Kendelse af 28-01-2022 - indlagt i TaxCons database den 18-03-2022

Journalnr. 20-0013267

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Virksomhedens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

1. halvår 2015

Forhøjelse af momstilsvar

3.657 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

2. halvår 2015

Forhøjelse af momstilsvar

464.333 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, at virksomhedsindehaveren er registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1]. Virksomhedens startdato var den 1. april 1985. Virksomheden er registreret under branchekoden ”014200 Avl af andet kvæg og bøfler”.

Skattestyrelsen har behandlet virksomhedens opgørelse af momstilsvar for afgiftsperioderne 1.- og 2. halvår 2015 på baggrund af en landsdækkende kontrol af virksomheder, der har angivet skyldig moms på selvangivelsen.

Virksomhedsindehaveren har selvangivet momstilsvar på henholdsvis 112.583 kr. og 78.428 kr. for 1. og 2. halvår i 2015.

Skattestyrelsen har den 12. april 2019 anmodet virksomhedsindehaveren om at indsende materiale for afgiftsperioderne i 2015 i form af årsregnskab med skattemæssige specifikationer, råbalance/saldobalance, bankkontospecifikationer, kontoplan samt momsopgørelser og afstemning.

Skattestyrelsen har den 16. juni 2019 modtaget kontospecifikationer, momsafstemning og råbalance for henholdsvis ”[virksomhed2]” og ”[virksomhed3]” udarbejdet af [virksomhed4], Statsautoriseret Revisionspartnerselskab. Endvidere har Skattestyrelsen modtaget afslutningsark for 2015 og dokumenter benævnt ”[virksomhed3], momssandsynliggørelse 2015” og ”[virksomhed3], Råbalance til momssandsynlighed 2015”. Der er ikke modtaget et skatteregnskab.

Virksomhedsindehaverens repræsentant har den 30. september 2019 fremsendt indsigelse til Skattestyrelsens forslag til afgørelse dateret den 29. august 2019, hvori repræsentanten har informeret om, at han ønsker at drøfte virksomhedsindehaverens ansvarsgrad.

Repræsentanten har endvidere den 8. oktober 2019 fremsendt indsigelse, hvori repræsentanten har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsen uberettiget har genoptaget afgiftsperioderne i 2015 ekstraordinært. Repræsentanten har endvidere oplyst, at virksomhedens samarbejde med bogholderen fra [virksomhed5] ophørte i sommeren 2017.

Det fremgår af kontospecifikationerne for ”[virksomhed2]”, at der er registreret indtægter i form af blandt andet ”landbrugsindtægter”, ”kornafgrøder hektarstøtte”, ”hunde- og katteartikler” og ”dyrepension”.

Skattestyrelsen har ud fra det modtagne materiale for henholdsvis ”[virksomhed2]” og ”[virksomhed3]” foretaget følgende opgørelse:

1.- og 2. halvår 2015

Regnskab - [virksomhed2]

Regnskab - [virksomhed3]

I alt

Salgsmoms

144.558 kr.

1.171.852 kr.

1.316.410 kr.

Købsmoms

-93.061 kr.

-550.497 kr.

-643.558 kr.

Elafgift

-10.777 kr.

-10.777 kr.

Vandafgift

-3.074 kr.

-3.074 kr.

Afgiftstilsvar

37.646 kr.

621.355 kr.

659.001 kr.

Skattestyrelsen har foretaget gennemgang af virksomhedsindehaverens indberettede momstilsvar, hvorefter de har konstateret, at der ikke er indberettet korrekte momstilsvar for afgiftsperioderne 1.- og 2. halvår i 2015. Skattestyrelsen har konstateret følgende differencer mellem de bogførte beløb og de indberettede beløb:

2015

Bogført, jf. regnskab

Indberettet

Difference

Salgsmoms

1.316.410 kr.

766.009 kr.

550.401 kr.

Købsmoms

-643.558 kr.

-573.827 kr.

-69.731 kr.

Elafgift

-10.777 kr.

-1.171 kr.

-9.606 kr.

Vandafgift

-3.074 kr.

0 kr.

-3.074 kr.

Ændring af momstilsvar

659.001 kr.

191.011 kr.

467.990 kr.

Momsafstemningen for afgiftsperioderne er opdelt på følgende måde:

1. halvår 2015

2. halvår 2015

Salgsmoms

-100 kr.

550.501 kr.

550.401 kr.

Købsmoms

3.757 kr.

-73.488 kr.

-69.731 kr.

Elafgift

-9.606 kr.

-9.606 kr.

Vandafgift

-3.074 kr.

-3.074 kr.

Afgiftstilsvar

3.657 kr.

464.333 kr.

467.990 kr.

Skattestyrelsen har truffet afgørelse den 11. november 2019.

(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for afgiftsperioderne i 2015 forhøjet virksomhedens momstilsvar med henholdsvis 3.657 kr. for 1. halvår og 464.333 kr. for 2. halvår.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi har konstateret i det modtagne materiale, at aktivteten i virksomheden ud over avl af andet kvæg og bøfler også omfatter en tømrerforretning og en hunde- og kattepension. Der er udarbejdet et regnskab for avl af andet kvæg og bøfler samt hunde- og kattepension og et regnskab for tømreforretningen.

Vi har foretaget en gennemgang af den moms, som der er indberettet på cvr-nr. [...1][virksomhed1] for årene 2015, 2016, 2017 og 2018.

Vores gennemgang af materialet har vist, at der ikke er indberettet de momstilsvar, som der skulle efter momslovens § § 56 og 57, stk. 1.

(...)

Skattestyrelsens bemærkninger til dine indsigelser

Skattestyrelsen modtager indsigelser af 30. september 2019. hvoraf det fremgår, at I gerne vil holde et møde angående en drøftelse af tilbagebetaling af det ændrede momstilsvar, herunder ligeledes ansvarsgraden.

Skattestyrelsen kontaktede den 1. oktober 2019 din advokat pr. telefon, for at orientere om, at det umiddelbart ikke var muligt for os at drøfte tilbagebetalingen af det ændrede momstilsvar, da det henhører under vores Betalingscenter og at ansvarsgraden henhører under vores strafenhed.

Den 8. oktober 2019 modtager Skattestyrelsen endnu en indsigelse (vedlagt 6 bilag), hvoraf det bl.a. fremgår, at I ønskede et møde med Skattestyrelsen med henblik på drøftelse af ansvarsgraden, herunder at få mulighed for at forklare baggrunden for fejlene, samt en drøftelse af afvikling af udeståendet.

På baggrund af ovenstående brev af 8. oktober 2019, kontakter Skattestyrelsen jeres advokat pr. telefon 8. oktober 2019, for at aftale et møde, hvor de uddybende bemærkninger kunne drøftes.

Der blev afholdt møde hos din advokat den 28. oktober 2019. På mødet blev jeres indsigelser i brev af den 8. oktober 2019 gennemgået, samt de vedlagte bilag.

Vi drøftede bl.a. ansvarsgraden primært vedrørende 2015, samt de samlede konsekvenser af Skattestyrelsens forslag af 29. august 2019, herunder efterbetaling af det manglende angivne afgiftstilsvar samt eventuel bøde.

Skattestyrelsen blev på mødet orienteret omkring problematikkerne omkring den tidligere bogholders manglende korrekte bogføring for 2015 og 2016, som I har forsøgt dokumenteret i jeres indsigelser og vedlagte bilag.

Afslutningsvis på mødet blev der aftalt en yderligere frist for indsendelse af yderligere bemærkninger til forslaget af den 29. august 2019 til 4. november 2019.

Den 4. november 2019 modtager Skattestyrelsen en mail fra jeres advokat vedhæftet brev, hvori bilag 6 fra jeres indsigelser af den 8. oktober 2019 bliver trukket tilbage og hvor der vedlægges et bilag 7, hvor det alene fremgår, at samarbejdet med den eksterne bogholder er ophørt den 4. august 2017.

Skattestyrelsen har ikke modtaget yderligere bemærkninger ud over ovennævnte.

Gennemgangen og berigtigelse af den tidligere bogholders fejl i regnskaberne for perioden 2015 til 2017 blev efter det oplyste løbende korrigeret i regnskaberne når disse blev konstateret.

Virksomheden burde derfor senest på det tidspunkt, hvor fejlene blev konstateret, have indberettet/korrigeret momstilsvaret til Skattestyrelsen. Det er til Skattestyrelsen oplyst, at fejlene er konstateret medio 2017. Skattestyrelsen kan konstatere, at der ikke er foretaget nogle indberetninger af ændringer af afgiftstilsvaret for perioden 2015 til 2017.

Det skal bemærkes, at det er indehaveren af virksomheden, som er ansvarlig for korrekt bogføring, indberetninger til Skattestyrelsen m.m. uanset om opgaven er udført af andre eksempelvis bogholdere, revisorer eller lignende.

Jeres indsigelser af 8. oktober 2019 indeholder efter Skattestyrelsens opfattelse primært en beskrivelse af samt forklaringer på. de konstaterede fejl jeres tidligere bogholder har foretaget. Herunder jeres forsøg på at rette op på forholdene/fejlene.

Der er ikke modtaget indsigelser til Skattestyrelsens opgørelse, idet det oplyses i brev af 30. september 2019, at de foretagne opgørelser fra Skattestyrelsen er retvisende.

Efter gennemgangen af de indsendte indsigelser og drøftelserne på mødet, er der ikke tilgået sagen nye oplysninger, som gør at Skattestyrelsen ændre vores forslag til afgørelse.

Skattestyrelsen fastholder derfor vores forhøjelse af momstilsvaret for 2015, idet der ikke er indberettet korrekt momstilsvar jf. virksomheden regnskab i henhold til Momslovens § 57, stk.1.

1.5 Ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32

Told- og skatteforvaltningen kan efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1 ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvaret senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen. Det betyder, at fristen for at ændre afgiftstilsvaret for 2015 er overskredet på nuværende tidspunkt.

Vi kan dog uanset fristerne i § 31 ændre afgiftstilsvaret, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret, er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, se§ 32, stk. 1, nr. 3. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke er indberettet korrekt momstilsvar for 2015 efter Momslovens§ 57, stk. 1, hvilket må anses som mindst groft uagtsomt.

Vi ændrer derfor virksomhedens moms og afgifter jævnfør ovenstående, ud over de i skatteforvaltningslovens § 31 ordinære frister.

En ekstraordinær ændring af afgiftstilsvaret skal varsles senest 6 måneder efter told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om forholdet og ændringen skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varslingen er afsendt, se § 32, stk. 2. Vi er kommet til kundskab med forholdene den 17. juni 2019, hvor vi har modtaget det anmodede regnskabsmateriale fra din bogholder. Vi anser derfor 6 måneders fristen for overholdt.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Der fremgår ikke nye oplysninger i klagen, som efter Skattestyrelsens opfattelse vil kunne danne grundlag for ændringer for 2015.

Det skal fremhæves, at Skattestyrelsen begrundelse for at skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3 kan anvendes for de manglende indberetninger af differencer på momstilsvaret i år 2015, er at der er handlet groft uagtsomhed, idet virksomheden i år 2017 blev bekendt med differencerne vedrørende år 2015. Det har derfor været muligt for virksomheden eller dennes revisor, at indberette differencerne til Skattestyrelsen i den ordinære periode.

Det fremgår i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr.3, at "den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på denne vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på urigtigt eller ufuldstændigt grundlag"

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om nedsættelse af de foretagne forhøjelser. Repræsentanten har herved anført, at Skattestyrelsen ikke har været berettiget til at genoptage virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1.- og 2. halvår i 2015 efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Repræsentanten har til støtte for sin påstand anført følgende:

”(...)

Klagen vedrører alene forhøjelsen af momstilsvaret for 2015 på kr. 467.990, idet den øvrige del af Skattestyrelsens afgørelse anerkendes og dermed ikke er omfattet af nærværende klagesag.

Udgangspunktet for ændring af momstilsvaret for 2015 følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, hvorefter ændring af momstilsvaret senere end 3 år efter angivelsens udløb ikke kan finde sted, hvilken frist således er overskrevet, hvilket der er enighed om parterne imellem.

Under henvisning til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3 finder Skattestyrelsen dog i deres afgørelse, at min klient har handlet groft uagtsomhed eller forsætligt, hvorfor der desuagtet kan ske ændring af momstilsvaret for 2015.

Min klient bestrider at have handlet groft uagtsomt eller forsætligt omkring momstilsvaret for 2015, idet han på intet tidspunkt har været bekendt med den forkert indberettede moms, hvorfor den forkerte indberetning alene kan anses som værende simpelt uagtsomt.

På baggrund heraf kan der ikke ske ændring af momstilsvaret for 2015.

Til støtte herfor skal jeg i det hele henvise til min skrivelse til Skattestyrelsen af 8. oktober 2019 med tilhørende bilag 1-5.

Min klient oprettede enkeltmandsvirksomheden pr. 1. april 1985.

Jeg skal i den forbindelse bemærke, at min klient således i en periode på 30 år frem til 2015, på intet tidspunkt har haft uorden i regnskaber, indberetninger eller haft momsrestancer i øvrigt, ligesom min klient i hele 2015, i lighed med tidligere år, har haft ekstern selvstændig bogholder til at varetage alle dennes regnskabsmæssige forhold, herunder løbende bogføring og indberetning af moms.

Min klient blev desværre først i 2017 bekendt med, at der var fejl i bogholderifunktionen, hvorefter min klient afsluttede samarbejdet med bogholderen der havde lavet de fejlagtige indberetninger i 2015, og søgte ordentlig regnskabsmæssig assistance.

Min klient har på intet tidspunkt i perioden frem til sommeren 2017 haft anledning til at betvivle, at der ikke var styr på bogholderiet, hvorfor jeg på baggrund heraf alene mener, at de fejlagtige indberetninger, som altså ikke blev indberettet personligt af min klient, kan karakteriseres som simpelt uagtsomt.

(...)”

På det afholdte kontormøde har virksomhedsindehaveren forklaret, at han opdagede fejl fra sin bogholders arbejde angående regnskabet, da han skulle til regnskabsmøde hos sin revisor i 2017. Indehaveren har endvidere oplyst, at han fyrede bogholderen, da han opdagede, at hun var skyld i fejlene.

Landsskatterettens afgørelse

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013).

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Betaling af afgift påhviler, i henhold til momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt., den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet.

Virksomheder registeret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden samt værdien af de leverancer, der efter §§ 14-21d eller § 34 er fritaget for afgift. Det fremgår af momslovens § 57, stk. 1, 1. pkt.

Det følger af momslovens § 57, stk. 4, at for virksomheder, hvis samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 5 mio. kr. årligt, er afgiftsperioderne første og anden halvdel af kalenderåret. Virksomhedens angivelse efter stk. 1 skal foretages senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 814 af 24. juni 2013), bogføringsloven (bekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) samt årsregnskabsloven (bekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, at told- og skatteforvaltningen ikke kan afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige eller efter told- skatteforvaltningens bestemmelse, hvis den afgiftspligtige har handlet mindst groft uagtsomt og bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

En ekstraordinær ændring af afgiftstilsvar efter § 32, stk. 1, nr. 1-4, skal varsles senest 6 måneder efter told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om forholdet, og ændringen skal foretages senest 3 måneder efter dagen, hvor varslingen er afsendt. Det fremgår af § 32, stk. 2.

Fristen for at angive moms for afgiftsperioderne i 2015 var henholdsvis den 1. september 2015 og den 1. marts 2016.

Fristen for ordinær fastsættelse af afgiftsperioderne i 2015 udløb henholdsvis den 1. september 2018 og den 1. marts 2019. Skattestyrelsen har udsendt forslag til afgørelse den 29. august 2019, hvorfor varslingen om ændring af momstilsvar for afgiftsperioderne i 2015 ligger uden for de ordinære frister i skatteforvaltningslovens § 31.

Skattestyrelsen kan derfor kun genoptage momstilsvaret for 1. halvår 2015 og 2. halvår 2015, hvis betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-4 er opfyldt.

Virksomheden har for afgiftsperioderne i 2015 selvangivet et samlet momstilsvar på 191.011 kr. Ifølge virksomhedens regnskabsmateriale for henholdsvis ”[virksomhed2]” og ”[virksomhed3]” fremgår der et samlet momstilsvar på i alt 659.001 kr. for afgiftsperioderne i 2015.

Spørgsmålet i sagen er, hvorvidt virksomheden kan anses for at have handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at have indberettet momstilsvar efter regnskabsmaterialet.

Landsskatteretten finder, at virksomhedsindehaveren ved ikke at have angivet korrekt momstilsvar for afgiftsperioderne 1.- og 2. halvår 2015 har handlet mindst groft uagtsomt, og Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at genoptage momstilsvarene ekstraordinært efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Retten har ved afgørelsen lagt vægt på, at virksomhedsindehaveren ikke har indberettet momstilsvar efter regnskabsmaterialet for henholdsvis ”[virksomhed2]” og ”[virksomhed3]”. Retten har endvidere lagt vægt på, at virksomhedsindehaveren ikke har foretaget indberetninger af ændringer af momstilsvarene for afgiftsperioderne i 2015, efter at denne i 2017 fik kendskab til, at der var sket fejl i forbindelse med indberetningerne. Retten bemærker herefter, at indehaveren dermed kunne have indberettet de korrekte momstilsvar indenfor de ordinære frister.

Retten bemærker hertil, at det er indehaveren af virksomheden, der har det overordnede ansvar for, at bogføring og indberetninger til Skattestyrelsen foretages korrekt, uanset om opgaven udføres ved ekstern hjælp fra en bogholder, revisor eller lignende. Virksomhedsindehaveren er dermed ansvarlig for de ikke korrekte angivne momstilsvar.

Retten finder, at Skattestyrelsen er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse efter § 31, stk. 1, nr. 3, den 16. juni 2019, da Skattestyrelsen modtog regnskabsmateriale.

Da Skattestyrelsen har fremsendt forslaget til afgørelse den 29. august 2019, er 6-månedersfristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt. overholdt.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., skal en ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, senest foretages 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt.

Landsskatteretten bemærker, at Skattestyrelsens afgørelse er fremsendt den 11. november 2019. Afgørelsen er derfor truffet indenfor fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt.

Landsskatteretten finder, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens momstilsvar for 1.- og 2. halvår 2015 er opfyldte, og stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse