Kendelse af 25-11-2021 - indlagt i TaxCons database den 14-12-2021

Journalnr. 20-0015774

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Virksomhedens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 2015

Ansættelse af momstilsvar

Andet kvartal

101.220 kr.

0 kr.

0 kr.

Tredje kvartal

142.779 kr.

0 kr.

0 kr.

Fjerde kvartal

62.871 kr.

0 kr.

0 kr.

Afgiftsperioden 2016

Ansættelse af momstilsvar

Første kvartal

30.638 kr.

0 kr.

0 kr.

Andet kvartal

26.282 kr.

0 kr.

19.992 kr.

Tredje kvartal

23.320 kr.

0 kr.

17.030 kr.

Fjerde kvartal

24.321 kr.

0 kr.

18.030 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT-registret), at [person1], efterfølgende benævnt virksomhedsindehaveren, har været registreret med virksomheden [virksomhed1], i perioden 4. februar 2014 frem til virksomhedens konkurs den 30. december 2016.

Ifølge Skattestyrelsen er der tale om en af virksomhedsindehaveren personligt ejet og drevet dansk virksomhed.

Virksomhedsindehaveren og dennes ægtefælle flyttede ifølge foreliggende folkeregisteroplysninger fra Litauen til Danmark henholdsvis den 26. maj 2015 og den 16. juni 2015. Virksomhedsindehaveren har haft bopæl på adressen [adresse1] i [by1] i perioden 26. maj til 2015 til 29. marts 2021.

Virksomheden har ikke selvangivet skattepligtig indkomst eller momsafgift for virksomheden for indkomstårene 2015 og 2016.

Ifølge Skattestyrelsen anmodede virksomheden om at blive momsregistreret fra den 23. april 2014, men blev det ikke grundet manglende information.

Skattestyrelsen har oplyst, at de har udtaget fire fakturaer til krydsrevision fra en anden virksomhed, hvor virksomheden var underentreprenør, og det fremgår, at beløbene skulle indsættes på virksomhedsindehaverens konto i et dansk pengeinstitut.

Skattestyrelsen har anmodet virksomheden om at indsende regnskabsmateriale for virksomheden og bankkontoudskrifter for indkomstårene 2015 og 2016.

Virksomheden har på trods af opfordring hertil ikke indsendt regnskabsmateriale og bankkontoudskrifter, hvorfor Skattestyrelsen selv har indhentet bankkontoudskrifter fra virksomhedsindehaverens danske bankkonto, konto nr. [...59], ved pengeinstituttet [finans1] A/S for årene 2016 og 2017, og kontoudskrifter fra virksomhedsindehaverens litauenske konto ved [finans2] for perioden 1. januar 2015 til 31. december 2017.

Skattestyrelsen har den 2. august 2019 sendt et forslag til afgørelse vedrørende virksomhedens momstilsvar for perioden 2. til 4 kvartal 2015 og 1. til 4. kvartal 2016, og den 6. november 2019 har de truffet afgørelse i overensstemmelse hermed.

Skattestyrelsen har konstateret, at der i perioden 18. marts 2016 til 28. november 2016 var indsætninger på i alt 112.400 kr. inkl. moms på virksomhedsindehaverens danske bankkonto, hvoraf Skattestyrelsen har henført 89.920 kr. til virksomhedens omsætning og derudover givet et skønsmæssigt fradrag for administrationsomkostninger på 5 %, således at det af Skattestyrelsen opgjorte overskud udgjorde 85.424 kr.

Skattestyrelsen har på baggrund heraf yderligere henført et samlet beløb på 332.820 kr. til omsætningen for virksomheden for indkomståret 2016.

Skattestyrelsen har på baggrund det ansatte overskud af virksomhed samt privatforbrugsopgørelse opgjort momstilsvaret for virksomheden til samlet 104.561 kr. for indkomståret 2016.

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens momstilsvar kvartalsvis for perioden 1.- 4. kvartal 2016 således:

1. kvartal 2016

Beregnet salgsmoms (konkrete bankindsætninger)

10.118 kr.

Beregnet salgsmoms (privatforbrugsberegning)

20.801 kr.

30.919 kr.

Beregnet købsmoms

-281 kr.

Skyldig moms 1. kvartal

30.638 kr.

2. kvartal 2016

Beregnet salgsmoms (konkrete bankindsætninger)

5.762 kr.

Beregnet salgsmoms (privatforbrugsberegning)

20.801 kr.

26.563 kr.

Beregnet købsmoms

-281 kr.

Skyldig moms 2. kvartal

26.282 kr.

3. kvartal 2016

Beregnet salgsmoms (konkrete bankindsætninger)

2.800 kr.

Beregnet salgsmoms (privatforbrugsberegning)

20.801 kr.

23.601 kr.

Beregnet købsmoms

-281 kr.

Skyldig moms 3. kvartal

23.320 kr.

4. kvartal 2016

Beregnet salgsmoms (konkrete bankindsætninger)

3.800 kr.

Beregnet salgsmoms (privatforbrugsberegning)

20.802 kr.

24.602 kr.

Beregnet købsmoms

-281 kr.

Skyldig moms 4. kvartal

24.321 kr.

Virksomhedsindehaveren har på trods af opfordring hertil, ikke imødekommet Skatteankestyrelsens anmodning om yderligere materiale til klagesagen.

(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har skønsmæssigt ansat momstilsvaret for virksomheden med henholdsvis 101.220 kr., 142.779 kr. og 62.871 kr. for 2. til 4. kvartal 2015, og henholdsvis 30.638 kr., 26.282 kr., 23.320 kr. og 24.321 kr. for 1.-4 kvartal 2016.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

Du ses, at have drevet en personlig virksomhed inden for byggebranchen i Danmark i perioden

26/5-2015 til 31/12-2016 og har haft indtægter herved. Se nærmere herom under punkt 1.4. Indtægter ved leverance af byggeydelser i Danmark er momspligtige efter momslovens§ 4. Endvidere kan købsmoms af udgifter, der udelukkende anvendes til virksomhedens drift, fratrækkes i virksomhedens af giftsgrundlag. Dette fremgår af momslovens § 37, stk. 1.

Skatteforvaltningens frist for at foretage ændringer af dit momstilsvar for perioden 26/5-2015 til

31/12-2015 efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, nr. 1 er udløbet. Det er dog Skattestyrelsens vurdering, at du har drevet uregistreret virksomhed i perioden 26/5-2015 til 31/12-2015 og vi derfor kan ændre dit momstilsvar for denne periode efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Vi vurderer, at du, med forsæt eller groft uagtsomt, har medvirket til, at dit momstilsvar for perioden 26/5-2015 til 31/12-2015 er foretaget på et forkert grundlag.

Betingelsen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, for at ændre momstilsvaret for perioden 26/5- 2015 til 31/12-2015, ses ligeledes opfyldt, idet skatteforvaltningen har modtaget de seneste oplysninger til sagen fra [finans2] i Litauen den 4/2-2019 og dette forslag således er sendt mindre end 6 mdr. efter at der er modtaget tilstrækkelig oplysninger til, at kunne udarbejde forslaget.

Det er Skattestyrelsens vurdering, at du har drevet uregistreret virksomhed i perioden 26/5-2015 til 31/12-2016, idet din omsætning for begge indkomstår overstiger kr. 50.000. Du skulle have registreret din virksomhed, if. momslovens§ 47, når omsætningen oversteg kr. 50.000.

Da du heller ikke har indsendt det efterspurgte regnskabsmateriale for indkomstårene 2015 og 2016, ansætter Skattestyrelsens din virksomheds moms ifølge opkrævningslovens § 5, stk. 2. Vi foreslår i den forbindelse, at du skal betale moms med kr. 333.485 for perioden 26/5-2015 til 31/12-2015 og kr. 21.356 for perioden 1/1-2016 til 31/12-2016.

Da du for 2015 og 2016 ikke har indsendt det udbedte materiale i form afregnskaber, bilagsmateriale og bankkontoudtog, fastsætter Skattestyrelsen dit momstilsvar for perioden 26/5-2015 til 31/12- 2016 efter et skøn med henvisning til dagældende opkrævningslovens § 5, stk. 2. Ved skønnet har Skattestyrelsen opgjort virksomhedens momstilsvaret for perioden 26/5-2015 til 31/12-2016 på grundlag af:

En opgørelse af virksomhedens skattepligtige omsætning på baggrund af indsætninger på dine bankkonti samt foreliggende fakturaer fra krydsrevision.
En opgørelse af virksomhedens fradragsberettigede udgifter ud fra en forholdsmæssig andel af omsætningen på 5 %. Ved skønnet er der taget udgangspunkt i, at du ikke afholder udgifter til materialer m.v. i forbindelse med de forskellige projekter, men at du i mindre opfang afholder administrationsomkostninger.

Af giftsåret 2016

Skattestyrelsen vurderer, at dit privatforbrug for 2016 ikke har en passende størrelse for en husstand af din størrelse. På baggrund af dine og din ægtefælles indkomst- og formueforhold er der udarbejdet en privatforbrugs beregning, som resulterer i en skønsmæssig forhøjelse af indkomsten på kr. 416.025. Se pkt. 2.4.

Da forhøjelsen betragtes som indtægt ved selvstændig virksomhed, anses beløbet for at indeholde salgsmoms. Nettoforhøjelsen af indkomsten udgør kr. 332.820 og den skønsmæssige salgsmoms heraf udgør kr. 83.205. Der skal betales moms af omsætningen if. momslovens§ 4.

På baggrund af ovennævnte opgørelser har Skattestyrelsen ansat virksomhedens samlede momstilsvar således:

Momstilsvar 2015 (26/5-2015 - 31/12-2015)

Beregnet salgsmoms af den opgjorte omsætning i pkt. 1.4 -

20 % af kr. 1.755.186

351.037 kr.

Beregnet købsmoms if. pkt. 1.4. 20 % af kr.80.755

- 17.552 kr.

Ansat momstilsvar for 2015 (26/5-2015 - 31/12-2015)

333.485 kr.

Momstilsvar 2016

Beregnet salgsmoms af den opgjorte omsætning i pkt. 1.4 -

20 % af kr. 112.400

22.480 kr

.

Beregnet salgsmoms på baggrund af skønsmæssig forhøjelse

if. pkt. 2.4 - 20 % af kr. 416.025

83.205 kr.

105.685 kr.

Beregnet købsmoms if. pkt. 1.4 i dette brev 20 % af kr. 5.620

- 1.124 kr.

Ansat momstilsvar for 2016

104.561 kr.

Specifikation af de enkelt e kvartaler fremgår af bilag 6 i dette brev

Da Skattestyrelsen ikke har modtaget bemærkninger til det udsendte forslag af 2/8-2019, har Skattestyrelsen fastholdt ansættelsen af din virksomheds momstilsvar årene 2015 og 2016 i sin helhed.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomheden har nedlagt påstand om, at momstilsvaret for virksomheden nedsættes med henholdsvis 101.220 kr., 142.779 kr. og 62.871 kr. for 2. til 4. kvartal 2015, og henholdsvis 30.638 kr., 26.282 kr., 23.320 kr. og 24.321 kr. for 1.- 4. kvartal 2016.

Virksomheden har anført følgende:

”(...)

Skattestyrelsen tilpligtes at anerkende, at klagerens skattepligtige indkomst for 2015 nedsættes med kr. 1.33.942,-, og med kr. 418.244,- for 2016, ligesom Skattestyrelsen tilpligtes at anerkende, at klagerens momstilsvar for 2015 nedsættes med kr. 333.485,-, og med kr. 104.561,- for 2016.

(...)

Indtil videre gøres det gældende, at klageren ikke - hverken i 2015 og/eller i 2016 har udført arbejde som selvstændig erhvervsdrivende, hvorfor forhøjelserne af klagerens indkomst og opkrævning af moms ikke er berettiget.

Det gøres videre gældende, at klagerens og dennes husstands indtægter og privatforbrug i de anførte år, ikke berettiger til en skønsmæssig forhøjelse af klagerens indkomst.”

Landsskatterettens afgørelse

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013 og lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016).

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Ifølge momslovens § 23, stk. 1 og 2, indtræder afgiftspligten på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet). Udstedes faktura for en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning.

Ifølge momslovens § 47, stk. 1, 1. pkt., skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Ifølge § 47, stk. 5, 1. pkt. skal anmeldelse til registrering ske senest 8 dage inden påbegyndelse af registreringspligtig virksomhed.

Det følger af momslovens § 47, stk. 5, 2. og 3. pkt., at nystartede virksomheder registreres med kvartalet som afgiftsperiode, medmindre virksomhedens forventede samlede afgiftspligtige leverancer overstiger 55 mio. kr. årligt.

Det fremgår af momslovs § 57, stk. 1, at momsregistrerede virksomheder efter udløbet af hver afgiftsperiode skal angive størrelsen af selskabets udgående og indgående afgift i perioden. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 814 af 24. juni 2013), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2. Tilsvarende gælder, hvis der ikke er udarbejdet et regnskab, fordi der er tale om uregistreret virksomhed.

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1, pkt., fremgår følgende:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt”.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges

dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til

momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt...”.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, kan Told- og skatteforvaltningen ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt.

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigerede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis kriterierne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3, er opfyldt, eller der foreligger særlige omstændigheder, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt

Formalitet

Ekstraordinær genoptagelse af 2.-4. kvartal 2015 og 1. kvartal 2016:

Den seneste frist for at kunne afsende varsel om ændringer af afgiftstilsvaret for 2.-4. kvartal 2015 og 1. kvartal 2016 var henholdsvis den 17. august 2018, 10. november 2018, 20. februar 2019 og 10. maj 2019, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Ansættelsen af momstilsvaret for 2.-4. kvartal 2015 og 1. kvartal 2016 er derfor foretaget efter udløbet af den ordinære frist.

Skattestyrelsen kan genoptage afgiftstilsvar for 2.-4. kvartal 2015 og 1. kvartal 2016, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Skattestyrelsen har den 2. august 2019 udsendt et forslag til afgørelse vedrørende momstilsvar for 2.-4. kvartal 2015 og 1.-4. kvartal 2016. Den 6. november 2019 traf Skattestyrelsen afgørelse i overensstemmelse med det udsendte forslag.

Skattestyrelsen har genoptaget momstilsvaret for 2.-4. kvartal 2015 og 1. kvartal 2016 ekstraordinært, da virksomheden ikke har oplyst momstilsvaret.

Landsskatteretten finder, at virksomhedsindehaveren ved at have undladt at angive moms af de konstaterede indsætninger i indkomstårene 2015 og 2016 mindst uagtsomt har bevirket, at momstilsvaret for disse år er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. Højesterets dom af 26. september 2018, offentliggjort i SKM2018.520.HD.

Skattestyrelsens kundskabstidspunkt anses at være den 4. februar 2019, hvor Skattestyrelsen modtog oplysninger om virksomhedsindehaverens konto ved banken [finans2] i Litauen. Skattestyrelsens forslag til afgørelse er dateret den 2. august 2019 og afgørelsen er dateret den 6. november 2019. Fristerne på 6 måneder i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt. er dermed overholdt.

Skattestyrelsen har varslet ansættelsesændringen den 2. august 2019 og har sendt afgørelsen til virksomhedsindehaveren den 6. november 2019.

Landsskatteretten konstaterer, at afgørelsen er truffet mere end 3 måneder efter varslingstidspunktet, og at fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt. dermed ikke er overholdt, hvorfor opgørelsen af momstilsvaret for 2.-4. kvartal 2015 og 1. kvartal 2016 er ugyldigt foretaget.

Landsskatteretten finder således, at ændringen af momstilsvaret for 2.-4. kvartal 2015 og 1. kvartal 2016 skal bortfalde.

Momstilsvar 3-4. kvartal 2016

Købsmoms

Skattestyrelsen har på baggrund af konkrete indsætninger på virksomhedsindehaverens danske bankkonto skønsmæssigt ansat virksomhedernes købsmoms for afgiftsperioden 2. til 4. kvartal 2018.

Virksomheden har ikke selvangivet købsmoms for virksomheden for 2. til 4. kvartal 2018.

Skattestyrelsen har anmodet virksomhederne om at fremsende årsregnskab og momsregnskab for afgiftsperioderne. Virksomheden har ikke imødekommet denne anmodning.

Skattestyrelsen har som følge heraf fastsat virksomhedens samlede købsmoms for 1. til 4. kvartal 2018 til 1.124 kr. svarende til 20 % af skønnede administrationsomkostninger på 5 % af den opgjorte momspligtige omsætning på 112.400 kr. inkl. moms., ansat på baggrund af konkrete indsætninger.

Virksomhedsindehaveren har ikke er fremlagt objektive beviser for, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, og at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden.

På den baggrund finder Landsskatteretten, at betingelserne for at give virksomheden et skønsmæssigt opgjort fradrag for købsmoms ikke er opfyldt, jf. momslovens § 37.

Det er således med urette, at Skattestyrelsen har givet virksomheden et skønsmæssig fastsat momsfradrag på 20 % af de skønnede administrationsomkostninger på 5 % af omsætningen ansat på baggrund af konkrete indsætninger.

Landsskatteretten nedsætter på den baggrund det skønsmæssige fradrag til 0 kr. for afgiftsperioderne 2. til 4. kvartal 2018.

Salgsmoms

Landsskatteretten har ved afgørelse af dags dato fundet, at Skattestyrelsens forhøjelse af det skattepligtige overskud af virksomheden for indkomståret 2016 nedsættes. Opgørelsen danner grundlag for opgørelsen af det skyldige momstilsvar for afgiftsperioden 1. januar 2016 til 31. december 2016. Der henvises til rettens sagsnr.: [...], som dermed danner baggrund for opgørelsen af momstilsvaret i denne sag.

Da retten desuden er enig med Skattestyrelsen i, at den ansatte indkomst stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, er det berettiget, at Skattestyrelsen har anset omsætningen for at være momspligtig og har beregnet moms heraf.

Skattestyrelsen har ikke modtaget det ønskede regnskabsmateriale, og da kravene til regnskabsgrundlaget således ikke er opfyldt, har Skattestyrelsen været berettiget til at fastsætte momstilsvaret skønsmæssigt.

Skattestyrelsen har anset virksomheden for at have en momspligtig omsætning på henholdsvis 112.400 kr. inkl. moms og 416.025 kr. inkl. moms. opgjort på baggrund af indsætninger på virksomhedsindehaverens danske bankkonto og en udarbejdet privatforbrugsberegning.

Retten har i afgørelse af dags dato nedsat den momspligtige omsætning til i alt 397.003 kr. inkl. moms, ved en ændring af den skønsmæssige ansættelse foretaget baggrund af den udarbejdede privatforbrugsberegning. Salgsmoms af dette udgør 79.400 kr.

Retten har stadfæstet forhøjelsen af den momspligtige omsætning på baggrund af konkrete indsætninger på 112.400 kr. inkl. moms, hvoraf salgsmoms udgør 22.480 kr.

Retten finder, at det samlede momstilsvar for alle fire afgiftsperioder i 2016 udgør 56.920 kr., svarende til 79.400 kr. fratrukket salgsmomsen på 22.480 kr. vedrørende de konkrete indsætninger, da der ved den skønsmæssige forhøjelse af salgsmomsen skal tages hensyn til at forhøjelsen på baggrund af de konkrete indsætninger udgør allerede momsbelagt omsætning.

I forhold til den del af salgsmomsen, der er knyttet til den skønsmæssige forhøjelse foretaget på baggrund af en privatforbrugsopgørelse, har Skattestyrelsen fordelt salgsmomsen ligeligt på de fire afgiftsperioder i 2016. Retten finder ikke grundlag for at ændre denne fordeling.

Salgsmomsen kan herefter opgøres således for afgiftsperioderne 2. til 4. kvartal 2016:

2. kvartal 2016

Beregnet salgsmoms (konkrete bankindsætninger)

5.762 kr.

Beregnet salgsmoms (privatforbrugsberegning)

14.230 kr.

Skyldig moms 2. kvartal

19.992 kr.

3. kvartal 2016

Beregnet salgsmoms (konkrete bankindsætninger)

2.800 kr.

Beregnet salgsmoms (privatforbrugsberegning)

14.230 kr.

Skyldig moms 3. kvartal

17.030 kr.

4. kvartal 2016

Beregnet salgsmoms (konkrete bankindsætninger)

3.800 kr.

Beregnet salgsmoms (privatforbrugsberegning)

14.230 kr.

Skyldig moms 4. kvartal

18.030 kr.

Landsskatteretten ændrer på baggrund heraf momstilsvaret for 2. til 4. kvartal 2016 fra 26.282 kr., 23.320 kr. og 24.321 kr. til henholdsvis 19.992 kr., 17.030 kr. og 18.030 kr.