Kendelse af 31-08-2022 - indlagt i TaxCons database den 23-09-2022

Journalnr. 20-0004586

Motorstyrelsen har givet afslag på klagerens ansøgning om fritagelse for registreringsafgift ved anskaffelse af busser i henhold til registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra a.

Landsskatteretten ændrer Motorstyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren er en specialefterskole, der tilbyder specialundervisning og er godkendt af Undervisningsministeriet.

Klageren er en nyopstartet efterskole og har 36 elever indskrevet det første år. Klageren har ansat ni lærere, tre pædagoger, en forstander og viceforstander, køkkenpersonale, en sekretær, samt en pedel. Herunder har klageren en lokal fysioterapeut tilknyttet skolen.

Det fremgår af klagerens vedtægter, jf. § 1, stk. 1, at efterskolen er en uafhængig og selvejende undervisningsinstitution. Det fremgår af vedtægternes § 1, stk. 4, at skolens formål er at drive undervisningstilbud inden for rammerne af lovgivningen om efterskoler og frie skoler, hvor unge med svære generelle indlæringsvanskeligheder får mulighed for at opnå større livsduelighed, så de forberedes til at få et så selvstændigt og ligeværdigt voksenliv som muligt.

Klagerens målgruppe er unge elever i aldersgruppen 14 – 18 år, som har særlige læringsforudsætninger, herunder udviklingshæmning, Downs syndrom, autisme og erhvervet hjerneskade m.m. Det er kendetegnende for eleverne, at de har massive indlæringsproblemer og har fysiske og psykiske udfordringer. Behovet for særlig tilrettelagt undervisning er en forudsætning for at blive optaget på efterskolen, herunder at der foreligger en udtalelse fra PPR, der dokumenterer elevens særlige behov.

Hovedparten af eleverne er visiteret af hjemkommunerne til hjælp efter servicelovens § 83, hvorefter der ydes hjælp til personlig pleje, og servicelovens § 85, hvorefter der tilbydes hjælp til omsorg eller støtte, samt optræning og hjælp til udvikling af færdigheder til personer, der har behov herfor på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Kendetegnende for eleverne er, at alle har massive indlæringsproblemer og fysiske og psykiske udfordringer.

Klageren yder hjælp og støtte til personlig hygiejne, og er indrettet til kørestolsbrugere – herunder ramper, lift og lignende. Der er plads til fire kørestolsbrugere. Ved plejekrævende ophold forudsættes det, at hjemkommunen dækker de ekstraomkostninger, som er forbundet med den ekstra personlige pleje.

Klageren befordrer eleverne til f.eks. ridefysioterapi, læge, tandlæge, speciallæger, seværdigheder og lignende.

Motorstyrelsens afgørelse

Motorstyrelsen har givet afslag på klagerens ansøgning om fritagelse for registreringsafgift ved anskaffelse af busser under henvisning til, at klageren ikke er omfattet af bestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra a.

Motorstyrelsen har som begrundelse anført følgende (uddrag):

”[...]

Vi giver afslag på ansøgningen om afgiftsfritagelse ved anskaffelse af busser. Vi anser ikke [efterskolen] for at være en ”lignende institution” i relation til registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra a.

[...]

Faktiske omstændigheder, som er lagt til grund ved afgørelsen

Det er vores opfattelse, at [efterskolen] er en efterskole, der tilbyder specialundervisning og pædagogisk bistand til elever med særlige behov.

Der er lagt vægt på de undervisningsaktiviteter, der foregår på efterskolen.

De primære aktiviteter, som er undervisning har til formål, at eleverne får muligheden for at opnå større livsduelighed. Derved forberedes de til et så selvstændigt og ligeværdigt voksenliv som muligt.

Der er også lagt vægt på, at det ansatte personale omfatter primært lærere og pædagoger og ikke plejepersonale.”

Ud fra en konkret vurdering er det vores opfattelse, at eleverne på efterskolen ikke kan sammenlignes med beboere på plejehjem og ældrecentre.

Det er motorstyrelsens opfattelse, at eleverne ikke er visiteret til pleje og behandling på efterskolen.

Det forhold, at efterskolen giver individuel støtte til hovedparten af eleverne efter §83, §85 og §52 i serviceloven, for at støtte og sikre elevernes pleje og udvikling, medfører efter motorcentrets opfattelse ikke, at eleverne er visiteret til efterskolen for at modtage pleje og behandling.

Motorcentret finder ikke, at de arbejdsopgaver skolen som helhed udfører, er af en karakter, der kan sidestilles med den intensive pleje og behandling, der bliver givet på plejehjem og ældrecentre.

Der er endvidere set på, at efterskolens juridiske grundlag er Bekendtgørelse af lov om efterskoler og frie fagskoler. Det viser, at der er tale om undervisning. Det juridiske grundlag for institutioner, der udfører pleje og behandling, er typisk bestemmelserne i serviceloven.

Jeres bemærkninger til forslaget til afgørelse

Vi har den 25. november 2019 fået disse bemærkninger til forslaget til afgørelse.

”Kommentarer til høring – sagsnr. [sag1]

Vi er en nystartet specialefterskole, som modtager svært udviklingshæmmede. Udover vores findes kun en efterskole med samme målgruppe i Danmark. Historien for denne type elever, har været, at de har været henvist til et specialskole-/fritidstilbud i hjemkommunen og været hjemmeboende. I det tilfælde, hvor eleven har været fysisk udviklingshæmmet f.eks. gør brug af kørestol, stilles der afgiftsfri bus til rådighed for familien.

Opholdet på efterskolen sker ikke efter visitering – men da Handicapkonventionen lige stiller handicappedes muligheder for at deltage på lige fod med ikke handicappede – vil ophold på en efterskole være en mulighed, som man ikke skal visiteres til. Selvom opholdet ikke kræver visitering dvs. anbringelse – indebærer opholdet for størstedelen af vores elever bevilling efter serviceloven bl.a §83 og §85, som er en betaling for, at efterskolen yder den specifikke pleje eller behandling, der er behov for. Vores elever vil i meget stor udstrækning efter efterskoleopholdet skulle fortsætte i et specialtilbud med botilbud med visitering efter serviceloven. Opholdet på [efterskolen] skal netop ses om en overgang/udskydelse af de botilbud, der traditionelt findes for denne type elever.

Den eller de bevillinger, der følger med eleven i forbindelse med eleven i forbindelse med efterskoleopholdet, udføres af personalet på skolen, der er speciallærere eller -pædagoger. Der, hvor der er behov for det, sker en egentlig oplæring i udførelsen af plejen. Der samarbejdes end videre med en fast tilknyttet fysioterapeut.

Opholdende på vores efterskole er min. 1 år – dog oftest 2 eller 3 år og betragtes som en overgang til det botilbud, de senere vil få gennem hjemkommunen.

Vores bemærkninger

Der er ikke med de indsendte bemærkninger af 25. november 2019 fremkommet nye eller yderligere oplysninger.

Eleverne er ikke visiteret til skolen.

Det er et krav i lovgivningen, at eleverne er visiteret til skolen for at modtage pleje og behandling.

Skolens hovedformål er undervisning.

Skolen er godkendt med et samlet særligt undervisningstilbud indenfor rammerne af lovgivningen om efterskoler og frie skoler.

Det ændrer ikke Motorstyrelsens opfattelse, at eleverne er bevilget støtte efter servicelovens §§83 og 85 under deres ophold på skolen.

[...]”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at ansøgningen om fritagelse for registreringsafgift ved anskaffelse af busser jf. registreringsafgiftsloven § 2, stk. 1, nr. 7, litra a, skal imødekommes.

Til støtte herfor har klageren anført følgende (uddrag):

”[...]

Klage over afgørelse i forbindelse med ansøgning om fritagelse for registreringsafgift ved anskaffelse af busser

I afgørelsen er [efterskolen] sammenlignet med en døgninstitution, hvor børn og unge i aldersgruppen 9 – 18 år, var anbragt uden for hjemmet.

Den pleje og behandling, der gives på [efterskolen] er mere sammenlignelig med et plejehjem, hvor ”beboerne/klienterne er pleje eller behandlingskrævende”, da det for en stor del (ca. 75 %) af vores elever er en forudsætning for at være på efterskolen, at kommunerne netop visiterer pleje og behandling efter §83 og 85 i det omfang, som finder sted.

Vi anerkender, at [efterskolen] er et undervisningstilbud på lige fod med andre efterskole – men forudsætningen for, at disse elever kan få undervisning og være elev på en efterskole, er, at de netop får den pleje og behandling, der forudsætter, at et ophold er muligt. Et efterskoleophold på [efterskolen] er 24 timer i døgnet – hvoraf undervisningen udgør 25 %.

Eleverne på [efterskolen] er:

Svært udviklingshæmmede
Eleverne har alle gået i specialskole-/fritidstilbud i hjemkommunen og været hjemmeboende
De elever, der er fysisk udviklingshæmmede og f.eks. gør brug af kørestol, har haft afgiftsfri bus til rådighed for familien

Eleverne er ikke visiteret hertil men ifølge Handicapkonventionen ligestilles handicappedes muligheder for at deltage på lige fod med ikke handicappede – og dette medfører, at der fra hjemkommunen oftest medfølger støtte efter serviceloven - §83 og §85. Denne støtte bevilges til efterskolen, som hermed overtager forpligtelsen til at yde den specifikke pleje/behandling, som eleverne har brug for.

Da [efterskolen] er nystartet – 1. august 2019 – er vi stadig i gang med at tilpasse personalegruppens sammensætning, så det matcher elevernes behov.”

[...]”

Motorstyrelsens udtalelse

Motorstyrelsen har sendt følgende udtalelse (uddrag):

”[...]

I klagen anføres det, at [efterskolen] i afgørelsen sammenlignes med døgninstitutionen i Højesteretsdom af 3. november 2006 ( SKM2006.651.HR )

Det er klagers opfattelse, at den pleje og behandling, der gives på [efterskolen] er mere sammenlignelig med et plejehjem end den beboerne på nævnte døgninstitution modtager.

For en stor del (ca. 75 %) af eleverne er det en forudsætning for at være på efterskolen, at kommunerne netop visiterer pleje og behandling efter §83 og 85 i det omfang, som finder sted.

Det fremgår, at [efterskolen] er et undervisningstilbud på lige fod med andre efterskoler. Men eleverne er ikke visiteret til efterskolen.

Det er vores opfattelse, at det er en forudsætning for at være omfattet af afgiftsfritagelsen efter registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra a, at eleverne er visiteret til pleje og behandling.

Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra a at, fritaget for afgift er køretøjer, som omhandlet i § 5 a, stk. 1 der af plejehjem, ældrecentre og lignende institutioner, eventuelt med reduceret sædetal, anvendes til befordring af beboere eller hjemmeboende ældre, der er visiteret til aktiviteter på institutionen for at få vedligeholdt deres fysiske eller psykiske færdigheder.

Motorstyrelsen har ikke yderligere bemærkninger til de oplysninger og bemærkninger, der fremgår af klagen.

Der henvises til vores begrundelse m.v. i afgørelsen og sagsfremstillingen.

Vedhæftet sagens akter.

Det er vores opfattelse, at Motorstyrelsens afgørelse sendt den 29. november 2019, journal nr. [sag1] om ikke at imødekomme anmodningen om at blive fritaget for at betale registreringsafgift for busser til [efterskolen], jf. registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra a bør fastholdes.

[...]”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om klageren er omfattet af registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra a, som en ”lignende institution”, således at klageren kan få tilladelse til afgiftsfrit at anskaffe busser til befordring af klagerens elever.

Inden et køretøj tages i brug på færdselslovens område, skal køretøjet registreres i Køretøjsregistreret, jf. registreringslovens § 2, stk. 1, dagældende lovbekendtgørelse nr. 223 af 27. februar 2019.

Det er udgangspunktet, at der betales fuld registreringsafgift af et køretøj i forbindelse med første registrering her i landet, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1 — 3, dagældende lovbekendtgørelse nr. 177 af 25. februar 2019.

Fritaget for afgift er dog køretøjer, som omhandlet i § 5 a, stk. 1, der af plejehjem, ældrecentre og lignende institutioner, eventuelt med reduceret sædetal, anvendes til befordring af beboere eller hjemmeboende ældre, der er visiteret til aktiviteter på institutionen for at få vedligeholdt deres fysiske eller psykiske færdigheder. Køretøjerne kan ud over kørsel som nævnt i 1. pkt. benyttes til andre formål, der er i institutionens interesse. Køretøjerne kan have flere institutioner som brugere jf. registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1 nr. 7 litra a.

I dom af 4. september 2006 (SKM 2006.651 HR) udtalte Højesteret, at der skal anvendes et pleje- og behandlingskriterium ved fortolkningen af ”lignende institutioner”, herunder om der er behov for en så intensiv og konstant pleje, at institutionen kan anses for omfattet af ”lignende institutioner”.

Landsskatteretten finder således, at afgiftsfritagelse forudsætter, at i hvert fald hovedparten af institutionens beboere har behov for pleje eller behandling.

Landsskatteretten lægger til grund, ud fra det oplyste, at hovedparten af eleverne har et sådan behov for pleje eller behandling, som forudsat i Højesterets dom af 4. september 2006 (SKM 2006.651 HR).

Det forhold at klageren er organiseret som en efterskole, og eleverne deltager i et undervisningsforløb, findes ikke at være til hinder for, at klageren kan opfylde kravene til fritagelse for registreringsafgift af busser til transport af klagerens handikappede elever, jf. SKM2022.153.LSR.

Henset til klagerens samlede virke, elevernes pleje- og behandlingsbehov, og den bistand, klageren yder disse, finder Landsskatteretten, at betingelserne for afgiftsfritagelse i henhold til registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra a, dagældende lovbekendtgørelse nr. 1062 af 7. september 2017, er opfyldt.

Anmodningen om fritagelse for registreringsafgift af busser til transport af klagerens handikappede elever imødekommes derfor.