Kendelse af 26-09-2023 - indlagt i TaxCons database den 27-10-2023

Journalnr. 20-0031473

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Virksomhedens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioden 1. januar 2016 – 31. december 2016

Yderligere Salgsmoms

209.360 kr.

120.631 kr.

Stadfæstelse

Skønsmæssigt opgjort købsmoms

41.872 kr.

24.126 kr.

Forhøjes til 0 kr.

Afgiftsperioden 1. januar 2017 – 31. december 2017

Yderligere Salgsmoms

101.156 kr.

30.688 kr.

Stadfæstelse

Skønsmæssigt opgjort købsmoms

20.231 kr.

6.138 kr.

Forhøjes til 0 kr.

Afgiftsperioden 1. januar 2018 – 31. december 2018

Yderligere Salgsmoms

112.662 kr.

83.170 kr.

Stadfæstelse

Skønsmæssigt opgjort købsmoms

22.532 kr.

16.634 kr.

Forhøjes til 0 kr.

Afgiftsperioden 1. januar 2019 – 30. juni 2019

Yderligere Salgsmoms

56.384 kr.

20.799 kr.

Stadfæstelse

Skønsmæssigt opgjort købsmoms

11.277 kr.

4.160 kr.

Forhøjes til 0 kr.

Faktiske oplysninger

I følge oplysninger fra Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) har virksomhedens indehaver i perioden fra den 1. november 2011 til den 14. september 2021 drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1] under CVR-nr. [...1] og under branchekode 433200 Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed og bibranchekode 452010 Autoreparationsværksteder m.v.

Virksomheden er i dag ophørt.

Af oplysninger fra Skattestyrelsen fremgår det, at virksomheden var registreret for halvårlig momsafregning i perioden.

Fra medio 2013 og frem til starten af 2018 har indehaveren været aflønnet som transportleder og samtidig haft sin egen rute, hvilket blev afregnet over virksomheden. I samme periode har indehaveren haft småopgaver som tømrer, hvilket ligeledes blev afregnet i virksomheden.

I indkomståret 2019 har indehaveren været ansat hos et værksted som automekaniker, men samtidig haft småopgaver inden for autoreparation, som blev afregnet i virksomheden.

Virksomheden har for indkomståret 2016 og 2017 selvangivet overskud af virksomhed med henholdsvis 227.933 kr. og 59.237 kr. Der er ikke selvangivet for indkomstårene 2018 og 2019.

Virksomheden har angivet følgende i salgsmoms og købsmoms:

Angivelsesperiode

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

01.01.2016-30.06.2016

53.833 kr.

12.661 kr.

41.171 kr.

1.07.2016-31.12.2016

59.268 kr.

20.183 kr.

39.085 kr.

113.101 kr.

32.845 kr.

80.256 kr.

01.01.2017-30.06.2017

0 kr.

0 kr.

0 kr.

01.07.2017-31.12.2017

21.012 kr.

5.566 kr.

15.446 kr.

21.012 kr.

5.566 kr.

15.446 kr.

Virksomheden har ikke angivet moms i angivelsesperioden 1. januar 2018 til den 30. juni 2019.

Virksomheden har modtaget beløb fra virksomheden [virksomhed2], CVR-nr. [...2], hvorfor Skattestyrelsen har foretaget en kontrol af virksomhedens momsangivelser.

Skattestyrelsen har anmodet virksomheden om regnskabsmateriale og hertil hørende bilag, herunder oplysninger om underleverandører.

Da Skattestyrelsen ikke modtog materiale fra virksomheden, anmodede Skattestyrelsen den 26. september 2019 [finans1] A/S om virksomhedens bankkontoudskrifter og modtog den 2. oktober 2019 kontoudtog for to konti med kontonr.: [...42] og [...69].

Indehaveren af virksomheden har anført, at der er tale om private konti.

Skattestyrelsen udsendte den 8. oktober 2019 forslag til afgørelse.

I forbindelse med gennemgangen af virksomhedens bankkontoudtog har Skattestyrelsen konstateret, at virksomheden har modtaget en række indsætninger på bankkontiene. Indsætningerne er foretaget med forskellige posteringstekster, herunder blandt andet ”Tak for lån,” ”overførsel,” ”Money,” og ”Faktura nr.2.” Ligeledes er der overført beløb via Mobilepay fra flere forskellige personer. Skattestyrelsen har også konstateret, at virksomheden har foretaget en del overførsler og hævninger på kontoen. Det er i den forbindelse konstateret, at når der indsættes beløb på de to konti, foretages der en række overførsler og hævninger kort tid efter.

Skattestyrelsen har anset bankindsætningerne som indtægter ved erhvervsmæssig virksomhed, herunder udeholdt omsætning, og opgjort virksomhedens omsætning inkl. moms til henholdsvis 1.046.801 kr. for indkomståret 2016, 505.776 kr. for indkomståret 2017, 563.310 kr. for indkomståret 2018 og 281.918 kr. for indkomståret 2019.

Da virksomhedens indehaver ikke har fremsendt det efterspurgte materiale, har Skattestyrelsen opgjort virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt. I den forbindelse har Skattestyrelsen ansat 20 % af omsætningen som salgsmoms, herunder 209.360 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2016 til 31. december 2016, 101.156 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2017 til 31. december 2017, 112.662 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2018 til 31. december 2018 og 56.384 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2019 til 30. juni 2019.

Skattestyrelsen har endvidere ansat 20 % af den opgjorte salgsmoms som købsmoms og i den forbindelse antaget, at de skønsmæssigt ansatte udgifter er medgået til materialer, administration, kontorhold og telefonudgifter. Købsmomsen er ansat til henholdsvis 41.872 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2016 til 31. december 2016, 20.231 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2017 til 31. december 2017, 22.532 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2018 til 31. december 2018 og 11.277 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2019 til 30. juni 2019.

Virksomhedens momstilsvar er herefter forhøjet således:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

Skattestyrelsens opgørelse

1.1.2016-30.06.2019

474.561

95.912

383.649

Virksomheden har angivet

1.1.2016-30.06.2019

134.113

38.411

95.702

Skyldig moms

345.448

57.501

287.947

Skattestyrelsen har ikke forhøjet virksomhedens resultat af virksomhed i den påklagede afgørelse.

I forbindelse med sagens behandling i Skatteankestyrelsen har virksomhedens repræsentant anført, at en del af indsætningerne på de to konti er af privat karakter. Repræsentanten har desuden fremsendt årsregnskab for indkomstårene 2017-2019. Der er ikke fremsendt bilag i den forbindelse.

Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse tillige ændret indeholdt A-skat og AM-bidrag for samme periode. Dette forhold er ligeledes påklaget til Landsskatteretten, men behandles i en særskilt sag med sagsnummer [sag1].

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med henholdsvis 87.232 kr. i angivelsesperioden 1. januar 2016 til 31. december 2016, med 65.478 kr. i angivelsesperioden 1. januar 2017 til 31. december 2017, med 90.130 kr. i angivelsesperioden 1. januar 2018 til 31. december 2018 og med 45.107 kr. i angivelsesperioden 1. januar 2019 til 30. juni 2019.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

1.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelser.

Skattestyrelsen har forsøgt at indhente regnskabsmateriale og bilag mm. hos virksomheden. Skattestyrelsen har ikke modtaget noget materiale, hvorfor der er indhentet kontoudtog hos bankforbindelse i [finans1] A/S for hhv. reg. [...] konto nr. [...42] og reg. [...] konto nr. [...69] for perioden 1. januar 2016 til 30. juni 2019. Kontoudtogene er indhentet til brug for opgørelser af moms, A-skat og am-bidrag.

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2016 til 30. juni 2019:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

Skattestyrelsens opgørelse

1.1.2016 -30.6.2019

474.561

95.912

383.649

Virksomheden har angivet/FF’et

1.1.2016 -30.6.2019

134.113

38.411

65.702

Skyldig moms

345.448

57.501

287.947

Der henvises til vedlagte bilag 2-4. Der opkræves 287.947 kr.

Da Skattestyrelsen ikke er i besiddelse af alle de nødvendige oplysninger vedrørende virksomheden, er det ikke muligt for Skattestyrelsen at vurdere, hvad der er leveret og på hvilket grundlag virksomheden har hævet/overført en lang række beløb. Skattestyrelsen bemærker, at kort tid efter der indsættes et beløb på kontoen, foretages en række overførsler samt hævninger af forskellig art.

Da der ikke er indsendt noget regnskabsmateriale eller bilag mm. har Skattestyrelsens kontrol taget udgangspunkt i gennemgangen af de af virksomheden benyttede bankkonti i [finans1] A/S.

Da Skattestyrelsen ikke har virksomhedens regnskabsmateriale, bilag mm. kan der som udgangs punkt ikke gives fradrag for evt. afholdte udgifter, da disse ikke er dokumenteret, jf. momslovens § 37 og momsbekendtgørelsens § 79 stk. I og § 82.

Skattestyrelsen kan på det foreliggende grundlag og uden dokumentation godkende skønsmæssigt 20 % af den opgjorte salgsmoms som købsmoms. De skønnede beløb anses at kunne dække de momsbelagte omkostninger til materialer, kørsel, telefon, administration m.v. Gennemgangen af den af virksomheden benyttede bankkonto viser ikke umiddelbart, at der har været afholdt udgifter ud over de skønnede beløb på 20 %. Brugen af evt. underleverandører er ikke dokumenteret.

Skattestyrelsen har ud fra bankkontiene i [finans1] A/S hhv. reg. [...] konto nr. [...42] og reg. [...] konto nr. [...69] opgjort omsætningen inkl. moms til hhv. 1.046.801 kr. i 2016, 505.776 kr. i 2017, 563.310 kr. i 2018 og 281.918 kr. i 2019 (1.1-30.6).

Indsætningerne på bankkontiene i [finans1] bliver foretaget med teksten:

[...], tak for lån, tak, [virksomhed3] ApS, overførsel, Mobilepay: [person2], [person3], [person4], [person5], [person6], [person7], [person8], [person9], [person10], [person11], [person12], [person13], [person14], [person15], [person16], [person17], [person18], [person19], [person20], [person21], [person22], [person23], [person24], [person25], [person26], [person27], [person28], [person29], [person30], [person31], [person32], [person33], Kundekort, indbetaling, [person5], [virksomhed4] afregning, [person1], Money, [virksomhed2], Faktura nr. 147, Faktura nr. 2, Faktura 4+5+6+7+8+9, F:3/PM ENE, Fak. 13, faktura 14, Faktura 19-23. fak 30 og [person34].

Skattestyrelsens ændringer til momsangivelser for [virksomhed1]

Udgående moms/salgsmoms:

2016

Opgjort

Angivet

Difference

  1. Halvår

105.369

53.833

51.536

  1. Halvår

103.992

59.268

44.724

Sum

209.360

113.101

96.260

For 2016 mangler der at blive angivet 96.260 kr. i salgsmoms.

Indgående moms/købsmoms:

2016

Opgjort

Angivet

Difference

  1. kvartal

21.074

53.833

51.536

  1. kvartal

20.799

59.268

44.724

Sum

41.872

113.101

96.260

For 2016 mangler der at blive angivet 9.028 kr. i købsmoms.

Udgående moms/salgsmoms:

2017

Opgjort

Angivet

Difference

  1. Halvår

52.608

0

52.608

  1. Halvår

48.548

21.012

27.536

Sum

101.156

21.012

80.144

For 2017 mangler der at blive angivet 80.144 kr. i salgsmoms.

Indgående moms/købsmoms:

2017

Opgjort

Angivet

Difference

  1. Kvartal

10.521

0

10.521

  1. Kvartal

9.710

5.566

4.144

Sum

20.231

5.566

14.665

For 2017 mangler der at blive angivet 14.665 kr. i købsmoms.

Udgående moms/salgsmoms:

2018

Opgjort

Angivet

Difference

  1. Halvår

49.259

0

49.259

  1. Halvår

63.403

0

63.403

Sum

112.662

0

112.662

For 2018 mangler der at blive angivet 112.662 kr. i salgsmoms.

Indgående moms/købsmoms:

2018

Opgjort

Angivet

Difference

  1. Kvartal

9.852

0

9.852

  1. Kvartal

12.680

0

12.680

Sum

22.532

0

22.532

For 2018 mangler der at blive angivet 22.532 kr. i købsmoms.

Udgående moms/Salgsmoms:

2019

Opgjort

Angivet

Difference

  1. Halvår

56.384

0

53.384

Sum

56.384

0

56.384

For 2019 mangler der at blive angivet 56.484 kr. i salgsmoms.

Indgående moms/købsmoms:

2019

Opgjort

Angivet

Difference

  1. Halvår

11.277

0

11.277

Sum

11.277

0

11.277

For 2019 mangler der at blive angivet 11.277 kr. i købsmoms.

Under henvisning til opgørelserne ved bilag 1-5 indgår beløbene til opgørelse af momstilsvar, A-skat og am-bidrag.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen fremkommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Indledningsvist gøres der opmærksom på, at sagen IKKE er afgjort på baggrund af en skønsmæssig opgørelse. Sagen bygger på konkrete indsætninger på bankkonti, som Skattestyrelsen har vurderet er erhvervsmæssig omsætning. Indsætningerne er foretaget på to bankkonti der er oprettet som private bankkonti. Da der ikke er indsendt nogen form for dokumentationer eller bilag har Skattestyrelsen skønsmæssigt givet et fradrag på 20 % af indsætningerne som udgifter, da der må have været udgifter i et eller andet omfang. Skattestyrelsen har i øvrigt flere gange sendt breve til virksomheden uden at der er blevet reageret på vores henvendelser.
Det har ingen betydning for denne sag, at der er flere forskellige branchekoder og aktiviteter registreret på virksomheden.
Det har ingen betydning for denne sag, at virksomheden har haft skattekontrol uden bemærkninger for 2015 (revisors oplysning).
Revisor oplyser, at skatteyder ikke har haft mulighed for at fremfinde bilag og forelægge sin sag inden fristens udløb. Skattestyrelsen har sendt flere breve til virksomheden med rimelige frister, men der er aldrig anmodet om udsættelse eller indsendt bemærkninger om, at man er uenig med Skattestyrelsens opgørelser.
Vedr. 2016:

Revisor oplyser, at Skattestyrelsen har opgjort en erhvervsmæssig omsætning på 1.046.801 kr. men at 155.223 kr. ikke er erhvervsrelateret. Revisor mener derved, der har været erhvervsmæssig omsætning på 891.578 kr. eller en salgsmoms på 178.316 kr. (afrundet). Der er ingen nærmere dokumentationer for, at indsætningerne på 155.223 kr. ikke skulle være erhvervsmæssige. Virksomheden har angivet en salgsmoms på 113.101 kr. – altså en betydelig difference også i forhold til revisors opgørelse.

Der foreligger intet regnskab eller bogføring, hvorfor det ikke vides hvilken indvirkning det har på det samlede resultat.

Vedr. 2017:

Revisor oplyser, at Skattestyrelsen har opgjort en erhvervsmæssig omsætning på 505.777 kr. men at 352.338 kr. ikke er erhvervsrelateret. Revisor mener, der har været erhvervsmæssig omsætning på 153.439 kr. eller en salgsmoms på 30.688 kr. (afrundet). Der er ingen nærmere dokumentationer for, at indsætningerne på 352.338 kr. ikke skulle være erhvervsmæssige. Virksomheden har angivet en salgsmoms på 21.012 kr. – der kan således konstateres en difference til revisors opgørelse.

Der foreligger intet regnskab eller bogføring, hvorfor det ikke vides hvilken indvirkning det har på det samlede resultat.

Vedr. 2018:

Revisor oplyser, at Skattestyrelsen har opgjort en erhvervsmæssig omsætning på 563.310 kr. men at 147.460 kr. ikke er erhvervsrelateret. Revisor mener, der har været erhvervsmæssig omsætning på 415.850 kr. eller en salgsmoms på 83.170 kr. Der er ingen nærmere dokumentationer for, at indsætningerne på 147.460 kr. ikke skulle være erhvervsmæssige. Virksomheden har angivet en salgsmoms på 0 kr. – altså en betydelig difference også i forhold til revisors opgørelse.

Der foreligger intet regnskab eller bogføring, hvorfor det ikke vides hvilken indvirkning det har på det samlede resultat.

Vedr. 2019:

Revisor oplyser, at Skattestyrelsen har opgjort en erhvervsmæssig omsætning på 281.918 kr. men at 177.921 kr. ikke er erhvervsrelateret. Revisor mener, der har været erhvervsmæssig omsætning på 103.997 kr. eller en salgsmoms på 20.799 kr. (afrundet). Der er ingen nærmere dokumentationer for, at indsætningerne på 177.921 kr. ikke skulle være erhvervsmæssige. Virksomheden har angivet en salgsmoms på 0 kr. – altså en betydelig difference i forhold til revisors opgørelse.

Der foreligger intet regnskab eller bogføring, hvorfor det ikke vides hvilken indvirkning det det samlede resultat.

Revisor anfører i sit brev, at Skattestyrelsens ændringer skal nedsættes, men han anfører ikke med hvilke beløb. Han anfører også, at opgørelserne for de private indsætninger eftersendes sammen med regnskaberne for årene 2016-2019. Der er på nuværende tidspunkt ikke sendt bilag, opgørelser mm. der kan begrunde en ændret opfattelse for årene 2016-2019.

Det indstilles til Skatteankestyrelsen at fastholde afgørelsen for årene 2016-2019, da der dels ikke er indsendt nogen dokumentationer, dels ikke er indsendt nogen opgørelser der viser, hvorledes ændringerne ønskes foretaget.

(...)”

Skattestyrelsen er under sagens behandling desuden fremkommet med bemærkninger til virksomhedens indlæg til Skattestyrelsens udtalelse:

”(...)

På bilag 1 skriver revisor ”ikke erhvervsmæssig beløb” for hvert af årene 2016-2019. Hvad

dækker dette over?. Dette bør Skatteankenævnet indkalde nærmere dokumentation for. Omsætningen i virksomheden er ”rettet” med ret betydelige beløb uden nærmere dokumentation.

Der er lavet nye regnskaber – men oplysningerne er ikke dokumenteret. Det er op til

Skatteankestyrelsen at vurdere, om man vil lægge de nye regnskaber til grund (evt. indkalde

dokumentationer - der er ikke indsendt bogføring eller bilag der kan underbygge tallene i

regnskaberne).

Sagen er i sin tid lavet ud fra indsætninger på bankkonti – som efter vores opfattelse er

momspligtig omsætning.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at de skønsmæssige forhøjelser for angivelsesperioderne 1. januar 2016 til 31. december 2016, 1. januar 2017 til 31. december 2017, 1. januar 2018 til 31. december 2018 skal nedsættes til henholdsvis 40.375 kr. (120.631 kr. - 80.256 kr.), 32.855 kr. (48.301 kr. - 15.446 kr.) og 82.184 kr. For angivelsesperioden 1. januar 2019 til 30. juni 2019 har repræsentanten fremsat påstand om, at momstilsvaret skal ansættes til 62.219 kr.

Til støtte herfor har repræsentanten bl.a. anført følgende:

”(...)

Indledningsvis vil vi gerne gøre opmærksom på, at sagen er udelukkende afgjort på baggrund af skønsmæssig opgørelse. Det har ikke været muligt at få kontakt til [virksomhed1]’ revisor hvorfor der ikke kunne sendes yderligere bilag.

Principal Påstand

Der skal ske nedsættelse af den personlig indkomst i 2016 samt nedsættelse af overskud og

momstilsvar for 2016

Der skal ske nedsættelse af den personlig indkomst i 2017 samt nedsættelse af overskud og

momstilsvar for 2017

Der skal ske nedsættelse af den personlig indkomst i 2018 samt nedsættelse af overskud og

momstilsvar for 2018

Der skal ikke fastsættes noget for 2019, da dette regnskab endnu ikke er udfærdiget.

Foreløbig fordeling accpeteres ikke

(...)

Anbringender

Indledningsvis gøres det gældende, at [person1]ikke er enig med SKAT i afgørelsen, hvorfor afgørelsen påklages til skatteankenævnet. Samtidig gøres der opmærksom på, at [person1] ikke har haft mulighed for at fremlægge sin sag, idet det ikke var muligt at anskaffe tidligere regnskabsmateriale indenfor fristens udløb

Faktiske forhold for 2016 (punkt 1 + 2 + 3)

Omsætning er beregnet på baggrund af indbetalinger på konto [...69] + [...42](Begge er privatkonti).

Samlet har SKAT opgjort en omsætning på 1.046.801 kr, hvor alle indbetalinger er regnet som omsætning. Indbetalinger svarende til 155.223 kr.er ikke erhvervsrelateret og derfor accepteres ikke som omæstning. Af bilag 2 fremgår både SKAT’s skønnet omsætning og de poster der faktisk er private.

Min Klient er derfor ikke enig i forhøjelsen. Regnskabet for 2016 eftersendes

Faktiske forhold for 2017 (punkt 4 + 5 + 6)

Omsætning er beregnet på baggrund af indbetalinger på konto [...69] + [...42](Begge er privatkonti).

Samlet har SKAT opgjort en omsætning på 505.777 kr, hvor alle indbetalinger er regnet som omsætning. Indbetalinger svarende til 352.338 kr.er ikke erhvervsrelateret og derfor accepteres ikke som omsætning. Af bilag 2 fremgår både SKAT’s skønnet omsætning og de poster der faktisk er private.

Min Klient er derfor ikke enig i forhøjelsen. Regnskabet for 2017 eftersendes

Faktiske forhold for 2018 (punkt 7 + 8 + 9)

Omsætning er beregnet på baggrund af indbetalinger på konto [...69] + [...42](Begge er privatkonti).

Samlet har SKAT opgjort en omsætning på 563.310 kr, hvor alle indbetalinger er regnet som omsætning. Indbetalinger svarende til 147.460 kr.er ikke erhvervsrelateret og derfor accepteres ikke som omsætning. Af bilag 2 fremgår både SKAT’s skønnet omsætning og de poster der faktisk er private.

Min Klient er derfor ikke enig i forhøjelsen. Regnskabet for 2018 eftersendes

Faktiske forhold for 2019 (punkt 10 + 11 + 12)

Omsætning er beregnet på baggrund af indbetalinger på konto [...69] + [...42](Begge er privatkonti).

Samlet har SKAT opgjort en omsætning på 281.918 kr, hvor alle indbetalinger er regnet som omsætning. Indbetalinger svarende til 177.921 kr.er ikke erhvervsrelateret og derfor accepteres ikke som omsætning. Af bilag 2 fremgår både SKAT’s skønnet omsætning og de poster der faktisk er private.

Min Klient er derfor ikke enig i den skønsmæssig fastsættelse. Regnskabet for 2019 er ikke udarbejdet og vi har derfor ikke de faktiske tal for 2019

Bemærkning

En del af de posteringer som SKAT skønsmæssing har antaget som omsætning er indbetalinger fra bl.a. hustru, familie mm. Alle postering er gennemgået og eftersendes sammen med alle regnskaberne.

Det er på baggrund af min klients opfattelse, at der ikke er grundlag for at der skal ske forhøjelser af de beløb som SKAT nævner, hvorfor undertegnede påstår, at det af SKAT fundene indkomstgrundlag og momstilsvar skal nedsættes.

(...)”

I forbindelse med sagens behandling ved Skatteankestyrelsen er repræsentanten fremkommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Indledningsvis vil vi gerne gøre opmærksom på, at der har været fejl i tidligere fremsendt bilag. Det opdaterede dokumenter fremsendes på ny som bilag 1

Vedr 2016

Der har været fejl i bilag omkring opgørelse, hvorfor den sendes igen. Af bilag 1 fremgår det,

at de erhvervsmæssige indbetalinger udgør DKK 603.155. Derfor accepteres der en forhøjelse af indkomsten i 2016 med DKK 456.201 samt momstilsvar på DKK 120.631.

Vedr 2017

Den tidligere revisor har desværre udarbejdet regnskabet uden at have indtastet alle bilag.

Dette er også årsagen til difference ved det der er opgivet og opgjort. Regnskabet af 2017 er nu gennemgået igen og resultatet er som det ses i BILAG 2. Omsætning på 211.750 (EX MOMS) er inkl. posterne fra de private konti

Der accepteres en indkomst på DKK 184.490 samt momstilsvar på DKK 48.301

Vedr 2018

Den tidligere revisor har desværre udarbejdet regnskabet uden at have indtastet alle bilag.

Dette er også årsagen til at der ses difference i indtastningen. Regnskabet af 2018 er nu gennemgået igen og resultatet er som det ses i BILAG 2. Omsætning på 332.679 (EX MOMS) er inkl. de posterne fra de private konti

Der acceptere s en indkomst på DKK 326.972 samt momstilsvar på DKK 82.184

Vedr 2019

Årsrapporten for 2019 er nu indtastet og regnskabet er vedhæftet. Det fremgår at der er en omsætning på DKK 373.256 (EX MOMS) og et overskud på DKK 215.187. Derudover et momstilsvar på DKK 62.219

Den tidligere revisor har ikke udarbejdet regnskab for 2017 + 2018 +2019, hvilket der nu er gjort. Undertegnede ønsker, at ændringer sker på baggrund af resultatet i disse regnskaber.

Vedr Dokumentation på ikke-erhvervsmæssige indbetalinger på privatkonto

En del af indbetalinger har været fra hustu eller familie og er små Mobilepay indbetalinger.

Der er ikke decideret udarbejdet bilag på alle disse indbetalinger da det er små indbetalinger og fra familiemedlemmer. Der er enkelte store indbetalinger som godt kan dokumenteres. Disse dokumenter vil blive fremsendt

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt Skattestyrelsen har været berettiget til at ændre virksomhedens momstilsvar, herunder at fastsætte virksomhedens købsmoms skønsmæssigt for afgiftsperioderne 1. januar 2016 til 31. december 2016, fra 1. januar 2017 til 31. december 2017, fra 1. januar 2018 til 31. december 2018 og fra 1. januar 2019 til 30. juni 2019.

Retsgrundlaget

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4.

Ifølge momslovens § 37, stk. 1, kan momsregistrerede virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret få fuld fradragsret for indgående moms, i det omfang indkøbet relaterer sig til virksomhedens momsbelagte aktiviteter.

Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode, til skatteforvaltningen, angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående merværdiafgift i perioden. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Dette fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1, og 57, stk. 1.

Det følger desuden af momslovens § 56, stk. 3, at den indgående afgift i en afgiftsperiode er afgiften efter denne lov på virksomhedens fradragsberettigede indkøb m.v. efter kapitel 9 i perioden.

Det følger desuden af momslovens § 55, at momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

De nærmere krav til regnskabsgrundlaget er fastsat i kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 1253 af 1. november 2013).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

Yderligere fremgår det af § 82 i momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 (tidligere § 58 i momsbekendtgørelse nr. 663 af 16. juni 2006), at registrerede virksomheder skal kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag til dokumentation af den indgående afgift.

Landsskatterettens bemærkninger

Indsætninger på indehaverens bankkonti - omsætning

Skattestyrelsen har anset, at virksomheden har udeholdt omsætning svarende til de beløb, der er konstateret indgået på indehaverens bankkonti, og at virksomheden således har oppebåret omsætning, der ikke har været henført til beskatning i indkomstårene 2016, 2017, 2018 og 1. halvår af 2019. Virksomhedens salgsmoms er herefter ansat til 20 % af omsætningen for afgiftsperioden 1. januar 2016 til 30. juni 2019. Desuden er virksomhedens købsmoms fastsat til 20 % af salgsmomsen.

Landsskatteretten finder, at bankindsætningerne på indehaverens bankkonti må anses at stamme fra udeholdt omsætning i virksomheden. Det er tillagt vægt, at bankindsætningerne i den omhandlede størrelsesorden indikerer en erhvervsmæssig aktivitet, der ikke ses at være bogført. Retten har også tillagt det vægt, at der ved flere af bankindsætningerne er anført et fakturanummer, hvilket indikerer, at indsætningerne vedrører levering af varer eller ydelser i forbindelse med virksomhedsudøvelse.

Da virksomheden ikke på ansættelsestidspunktet har fremlagt skattemæssigt årsregnskab med hertil hørende bilag og kontospecifikationer, finder retten, at Skattestyrelsen har været berettiget til at fastsætte virksomhedens skatte- og afgiftspligtige omsætning i overensstemmelse med de foretagne bankindsætninger.

Skattestyrelsen har således været berettiget til at fastsætte virksomhedens samlede afgiftstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2. Det tillægges vægt, at virksomheden trods opfordring hertil ikke har indsendt fyldestgørende regnskabsmateriale eller underliggende bilag.

Salgsmoms

Retten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at forhøje virksomhedens salgsmoms i de påklagede afgiftsperioder på baggrund af den konstaterede omsætning i virksomheden, svarende til 20 % heraf, herunder 209.361 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2016 til 31. december 2016, 101.156 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2017 til 31. december 2017, 112.662 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2018 til 31. december 2018 og 56.384 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2019 til 30. juni 2019.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Fradrag for købsmoms

Skattestyrelsen har givet virksomheden et skønsmæssig fastsat fradrag for købsmoms, idet købsmomsen er fastsat til 20 % af den for lidt angivne salgsmoms, herunder på henholdsvis 41.872 kr. for afgiftsperioden fra 1. januar 2016 til 31. december 2016, 20.231 kr. for afgiftsperioden fra 1. januar 2017 til 31. december 2017, 22.532 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2018 til 31. december 2018 og 11.277 kr. for afgiftsperioden fra 1. januar 2019 til 30. juni 2019.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at Skattestyrelsen uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”(...)

Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.

(...)”

Samme forhold gør sig gældende i denne sag, hvor der ikke er fremlagt dokumentation i form af bl.a. fakturaer for, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, og at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden.

På den baggrund finder Landsskatteretten, at betingelserne for at give virksomheden et skønsmæssigt opgjort fradrag for købsmoms ikke er opfyldt, jf. momslovens § 37.

Det er således med urette, at Skattestyrelsen har givet virksomheden et skønsmæssig fastsat momsfradrag på 20 % af den for lidt angivne salgsmoms. Landsskatteretten nedsætter på denne baggrund fradraget til 0 kr. for alle afgiftsperioder.

Samlet set finder Landsskatteretten, at det er med rette, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2016 til den 30. juni 2019, idet der dog ved beregningen af momstilsvarets størrelse skal tages højde for, at der ikke kan gives et skønsmæssigt fastsat fradrag for købsmoms.

Landsskatteretten ændrer dermed Skattestyrelsens afgørelse delvist.

Formalitet

Det fremgår af momslovens § 57, stk. 1, at momsregistrerede virksomheder efter udløbet af en afgiftsperiode skal angive størrelsen af selskabets udgående og indgående afgift i perioden.

Yderligere fremgår det af momslovens § 57, stk. 4, at momsangivelsen efter stk. 1 skal foretages senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb.

Retten lægger til grund, at virksomheden afregner moms halvårligt og ikke har en samlet afgiftspligtig leverance over 5 mio. kr. årligt.

For første halvår af 2016 skulle angivelsen således være foretaget senest den 1. september 2016 og for andet halvår af 2016 den 1. marts 2017.

Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvaret senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 1. pkt. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. pkt.

Af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, fremgår det, at uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar fastsættes eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., kan en ændring af afgiftstilsvaret dog kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31.

Den seneste frist for at kunne foretage ændringer af afgiftstilsvaret for første halvår af 2016 var den 1. september 2019 og for andet halvår af 2016 den 1. marts 2020, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1. Da Skattestyrelsen fremsendte forslag til afgørelse den 8. oktober 2019 og efterfølgende fastsatte afgiftstilsvaret ved den påklagede afgørelse af 7. januar 2020, var fristen for ordinær genoptagelse således overskredet for afgiftsperioden 1. januar 2016 til 30. juni 2016.

Landsskatteretten finder, at virksomheden ved ikke at angive salgsmoms af de beløb der løbende er tilgået indehaveren af virksomheden som udeholdt omsætning i løbet af afgiftsperioden, og som Skattestyrelsen først fik kendskab til på baggrund af en intern kontrol, har handlet mindst groft uagtsomt og dermed bevirket, at Skattestyrelsen har foretaget en momsansættelse på et ufuldstændigt grundlag.

For så vidt angår fristreglen i § 32, stk. 2, 1. pkt., er kundskabstidspunktet det tidspunkt, hvor Skattestyrelsen er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse efter § 32, stk. 1, nr. 3. Efter det oplyste modtog Skattestyrelsen den 2. oktober 2019 bankkontoudtog fra indehaverens bankkonti i Inden modtagelsen heraf havde Skattestyrelsen forsøgt at indhente materialet hos indehaveren. Henset hertil finder retten, at Skattestyrelsens kundskabstidspunkt er den 2. oktober 2019, og Skattestyrelsen findes således at have overholdt varslingsfristen på 6 måneder i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt.

Da Skattestyrelsen efterfølgende udsendte den påklagede afgørelse den 7. januar 2020, var dette således inden for 3 måneders fristen i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt.

Ansættelsen af momstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar 2016 til 30. juni 2016 anses derfor for rettidigt foretaget.