Kendelse af 20-12-2023 - indlagt i TaxCons database den 25-01-2024

Journalnr. 20-0007148

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperiode

3. kvartal 2015

Ændring i momstilsvar

0 kr.

- 16.163 kr.

-11.118 kr.

4. kvartal 2015

Ændring i momstilsvar

0 kr.

- 36.871 kr.

-25.620 kr.

1. kvartal 2016

Ændring i momstilsvar

- 805 kr.

- 8.000 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] er registreret den 3. august 2015 med adressen [adresse1][by1]. Virksomhedens branche er anført som detailhandel med personbiler, varebiler og minibusser. Virksomheden er afmeldt den 4. marts 2016. Virksomheden har ifølge registreringen ikke haft ansatte.

Virksomheden er samtidig registreret for moms.

Sagens opstart

Skattestyrelsen anmodede i brev af 17. juli 2017 indehaveren om at indsende følgende materiale:

Regnskab vedrørende indkomstårene 2015 og 2016 for virksomheden.
Samtlige regnskabsbilag vedrørende virksomheden for 2015 og 2016.
Momsregnskab.
Oplysning om hvem, der har arbejdet i virksomheden
Kontoudskrifter fra pengeinstitutter fra 1. januar 2015 til 17. august 2017.
Dokumentation for køb og salg af biler i 2015 og 2016.
Leasingkontrakt vedrørende Peugeot 308 med reg.nr. BK 21 576.
Dokumentation for betaling af ydelser samt førstegangsydelsen.
Dokumentation for køb af ejerlejligheden [adresse2] i [by2].

Den 2. oktober 2017 har indehaveren afleveret materialet, som består af en del køb- og salgsbilag til bilforhandlere, køb- og salgsnotaer fra auktioner samt håndskrevne salgsbilag. Derudover er afleveret registreringsattester for en del biler. Der er desuden kontoudskrifter fra [finans1] for perioden 9. juli 2015 til 8. august 2017. Det drejer sig om følgende konti i [finans1] – konto [...13] [virksomhed1] – konto [...30] Lønkonto – konto [...48] Opsparing og konto [...55] Budgetkonto. Bilagene er afleveret på [...] i [by3].

Materialet er herefter gennemgået, og den 12. marts 2018 er indehaveren anmodet om at indsende kontoudskrifter fra [finans2] fra 1. januar 2015 til kontienes ophør.

Der er ikke udarbejdet momsregnskab.

Da indehaveren ikke indsendte kontoudtog fra konti i [finans2] har Skattestyrelsen i brev af 24. maj 2018 anmodet [finans2] om indsendelse af kontoudskrifter fra 1. januar 2015 til kontienes ophør. Det drejer sig om konto [...34] og konto [...01].

Skattestyrelsen traf herefter afgørelse den 5. september 2018. Indehaveren anmodede den 13. september 2018 om genoptagelse af skatteansættelserne. I forbindelse med anmodningen fremlagde indehaveren dokumentation for en låneaftale på originalsprog samt en dansk oversættelse. Skattestyrelsen traf afgørelse om afslag på genoptagelse den 17. oktober 2018.

Den 30. april 2019 anmodede indehaverens tidligere repræsentant på ny om genoptagelse af skatte- og momsansættelserne for 2015 og 2016. I forbindelse med anmodningen fremlagde repræsentanten resultatopgørelse og balance for virksomheden for 2015.

Om virksomheden

Indehaveren har for 3. kvartal 2015 angivet nul i moms. For 4. kvartal 2015 er der angivet 2.326 kr. i salgsmoms samt 7.276 kr. i købsmoms, hvorfor indehaveren har fået tilbagebetalt 4.950 kr. i moms. Der er ikke angivet moms for 1. kvartal 2016.

Skattestyrelsen har i afgørelsen af 5. september 2018 ansat yderligere salgsmoms for perioden 3. august 2015 til 4. marts 2016 samt nedsat købsmoms for perioden 4. august 2015 – 31. december 2015, hvorefter momstilsvaret er forhøjet med 16.163 kr. for 3. kvartal 2015, med 89.471 kr. for 4. kvartal 2015 og med 62.990 kr. for 1. kvartal 2016.

Vedrørende resultat af handel med biler, hvor der er udøvet et skøn over salgsprisen, er der henset til, hvornår der er sket et reelt ejerskifte. Er ejerskiftet sket i 2015, er bilen anset for solgt i 2015, er ejerskiftet sket i 2016, er bilen anset for solgt i forbindelse med virksomhedens ophør den 4. marts 2016. Der er ikke gjort indsigelse mod de af Skattestyrelsen foretagne skøn.

Omsætning ifølge bankindbetalinger i 2015 er specificeret således:

Indehaverens referencenummer

Dato

Tekst på bankkonto

Beløb indsat på lønkonto i [finans1], konto [...30]

1

17-09-2015

[person1]

25.244 kr.

2

25-09-2015

[virksomhed2] online skadeserstatning

55.591 kr.

Indsætninger 3. kvartal 2015

80.815 kr.

3

03-11-2015

hyndai i30 2008

24.000 kr.

4

06-11-2015

Indbetaling

10.000 kr.

5

12-11-2015

Indbetaling

35.000 kr.

6

19-11-2015

Indbetaling

8.125 kr.

7

23-11-2015

[virksomhed2] online skadeserstatning

83.100 kr.

8

25-11-2015

Overførsel

4.529 kr.

9

07-12-2015

Indbetaling

20.000 kr.

10

29-12-2015

Indbetaling

23.600 kr.

Indsætninger 4. kvartal 2015

208.354 kr.

Samlede indsætninger 2015

289.169 kr.

Ad 1: Der fremgår ikke noget salg på eller omkring den 17. september 2015 i Skattestyrelsens opgørelse af resultat af handel med biler, afgørelsens bilag 1, (herefter Skattestyrelsens opgørelse). Den 18. september 2018 er der af to omgange hævet 10.000 kr. i kontanter.

Ad 2: Der er fremlagt en mail af 29. april 2019 fra [virksomhed2] til [person2] i ikke læsbart format.Den 29. september 2015 er der hævet 53.000 kr. i kontanter på kontoen.

Ad 3: Ikke påklaget.

Ad 4: Der fremgår fradrag af et salær på 1.000 kr. til [virksomhed3] ved salg af en Audi A3 den 4. november samt et salg af bilen samme dato til 11.000 kr. i Skattestyrelsens opgørelse. Skattestyrelsen har henvist til auktionsnota fra [virksomhed3]. Der er overført 10.000 kr. til ”[virksomhed1]” samme dag.

Ad 5: Der fremgår et køb af en Opel Corsa til 31.000 kr. ifølge slutseddel den 12. november 2015 samt en af Skattestyrelsen skønnet salgspris på 32.300 kr. i Skattestyrelsens opgørelse. Der er overført 35.500 kr. til ”[virksomhed1]” samme dag.

Ad 6: Der fremgår et salg af en Opel Merriva til 4.375 kr. og et salg af en Seat Toledo til 14.000 kr. den 18. november 2015 i Skattestyrelsens opgørelse. Som bilag er henvist til auktionsnota. Desuden fremgår et salg af en Volvo 460 til 2.000 kr. købt den 18. november 2015. Som bilag er henvist til et udateret, håndskrevet salgsbilag.

Ad 7: Der er fremlagt en mail af 29. april 2019 fra [virksomhed2] til [person3], hvoraf det fremgår, at han har fået udbetalt en forsikringssum på 84.000 kr. minus selvrisiko på 900 kr., i alt 83.100 kr.Den 23. november 2015 er der hævet 83.000 kr. i kontanter.

Ad 8 - 10: Der fremgår ikke noget salg af pågældende størrelse på eller omkring de anførte datoer i Skattestyrelsens opgørelse.

Omsætning ifølge bankindbetalinger i 2016 er specificeret således:

Indehaverens referencenummer

Dato

Tekst på bankkonto

Beløb indsat på lønkonto i [finans1], konto [...30]

11

15-01-2016

Overførsel

18.000 kr.

12

02-03-2016

[person4]

22.000 kr.

Indsætninger 1. kvartal 2016

40.000 kr.

Ad 11: Den 18. januar 2016 er der hævet 15.000 kr. i kontanter.

Ad 12: Den 17. marts er der ad to omgange hævet 10.000 kr. i kontanter.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har genoptaget ansættelsen af momstilsvaret og nedsat momstilsvaret for 4. kvartal 2015 med 805 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

...

Skattestyrelsens svar på de enkelte anbringender fremgår nedenfor:

Spg 1. Der gives genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 på de punkter, som er angivet nedenfor.

Spg 2. Skattestyrelsen er berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse, hvis der er mangelfuldt regnskabsgrundlag og hvis der ikke er selvangivet korrekt på ansættelsestidspunktet. Der er sendt en del regnskabsbilag, men ingen bogføring og ingen regnskab.

Du har i forbindelse med sagsbehandlingen oplyst, at der ikke var udarbejdet regnskaber for indkomstårene 2015 og 2016.

Ansættelsen kan således foretages skønsmæssigt efter skattekontrollovens § 5, stk. 3, når der er mangelfuldt regnskabsgrundlag.

Spg 3. Hvis virksomhedens regnskab ikke er egnet som grundlag for en opgørelse af den afgift eller A-skat m.v., som virksomheden skal angive kan Skatteforvaltningen foretage en skønsmæssig ansættelse af tilsvaret efter opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Der har ikke ved sagsbehandlingen foreligget et afstemt momsregnskab efter momslovens § 56 og 57.

Spg 4. Af statsskattelovens § 4, stk. 1, fremgår det, at som skattepligtig indkomst betragtes med de i det følgende fastsatte undtagelser og begrænsninger den skattepligtiges samlede årsindtægter, hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke, bestående i penge eller formuegoder af pengeværdi.

Af personskattelovens § 3, stk. 1, fremgår det, at den personlige indkomst omfatter alle de indkomster der indgår i den skattepligtige indkomst og som ikke er kapitalindkomst.

Af SKM.2013.274.BR, fremgår at indkomsten forhøjes med kontantindbetalinger på skatteyders bankkonto, hvis skatteyderen ikke kan dokumentere, at kontantbeløbet kommer fra beskattede midler. SKAT fik i byretten medhold i at kontantindbetalinger på bankkonti er skattepligtig indkomst, og at forhøjelsen var korrekt.

Da du ikke har dokumenteret, at indsætninger på bankkonti kommer fra beskattede eller skattefrie midler, er indsætningerne tillagt den skattepligtige indkomst efter statsskattelovens § 4, stk. 1 og personskattelovens § 3, stk. 1.

Spg 5. Ved vores behandling af sagen, har der ikke været hverken balance eller kontoudtog til stede. Ligeledes har du pr. telefon til Skattestyrelsen oplyst, at der ikke er udarbejdet regnskaber for indkomstårene 2015 og 2016.

Den vedlagte balance og kontoudtog (din advokats bilag 5 og 6) med tilhørende bilag (din advokats bilag 8) er gennemgået.

Der er efterfølgende indsendt nogle nye bilag som kommenteres nedenfor under de enkelte biler.

De nye bilag er slutsedler mellem [person5] og [virksomhed1] samt skrotningsattester.

Det fremgår ikke klart af slutsedlerne, hvem der er køber, og hvem der er sælger ligesom det ene bilag ikke er dateret. Ligeledes fremgår det, at betalingen på to af slutsedlerne skulle være foretaget kontant, hvilket er i strid med ligningslovens § 8 Y.

Af skrotningsattesterne fremgår ingen stempel ligesom de ikke er daterede.

Vi har derfor ikke godkendt de fremlagte nye bilag.

Der er ikke ført daglige kasseafstemninger/kasserapporter efter bogføringslovens § 7, stk. 1.

Registreringer som er bogført, er ikke alle dokumenteret ved et bilag. Af bogføringslovens § 5 fremgår det at ved bilag forstås nødvendig dokumentation for transaktioner, der registreres i bogføringen. Og af bogføringslovens § 9 fremgår det, at enhver registrering skal dokumenteres ved bilag.

På grund af ovenstående, kan den af advokaten indsendte balance og kontoudtog ikke lægges til grund, da det ikke ses at opfylde kravene i bogføringslovens § 3, stk. 1. Der foreligger derfor ikke et fyldestgørende regnskabsgrundlag.

Spg 6. Skattestyrelsen har i bilag 1 og 4, der var vedlagt forslag samt afgørelse oplyst, at de skønsmæssige salgspriser er fastsat udfra søgning på internettet både på ”[...dk]” samt andre sider med bilpriser. De foretagne skøn er foretaget med udgangspunkt i bilernes mærke, årgang m.v.

Såfremt du havde forespurgt herom havde Skattestyrelsen fremsendt underbilag som er lagt til grund ved den skønsmæssige fastsættelse af salgspriser, hvor der ikke har været et salgsbilag. Bilagene er blevet fremsendt den 29. april 2019 i forbindelse med svar på anmodning om aktindsigt.

Priserne er desuden fastsat udfra 2018 priser uanset at det drejer sig om biler, som er solgt i både 2015 og 2016. Såfremt den ”søgte” bil var en anden årgang, er det sket forøgelse/fradrag i den skønsmæssigt ansatte salgspris.

Da priserne er fastsat i 2018-priser må de faktiske salgspriser i 2015 og 2016 alt andet lige have været højere, da bilerne på daværende tidspunkt var nyere.

De af Skattestyrelsen foretagne skøn over bilernes salgspris anses således for at være retvisende De foretagne skøn er begrundet i manglende dokumentation for salgsbilag, og de omhandlede biler er derfor søgt på internettet, så vidt det har været muligt.

Spg 7. Det fremgår af ligningslovens § 8 Y, at der er skærpet dokumentationskrav vedrørende kontant betaling ved køb af varer, ligesom der ikke er fradrag for køb over 8.000 kr. Beløbet var før 2018 på 10.000 kr. Så uanset at det er branchekutyme for kontant betaling af biler, er det i strid med reglerne i ligningslovens § 8 Y.

Der er ligeledes ikke ført et dagligt kasseregnskab, hvor pengestrømmen kan følges.

Vi har forsøgt så vidt det har været muligt, at afstemme de foretagne køb og salg med ind- og udbetalinger på bankkontoen. Det er ikke alle virksomhedens bilag, som kan afstemmes over til bankkontoen.

Hvor der har foreligget et købsbilag fra en autoriserede bilforhandler eller fra [virksomhed3], er disse lagt til grund ved opgørelsen af avance/tab på de enkelte biler. Har der ikke foreligget et købsbilag, er der ikke givet fradrag for en købsudgift hvilket følger af momsbekendtgørelsens § 82 samt statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Der kan desuden henvises til hvidvasklovens § 5.

Spg 8. Vedrørende aktionsbilag fra [virksomhed3] for Seat Toledo med reg.nr. [reg.nr.1], har Skattestyrelsen fejlagtigt ikke fratrukket salær til [virksomhed3] med 1.750 kr. inkl. moms.

Indkomsten skal derfor nedsættes med 1.750 kr. -20 % = 1.400 kr., efter statsskattelovens § 6 a samtidig med at købsmomsen forøges med 25 % af 1.400 kr. = 350 kr., ifølge momslovens § 37, stk. 1.

Spg 9. Det er korrekt, at Skattestyrelsen under Volvo 460 med reg.nr. AL 58 243 har lavet en skrivefejl.

Købsmomsen udgør rettelig 150 kr. og salgsmomsen udgør 400 kr. som anført i vores bilag 7.

Forholdet er dog uden betydning for både indkomstansættelsen og momsansættelsen.

Spg 10. Der er et købsbilag af 29. september 2015 fra [virksomhed4]. Det fremgår her, at bilen er købt for 3.000 kr. Der foreligger ikke et salgsbilag for salg af Mazda 626 med reg.nr. [reg.nr.2].

Der er efterfølgende indsendt en skrotningsattest, som ikke er stemplet og underskrevet af skrotningsvirksomheden. Bilaget er ligeledes ikke dateret og der er ikke angivet nogen skrotningspris.

Bilaget kan derfor ikke anes for at være behørig dokumentation for skrotning af bilen.

Derudover bliver bilen den 2. oktober 2015 indregistreret med [person6] som ejer og bruger.

Det af din advokat anførte, at der bør anvendes en bruttoavance på 20 % findes ikke umiddelbart at være en mere korrekt opgørelse over salg af biler, end det af os foretagne skøn ved søgning efter tilsvarende biler på internettet. Bilerne er søgt på diverse søgesider med brugte biler, hvor bilens mærke, årgang m.v. er indtastet. Det er 2018 priser der er anvendt ved skønnet. Bilerne må have været mere værd i indkomstårene 2015 og 2016.

Da der således ikke er fremlagt nye oplysninger, fastholdes det af Skattestyrelsen foretagne skøn over bilens værdi til 12.800 kr. inkl. moms. Bilaget vedrørende søgningen på internettet er fremsendt til din advokat i forbindelse med anmodningen om aktindsigt.

Spg 11. Der er et købsbilag af 12. november 2015 fra [virksomhed5]. Det fremgår her, at bilen er købt for 9.000 kr. Vedrørende salg af Nissan Primera med reg.nr. [reg.nr.3] foreligger der ikke et salgsbilag.

Bilen bliver den 12. november 2015 indregistreret med [person6] som ejer og bruger.

Det af din advokat anførte, at der bør anvendes en bruttoavance på 20 % findes ikke umiddelbart at være en mere korrekt opgørelse over salg af biler, end det af os foretagne skøn ved søgning efter tilsvarende biler på internettet. Bilerne er søgt på diverse søgesider med brugte biler, hvor bilens mærke, årgang m.v. er indtastet. Det er 2018 priser der er anvendt ved skønnet. Bilerne må have været mere værd i indkomstårene 2015 og 2016.

Da der således ikke er fremlagt nye oplysninger, fastholdes det af Skattestyrelsen foretagne skøn over bilens værdi til 18.000 kr. inkl. moms. Bilaget vedrørende søgningen på internettet er fremsendt til din advokat i forbindelse med anmodningen om aktindsigt.

Spg 12. Der er et købsbilag af 22. januar 2016 fra [virksomhed6] i [by4]. Det fremgår her, at bilen er købt for 6.500 kr. Vedrørende salg af Toyota Corolla med reg.nr. [reg.nr.4] foreligger der ikke et salgsbilag.

Der er efterfølgende indsendt en skrotningsattest, som ikke er stemplet og underskrevet af skrotningsvirksomheden. Bilaget er ligeledes ikke dateret og der er ikke angivet nogen skrotningspris.

Bilaget kan derfor ikke anses for at være behørig dokumentation for skrotning af bilen.

Bilen ses desuden at blive indregistreret til [person7] som bruger og ejer.

Det af din advokat anførte, at der bør anvendes en bruttoavance på 20 % findes ikke umiddelbart at være en mere korrekt opgørelse over salg af biler, end det af os foretagne skøn ved søgning efter tilsvarende biler på internettet. Bilerne er søgt på diverse søgesider med brugte biler, hvor bilens mærke, årgang m.v. er indtastet. Det er 2018 priser der er anvendt ved skønnet. Bilerne må have været mere værd i indkomstårene 2015 og 2016.

Da der således ikke foreligger nye oplysninger, fastholdes det af Skattestyrelsen foretagne skøn over bilen værdi til 26.450 kr. Bilaget vedrørende søgningen på internettet er fremsendt til din advokat i forbindelse med anmodningen om aktindsigt.

Spg 13. Chevrolet Aveo – reg.nr. [reg.nr.5]

Du har udelukkende indsendt registreringsattest på bilen.

Advokat [person8] indsender slutseddel vedrørende Chevrolet Aveo – af slutsedlens side 1 fremgår [person5] som sælger og [virksomhed1] som køber. Prisen er fastsat til 23.600 kr., og betalingen foregår via bankoverførsel. [person5] ses aldrig at været registreret som bruger og ejer af bilen.

Af slutsedlens side 2 fremgår det, at [person5] køber ovennævnte bil på kredit og skal overføre betaling via bank ikke senere end udgangen af 2016.

Af slutsedlens side 3 fremgår [virksomhed1] som sælger og [person5] som køber. Slutsedlen er dateret den 27. december 2015.

Da det af slutsedlen, ikke er klart, hvorvidt der er tale om et købsbilag eller et salgsbilag, kan vi ikke godkende den indsendte slutseddel.

Det af Skattestyrelsen foretagne skøn over bilens værdi med 21.800 kr. ved salget fastholdes, da der ikke foreligger nye oplysninger i sagen. Bilaget vedrørende søgningen på internettet er fremsendt til din advokat i forbindelse med anmodningen om aktindsigt.

Toyota Aygo – reg.nr. [reg.nr.6]

Du har udelukkende indsendt registreringsattest på bilen.

Advokat [person8] indsender slutseddel vedrørende Toyota Aygo – af slutsedlens side 1 fremgår [person5] som sælger og [virksomhed1] som køber. Prisen er fastsat til 25.500 kr. og skal betales kontant.

Af slutsedlens side 3 fremgå [virksomhed1] som sælger og [person5] som køber. Slutsedlen er ikke dateret.

Da det af slutsedlen, ikke er klart hvorvidt der er tale om et købsbilag eller et salgsbilag, kan vi ikke godkende den indsendte slutseddel. Slutsedlen er desuden ikke dateret.

Det af Skattestyrelsen foretagne skøn over bilens værdi 28.600 kr. ved salget fastholdes, da der ikke foreligger nye oplysninger i sagen. Bilaget vedrørende søgningen på internettet er fremsendt til din advokat i forbindelse med anmodningen om aktindsigt.

Der er desuden henset til at bilen bliver indregistreret med din bror som bruger og ejer, hvilket gør at bevisbyrden er skærpet, da der er tale om handel mellem interesseforbundne parter.

Vedrørende Mercedes-Benz reg.nr. [reg.nr.7] og Toyota Aygo med reg.nr. [reg.nr.8], har du tidligere indsendt registreringsattester på begge biler, og Skattestyrelsen anser derfor begge biler for at have indgået i [virksomhed1]s forretning og omsætning.

Spg 14. Vedrørende kontantindbetalingen den 3. november 2015 med 24.000 kr., er denne indbetaling medtaget som betaling for Hyundai i30 reg.nr. [reg.nr.9]. Bilen er solgt til [virksomhed7] ApS den 3. november 2015 til eksport. Betalingen er således registreret som indsætning efter bilag 3, og momsen er registreret på bilag 7. Der er således ikke tale om, at beløbet beskattes to gange.

Vedrørende betalingen den 6. november 2015 med 10.000 kr., fremgår det af jeres bilag 7, at betalingen vedrører Nissan Primera reg.nr. [reg.nr.3]. Bilen bliver den 12. november 2015 indregistreret med [person6] som bruger og ejer. Da der ikke foreligger et salgsbilag, anser vi det ikke for dokumenteret, at indbetalingen vedrører salget af ovennævnte bil. Beskatningen fastholdes – se ovenfor under spg 11.

Af den indsendte slutseddel vedrørende Opel Corsa reg.nr. [reg.nr.10] fremgår det, at bilen sælges den 6. juni 2016 for 18.000, men indsætningen på banken den 12. november 2015 udgør 35.000 kr., ligesom bilen bliver indregistreret med din far som bruger og ejer. Beskatningen fastholdes, da der ikke er overensstemmelse mellem beløb og dato. Der er ingen dokumentation for, at det er salg af Opel Corsaen, ligesom der er tale om skærpet bevisbyrde da der er tale om handel mellem interesseforbundne parter.

Bilen Seat Toledo reg.nr. [reg.nr.11] sælges på aktion den 18. november 2015 for 14.000 kr., modtaget salær på 1.350 kr. i alt = 12.250 kr., der er således ikke overensstemmelse med salgsbeløbet og det indsatte beløb den 19. november 2015 på 8.125 kr.

Beskatningen af de 8.125 kr. fastholdes.

Bilen Opel Meriva reg.nr. [reg.nr.12] sælges som advokaten fremfører, for 20.000 kr., men den sælges den 10. februar 2016 og ikke den 7. december 2015. Der ses således ikke at være overensstemmelse med at salget i februar 2016 indsættes på kontoen den 7. december 2015. Beskatningen fastholdes.

Bilen Chevrolet Aveo reg.nr. [reg.nr.5] indregistreres med ny bruger og ejer den 29. april 2016 og ikke i december 2015.

Advokat [person8] indsender slutseddel vedrørende Chevrolet Aveo – af slutsedlens side 1 fremgår [person5] som sælger og [virksomhed1] som køber. Prisen er fastsat til 23.600 kr., og betalingen foregår via bankoverførsel. [person5] ses aldrig at været registreret som bruger og ejer af bilen.

Af slutsedlens side 2 fremgår det, at [person5] køber ovennævnte bil på kredit og skal overfører betaling via bank ikke senere end udgangen af 2016.

Af slutsedlens side 3 fremgår [virksomhed1] som sælger og [person5] som køber. Slutsedlen er dateret den 27. december 2015.

Da det af slutsedlen, ikke er klart hvorvidt der er tale om et købsbilag eller et salgsbilag, kan vi ikke godkende den indsendte slutseddel.

Beskatningen af de 23.600 kr. fastholdes.

Bilen Toyota Corolla reg.nr. [reg.nr.13] sælges ifølge indsendt slutseddel for 6.000 kr. og ikke 4.529,36 kr. Bilen sælges den 19. december 2015 og ikke den 25. november 2015. Beskatningen fastholdes, da der ikke er overensstemmelse mellem beløb og dato. Der er ingen dokumentation for, at det er salg af Toyota Corolla, ligesom der er tale om skærpet bevisbyrde da der er tale om handel mellem interesseforbundne parter.

Beskatningen af 4.529,36 kr. fastholdes.

Spg 15. Der er ikke indsendt dokumentation for, at beløbene på henholdsvis 55.591 kr. den 25. september 2015 og 83.100 kr. den 23. november 2015 hidrører fra erstatningssummer.

Beskatningen fastholdes, da der ikke foreligger dokumentation for at beløbene hidrører fra skattefri erstatning fra privat forsikringsselskab.

Spg 16. Biler som er i din besiddelse ved virksomhedens ophør skal beskattes uanset om du er i virksomhedsordningen eller ej – se kildeskattelovens § 8A hvor følgende fremgår:

”Virksomhed her i landet anses først for opgivet, når afståelse af virksomhedens varelager, maskiner, driftsmidler og inventar m.v. har fundet sted.”

Se desuden den Juridisk Vejledning afsnit C.C.6.1. om afståelse af virksomhed.

Beskatningen fastholdes således.

Spg 17. Der er sket en fejl i sagsfremstillingen. Beløbet skal rettelig være 40.000 kr. inkl. moms. hvilket også fremgår af bilag 6.

Omsætning eksklusiv moms ifølge bankindbetalinger 40.000 kr. – 20 % = 32.000 kr.

Den skattepligtige indkomst skal nedsættes med 32.000 kr.

Der er ikke ifølge vores bilag 8 beregnet yderligere moms af beløbet.

Spg 18. Under din advokats bilag 7, fremgår det, at de indsatte 18.000 kr. den 15. januar 2016 vedrører salget af Audi A4 med reg.nr. [reg.nr.14].

Bilen er ifølge bilag solgt på aktion på [virksomhed3] for 42.500 kr. den 2. december 2015. Beskatningen fastholdes, da der ikke er overensstemmelse mellem beløb og dato.

Beløbene til beskatning fastholdes derfor med 18.000 kr.

Vedrørende indbetalingen fra [person4] den 2. marts 2016, kan det ikke ses hvad betalingen vedrører ligesom der ikke er dokumentation. Beskatningen fastholdes derfor.

Spg 19. Det er korrekt, at der er omvendt betalingspligt ved salg til skrot.

Der skal således ikke beregnes salgsmoms ved salg af biler til skrotfirmaer ifølge momslovens § 46, stk. 1, nr. 7.

Det drejer sig om følgende bil:

Toyota Corolla reg.nr. [reg.nr.15] – anses for solgt til skrot med 2.200 kr. inkl. moms

Indkomsten forhøjes med den tidligere beregnede moms 440 kr. samtidig med at salgsmomsen som er beregnet efter momslovens § 4, stk. 1 reduceres med 440 kr.

Spg 20. Der er udelukkende fradrag for udgifter, som er dokumenteret ved bilag, ifølge momsbekendtgørelsens § 82.

Derudover henvises til SKM.2004.162.HR, som omtaler, at en skattepligtig, der mener sig berettiget til et skattemæssigt fradrag, har bevisbyrden for, at udgiften er fradragsberettiget.

SKM.2008.4.HR, som omtaler, at hvis en skattepligtig ikke kan fremlægge dokumentation for, at den skattepligtige har afholdt udgifter til kb af varer, tjenesteydelser eller aktiver, Har den skattepligtige som hovedregel ikke ret til fradrag.

SKM.2013.493.LVR, som omtaler, at SKAT ikke har pligt til, at udøve et skøn over størrelsen af fradragsberettigede udgifter.

Der gives fradrag for yderligere dokumenterede udgifter ifølge din advokats bilag 10 udgift til afmelding af nummerplade [reg.nr.14], hvorfor indkomsten nedsættes med 60 kr. ifølge statsskatteloens § 6 a og købsmomsen forhøjes med 15 kr. efter momslovens § 37, stk. 1.

Derudover fastholder Skattestyrelsen de tidligere godkendte fradrag efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Skattestyrelsen er ikke efter ovennævnte SKM.2013.493.LVR forpligtiget til at skønne fradragsberettigede udgifter.

Spg 21

...

Skattestyrelsens talmæssige ændring af skatteansættelserne for indkomstårene 2015 og 2016 vedrørende genoptagelsesanmodningen:

Spørgsmål

Dato

Tekst

Ændring skattepligtig indkomst

Ændring af salgsmoms

Ændring af købsmoms


Spg 8.

18-11-2015

Nedsættelse af indkomsten med salær til [virksomhed3]

-1.750 kr.

350 kr.

Spg 20.

30-11-2015

Godkendt fradrag for udgifter synshal

-60 kr.

15 kr.

Spg 19.

Dec 2015

Moms på skrottet bil

440 kr.

-440 kr.

Ændring indkomståret 2015

-1.370 kr.

-440 kr.

365 kr.

Spg 17.

Jan 2016

Nedsættelse af overskud af virksomhed. Beløbet er tidligere medregnet i overskud af virksomheden, men ikke i momsberegningen

-32.000 kr.

Ændring indkomståret 2016

-32.000 kr.

Da vi ikke har hørt fra hverken dig eller din advokat, træffes der afgørelse i overensstemmelse med det tidligere fremsendte forslag af 25. september 2019.”

Skattestyrelsen har til Skatteankestyrelsens indstilling i sagen udtalt følgende:

”Skattestyrelsen er enige i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, der indstiller til en ændring af forhøjelsen af klagers momstilsvar for momsperioderne for 2015, og en stadfæstelse af klagers momstilsvar for momsperioderne for 2016.

Virksomheden [virksomhed1] er registreret den 3. august 2015, og virksomheden er afmeldt den 4. marts 2016. Virksomheden var i denne periode registreret for moms. Virksomhedens branche var detailhandel med personbiler, varebiler og minibusser.

Der har ikke ved sagsbehandlingen foreligget et afstemt momsregnskab efter momslovens §§ 56 og 57. Skattestyrelsen har således været berettiget til at ansætte momstilsvaret skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Med henvisning til den sammenholdte skattesag (jr.nr. sagsnummer [sag1]), finder Skattestyrelsen i overensstemmelse med Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, at den skønsmæssige fastsættelse af indtægterne fra salg af biler i 2015 skal nedsættes med indsætningerne den 25. september 2015, den 6. november 2015 og den 12. november 2015.

Skattestyrelsen er således enige med Skatteankestyrelsen i, at den skønsmæssige forhøjelse af indehaverens momstilsvar skal nedsættes med samlet 36.738 kr. for 3. og 4. kvartal 2015. Skattestyrelsen fastholder forhøjelsen af momstilsvaret for 1. kvartal 2016.”

Indehaverens opfattelse

Indehaverens repræsentant har nedlagt påstand om, at momstilsvaret for 3. kvartal 2015 nedsættes med 16.163 kr., for 4. kvartal 2015 med 36.511 kr. og for 1. kvartal 2016 med 8.000 kr.

Som begrundelse er anført følgende:

”4. Anbringender

...

4.2. Momsmæssige behandling af indsætninger

Som det fremgår af det ovenstående, er der en lang række af de kontante indsætninger og overførsler, som allerede er blevet beskattet, idet Skattestyrelsen har skønsmæssigt ansat virksomhedens indkomst ud fra varelageret af køretøjer.

Indsætningen af de kontante købesummer udløser ikke en yderligere moms, idet momsen allerede er beregnet af Skattestyrelsen ved den skønsmæssige opgørelse udarbejdet på baggrund af virksomhedens varelager af køretøjer.

Der skal således ikke beregnes moms af de kontante indsætninger, jf. ovenfor punkt 4.1.8.

Vores referencenumre

Dato

Tekst

7268-1094230

Lønkonto

Regulering af salgsmoms

1

17.09.2015

[person1]

25.224,21 kr.

5.044,84 kr.

2

25.09.2015

[virksomhed2] online skadeserstatning

55.591,00 kr.

11.118,20 kr.

3

03.11.2015

Hyndai i30 2008

24.000,00 kr.

ok til momsen

4

06.11.2015

Indbetaling

10.000,00 kr.

2.000,00 kr.

5

12.11.2015

Indbetaling

35.000,00 kr.

7.000,00 kr.

6

19.11.2015

Indbetaling

8.125,00 kr.

1.625,00 kr.

7

23.11.2015

[virksomhed2] online skadeserstatning

83.100,00 kr.

16.620,00 kr.

8

25.11.2015

Overførsel

4.529,36 kr.

905,87 kr.

9

07.12.2015

Indbetaling

20.000,00 kr.

4.000,00 kr.

10

29.12.2015

Indbetaling

23.600,00 kr.

4.720,00 kr.

Indkomståret 2015 i alt:

289.169,57 kr.

53.033,91 kr.

11

15.01.2016

Overførsel

18.000,00 kr.

3.600,00 kr.

12

02.03.2016

[person4]

22.000,00 kr.

4.400,00 kr.

Indkomståret 2016 i alt:

40.000,00 kr.

8.000,00 kr.

I alt nedsættelse af salgsmomsen

61.033,91 kr.

Retsmøde

Repræsentanten nedlagde påstand om, at virksomhedens momstilsvaret skal nedsættes med 104.829 kr. for afgiftsperioderne i 2015 og med 62.990 kr. for afgiftsperioderne i 2016.

Repræsentanten gennemgik sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg.

Skattestyrelsen indstillede, at den skønsmæssige forhøjelse af virksomhedens momstilsvar nedsættes med samlet 36.738 kr. for 3. og 4. kvartal 2015, og stadfæstes for 1. kvartal 2016 i overensstemmelse med Skatteankestyrelsens indstilling.

Landsskatterettens afgørelse

Den skønsmæssige forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for perioderne 3. og 4. kvartal 2015 og 1. kvartal 2016 hviler på skattemyndighedernes skønsmæssige fastsættelse af indehaverens skattepligtige indtægt fra salg af biler for indkomstårene 2015 og 2016 ved afgørelse af 5. september 2018.

Da Landsskatteretten i den sammenholdte skattesag med sagsnr. [sag1] vedrørende indehaverens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2015 og 2016 har fundet grundlag for at nedsætte skattemyndighedernes skønsmæssige fastsættelse af indtægterne fra salg af biler i 2015 med indsætningen den 25. september, den 6. november og den 23. november, men ikke i 2016, nedsætter Landsskatteretten den skønsmæssige forhøjelse af virksomhedens momstilsvar med salgsmomsen heraf, svarende til 11.118 kr. i 3. kvartal 2015 og 25.620 kr. i 4. kvartal 2015, mens afgørelsen for 1. kvartal 2016 stadfæstes.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.