nr. [...58], at indsætningen af 1. marts 2019 på 400 kr., er en tilbagebetaling fra skifteretten i [by1] Byret.

Skattestyrelsen har yderligere ved deres skønsmæssige opgørelse af virksomhedens salgsmoms medregnet ovennævnte 2 fakturaer på følgende måde:

Dato

Tekst

Moms i Euro

Omregningskurs euro

Dk moms

31.05.19

Fee as per contract intitled “Business Consultancy Agreement”

6.250 euro

7,46

46.625 kr.

28.06.19

Fee as per contract intitled “Business Consultancy Agreement”

76.750 euro

7,46

572.555 kr.

Skattestyrelsen er derfor samlet skønsmæssigt opgjort virksomhedens salgsmoms på følgende måde:

Skønnet salgsmoms af indsætninger

152.618 kr.

Salgsmoms påført salgsfaktura 31.05.19

46.625 kr.

Salgsmoms påført salgsfaktura 28.06.19

572.555 kr.

I alt

771.798 kr.

Skattestyrelsen har derfor forhøjet virksomhedens salgsmoms med 729.210 kr. (771.798-42.588 kr.)

Skattestyrelsen har endvidere fastsat virksomhedens købsmoms for afgiftsperioden 1. halvår 2019 til 39.302 kr. på baggrund af et skøn over virksomhedens bruttoavance.

Skattestyrelsen har den 6. december 2019 udsendt forslag til afgørelse. Indehaveren er ikke fremkommet med bemærkninger til forslaget, hvorfor Skattestyrelsen den 7. januar 2020 har truffet afgørelse i overensstemmelse med forslaget.

Indehaveren har ikke fremlagt yderligere materiale i forbindelse med klagesagens behandling.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har skønsmæssigt opgjort virksomhedens salgs- og købsmoms til henholdsvis 771.798 kr. og 39.302 kr. for afgiftsperioden 1. halvår 2019.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

1.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Virksomheder, der leverer varer og ydelser mod betaling, skal betale moms af disse varer og ydelser. For hver momsperiode skal virksomheden opgøre salgs- og købsmoms. Reglerne står i momslovens § 4 og § 56.

Hvis Skatteforvaltningens medarbejdere beder om det, har virksomheden pligt til at indsende regnskabsmateriale til Skatteforvaltningen. Reglerne står i momslovens § 74.

Hvis det ikke er muligt at skaffe nødvendige oplysninger hos virksomheden, er der hjemmel til at indhente oplysninger hos tredjemand. Reglerne står i momslovens § 75. Vi har indhentet oplysninger hos [finans1].

Hvis størrelsen på virksomhedens tilsvar ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan vi ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Reglerne står i opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Du har oplyst, at du ønskede fristforlængelse for indsendelse af materiale den 6. november 2019. Vi har ikke modtaget regnskabsmateriale. Vi har forgæves forsøgt at kontakte dig telefonisk. Derfor har vi ikke mulighed for at kontrollere virksomhedens momstilsvar. Derfor foretager vi en skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret.

1.4.1 Skønnet salgsmoms

Ved skønnet over salgsmoms vedrørende omsætning i perioden 1. januar til 30. juni 2019 er der taget udgangspunkt i indsatte beløb på Erhvervskonto drift, kontonr. [...58]. Vi anser indsætninger på bankkontoen for at være omsætning i virksomheden. Salgsmoms af indsætninger skønnes til 152.618 kr. Se bilag 1 for beregning af salgsmoms af indsætninger.

Ved skønnet over salgsmoms for perioden 1. januar til 30. juni 2019 har vi ligeledes medtaget den påførte salgsmoms på salgsfaktura 2014258 og salgsfaktura 2014259. Vi er kommet i besiddelse af salgsfakturaerne i forbindelse med en krydsrevision. Se bilag 2 for salgsfakturaer.

(tabel udeladt)

Vi skønner derfor salgsmomsen således:

(tabel udeladt)

1.4.2 Skønnet Købsmoms

Da virksomheden ikke har fremsendt momsregnskab og de underliggende bilag, der kan dokumentere udgifter skønner vi købsmomsen.

Ved skønnet over købsmomsen, er der taget udgangspunkt i Danmarks statistiks regnskabsstatistik, over bruttoavanceprocent for branchen 69001 Advokatvirksomhedsom er angivet til:

99,7 procent i år 2000
97,5 procent i år 2008
97,5 procent i 2017

Virksomheden har indberettet 39.302 kr. købsmoms for perioden 1. januar til 30. juni 2019. Virksomhedens indberettede købsmoms på 39.302 kr. i forhold til vores skønnede salgsmoms på 771.798 kr. svarer til en bruttoavanceprocent på 94,9 procent.

Derfor skønner vi at virksomhedens indberettede købsmoms på 39.302 kr. er korrekt. Vi skønner købsmomsen til 39.302 kr.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens indehaver har nedlagt påstand om, at der skal ske en korrektion af den salgs- og købsmoms Skattestyrelsen skønsmæssigt har opgjort.

Indehaveren har til støtte for sin påstand anført følgende:

”(...)

Det af Skattestyrelsen skønsmæssigt fastsatte momsbeløb svarer ikke til det reelle beløb.

Ad salgsmoms

Beløbet er fastsat på baggrund af 2 fakturaer samt samtlige beløb kreditere advokatfirmaets konti i perioden. Det er koorekt, at de 2 fakturaer skal medtages, derimod er der medtaget flere beløb, som ikke er momspligtig, herunder overførsler mellem advokatfirmaets konti, tilbagebetaling af retsafgifter fra civilretten, tilbagebetaling af tingslysningsafgift fra Tinglysningsretten, indbetalinger fra partner, refundering af depositum i forbindelse med leje af bil m.v.

For så vidt angår de 2 fakturaer er der tale om at disse fejlagtigt blev hensat til 2. halvår af firmaets bogholderimedarbejder. Grunden hertil var, at virksomheden i maj/juni 2019 overgik til et nyt sagsstyringssystem med integration til bogholderisystemet, e-conomic. På grund af indkøringsvanskeligheder blev en del fakturaer, som skulle have været med i 1. halvår, ved en fejl ikke bogført under 1. halvår, men 2. halvår.

Der skal derfor ske korrektion af både salgs- og købsoms.

Virksomhedens revisor vil fremsende til Skatteankestyrelsen den korrekte momsopgørelse med liste over alle salgs- og købsfakturaer og dokumentation herfor.

Ad købsmoms

Som nævnt ovenfor skal der også ske korrektion af købsmomsen, idet købsmomsen i det pågældende halvår var betydeligt højere end det ført angivet af de grunde, der er anført ovenfor. Dokumentationen herfor vil blive fremsendt hurtigst muligt af revisor.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med 729.210 kr. for afgiftsperioden 1. halvår 2019 på baggrund af konkrete indsætninger på indehaverens bankkonto og konkrete fakturaer. Der skal tillige tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har skønnet et godkendt fradrag for virksomhedens udgifter til købsmoms på 39.302 kr.

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt. (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013 med efterfølgende ændringer).

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

I medfør af momslovens § 47, stk. 1, skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Virksomheder, der skal registreres efter bestemmelsen i § 47, stk. 1, skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse, jf. momslovens § 55.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregnskabsloven.

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Efter momslovens § 37, stk. 1, kan registrerede virksomheder ved opgørelsen af momstilsvaret som indgående moms, jf. momslovens § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget efter § 13.

Det påhviler den afgiftspligtige at dokumentere, at betingelserne for fradrag er opfyldt.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1 fremgår følgende:

Ӥ 31

Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 3. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes.”

Salgsmoms

Da indehaveren ikke har fremlagt noget regnskabsmateriale eller andet bilagsmateriale, er det med rette, at Skattestyrelsen har fastsat virksomhedens salgsmoms skønsmæssigt jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Skattestyrelsen har på baggrund af indhentede bankkontoudtog og 2 fakturaer forhøjet virksomhedens salgsmoms med 729.210 kr. for afgiftsperioden 1. halvår 2019.

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen med rette har opgjort virksomhedens salgsmoms på baggrund af bankindsætningerne og fakturaerne.

Retten har lagt vægt på, at indehaveren ikke har fremlagt oplysninger om eller dokumentation for, at bankindsætningerne stammer fra midler, som allerede indgår i den angivne momspligtige omsætning, eller omfatter bankindsætninger, som ikke skal udgøre momspligtig omsætning. Derudover har retten lagt vægt på, at indsætningerne er foretaget på virksomhedens bankkonto, og at den samlede størrelse af indsætninger ikke kan indeholdes i den allerede indberettede salgsmoms på 42.558 kr.

Retten har endvidere lagt vægt på, at indehaveren har tilkendegivet, at de 2 fakturaer skal indgå i momsangivelsen for afgiftsperioden 1. halvår 2019. Indehaveren har ikke fremlagt dokumentation for, at fakturaerne er indgået i momsindberetningen for afgiftsperioden 2. halvår 2019.

Landsskatteretten finder dog, at bankindsætningen af den 1. marts 2019 på 400 kr. ikke skal indgå i den skønsmæssige forhøjelse, da der er tale om en tilbagebetaling fra skifteretten i [by1], hvorfor at den skønsmæssigt opgjorte salgsmoms skal nedsættes med 80 kr.

Landsskatteretten nedsætter herefter virksomhedens skønnede salgsmoms med 80 kr., hvorefter virksomhedens salgsmoms skønsmæssigt kan opgøres til 771.718 kr.

Købsmoms

Skattestyrelsen har på baggrund af Danmarks Statistiks regnskabsstatistik over bruttoavance for branchen 69001 advokatvirksomhed skønnet virksomhedens købsmoms på 39.302 kr. for afgiftsperioden 1. halvår 2019.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret moms-fradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.”

Der er ikke fremlagt nogen dokumentation for udgifter der berettiger til et fradrag for købsmoms. Der er således ikke fremlagt objektive beviser for, at der er sket en levering af varer eller ydelser til virksomheden, og at virksomheden har betalt moms.

På denne baggrund finder Landsskatteretten, at betingelserne for at give virksomheden fradrag for købsmoms ikke er opfyldt, jf. momslovens § 37.

Det er således med urette, at Skattestyrelsen har givet indehaveren et skønsmæssigt fastsat momsfradrag på 39.302 kr. for afgiftsperioden 1. halvår 2019.

Landsskatteretten nedsætter på den baggrund det skønsmæssigt ansatte fradrag fra til 0 kr. for afgiftsperioden 1. halvår 2019.