Kendelse af 29-08-2023 - indlagt i TaxCons database den 12-10-2023

Journalnr. 20-0031276

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms på 646.643 kr. for afgiftsperioderne 1. januar 2017 – 31. december 2017, idet der ikke er fremlagt fakturaer til dokumentation for udgifterne.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse således, at virksomheden nægtes fradrag for købsmoms med 346.452 kr.

Faktiske oplysninger

[person1] (herefter virksomhedsejeren) drev i indkomståret 2017 enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1]/ [...]. Virksomheden er registreret med CVR-nr. [...1] og branchekoden 477610 Blomsterforretninger. Virksomheden havde startdato den 1. december 2005. Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister.

Virksomheden er registreret for moms og A-skat og angiver moms kvartalsvis. For afgiftsperioderne i 2017 har virksomheden angivet købsmoms med:

1. kvartal

188.733 kr.

2. kvartal

195.247 kr.

3. kvartal

110.276 kr.

4. kvartal

152.387 kr.

I alt

646.643 kr.

Skattestyrelsen anmodede i 2019 om regnskabs- og bogføringsmateriale ad flere omgange.

Virksomhedsejerens tidligere repræsentant sendte den 14. oktober 2019 følgende til Skattestyrelsen:

Regnskab for 2017
Kontoplan
Kontospecifikationer
Saldobalance med efterposteringer
Kontoudskrifter fra [finans1] vedrørende virksomhedens konto, reg.nr. [...], kontonr. [...83], for perioden 1. januar 2017 – 31. december 2017
Momsafstemninger

Skattestyrelsen har ved den påklagede afgørelse ikke godkendt angivelser af købsmoms på i alt 646.643 kr. fradraget, da Skattestyrelsen ikke har haft mulighed for at efterprøve grundlaget for angivelserne. Skattestyrelsen har derfor truffet afgørelse om, at virksomheden skal tilbagebetale købsmomsen med i alt 646.643 kr.

I forbindelse med klagesagen har virksomhedsejerens tidligere repræsentant fremlagt et ringbind med kopi af fakturaer for varekøb og husleje, henvendelser til Skattestyrelsen og en opgørelse af indgående afgift. Der er således fremlagt kopi af fakturaer for virksomhedens varekøb fra [virksomhed2] B.V. Holland, [virksomhed3], [virksomhed4] og [virksomhed5] A/S i perioden 1. januar – 31. december 2017.

Virksomhedsejerens tidligere repræsentant har på baggrund af kopierne af fakturaerne for 2017 opgjort den indgående afgift pr. kvartal for henholdsvis husleje og varekøb. Sammenfattende har repræsentanten opgjort den indgående afgift for 2017 til:

Moms af:

1. kvartal:

2. kvartal:

3. kvartal:

4. kvartal:

I alt:

Husleje:

23.427,62 kr.

1.386,20 kr.

19.181,96 kr.

22.494,62 kr.

66.490,41 kr.

Varekøb fra:

- [virksomhed2]:

41.658,99 kr.

41.322,25 kr.

31.263,50 kr.

40.532,82 kr.

154.777,56 kr.

- [virksomhed3]:

18.068,41 kr.

2.406,63 kr.

2.669,44 kr.

6.618,57 kr.

29.763,05 kr.

- [virksomhed4]:

5.950,61 kr.

5.470,48 kr.

5.119,55 kr.

5.944,78 kr.

22.485,42 kr.

- [virksomhed5]:

30.178,24 kr.

14.961,40 kr.

6.492,55 kr.

24.644,18 kr.

76.276,37 kr.

Samlet i alt:

119.283,86 kr.

65.546,96 kr.

64.727,00 kr.

100.234,97 kr.

349.792,80 kr.

Ifølge repræsentanten fordeler udgifterne sig ifølge de fremlagte bilag således:

Moms af varekøb:

283.302,39 kr.

Moms af husleje:

66.490,41 kr.

Sum:

349.792,80 kr.

Ifølge repræsentanten fordeler udgifterne sig ifølge bogføringen således:

Moms af varekøb:

434.497,00 kr.

Moms af husleje:

132.933,00 kr.

Sum:

567.430,00 kr.

Ved gennemgang af repræsentantens opgørelse sammenholdt med de fremlagte fakturaer har Skatteankestyrelsen konstateret følgende i forhold til:

Husleje

Repræsentantens opgørelse vedrørende husleje kan afstemmes med de fremlagte fakturaer.

[virksomhed2]

Blandt de fremlagte fakturaer fra [virksomhed2] fremgår bl.a.:

fakturanr. 70100054 af 16. januar 2017 på 3.103,13 kr. inkl. moms, som ikke er stilet til virksomheden, men til [virksomhed6]. Beløbet er medtaget i repræsentantens opgørelse for 1. kvartal 2017. Moms af 3.103,13 kr. udgør 620,63 kr.

Af repræsentantens opgørelse for 3. kvartal 2017 fremgår et beløb på 10.939,06 kr. inkl. moms tre gange. Moms af 10.939,06 kr. udgør 2.187,81 kr. De underliggende bilag ses ikke blandt de fremlagte fakturaer.

Den resterende del af repræsentantens opgørelse vedrørende [virksomhed2] kan afstemmes med de fremlagte fakturaer.

Derudover fremgår følgende tre fakturaer, som ikke ses at være medtaget i repræsentantens opgørelse:

Fakturanr.:

Fakturadato:

Beløb inkl. moms:

Moms heraf udgør:

70100636

31.05.2017

7.359,38 kr.

1.471,88 kr.

70100747

28.06.2017

16.378,13 kr.

3.275,63 kr.

70101296

22.11.2017

10.468,75 kr.

2.093,75 kr.

Samlet:

6.841,26 kr.

[virksomhed3]

Blandt de fremlagte fakturaer fra [virksomhed3] fremgår bl.a.:

fakturanr. 482650 af 20. januar 2017 på 14.274,74 kr. inkl. moms tre gange. Beløbet fremgår også tre gange af repræsentantens opgørelse for 1. kvartal 2017. Moms af 14.274,74 kr. udgør 2.854,95 kr.
fakturanr. 500762 af 7. september 2017 på 5.160,00 kr. inkl. moms to gange. Beløbet fremgår også to gange af repræsentantens opgørelse, henholdsvis en gang i 2. kvartal 2017 og en gang i 3. kvartal 2017. Moms af 5.160,00 kr. udgør 1.032,00 kr.

Af repræsentantens opgørelse for 1. kvartal 2017 fremgår et beløb på 9.921,84 kr. inkl. moms tre gange. Moms af 9.921,84 kr. udgør 1.984,37 kr. De underliggende bilag ses ikke blandt de fremlagte fakturaer.

Den resterende del af repræsentantens opgørelse vedrørende [virksomhed3] kan afstemmes med de fremlagte fakturaer.

[virksomhed4]

Blandt de fremlagte fakturaer fra [virksomhed4] fremgår bl.a.:

fakturanr. 1068804 af 1. april 2017 på 4.608,94 kr. inkl. moms. Af repræsentantens opgørelse fremgår et beløb på 4.908,94 kr. i 2. kvartal 2017. Moms af differencen på 300 kr. udgør 60 kr.
fakturanr. 1068166 af 11. april 2017 på 4.004,03 kr. inkl. moms. Af repræsentantens opgørelse fremgår et beløb på 404,03 kr. i 2. kvartal 2017. Moms af differencen på 3.600 kr. udgør 720 kr.

Der ses desuden 3 kreditnotaer fra [virksomhed4] til virksomheden, hvoraf de to ses medtaget i repræsentantens opgørelse, men som afholdte udgifter:

Fakturanr.:

Fakturadato:

Beløb inkl. moms:

Beløb medtaget i repræsentantens opgørelse for 1. kvartal 2017:

Moms heraf udgør:

1066817

13.02.2017

227,50 kr.

Ej medtaget

45,50 kr.

1067141

24.02.2017

227,50 kr.

227,50 kr.

45,50 kr.

1073866

27.09.2017

6 kr.

6 kr.

1,20 kr.

Den resterende del af repræsentantens opgørelse vedrørende [virksomhed4] kan afstemmes med de fremlagte fakturaer.

[virksomhed5] A/S

Blandt de fremlagte fakturaer fra [virksomhed5] A/S ses i alt 18 af fakturaerne ikke at være stilet til virksomheden, men til ”[virksomhed7]”, att. virksomhedsejerens navn, med angivelse af et andet kundenummer ([...2]) end virksomhedens ([...3]). Det drejer sig om følgende fakturaer:

Adresseret til [virksomhed7]:

Beløb medtaget i repræsentantens opgørelse for:

I alt:

Fakturanr.:

Fakturadato:

Beløb inkl. moms:

1. kvartal 2017:

2. kvartal 2017:

208768

20.01.2017

13.365,00 kr.

13.365,00 kr.

208820

23.01.2017

4.000,00 kr.

4.000,00 kr.

209193

26.01.2017

93,75 kr.

93,75 kr.

209226

27.01.2017

75,00 kr.

75,00 kr.

210123

09.02.2017

2.198,75 kr.

2.198,75 kr.

210316

15.02.2017

22.792,50 kr.

22.792,50 kr.

210526

16.02.2017

2.246,25 kr.

2.246,25 kr.

211225

01.03.2017

3.470,00 kr.

3.470,00 kr.

211973

15.03.2017

2.003,75 kr.

2.003,75 kr.

213246

29.03.2017

2.591,25 kr.

2.591,25 kr.

214569

07.04.2017

1.875,00 kr.

1.875,00 kr.

215347

20.04.2017

1.920,00 kr.

1.920,00 kr.

215857

27.04.2017

2.250,00 kr.

2.250,00 kr.

215893

27.04.2017

4.163,75 kr.

4.163,75 kr.

216286

03.05.2017

2.366,25 kr.

2.366,25 kr.

216675

09.05.2017

62,50 kr.

62,50 kr.

218592

08.06.2017

5.687,50 kr.

5.687,50 kr.

218596

08.06.2017

2.240,00 kr.

2.240,00 kr.

Samlet beløb inkl. moms:

48.241,25 kr.

25.160,00 kr.

73.401,25 kr.

Heraf moms:

9.648,25 kr.

5.032,00 kr.

14.680,25 kr.

Af Det Centrale Virksomhedsregister fremgår [virksomhed7] ApS med CVR-nr. [...4] med startdato den 10. december 2016 og ophørsdato den 8. november 2018. Selskabet fremgår at være opløst efter konkurs.

Af repræsentantens opgørelse fremgår følgende beløb, som ikke kan genfindes blandt de fremlagte fakturaer:

2017:

1. kvartal:

2. kvartal:

3. kvartal:

4. kvartal:

I alt:

11.111,25 kr.

1.846,25 kr.

8.807,50 kr.

9.023,13 kr.

24.991,20 kr.

10.135,00 kr.

1.449,00 kr.

15.373,13 kr.

17.533,75 kr.

8.283,75 kr.

710,00 kr.

1.875,00 kr.

Sum:

64.504,95 kr.

11.981,25 kr.

10.256,50 kr.

24.396,26 kr.

111.138,96 kr.

Heraf beregnet moms:

12.900,99 kr.

2.396,25 kr.

2.051,30 kr.

4.879,25 kr.

22.227,79 kr.

Enkelte af beløbene svarer til summen på kontoudtog fra [virksomhed5], hvoraf det ene på 17.533,75 kr. er adresseret til ”[virksomhed7]”.

Der foreligger to kreditnotaer fra [virksomhed5] A/S til virksomheden, som ses at være medtaget i repræsentantens opgørelse, men som afholdte udgifter:

Kreditnotanr.:

Dato:

Beløb inkl. moms:

Beløb medtaget i r repræsentantens opgørelse for 3. kvartal 2017:

Beløb medtaget i repræsentantens opgørelse for 4. kvartal 2017:

Moms heraf udgør:

223371

07.09.2017

750,00 kr.

750,00 kr.

150,00 kr.

231227

27.11.2017

600,00 kr.

600,00 kr.

120,00 kr.

Den resterende del af repræsentantens opgørelse vedrørende [virksomhed5] A/S kan afstemmes med de fremlagte fakturaer.

Endelig foreligger der en faktura, som ikke ses at være medtaget i repræsentantens opgørelse:

Fakturanr.:

Fakturadato:

Beløb inkl. moms:

Moms heraf udgør:

226207

18.10.2017

1.811,25 kr.

362,25 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for afgiftsperioderne 1. januar 2017 – 31. december 2017 forhøjet virksomhedens momstilsvar med i alt 646.643 kr. som følge af ikke godkendt fradrag for købsmoms.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”...

2. Købsmoms

2.1. De faktiske forhold

Da du ikke har fremsendt det ønskede materiale kan vi ikke efterprøve fradragsretten for din købsmoms.

Din købsmoms er angivet på følgende vis:

...

2.2. Dine bemærkninger

Din revisor har i brev af d. 14. oktober 2019 anført, at Skattestyrelsens opgørelse ikke er korrekt.

Ifølge hans brev anfører han, at der er betalt 590.378 kr. i indgående afgift og det derfor ikke kan være korrekt, at der skal tilbagebetales 646.643 kr.

Derudover anmodes der om en korrektion for indgående afgift med 56.265 kr. og udgående afgift med 84.291 kr. eller i alt kr. 140.556 kr.

2.3. Retsregler og praksis

Momsbekendtgørelsens § 82 (krav om dokumentation)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Der er angivet som ovenfor anført under faktiske forhold. De registrerede angivelser er medsendt.

Derudover har din revisor medsendt en opgørelse af moms, hvor ovennævnte beløb er anført som angivet.

Det at der er betalt et andet beløb må skyldes efterangivelser for tidligere år, som ikke har noget at gøre med, hvad der er angivet for de 4 kvartaler i 2017.

Da vi ikke har haft mulighed for at efterprøve grundlaget for dine angivelser af købsmoms, kan vi ikke godkende momsen fratrukket.

For at få fradrag for købsmoms skal der foreligge behørig dokumentation, jf. momsbekendtgørelsens § 82.

Vi afgør derfor, at du skal tilbagebetale købsmomsen med i alt 646.643 kr.

Da vi heller ikke har haft mulighed for at efterprøve omsætningens korrekthed og dermed salgsmomsen, kan vi ikke godkende din revisors anmodning om korrektion heraf.

...”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen fremkommet med følgende bemærkninger:

”...

Der er ikke godkendt købsmoms med 646.643 kr. jf. afgørelsens punkt 2, da der ikke er afleveret bilag.

Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer jf. momsbekendtgørelsens § 82.

Der er ved klage af 12. marts 2020 indsendt fakturaer for udgifter til varekøb og husleje. Revisor har vedlagt en opgørelse der viser, at ifølge medsendte bilag udgør:

Moms af varekøb

283.302,39 kr.

Moms af husleje

66.490,41 kr.

I alt

349.792,80 kr.

På grundlag af den indsendte dokumentation kan der godkendes fradrag for den dokumenterede købsmoms på 349.793 kr. jf. momslovens § 37 og momsbekendtgørelsens § 82.

Skattestyrelsen fastholder, at der ikke kan godkendes fradrag for den øvrige købsmoms på 296.850 kr. (646.643 kr. – 349.793 kr.), da der ikke foreligger behørig dokumentation herfor, jf. momsbekendtgørelsens § 82

...”

Klagerens opfattelse

Virksomhedsejerens tidligere repræsentant har fremsat påstand om, at virksomheden for afgiftsperioderne 1. januar 2017 – 31. december 2017 er berettiget til et fradrag for købsmoms på i alt 646.643 kr., dvs. at Skattestyrelsens forhøjelse af afgiftstilsvaret for perioden skal nedsættes til 0 kr.

Som begrundelse for påstanden har virksomhedsejerens tidligere repræsentant anført følgende:

”...

Manglende fradragsret for indgående moms kr. 646.643 begrundet i, at der ikke har været afleveret kassebilag.

Grunden til at man ikke har kunnet aflevere bilag vedr. Varekøb og omkostninger skyldes, at 4 bilagsmapper fra 2017 under ombygning i sidste kvartal af 2019 desværre er bortkommet.

Som alternativ hertil har [person1] fremskaffet varekøbs- og omkostninsfakturaer (husleje), momsbelagt med 25 % indgående afgift svarende til en dokumentations % for varekøb på 65 % og omkostninger 50 %.

Formodningen må være, at der på den resterende del af varekøbs- og omkostningsfakturaer også har været indgående afgift. Jeg skal her henvise til vedlagte kvartalsvise opgørelser af varekøb og omkostninger.

Alle de fremfundne varekøbs- og omkostningsfakturaer er arkiveret i et blåt ringbind.

Jeg skal yderligere fremføre, at jeg selv har udarbejdet regnskab for 2017 og har herunder set samtlige varekøbs- og omkostningsfakturaer, som alle har indeholdt 25 % indgående afgift.

Jeg skal på baggrund heraf anmode om at der gives momsfradrag for kr. 646.643.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmoms med i alt 646.643 kr. for afgiftsperioderne 1. januar 2017 – 31. december 2017. Under sagens behandling ved Skattestyrelsen havde virksomhedsejeren ikke fremlagt nogen bilag.

Under klagesagens behandling er der fremlagt en række fakturaer, som ifølge virksomhedsejerens tidligere repræsentant dokumenterer udgifter til købsmoms på i alt 349.792,80 kr. kr. i afgiftsperioderne 1. januar 2017 – 31. december 2017.

Skattestyrelsen har i sin udtalelse til klagen anført, at der efter deres opfattelse kan godkendes fradrag for købsmoms med i alt 349.793 kr. på grundlag af den fremlagte dokumentation.

Retsgrundlaget

Af momslovens § 37 fremgår følgende (uddrag):

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

(...)”

Af dagældende momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015, § 82 fremgår følgende:

”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra Skatteforvaltningen eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. ”

Samme momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 indeholder i kapitel 12 en række fakturakrav. Bekendtgørelsens § 58, stk. 1, fastsætter de nærmere krav til fakturaens indhold, heraf fremgår:

”Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68 i denne bekendtgørelse, indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).

2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.

3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.

5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.

6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.

7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.

8) Gældende afgiftssats.

9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.”

Bestemmelsen i momslovens § 37 implementerer 6. direktivs artikel 17, nu momssystemdirektivets artikel 167 til 168, hvoraf bl.a. fremgår følgende (uddrag):

”Artikel 167

Fradragsretten indtræder samtidig med, at den fradragsberettigede afgift forfalder.

Artikel 168

I det omfang varer og ydelser anvendes i forbindelse med hans afgiftspligtige transaktioner, hvoraf der er betalt moms, har den afgiftspligtige person i den medlemsstat, hvor han foretager transaktionerne, ret til i den afgift, der påhviler ham, at fradrage følgende beløb:

a) den moms, som skal betales eller er betalt i nævnte medlemsstat for varer og ydelser, der er eller vil blive leveret til ham af en anden afgiftspligtig person.

(...)”

Af momssystemdirektivets artikel 178 og 179 fremgår følgende (uddrag):

”Artikel 178

For at kunne udøve sin fradragsret skal den afgiftspligtige person opfylde følgende betingelser:

a) for det i artikel 168, litra a), omhandlede fradrag - for så vidt angår levering af varer og ydelser - være i besiddelse af en faktura, der er udfærdiget i overensstemmelse med artikel 220-236 samt artikel 238, 239 og 240

(...)

Artikel 179

Fradraget foretages under ét af den afgiftspligtige person, ved at han i den moms, der skal betales for en afgiftsperiode, fradrager de momsbeløb, for hvilke fradragsretten i løbet af samme periode er opstået og udøves i henhold til artikel 178.

(...)”

EF-domstolen har i sag C-152/02 (Terra Baubedarf-Handel GmbH) udtalt, jf. præmis 34, at fradraget som omhandlet i 6. direktivs artikel 17, stk. 2 (nu momssystemdirektivets artikel 168), skal ske for den afgiftsperiode, hvori de to betingelser i 6. direktivs artikel 18, stk. 2, 1. afsnit (nu momssystemdirektivets artikel 179), begge er opfyldt. Det vil sige, at der skal være foretaget levering af goder eller tjenesteydelser, og at den afgiftspligtige skal være i besiddelse af en faktura eller et dokument, der ifølge kriterier fastsat af den pågældende medlemsstat kan anses for et tilsvarende dokument.

Ved anmodning om fradrag i henhold til momsloven § 37 påhviler det selskabet at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Af dagældende opkrævningslovs § 5, stk. 2, 1, pkt., fremgår følgende:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt”.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.

...”

Landsskatterettens bemærkninger

Husleje

Virksomhedsejerens tidligere repræsentant har opgjort virksomhedens udgifter til købsmoms vedrørende husleje til i alt 66.490,41 kr. for afgiftsperioderne 1. januar 2017 – 31. december 2017 på baggrund af de fremlagte fakturaer.

Henset til, at der er fremlagt fakturaer, som dokumenterer virksomhedens udgifter til husleje i 2017, som kan afstemmes med repræsentantens opgørelse af de i den forbindelse afholdte udgifter til købsmoms, finder Landsskatteretten, at virksomheden har ret til fradrag for købsmoms vedrørende husleje med i alt 66.490 kr. for afgiftsperioderne 1. januar 2017 – 31. december 2017, jf. momslovens § 37, svarende til repræsentantens opgørelse.

[virksomhed2]

Virksomhedsejerens tidligere repræsentant har opgjort virksomhedens udgifter til købsmoms af varekøb fra [virksomhed2] til i alt 154.777,56 kr. i perioden 1. januar 2017 – 31. december 2017 på baggrund af de fremlagte fakturaer.

I repræsentantens opgørelse for 1. kvartal 2017 er bl.a. medtaget en fakturanr. 70100054 fra [virksomhed2] af 16. januar 2017 på 3.103,13 kr. inkl. moms, hvoraf fremgår en anden køber end virksomheden. Købsmomsen heraf på 620,63 kr. er derfor ikke fradragsberettiget for virksomheden.

I repræsentantens opgørelse for 3. kvartal 2017 er der tre gange medregnet en udgift til varekøb fra [virksomhed2] på 10.939,06 kr. inkl. moms, dvs. at den af repræsentanten beregnede købsmoms af de tre beløb tilsammen må udgøre (3 x 2.187,81 kr. =) 6.563,43 kr. Da der ikke ses at være fremlagt nogen fakturaer på de tre varekøb, er den samlede købsmoms på i alt 6.563,43 kr. ikke fradragsberettiget for virksomheden.

Der er fremlagt fakturaer, som dokumenterer virksomhedens udgifter til købsmoms af varekøb fra [virksomhed2], svarende til den resterende del af repræsentantens opgørelse vedrørende dette punkt, hvorfor disse anses at være fradragsberettigede, jf. momslovens § 37.

Dertil kommer, at der er fremlagt i alt tre fakturaer fra [virksomhed2] til virksomheden, som ikke ses at være medtaget i repræsentantens opgørelser. Det drejer sig om fakturanr. 70100363 af 31. maj 2017, fakturanr. 70100747 af 28. juni 2017 og fakturanr. 70101296 af 22. november 2017. Virksomheden anses også at være fradragsberettiget af købsmomsen af disse fakturaer, som tilsammen udgør 6.841,26 kr.

På den baggrund godkender Landsskatteretten fradrag for moms af varekøb fra [virksomhed2] med i alt 154.435 kr.

[virksomhed3]

Virksomhedsejerens tidligere repræsentant har opgjort virksomhedens udgifter til købsmoms af varekøb fra [virksomhed3] til i alt 29.763,05 kr. i perioden 1. januar 2017 – 31. december 2017 på baggrund af de fremlagte fakturaer.

I repræsentantens opgørelse for 1. kvartal er der tre gange medregnet en udgift til varekøb fra [virksomhed3] på 14.274,74 kr. inkl. moms. Der ses kun at være fremlagt én faktura på dette beløb, fakturanr. 482650 af 20. januar 2017, men der er fremlagt i alt tre kopier af den samme faktura. Virksomheden er alene fradragsberettiget af købsmoms af beløbet én gang. I forhold til repræsentantens opgørelse skal den opgjorte købsmoms derfor reduceres med to gange momsen af beløbet, dvs. i alt 5.709,90 kr.

I repræsentantens opgørelse er der både i 2. og 3. kvartal 2017 medregnet en udgift på 5.160,00 kr. Der ses kun at være fremlagt én faktura på dette beløb, fakturanr. 500762 af 7. september 2017. Virksomheden anses derfor ikke at være fradragsberettiget af moms af beløbet, som udgør 1.032,00 kr., i 2. kvartal 2017.

I repræsentantens opgørelse for 1. kvartal 2017 er der tre gange medregnet en udgift til varekøb fra [virksomhed3] på 9.921,84 kr. inkl. moms, dvs. at den af repræsentanten beregnede købsmoms af de tre beløb tilsammen må udgøre (3 x 1.984,37 kr. =) 5.953,11 kr. Da der ikke ses at være fremlagt nogen fakturaer på de tre varekøb, er den samlede købsmoms på i alt 5.953,11 kr. ikke fradragsberettiget for virksomheden.

Der er fremlagt fakturaer, som dokumenterer virksomhedens udgifter til købsmoms af varekøb fra [virksomhed3], svarende til den resterende del af repræsentantens opgørelse vedrørende dette punkt, hvorfor disse anses at være fradragsberettigede, jf. momslovens § 37.

På den baggrund godkender Landsskatteretten fradrag for moms af varekøb fra [virksomhed3] med i alt 17.068 kr.

[virksomhed4]

Virksomhedsejerens tidligere repræsentant har opgjort virksomhedens udgifter til købsmoms af varekøb fra [virksomhed4] til i alt 22.485,42 kr. i perioden 1. januar 2017 – 31. december 2017 på baggrund af de fremlagte fakturaer.

I repræsentantens opgørelse for 2. kvartal 2017 er der bl.a. medregnet et beløb på 4.908,94 kr. inkl. moms og et beløb på 404,03 kr. inkl. moms. Beløbene kan ikke genfindes blandt de fremlagte fakturaer, men der foreligger dels en fakturanr. 1068804 af 1. april 2017 på 4.608,94 kr. inkl. moms, og dels en fakturanr. 1068166 af 11. april 2017 på 4.004,03 kr. inkl. moms. Virksomheden er fradragsberettiget af købsmomsen af disse fakturaer. Når korrigeres for differencen mellem købsmomsen ifølge fakturaerne og den af repræsentanten opgjorte købsmoms, er virksomheden derfor fradragsberettiget af yderligere 660 kr. i købsmoms, jf. momslovens § 37.

I repræsentantens opgørelse for 1. kvartal 2017 er der bl.a. medregnet et beløb på 227,50 kr. inkl. moms, heraf moms 45,50 kr., og et beløb på 6 kr. inkl. moms, heraf moms 1,20 kr., som udgifter til varekøb. Ved gennemgang af de fremlagte fakturaer ses der dog at være tale om kreditnotaer på de pågældende beløb. I forhold til repræsentantens opgørelse af udgifter til købsmoms skal momsen af de to beløb derfor fratrækkes to gange, dvs. at der skal fratrækkes i alt 93,40 kr. Der foreligger endnu en kreditnota på 227,50 kr. inkl. moms, heraf moms 45,50 kr., som repræsentanten ikke ses at have medregnet i sin opgørelser, og der skal derfor fratrækkes yderligere 45,50 kr. i forhold til repræsentantens opgørelse.

Der er fremlagt fakturaer, som dokumenterer virksomhedens udgifter til købsmoms af varekøb fra [virksomhed4], svarende til den resterende del af repræsentantens opgørelse vedrørende dette punkt, hvorfor disse anses at være fradragsberettigede, jf. momslovens § 37.

På den baggrund godkender Landsskatteretten fradrag for moms af varekøb fra [virksomhed4] med i alt 23.007 kr.

[virksomhed5] A/S

Virksomhedsejerens tidligere repræsentant har opgjort virksomhedens udgifter til købsmoms af varekøb fra [virksomhed5] A/S til i alt 76.276,37 kr. i perioden 1. januar 2017 – 31. december 2017 på baggrund af de fremlagte fakturaer.

I repræsentantens opgørelse for 1. og 2. kvartal 2017 er der medtaget en række fakturaer fra [virksomhed5] A/S, hvoraf fremgår en anden køber end virksomheden. Købsmomsen heraf på i alt 14.680,25 kr. er derfor ikke fradragsberettiget for virksomheden.

I repræsentantens opgørelse for 1., 2., 3. og 4. kvartal 2017 er der medregnet i alt tolv beløb som udgifter til varekøb fra [virksomhed5] A/S, uden at de underliggende fakturaer er fremlagt. Den heraf beregnede købsmoms på i alt 22.227,79 kr. er derfor ikke fradragsberettiget.

I repræsentantens opgørelse for 3. kvartal 2017 er der bl.a. medregnet et beløb på 750 kr. inkl. moms, heraf moms 150 kr., og i opgørelsen for 4. kvartal 2017 et beløb på 600 kr. inkl. moms, heraf moms 120 kr., som udgifter til varekøb. Ved gennemgang af de fremlagte fakturaer ses der dog at være tale om kreditnotaer på de pågældende beløb. I forhold til repræsentantens opgørelse af udgifter til købsmoms skal momsen af de to beløb derfor fratrækkes to gange, dvs. at der skal fratrækkes i alt 540 kr. i forhold til repræsentantens opgørelse.

Der er fremlagt fakturaer, som dokumenterer virksomhedens udgifter til købsmoms af varekøb fra [virksomhed5] A/S, svarende til den resterende del af repræsentantens opgørelse vedrørende dette punkt, hvorfor disse anses at være fradragsberettigede, jf. momslovens § 37.

Dertil kommer, at der er fremlagt en faktura fra [virksomhed5] A/S til virksomheden, som ikke ses at være medtaget i repræsentantens opgørelser. Det drejer sig om fakturanr. 226207 af 18. oktober 2017, hvoraf moms udgør 362,25 kr. Virksomheden anses også at være fradragsberettiget af købsmomsen af denne faktura, jf. momslovens § 37.

På den baggrund godkender Landsskatteretten fradrag for moms af varekøb fra [virksomhed5] A/S med i alt 39.191 kr.

Skønsmæssigt fradrag for købsmoms

Ud over de fremlagte fakturaer, som er gennemgået ovenfor, er der ikke fremlagt objektive beviser for, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, og at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden.

På den baggrund finder Landsskatteretten, at betingelserne for at give virksomheden et skønsmæssigt opgjort fradrag for købsmoms ikke er opfyldt, jf. momslovens § 37.

Det er således med rette, at Skattestyrelsen ikke har givet virksomheden et skønsmæssig fastsat momsfradrag.

Sammenfattende

Landsskatteretten finder på den baggrund, at virksomheden i afgiftsperioden 1. januar 2017 – 31. december 2017 er berettiget til et fradrag for købsmoms på i alt 300.191 kr., jf. momslovens § 37.

Landsskatteretten ændrer dermed Skattestyrelsens afgørelse delvist, idet virksomheden alene nægtes fradrag for købsmoms med 346.452 kr. i forhold til det angivne på 646.643 kr.