Kendelse af 09-12-2021 - indlagt i TaxCons database den 18-03-2022

Journalnr. 20-0014169

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Virksomhedens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

1.-4. kvartal 2015

Forhøjelse af afgiftstilsvar

92.518 kr.

0 kr.

92.518 kr.

1.-4. kvartal 2016

Forhøjelse af afgiftstilsvar

305.925 kr.

0 kr.

305.925 kr.

1.-4. kvartal 2017

Forhøjelse af afgiftstilsvar

677.236 kr.

0 kr.

677.236 kr.

Faktiske oplysninger

Enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1] havde i henhold til det Centrale Virksomhedsregister, CVR, startdato 1. oktober 1996 og ophørsdato 2. december 2020. Det fremgår af CVR, at den i perioden 13. december 2005 til 31. august 2015 har haft virksomhedsnavnet [virksomhed2].

Da virksomhedens indehaver ikke havde selvangivet overskud af virksomhed for indkomståret 2015 fastsatte Skattestyrelsen skønsmæssigt overskuddet til 400.000 kr., ligesom der blev takseret et overskud af virksomhed for indkomståret 2016 på 260.000 kr. For indkomståret 2017 har indehaveren selvangivet et overskud af virksomhed på 546.821 kr.

Skattestyrelsen anmodede den 28. september 2018 indehaveren om at indsende regnskabsoplysninger for indkomstårene 2015, 2016 og 2017. Da Styrelsen ikke modtog materialet, indkaldte de udskrifterne fra [finans1] og [finans2]. De sidste bankkontoudtog blev modtaget den 22. juli 2019.

Ved en gennemgang af indehaverens bankkonti konstaterede Skattestyrelsen væsentlige indsætninger og hævninger. Bankindsætningerne henviste blandt andet til fakturanumre. Skattestyrelsen opgjorde de erhvervsrelaterede bankindsætninger til henholdsvis 603.562 kr., 1.719.028 kr., og 2.964.941 kr.

Skattestyrelsen fremsendte henholdsvis den 12. september 2019 og 14. januar 2020 forslaget til afgørelse og afgørelsen, hvor de forhøjede indehaverens overskud af virksomhed med henholdsvis 392.533 kr. og 527.630 kr. for indkomstårene 2016 og 2017 samt godkendte et fradrag for løn på henholdsvis 380.511 kr., og 1.066.494 kr. for indkomstårene 2015 og 2016. Overskud af virksomhed udgjorde herefter 400.000 kr., 652.533 kr., og 1.074.451 for indkomstårene 2015, 2016 og 2017.

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens samlede afgiftstilsvar for afgiftsperioderne i 2015, 2016 og 2017 til henholdsvis 150.890 kr., 429.756 kr., og 741.236 kr.

Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at indehaverens repræsentant i forbindelse med forslaget til afgørelse bad om fristforlængelse vedrørende indsendelse af bemærkninger. Skattestyrelsen forlængede herefter fristen til afgørelse til den 16. januar 2020.

I forbindelse med klagesagen har indehaverens repræsentant fremlagt fakturanr. 2650088 fra [virksomhed3] af 10. februar 2015. Af fakturaen fremgår, at indehaveren har solgt en skulptur med en fortjeneste på 4.576 kr., som ville blive overført til indehaverens bankkonto samme dato.

Det fremgår af klagerens bankkonto i [finans1] med kontonr. [...32], at der den 9. februar 2015 blev indsat 4.576 kr. med posteringsteksten ”Fakt.nr. 2650088 – Medd.nr. 2”.

Repræsentanten har den 16. juni 2021 fremlagt supplerende materiale i form af regnskaber for, kontoudskrifter fra [finans1], og Skattestyrelsens afgørelse om aktindsigt dateret den 9. oktober 2019.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens afgiftstilsvar for afgiftsperioderne i 2015, 2016 og 2017 med henholdsvis 92.518 kr., 305.925 kr. og 677.236 kr.

Som begrundelse herfor har Skattestyrelsen anført følgende i deres afgørelse af 14. januar 2020:

”(...)

1. Skattepligtig overskud af virksomhed

(...)

Vi har ud fra de modtagne kontoudtog opgjort følgende indsætninger, hvor posteringsteksterne indikerer erhvervsmæssig virksomhed, for eksempel ”Fakt. 8329 cph hc”, ”8325” og ”[virksomhed4] faktu”. Indsætningerne udgør:

2015

[finans1]

[...32]

806.062,13 kr.

2016

[finans1]

[...32]

360.241,51 kr.

[finans2]

[...63]

1.788.542,98 kr.

2.148.784,49 kr.

2017

[finans2]

[...61]

2.689.304,37 kr.

[finans2]

[...63]

1.016.875,48 kr.

3.706.179,85 kr.

Herudover har vi på din erhvervskredit i [finans1] opgjort indsætninger fra [virksomhed5] ApS 474.812,50 kr. i 2015 og 5.000 kr. i 2016, se bilag 6.

Vi har desuden opgjort kontante hævninger på dine konti med i alt 575.150 kr. i 2015, 1.183.478 kr. i 2016 og 179.000 kr. i 2017, se bilag 7.

[finans3] har oplyst os, at der ikke er nogen kontoudtog, da der ikke har været bevægelser på kontoen siden 2001.

Det fremgår af din selvangivelse for indkomståret 2015, at du har modtaget løn med 19.823 kr. fra [virksomhed6] A/S, og da du ikke har selvangivet resultat af virksomhed, har vi takseret det til 400.000 kr.

Der er for CVR-nr. [...1][virksomhed1] indberettet løn til elndkomst med 67.511 kr. fordelt på 2 ansatte. Der er kun indberettet løn i november og december 2015.

I indkomståret 2016 har du ikke modtaget løn, ligesom du ikke har selvangivet resultat af virksom hed. Vi har dette år takseret resultatet til 260.000 kr.

Der er for CVR-nr. [...1][virksomhed1] indberettet løn til elndkomst med 366.494 kr. fordelt på 2 ansatte. Der er ikke indberettet løn i februar, marts, april, maj, juli og december 2016.

For 2017 selvangiver du resultat af virksomhed med 546.821 kr. Under dine regnskabsoplysninger selvangiver du en nettoomsætning på 2.427.314 kr. Du har ikke selvangivet lønindkomst dette år.

Der er for CVR-nr. [...1][virksomhed1] indberettet løn til elndkomst med 1.046.534 kr. fordelt på 6 ansatte. Der er ikke indberettet løn i februar, april og juli 2017.

Der har ikke været indberettet løn for CVR-nr. [...2][virksomhed2].

(...)

Omsætning

Vi har som nævnt under punkt 1.1 opgjort indsætninger på dine konti, fordelt efter posteringsteksten som efter vores opfattelse indikerer erhvervsmæssig virksomhed.

Vi anser indsætningerne for at være omsætning i din enkeltmandsvirksomhed, fordi posteringstek sten henviser til fakturanumre med videre. Vi kan på den baggrund opgøre din omsætning for de enkelte indkomstår således:

2015

Erhvervsrelaterede indsætninger

806.062 kr.

- Moms

161.212 kr.

Omsætning ekskl. moms

644.850 kr.

2016

Erhvervsrelaterede indsætninger

2.148.784 kr.

- Moms

429.756 kr.

Omsætning ekskl. moms

1.719.028 kr.

2017

Erhvervsrelaterede indsætninger

3.706.179 kr.

- Moms

741.238 kr.

Omsætning ekskl. moms

2.964.941 kr.

Idet vi ikke kan følge fakturanumrene fortløbende på indsætningerne og da der hæves mange kontanter, kan det ikke udelukkes, at der også er en kontantomsætning i virksomheden.

Du har ikke løftet bevisbyrden for, at indsætningerne stammer fra allerede beskattede midler, eller at der er tale om midler, som er undtaget fra beskatning, som du skal i henhold til SKM2008.905.HR og SKM2007.214.ØLR.

(...)

Overskud af virksomhed

Dit skattepligtige overskud af virksomhed kan herefter opgøres således:

2015

Omsætning ekskl. moms

644.850 kr.

- Indberettet løn

67.511 kr.

- Skønnet yderligere løn

313.000 kr.

Overskud

264.339 kr.

Du er takseret til 400.000 kr. i overskud af virksomhed, og grundet den usikkerhed der om omkring en yderligere kontantomsætning, som vi ikke har taget højde for, nedsættes overskud af virksomhed ikke. Den foreliggende taksation på 400.000 fastholdes derfor.

2016

Omsætning ekskl. moms

1.719.027 kr.

- Indberettet løn

366.494 kr.

- Skønnet yderligere løn

700.000 kr.

Overskud

652.533 kr.

Takseret overskud

260.000 kr.

Forhøjelse

392.533 kr.

2017

Dette år adskiller sig fra de øvrige, idet du selv har selvangivet overskud af virksomhed, og oplyst dine regnskabstal. Du har, som anført under punkt 1, oplyst en nettoomsætning på 2.437.314 kr. Vi har opgjort erhvervsrelateret indsætninger på dine kontoudtog til 2.964.944 kr., det vil sige 527.630 kr. mere end du har oplyst.

Det er derfor vores opfattelse, at der minimum mangler 527.630 kr. ekskl. moms i omsætning dette år, henset til den omsætning du har oplyst på selvangivelsen, og den omsætning som vi har opgjort ud fra dine bankkonti.

Da du har selvangivet et overskud af virksomhed på 546.821 kr., tillægger vi dette overskud en skønnet yderligere omsætning på 527.630 kr. Overskud af virksomhed udgør herefter 1.074.451 kr.

Du har ikke selvangivet overskud af virksomhed for indkomstårene 2015, 2016 og 2017, som du skal i henhold til skattekontrollovens § 1. Overskuddet er skattepligtigt efter reglerne i statsskattelovens § 4, og beskattes som personlig indkomst, som der fremgår af personskattelovens § 3.

(...)

1.5 Skattestyrelsens endelige bemærkninger

Ad 1)

Din advokat anfører i sine bemærkninger, at [virksomhed2] med cvr. [...1] er en og samme virksomhed som [virksomhed2] cvr. [...2]. Skattestyrelsen har i tidligere udsendte forslag anført, at cvr. [...2] ikke har været registeret for am-bidrag og A-skat. Dette er ikke korrekt, idet virksomheden har været registeret med sporadisk angivelse. Der har dog ikke i de omhandlende indkomstår været indberettet løn på cvr-nummeret.

Bemærkninger omkring cvr. numrene har ikke indflydelse på de af Skattestyrelsen foreslåede, hvorfor der ikke foretages yderligere på denne baggrund.

(...)

Ad 3)

I bemærkninger hertil fremgår, at vi ukritisk beskatter alle indsætninger på din konto. I fremhæver 2 indsætninger i 2015. Der er tale om henholdsvis en indsætning den 9. februar 2015 på 4.4576,00 kr. og den 1. juni 2015 på 51.610,00 kr.

I skriver hertil, at indsætningen den 9. februar 2015 er salg af privat indbo via [virksomhed3]. Der er ikke sendt dokumentation herfor, hvilket burde foreliggende i form af kvitteringer fra [virksomhed3]. Grundet manglende bilag herpå, anses det ikke for dokumenteret, at der ikke er tale om skattepligtig omsætning.

Vedrørende indsætningen den 1. juni 2015 imødekommer Skattestyrelsen, at der er tale om salg af aktier. Vi har gennemgået indberetning fra banken og kan konstatere, at der er sket et aktiesalg i indkomståret med tilsvarende beløb. Det er dog muligt, at dette salg er omfattet af reglerne af aktieavancebeskatningsloven. Vi har ikke modtaget dokumentation for køb af aktierne, hvorfor vi ikke kan opgøre en eventuel avance eller tab.

Beløbet vedrørende salg af aktier på 51.610 kr. fragår ved beregningen af overskud af virksomhed.

Nyt overskud af virksomhed for 2015 kan herefter beregnes:

2015

Omsætning ekskl. moms

603.562 kr.

- Indberettet løn

67.511 kr.

- Skønnet yderligere løn

313.000 kr.

Overskud

223.051 kr.

Som tidligere anført nedsætter vi ikke det overskud, som er takseret for indkomståret 2015, grundet den store usikkerhed omkring en eventuel yderligere kontantomsætning.

I de modtagne bemærkninger er der også anført, at Skattestyrelsen ikke har taget højde for at indsætningerne på kontoen også vedrører skattefrie formuedispositioner jævnfør statsskattelovens § 5.

Der er ikke indsendt dokumentation eller lignende for at andre indsætninger er undtaget fra beskat-ning, hvorfor de anses for skattepligtig omsætning i din virksomhed. Der er henset til, at de indsæt tes på en erhvervskonto samt at posteringsteksterne indikerer omsætning.

Du har ikke selvangivet overskud af virksomhed for indkomstårene 2015, 2016 og 2017, som du skal i henhold til skattekontrollovens § 1. Overskuddet er skattepligtigt efter reglerne i statsskattelovens § 4, og beskattes som personlig indkomst, som der fremgår af personskattelovens § 3.

(...)

3. Moms og energiafgifter

(...)

3.3 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Du har ikke opfyldt betingelserne i henholdsvis momslovens § 55, § 56 og § 57 samt momsbekendtgrelsen § 82 ved at føre et fyldestgørende regnskab, som kan læges til grund for virksomhedens momstilsvar for 2015, 2016, og 2017.

Vi har derfor tilsidesat dit regnskabsgrundlag, og opgør hermed din moms efter et skøn i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2. Skønnet foretages med udgangspunkt i de indsætninger, vi har opgjort.

Salgsmoms

Din salgsmoms har vi herefter opgjort således:

2015 806.062 kr. * 20 % 161.212 kr.

2016 2.148.784 kr. * 20 % 429.756 kr.

2017 3.706.179 kr. * 20 % 741.236 kr.

1.332.204 kr.

(...)

3.5 Skattestyrelsens endelige bemærkninger og begrundelse

Som anført under punkt 1.5, ad 3, imødekommer vi, at en indsætning den 1. juni 2015 på 51.610 kr. vedrører salg af aktier, hvorfor der ikke skal beregnes moms af beløbet.

Vi har ikke modtaget dokumentation for at de resterende indsætninger ikke er momspligtig omsætning, hvorfor vi fastholder, at der efter momslovens § 4 skal betale moms af indsætningerne. Din salgsmoms udgør efter, at vi reducerer med indsætningen som vedrører salg af aktier følgende:

2015 806.062 kr. * 20 % 150.890 kr.

2016 2.148.784 kr. * 20 % 429.756 kr.

2017 3.706.179 kr. * 20 % 741.236 kr.

Du har ikke indsendt bemærkninger herunder dokumentation for momsbelagte køb, hvorfor der ikke godkendes fradrag for købsmoms efter momslovens § 37 og energiafgifter efter elafgiftslovens § 11, stk. 15.

(...)”

Skattestyrelsen har i deres udtalelse af 26. februar 2020 endvidere anført følgende:

”(...) Vi har gentagne gange forsøgt at få udleveret regnskabsmateriale, til at belyse og opgøre en skattepligtig indkomst og et momstilsvar så korrekt som muligt. Skatteyder har ikke reageret på vores henvendelser, hvilket har opsættende skadesvirkning for hende. Det følger af skattekontrolloven og momsloven, at erhvervsdrivende skal udarbejde og indsende fyldestgørende regnskaber og tilhørende bilag til Skattestyrelsen, og sker dette ikke vil der skatte- og momsmæssigt kunne foretages skønsmæssigt ansættelser jævnfør skattekontrolloven, momsloven og opkrævningsloven.

Advokat [KD] bad desuden om fristforlængelse til brug for indsendelse af bemærkninger til udsendte forslag. End ikke ved indsendelse af bemærkninger, er der vedhæftet nogen form for dokumentation, ej heller et eneste regnskabsbilag.(...)”

Skattestyrelsen er i forbindelse med Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Følgende er indstillet:

Klagepunkt

Skattestyres afgørelse

Klagers opfattelse

Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse

Skattestyrelsens udtalelse

Afgiftsperioden 1. januar 2015 – 31. december 2015

Forhøjelse af afgiftstilsvar

92.518

0

92.518

92.518

Afgiftsperioden 1. januar 2016 – 31. december 2016

Forhøjelse af afgiftstilsvar

305.925

0

305.925

305.925

Afgiftsperioden 1. januar 2017 – 31. december 2017

Forhøjelse af afgiftstilsvar

677.236

0

677.236

677.236

Skattestyrelsens begrundelse/vurdering

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, der indstiller den påklagede afgørelse stadfæstet, hvori klagers afgiftstilsvar blev forhøjet med 92.518 kr. for 2015, 305.925 kr. for 2016 og 677.236 kr. for 2017.

Forhøjelsen af klagers momstilsvar udgør forskellen mellem de i den påklagede afgørelse skønsmæssigt opgjorte momstilsvar og de af klager tidligere angivne afgiftstilsvar for 2015 og 2016 henholdsvis foreløbigt fastsatte afgiftstilsvar for 2017, hvor klager ikke havde indsendt momsangivelser.

Registreringsforhold

Klager har drevet momspligtig virksomhed, der har været registreret med CVR-nr. [...1] inden for rengøring og skadeservice.

Klager har i den af klagesagen omhandlede periode 1. januar 2015 til 9. juni 2016 under CVR-nr. [...1] haft registreret et administrativt SE-nr. [...2], hvori klagers momsregistrering lå. Det administrative SE-nr. er afmeldt med slutdato 9. juni 2016, og CVR-nr. [...1] er blevet momsregistreret fra 1. juli 2016.

Klager har i perioden 1. januar 2015 til 9. juni 2016 været registreret med måneden som momsperioden. Fra 1. juli 2016 har klager været registreret med kvartalet som momsperiode.

Skønsmæssig ansættelse

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 814 af 24. juni 2013), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Klager har ikke under sagens oprindelige behandling (eller under klagesagen) indsendt regnskabsmateriale, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af klagers afgiftstilsvar. Skattestyrelsen fastholder, at betingelserne for at foretage en skønsmæssig ansættelse jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2 er opfyldt.

Som der er redegjort for i den påklagede afgørelse, er klagers salgsmoms for de respektive perioder opgjort skønsmæssigt ud fra en gennemgang af klagers bankkonti og indsætninger, der er anset for at udgøre omsætning fra virksomheden.

Det fastholdes, at indsætningerne stammer fra momspligtige leverancer jf. momslovens § 4, stk. 1, hvorefter klagers salgsmoms udgør 20 % af yderligere fastsat omsætning inkl. moms.

Klager har ikke har fremlagt dokumentation for, at der er afholdt udgifter, der berettiger til momsfradrag. Der er ikke fremlagt fakturaer eller andre objektive beviser, der dokumenterer, at klager har afholdt momsbelagte udgifter, herunder dokumentation for faktureret købsmoms fra momsregistrerede leverandører, der har været anvendt til brug for klagers momspligtige aktiviteter.

De af klager under klagesagen indsendte kopier af regnskaber for 2014 – 2017 uden underliggende bogføring og bilag udgør ikke tilstrækkelig dokumentation for at indrømme et skønsmæssigt momsfradrag.

Formalitet

Skattestyrelsen fastholder, at der kan ske ordinær genoptagelse af afgiftsperioderne fra 1. juli 2016 til 31. december 2017, da varsling af ændringer og ansættelserne er foretaget inden udløbet af de ordinære ansættelsesfrister i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Varsling af ændring for afgiftsperioden 3. kvartal 2016 skulle senest være foretaget 1. december 2019 og fastsættelsen af afgiftstilsvaret for perioden senest 1. marts 2020. Forslag til afgørelse er sendt 12. september 2019, og afgørelse er sendt 14. januar 2020.

Skattestyrelsen fastholder endvidere, at det har været berettiget at foretage ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvarene for perioden 1. januar 2015 til 30. juni 2016 efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Skattestyrelsen finder, at klager må anses for at have handlet mindst groft uagtsomt ved at have udeholdt omsætning i betydeligt omfang.

Som redegjort for i vores udtalelse i sammenholdt skattesag med Skatteankestyrelsens sagsnr. [...] er varsling og ændring af klager ansættelse sket under hensyntagen til fristerne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2. På tilsvarende vis er fristerne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 overholdt.

Klager anfører, at Skattestyrelsen ikke har oplyst sagen tilstrækkeligt. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der hverken er begået sagsbehandlingsfejl eller sket tilsidesættelse af officialprincippet. Skattestyrelsen har truffet afgørelse på baggrund af de indhentede/fremlagte oplysninger. Som det også fremgår af sagens oplysninger, har Skattestyrelsen forgæves forsøgt at indkalde dokumentationsmateriale fra klager under sagens oprindelige behandling.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at virksomhedens afgiftstilsvar for afgiftsperioderne i 2015, 2016 og 2017 skal nedsættes.

Som begrundelse herfor er følgende anført i klagen af 13. november 2020:

”(...)

SAGSFREMSTILLING

[person1] driver virksomheden [virksomhed1], der foretager renovering i forbindelse med forsikringsskader. Virksomheden har CVR-nr. [...1], men har tidligere være drevet under CVR-nr. [...2]. Der er tale om én og samme virksomhed, hvilket også ses af, at virksomhedsnavnet [virksomhed2] hørte til CVR-nr. [...1] i perioden frem til 31. august 2015, ligesom CVR-nr. [...2] ikke længere kan søges frem via cvr.dk.

For en nærmere belysning af de faktiske omstændigheder i sagen henvises i første omgang til sagsfremstillingen indeholdt i Skattestyrelsens afgørelse, jf. bilag 1.

ANBRINGENDER

Det gøres helt overordnet gældende, at der ikke er grundlag for de i afgørelsen foretagne ændringer af [person1]s skatteansættelse (...).

Det gøres til støtte herfor gældende, at afgørelsen baseres på en grundlæggende fejlagtig præmis om, at [person1] har haft yderligere lønmodtagere ansat end indberettet, er forkert. Foruden [person1] har hendes ægtefælle, [person2], været medhjælpende ægtefælle, hvilket der ikke er krav om skal ske ved ansættelsesforhold, jf. kildeskattelovens regler om ægtefællebeskatning.

Der er således ikke grundlag for den antagelse, som Skattestyrelsen har om, at der skal fastsættes et skønsmæssigt medarbejderforbrug, og at [person1] således hæfter for en fiktiv manglende A-skat og AM-bidrag.

De hævede midler er betaling af underleverandører og er således fradragsberettigede driftsomkostninger.

Ydermere ses Skattestyrelsen helt ukritisk blot at beskatte [person1] af enhver indsætning på bankkontoen uden at tage højde for, at en række indsætninger på hendes konto vedrører skattefri formuedispositioner, jf. statsskattelovens § 5.

Til eksempel kan nævnes at Skattestyrelsen indtægtsfører [person1]s salg af privat indbo via auktionshuset [virksomhed3] den 9. februar 2015, jf. bilag 2.

(...)”

Repræsentanten har fremlagt supplerende bemærkninger den 16. juni 2021:

”(...)

Skattestyrelsen traf i nærværende sag afgørelse den 14. januar 2020, dvs. efter udløbet af skatteforvaltningslovens frist for ordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2015 og af momstilsvaret for perioden 1. januar 2015 - 30. juni 2016.

Skattestyrelsen genoptager imidlertid skatte- og momsansættelserne ekstraordinært i medfør af skatteforvaltningslovens §§ 27, stk. 1, nr. 5, og 32, stk. 1, nr. 3.

Essensen af bestemmelserne er, at en skatte- og momsansættelse kan ske uden for fristerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 31, når en af situationerne opregnet i bestemmelserne foreligger.

(...)

Vurderingen af, hvorvidt der foreligger grov uagtsomhed – eller om der i stedet blot er tale om simpel uagtsomhed – foretages ud fra en samlet bedømmelse af de faktiske omstændigheder. Dette indebærer en normativ afvejning af samtlige omstændigheder i sagen, herunder en bedømmelse af den skattepligtiges person og forudsætninger samt forholdene omkring en fejlagtig selvangivelse.

Det bestrides, at [person1] eller nogen på hendes vegne har handlet forsætligt eller groft uagtsomt i forbindelse med selvangivelsen og indberetningen af moms.

(...)

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at fristen begyndte at løbe fra den 16. juli 2019, hvor skattemyndighederne modtog de sidste kontoudskrifter fra [finans2], og at agterskrivelsen dateret den 12. september 2019 således er udsendt inden reaktionsfristens udløb.

Det gøres herover for gældende, at Skattestyrelsen ikke har overholdt 6-månedersfristen i skatteforvaltningslovens §§ 27, stk. 2, og 32, stk. 2.

Det gøres i den forbindelse gældende, at kontoudskrifterne fra [finans2] ikke indeholder oplysninger, som er lagt til grund for forhøjelsen af skatte- og momsansættelserne i 2015 og første halvår af 2016.

Sammenfattende gøres det således gældende, at Skattestyrelsen ikke har godtgjort, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse er til stede, og Skattestyrelsen har således ikke været berettiget til at genoptage [person1]s skatteansættelse for indkomståret 2015 og momstilsvar for perioden 1. januar 2015 til 30. juni 2016 ekstraordinært.

(...)”

I forbindelse med Skattestyrelsens bemærkninger til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse har virksomhedens repræsentanten oplyst, at denne ikke giver anledning til yderligere bemærkninger, idet det tidligere anførte i klagen samt det supplerende indlæg forsat fastholdes.

Retsmøde

Under retsmødet udleverede virksomhedsindehaverens repræsentant en materialesamling. Endvidere redegjorde repræsentanten for påstande og anbringender, i det væsentligste således, som det var kommet til udtryk i klageskrivelsen, efterfølgende indlæg og i materialesamlingen.

Repræsentanten understregede, at virksomhedsindehaverens ikke havde haft yderligere lønmodtagere ansat end indberettet. Endvidere oplyste repræsentanten, at virksomhedsindehaverens ægtefælle, [person2], havde været medhjælpende ægtefælle, hvilket der ikke var krav om skulle ske ved ansættelsesforhold, hvorfor der heller ikke skulle ske lønindberetning. Først i 2017 overførte virksomhedsindehaverens indkomst til ægtefællen. Repræsentanten henviste til ægtefællens årsopgørelse for 2017.

Med hensyn til skønsudøvelsen vedrørende virksomhedens omsætning, driftsomkostninger, herunder lønomkostninger, henviste repræsentanten de regnskaber, der var fremsendt til Skatteankestyrelsen den 16. juni 2021.

Repræsentanten anførte, at Landsskatteretten således havde et bedre skønsgrundlag end Skattestyrelsen havde haft. Herudover påpegede repræsentanten, at Landsskatteretten havde mulighed for at hjemvise sagerne til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.

Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at afgørelsen skulle stadfæstes.

Landsskatterettens afgørelse

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1. (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013 og lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016).

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Ifølge momslovens § 23, stk. 1 og 2 indtræder afgiftspligten på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet). Udstedes faktura for en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning.

Ifølge momslovens § 47, stk. 1, 1. pkt., skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen. Anmeldelse til registrering skal ifølge § 47, stk. 5, 1. pkt. ske senest 8 dage inden påbegyndelse af registreringspligtig virksomhed.

Det følger af momslovens § 47, stk. 5, 2. og 3. pkt., at nystartede virksomheder registreres med kvartalet som afgiftsperiode, medmindre virksomhedens forventede samlede afgiftspligtige leverancer overstiger 20 mio. kr. årligt.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 814 af 24. juni 2013), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, kan told- og skatteforvaltningen ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Uanset fristerne i § 31, kan en ansættelse af momstilsvar efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, foretages eller ændres, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

En ansættelse kan kun foretages efter § 32, stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31, jf. § 32, stk. 2, 1. pkt. En ansættelse, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varslingen er afsendt, jf. § 32, stk. 2, 2. pkt.

Landsskatteretten har ved afgørelse af dags dato stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse vedrørende overskud af virksomhed for indkomstårene 2015, 2016 og 2017 (sags.nr. [...]), som dermed danner baggrund for opgørelsen af afgiftstilsvaret i denne sag.

Virksomheden anses for at have haft indtægter på mere end 50.000 kr. i indkomstårene, hvorfor virksomheden er momspligtig, jf. momslovens § 47, stk. 1, 1. pkt.

Skattestyrelsen har ikke modtaget det ønskede regnskabsmateriale, og da kravene til regnskabsgrundlaget således ikke er opfyldt, har Skattestyrelsen været berettiget til at fastsætte momstilsvaret skønsmæssigt.

Indehaveren har i øvrigt ikke godtgjort, at de af Skattestyrelsen opgjorte indtægter skulle stamme fra momsfritagne eller allerede afgiftsberigtigede indtægter.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.

Formalitet – Ekstraordinær genoptagelse af 1., 2., 3. og 4. kvartal 2015 samt 1. og 2. kvartal 2016

Fristen for at angive moms for de fire afgiftsperioder i 2015 var henholdsvis 1. juni 2015, 1. september 2015, 1. december 2015 og 1. marts 2016.

Fristen for at angive moms for 1. og 2. kvartal i 2016 var henholdsvis 1. juni 2016 og 1. september 2016.

Fristen for ordinær fastsættelse for afgiftsperioderne i 2015, udløb henholdsvis den 1. juni 2018, 1. september 2018, 1. december 2018 og 1. marts 2019.

Fristen for ordinær fastsættelse for 1. og 2. kvartal i 2016, udløb henholdsvis den 1. juni 2019 og 1. september 2019.

Skattestyrelsen har den 12. september 2019 fremsendt forslag til afgørelse. Varslingen for afgiftsperioderne i 2015 og 1. og 2. kvartal i 2016 ligger således uden for den ordinære frist i skatteforvaltningslovens § 31.

Fastsættelse vil derfor kun kunne ske, hvis der foreligger en af betingelserne for ekstraordinær fastsættelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-4.

Landsskatteretten finder, at virksomhedsindehaveren ved at have udeholdt omsætning og ikke angivet korrekt moms heraf har handlet mindst groft uagtsomt, og Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at fastsætte momstilsvaret ekstraordinært efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Retten bemærker, at Skattestyrelsen senest er kommet til kundskab om de oplysninger, der udgør grundlaget for den ekstraordinære fastsættelse af momstilsvaret den 22. juli 2019, da Skattestyrelsen modtog de sidste kontoudtog fra banken.

Da Skattestyrelsen har fremsendt forslaget til ændring af virksomhedens momstilsvar den 12. september 2019, anses 6-månedersfristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., for opfyldt.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., skal en ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, senest foretages 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Det fremgår af 2. pkt., at såfremt det har betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 2. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes.

Landsskatteretten bemærker, at Skattestyrelsens afgørelse er fremsendt den 14. januar 2020, og at det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at indehaverens repræsentant i forbindelse med forslaget til afgørelse har bedt om fristforlængelse. Skattestyrelsen forlængede herefter fristen til udsendelse af afgørelse til den 16. januar 2020. Afgørelsen er derfor truffet indenfor fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt.