Kendelse af 29-06-2021 - indlagt i TaxCons database den 28-07-2021

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Virksomhedens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioden 1. kvartal 2013

Ekstraordinær genoptagelse

Afslag

Genoptagelse

Genoptagelse

Faktiske oplysninger

Virksomheden [virksomhed1] I/S med cvr-nr. [...1], herefter benævnt virksomheden blev etableret den 1. november 2010. Virksomheden var et interessentskab og ophørte pr. 28. februar 2013. (indsæt oplysning om navn og aktivitet på klagerens virksomhed)

Virksomheden har frem til 31. december 2012 været registreret med kvartalsvis momsafregning og pr. 1. januar 2013 med halvårlig momsafregning. Skattestyrelsen har oplyst, at fordi virksomheden ophørte pr. 28. februar 2013 er den foreløbige fastsættelse alene indberettet for første kvartal.

Det fremgår af Skattestyrelsens Debitor/restance-system, at der for virksomheden ikke var indberettet moms, herunder 0-moms, for 1. kvartal 2013.

Skattestyrelsen har oplyst, at der den 7. november 2013 blev fremsendt afgørelse om foreløbig fastsættelse af momstilsvar for 1. kvartal 2013 til virksomhedens adresse [adresse1], [by1]. Skattestyrelsen har endvidere oplyst, at afgørelsen blev sendt med fysisk post. Det fremgår af postering på skattekontoen den 2. september 2013 og Skattestyrelsens Debitor/Restancesystem, at størrelsen på den foreløbige fastsættelse udgjorde 8.000 kr. for perioden 1. januar 2013-31. marts 2013.

Der fremgår ikke oplysninger omkring den foreløbige fastsættelse af momstilsvar af hændelsesloggen for virksomhedens interessenter.

Gældsstyrelsen har den 30. november 2018 sendt brev om, at Gældsstyrelsen ekstraordinært afskrev en del af virksomhedens gæld til skatteforvaltningen. Virksomhedens interessent [person1] har oplyst at have modtaget brevet på sin privatadresse. Der var ved brevet vedlagt en oversigt over resterende gæld til skatteforvaltningen, hvor momskravet på 8.000 kr. fremgår. Efterfølgende anmodede virksomhedens interessent [person1] den 15. januar 2019 om ændring af momsansættelsen for 1. kvartal 2013.

Det fremgår af adresseoplysningerne i interessenternes personlige skatteoplysninger, at deres folkeregisteradresse har været forskellig fra virksomhedsadressen på tidspunktet for udsendelse af den foreløbige fastsættelse. Virksomhedens interessent [person1] har frem til 15. marts 2012 haft folkeregisteradresse svarende til virksomhedsadressen

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har afvist at foretage en ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens momstilsvar for 1. kvartal 2013.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

Vores begrundelse for ikke at ændre momsen

Vi kan ikke ændre momsen, fordi I har bedt os om at ændre den mere end tre år efter det tidspunkt, hvor I skulle angive den, og fordi I ikke har oplyst os om særlige omstændigheder, der opfylder kravene for, at vi alligevel ændrer den.

Ingen aktivitet og forpligtigelsen til at angive moms.

Vi har lagt vægt på, at det forhold, at der ikke har været aktivitet i virksomheden i perioderne, er ikke i sig selv et forhold, der efter vores vurdering kan begrunde en ændring af momsen efter den 3-årige ændringsfrist. Vi har i denne vurdering blandt andet lagt vægt på, at virksomheden er forpligtet til at sørge for at angive moms, herunder også at sørge for 0-indberetninger, hvis der ikke har været aktivitet i virksomheden i en eller flere perioder.

Virksomheden er afmeldt pr. 28.02.2013 og her derfor haft en åben momsperiode for 2013.

I opfylder derfor ikke betingelserne for at få ændret momsen.

Der er den 27.09.2019 modtaget bemærkninger til Skattestyrelsens forslag. Bemærkningerne har dog ikke bevirket at Skattestyrelsen har ændret opfattelse, hvorfor afgørelsen bliver i overensstemmelse med forslaget.

Der kan suppleres med følgende begrundelse.

Lang sagsbehandlingstid:

Det forhold, at Skattestyrelsen har haft længere sagsbehandlingstid end normalt, beklager vi meget. Dette anser vi imidlertid ikke for en særlig omstændighed, der kan føre til en genoptagelse efter udløbet af den treårige ændringsfrist.

Åbenbart urimelige foreløbige fastsættelser:

Der er argumenteret for, at de foreløbige fastsættelser er åbenbart urimelige. Da I ikke selv har angivet til tiden, har Skattestyrelsen foretaget foreløbige fastsættelser af jeres moms. De foreløbige fastsættelser foretages automatisk, når en virksomhed ikke indberetter sin moms til tiden. Vi finder ikke, at de foreløbige fastsættelser kan betragtes som åbenbart urimelige i forhold til de oplysninger, vi havde på tidspunktet for fastsættelsen. Det forhold, at der er foretaget foreløbige fastsættelser, er, efter vores opfattelse, herefter ikke i sig selv en særlig omstændighed, der kan føre til genoptagelse af momsen efter udløbet af den treårige ændringsfrist.

Skattekonton.

Det fremgår af virksomhedens skattekonto at virksomhedens moms for 1. kvartal 2013 er foreløbig fastsat til 8.000 kr. den 26-11-2013, idet der ikke er angivet moms. Virksomheden har selv en forpligtigelse til at holde øje med skattekontoen og manglende rykkere kan ikke anses som en særlig omstændighed, der kan føre til genoptagelse efter 3 års fristen.”

I forbindelse med klagesagens behandling har Skattestyrelsen fremsendt følgende bemærkninger:

”Der er ikke kommet bemærkninger som ændrer ved Skattestyrelsens opfattelse.

Der fremsendes følgende materiale, der vedlægges desuden udskrift fra skattekontoen. Det skal bemærkes at der pr. 2.9.2013 står moms halvår 8000 kr. Inden der var trukket afgørelse i sagen stod der foreløbig fastsættelse på 8.000 kr., men i forbindelse med at sagen afsluttes er momsperioden fastlåst og dermed er den foreløbige fastsættelse afløst af en angivelse på 8.000 kr.”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens interessent [person1] har nedlagt påstand om, at virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 1. kvartal 2013 skal genoptages ekstraordinært.

Til støtte for sin påstand har interessenten anført følgende:

”(...)

På vegne af [virksomhed1] I/S må jeg indrømme at vi har lavet en fejl. Vi har glemt at indsende en 0 angivelse for det kvartal, hvor virksomheden ophører eller indsat en forkert ophørsdato og det beklager vi selvfølgelig, men at det skal gøre at vi skal betale 8.000 kr. synes jeg er urimeligt.

Vi troede i 2010 at vi skulle ud sælge drinks i stor stil ud over bardisken, men desværre kom vi slet ikke i gang, men blev ved med at tro på at nu sker det. Derfor lukkede vi ikke firmaet ned, men anførte 0 i overskud i 2010, 2011, 2012 og 2013 og indsendte 0 angivelse for alle kvartallerne. Primo 2013 blev vi så enige om at lukke selskabet, men glemte 9 angivelsen for det kvartal.

Første gang at jeg bliver opmærksom på at der er noget galt er da jeg modtager en opgørelse fra Gældsstyrelsen den 30. november 2018, hvor der fremgår en gæld på ca. 12.000.

På grundlag af den opgørelse klager jeg over momsfastsættelsen i januar 2019, da jeg er uforstående overfor kravet.

Skattestyrelsen fastholder ansættelsen og derfor klager jeg nu til jer.

Jeg synes ikke Skattestyrelsen har foretaget en rigtig afgørelse og begrunder det således:

Punkt 1:

Skattestyrelsen anfører i afgørelse følgende: ”Vi finder ikke, at de foreløbige fastsættelser kan betragtes som åbenbart urimelige i forhold til de oplysninger, vi havde på tidspunktet for fastansættelsen”

Der har aldrig været angivet moms og der er hvert år anført 0 på selvangivelsen, så at Skattestyrelsen anser at der har været en nettoomsætning på 32.000 i 1. kvartal 2013 virker helt hen i vejret. Der har ikke været foretaget en konkret vurdering.

Skulle det være foretaget ud fra en konkret vurdering, så skulle vi så også være beskattet af et overskud på 16.000 hver som udgangspunkt, men man har fra den del af SKAT ikke anset at der var noget galt i at der 0 var i overskud af virksomhed.

Punkt 2:

Hvorfor først komme til kendskab til gælden ultimo 2018 og adgang til skattekontoen.

Hvis SKAT havde fungeret optimalt i 2013, så var jeg blevet gjort opmærksom på fejlen i forbindelse med udbetalingen af overskydende skat, da man jo i gamle dage modregnede, hvis der var gæld. Så ville vi på et meget tidligere tidspunkt kunne have reageret på vores fejl og så ville vi have sendt en 0 redegørelse ind for 1. kvartal 2013.

Skattestyrelsen anfører at vi skal holde øje med skattekontoen – jeg har forsøgt og [person2] har forsøgt, men vi kan ikke komme ind, og i øvrigt kigger man jo ikke på en skattekonto, hvis man ikke har en formodning om at skylde nogen penge.

Jeg håber at Skatteankestyrelsen ud fra ovennævnte vil ændre Skattestyrelsens afgørelse. Hvis vi bare havde sat 31.12.2012 ind som ophørsdato, så var vi ikke kommet i denne for os meget uheldige situation.

Vi møder gerne op til en forhandling.”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet interessentens anmodning om ændring af momstilsvaret for 1. kvartal 2013, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Følgende fremgår af skatteforvaltningslovens §§ 31, stk. 2, og 32, stk. 1, nr. 4, samt stk. 2:

Ӥ 31 (...)

Stk. 2. En afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, skal senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Tilsvarende skal en virksomhed eller en person, der ønsker godtgørelse af afgift, senest 3 år efter det tidspunkt, hvor kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende, fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde godtgørelse af afgiften.

§ 32

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

(...)

4) Told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede giver tilladelse til ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 2. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Told- og skatteforvaltningen kan behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor.”

Virksomheden var fra 1. januar 2013 og frem til ophør den 28. februar 2013 registreret med halvårlig momsafregning. Fristen for at indberette moms for første halvår 2013 var således den 1. september 2013.

For at kunne ændre momsindberetningen for første halvår 2013, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, skulle virksomhedsindehaverne have anmodet herom senest den 1. september 2016. Da anmodningen først er fremsendt d. 15. januar 2019, finder Landsskatteretten, at reglerne i § 31, stk. 2, ikke finder anvendelse.

Der skal herefter tages stilling til, hvorvidt der foreligger særlige omstændigheder efter bestemmelsen i § 32, stk. 1, nr. 4, således, at der uanset at fristen for ændring efter § 31, stk. 2, er overskredet, kan ske ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for perioden 1. januar 2013 til 31. marts 2013, som SKATs afgørelse omhandler.

Ifølge forslag til skatteforvaltningsloven med bemærkninger, jf. L 110, jf. lov nr. 427 af 6. juni 2005, fremgår det, at skatteforvaltningslovens §§ 31-32 er en videreførelse af skattestyrelseslovens §§ 35 B og 35 C.

Af bemærkningerne til den dagældende skattestyrelseslovs § 35 C, stk. 1, nr. 4, fremgår blandt andet, at forslaget indebærer, at ændringer af afgiftstilsvaret kan tillades efter en konkret bedømmelse af forholdene. Bestemmelsen kan finde anvendelse, hvor der foreligger særlige omstændigheder udenfor de tilfælde, hvor genoptagelse kan ske efter betingelserne i bestemmelsens øvrige punkter, jf. nr. 1-3, og hvor det må anses for urimeligt at opretholde opgørelsen af afgiftstilsvaret.

Bestemmelsen vil videre kunne finde anvendelse, hvis der er begået fejl af SKAT, senere Skattestyrelsen, uden at fejlen medfører en materiel urigtig opgørelse af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen, og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen. Den vil endvidere kunne finde anvendelse i tilfælde, hvor en urigtig opgørelse af et afgiftstilsvar eller en godtgørelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede.

Det er rettens vurdering, at der i nærværende sag er sådanne særlige omstændigheder, at der skal gives tilladelse til ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvaret, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, og at anmodningen om ændring af afgiftstilsvaret er indgivet rettidigt i henhold til 6-månedersfristen i § 32, stk. 2.

Retten har herved lagt vægt på, at det fastsatte momstilsvar i afgørelsen af 7. november 2013 ubestridt er forkert, og at virksomhedens interessenter ikke var bekendt med det fastsatte momstilsvar før den 30. november 2018, hvor interessenten [person1] modtog brev fra Gældsstyrelsen om at Gældsstyrelsen ekstraordinært afskrev på virksomhedens gæld til skatteforvaltningen.

Der fremgår ikke oplysninger af interessenternes personlige skattemapper, herunder i hændelsesloggen for årene 2013-2016 om, at der for den ophørte virksomhed blev fastsat et skønnet momsbeløb.

Skattestyrelsen har henvist til, at oplysninger omkring den skønnede momsindberetning blev fremsendt til virksomhedens fysiske adresse.

Til dette bemærker retten, at afgørelsen af 7. november 2013 om den skønnede momsindberetning er fremsendt til virksomhedens adresse otte måneder efter, at virksomheden er blevet registreret som afmeldt ved Erhvervsstyrelsen. Retten bemærker, at de to interessenter i virksomheden ikke efter virksomhedens ophør har haft samme adresse som den ophørte virksomhed.

Retten har herved lagt vægt på, at virksomheden er blevet registreret som afmeldt pr. 28. februar 2013. Henset hertil og til, at interessenterne hæfter personligt, finder retten, at rette modtager for henvendelser fra SKAT i tiden efter d. 28. februar 2013 var interessenternes privatadresser eller private e-Bokse.

Virksomhedens interessenter har dermed været i undskyldelig uvidenhed om momsansættelsen indtil den 30. november 2018, hvor interessenten blev bekendt med kravet, som fremgik af brevet sendt fra Gældsstyrelsen, jf. i øvrigt SKM2016.178.LSR. Det er tillagt vægt, at det er en forudsætning for en bebyrdende afgørelses gyldighed, at den meddeles til rette adressat, og at modtageren af en afgørelse videre har haft lejlighed til at udtale sig om ugunstige faktiske sagsoplysninger, inden en endelig afgørelse træffes, jf. forvaltningslovens § 19.

Retten finder, at interessenten rettidigt har indgivet anmodning om genoptagelse af ansættelsen vedrørende momstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar 2013 – 31. marts 2013, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, idet interessenten inden 6 måneder efter at have fået kendskab til ansættelsen af det foreløbige momstilsvar har anmodet om genoptagelse. Retten har herved lagt vægt på, at brevet fra Gældstyrelsen blev sendt den 30. november 2018, og interessenten anmodede om genoptagelse af momstilsvaret den 15. januar 2019.

Henset til ovenstående omstændigheder finder retten efter en konkret samlet vurdering, at interessenten har godtgjort, at der foreligger sådanne særlige omstændigheder, at anmodningen om genoptagelse af afgiftstilsvaret for perioden 1. januar 2013 til 31. marts 2013 kan imødekommes, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Skattestyrelsens afgørelse ændres dermed, idet Skattestyrelsen pålægges at genoptage afgiftstilsvaret for den omhandlede periode.