Kendelse af 23-06-2023 - indlagt i TaxCons database den 07-07-2023

Journalnr. 20-0019780

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

1. januar – 30. juni 2018

Yderligere momstilsvar

18.322 kr.

-

18.322 kr.

1. juli – 31. december 2018

Yderligere momstilsvar

164 kr.

-

164 kr.

Faktiske oplysninger

[person1] (herefter indehaveren) drev i indkomståret 2018 virksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1]. Virksomheden skiftede den 27. april 2022 navn til [virksomhed2]. Virksomheden er registreret med branchekode 56 10 20”Pizzariaer, grillbarer, isbarer m.v.”. Det fremgår af virksomhedens resultatopgørelse for indkomståret 2018, at virksomheden havde en omsætning på 821.162 kr. og et resultat før renter på 140.608 kr.

Indehaveren har selvangivet et overskud på 76.905 kr. Skattestyrelsen har forhøjet overskud af virksomhed med differencen på 63.703 kr. Dette er ikke påklaget.

Der er indberettet følgende momsoplysninger for 2018.

Periode

1. halvår

2. halvår

Indberettet i alt

Salgsmoms

53.326 kr.

96.651 kr.

149.977 kr.

Købsmoms

40.335 kr.

68.951 kr.

109.286 kr.

Elafgift

651 kr.

13.352 kr.

14.003 kr.

I alt

12.340 kr.

14.348 kr.

26.688 kr.

Ifølge regnskabet udgør salgsmoms 205.290 kr., købsmoms 159.424 kr. og elafgift 26.982 kr.

Der er ud fra de selvangivne tal beregnet et negativt privatforbrug for indehaveren på - 58.150 kr. Når indehaverens ægtefælles beregnede privatforbrug på 155.864 kr. medregnes, er privatforbruget samlet 97.714 kr. Indehaveren har to børn født i år 2000 og 2003, og bor til leje.

Indehaveren har opgjort det faktiske privatforbrug til 20.500 kr. pr. måned, svarende til 246.000 kr., som dækker udgifter til husleje, forbrugsafgifter, telefon, TV, forsikringer, bil, tobak og diverse.

Ifølge de indberettede regnskabsoplysninger for årene 2015 – 2017 og regnskabet for 2018 udgør virksomhedens bruttoavanceprocent henholdsvis 64,45 %, 49,17 %, 82,61 % og 43,63 %.

Bruttoavancen for branchen ” Restauranter ” var i 2017 på 65,3 %, mens bruttoavancen for branchekode 56 10 20”Pizzariaer, grillbarer, isbarer m.v.”. ifølge indberettet tal til SKAT, nu Skattestyrelsen, for hele landet var på 59,8 % og for SKAT [by1] på 61,3 %.

Indehaverens revisor har til Skattestyrelsen oplyst, at det ikke har været muligt at indtjene yderligere omsætning end det som regnskabet viser, fordi der har været en byggeplads i omkring 1,5 år på [adresse1], som var beliggende over for pizzeriaet. Byggeriet har ifølge revisor været en belastning for indehaverens virksomhed og derfor har det heller ikke været muligt, at opnå tidligere års bruttoavancer.

Skattestyrelsen har efter en gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale konstateret, at der i den modtagne bogføring fremgår en ”konto 5810 - kassebeholdning”. Kassekontoens saldo udgjorde 4.373,77 kr. den 31. december 2018. Det ses ikke at være en reel fysisk kassebeholdning, bl.a. fordi, der på kontoen er bogført varesalg og varekøb samt andre udgifter. Eksempelvis er kassebeholdningen den 29. juni 2018 på 99.282,34 kr. og den 30. juni 2018 er bogført et samlet salg via MobilePay for hele første halvår på 123.780,37 kr., hvorefter kassebeholdningen bliver negativ med 24.498,03 kr.

Skattestyrelsen har opgjort indsætninger i banken betalt med mobilepay og via online take-away-bestillingsfirmaerne [virksomhed3] og [virksomhed4] til i alt 778.101 kr. uden moms.

Det gennemsnitlige privatforbrug ifølge Danmarks Statistik for 2 voksne med børn var i 2018 på 441.301 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet momstilsvaret for 1. halvår 2018 med 18.322 kr. og for 2. halvår 2018 med 164 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Som momsregistreret virksomhed skal du føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af momsen for hver momsperiode og for kontrollen af momsen. Se momslovens § 55.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. De generelle krav til regnskabet fremgår af momsbekendtgørelsens § 72 og 73. Regnskabet skal føres på en klar og overskuelig måde og indeholde sådanne specifikationer, at det kan danne grundlag for vores kontrol af momsens rigtige beregning. Se momsbekendtgørelsens § 73.

Da du ikke har lavet et løbende og afstemt kasseregnskab, mener vi ikke, at dit regnskab er egnet som grundlag for opgørelse af momsen. Begrundelsen er nærmere beskrevet i afsnit 1.4. Vi tilsidesætter derfor regnskabsgrundlaget og fastsætter momsen efter et skøn. Se opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Da virksomhedens aktivitet er salg af fødevarer med videre, mener vi, at der skal betales moms af den skønnet yderligere omsætning på 105.149 kr. (opgjort i afsnit 1). Se momslovens § 4, stk. 1.

Omsætningen fordeler sig for de to afregningsperioder på følgende måde:

1. halvår

Indsat bankkonto ekskl. moms

Mobilepay/Bank

134.174,68 kr.

Onlinesalg ([virksomhed4]/ [virksomhed3])

343.355,81 kr.

I alt

477.530,49 kr.

Skøn kontantsalg (477.530,49 x 100/84) -477.530,49

90.958 kr.

Omsætning skønnet i alt

568.488 kr.

2. halvår

Indsat bankkonto ekskl. moms

Mobilepay/Bank

110.210,76 kr.

Onlinesalg ([virksomhed4]/ [virksomhed3])

190.359,78 kr.

I alt

300.570,54 kr.

Skøn kontantsalg (300.570,54 x 100/84) – 300.570,54

57.252 kr.

Omsætning skønnet i alt

357.823 kr.

Omsætningen udgør samlet for begge perioder 926.311 kr. og i regnskabet er der medregnet en omsætning på 821.161,95 kr. Dermed forhøjer vi omsætningen med 105.149 kr., hvoraf der skal betales moms.

Der beregnes 25 % i moms af beløbet i henhold til momslovens § 27, stk. 1 og § 33, i alt 26.287 kr.

Du har selv indberettet salgsmoms med et samlet beløb på 149.977 kr., svarende til en omsætning på 599.908 kr.

Derfor foreslås din salgsmoms ændret til 231.578 kr. (25 % af 926.311 kr.), en ændring på 81.601 kr., hvoraf de 26.287 kr. vedrører salgsmoms af den skønnede yderligere omsætning.

Vi kan dog også se, at dine indberettede momsoplysninger for købsmoms og elafgift ikke passer med oplysningerne i regnskabet.

Vi har på den baggrund valgt at anvende de momstal, som fremgår i regnskabet for at imødegå eventuelle manglende fradrag for købsmoms samt elafgift også set i forhold til den beregnede bruttoavance.

Derfor har vi opgjort din moms således:

1. halvår

2. halvår

I alt

Salgsmoms skønnet

142.122

89.456

231.578

Købsmoms if. regnskab

97.831

61.592

159.423

Elafgift if. regnskab

13.629

13.352

26.981

I alt

30.662

14.512

45.174

Du har selv indberettet følgende momsoplysninger:

1. halvår

2. halvår

Indberettet i alt

Salgsmoms

53.326

96.651

149.977

Købsmoms

40.335

68.951

109.286

Elafgift

651

13.352

14.003

I alt

12.340

14.348

26.688

Vores forslag til ændring af momstilsvaret kan derfor opgøres således:

1. halvår

2. halvår

Tilsvar i alt

Indberettet momstilsvar

12.340

14.348

26.688

Skattestyrelsens forslag

30.662

14.512

45.174

Difference

18.322

164

18.486

Vi ændrer derfor dit momstilsvar for 1. halvår med 18.322 kr. og for 2. halvår med 164 kr. En samlet forhøjelse af momstilsvaret med 18.486 kr.

2.5. Skattestyrelsens bemærkninger til din indsigelse

Vi aftalte med din revisor, at I skulle komme med en dokumenteret begrundelse/sandsynliggørelse for, at det regnskab som er udarbejdet og viser et resultat på 140.608 kr. er retvisende på trods af, at du ikke har overholdt reglerne for at føre et løbende og afstemt kasseregnskab, der sikrer kontrolsporet til omsætningen. Din revisor var af den opfattelse, at I kunne fremsende alle indtægts- og udgiftsbilag og på den måde sikre, at al omsætning er medregnet. Fristen var aftalt til den 3. januar og senere hen den 10. februar 2020.

Vi har ikke modtaget yderligere materiale eller bemærkninger fra jer og vi fastholder derfor vores foreslåede ændringer og træffer afgørelse som varslet.

Vi gør også opmærksom på, at vi ikke, ud fra indtægts- og udgiftsbilag alene, kan sandsynliggøre at al omsætning er medregnet i dit regnskab, når vi ved, at der ikke er et kontrolspor tilbage til indtægtsregistreringen, som nærmere omtalt i afsnit 2.4.”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen fremkommet med følgende bemærkninger:

”Klager oplyser konkret, at der ikke er foretaget daglige kasseafstemninger men at en meget stor andel af omsætningen er sket via elektroniske betalingsmidler og derfor berettiger det ikke til en tilsidesættelse af regnskabsgrundlaget.

Til det kan jeg oplyse, at det må anses at være en påstand, at virksomhedens omsætning primært betales via elektroniske betalingsmidler, når man ikke har et kontrolspor til den faktiske omsætning. Når ikke klager kan fremvise en dokumenteret afstemt omsætning via-kasse-rapporter og eventuelt revisionsstrimler, kan man ikke vide hvor mange kontanter, virksomheden har taget imod. Der er en omfattende retspraksis for tilsidesættelse af regnskabet ved manglende kasseafstemninger og der kan henvises til Juridisk Vejledning afsnit A.C.2.1.4.4.2.1.

Når Skattestyrelsen konstaterer mangler ved løbende effektive kasseafstemninger, henses der til andre parametre før tilsidesættelse af regnskabet foretages. I denne sag er der set nærmere på virksomhedens bruttoavanceprocent, som blev vurderet lav i forhold til den gennemsnitlige bruttoavanceprocent for branchen. Derfor blev regnskabet tilsidesat og der blev lavet et skøn efter branchetal, henset til tidligere års bruttoavanceprocenter, så bruttoavanceprocenten fortsat lå lidt under det gennemsnitlige tal.

Klager fremfører, at det landsdækkende gennemsnitlige tal for kontantsalg ikke er sammenlignelig for nærværende branche, hvor de elektroniske betalingsmidler er de altovervejende betalingsmidler.

Det vides ikke hvor klager har denne påstand fra, da der ikke er grundlag for at antage at pizza-branchen skulle modtage færre kontanter end andre forretninger.”

Klagerens opfattelse

Indehaverens repræsentant har nedlagt påstand om, at salgsmomsen på 26.287 kr. af den skønnede yderligere omsætning nedsættes til 0 kr.

Som begrundelse for påstanden er anført følgende:

”Ad 1 Forhøjelse af skattepligtig indkomst

Skattestyrelsen har forhøjet den skattepligtige indkomst for indkomståret 2018 med begrundelse i, at

  1. Difference i selvangivet overskud og overskud ifølge bogføringen å kr. 63.703 (ikke et klagepunkt)
  2. Kontantsalg og bruttoavance

Ad A

Der er selvangivet et overskud på kr. 76.905 men ifølge årsrapporten er overskuddet kr. 140.608 og dermed en difference på kr. 63.703.

Jeg er enige med Skattestyrelsen i, at overskuddet ifølge årsrapporten er kr. 140.608 og dermed også enige i, at indkomsten skal forhøjes med kr. 63.703. (der er en uvæsentlig difference på kr. 45). Dette har betydning for efterfølgende i sagen.

Ad B

Til gengæld er jeg ikke enige i, at der skal ske en yderligere forhøjelse på kr. 105.149.

Skattestyrelsen har i sin afgørelse henvist til, at bruttoavancen i 2018 er beregnet til 43 % hvilket er laver end Danmarks Statistiks opgjorte bruttoavance for 2017 for denne branche der

er 65,3 %.

Herudover har Skattestyrelsen anvendt egne statistikker for restaurationsbranchen der er

beregnet til 59,8 %.

Efter min opfattelse er de anførte bruttoavancer udtryk for et landsgennemsnit og der kan være store udsving i bruttoavancer afhængig af om den pågældende virksomhed er beliggende på en strøggade eller som i nærværende sag, hvor virksomheden er beliggende på [adresse2], [by2], der ikke kan betegnes som en strøggade.

Af nedenstående opgørelse fremgår det, at virksomhedens bruttoavance generelt har været væsentlig under hvad Danmarks Statistik, har opgjort bruttoavancerne til.

Specifikationen er før Skattestyrelsen reguleringer

Omsætning

Bruttoavance

Resultat

Bruttoavance pct.

2008

1.009.751

539.055

134.109

53

2009

931.311

480.576

128.123

52

2010

139.379

2011

122.325

2012

757.874

400.514

96.125

53

2013

718.169

413.030

107.253

58

2014

781.917

482.990

118.930

62

2015

750.172

483.517

101.044

64

2016

712.792

350.466

74.231

49

2017

346.326

286.020

88.960

83

2018

821.162

358.326

140.606

44

517

57

Det fremgår, at den gennemsnitlige bruttoavance er 57 %, men der mangler informationer for indkomstårene 2010 og 2011 som det ikke er lykkedes at fremskaffe. Bruttoavancen for indkomståret 2017 er atypisk.

I øvrigt har jeg for 2018 anvendt de korrekte tal i henhold til den udarbejdede årsrapport. Virksomhedens daværende revisor [virksomhed5] har oplyst, at de selvangivne tal var udtryk for nogle foreløbige tal, idet revisor ikke havde modtaget alle bilagene og for at nå indberetningen inden deadline bliver der indberettet nogle foreløbige tal. Efterfølgende modtager revisor de sidste materialer og udarbejder årsrapporten for 2018, men får ikke korrigeret selvangivelsen.

[se graf for udviklingen i omsætningen i bilag 2a]

Udviklingen i virksomheden er, at omsætningen siden 2008 har været faldende og først i 2018 er det lykkedes at få vendt udviklingen ligesom det i 2018 er lykkedes at få øget resultatet.

Nedenfor er specifikationen korrigeret med Skattestyrelsens forhøjelse.

Omsætning

Bruttoavance

Resultat

Bruttoavance pct.

2008

1.009.751

539.055

134.109

53

2009

931.311

480.576

128.123

52

2010

139.379

2011

122.325

2012

757.874

400.514

96.125

53

2013

718.169

413.030

107.253

58

2014

781.917

482.990

118.930

62

2015

750.172

483.517

101.044

64

2016

712.792

350.466

74.231

49

2017

346.326

286.020

88.960

83

2018

926.311

527.178

245.757

57

530

59

Den gennemsnitlige bruttoavance er nu 59 %.

[se graf for udviklingen i omsætningen efter Skattestyrelsens regulering i bilag 2a]

Efter skattestyrelsens regulering i 2018 fremkommer der nu en markant stigning i omsætningen, bruttoavancen og resultatet som jeg ikke mener er udtryk for det faktiske.

Der er ingen incitamenter på, at udviklingen i 2018 skulle være det som Skattestyrelsen anfører, hvorfor forhøjelse på kr. 105.149 ikke kan anses for berettiget.

Skattestyrelsen anfører, at der ikke er ført daglige kasseafstemninger og henviser til at der er sket registreringer af salg fra MobilePay den 30. juni 2018.

At der først sker bogføring af MobilePay den 30. juni 2018 skyldes, at daværende revisor ikke var opmærksom på dette salg, hvorfor der sker en registrering denne dato.

Jeg kan ikke være uenig i, at der ikke er foretaget en effektiv daglig afstemning, men i betragtning af, at en meget stor del af omsætningen i 2018 er sket via elektroniske betalingsmidler, berettiger dette ikke til en tilsidesættelse af regnskabsgrundlaget.

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens kontantsalg til at udgøre 5,2 % af det samlede salg men ifølge Skattestyrelsen har Nationalbanken opgjort butikkernes samlede kontantomsætning til at udgøre 16 % af omsætningen.

Efter min opfattelse er Nationalbankens opgørelse sket for samtlige butikker i Danmark og dermed ikke sammenligning for nærværende branche, hvor de elektroniske betalingsmidler er de altovervejende betalingsmidler.

Det er min opfattelse, at en kontantomsætning på 5,2 % ikke kan anses for urealistisk.

Jeg mener ikke, at Skattestyrelsens forhøjelse på kr. 105.149 er berettiget ud fra det som er anført under nærværende punkt.”

Retsmøde

Repræsentanten fastholdt den tidligere nedlagte påstand om nedsættelse af virksomhedens momstilsvar med 26.287 kr. Repræsentanten gennemgik sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg. Repræsentanten er uenig i, at man kan anvende tal for bruttoavancer og kontantbetalinger, der er landsgennemsnit.

Repræsentanten anførte yderligere, at tal fra Nationalbanken viser, at andelen af kontantsalg i 2017 udgjorde 9 % for de 15-29-årige, hvilket er faldet cirka 1 % pr. år. For personer over 70 år udgjorde kontantsalg 40 % i 2017, hvilket var faldet til 19 % i 2021. På forespørgsel fra et retsmedlem oplyste repræsentanten, at for 30-40-årige udgjorde kontantsalg 20 % i 2017.

Repræsentanten anførte, at hans tese er, at det mest er unge mennesker, der køber pizza, og her viser statistikken, at unge mennesker ikke betaler lige så meget med kontanter. Dermed er der ikke grundlag for at skønne virksomhedens kontantsalg til 16 %, som Skattestyrelsen har gjort.

Skatteforvaltningen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at den påklagede afgørelse skal stadfæstes.

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår om Skattestyrelsen har været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og ansætte momstilsvaret skønsmæssigt.

Retsgrundlag

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4.

Ved levering af varer og ydelser er afgiftsgrundlaget vederlaget, jf. momslovens § 27, stk. 1, 1. pkt. Afgiften udgør 25 % af afgiftsgrundlaget, jf. momslovens § 33.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven samt årsregnskabsloven. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Den konkrete sag

Den skønsmæssige forhøjelse af indehaverens momstilsvar for 2018 hviler på Skattestyrelsens skønsmæssige fastsættelse af indehaverens skattepligtige indtægt fra salg af pizzaer m.m., samt købsmoms og elafgift ifølge regnskabet. Da retten i den samtidige skattesag, sagsnr. [sag1], ikke har fundet grundlag for, at Skattestyrelsens skønsmæssige fastsættelse af indtægterne skal tilsidesættes, er der heller ikke grundlag for at tilsidesætte Skattestyrelsens afgørelse om skønsmæssig forhøjelse af indehavernes momstilsvar for 2018 i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2, idet Landsskatteretten kan tiltræde, at købsmoms og elafgift ifølge regnskabet er lagt til grund ved opgørelsen af momstilsvaret.

Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse.