Kendelse af 21-06-2023 - indlagt i TaxCons database den 12-07-2023

Journalnr. 19-0104395

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Yderligere momstilsvar for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2016.

75.714 kr.

12.107 kr.

21.563 kr.

Yderligere momstilsvar for perioden 1. januar – 31. december 2017:

-Ikke godkendt fradrag for uerholdelige fordringer

-Regulering på baggrund af revisors opgørelse af momsen.

Yderligere momstilsvar

131.733 kr.

-16.636 kr.

115.097 kr.

75.044 kr.

131.733 kr.

-18.224 kr.

113.509 kr.

Faktiske oplysninger

Indehaveren driver virksomheden [virksomhed1] med CVR nr. [...1].

Virksomheden afregner moms halvårligt.

Revisor har til Skattestyrelsen forklaret, at indehaveren selv beregner, indberetter og afregner moms på baggrund af udstedte fakturaer m.v. Ved årsafslutningen bogfører revisor bilagene, udarbejder de endelige regnskaber, og herefter foretages en endelig momsafstemning, der sendes til indehaveren.

Indehaveren har ikke angivet forskellen mellem regnskabsmaterialets opgørelse, og det som indehaveren selv løbende har angivet og afregnet, hvorfor differencerne er medtager i Skattestyrelsens forhøjelse af momsen for afgiftsperioden 2016 og 2017.

Afgiftsperioden 1. januar 2016 – 31. december 2016

For afgiftsperioden 1. januar 2016 - 31. december 2016, har revisor foretaget følgende afstemning af moms:

Afregnet 1. halvår 2016

Afregnet 2. halvår 2016

Afregnet for 2016 i alt

Ifølge bogholderi for 2016

Forskel (som er en del af Skattestyrelsen forhøjelse)

Salgsmoms

76.750 kr.

81.160 kr.

157.910 kr.

148.255 kr.

-9.655 kr.

Købsmoms

76.090 kr.

79.221 kr.

155.311 kr.

69.942 kr.

85.369 kr.

Momstilsvar

2.599 kr.

78.313 kr.

75.714 kr.

Af kontospecifikationerne for indkomståret 2016 fremgår det, at bogføringen generelt er sket pr. 31. december 2016. Indgående og udgående moms jf. kontospecifikationerne kan afstemmes til tallene i kolonnen ”ifølge bogholderi for 2016”.

I forbindelse med indehaverens møde med sagsbehandleren i Skatteankestyrelsen har indehaveren sammenholdt egne fakturaer og bilag med revisors kontospecifikation og momsafstemning.

Under konto 1100 varesalg og tilhørende udgående moms, hvor den udgående moms i alt udgør 148.254 kr. for afgiftsperioden i 2016, indgår nedenstående bogførte poster, som afviger fra de fakturaer m.v., som indehaveren har afregnet moms efter. Der er dels tale om dobbeltposteringer vedrørende samme fakturaer, og posteringer som han ikke forstår.

Tekst

Omsætning

Udgående moms

Fak 1614*

40.000 kr.

10.000 kr.

Fak 1614*

40.000 kr.

10.000 kr.

Bilag 347**

15.182 kr.

3.795,50 kr.

Fak 1617**

15.182 kr.

3.795,50 kr.

31.12***

-214.445 kr.

-53.611,25 kr.

31.12***

379.863,56 kr.

94.965,89 kr.

284, retssag****

45.000 kr.

11.250 kr.

*Indehaveren har forklaret, at faktura 1614 er posteret 2 gange. Der er fremlagt 2 ens fakturaer. På den ene faktura 1614 er der påført ”bilag 231”, og på den anden faktura står der ”faktura 1614”. Tekst, dato, beløb m.v. er ens på de 2 fremlagte bilag. Indehaveren har oplyst, at han ved en fejl fik sat den samme faktura i mappen 2 gange, som revisor så har bogført 2 gange.

**Faktura 1617 er fremlagt. Indehaveren har også fremlagt bilag 347. Bilag 347 er et blåt udgiftsbilag. Bilaget er ifølge indehaveren udtryk for mellemregningen mellem indehaveren og modtageren af faktura 1617. Modtageren af faktura 1617, har udført arbejde for indehaveren, og har også faktureret beløb til indehaveren. Disse fakturaer er også fremlagt. De fremlagte fakturaer kan afstemmes til det blå udgiftsbilag, som derefter udgør mellemværendet.

***Der er pr. 31.12.16 foretaget 2 reguleringer med teksten ”31.12”, der begge påvirker den indgående afgift. Netto har posteringen den effekt, at der opkræves yderligere 40.355 kr. i salgsmoms. Begge beløb, sammen med omsætningen ekskl. moms, kan findes som modpost under ”debitorsamlekontoen”. Den første post udligner resterende saldo primo under debitorsamlekontoen, og den anden postering er debitorsamlekontoen pr. 31. december 2016. Der er ikke fremlagt en specifikation af debitorsamlekontoen.

Indehaveren har forespurgt revisor, om det er en fejl, at der er opkrævet yderligere salgsmoms på 40.355 kr. vedrørende de 2 efterposteringer benævnt ”31.12” for afgiftsperioden i 2016. Revisor svarer ikke direkte på dette, men skriver følgende: ”Momsen følger altid fakturadatoen”. Revisor har herudover henvist til, at salgsmomsen, der reguleres med 94.965,89 kr., er en del af debitorer pr. 31. december 2016. Han er ikke klar over, hvad posten på 53.611,25 kr. dækker over.

Indehaveren har oplyst, at han altid har afregnet moms i forbindelse med udstedelse af fakturaer, så alle de fakturaer, der er sendt i 2016, er afregnet i 2016.

Af kontospecifikationerne for 2015 og 2017, fremgår der beløb primo og ultimo på debitorsamlekontoen, men der foretages ikke reguleringer i omsætningen/udgående moms vedrørende ultimo-posteringer på debitorsamlekontoen for disse indkomstår.

****Indehaveren kan ikke huske at have modtaget 56.250 kr. inkl. moms vedrørende retssag. Bilag 284 er en faktura fra advokat vedrørende et salær i forbindelse med en retssag. Beløbet på faktura udgør 37.500 kr. inkl. moms og er en udgift for virksomheden.

Udstedte og fremsendte fakturaer i 2016 (faktura 1-24) fremgår af bogføringen.

Indehaveren har sendt følgende opstilling af momsen efter at have modtaget sagsfremstilling fra skatteankestyrelsens:

1. halvår 2016

2. halvår 2016

I alt 2016

Salgsmoms

76.500 kr.

81.038,62

157.538,92 kr.

Købsmoms

-26.480,90 kr.

-43.894,62

-70.375,52 kr.

Kreditnota 16.01 – 16.06

-34.593,75 kr.

-40.462,00

-75.055,75 kr.

Moms til betaling

12.107,65 kr.

Efter mødet med Skatteankestyrelsen har indehaveren sendt en ny opgørelse over momsen for 2016. Salgsmomsen udgør her 157.233 kr., købsmomsen 71.021,84 kr. og kreditnotaer udgør 82.263,25 kr. Moms til betaling udgør 3.947,91 kr.

Skattestyrelsen har ikke ændret de bogførte kreditnotaer for afgiftsperioden 2016.

Afgiftsperioden 1. januar 2017 – 31. december 2017

For afgiftsperioden 1. januar 2017 - 31. december 2017 har revisor foretaget følgende afstemning af moms:

Afregnet 1. halvår 2017

Afregnet 2. halvår 2017

Afregnet for 2017 i alt

Ifølge bogholderi for 2017

Forskel

Salgsmoms

47.938 kr.

57.625 kr.

105.563 kr.

-27.043 kr.*

-132.606 kr.

Købsmoms

76.047 kr.

63.468 kr.

139.515 kr.

23.545 kr.

115.970 kr.

Momstilsvar

-33.952 kr.

50.588 kr.

-16.636 kr.

*Beløbet består af salgsmoms på 107.151,50 og moms vedrørende kreditnotaer, som er modregnet i salgsmomsen, på -134.194,04.Af kontospecifikationerne for indkomståret 2017 fremgår det, at bogføringen er sket pr. 30. juni 2017 og pr. 31. december 2017.

Indgående og udgående moms jf. kontospecifikationerne kan afstemmes til tallene under kolonnen ”ifølge bogholderi for 2017”.

Indehaveren har i forbindelse med bemærkninger til sagsfremstilling fremsendt følgende opgørelse af momsen for 2017:

1. halvår 2017

2. halvår 2017

I alt 2017

Salgsmoms

47.938,25 kr.

57.625,24 kr.

105.563,49 kr.

Købsmoms

-12.185,48 kr.

-18.334,24 kr.

-30.519,72 kr.

Kreditnota ?

?

Moms til betaling

75.043,77 kr.

Indehaveren har efter mødet med Skatteankestyrelsen fremsendt en ny opgørelse over moms for 2017. Her udgør salgsmomsen 105.563 kr., og købsmoms udgør 25.094 kr.

Forskellen mellem indehaverens salgsmoms og regnskabsmaterialets salgsmoms udgør 1.588 kr., som dækker en postering benævnt ”31.12”. Denne findes som en modpotering under debitorsamlekontoen.

Indehaveren har indsendt fakturaer for indkomstårene 2007-2017.

Kreditnotaer for 2017

Skattestyrelsen har i afgørelsen specificeret udstedte kreditnotaer. Der er tale om i alt 24 kreditnotaer, dateret 31. december 2017, som summeret udgør 670.970 kr. inkl. moms. Momsen heraf udgør 134.194 kr., som er modregnet i udgående moms. Indehaveren har fremlagt de 24 kreditnotaer. Heraf fremgår f.eks. kunde, jobnummer, kreditnotanummer og beskrivelse.

Indehaveren har forklaret, at angivelsen ”job nr. 14.10” refererer til, at opgaven er modtaget i indkomståret 2014, og at det er opgave nr. 10 i indkomståret. Af kreditnotaerne fremgår ikke oplysninger om, hvilket oprindeligt fakturanummer kreditnotaen erstatter.

Skattestyrelsen har bedt indehaveren om at redegøre for udstedelse af kreditnotaer og dokumentere, hvorvidt der er foretaget retlige skridt i forhold til tab på debitorer. Der er fremlagt forklaringer på de forskellige kreditnotaer både overfor Skattestyrelsen og overfor Skatteankestyrelsen. Skattestyrelsen har på baggrund af gennemgangen godkendt kreditnota 17.20 og 17.21, svarende til 2.461 kr. i moms.

Indehaveren har oplyst, at han generelt ikke har foretaget retlige skridt, når honoraret er under 50.000 kr., idet dette økonomisk set ikke kan svare sig.

Kreditnotaer med nummer 17-01 - 17.06, som er fratrukket/modregnet i udgående moms i 2017, er også modregnet i udgående moms for indkomståret 2016. Kreditnotaerne i 2016 er nummereret som 16.01 - 16.06 og fremgår af kontospecifikationerne. Nedenfor en oversigt over beløb og nr. som er medtaget i begge afgiftsperioder:

Kreditnota nr. 2017

Job nr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb der også er modregnet i afgiftsperioden 2016

Kreditnota nr.

Ekskl. moms

Moms

17.01

14.10

40.000 kr.

10.000 kr.

16.01

40.000 kr.

10.000 kr.

17.02

15.40

20.000 kr.

5.000 kr.

16.02

20.000 kr.

5.000 kr.

17.03

12.09

76.500 kr.

19.125 kr.

16.03

77.300 kr.

19.325 kr.

17.04

13.11

1.875 kr.

469 kr.

16.04

1.875 kr.

469 kr.

17.05

15.11

132.750 kr.

33.187 kr.

16.05

132.750 kr.

33.187 kr.

17.06

13.11

29.100 kr.

7.275 kr.

16.06

29.020 kr.

7.255 kr.

Sum

300.225 kr.

75.056 kr.

Indehaveren er enig i, at han ved en fejl ikke har fået taget kreditnotaerne fra 2016 ud af den mappe, som revisor har fået vedrørende 2017 bogføringen. Kreditnota 17.01 – 17.06 skal derfor reguleres tilbage.

Herudover er der udstedt følgende kreditnotaer:

Kreditnota nr.

Job nr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Bemærkninger fra indehaveren

17.07

07.05

17.502 kr.

4.375,50 kr.

Faktura nr. 08.01 - Kunde ikke betalt for arbejde. Rykker sendt, men kunde mente at arbejdet var udført for sent. Ikke foretaget retlige skridt

17.08

08.14

5.200 kr.

1.300 kr.

Kunde ikke betalt for arbejde. Var ikke tilfreds. For lille beløb til retssag

17.11

08.20

30.875 kr.

7.718,75 kr.

Fak nr. 08.15. Sendt flere rykkere til kunde. Fandt efterfølgende ud af at selskabet var tvangsopløst. Ikke foretaget retlige skridt efter kontakt til advokat

Kunde: [virksomhed2] ApS*

17.12

08.22

20.000 kr.

5.000 kr.

Fak nr. 08.21 Kunde: [virksomhed2] ApS

17.13

[virksomhed2] ApS

08.22

20.000 kr.

5.000 kr.

Fak. nr. 08.22 Kunde: [virksomhed2] ApS

17.14

[virksomhed2] ApS

08.21/22

25.000 kr.

6.250 kr.

Fak. nr. 10.31 Kunde: [virksomhed2] ApS

17.15

[virksomhed2] ApS

08.22

8.000 kr.

1.750 kr.

Fak. nr. 10.08 Kunde: [virksomhed2] ApS

17.16

09.02

7.000 kr.

1.750 kr.

Fak nr. 09.23 Advokat havde henvist til en af sine klienter, som ikke betalte. Efterfølgende betalte kunden alligevel, og der blev udstedt kreditnota til advokat.

17.17

11.27

3.000 kr.

750 kr.

Fak. nr. 13.15. Kunde havde indvendinger mod arbejdet. For lille sag til at føre en retssag

17.18

10.24

6.000 kr.

1.500 kr.

Fak. nr. 13.30. Kunde lavet en energirammeberegning for os for en nybygning. Da bygningen var færdigbygget, skulle energirammeberegningen ændres. Han var i mellemtiden gået på pension hvorfor han ikke reagerede. Vi fremsendte derfor en faktura til ham på det beløb, som vi skulle betale for en hel ny beregning.

17.20

Godkendt af Skattestyrelsen

14.01

7.472 kr.

1.868 kr.

Fak. nr. 16.15 I forbindelse med vores levering af gulvbrædder til nybygning [...] i [...] var der nogle brædder som var ubrugelige. Vi bestilte derfor nogle nye som vi blev faktureret for. Vi fremsendte derfor en modfaktura som de ikke ville betale.

17.21

Godkendt af Skattestyrelsen

14.01

2.964 kr.

741 kr.

Fak. nr. 16.16 Vi fremsendte i faktura til tømmerhandlen for det ekstraarbejde som deres leverance havde medført os.

17.22

08.22

8.000 kr.

2.000 kr.

Fak. nr. 09.13 Kunde: [virksomhed2] ApS

*Ifølge CVR.dk er selskabet gået konkurs og ophørt den 9. august 2016.

Kreditnotaer, hvor klageren har forklaret, at der er tale om fejlfakturering:

Kreditnota nr.

Job nr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Bemærkning fra indehaveren

17.09

08.04

8.200 kr.

2.050 kr.

Fak. Nr. 08.25 Fejlfaktureret, aldrig fremsendt da projektet blev droppet.

17.10

08.30

30.807 kr.

7.702 kr.

Fak. Nr. 09.22 Fejlfaktureret. Aldrig fremsendt da projektet blev droppet.

17.19

03.21

15.950 kr.

3.988 kr.

Beløb indeholdt i anden faktura. Fast pris på arbejde. Faktura blev aldrig fremsendt da

arbejdet ikke blev udført.

17.23

09.18

5.400 kr.

1.350 kr.

Fak. nr. 10.24. Indeholdt i anden faktura. Fast pris på arbejdet

17.24

09.18

15.038 kr.

3.759 kr.

Fak. nr. 10.07. Indeholdt i anden faktura. Fast pris på arbejdet

Indehaveren har efter mødet med Skatteankestyrelsen fremlagt rykkerskrivelser til nogle af ovenstående kunder, herunder flere rykkere til kunden [virksomhed2] ApS.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2016 forhøjet virksomhedens afgiftstilsvar med 75.714 kr. på baggrund af difference mellem revisors momsafstemning og det af virksomhedens afregnede beløb.

Skattestyrelsens har for afgiftsperioden 1. januar -31. december 2017 forhøjet virksomhedens afgiftstilsvar med i alt 115.097 kr. Dette er dels på baggrund af en difference mellem revisors momsafstemning og det af virksomhedens afregnede beløb, og dels forhøjelse af udgående moms, idet der ikke er godkendt modregning i udgående moms vedrørende udstedte kreditnotaer.

Skattestyrelsen har haft følgende bemærkninger og begrundelse i afgørelsen:

”(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Der skal betales moms af varer og ydelser, der leveres her til landet. Det står i momslovens § 4, stk. 1.

Det følger af momslovens§ 56, at virksomheder, der er registreret efter momslovens §§ 47, 49, 51 eller 51 a skal for hver afgiftsperiode opgøre den udgående og indgående afgift.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen og kontrol af momsen. Det står i momslovens§ 55. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af e løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Virksomheden skal kunne dokumentere grundlaget for den indgående afgift. Det står i momsbekendtgørelsens § 92.

Momsregnskabet der er modtaget er gennemgået, bilagene for 2015 og 2016 er alle registreret med datoen 31. december. I regnskabet for 2017 er bilagene registreret henholdsvis på den 30. juni og 31. december.

Revisors momsafstemning:

(...)

Revisors opgørelser af momsafstemninger stemmer med de indberetninger der er foretaget og den moms der kan aflæses af kontiene 23100 Udgående moms og 23200 Indgående moms.

1.4.1. Regler for tab på debitorer

Reglerne for tab på debitorer kan læses af den juridiske vejledning afsnit D.A.8.1.1.6.4.1 Forudsætningen for, at et tab kan fradrages i momsgrundlaget er, at tabet er konstateret.

  1. Hovedregel (Tidspunkt for fradrag}:

Det er ved lov nr. 554 af 2. juni 2014 med virkning fra 1. januar 2015 præciseret i lovteksten i ML § 27 stk. 6, at fradraget foretages, når tabet konstateres.

  1. Hovedregel (Konstatering af tab):

Konstatering af tab forudsætter efter momsloven og dens tilhørende retspraksis som udgangspunkt, at kreditor har foretaget indenretlige skridt for at konstatere tabet. Se SKM2010.393.SKAT.

Der tages udgangspunkt i revisors momsafstemning.

1.4.2 moms 2015

(...)

1.4.3 moms 2016

Der tages udgangspunkt i revisors momsafstemning

Moms 2016

Angivet

Angivet

Angivet i alt

Iflg. bogholderi

Difference

1.halvår 16

2.halvår 16

I alt

Salgsmoms

76.750

81.160

157.910

148.255

-9.655

Købsmoms

76.090

79.221

155.311

69.942

-85.369

Tilsvar

660

1.939

2.599

78.313

75.714

(...)

Der vil blive udarbejdet en efterangivelse for 2. halvår 2016, der stemmer overens med revisors momsafstemning, som kan aflæses under kolonnen differencer.

Salgsmoms

-9.655 kr.

Købsmoms

-85.369 kr.

Tilsvar

75.714 kr.

1.4.4. Moms 2017

Der tages udgangspunkt i revisors momsafstemning.

Moms 2017

Angivet

Angivet

Angivet i alt

Iflg. bogholderi

Difference

1.halvår 17

2.halvår 17

I alt

Salgsmoms

47.938

57.625

105.563

-27.043

-132.606

Købsmoms

76.047

63.468

139.515

23.545

Tilsvar

-28.109

-5.843

-33.952

-50.588

-16.636

Her er der på konto 1150 Anden indtægt bogført kreditnotaer, der reelt er tab på debitorer på 670.970,02 kr. [person1] har forespurgt på at få tilsendt opgørelser over tab på debitorer. Vi har i stedet modtaget de kreditnotaer som er udstedt for at nulstille tabet på debitorer i regnskabet. Disse kreditnotaer er udstedt i et forsøg på at rydde op, uden der er taget stilling til formelle krav til at kunne tage tab på debitorer. Langt de fleste af posterne vedrører fakturaer der ikke tidligere har været taget med på konto 15100 debitorsamlekonto.

(...)

Vedrørende ovenstående liste, der ikke talmæssigt stemmer helt overens med regnskabet, er [person2] blevet bedt om at kommentere årsagen til udstedelsen af kreditnotaen.

En kritisk gennemgang af kreditnotaerne for 2017, fører frem til at de første 6 kreditnotaer er vurderet til at være identiske med de 6 kreditnotaer, der er udstedt i 2016. Som skemaet neden for viser, er der også tale om fejl på kreditnotaerne 17.03 og 17.06.

(...)

Beløbene i tabel 1 vurderes at være krediteret i 2016, og kan derfor ikke igen krediteres i 2017, derfor nægtes fradrag for moms på 75.236,25 kr.

(...)

Beløbene i tabel 2, er alle fra fakturaer, hvor det ikke kan dokumenteres at der er foretaget noget for at opkræve pengene, derfor nægtes fradrag for moms på 22.894,25 kr.

Betingelsen om at kreditor har foretaget indenretlige skridt for at konstatere at fordringen ikke kan inddrives, anses ikke for opfyldt

(...)

Beløbene i tabel 3, har alle en fælles betegnelse, fejlfaktureret. [person1] har den 18. januar 2019 bedt om at få tilsendt kontospecifikationer for blandt andet varesalg i perioden 1. januar 2010 - 31. december 2014. Der blev i samme forbindelse efterspurgt årlig oversigt over debitorer for 2014 frem til og med 2017. Disse er ikke modtaget.

I forhold til at alle fakturaer har fået betegnelsen, fejlfaktureret og den yngste er fra den 27. august 2010, og at det ikke er muligt at finde beløbene på opgørelsen på konto 15100 Debitorsamlerkonto for 2015, er det Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke er tale om nye oplysninger og der ikke løbende har været foretaget indenretlige skridt til inddrivelse af beløbene.

Skattestyrelsen anser derfor det opgjorte tab for at være forældet. Der nægtes derfor fradrag for moms på 18.848 53 kr. Der henvises til momslovens§ 66 g, stk. 3

Tabel 4

Kredit nota

Jobnr

Faktura

2013.05.25

17.18

10.24

13.30

7.500,00

6.000,00

1.500,00

[person2]s forklaring:

*1 Havde lavet en energirammeberegning for os for en nybygning. Da bygningen var færdigbygget skulle energirammeberegningen ændres. Han var i mellemtiden gået på pension hvorfor han ikke reagerede. Vi fremsendte derfor en faktura til ham på det beløb, som vi skulle betale for en hel ny beregning.

Efter en konkret vurdering gives der Ikke fradrag, da korrektionen af denne faktura burde være sket tidligere. På tidspunktet for udstedelsen af den oprindelige faktura 13.30 den 25. maj 2013 var modtageren ophørt med at drive virksomhed ifølge egne oplysninger. Det er muligt at der i stedet skulle være rejst tvivl om betaling af en regning fra [virksomhed3]. Det ville have været klart, hvis der var foretaget løbende forsøg på inddrivelse, at [virksomhed3] ikke kunne godkende regningen. Med henvisning til momslovens § 66 g, stk. 3, nægtes fradrag for moms på 1.500,- kr.

Tabel 5

(...)

[person2]s forklaring:

*2 I forbindelse med vores levering af gulvbrædder til nybygning [...] i [...] var der nogle brædder som var ubrugelige. Vi bestilte derfor nogle nye som vi blev faktureret for. Vi fremsendte derfor en modfaktura som de ikke ville betale.

Kreditnota 17.20 godkendes; da der er tale om faktura der udstedes ude der med [virksomhed4] A/S, er indgået en aftale om at de vil refundere afregning af timeforbrug i forbindelse med sortering af fejlbehæftede gulvbrædder.

Tabel 6

[person2]s forklaring:

*3 Gælder samme forhold som * 2. Vi fremsendte 1 faktura til tømmerhandlen for det ekstraarbejde som deres leverance havde medført os.

Kreditnota 17.21 godkendes. da der er tale om faktura der udstedes uden, der med Ceste Træ, erindgået en aftale om at de vil erstatte det trægulv som menes at være fejlbehæftet.

Til kreditnotaen, skal der ske en korrektion da der er fejl i sammentællingen. Sammentællingen i henhold til faktura giver 3.705,36 kr. i stedet for 2.991,07 kr. som står på fakturaen.

Tabel 7

(...)

[person2]s forklaring:

*4 Efter jeg havde fremsendt flere rykkere til [virksomhed2] for det beløb han skyldte os fremsendte vi en ny faktura med månedlige afdrag I et forsøg på at få noget af vores honorar i hus, men han reagerede heller ikke på dette. Jeg fandt senere ud af at firmaet var lukket. Beløbet er således indeholdt i anden faktura

Fakturaen er udstedt den 2010.09.16, og udgør ifølge [person2] en afdragsordning. Da der på fakturaen står maj - september 2010, med 5.000,- kr. pr. måned som honorar. Der henvises ikke til hvilken faktura/fakturaer denne skulle træde i stedet for. Og der burde i 2010 være udarbejdet en kredit nota til annullering af den oprindelige faktura.

Fakturaen var således en ændring af en tidligere faktura uden at det kan læses hvilken faktura det drejer sig om og som burde være krediteret den 16. september 2010. Det vurderes, at der ikke er foretaget de nødvendige skridt, for at kunne tage det som et tab på debitorer. Vurderingen af fakturaen og tabet skulle være taget på et tidligere tidspunkt. Med henvisning til momslovens § 66 g, stk. 3, anses fordringen derfor forældet og der giver derfor ikke fradrag for momsen på 6.250,- kr.

Tabel 8

(...)

[person2]s forklaring:

*6 Denne sag skulle faktureres til at andet selskab. Jeg fremsendte faktura før arbejdet skulle udføres/afleveres for at sikre mig, at jeg kunne få pengene og ikke skulle arbejde gratis for [virksomhed2]. Han afbrød herefter samarbejdet

Det der umiddelbart læses ud af de to fakturaer 08.22 og 10.22, er at faktura 08.22 af 2008.12.05 udstedes som en Aconto betaling hvor faktura 10.08 af 2010.03.12 er en opfølgning af en tidligere udstedt faktura samt opkrævning af yderligere honorar. Men hvilken tidligere faktura er der tale om? Når det ikke står på fakturaen, er det ikke muligt at tage højde for, at der eventuelt er overlap på de aktuelle fakturaer.

Det vurderes, at der ikke er foretaget de nødvendige skridt, for at kunne tage det som et tab på debitorer. Vurderingen af fakturaen og tabet skulle være taget på et tidligere tidspunkt. Med henvisning til momslovens§ 66 g, stk. 3, anses fordringen derfor forældet og der gives derfor ikke fradrag for momsen på 7.000,- kr.

(...)

1.4.5. Regler for kreditnotaer

Som det kan læses af den juridiske vejledning afsnit A.B.3.3.1.2, kan der i momslovens § 52 a, stk. 5 læses om regelgrundlaget for kreditnotaer.

De formkrav, der er foreskrevet for fakturaer, gælder også for kreditnotaer. Se afsnit A.B.3.3.1.4. Herudover skal der være henvisning til den oprindelige faktura ved angivelse af faktutadato og - nummer.

Det er konstateret ved gennemgangen af de kreditnotaer, der er indsendt, at de alle mangler angivelse. Af den oprindelige faktura dato og faktura nummer, det er ikke nok at der henvises til et jobnr. Da det på ingen måde indikerer hvornår, der er udstedt en faktura.

(...).”

Klagerens opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at det yderligere momstilsvar for afgiftsperioden 2016 og 2017 skal nedsættes.

Repræsentanten, som har indsendt klagen, har anført følgende:

Som advokat for [person2], [adresse1], [by1], [by2] klages hermed over skattestyrelsens afgørelse af 30. august 2019 omhandlende styrelsens ændring af moms og skat for perioden 2015 – 2017 for så vidt angår min klients virksomhed.

Skattestyrelsens ændringer af skat og moms for skatteåret 2016 og 2017 kan ikke accepteres. Min klients revisor – statsaut. revisor [person3] – [virksomhed5], [adresse2], [by3] – og jeg er af den opfattelse, at skattestyrelsen ikke har taget behørigt hensyn til de faktuelle oplysninger, der foreligger i sagen.

Min klients revisor er i gang med at udarbejde bilag indeholdende konkrete faktuelle oplysninger og beregninger i relation til moms og virksomhedens overskud i den relevante periode. Dette materiale vil blive eftersendt i løbet af ganske kort tid til skatteankestyrelsen.

Med udgangspunkt i de oplysninger, der er tilgået mit kontor, herunder revisorens foreløbige beregninger vedrørende moms og virksomhedsoverskud, så er det min opfattelse, at det yderligere momstilsvar, der er beregnet, er væsentligt for højt, ligesom det er min opfattelse, at den ændring, der er foretaget af virksomhedens resultat, er forkert.

(...).”

Virksomhedens indehaver har til Skatteankestyrelsen oplyst, at han ikke kan få momsen til at stemme. Han er uenig i den moms, som både revisor og Skattestyrelsen kommer frem til.

Skatteankestyrelsen har bedt indehaveren om at indsende redegørelse og dokumentation for de poster, hvor han ikke er enig med revisor og sende evt. yderligere dokumentation til brug for klagesagen.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet afgiftstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2016 i overensstemmelse med revisors/indehaverens momsafstemning.

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har nedsat afgiftstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar -31. december 2017 i overensstemmelse med revisors/indehaverens momsafstemning

Virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret, og skal for hver afgiftsperiode opgøre den udgående og indgående afgift, jf. dagældende momslovens §§ 55 og 56.

Det fremgår af momslovens § 4, stk. 1, at der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

Ændring af momstilsvar – afstemning af moms

Indehaveren af virksomheden afregner moms halvårligt for perioden 1. januar 2016 – 31. december 2017 på baggrund af udstedte fakturaer m.v. i året. Revisor har foretaget bogføring og udarbejdelse af regnskabsgrundlaget. Revisor har udarbejdet en momsafstemning, hvoraf forskellen mellem det, indehaveren løbende har afregnet, og momstilsvaret i henhold til regnskabsmaterialet fremgår. Forskelsbeløbet er ikke blevet efterangivet af indehaveren. Indehaveren og revisor er uenige om omgørelse af momsen, særligt for afgiftsperioden i 2016.

Idet virksomheden skal føre et regnskab, som kan danne grundlag for afgiftstilsvaret, finder retten, at der skal tages udgangspunkt i det bogførte regnskabsmateriale. Indehaveren af virksomheden må herefter godtgøre evt. fejl i grundlaget for afgiftstilsvaret.

Retten finder, at indehaveren med de fremlagte fakturaer, bilag og redegørelser har godtgjort, at regnskabsmaterialet har enkelte fejl i forhold til opgørelse af momstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar 2016 – 31. december 2016.

Faktura 1614 og 1617 er på baggrund af de fremlagte fakturer og bilag sammenholdt med kontospecifikationerne bogført dobbelt vedrørende den samme ydelse. Salgsmomsen/momstilsvaret nedsættes på denne baggrund med 13.796 kr. for afgiftsperioden i 2016.

Der er foretaget 2 efterposteringer med teksten ”31.12”. Netto opkræves der yderligere salgsmoms med 40.355 kr. for disse 2 efterposteringer. Posteringerne har sammenhæng til debitorsamlekontoen, idet begge reguleringer beløbsmæssigt også findes under debitorsamlekontoen, herunder er den ene postering debitorer pr. 31. december 2016. Debitorsamlekontoen er ikke specificeret ned på de enkelte debitorer.

Både revisor og indehaveren har oplyst, at momsen følger faktureringstidspunktet. De fakturaer, der er medregnet i afgiftsperioden i 2016, er alle udstedte fakturaer i 2016 (faktura 1-24). Faktura 1-24 ses at være bogført. For indkomståret 2015 og 2017 er der ikke reguleret tilsvarende for debitorer ultimo i omsætning eller udgående moms. Revisor har oplyst, at den ene efterpostering er debitorer pr. 31.12.2016, men husker ikke, hvad den anden regulering vedrører.

Ud fra en samlet og konkret vurdering finder retten, at nettobeløbet på 40.355 i yderligere salgsmoms tilbageføres for afgiftsperioden 2016. Der er lagt vægt på den måde, som revisor og indehaveren afregnede løbende moms på i forbindelse med udstedelse af fakturaer (faktura 1-24). Herudover er debitorsamlekontoen en balancepost, der normalt ikke påvirker udgående moms.

Salgsmomsen/momstilsvaret nedsættes på denne baggrund med 40.355 kr. for afgiftsperioden i 2016.

De øvrige punkter, som indehaveren ikke kan afstemme til sin opgørelse af momsen, er ikke dokumenteret tilstrækkeligt.

Landsskatteretten nedsætter herefter salgsmomsen for 2016 med i alt 54.151 kr.

For afgiftsperioden 2017 er der i kontospecifikationerne posteret en mindre efterpostering som en yderligere salgsmoms på 1.588 kr. med teksten ”31.12”. Efterregulering af momsen har også modpost under debitorsamlekontoen. Med henvisning til begrundelsen ovenfor nedsættes salgsmomsen derfor med 1.588 kr. for 2017.

De øvrige ændringer vedrørende momsafstemningen stadfæstes. Virksomheden har ikke fremlagt dokumentation for en anden og mere korrekt opgørelse, end det der fremgår af regnskabet.

Ændring af momstilsvar – kreditnotaer

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet afgiftstilsvaret, idet Skattestyrelsen ikke har godkendt modregning i udgående afgift på baggrund af 22 udstedte kreditnotaer i afgiftsperioden 2017.

Af dagældende momslovens § 52 a, stk. 5, fremgik følgende:

”Hvis varer bliver returneret efter fakturaen udstedelse, skal der udstedes kreditnota. Det samme gælder hvis leverandøren efter fakturaen udstedelse giver afslag i prisen (...)”

Af dagældende momslovens § 27, fremgik følgende:

”Ved levering af varer og ydelser er afgiftsgrundlaget vederlaget, herunder tilskud, der er direkte forbundet med varens eller ydelsens pris, men ikke indbefattet afgiften efter denne lov. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af det modtagne beløb.

(...)

Stk. 6. I afgiftsgrundlaget kan fradrages 80 pct. af konstaterede tab på uerholdelige fordringer vedrørende leverede varer og ydelser. Fradraget foretages, når tabet konstateres, jf. dog § 66 g, stk. 3. Såfremt fordringerne senere betales helt eller delvis, skal 80 pct. af modtagne beløb medregnes i afgiftsgrundlaget, medmindre betalingen opnås efter konkurslovens § 96. Beløbet medregnes i den afgiftsperiode, hvor betalingen finder sted, jf. dog § 66 g, stk. 3.”

Af dagældende momslovens § 66 g, stk. 3 fremgik følgende:

Fradrag i afgiftsgrundlaget som følge af prisafslag og korrektioner i afgiftsgrundlaget som følge af konstaterede tab på uerholdelige fordringer, jf. § 27, stk. 4 og 6, skal foretages som korrektioner i den afgiftsperiode, hvor leveringen fandt sted af den ydelse, som prisafslaget eller tabet vedrører.

Hovedreglen om konstatering af tab på uerholdelig fordringer forudsætter efter momsloven og tilhørende praksis, at kreditor har foretaget indenretlige skridt for at konstatere tabet. Der henvises til SKM2010.62.BR.

Kun under særlige omstændigheder kan det anses for sandsynliggjort, at en fordring eller en væsentlig del heraf er tabt uden udlægsforretning eller andre retsskridt. Særlige omstændigheder kan foreligge ved debitors indtrådte konkurs, betalingsstandsning, akkord, likvidation på grund af insolvens, debitors forsvinden eller lignende. Foreligger der særlige omstændigheder, kan fradrag for tab foretages, såfremt fordringen efter en konkret vurdering må anses for at være helt eller delvis uerholdelig.

Indehaveren har i indkomståret 2017 udstedt 24 kreditnotaer dateret den 31. december 2017. Kreditnotaerne udgør i alt 536.777 kr. ekskl. moms, og momsen udgør 134.194 kr. Momsen er modregnet kontoen for udgående moms for afgiftsperioden 1. januar 2017 – 31. december 2017.

Ud fra kontospecifikationerne for indkomståret 2016 og det foreliggende materiale for indkomståret 2017 er beløb, der er modregnet i udgående afgift for 2016 med kreditnota nr. 16.01 – 16.06, de samme kreditnotaer, som også er modregnet i udgående afgift for 2017 med kreditnota nr. 17.01 – 17.06. Indehaveren har forklaret, at han ved en fejl ikke fik rykket de udstedte kreditnotaer fra 2016 fra en specifik mappe, hvorfor de samme kreditnotaer ved en fejl blev bogført igen i 2017.

Skattestyrelsens reguleringer vedrørende kreditnota 17.01 – 17-06 stadfæstes derfor.

Kreditnotaer – tab på uerholdelige fordringer

En stor del af kreditnotaerne er udstedt på baggrund af, at kunderne ikke har betalt de oprindelige udstedte fakturaer for udført arbejde. Der er tilfælde, hvor kunderne har haft indsigelser vedrørende arbejdet og derfor ikke har betalt, eller hvor kunderne ikke har betalt den fremsendte faktura. Indehaveren har generelt oplyst, at han ikke fører retssager for beløb under 50.000 kr. Der er ikke fremlagt dokumentation for retlige skridt, herunder inkassosager, med henblik på at konstatere tab på fordringer. Der er på nogle af kunderne fremlagt rykkere for manglende betaling.

Det er ikke dokumenteret eller tilstrækkeligt sandsynliggjort, at virksomheden har konstateret et tab vedrørende de opståede fordringer, der kan gøres endeligt op i den påklagede afgiftsperiode for 2017. Der er lagt vægt på, at virksomheden ikke har forsøgt at inddrive fordringerne ved forgæves udlæg eller gennem andre retsskridt. Der er tillige lagt vægt på, at der ikke er fremlagt oplysninger, der sandsynliggør, at fordringerne trods de manglende inddrivelsesskridt kunne konstateres tabt i afgiftsperioden 2017.

Der er en del ubetalte regninger fra selskabet [virksomhed2] ApS for opgaver modtaget/udført i indkomståret 2008. Selskabet er gået konkurs og ophørt den 9. august 2016. Indehaveren har efter en drøftelse med advokat ikke foretaget yderligere tiltag for at anmelde krav eller lignende i konkursboet. Et tab kan konstateres, når det ved afslutning af konkursboet dokumenteres, at der ikke er opnået fuld dækning for det anmeldte krav. Betingelserne for at opnå fradrag for tab på uerholdelige fordringer anses derfor ikke for opfyldt. Der henvises til SKM2012.31.ØLR.

Kreditnotaer - fejlfakturering

En del af kreditnotaerne er ud fra det oplyste udstedt som fejlfakturaer, eller at fakturaerne er indeholdt i andre fakturaer. Ud fra de anførte job nr. på kreditnotaerne, kan det konstateres, at opgaverne oprindeligt er kommet ind/udført i virksomheden i indkomstårene 2003, 2007, 2008 og 2009.

Landsskatteretten finder ikke, at indehaveren har dokumenteret, at afgiftsgrundlaget skal reguleres i afgiftsperioden 1. januar 2017 – 31. december 2017, svarende til de udstedte kreditnotaer. Der er lagt vægt på, at fejl i fakturaer berigtiges og reguleres, så snart fejlen kan konstateres, og ikke må udskydes til forældelse er indtrådt. Der er i vurderingen henset til, at reguleringen først foretages 8-14 år efter, at opgaverne er modtaget/udført i virksomheden, og at virksomheden ikke har dokumenteret, at fejlene først er konstateret i indkomståret 2017.

Skattestyrelsens forhøjelse vedrørende kreditnotaer stadfæstes derfor.