Kendelse af 04-01-2022 - indlagt i TaxCons database den 18-03-2022

Journalnr. 20-0011957

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Virksomhedens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioderne i 2015

Forhøjelse af momstilsvar

753.475 kr.

0 kr.

753.475 kr.

Afgiftsperioderne i 2016

Forhøjelse af momstilsvar

521.261 kr.

0 kr.

521.261 kr.

Afgiftsperioderne i 2017

Forhøjelse af momstilsvar

797.093 kr.

0 kr.

787.093 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at virksomhedsindehaveren i 2015, 2016 og 2017 har været registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1]. Virksomhedens startdato er den 12. april 2012 og er registreret under branchen anden rengøring af bygninger og rengøring af erhvervslokaler.

Af Skattestyrelsens afgørelse fremgår det, at virksomhedsindehaveren har angivet for lidt momstilsvar for 2015, 2016 og 2017.

Det fremgår af Skattestyrelsens brev til virksomhedsindehaveren af 2. august 2018, at Skattestyrelsen har anmodet denne om at fremsende oplysninger om dennes formue, kontoudskrifter fra banken for perioden 1. oktober 2016 til 31. marts 2018 for bankkonti [...73], [...51] og [...89], samt skattemæssigt årsregnskab for 2017, momsregnskab samt lønningsregnskab.

Virksomhedsindehaverens tidligere repræsentant [person1] har den 14. december 2018 fremsendt en redegørelse og materiale, herunder opstilling af bogføringsbalance, momsafstemning, opgørelse af skattepligtig indkomst samt oprindeligt regnskab for 2017. Herudover blev der anmodet om at få korrigeret og genoptaget virksomhedens skatteansættelser for 2015 og 2016. Der blev ikke fremsendt materiale for 2015 og 2016.

Repræsentanten [person1] skrev, at regnskaberne er fejlbehæftede og mangelfulde. Repræsentanten [person1] henstillede endvidere til, at Skattestyrelsen anerkendte henvendelsen som en selvanmeldelse.

Det fremgår af opstilling af bogføringsbalancen, momsafstemning, og opgørelsen af skattepligtig indkomst for 2017, at de er udarbejdet af statsautoriseret revisor [person2] den 4. december 2018, som indtrådte som virksomhedsindehaverens revisor i september 2018.

Det fremgår af opgørelsen af momsafstemning for 2017, at der er angivet 908.084 kr. for lidt i moms. Der er ikke medsendt underbilag.

Af det oprindelige regnskab for 2017 fremgår det ikke, hvem der har udarbejdet regnskabet. Der fremgår en momsafregning på 316.698 kr. Der er ikke medsendt underbilag.

Skattestyrelsen har den 2. januar 2019 anmodet virksomhedsindehaveren om at fremsende oplysninger om dennes formue for 2015 og 2016, kontoudskrifter fra banken for perioden 1. oktober 2014 til 1. oktober 2016 for bankkonti [...73], [...51] og [...89], samt skattemæssigt årsregnskab for 2015 og 2016 samt lønningsregnskab for perioden 1. januar 2015 til 31. december 2017.

Virksomhedsindehaverens tidligere repræsentant [person1] fremsendte den 5. juli 2019 en redegørelse, opstilling af bogføringsbalance, opgørelse af skattepligtig indkomst, momsafstemning, oplysninger for medarbejder [person3], samt opgørelse over lønninger for 2015, 2016 og 2017.

Det fremgår af opstillingerne af bogføringsbalancerne samt opgørelserne af de skattepligtige indkomster, at de er udarbejdet af statsautoriseret revisor den 4. juli 2019.

Følgende fremgår af opstillingerne af bogføringsbalancerne:

”(...)

Vi har anvendt vores faglige ekspertise til at assistere Dem med at udarbejde og præsentere bogføringsbalancen i overensstemmelse med god bogføringsskik. Vi har overholdt relevante bestemmelser i revisorloven og FSR – danske revisorers Etiske regler for revisorer, herunder principper vedrørende integritet, objektivitet, faglig kompetence og fornøden omhu.

Bogføringsbalancen samt nøjagtigheden og fuldstændigheden af de oplysninger, der er anvendt til

opstillingen af bogføringsbalancen, er Deres ansvar.

Da en opgave om opstilling af finansielle oplysninger ikke er en erklæringsopgave med sikkerhed, er vi ikke forpligtet til at verificere nøjagtigheden eller fuldstændigheden af de oplysninger, De har givet os til brug for at opstille bogføringsbalancen. Vi udtrykker derfor ingen revisions- eller reviewkonklusion om, hvorvidt bogføringsbalancen er udarbejdet i overensstemmelse med god bogføringsskik.

Bogføringsbalancen er udelukkende tiltænkt til Deres brug og kan være uegnet til andre formål, herunder eksempelvis anvendelse som kreditgivningsgrundlag.

(...)”

Følgende fremgår af opstilling af opgørelserne af skattepligtig indkomst:

”(...)

Vi har anvendt vores faglige ekspertise til at assistere Dem med at udarbejde og præsentere opgørelse af skattepligtig indkomst efter gældende skattelovgivning. Vi har overholdt relevante bestemmelser i revisorloven og FSR – danske revisorers Etiske regler for revisorer, herunder principper vedrørende integritet, objektivitet, faglig kompetence og fornøden omhu.

Opgørelse af skattepligtig indkomst samt nøjagtigheden og fuldstændigheden af de oplysninger, der er anvendt til opstillingen af bilag til selvangivelsen, er Deres ansvar.

Da en opgave om opstilling af finansielle oplysninger ikke er en erklæringsopgave med sikkerhed, er vi ikke forpligtet til at verificere nøjagtigheden eller fuldstændigheden af de oplysninger, De har givet os til brug for at opstille bilag til selvangivelsen. Vi udtrykker derfor ingen revisions- eller reviewkonklusion om, hvorvidt opgørelse af skattepligtig indkomst er udarbejdet i overensstemmelse med gældende skattelovgivning.

Som anført i opgørelse af skattepligtig indkomst er dette udarbejdet og præsenteret på det grundlag, der er foreskrevet i gældende skattelovgivning med henblik på virksomhedens overholdelse af lovgivningen. Opgørelse af skattepligtig indkomst er således udarbejdet udelukkende med henblik herpå og kan være uegnet til andre formål.

(...)”

Det fremgår af opgørelserne af momsafstemning for 2015, 2016 og 2017, at der skal eftergives moms på henholdsvis 753.475 kr., 521.261 kr., og 787.093 kr. Der er ikke medsendt underbilag.

Skattestyrelsen har den 10. oktober 2019 udsendt forslag til afgørelse.

Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at Skattestyrelsen har gennemgået regnskaberne/regnskabsmaterialet og har godkendt den indsendte momsopgørelse.

I forbindelse med sagens behandling ved Skatteankestyrelsen har virksomhedsindehaverens tidligere repræsentant [person4] oplyst, at virksomhedsindehaveren har mistillid til revisor [person2]. Hertil oplyses, at revisoren [person2] har et tæt forhold til virksomhedsindehaverens hovedleverandør, samt at dette skaber en interessekonflikt. Virksomhedsindehaverens tidligere repræsentant [person4] oplyser, at revisoren ikke har været uafhængig, samt at virksomhedsindehaveren ikke godkender de fremsendte regnskaber, idet virksomhedsindehaveren ikke endeligt har godkendt ændringerne.

Virksomhedsindehaverens repræsentant [person3] har oplyst, at virksomhedsindehaveren ikke har yderligere materiale til sagen.

(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2015, 1. januar – 31. december 2016 og 1. januar – 31. december 2017 med henholdsvis 753.475 kr., 521.261 kr. og 797.093 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Som det fremgår af ”de faktiske forhold” afsnit 1.1 har din revisor [person2], i forbindelse med indkaldelse af materiale for 2017, konstateret at den tidligere revisors bogføring var mangelfuld, og at i derfor anmodede om at få genoptaget indkomstårene 2015-2017, med henblik på at lave ny regnskaber/bogføring.

Som det ligeledes fremgår af ”de faktiske forhold” afsnit 1.1 modtager Skattestyrelsen den 5. juli 2019 materiale i form af en anmodning om genoptagelse, en redegørelse fra advokat [person1], regnskaber samt momsopgørelse m.m. for 2015 og 2016 og 2017.

Af redegørelsen fremgår en beskrivelse af, hvorledes resultatet af virksomhed og moms fremkommer for 2015, 2016 og 2017.

Af momslovens § 4 skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, og efter momsloven § 37 kan der fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Skattestyrelsen har gennemgået regnskaberne/regnskabsmaterialet og har godkendt den indsendte momsopgørelse for 2015-2017.

De foreslåede momsreguleringer, som er indsendt af din revisor/advokat, er gennemgået og godkendt jævnfør nedenstående.

Momsregulering for 2015

For lidt indberettet i momstilsvar 753.475 kr.

Momsregulering for 2016

For lidt indberettet i momstilsvar 521.261 kr.

Momsregulering for 2017

For lidt indberettet i momstilsvar 797.093 kr.

(...)”

Skattestyrelsen har den 5. oktober 2021 oplyst, at der er i afgørelsen findes en slåfejl i momstilsvaret for 2017, idet der retteligt skulle have stået 787.093 kr.

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedsindehaverens tidligere repræsentant [person4] har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2015, 1. januar – 31. december 2016 og 1. januar – 31. december 2017 skal bortfalde.

Repræsentanten [person4] har til støtte for påstanden anført følgende:

”(...)

Forhøjelserne er forhøjet af Skattestyrelsen på baggrund af indsendelse af nyt regnskab udarbejdet af tidligere revisor [person2]. Klager har mistillid til tidligere revisor bl.a. på baggrund [person2]s tætte forhold til Klagers hovedleverandør og den interessekonflikt der ligger deri. Revisor er og har ikke været uafhængig og Klager godkender derfor ikke de fremsendte regnskaber da Klager ej ikke endeligt har godkendt disse ændringer.

Sagens faktiske omstændigheder

Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at redegøre udtømmende for sagens faktiske forhold, hvorfor der i stedet henvises til sagsfremstillingen i Skattestyrelsens afgørelse af 6. november 2019.

Vi tager forbehold for at uddybe sagsfremstillingen i et senere supplerende indlæg.

Anbringender

Indledningsvis skal det gøres gældende, at vi ikke er enige med Skattestyrelsen i sin afgørelse, hvorfor afgørelsen påklages til Skatteankestyrelsen.

Der er ikke grundlag for at foretage den af Skattestyrelsens gennemførte ændring af Klagers indkomst og moms idet Klager, efter sin opfattelse, er regnskaberne der er indsendt af tidligere revisor [person2] ikke korrekte.

Der vil fra Klager fremsendes dokumentation på korrekte regnskaber samt at lovgivning og retningslinjer er overholdt og fulgt samt at der ikke er hjemmel til forhøjelse af Klagers indkomst og moms.

(...)”

Virksomhedens repræsentant [person3] har ved telefonsamtale af 16. juni 2021 oplyst, at denne har indsendt alt det materiale, som denne har til SKAT.

Landsskatterettens afgørelse

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013 og lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016).

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Ifølge momslovens § 23, stk. 1 og 2, indtræder afgiftspligten på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet). Udstedes faktura for en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning.

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Det følger af momslovens § 57, stk. 4, at for virksomheder, hvis samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 5 mio. kr. årligt, er afgiftsperioderne første og anden halvdel af kalenderåret. Virksomhedens angivelse efter stk. 1 skal foretages senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, kan told- og skatteforvaltningen ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Uanset fristerne i § 31 kan en ansættelse af momstilsvar efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, foretages eller ændres, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

En ansættelse kan kun foretages efter § 32, stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31, jf. § 32, stk. 2, 1. pkt. En ansættelse, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varslingen er afsendt, jf. § 32, stk. 2, 2. pkt.

Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, 1. pkt., at en afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, skal senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Landsskatteretten har ved afgørelse af dags dato stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse vedrørende yderligere resultat af virksomhed samt for meget fratrukket i renteudgifter for indkomstårene 2015, 2016 og 2017 (sagsnr. [sag1]). Opgørelsen af virksomhedens momstilsvar behandles i nærværende sag.

Afgiftstilsvaret er opgjort ud fra de til Skattestyrelsen fremsendte opstillinger af bogføringsbalancer og momsafstemninger, som indehaverens tidligere repræsentant advokat [person1] har indsendt den 5. juli 2019 for 2015, 2016 og 2017.

Indehaveren har ikke godtgjort, at de til Skattestyrelsen fremsendte opstillinger af bogføringsbalancer og momsafstemninger ikke kan danne grundlag for beregning af momstilsvaret i de påklagede perioder.

Landsskatteretten bemærker, at Skattestyrelsen har oplyst, at der i deres afgørelse findes en slåfejl for 2017, idet der rettelig skulle have stået 787.093 kr. for 2017.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse for 2015 og 2016, og ændrer Skattestyrelsens afgørelse for 2017 således, at forhøjelse af momstilsvaret nedsættes til 787.093 kr.

Ansættelsesfrister

Fristen for at angive moms for afgiftsperioden 1. januar – 30. juni 2015 var 1. september 2015.

Fristen for ordinær fastsættelse for afgiftsperioden 1. januar – 30. juni 2015, udløb den 1. september 2018.

I medfør af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, skal en anmodning om genoptagelse på den afgiftspligtiges initiativ være sendt til Skattestyrelsen senest den 1. september 2018 for perioden 1. januar – 30. juni 2015. Virksomhedsindehaverens tidligere repræsentant [person1] har fremsendt anmodning om genoptagelse af momstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar – 30. juni 2015 den 14. december 2018 og herefter indsendt materiale den 5. juli 2019. Idet indehaverens tidligere repræsentant [person1] fremsendte anmodning om genoptagelse efter udløbet af den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 31, vil skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2 ikke være opfyldt.

Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, kan afgiftstilsvar fastsættes eller ændres efter udløbet af de ordinære ansættelsesfrister, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Virksomhedsindehaverens har ikke selvangivet resultat af virksomhed og momstilsvar korrekt, samt fratrukket for meget i renteudgifter i dennes virksomhed, hvilket kan tilregnes virksomhedsindehaveren som værende mindst groft uagtsomt. Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at ændre virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar – 30. juni 2015 efter udløbet af de ordinære frister. Det bemærkes, at fristerne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., er overholdt idet Skattestyrelsen bliver bekendt med de nye forhold den 5. juli 2019, udsender forslag til afgørelse den 10. oktober 2019 og afgørelse den 6. november 2019.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.