Kendelse af 16-04-2021 - indlagt i TaxCons database den 06-05-2021

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Ekstraordinær genoptagelse af momsansættelsen for afgiftsperioden 2. kvartal 2014 – 3. kvartal 2015

Nægtet

genoptagelse

Genoptagelse

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale Virksomheds Register, at virksomheden, [virksomhed1], med CVR-nr. [...1] har været registeret i perioden 11. juni 2012 – 19. august 2015.

Virksomheden var registreret for kvartårlig angivelse af moms.

Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at virksomheden ikke har indberettet moms for perioden 2. kvartal 2014 til 3. kvartal 2015.

SKAT (herefter Skattestyrelsen) har på baggrund af manglende indberetning af moms fastsat virksomhedens momsindberetning til følgende:

Afgiftsperiode

Beløb

1. april – 30. juni 2014

8.000 kr.

1. juli – 30. september 2014

8.000 kr.

1. oktober – 31. december 2014

8.000 kr.

1. januar – 31. marts 2015

8.000 kr.

1. april – 30. juni 2015

8.000 kr.

1. juli – 30. september 2015

8.000 kr.

Det fremgår endvidere af Skattestyrelsens afgørelse, at virksomheden i 2012 og 2013 selv havde indberettet moms.

Skattestyrelsen udsendte den 18. februar 2015 en rykker til virksomheden som digital post. Af rykkerbrevet fremgår en oversigt over restancer fra perioden 10. oktober 2013 til 17. februar 2015, og at indehaveren den 17. februar 2015 manglede at betale 21.394,36 kr. til Skattestyrelsen. Det fremgår endvidere af rykkerbrevet, at der den 28. oktober 2014 fremgår et krav på 8.000 kr. for ”Moms kvartal (FF)” for perioden 1. april 2014 til 30. juni 2014 og den 28. januar 2015 fremgår et krav på 8.000 kr. ”Moms kvartal (FF)” for perioden 1. juli 2014 til 30. september 2014.

Skattestyrelsen fremsendte den 31. august 2015 et brev til virksomhedens indehaver, om at Skattestyrelsen med virkning fra brevets dato har afmeldt virksomheden for moms. Det fremgår endvidere af brevet, at virksomheden indtil brevets udsendelse fortsat ikke havde indberettet moms for kvartalsperioderne april 2013 – januar 2015, på trods af at Skattestyrelsen i et brev til indehaveren den 16. juni 2015 havde gjort indehaveren opmærksom på den manglende angivelse.

Den 5. oktober 2015 sendte Skattestyrelsen et brev vedrørende oplysningerne om den lukkede virksomhed, hvor Skattestyrelsen har gjort opmærksom på, at der skulle ske indberetning til og med ophørsdatoen for det, som virksomheden er registreret for, f.eks. moms. I samme brev blev der sendt et ophørsbevis for virksomheden hvoraf det fremgår, at virksomhedens ophør var den 20. august 2015.

Skattestyrelsen fremsendte den 23. februar 2016 et brev om, at virksomheden ikke havde betalt et eller flere beløb til Skattestyrelsen inden betalingsfristen udløb, og at sagen derfor er sendt til Inddrivelsen.

Skattestyrelsen har den 5. april 2019 modtaget indehaverens anmodning om genoptagelse af virksomhedens skyldige moms.

Skattestyrelsen har den 11. september 2019 fremsendt et forslag til afgørelse, hvoraf det fremgår, at Skattestyrelsen foreslog ikke at genoptage virksomhedens momstilsvar.

Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at indehaveren ved telefonsamtale med Skattestyrelsen den 15. oktober 2019 havde oplyst, at indehaveren ikke havde yderligere begrundelser for at få ændret momsen.

Skattestyrelsen traf den 15. oktober 2019 afgørelse i overensstemmelse med forslaget.

I forbindelse med klagesagens behandling har indehaveren oplyst, at de modtagne breve til virksomheden er kommet i en anden E-Boks end den, som indehaveren bruger til dagligt. Indehaveren har til støtte for påstanden fremsendt en oversigt over virksomhedens indbakke i E-Boks.

Af oversigten over indbakken fremgår otte ulæste breve fra Skattestyrelsen vedrørende ”Afgørelse om foreløbige fastsættelse – moms”, hvoraf seks af afgørelserne vedrører perioderne 2. kvartal 2014 til 3. kvartal 2015 med brevdato den 9. oktober 2014, den 9. januar 2015, den 9. april 2015, den 6. juli 2015, den 6. oktober 2015 og den 4. januar 2016.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har givet afslag på ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens momsansættelse for afgiftsperioderne 2. kvartal 2014 – 3. kvartal 2015.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

Vores begrundelser for ikke at ændre momsen

Vi kan ikke ændre din moms, fordi du har bedt os om at ændre den mere end tre år efter det tidspunkt, hvor du skulle indberette den, og fordi du ikke har oplyst os om særlige omstændigheder, der opfylder kravene for, at vi alligevel ændrer den

Det forhold, at der ikke har været aktivitet i virksomheden, er ikke et forhold, der efter vores vurdering kan begrunde en ændring af momsen efter udløbet af den 3- årige ændringsfrist. Vi har i denne vurdering lagt vægt på, at virksomheden er forpligtet til at sørge for at indberette moms, herunder også at sørge for 0-angivelser, hvis der ikke har været aktivitet i virksomheden i en eller flere perioder. Du har i 2012 og 2013 selv indberettet momsen. Du kender altså reglerne om momsindberetning og har alligevel ikke indberettet momsen de efterfølgende perioder.

Da du ikke selv har indberettet momsen til tiden, har vi foretaget foreløbige fastsættelser af momsen. De foreløbige fastsættelser foretages automatisk, når en virksomhed ikke indberetter momsen til tiden. Det forhold, at der er foretaget foreløbige fastsættelser, er, efter vores opfattelse, ikke en særlig omstændighed, der kan føre til genoptagelse af momsen efter udløbet af den 3-årige ændringsfrist. Breve vedrørende foreløbige fastsættelser er løbende sendt med digital post til din virksomhed.

Du opfylder derfor ikke betingelserne for at få ændret din moms.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen den 17. januar 2020 kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Bemærkninger:

Skattestyrelsen fastholder afgørelse af 15.10.2019, der kan suppleres med følgende bemærkninger.

Afmeldelse af virksomhed

Virksomheden, [virksomhed1], med CVR nr. [...2] har været momsregistret i perioden 11.06.2012 – 20.08.2015. Virksomheden er ophørt den 20.08.2015. Der er sendt ophørsbevis (bevis for ophør) til virksomheden med digital post den 5. oktober 2015. Det fremgår bl.a. af ophørsbeviset at ”Du har pligt til at indberette til og med den dato, hvor din virksomhed lukker (ophørsdatoen)”.

Det daværende SKAT har afmeldt virksomheden for moms. Dette fremgår af anbefalet brev ”SKAT har afmeldt din virksomhed for moms” af 31.09.2015. Det fremgår bl.a. af brevet fra SKAT, at der mangler at blive indberettet moms for 8 kvartaler, og derfor er virksomheden blevet afmeldt.

Det forhold, at SKAT har afmeldt virksomheden, da der ikke er angivet/indberettet moms til tiden, er, efter vores opfattelse, ikke en særlig omstændighed, der kan føre til genoptagelse af momsen efter udløbet af den 3-årige ændringsfrist.

Ophørsbevis og brevet: ”SKAT har afmeldt din virksomhed for moms” er vedlagt.

Foreløbige fastsættelsesbeløb

Da momsen ikke er angivet til tiden, har SKAT foretaget foreløbige fastsættelser af momsen. De foreløbige fastsættelser foretages automatisk, når en virksomhed ikke angiver momsen til tiden. Vi finder ikke, at de foreløbige fastsættelser kan betragtes som åbenbart urimelige i forhold til de oplysninger, vi havde på tidspunktet for fastsættelsen.

Det forhold, at SKAT har foretaget foreløbige fastsættelser, er, efter vores opfattelse, ikke en særlig omstændighed, der kan føre til genoptagelse af momsen efter udløbet af den 3-årige ændringsfrist.

Det bemærkes, at de foreløbige fastsættelser af momsen ikke foretages på baggrund af en selvangivet indtægt, men udelukkende på baggrund af forudgående momsangivelser.

Ved beregning af de foreløbige fastsættelser af momsen pr. kvartal tages der jf. praksis udgangspunkt i de 4 forudgående perioder. Er der angivet til perioderne, beregnes beløbet ud fra et gennemsnit af det beløb, som var angivet på de tidligere perioder.

Er der ikke angivet på de tidligere 4 perioder, så sættes beløbet for moms til 8.000 kr. Da der ikke er angivet moms for følgende 4 perioder: 2. kvartal 2013 – 1 kvartal 2014, er hver af de efterfølgende 6 perioder: 2. kvartal 2014 til 3. kvartal 2015, foreløbig fastsat til 8.000 kr.

Vi har fastsat perioderne efter praksis, og vi vurderer ikke, at vi har begået grove fejl, da vi fastsatte momsen på 8.000 kr. for hver af perioderne.

Reglerne om at Skattestyrelsen kan foretage foreløbige fastsættelser fremgår af opkrævningslovens § 4 stk. 1.

Kendskab til gæld

[person1] har haft mulighed for at orientere sig om gælden i TastSelv borger og TastSelv Erhverv:

I TastSelv Borger: Af skatteoplysninger 2014 og 2015 ? Se erhvervsmæssige skatteoplysninger fremgår virksomhedens momsoplysninger.

I TastSelv Erhverv: På Skattekontoen fremgår de foreløbige fastsættelser. Disse er nu fastlåst som angivelser.

Afgørelser om de foreløbige fastsættelser er sendt til virksomheden af vores eksterne leverandør. Afgørelsen er sendt digitalt, hvis virksomheden på det pågældende tidspunkt var tilmeldt digital post, og ellers med fysisk post. Desuden er der sendt flere breve om gælden med digital post jf. oversigt over meddelelser.

Det er [person1]s ansvar at sikre, at hun kan modtage post. F.eks. skal der meddele adresseændring hos Erhvervsstyrelsen og/eller sikre, at der kan modtages digital post.

Det forhold, at [person1] mener, hun ikke har modtaget breve om de foreløbig fastsættelser og gælden, er, efter vores vurdering ikke en særlig omstændighed, der kan føre til genoptagelse af momsen efter udløbet af den 3-årige ændringsfrist.

Kontoudtog fra Skattekontoen hvor de 6 (fastlåste) momskvartaler fremgår, oversigt over meddelelser og brevet: ”Din virksomhed har ikke betalt til tiden” af 23.02.2016 er vedlagt.

Personlige forhold

Det forhold, at en ændring af momsen vil være af væsentlig økonomisk betydning for [person1], kan indgå som et element i den samlede vurdering, men ikke i sig selv udgøre en sådan særlig omstændighed, der kan føre til en ekstraordinær genoptagelse efter udløbet af den 3-årige ændringsfrist.

Skattestyrelsen anser det desuden ikke for tilstrækkelig dokumenteret, at de øvrige nævnte personlige forhold har gjort [person1] ude af stand til rettidigt at angive momsen eller reagerer på SKATs foreløbige fastsættelser af momsen i hele den periode, hvor genoptagelse kunne være sket efter reglerne om ordinær genoptagelse.

Der er ikke kommet nye oplysninger i klagen, som ændrer ved Skattestyrelsens afgørelse om, at [person1] ikke kan få ændret momsen for 2. kvartal 2014 til 3. kvartal 2015. [person1] har ikke angivet virksomhedens moms korrekt og til tiden, som hun har pligt til.

Skattestyrelsen mener ikke, at den opkrævede moms er hverken materiel eller objektiv forkert.

Skattestyrelsen fastholder afgørelsen på trods af klagen og bemærkninger, jf. ovenstående begrundelser.

(...)”

Klagerens opfattelse

Virksomhedens indehaver har nedlagt påstand om genoptagelse af momsansættelsen for 2. kvartal 2014 – 3. kvartal 2015.

Indehaveren har til støtte for påstanden anført følgende:

”(...)

Det kan ikke passe at jeg skal sidde i evig gæld, fordi jeg ikke har fået afmeldt et tidligere virksomhed. Pt. er gælden vokset til 62.000 kr. og stadig stigende hvert år.

Det fastsatte momsbeløb er på 8.000 kr. Så I har vurderet at momsen ”nok” var i det leje for en virksomhed, som har haft NUL kr. i omsætning og NUL kr. i indberettet moms tidligere. Det er jo helt skævt og ikke særligt professionelt vurderet. Jeg kan dokumentere via mine bankkontoudtog, at der INGEN omsætning var i den periode.

I har sat mig i en meget svær situation, hvor jeg kan ende med at have gæld resten af mit liv. Jeg kan umuligt betale det store beløb ud af en dagpengesats, som desuden udløber juni 2020 og så falder min indtægt yderligere. Jeg er enlig mor og vi halter os allerede igennem hverdagen på nuværende tidspunkt.

Jeg har talt med min bank og den kan pga. min lave indtægt ikke give mig et lån, så jeg kan betale den pålagte gæld. Så gælden vil stige til et helt overskueligt beløb, da jeg er fastlåst i denne situation, som I har sat mig i. Det er helt urimeligt.

Jeg blev først gjort opmærksom på at jeg havde en gæld, da jeg modtog et brev i E-boks den 20.11 2018 vedr. ”Gældsstyrelsen har ekstra ordinært har afskrevet en gæld på 5927,13 kr.” Derfor kommer min reaktion derefter.

Jeg håber på en menneskelig forståelse på denne meget svære situation og ikke bare paragrafrytteri. Jeg betaler og bidrager gerne til min del af samfundet, men kan slet ikke forstå at jeg skal påduttes en gæld, for noget som jeg ikke har fået. Det er jo ikke for at snyde, da der jo ingen omsætning har været i virksomheden.

Via denne klage håber jeg selvfølgelig på at momsgælden bliver slettet.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

I henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, skal en afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis kriterierne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3 er opfyldt, eller der foreligger særlige omstændigheder jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

En ansættelse kan kun foretages efter de i § 32, stk. 1, nr. 1-4, nævnte tilfælde, hvis genoptagelses-anmodningen fremsættes af den afgiftspligtige senest 6 måneder efter, at den afgiftspligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2. Told- og skatteforvaltningen kan dog behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter denne frist, hvis særlige omstændigheder taler derfor, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, sidste pkt.

Indehaveren var i perioden 2. kvartal 2014 til 3. kvartal 2015 registeret med enkeltmandsvirksomheden.

Virksomheden var, jf. oplysningerne i sagen, omfattet af reglerne om kvartalsvis moms. Angivelsesfristen for et kvartal er senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb. Dette fremgår af momslovens § 57, stk. 1 og 3.

Angivelsesfristen for 2. kvartal 2014, 3. kvartal 2014, 4. kvartal 2014, 1. kvartal 2015, 2. kvartal 2015 og 3. kvartal 2015 var henholdsvis den 1. september 2014, 1. december 2014, 1. marts 2015, 1. juni 2015, 1. september 2015 og 1. december 2015.

Fristen for at anmode om ordinær genoptagelse for 2. kvartal 2014, 3. kvartal 2014, 4. kvartal 2014, 1. kvartal 2015, 2. kvartal 2015 og 3. kvartal 2015 udløb henholdsvis 1. september 2017, 1. december 2017, 1. marts 2018, 1. juni 2018, 1. september 2018 og 1. december 2018.

Skattestyrelsen modtog den 5. april 2019 anmodning om genoptagelse af momsansættelsen. Anmodningen ligger derfor uden for fristen for ordinær genoptagelse for alle de omhandlede afgiftsperioder, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Spørgsmålet om genoptagelse skal herefter afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-2 eller 4 og stk. 2.

Det er den afgiftspligtige, der skal dokumentere, at betingelserne for genoptagelse er opfyldt.

Landsskatteretten finder, at der ikke foreligger nogle af de objektive betingelser for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-2.

Der skal herefter tages stilling til, om der foreligger særlige omstændigheder efter bestemmelsen i § 32, stk. 1, nr. 4, således der uanset fristen for ordinær genoptagelse er overskredet, kan ske ekstraordinær genoptagelse af momsansættelserne for perioden 2. kvartal 2014 til 3. kvartal 2015.

Ifølge forslag til skatteforvaltningsloven med bemærkninger, jf. L 110, jf. lov nr. 427 af 6. juni 2005, fremgår det, at skatteforvaltningslovens §§ 31-32 er en videreførelse af skattestyrelseslovens §§ 35 B og 35 C.

Af bemærkningerne til den dagældende skattestyrelseslovs § 35 C, stk. 1, nr. 4, fremgår det blandt andet, at forslaget indebærer, at ændringer af afgiftstilsvaret kan tillades efter en konkret bedømmelse af forholdene. Bestemmelsen kan finde anvendelse, hvor der foreligger særlige omstændigheder uden for de tilfælde, hvor genoptagelse kan ske efter betingelserne i bestemmelsens øvrige punkter, jf. nr. 1-3, og hvor det må anses for urimeligt at opretholde opgørelsen af afgiftstilsvaret.

Bestemmelsen vil videre kunne finde anvendelse, hvis der er begået fejl af SKAT, og fejlen har medført en materiel urigtig opgørelse af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen, og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen. Den vil endvidere kunne finde anvendelse i tilfælde, hvor en urigtig opgørelse af et afgiftstilsvar eller en godtgørelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede.

Indehaveren har gjort gældende, at der ikke har været nogen omsætning i virksomheden, og at indehaveren tidligere har indberettet 0 kr. i moms. Indehaveren nævner i øvrigt, at denne ikke vil være i stand til at betale gælden af.

Retten bemærker, at indehaverens økonomiske forhold og det forhold, at der ikke har været omsætning i virksomheden, ikke alene kan begrunde en ændring i momsen udløbet af den ordinære ansættelsesfrist. Indehaveren er forpligtet til at angive moms, herunder også at angive 0-indberetninger, hvis der ikke har været aktivitet i virksomheden i en eller flere perioder.

Det fremgår af breve fra Skattestyrelsen dateret den 31. august 2015 og 5. oktober 2015, at Skattestyrelsen har oplyst indehaveren om den manglende angivelse af moms, og at virksomheden skulle indberette moms.

Retten bemærker endvidere, at indehaveren i tidligere perioder har indberettet moms til 0 kr. Det er således rettens opfattelse, at indehaveren har været bekendt med reglerne for angivelse af moms uanset, at der ikke har været aktivitet i virksomheden.

Hvorvidt Skattestyrelsen har foretaget en åbenbar urimelig afgiftsopgørelse, bemærker retten, at det af samtlige af Skattestyrelsens afgørelser vedrørende den foreløbige fastsatte momsafgift i afgiftsperioderne 2. kvartal 2014 til 3. kvartal 2015 fremgår, at Skattestyrelsen har foreløbigt fastsat et momsbeløb på 8.000 kr. for hvert af afgiftsperioderne, på baggrund af manglende indberetning. Det er således rettens opfattelse, at afgørelserne ikke er åbenbar urimelige.

Retten finder ikke, at der ud fra en konkret bedømmelse foreligger særlige omstændigheder efter bestemmelsen i § 32, stk. 1, nr. 4, der kan begrunde en ekstraordinær genoptagelse.

Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, er det i øvrigt en betingelse for ekstraordinær genoptagelse, at den afgiftspligtige har anmodet om genoptagelse senest 6 måneder efter, at den afgiftspligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder, at fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, er overskredet.

Indehaveren har gjort gældende, at denne først bliver opmærksom på gælden, da denne modtager et brev i E-Boks fra Gældsstyrelsen den 20. november 2018. Indehaveren oplyser, at denne ikke har set brevene med afgørelserne om de foreløbige fastsættelser, da brevene er sendt til en anden E-Boks end den, som indehaveren bruger til dagligt.

Det er rettens opfattelse, at det er uden betydning, at indehaveren ikke har set eller læst brevene, eller først bliver opmærksom på gælden ved brev fra Gældsstyrelsen, da det afgørende for kundskabstidspunktet er, om afgørelserne er kommet frem til modtageren.

Retten bemærker, at det af oversigten over indbakken i indehaverens E-Boks fremgår, at afgørelserne er kommet frem til indehaveren, hvorfor kundskabstidspunktet er tidspunktet for modtagelse af brevene i E-Boks. Afgørelserne har brevdato henholdsvis den 9. oktober 2014, den 9. januar 2015, den 9. april 2015, den 6. juli 2015, den 6. oktober 2015 og den 7. januar 2016. Det forhold, at afgørelserne er sendt til en anden E-boks end den E-boks indehaveren bruger dagligt, kan ikke føre til et andet resultat. Afgørelserne er sendt til virksomhedens E-boks, som indehaveren har pligt til at orientere sig i.

Anmodningen om genoptagelse, der er modtaget hos Skattestyrelsen den 5. april 2019, er således indgivet efter udløbet af 6 måneders fristen.

På baggrund af ovenstående finder retten, at der ikke foreligger sådanne særlige omstændigheder, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse er til stede.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.