Kendelse af 30-08-2023 - indlagt i TaxCons database den 12-10-2023

Journalnr. 20-0009768

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Forhøjelse af momstilsvar for afgiftsperioden 1. januar 2018 til 31. december 2018

168.415 kr.

27.370 kr.

184.021 kr.

Faktiske oplysninger

[person1], i det følgende kaldet indehaveren, har siden 1. januar 2007 været registreret som indehaver af enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1]. Fra 28. november 2012 til 13. maj 2018 har virksomheden haft navnet [virksomhed2] v/[person1]. Virksomheden har siden 1. januar 2008 været registreret med branchekode "691000 Juridisk bistand". I afgiftsperioden 1. januar 2018 til 31. december 2018 har virksomhedens adresse har ifølge CVR været [adresse1], [by1], der også har været indehaverens private adresse.

Den 1. august 2012 har indehaveren stiftet [virksomhed3] ApS. Indehaveren har fra stiftelsen og frem til 14. juni 2018 været direktør i [virksomhed3] ApS. Selskabet har haft branchekode "691000 Juridisk bistand", og selskabets formål har været at drive advokatvirksomhed. [virksomhed3] ApS har i perioden fra den 9. juni 2018 til den 31. december 2018 haft adressen [adresse2], [by2]. Den 23. september 2019 er selskabet blevet opløst efter konkurs.

Indehaveren har ikke selvangivet regnskabstal for enkeltmandsvirksomheden eller overskud af virksomhed for indkomståret 2018.

Indehaveren har for afgiftsperioden 1. januar 2018 til 31. december 2018 indberettet moms for virksomheden således:

Afgiftsperiode

Salgsmoms

Købsmoms

Afgiftstilsvar

1. halvår 2018

28.500 kr.

13.630 kr.

14.870 kr.

2. halvår 2018

23.750 kr.

11.250 kr.

12.500 kr.

I alt

52.250 kr.

24.880 kr.

27.370 kr.

Baggrunden for sagen er, at Skattestyrelsen har udtaget indehaveren til kontrol i en sag vedrørende indkomstårene 2015 - 2017. Skattestyrelsens afgørelse i kontrolsagen vedrørende indkomstårene 2015 - 2017 er påklaget og klagesagen har sagsnummer [sag1].

Det fremgår af Skattestyrelsens materiale i sagsnummer [sag1], at Skattestyrelsen den 24. juli 2018 har anmodet indehaveren om inden den 3. september 2018 at fremsende enkeltmandsvirksomhedens regnskabsmateriale vedrørende indkomstårene 2015 - 2017. I april og maj 2019 har indehaveren fremsendt kontoudskrifter for indehaverens konto nr. [...78] i [finans1] for indkomstårene 2015 - 2017 og kontoudskrifter for indehaverens [finans2] Løn konto [...05] i [finans2] for indkomståret 2017. Indehaveren har ikke fremsendt skatteregnskaber og det underliggende bilagsmateriale vedrørende indkomstårene 2015 - 2017.

Den 14. maj 2019 har Skattestyrelsen derfor været på besøg hos indehaveren, men uden at træffe nogen hjemme. Ved brev af 14. maj 2019 har Skattestyrelsen orienteret indehaveren om besøget og oplyst, at Skattestyrelsen har udvidet skattekontrollen for indkomstårene 2015 - 2017 til også at omfattet indkomståret 2018.

I brevet af 14. maj 2019 har Skattestyrelsen bedt indehaveren om senest den 28. maj 2019 at fremsende:

· Råbalancen/saldobalance med efterposteringer for indkomståret 2018.
· Kontospecifikationer for alle konti (bogføringen) for indkomståret 2018.
· Bankkontoudtog for indehaverens erhvervsmæssige konti for 2018.
· Momsafstemninger for afgiftsperioden 1. januar - 31. december 2018.
· Kontoplanen udskrevet med momskoder.

Indehaveren har den 16. juni 2019 fremsendt kontoudskrifter for indkomståret 2018 for:

· Indehaverens konto nr. [...78] i [finans1].
· Erhvervs-konto nr. [...15] i [finans3].
· Indehaverens lønkonto nr. [...05] i [finans2].

Ved gennemgang af kontoudskrifterne har Skattestyrelsen opgjort, at der i indkomståret 2018 har været bankindsætninger på i alt 973.526 kr., fordelt på ovennævnte konti, heraf moms på 194.705 kr., og at der i forbindelse med flere af indsætningerne er henvist til et fakturanummer.I opgørelsen af bankindsætningerne har Skattestyrelsen ikke medtaget bankindsætninger fra indehaveren daværende ægtefælle [CE].

Skattestyrelsen har opgjort følgende indsætninger på konto nr. [...78] i [finans1]:

Dato

Fakturanr.

Posteringstekst

Indsætning inkl. moms

Moms

Indsætning ekskl. moms

04.01.18

[BMWG]

1.228,80

245,76

983,04

10.01.18

626

[virksomhed4] A/S

4.000,00

800

3.200,00

11.01.18

[R]

11.520,00

2.304,00

9.216,00

06.02.18

629

[virksomhed5] A/S

14.375,00

2.875,00

11.500,00

06.02.18

630

[virksomhed5] A/S

9.375,00

1.875,00

7.500,00

06.02.18

[E]

9.375,00

1.875,00

7.500,00

06.02.18

628

[LEAE]

24.375,00

4.875,00

19.500,00

07.02.18

632

[virksomhed6]

4.325,00

865

3.460,00

23.02.18

634

[LEAE]

14.375,00

2.875,00

11.500,00

26.02.18

[DPD]

4.375,00

875

3.500,00

02.03.18

636

[OFR]

15.312,50

3.062,50

12.250,00

05.03.18

[[virksomhed7]]

14.375,00

2.875,00

11.500,00

12.03.18

[MH]

15.625,00

3.125,00

12.500,00

12.03.18

642

[WK]

3.617,50

723,5

2.894,00

13.03.18

[NC] og [TJ]

700

140

560

13.03.18

[TP]

1.250,00

250

1.000,00

15.03.18

639

[virksomhed4] A/S

31.250,00

6.250,00

25.000,00

15.03.18

[HH]

2.500,00

500

2.000,00

09.04.18

143

[LEAE]

15.937,50

3.187,50

12.750,00

12.04.18

645

[S]

5.625,00

1.125,00

4.500,00

12.04.18

641

[HP]

17.812,50

3.562,50

14.250,00

12.04.18

644

[GØM]

17.055,00

3.411,00

13.644,00

17.04.18

[virksomhed3] ApS

800

160

640

30.04.18

646

[LEAE]

54.687,50

10.937,50

43.750,00

17.05.18

650

[KC]

4.687,50

937,5

3.750,00

22.05.18

[E]

30.675,00

6.135,00

24.540,00

24.05.18

647

[virksomhed5] A/S

14.375,00

2.875,00

11.500,00

24.05.18

648

[virksomhed5] A/S

15.740,00

3.148,00

12.592,00

08.06.18

652

[LEAE]

8.125,00

1.625,00

6.500,00

08.06.18

653

[virksomhed1]

3.991,00

798,2

3.192,80

12.06.18

[E]

4.375,00

875

3.500,00

13.06.18

655

[BK]

10.805,00

2.161,00

8.644,00

14.06.18

648

[RFR]

1.250,00

250

1.000,00

14.06.18

[SH]

18.750,00

3.750,00

15.000,00

14.06.18

657

[virksomhed5] A/S

25.000,00

5.000,00

20.000,00

26.06.18

[[virksomhed7]]

31.250,00

6.250,00

25.000,00

28.06.18

662

[virksomhed5] A/S

27.003,75

5.400,75

21.603,00

28.06.18

[KG] og [JDJ]

7.600,00

1.520,00

6.080,00

29.06.18

[virksomhed3] ApS

6.000,00

1.200,00

4.800,00

30.06.18

661

[KVMI]

16.875,00

3.375,00

13.500,00

1. halvår af 2018

520.373,55

104.074,71

416.298,84

11.07.18

663

[KVMI]

12.222,32

2.444,46

9.777,86

16.07.18

664

[JD]

5.625,00

1.125,00

4.500,00

02.08.18

666

[JDJ]

1.250,00

250

1.000,00

07.08.18

660

[RFR]

3.750,00

750

3.000,00

07.08.18

664

]RIRA]

6.250,00

1.250,00

5.000,00

08.08.18

667

[FL]

14.375,00

2.875,00

11.500,00

13.08.18

669

[LEAE]

11.875,00

2.375,00

9.500,00

14.08.18

670

[[virksomhed7]]

26.562,50

5.312,50

21.250,00

21.08.18

665

[HKF]

10.875,00

2.175,00

8.700,00

06.09.18

671

[virksomhed5] A/S

9.375,00

1.875,00

7.500,00

13.09.18

[[virksomhed7]]

21.828,35

4.365,67

17.462,68

13.09.18

673

[BK]

5.937,50

1.187,50

4.750,00

05.10.18

[TT]

9.000,00

1.800,00

7.200,00

05.10.18

678

[E]

4.750,00

950

3.800,00

05.10.18

680

[LEAE]

11.875,00

2.375,00

9.500,00

08.10.18

679

[virksomhed5] A/S

26.875,00

5.375,00

21.500,00

13.11.18

682

[virksomhed5] A/S

29.687,50

5.937,50

23.750,00

26.11.18

[TT]

1.993,75

398,75

1.595,00

03.12.18

684

[[virksomhed7]]

46.032,05

9.206,41

36.825,64

07.12.18

[TT]

3.924,06

784,81

3.139,25

10.12.18

683

[virksomhed5] A/S

55.208,44

11.041,69

44.166,75

28.12.18

688

[virksomhed5] A/S

25.000,00

5.000,00

20.000,00

2. halvår 2018

344.271,47

68.854,29

275.417,18

I alt i 2018

864.645,02

172.929,00

691.716,02

Indsætningen den 17. april 2018 på 800 kr. og indsætningen den 29. juni 2018 på 6.000 kr. er fra [virksomhed3] ApS. Det fremgår af Skattestyrelsens materiale i sagsnummer [sag1], at indehaveren den 21. maj 2019 telefonisk har oplyst til Skattestyrelsen, at indsætningerne fra [virksomhed3] ApS vedrører arbejde, som indehaveren har udført for [virksomhed3] ApS, og at indehaveren har udstedt fakturaer til [virksomhed3] ApS for arbejdet. Det fremgår videre, at indehaveren den 8. januar 2019 telefonisk har oplyst til Skattestyrelsen, at enkeltmandsvirksomheden i indkomstårene 2015 - 2017 har udøvet konsulentvirksomhed og lidt advokatbistand over for private, og at der udelukkende har været momspligtige aktiviteter i virksomheden.

Skattestyrelsen har opgjort følgende indsætninger på konto nr. [...05] i [finans2] sparekasse:

Dato

Fakturanr.

Posteringstekst

Indsætning inkl. moms

Moms

Indsætning ekskl. moms

19.02.18

Indbetaling

700,00

140,00

560,00

22.03.18

Afvik mellemr.

3.000,00

600,00

2.400,00

23.04.18

[NC] og [Ti]

900,00

180,00

720,00

1. halvår 2018

4.600,00

920,00

3.680,00

Skattestyrelsen har opgjort følgende indsætninger på konto nr. [...15] i [finans3]:

Dato

Fakturanr.

Posteringstekst

Indsætning inkl. moms

Moms

Indsætning ekskl. moms

02.10.18

976

Faktura 976

9.062,50

1.812,50

7.250,00

05.10.18

675

Fakt. 0675, j 1016

45.093,75

9.018,75

36.075,00

08.10.18

Advis [...]060140458/[HK]

10.875,00

2.175,00

8.700,00

20.12.18

Advis [...]00144259/[HK]

25.187,78

5.037,56

20.150,22

21.12.18

Advis [...]10141238/[E]

14.062,50

2.812,50

11.250,00

2. halvår 2018

104.281,53

20.856,31

83.425,22

Købsbilag, der er udleveret til Skattestyrelsen ved virksomhedsbesøget, den 7. august 2019:

Den 7. august 2019 har Skattestyrelsen på ny været på besøg hos virksomheden for at hente virksomhedens bilagsmateriale.Ved virksomhedsbesøget, den 7. august 2019, har indehaveren ikke udleveret bilag vedrørende indkomståret 2018.

Vedrørende indkomstårene 2015 - 2017 har indehaveren udleveret fakturaer fra [virksomhed5] til virksomheden, der viser at virksomheden i indkomstårene 2015 - 2017 har indkøbt Remote Backup 1 GB til 147 kr. plus 36,75 kr. i moms pr. kvartal eller 588 kr. plus 147 kr. i moms pr. år.De udstedte fakturaer dækker perioden for det næstfølgende kvartal. Faktura nummer 587280, der er udstedt den 11. december 2017, dækker 1. kvartal 2018.

Indehaveren har tillige udleveret fakturaer fra 2016 og 2017 fra [virksomhed8] til indehaveren. Fakturaerne viser, at indehaveren i indkomstårene 2016 og 2017 har indkøbt abonnement på kabel-tv og bredbånd hos [virksomhed8]. Prisen for kabel-tv har ifølge de fremlagte fakturaer været 1.587 kr. inkl. moms pr. kvartal for 3. og 4. kvartal 2016 og 1.632 kr. inkl. moms pr. kvartal for 1. - 4. kvartal 2017. Prisen for bredbånd/internet har i 3. og 4. kvartal 2016 og i 1. - 3 kvartal 2017 i været 669,60 kr. ekskl. moms pr. kvartal. De udstedte fakturaer dækker perioden for det næstfølgende kvartal. Faktura nummer 64, der er udstedt fra [virksomhed8] til indehaveren den 15. december 2017, dækker 1. kvartal 2018. For 1. kvartal 2018 har prisen for kabel-tv været 1.692 kr. inkl. moms pr. kvartal og prisen for bredbånd/internet 693,60 kr. ekskl. moms pr. kvartal.

Den 7. august 2019 har Skattestyrelsen sendt indehaveren et brev, hvori der står, at der på mødet den 7. august 2019 blev aftalt,

· at indehaveren senest fredag den 9. august 2019 skulle indberette selvangivelse for 2018,
· at indehaveren og Skattestyrelsen den 15. august 2019 skulle afholde et afsluttende møde på [Skattecentret], og
· at indehaveren på mødet den 15. august 2019 skulle aflevere regnskab, bogføring, salgsfakturaer og købs- og omkostningsbilag vedrørende 2018.

Ved e-mail af 14. august 2019 har indehaveren aflyst mødet, der var aftalt til den 15. august 2019.

Skattestyrelsen har derfor på baggrund af de opgjorte bankindsætninger og de udleverede købsfakturaer vedrørende 2015 - 2017 skønsmæssigt opgjort virksomhedens omsætning i 2018 således:

Indsætninger ekskl. moms 778.821 kr.

Skønsmæssigt fradrag for driftsudgifter -3.364 kr.

For lidt selvangivet omsætning 2016 775.457 kr.

Skattestyrelsen har for afgiftsperioden 1. januar - 31. december 2018 på baggrund fa bankindsætningerne opgjort virksomhedens salgsmoms til 194.705 kr., fordelt med 104.995 kr. (104.075 kr. + 920 kr.) for 1. halvår 2018 og 89.710 kr. (68.854 kr.+ 20.856 kr.) for 2. halvår 2018. Skattestyrelsen har herefter opgjort følgende forhøjelse af virksomhedens salgsmoms for 2018:

Periode

Opgjort salgsmoms

Angivet salgsmoms

Forhøjelse af salgsmoms

1. halvår 2018

104.995 kr.

28.500 kr.

76.495 kr.

2. halvår 2018

89.710 kr.

23.750 kr.

65.960 kr.

I alt

194.705 kr.

52.250 kr.

142.455 kr.

Skattestyrelsen har på baggrund af fakturaerne fra [virksomhed5] og [virksomhed8] fra 2015 - 2017 skønsmæssigt opgjort virksomhedens fradrag for købsmoms således:

EDB udgifter - backup

36,75 kr. x 4 kvartaler

147 kr.

Bredbånd

173,40 kr. x 4 kvartaler

694 kr.

Købsmoms i alt

841 kr.

Skattestyrelsen har herefter opgjort ikke godkendte fradrag for købsmoms således:

Periode

Opgjort købsmoms

Angivet købsmoms

Ikke godkendte fradrag for

købsmoms

1. halvår 2018

421 kr.

13.630 kr.

13.209 kr.

2. halvår 2018

421 kr.

11.250 kr.

10.829 kr.

I alt

842 kr.

24.880 kr.

24.038 kr.

Den 16. september 2019 har Skattestyrelsen på baggrund heraf udsendt forslag om at forhøje virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 1. januar - 31. december 2018 med 166.493 kr. (142.455 kr. + 24.038 kr.)

Den 31. oktober 2019 har Skattestyrelsen truffet afgørelse i overensstemmelse med forslaget og forhøjet indehaverens skattepligtige overskud ved drift af virksomhed med 775.457 kr. i 2018 og virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 1. januar - 31. december 2018 med 166.493 kr.

Bilag, der er fremlagt under klagesagens behandling:

Under klagesagens behandling har indehaveren ved brev af 17. september 2021 fremsendt følgende salgsfakturaer, som virksomheden har udstedt i afgiftsperioden 1. januar 2018 til 31. december 2018:

Dato

Fakturanummer

Kunde

Vedrørende

Beløb
ekskl moms

Kørsel

Moms

Gebyr u/moms

Beløb
inkl. moms

21.02.2018

635

[[virksomhed7]]

[xx]

11.500,00

2.875,00

14.375,00

12.06.2018

635A

[[virksomhed7]]

[xx]

-25.000,00

-6.250,00

-31.250,00

27.02.2018

636

[OFR]

[xx]

12.250,00

3.062,50

15.312,50

21.02.2018

636

[DPD]

Bestyrelsesarbejde 2017 og 18

3.500,00

875,00

4.375,00

12.03.2018

637

[TP & TB]

[xx]

1.000,00

250,00

1.250,00

12.03.2018

638

[HH]

[xx]

2.000,00

500,00

2.500,00

12.03.2018

639

[virksomhed4], A/S

Bestyrelsesarbejde regnskabsåret 2017

25.000,00

6.250,00

31.250,00

12.03.2018

640

[MH]

[xx]

12.500,00

3.125,00

15.625,00

12.03.2018

641

[HP]

[xx]

14.250,00

3.562,50

17.812,50

12.03.2018

642

[WK]

Honorar kapitaludvidelse [xx]

Anmeldelsesgebyr Erhvervsstyrelsen kr. 180,00

2.750,00

687,50

180,00

3.617,50

05.04.2018

643

[LEAE]

[xx]

12.750,00

3.187,50

15.937,50

05.04.2018

644

[GØM]

Udarbejdelse af [xx] og ændring vedtægter

Gebyr Erhvervsstyrelsen (momsfrit) kr. 180,00

13.500,00

3.375,00

180,00

17.055,00

06.04.2018

645

[S]

[xx]

4.500,00

1.125,00

5.625,00

24.04.2018

646

[LEAE]

[xx]

43.750,00

10.937,50

54.687,50

16.05.2018

647

[virksomhed5] A/S

[xx]

11.500,00

2.875,00

14.375,00

16.05.2018

648

[BDFE]

[xx]

17.500,00

4.375,00

21.875,00

15.05.2018

649

[E]

[xx]

24.500,00

6.125,00

30.675,00

15.05.2018

650

[KC]

[xx]

3.750,00

937,50

4.687,50

05.06.2018

651

[E]

[xx]

3.500,00

875,00

4.375,00

05.06.2018

652

[LEAE]

[xx]

6.500,00

1.625,00

8.125,00

08.06.2018

653

[BK]

Stiftelse af selskab [xx]

Gebyr, momsfrit kr. 1.000,00

2.400,00

600,00

1.000,00

4.000,00

12.06.2018

654

[SH]

[xx]

15.000,00

3.750,00

18.750,00

12.06.2018

655

[BK]

[xx] samt ændringer i ledelsen

[xx]

Gebyr kr. 180,00

8.500,00

2.125,00

180,00

10.805,00

12.06.2018

657

[virksomhed5] A/S

[xx]

20.000,00

5.000,00

25.000,00

13.06.2018

658

[MR]

[xx]

1.000,00

250,00

1.250,00

22.06.2018

660

[RFR]

[xx]

3.000,00

750,00

3.750,00

22.06.2018

661

[KVMI]

[xx]

13.500,00

3.375,00

16.875,00

26.06.2018

663

[KT]

[xx]

Kørsel den 18. juni [by3] - [...], retur 324 km. a 3.53 kr./km. kr. 1.277,86

16.500,00

1.277,86

4.444,46

22.222,32

12.07.2018

664

[KH] & [JD]

[xx]

4.500,00

1.125,00

5.625,00

31.07.2018

665

[IH]

[xx]

8.700,00

2.175,00

10.875,00

31.08.2018

666

[JDJ]

[xx]

1.000,00

250,00

1.250,00

08.08.2018

667

[FL]

[xx]

11.500,00

2.875,00

14.375,00

09.08.2018

668

[[virksomhed7]]

[xx]

21.250,00

5.312,50

26.562,50

09.08.2018

668A

[[virksomhed7]]

[xx]

-21.250,00

-5.312,50

-26.562,50

09.08.2018

669

[LEAE]

[xx]

9.500,00

2.375,00

11.875,00

13.08.2018

670

[[virksomhed7]]

[xx]

21.250,00

5.312,50

26.562,50

03.09.2018

671

[virksomhed5] A/S

[xx]

7.500,00

1.875,00

9.375,00

03.09.2018

672

[[virksomhed7]]

[xx] Kørsel den 14. og 28. august 2018 556 km. a 3,53 kr./km. kr. 1.962,68

15.500,00

1.962,68

4.365,67

21.828,35

06.09.2018

673

[BK]

[xx]

4.750,00

1.187,50

5.937,50

06.09.2018

674

[KT]

[xx]

29.500,00

7.375,00

36.875,00

26.09.2018

675

[CH]

[xx]

36.075,00

9.018,75

45.093,75

26.09.2018

676

[virksomhed6]

[xx]

7.250,00

1.812,50

9.062,50

02.10.2018

677

[IH]

[xx]

8.700,00

2.175,00

10.875,00

02.10.2018

678

[E]

[xx]

3.800,00

950,00

4.750,00

02.10.2018

679

[BDFE]

[xx]

21.500,00

5.375,00

26.875,00

02.10.2018

680

[LEAE]

[xx]

9.500,00

2.375,00

11.875,00

07.11.2018

682

[BDFE]

[xx]

23.750,00

5.937,50

29.687,50

26.11.2018

683

[virksomhed5] A/S

[xx]

45.750,00

11.437,50

57.187,50

23.11.2018

684

[[virksomhed7]]

[xx]

34.750,00

2.075,64

9.206,41

46.032,05

17.12.2018

685

[KT]

[xx] Kørsel 324 km a 3,53 kr./km. kr. 1.143,72

9.500,00

1.143,72

2.660,93

13.304,65

17.12.2018

686

[KC]

[xx]

Kørsel 8. oktober 2018 kr. 1.143,72

11.500,00

1.143,72

3.160,93

15.804,65

14.12.2018

687

[IH]

[xx] Broafgift (momsfri) 2 * 240,00) kr. 480,00

19.766,24

4.941,56

480,00

25.187,80

17.12.2018

688

[virksomhed5] A/S

Bestyrelseshonorar 1. halvår 2019

20.000,00

5.000,00

25.000,00

18.12.2018

689

[E]

[xx]

11.250,00

2.812,50

14.062,50

I alt for afgiftsperioden 1.1.2018 - 31.12.2018

658.191,24

7.603,62

166.448,71

2.020,00

834.313,57

På faktura nummer 676af 26. september 2018 til [virksomhed6] på i alt 7.250 kr. ekskl. moms er henvist til j. nr. [...]. Fakturaen vedrører "honorar drøftelser ejeraftale". Der er ikke opkrævet et særskilt beløb på 1.500 kr. for syn og skøn på fakturaen.

Skattestyrelsen har konstateret, at fakturabeløbene på nogle af de fremsendte salgsfakturaer for indkomståret 2018 ikke i indkomståret 2018 er indbetalt på indehaverens konti. Under klagesagen har Skattestyrelsen opgjort fakturabeløbene, der ikke er indbetalt til indehaverens konti og som derfor ikke er medtaget i de bankindsætninger, der danner grundlag for forhøjelsen af omsætningen i virksomheden. Skematisk har Skattestyrelsen opgjort de ikke-indbetalte fakturabeløb således:

Dato

Faktura/

Kreditnota

Kunde

Beløb ekskl. moms

Kørsel

Moms

Gebyr u/moms

Beløb inkl. moms

12.06.2018

635A

[[virksomhed7]]

-25.000,00

-6.250,00

-31.250,00

16.05.2018

648

[BDFE]

17.500,00

4.375,00

21.875,00

08.06.2018

653

[BK]

2.400,00

600,00

1.000,00

4.000,00

1. halvår 2018 - Ikke indbetalt

-5.100,00

-1.275,00

1.000,00

-5.375,00

Dato

Faktura

Kunde

Beløb ekskl. moms

Kørsel

Moms

Gebyr u/moms

Beløb inkl. moms

06.09.2018

674

[KT]

29.500,00

7.375,00

36.875,00

17.12.2018

685

[KT]

9.500,00

1.143,72

2.660,93

13.304,65

17.12.2018

686

[KC]

11.500,00

1.143,72

3.160,93

15.804,65

2. halvår 2018 - Ikke indbetalt

50.500,00

2.287,44

13.196,86

65.984,30

Det fremgår af udskriften for konto nr. [...78], at der ikke i perioden fra 12. juni 2018 til 29. juni 2018 er blevet udbetalt et beløb til [virksomhed7] A/S ([virksomhed7]) på 31.250 kr. fra kontoen. Derimod er der den 26. juni 2018 blevet indsat et beløb fra [virksomhed7] A/S ([virksomhed7]) på 31.250 kr. på kontoen.

Af kontoudskriften for indehaverens konto nr. [...78] fremgår det, at der hhv. den 26. marts 2018 og den 27. marts 2018 er overført 180 kr. fra kontoen til Erhvervsstyrelsen. Den 8. juni 2018 er der overført 2 x 1.000 kr. fra kontoen. Det fremgår ikke af kontoudskriften, hvem de to beløb a 1.000 kr. er overført til.Den 11. juni 2018 er der overført 670 kr. fra kontoen til Erhvervsstyrelsen. Den 13. december 2018 er der fra kontoen overført 2 x 240 kr. med posteringsteksten AS [virksomhed9].

Under klagesagens behandling har indehaveren den 4. april 2022 fremsendt:

· Faktura nummer 509331 af 4. september 2018 fra [virksomhed10] til virksomheden på 1.875 kr. inkl. moms. Det fremgår af fakturaen, at den vedrører syn og skøn sager. Der er på fakturaen henvist til "Deres j.nr. [...]".
· Faktura nummer 591990 af 7. februar 2018 fra [virksomhed5] til indehaveren på 5.951,25 kr. inkl. moms. Det fremgår af fakturaen, at den vedrører en iphone 8.

Den 22. juni 2022 har indehaveren endvidere fremsendt:

· Faktura nummer 90274867 af 25. marts 2019 på 29.712,50 kr. inkl. moms fra [virksomhed11] til virksomheden. Fakturaen vedrører [...] for perioden 30.04.2019 - 29.04.2020
· Faktura nummer 432 af 12. december 2017, faktura nummer 447 af 17. januar 2018, faktura nummer 462 af 21. februar 2018, faktura nummer 478 af 19. marts 2018, faktura nummer 493 af 16. april 2018, faktura nummer 540 af 21. juni 2018, faktura nummer 553 af 5. juli 2018 og faktura nummer 568 af 23. august 2018. Alle vedrører husleje [adresse2] 2. januar og varme, el, vand, fællesudgifter og internet og er udstedt fra [virksomhed12] ApS til virksomheden og alle er på 3.433,83 kr. inkl. moms.
· Kreditnota nummer 525 af 23. marts 2018 på 1.236,33 fra [virksomhed12] ApS til virksomheden. Kreditnotaen vedrører EL forbrugsopgørelse 2017, vand, varme.
· Faktura nummer 594923 af 12. marts 2018, faktura nummer 601820 af 11. juni 2018, faktura nummer 608874 af 12. september 2018 og faktura nummer 616225 af 6. december 2018.Alle vedrører remote back-up 1 GB og er udstedt fra [virksomhed5] til virksomheden, og alle er på 183,75 kr. inkl. moms.
· Faktura nummer 612424 af 24. oktober 2018 på 1.795,31 kr. inkl. moms fra [virksomhed5] til virksomheden på toner.
· Faktura nummer 80345 af 4. juli 2018 fra [virksomhed13] til virksomheden på 3.750 kr. inkl. moms. På fakturaen er anført "Dr. [adresse3], [by4]" og "Salær for berigtigelse".
· Regning nummer 64 af 15. december 2017, regning nummer 65 af 15. marts 2018,regning nummer 66 af 14. juni 2018 og regning nummer 67 af 13. september 2018. Alle vedrører kabel-tv og bredbånd/internet og er udstedt fra [virksomhed8] til indehaveren. Prisen for bredbånd/internet udgør ifølge hver regning 867 kr. inkl. moms pr. kvartal.
· Faktura nummer 7712478 af 1. januar 2018 fra [virksomhed14] til virksomheden på 100 kr. inkl. moms på gebyr for perioden fra den 1. februar 2018 til den 31. januar 2019 på "[...dk]" og "[...dk]".
· Faktura nummer 8080784 af 27. juni 2018 fra [virksomhed14] til virksomheden på 125 kr. inkl. moms på genopretningsgebyr på "[...dk]".
· Faktura nummer 7941669 af 3. april 2018 fra [virksomhed14] til virksomheden på 50 kr. inkl. moms på gebyr for perioden fra den 1. maj 2018 til den 30. april 2019 på "[...dk]".

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt med 166.493 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2018 - 31. december 2018.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført:

"...

Sagsfremstilling og begrundelse

(...)

2. Forhøjelse af virksomhedens momstilsvar

(...)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Du skal efter momslovens § 56, stk. 1 opgøre virksomhedens salgs- og købsmoms for hver afgiftsperiode. Salgsmomsen er momsen af de leverancer i virksomheden, der skal beregnes moms af for en bestemt periode, efter momslovens § 56, stk. 2. Købsmomsen er momsen af de indkøb, som virksomheden kan fratrække for en bestemt periode efter momslovens § 56, stk. 3.

Når en afgiftsperiode er udløbet, har du pligt til at angive momsen, se momslovens § 57, stk. 1.

Du skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af momstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med momsens berigtigelse, se momslovens § 55.

Regnskabet over indkøb og momsen heraf skal føres på grundlag af købsbilag i form af fakturaer, afregningsbilag, kreditnotaer m.v., se momsbekendtgørelsen § 79, stk. 1, og disse bilag skal du som dokumentation kunne fremlægge, se momsbekendtgørelsen § 82.

Virksomhedens regnskabsmateriale skal efter anmodning udleveres eller indsendes til Skattestyrelsen, se momslovens § 74, stk. 4.

2.4.1. Opgørelse af virksomhedens salgsmoms

Vi har gentagne gange forgæves bedt dig indsende virksomhedens regnskaber, bogføring samt salgsfakturaer for 2018, der kan dokumentere virksomhedens salgsmoms.

Kan størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan Skattestyrelsen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, se opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Der skal betales moms af varer og ydelser, der leveres mod vederlag, se momslovens § 4, stk. 1.

Du har oplyst, at virksomheden udelukkende har momspligtige aktiviteter. Endvidere har du oplyst, at indtægterne fra [virksomhed3] ApS vedrører arbejde, du har udført for selskabet og at der i den forbindelse er udstedt fakturaer til selskabet.

Som grundlag for den skønsmæssige opgørelse af virksomhedens salgsmoms, har vi taget udgangspunkt i de indsendte bankkontoudskrifter. Vores opgørelse viser, at momsen af indsætningerne udgør 194.705 kr. i 2018, fordelt med 104.995 kr. (104.075 kr. + 920 kr.) der vedrører 1. halvår og 89.710 kr. (68.854 kr. + 20.856 kr.) der vedrører 2. halvår. Specifikation til opgørelsen fremgår af det vedlagte bilag 1.

Ifølge bankkontoudtogene er der ikke fakturanumre på alle indsætningerne. Modsætningsvis mangler der en række fakturanumre i fakturanummerrækken, disse fakturanumre er anført nederst på bilagene.

Vi har herefter opgjort den manglende indberetning af salgsmoms til følgende:

Periode

Skattestyrelsens opgørelse af salgsmoms (se ovenfor)

Angivet salgsmoms

Ændring af salgsmoms

1. halvår 2018

104.995

28.500

76.495

2. halvår 2018

89.710

23.750

65.960

I alt

194.705

52.250

142.455

Derfor forhøjer vi virksomhedens salgsmoms med 142.455 kr. for 2018.

2.4.2. Virksomhedens købsmoms

Du har i 2018 indberettet en købsmoms på 24.880 kr.

Virksomheden kan ved opgørelsen af momstilsvaret fratrække moms af de indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens momspligtige leverancer, se momslovens § 37, stk. 1.

Vi har gentagne gange forgæves bedt dig indsende dokumentation i form af regnskaber, bogføring samt købsbilag, der kan dokumentere virksomhedens fradragsret for købsmomsen.

Det fremgår af EU domstolens præjudicielle afgørelse C-664/16Lucretiu Hadrian Vadan præmis 43 og 44, at det påhviler den afgiftspligtige at godtgøre at betingelserne for momsfradrag er opfyldt. Der skal således fremlægges objektive beviser for, at varerne og tjenesteydelserne faktisk er blevet leveret til den pågældende og at den pågældende faktisk har betalt moms heraf.

Det fremgår videre af præmis 47 og 48, at hvis den afgiftspligtig person ikke er i stand til at fremlægge beviser for det indgående momsbeløb, som den pågældende har betalt, ved at fremlægge fakturaer eller ethvert andet dokument, kan der ikke indrømmes ret til momsfradrag alene på baggrund af et skøn.

I forbindelse med vores gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale for perioden 2015 - 2017, har du indsendt en række udgiftsbilag fra henholdsvis [virksomhed5] og [virksomhed8]. Af bilagene kan vi se, at du hver kvartal betaler 147 kr. + moms 36,75 kr. til [virksomhed5] for Remote backup og 693,60 kr. + moms 173,40 kr. til [virksomhed8] for bredbånd. Vi har vurderet, at disse udgifter er løbende driftsudgifter, du også afholder i 2018.

Derfor har vi, på trods af vi mangler dokumentation, skønsmæssigt godkendt fradrag for udgifterne. Købsmomsen kan herefter beregnes således:

EDB udgifter - backup 36,75 kr. x 4 kvartaler 147 kr.

Bredbånd 173,40 kr. x 4 kvartaler 694 kr.

Købsmoms i alt 841 kr.

Købsmomsen fordeles ligeligt med 421 kr. over 1. og 2. halvår 2018.

Vi har opgjort differencen mellem vores opgørelse af købsmoms og den angivne købsmoms til følgende:

Periode

Skattestyrelsens opgørelse af købsmoms (se ovenfor)

Angivet købsmoms

Ændring af købsmoms

1. halvår 2018

421

13.630

13.209

2. halvår 2018

421

11.250

10.829

I alt

842

24.880

24.038

Derfor nedsætter vi virksomhedens købsmoms med 24.038 kr. for 2018.

..."

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende høringssvar:

"...

Vores bemærkninger til de af klager fremførte anbringender:

Den 14. maj 2019 orienterer vi klager om, at kontrollen er udvidet til også at omfatte regnskabsåret 2018 og i samme forbindelse beder vi klager indsende regnskabsmateriale for året. Klager får gentagne gange udsættelse med indsendelse af materialet, ligesom han flere gange aflyser de aftalte møder. Klager har således ikke indsendt dokumentation for virksomhedens indtægter og udgifter. Der henvises til de vedlagte sagsnotater. Vi træffer afgørelse den 31. oktober 2019. Det er vores opfattelse, at klager har haft rig mulighed for, at fremskaffe dokumentation fra leverandørerne og dermed kunne rekonstruere regnskabet.

Klager er forgæves flere gange blevet bedt om at indberette selvangivelsen for 2018.

Omsætning/Salgsmoms

Klager har ikke indsendt dokumentation i form af regnskaber, bogføring eller salgsfakturaer, der kan lægges til grund for opgørelsen af virksomhedens omsætning. Vi har derfor opgjort virksomhedens omsætning på grundlag af de indsendte kontoudtog fra banken.

Vi har ved gennemgangen af kontoudtog prøvet at tage højde for indsætninger fra banken (lån), ægtefælle og andre familiemedlemmer. Det er derfor vores opfattelse, at vi ved opgørelsen af indtægterne ikke har medtaget de indsætninger, der umiddelbart kan henføres til et lån. Vi har vedlagt en opgørelse af indtægterne for 2018, hvoraf det er specificeret, hvilke beløb vi har betragtet som lån, og som dermed ikke indgår i virksomhedens omsætning.

(...)

Klager har ikke oplyst eller dokumenteret, at virksomheden i 2018 har haft tab på debitorer, tab på fordringer eller mulige erstatningsbeløb. Vi har derfor ikke haft mulighed for at tage højde for dette i vores opgørelse.

..."

I anledning af indehaverens supplerende indlæg af 17. september 2021 har Skatteankestyrelsen i udtalelse af 29. november 2021 supplerende anført:

"...

Momsfri gebyrer

Det fremgår af de fremsendte salgsfakturaer, at der på nogle få af fakturaer er faktureret nogle gebyrer til klienten uden momsberegning.

Betingelsen for at et udlæg er momsfrit er, at omkostningen er afholdt i aftagerens navn og for dennes regning samt at virksomheden registrerer omkostningen på en særlig udlægskonto, se momslovens § 27, stk. 3, nr. 3.

Da der ikke er fremlagt købsbilag, ligesom der ikke er fremlagt en bogføring, der viser at der er lavet en særlig udlægskonto, er det vores opfattelse, at udlæggene ikke kan betragtes som momsfri udlæg, men derimod er momspligtig efter momslovens § 4, stk. 1, da ydelserne indgår i den samlede pris for leverancerne, se momslovens § 27.

(...)

Skønsmæssig ansættelse

Der er fortsat ikke indsendt regnskaber og bogføring for perioden 2015 - 2018.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at det indsendte materiale ikke er fyldestgørelsen, hvorfor vi fortsat er berettiget til skønsmæssigt at ansætte virksomhedens skattemæssige resultat efter den daværende skattekontrollovens § 6, stk. 7 jævnfør § 5, stk. 3 og momstilsvaret skønsmæssigt efter opkrævningslovens § 5, stk. 2."

Som følge af, at indehaveren under klagesagens behandling den 4. april 2022 har fremsendt yderligere købsbilag, har Skattestyrelsen den 26. april 2022 afgivet følgende supplerende udtalelse:

"...

Momsmæssigt 2018

Skattestyrelsen har i 2018 skønsmæssigt godkendt momsfradrag for følgende udgifter:

EDB udgifter - backup

36,75 kr. x 4 kvartaler

147 kr.

Bredbånd

173,40 kr. x 4 kvartaler

694 kr.

I alt

841 kr.

Nedenstående to købsfakturaer indgår ikke i vores oprindelige afgørelse for 2018.

Skattestyrelsen har følgende bemærkninger til den momsmæssige behandling af de to købsfakturaer klager har indsendt:

Leverandør

Dato

Faktura nr.

Beløb ekskl. moms

Moms

[virksomhed5]

07.02.2018

591990

4.761,00

1.190,25

Danske revisorer

04.09.2018

509331

1.500,00

375,00

Vedrørende [virksomhed5] (faktura 591990)

Det fremgår af købsfakturaen, at der er købt en Apple iPhone 8 til 4.761 kr. + moms 1.190,25 kr.

For indkøb af varer og ydelser, der anvendes både til fradragsberettigede formål og til private formål, kan der udelukkende foretages et skønsmæssigt fradrag, svarende til varens/ydelsens fradragsberettigede brug i den registreringspligtige virksomhed, se momslovens § 38, stk. 2.

Det vil være vores opfattelse, at telefonen anvendes både i virksomheden og til private formål, hvorfor momsbeløbet ikke kan fratrækkes fuldt ud. Vi vil umiddelbart skønsmæssigt godkende momsfradrag for 50 procent at udgiften svarende til 595 kr. (1.190 kr. divideret med 2).

Vedrørende Danske revisorer (faktura 509331)

Det fremgår af fakturaen, at det er udstedt til [virksomhed1] og vedrører syn og skøn sager med henvisning til et j. nr. [...]. Det fremgår ikke nærmere af fakturaen hvem og hvad synet og skønnet vedrører. Udgiften er på 1.500 kr. + moms 375 kr.

[virksomhed1] har den 26. september 2018 udstedt en salgsfaktura nr. 0676 til [virksomhed6] på i alt 7.250 kr. ekskl. moms. På denne faktura henvises der til samme j. nr. [...]. Der er dog ikke specificeret et særskilt beløb på 1.500 kr. på fakturaen.

Virksomheden har fradrag for moms af de udgifter, som udelukkende anvendes i den momspligtige virksomhed, se momslovens § 37, stk. 1.

Det er vores opfattelse, at udgiften kan være anvendt i den momspligtige virksomhed, hvorved virksomheden momsmæssigt kan fratrække 375 kr., jævnfør momslovens § 37, stk. 1."

Efter at have modtaget Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse, har Skattestyrelsen den 21. februar 2023 udtalt:

"...

Skattestyrelsens begrundelse/vurdering

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, der på baggrund af nyt materiale indsendt under klagesagen indstiller en skærpelse af den påklagede forhøjelse af klagers momstilsvar fra 166.493 kr. til 184.021 kr.

Klagesagen vedrører forhøjelsen af klagers momstilsvar i den nu ophørte personlige virksomhed [virksomhed1], CVR-nr. [...1].

Klager drev i perioden momspligtig virksomhed med salg af konsulentydelser og advokatbistand.

I forbindelse med kontrol af den af klager angivne salgsmoms og købsmoms er klager anmodet om at indsende bagvedliggende regnskabsmateriale.

Da regnskabsmaterialet ikke er modtaget fra klager, har det været berettiget at ansætte momstilsvaret skønsmæssigt efter opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Som redegjort for i den påklagede afgørelse, er opgørelsen af klagers salgsmoms opgjort skønsmæssigt med baggrund i indsætninger på klagers bankkonto, hvor indsætninger, der efter en konkret vurdering er anset at hidrøre fra virksomhedens omsætning, er medtaget i opgørelsen.

Salgsmoms er opgjort til 194.705 kr. ud fra indsætninger på bankkontoen. Da klager alene havde angivet en salgsmoms på 52.250 kr. blev salgsmomsen forhøjet 142.455 kr.

Som redegjort for vores udtalelse af 29. november 2021 er fakturabeløb (i alt 91.859 kr. inkl. moms, som udgør 18.372 kr.) for fakturaerne 648, 653, 674, 685 og 686 ikke indgået i den oprindelige skønsmæssige forhøjelse, da betaling af fakturaerne ikke er identificeret på klagers bankkonti.

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens indstilling, der indstiller en yderligere forhøjelse af klages salgsmoms med 18.372 kr. på baggrund af fakturaer indsendt af klager under klagesagen, hvor det kan konstateres, at betalingen af fakturaerne ikke er indgået på klagers bankkonto, og omsætningen som følge heraf ikke er indgået i den påklagede skønsmæssige forhøjelse af salgsmoms.

Klager har fortsat ikke dokumenteret, at der har været afholdt udlæg for udgifter i kunders navn og for deres regning, som derfor ikke skulle medregnes i momsgrundlaget i henhold til momslovens § 27, stk. 3, nr. 3. Det fastholdes derfor, at momsgrundlaget jf. momslovens § 27, stk. 1 udgør det samlede vederlag.

Klager har endvidere ikke dokumenteret, at der skal indrømmes fradrag i momsgrundlaget for konstaterede tab på debitorer i 2018 i henhold til momslovens § 27, stk. 6.

Skattestyrelsen er herefter enig i den indstillede skærpelse, hvorefter forhøjelsen af klagers salgsmoms udgør 160.827 kr. (oprindelig forhøjelse 142.455 kr. + yderligere salgsmoms 18.372 kr.).

Efter momslovens § 37 kan fratrækkes moms af udgifter anvendt til brug for klagers momspligtige leverancer. Det følger af momsbekendtgørelsens § 82, at der skal fremlægges fakturaer som dokumentation for fradraget.

I forbindelse med den oprindelige sagsbehandling er alene modtaget en række udgiftsbilag fra henholdsvis [virksomhed5] og [virksomhed8], hvorefter der er indrømmet et momsfradrag på 842 kr. Da klager har angivet en købsmoms på 24.880 kr., blev købsmomsen nedsat 24.038 kr.

Under klagesagen har klager indsendt yderligere købsfakturaer.

Skattestyrelsen er enig i de af Skatteankestyrelsen indstillede yderligere momsfradrag, hvor fakturaerne opfylder momslovens bestemmelser, herunder er udstedt til klagers virksomhed, og hvor udgifter kan anses for at vedrøre klagers momspligtige leverancer.

Ud fra fremlagte fakturaer indstilles af Skatteankestyrelsen allerede indrømmet momsfradrag for [virksomhed5] (Remote Backup) (147 kr.) stadfæstet. Derudover indrømmes yderligere momsfradrag for toner (359 kr.), [virksomhed10] (375 kr.), [virksomhed13] (750 kr.), [virksomhed14] (55 kr.). Der indstilledes endvidere en skærpelse fra den påklagede afgørelse i form af nægtelse af momsfradrag for fakturaer udstedt til indehaver på kabel-tv og bredbånd ([virksomhed8]) (694 kr.). I alt indstilles klager indrømmet et yderligere momsfradrag på 844 kr.

Skattestyrelsen er herefter enig i den indstillede nedsættelse, hvorefter forhøjelsen af klagers købsmoms udgør 23.194 kr. (oprindelig forhøjelse 24.038 kr. - yderligere købsmoms 844 kr.).

..."

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 1. januar 2018 til 31. december 2018 skal nedsættes.

Til støtte herfor har klageren anført:

"...

Indledningsvist henvises til det allerede i den verserende klagesag under j. 19- 0102686 anførte herunder:

1: Der er ikke indrømmet fradrag for driftsudgifter i der har været i forbindelse med driften af virksomheden ligesom der ikke ved afgørelsen er taget hensyn til karakteren af driften.

Klager har og forsøger stadig fra sine leverandører at fremskaffe alt dokumentationsmateriale for driftsudgifter, idet det oplyses at alt regnskabsmateriale fra og med 2014 til og med det sene forår 2018 er bortkommet i forbindelse med arkivering og destruktion af arkiverede sager.

Det er et temmelig stort arbejde at rekonstruere også 2018 regnskabet, men det forventes at være muligt.

2: Ændringerne af skatte og momsansættelserne for indkomståret - begrundet i at der ikke har været tilstrækkelig dokumentation for det selvangivne - betyder for mig som klager at jeg ikke indrømmes de fradrag der vedrører de erhvervsmæssige aktiviteter der er udøvet herunder er der ikke sket en opdeling af indtægterne på positive udlæg for kunder og indtægter.

I den forbindelse er der ikke indrømmet fradrag for udgifter til transport til kundebesøg m.v., ligesom der ikke er givet skattefri kørselsgodtgørelse. Essensen er således at der på den baggrund der er foretaget en ændringsansættelse er denne foretaget på et "brutto" grundlag uden hensyntagen til de rent faktiske omkostninger.

3: Da eneste indtjening er fra virksomheden kan et samlet - af Skattestyrelsen opgjort/påstået overskud på kr. 775,457,00 kr. - ikke resultere i en forhøjelse af indkomsten for 2018 som sket, idet dette i så fald må være den samlede indkomst såfremt man lægger Skattestyrelsen' materiale til grund.

Samme forhold gør sig ligeledes gældende vedrørende det heraf følgende fejlagtigt opgjort momsgrundlag.

4: Da ansættelserne er sket ud fra oplysninger fra mine bankkonti er der ikke herved sikret opdeling i den private og virksomhedsmæssige del.

Der er blandt andet ikke taget hensyn til det konkrete forhold at jeg har måtte "optage" et familielån af en betydelig størrelse.

Der er samtidigt ikke reguleret for tab på debitorer ligesom der ikke er taget hensyn til tab på fordringer og hensatte mulige erstatningsbeløb.

Jeg skal allerede nu forbeholde mig at fremkomme med yderligere nå materialet måtte være komplet i den udstrækning materialet kan rekonstrueres, idet det forventes at 2018 regnskabet i sin rekonstruerede form vil foreligge indenfor 6-8 uger.

Samtidigt med ovennævnte klage anmodes det om at opkrævning af de ændrede ansættelser stilles i bero indtil klagesagen er afgjort, hvorfor nærværende bedes videresendt med henblik herpå.

..."

Den 17. september 2021 har klageren suppleret med følgende:

"...

Idet jeg henviser til korrespondancen ovennævnte sag, skal jeg ved nærværende meddele følgende:

Grundet sygdom har det kun været, muligt delvist at kunne fremskaffelse af yderligere indkøbsfakturaer, hvorfor der for fremdrift i sagen ved nærværende fremsendes salgsfakturaer der belyser samme problemstilling som i mit brev af den 19. august 2021.

Ved en gennemgang af den fremsendte afgørelse for 2018 har det desværre vist sig nødvendigt at få fuldt adgang til alt materiale som Skattestyrelsens afgørelse bygger på, således at jeg kan være sikker på alt er medtaget.

Jeg vil samtidigt som nævnt telefonisk hurtigst muligt udarbejde årsregneark, da der ikke er adgang til gamle oplysninger længere.

Jeg går ud fra materialet er fremsendt inden 10. dage, ligesom jeg skal anmode om at den begærede aktindsigt for 2018 fremskyndes mest muligt.

Afslutningsvist skal jeg anmode Skatteankestyrelsen oplyse hvad det senest indhentede materiale skal dokumentere, idet jeg har vanskeligt ved at se relevansen og tager i denne forbindelse forbehold.

..."

Retsmøde

Klageren var indkaldt til retsmødet, men udeblev.

Skattestyrelsen oplyste, at Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens indstilling om, at virksomhedens momstilsvar skal forhøjes til 184.021 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2018 til 31. december 2018.

Landsskatterettens afgørelse

Erhvervsmæssig levering af varer og ydelser med leveringssted i Danmark er afgiftspligtig. Det fremgår af momslovens § 1.

Som afgiftspligtig person anses juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed jf. momslovens § 3, stk. 1.

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag efter momslovens § 4.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven samt årsregnskabsloven. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Hverken Skattestyrelsen eller Skatteankestyrelsen har modtaget skatteregnskaber, momsafstemninger, saldobalancer eller kontospecifikationer med tilhørende bilag, og da kravene til regnskabsgrundlaget således ikke er opfyldt, finder retten, at Skattestyrelsen har været berettiget til at fastsætte momstilsvaret skønsmæssigt i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Afgiftspligten indtræder på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet). Det fremgår af momslovens § 23, stk. 1. Udstedes faktura over en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning. Det fremgår af momslovens § 23, stk. 2.

Ved levering af varer og ydelser er afgiftsgrundlaget vederlaget, herunder tilskud, der er direkte forbundet med varens eller ydelsens pris, men ikke indbefattet afgiften efter denne lov. Det fremgår af momslovens § 27, stk. 1. I afgiftsgrundlaget medregnes ikke beløb, som en virksomhed modtager fra aftager som godtgørelse af omkostninger afholdt aftagers navn og for dennes regning, og som i virksomheden registreres på en udlægskonto. Virksomheden skal kunne gøre rede for de enkelte beløb for disse udgifter og kan ikke fradrage afgiften heraf. Det fremgår af momslovens § 27, stk. 3, nr. 3.

Momsregistrerede virksomheder kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret fradrage momsen af virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13. Det fremgår af momslovens § 37.

Der er krav om en direkte og umiddelbar forbindelse mellem den indgående transaktion og en eller flere udgående transaktioner, der giver ret til fradrag, for at virksomheden kan fratrække købsmomsen.

Virksomheden skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer. Det fremgår af § 58 i momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 med senere ændringer.

Det fremgår af bestemmelsen, at fakturaerne skal indeholde følgende oplysninger:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).
2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.
3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.
4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.
5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.
7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.
8) Gældende afgiftssats.
9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.

Det fremgår af momslovens § 37, stk. 2, nr. 1, at den fradragsberettigede afgift er afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden.

Landsskatteretten har i en sammenholdt sag med sagsnr. [sag2] vedrørende indehaverens skattepligtige indkomst for indkomståret 2018 fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at fastsætte indehaverens overskud af virksomheden skønsmæssigt på baggrund af bankindsætninger og fremlagte udgiftsbilag. Landsskatteretten har i sagen fundet, at Skattestyrelsen på baggrund af bankindsætningerne har været berettiget til at opgøre virksomhedens omsætning til 973.526 kr. inkl. moms for indkomståret 2018.

Indehaveren har under klagesagen fremsendt fakturaer, der er udstedt af virksomheden, men som ikke er indbetalt på indehaverenss bankkonti og dermed ikke modsvares af de opgjorte bankindsætninger. Da Skattestyrelsens forhøjelse af den skattepligtige omsætning i virksomheden alene omfatter bankindsætninger på indehaverens konti, har Landsskatteretten i sagen med j.nr. [sag2] fundet, at fakturabeløbene på disse ikke-indbetalte fakturaer skal medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige omsætning i virksomheden.

Landsskatteretten har på baggrund heraf i sagsnr. [sag2] fundet, at Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens omsætning for indkomståret 2018 skal forhøjes med ikke-indbetalte fakturabeløb på 91.859 kr. inkl. moms og til opgøres til i alt 1.065.385 kr. inkl. moms. (973.526 kr. + 91.859 kr.)

Da Landsskatteretten har fundet, at den opgjorte omsætning stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, finder Landsskatteretten, at der skal beregnes salgsmoms af omsætningen, svarende til 20 % af bankindsætningerne og af de ikke-indbetalte fakturaer, der er udstedt i afgiftsperioden 1. januar 2018 til 31. december 2018. Det følger af momslovens § 23, at afgiftspligten indtræder ved levering, og at fakturatidspunktet anses som leveringstidspunktet i tilfælde, hvor der udstedes faktura inden eller snarest efter levering.

Virksomheden har på faktura nummer 642 af 12. marts 2018, faktura nummer 644 af 5. april 2018, faktura nummer 653 af 8. juni 2018, faktura nummer 655 af 12. juni 2018, faktura nummer 687 af 14. december 2018 opkrævet kunderne betaling for gebyrer uden at beregne og opkræve moms af gebyrerne. Virksomheden har ikke ved fremlæggelse af købsbilag eller bogføring godtgjort, at gebyrerne er afholdt i aftagerens navn og for dennes regning, eller at virksomheden i henhold til momslovens § 27, stk. 3, nr. 3, har registreret omkostningerne på en særlig udlægskonto.

Landsskatteretten finder derfor, at gebyrerne ikke kan betragtes som momsfrie udlæg, men at de derimod er momspligtige efter momslovens § 4, stk. 1, da ydelserne indgår i den samlede pris for virksomhedens leverancer, jf. momslovens § 27, stk. 1. Gebyrerne skal indgå derfor i grundlaget for beregning af virksomhedens salgsmoms. At virksomheden fejlagtigt ikke har opkrævet moms af gebyrerne kan ikke føre til en anden vurdering.

Landsskatteretten finder på baggrund af ovenstående, at virksomhedens salgsmoms kan opgøres til 213.077 kr. (1.065.385 x 20 %). Det er Landsskatterettens opfattelse, at 213.077 kr. udgør salgsmomsen for afgiftsperioden 1. januar 2018 - 31. december 2018.

Da der er indberettet salgsmoms med 52.250 kr., kan den ikke indberettede salgsmoms opgøres til 160.827 kr. (213.077 kr. - 52.250 kr.) for afgiftsperioden 1. januar 2018 til 31. december 2018.

Landsskatteretten forhøjer dermed virksomhedens salgsmoms med 160.827 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2018 til 31. december 2018.

Remote back-up

Landsskatteretten har i sagen med sagsnr. [sag2] fundet, at der på baggrund af fakturaerne fra [virksomhed5] til virksomheden kan godkendes fradrag for udgifterne til remote back-up på samlet 588 kr. for indkomståret 2018. Retten har anset udgifterne for at vedrører virksomheden.

Retten godkender fradrag for købsmoms på 147 kr. De fremlagte fakturaer opfylder betingelserne i momsbekendtgørelsen og vedrører ydelser, der relaterer sig til virksomhedens momspligtige aktiviteter, jf. momslovens § 37.

Apple iphone 8

Landsskatteretten har i sagen med sagsnr. [sag2] fundet, at der ikke på baggrund af faktura nummer 591990 af 7. februar 2018 fra [virksomhed5] til indehaveren kan godkendes fradrag for udgifter til køb af en Apple iphone 8 for 5.951 kr. inkl. moms, da købet er foretaget af indehaverens personligt og ikke i virksomhedens navn.

Da der ikke er fremlagt en dokumentation for udgifterne til indkøb af en mobiltelefon, der opfylder momsbekendtgørelsens § 58, kan der ikke godkendes fradrag for købsmoms af udgiften. Der lægges vægt på, at fakturaen fra [virksomhed5] er udstedt til indehaveren og ikke til virksomheden.

Toner

Landsskatteretten har i sagsnr. [sag2] fundet, at der på baggrund af faktura 612424 af 24. oktober 2018 på 1.795,31 kr. inkl. moms fra [virksomhed5] til virksomheden kan godkendes fradrag for udgifter til indkøb af toner for 1.436 kr. ekskl. moms.

Retten godkender fradrag for købsmoms på 359 kr. Den fremlagte faktura opfylder betingelserne i momsbekendtgørelsen og vedrører ydelser, der relaterer sig til virksomhedens momspligtige aktiviteter, jf. momslovens § 37.

Abonnement på fuldpakke kabel-tv og bredbånd/internet ([virksomhed8])

Der kan ikke på baggrund af regningerne fra [virksomhed8] på fuldpakke abonnement på kabel-tv og bredbånd/internet godkendes fradrag for købsmoms, da der ikke er fremlagt en dokumentation, der opfylder momsbekendtgørelsens § 58.

Retten lægger vægt på, at fakturaerne fra [virksomhed8] er udstedt til indehaveren og ikke til virksomheden.

For så vidt angår udgifterne til kabel-tv lægger retten endvidere vægt på, at udgifterne ikke vedrører virksomhedens momspligtige aktiviteter.

[virksomhed10]

Landsskatteretten har i sagsnr. [sag2] fundet, at der på baggrund af faktura nummer 509331 af 4. september 2018 fra [virksomhed10] A/S kan godkendes fradrag for udgifter på 1.500 kr. ekskl. moms til syn og skøn.

Retten godkender fradrag for købsmoms på 375 kr. af ydelserne. Den fremlagte faktura opfylder betingelserne i momsbekendtgørelsen og vedrører ydelser, der relaterer sig til virksomhedens momspligtige aktiviteter, jf. momslovens § 37.

[virksomhed13]

Landsskatteretten har i sagsnr. [sag2] fundet, at der på baggrund af fakturaerne fra [virksomhed13]ne kan godkendes fradrag for udgifter på 3.000 kr. ekskl. moms til på salær til berigtigelse.

Retten godkender fradrag for købsmoms på 750 kr. af ydelserne. Den fremlagte faktura opfylder betingelserne i momsbekendtgørelsen og vedrører ydelser, der relaterer sig til virksomhedens momspligtige aktiviteter, jf. momslovens § 37.

Genopretningsgebyr domænenavnene [...dk], [...dk] og [...dk]

Landsskatteretten har i sagsnr. [sag2] fundet, at der på baggrund af faktura nummer 7712478, 8080784 og 7941669 fra [virksomhed14] til virksomheden kan godkendes fradrag for udgifter på i alt 220 kr. til gebyr og genopretningsgebyr vedrørende domænenavnene [...dk], [...dk] og [...dk].

Retten godkender fradrag for købsmoms på 55 kr. (20 kr. + 25 kr. + 10 kr.) De fremlagte fakturaer opfylder betingelserne i momsbekendtgørelsen og vedrører ydelser, der relaterer sig til virksomhedens momspligtige aktiviteter, jf. momslovens § 37.

"Husleje [adresse2]", varme, el, vand, fællesudgifter og internet

Landsskatteretten har i sagsnr. [sag2] fundet, at der ikke på baggrund af de fremlagte fakturaer fra [virksomhed12] ApS til virksomheden kan godkendes fradrag for udgifter til "husleje [adresse2]", varme, el, vand, fællesudgifter og internet, da det ikke er dokumenteret eller godtgjort, hvorledes udgiften har en direkte erhvervsmæssig tilknytning til virksomheden. Der er lagt vægt på, at indehaverens selskab i indkomståret 2018 havde adresse på [adresse2] i [by2], medens virksomheden ifølge CVR havde adresse på [adresse1] i [by1]. Under henvisning hertil, og da der ikke kan fratrækkes købsmoms af udgifter, der ikke relaterer sig til virksomhedens momspligtige aktiviteter, godkender retten ikke fradrag for moms af ydelserne.

[...]

Landsskatteretten har i sagsnr. [sag2] fundet, at der ikke på baggrund af faktura nummer 90274867 af 25. marts 2019 fra [virksomhed11] til virksomheden kan godkendes fradrag for udgifter til [...] for indkomståret 2018, da fakturaen er dateret den 24. marts 2019 og vedrører perioden fra den 30. april 2019 til den 29. april 2020, og da der ikke er fremlagt bilag vedrørende udgifter til Karnov for indkomståret 2018. Det følger af momslovens § 36 a, at retten til fradrag for købsmoms indtræder på leveringstidspunktet og kan udøves, når vedkommende er i besiddelse af en faktura.

Da der ikke for afgiftsperioden 1. januar 2018 til 31. december 2018 er fremlagt dokumentation for, at der er afholdt momsbelagt udgifter til [...], jf. momslovens § 37, stk. 1, godkender retten ikke fradrag for moms af udgifterne.

Kørsel, tinglysningsafgifter og gebyrer, som er opkrævet på salgsfakturaer:

Der er ikke fremlagt dokumentation, der opfylder momsbekendtgørelsens § 58, for, at virksomheden har afholdt momsbelagte udgifter til den kørsel eller til de tinglysningsafgifter og gebyrer, som er opkrævet på virksomhedens salgsfakturaer. Derfor kan der ikke godkendes fradrag for moms af udgifter hertil.

Et købsmomsfradrag kan ikke skønnes. Der skal foreligge dokumentation. Der henvises til SKM2021.456.LSR og EU-Domstolens afgørelse i sag C-664/16, Vadan. Udgiftsposteringer på et kontoudtog opfylder ikke i sig selv kravene til objektiv dokumentation og berettiger derfor ikke til et købsmomsfradrag. Der henvises til SKM2021.692.LSR.

Landsskatteretten finder på baggrund af ovenstående, at virksomhedens købsmoms for afgiftsperioden 1. januar 2018 til 31. december 2018 kan opgøres til 1.686 kr. kr. (147 kr. + 359 kr. + 375 kr. + 750 kr. + 55 kr.).

Da der for afgiftsperioden 1. januar 2018 til 31. december 2018 er indberettet købsmoms med 24.880 kr., mens virksomhedens fradrag for købsmoms udgør 1.686 kr., finder retten, at virksomhedens fradrag for købsmoms skal nedsættes med 23.194 kr. (24.880 kr. - 1.686 kr.). Virksomhedens momstilsvar skal på den baggrund forhøjes med 23.194 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2018 til 31. december 2018.

På baggrund af ovenstående ændrer Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse og forhøjer Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens momstilsvar til 184.021 kr. (160.827 kr. + 23.194 kr.) for afgiftsperioden 1. januar 2018 til 31. december 2018.