Kendelse af 26-06-2023 - indlagt i TaxCons database den 03-08-2023

Journalnr. 19-0100818

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Virksomhedens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Momstilsvar 1. kvartal 2016

Yderligere salgsmoms

5.531 kr.

0 kr.

5.531 kr.

Momstilsvar 2. kvartal 2016

Yderligere salgsmoms

10.314 kr.

0 kr.

10.314 kr.

Momstilsvar 3. kvartal 2016

Yderligere salgsmoms

4.327 kr.

0 kr.

4.327 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at virksomheden i 2016 var registreret under branchekode 471110 Købmand og døgnkiosker.

Skattestyrelsen har anmodet virksomheden om at fremsende regnskabsmateriale. Virksomheden har fremsendt regnskaber for 2016, kontospecifikationer af omsætning, salgsmoms og købsmoms for 2016 samt kontoudskrifter af indehaverens bankkonti.

Det fremgår af kontospecifikationer for 2016, at virksomheden havde en samlet omsætning på 5.659.593,23 kr. inkl. moms.

Skattestyrelsen har sammenholdt indsætninger på indehaverens Forretningskonto med den bogførte omsætning ifølge kontospecifikationen og på baggrund heraf forhøjet virksomhedens salgsmoms med 5.531 kr., 10.314 kr. og 4.327 kr. for 1. – 3. kvartal 2016.

Af kontospecifikationen for virksomheden for perioden 1. januar – 30. november 2016 sammenholdt med kontoudtog for Forretningskontoen kan det konstateres, at der er indsat beløb på følgende dage, hvor der ikke er bogført omsætning:

17. februar Dankort-salg 16.02 182,00 kr.

17. februar Dankort-salg 16.02 3.652,00 kr.

7. marts Dankort-salg 05.03 790,00 kr.

7. marts Dankort-salg 05.03 6.141,50 kr.

7. marts Dankort-salg 06.03 693,00 kr.

7. marts Dankort-salg 06.03 1.650,00 kr.

29. marts Dankort-salg 24.03 43,00 kr.

29. marts Dankort-salg 24.03 9.510,00 kr.

30. marts Dankort-salg 29.03 4.994,75 kr.

9. maj Dankort-salg 06.05 44,00 kr.

9. maj Dankort-salg 06.05 4.992,50 kr.

9. maj Dankort-salg 07.05 592,50 kr.

9. maj Dankort-salg 07.05 6.125,00 kr.

9. maj Dankort-salg 08.05 1.605,50 kr.

9. maj Dankort-salg 08.05 3.501,00 kr.

10. maj Dankort-salg 09.05 129,00 kr.

10. maj Dankort-salg 09.05 5.559,50 kr.

11. maj Dankort-salg 10.05 32,00 kr.

11. maj Dankort-salg 10.05 5.904,50 kr.

12. maj Dankort-salg 11.05 123,00 kr.

12. maj Dankort-salg 11.05 5.539,50 kr.

13. maj Dankort-salg 12.05 170,00 kr.

13. maj Dankort-salg 12.05 5.988,00 kr.

17. juni Dankort-salg 16.06 251,50 kr.

17. juni Dankort-salg 16.06 5.053,50 kr.

1. juli Dankort-salg 30.06 171,00 kr.

1. juli Dankort-salg 30.06 5.786,50 kr.

4. juli Dankort-salg 01.07 38,00 kr.

4. juli Dankort-salg 01.07 5.159,00 kr.

22. juli Dankort-salg 21.07 298,50 kr.

22. juli Dankort-salg 21.07 3.937,25 kr.

15. august Dankort-salg 12.08 155,00 kr.

15. august Dankort-salg 12.08 718,50 kr.

15. august Dankort-salg 12.08 6.299,00 kr.

17. august Dankort-salg 16.08 69,00 kr.

17. august Dankort-salg 16.08 4.962,00 kr.

Virksomhedens repræsentant har oplyst, at virksomheden har en dankortmaskine tilknyttet.

Repræsentanten har fremlagt oversigt over antal af dage med omsætning ifølge kontospecifikationen for de enkelte måneder i 2016. Det fremgår af kontospecifikationen for perioden 1. januar – 30. november 2016, at der mangler bogført omsætning for i alt 30 dage, og der er bogført dobbelt på i alt 31 dage.

I 2016 er der ifølge kontospecifikationen ikke bogført omsætning henholdsvis den 2. januar, den 16. og 17. februar, den 5., 6., 24. og 29. marts, den 6. – 12. maj, den 30. juni, den 1., 4., 6., 11., 21. og 26. juli, den 1., 3., 5., 12., 16., 22. og 24. august, den 21. september og den 1. oktober. På alle ovenstående dage fremgår der Dankort-salg på kontoudtog for Forretningskontoen.

Af kontospecifikationen fremgår det, at der er bogført omsætning to gange på følgende dage den 16. og 17. januar, den 5. februar, den 21. og 27. marts, den 6. og 24. april, den 30. og 31. maj, den 1., 2., 3, 5., 13. og 26. juni, den 3., 5., 10., 17., 25., 30. og 31. juli, den 2., 4., 7., 14., 21. og 23. august, den 20. og 30. september og den 30. november.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har på baggrund af dankortbetalinger forhøjet virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne 1.-3- kvartal 2016 med i alt 20.172 kr., fordelt med 5.513 kr., 10.314 kr. og 4.327 kr. på afgiftsperioderne 1. – 3. kvartal 2016.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

De faktiske forhold

(...)

Vi har modtaget din virksomheds regnskaber for 2015 og 2016, kontospecifikationer af omsætning, salgs- og købsmoms for 2015 og 2016, kontoudskrifter af dine bankkonti i [finans1] samt kapitalforklaring for 2015.

Vi har sammenholdt indsætningerne på dine bankkonti med selvangivne omsætning.

(...)

For indkomståret 2016 er der 18 dage, hvor du ikke har selvangivet en omsætning, men på disse 18 dage er der indgået i alt 100.860 kr. fra betalinger med dankort, jf. nedenstående opgørelse.

(Tabel)

Den 29. april 2019 oplyser din revisor telefonisk, at du kun havde 1 dankortmaskine, så din revisor undrede sig, at der var indgået 2 eller flere dankortindbetalinger pr. dag.

(...)

I 2016 har der på din bankkonto [...31] været 3 indsætninger med fakturanummer, henholdsvis den 10. marts 2016, fakturanr. 6061 på 3.709 kr., den 18. april 2016, fakturanr. 9528 på 3.415 kr. og den 4. november 2016, fakturanr. 74416 på 5.426 kr. Du har også modtaget 2.985 kr. i leje fra [person1]. I alt 15.535 kr.

Din revisor oplyste telefonisk den 29. april 2019, at fakturaerne eventuelt vedrører dit selskab [virksomhed1] ApS.

(...)

Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Som skattepligtig indkomst betragtes den skattepligtiges samlede årsindtægter, hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke, bestående i penge eller formuegoder, jf. statsskattelovens § 4. Indtægter fra selvstændig virksomhed er skattepligtig efter statsskattelovens § 4a.

Et regnskab skal være udarbejdet på grundlag af et ført og afstemt kasseregnskab. Bogføringen skal være foretaget løbende igennem indkomståret. Hvis regnskabet kun er udarbejdet på grundlag af indtægts- og udgiftsbilag, kan vi anse, at regnskabet ikke er tilstrækkelig som dokumentation for opgørelse af virksomhedens indkomst, jf. Den Juridiske Vejledning afsnit A.B.5.3.1.

Ved gennemgang af regnskabet for din virksomhed sammenholdt med bankkontoudtogene for konto [...31] – Grundkonto og for konto [...49] – Forretningskonto med kredit, er det konstateret at virksomhedens regnskab kun er udarbejdet ud fra udleveret bilag til revisor.

Efter bogføringslovens § 6, skal bogføringen tilrettelægges og udføres således, at regnskabsmaterialet ikke ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.

Efter bogføringslovens § 7 skal alle transaktioner registreres nøjagtigt under hensyn til virksomhedens art og omfang. En virksomhed, der på grund af art og omfang ikke er i stand til at registrere køb og salg, kan i stedet registrere på grundlag af daglige kasseopgørelser.

Vi mener ikke, at du har overholdt bogføringslovens § 6 og § 7, da bogføringen ikke er tilrettelagt på en sådan måde, at det sikres mod fejl. Der henvises bl.a. til de dage, hvor der indgået indbetalinger fra dankort, men hvor du ikke har selvangivet nogen omsætning.

Ligeledes fremgår der ikke en kontant kassebeholdning primo/ultimo indkomståret, hvilket anses for at være usandsynligt for en købmandsvirksomhed. Der henses her til, at omsætningen overstiger indbetalinger fra dankort og at du jævnligt har indsat kontanter på forretningskontoen, konto [...49].

Likvid beholdning på 2.834 kr. pr. 31. december 2015 og på 2.846 kr. pr. 31. december 2016 vedrører saldoen på forretningskontoen.

(...)

Skat

Vi mener, at nedenstående beløb er udeholdt omsætning, som er skattepligtig efter statsskattelovens § 4a:

(...)

Indkomstår 2016:

Indsætninger fra dankort for 18 dage udgør i alt 100.860 kr. inkl. moms.

Ekskl. moms udgør beløbene 80.688 kr.

Indsætninger på konto [...31] udgør i alt 15.535 kr. inkl. moms.

Ekskl. moms udgør beløbene 12.428 kr.

Hvis der er tale om fakturaer, som vedrører dit selskab [virksomhed1] ApS,

vil indsætningerne fra fakturaerne være skattepligtigt for dig som en

udlodning fra din selskab efter ligningslovens § 16 A. Dette er dog ikke

dokumenteret.

”Lån” fra [virksomhed2] er ikke dokumenteret som lån. Beløbene på i alt

373.882 kr. anses for at været modtaget provision. Din revisor har oplyst, at

provisionen er angivet i regnskabet. Ej selvangivet beløb fra [virksomhed2]

nedsættes til 0 kr.

Udeholdt omsætning for indkomståret 2016 er opgjort til 93.116 kr.

Kommentar til din revisors bemærkninger

(...)

For 2016 oplyser din revisor, at dagene i kalenderåret samt posteringerne i banken er samme antal, som udvises i bogføring af omsætningen.

I perioden 10. februar 2016 til 20. februar 2016, begge dage inkl., er der bogført en omsætning for 9 dage og ikke for 11 dage.

I perioden 1. marts 2016 til 10. marts 2016, begge dage inkl., er der bogført en omsætning for 8 dage og ikke for 11 dage.

Den 21. marts 2016 er der bogført omsætning med 2 beløb. Den 20. marts 2016 og den 22. marts 2016 er der også bogført en omsætning.

I perioden fra den 6. maj 2016 til 12. maj 2016, begge dage inkl., er der ikke bogført en omsætning. Dog har der været indsætninger fra Dankort/Dankort Elektron alle dage i denne periode.

Såfremt regnskabet overholdt bogføringslovens bestemmelser, ville disse uoverensstemmelser ikke have været opstået.

(...)

2016:

Vi mener ikke, at det er behørigt dokumenteret, at indsætningerne for de 18 dage er indtægtsført.

Vi har ikke modtaget nogen bemærkninger til indsætningerne på konto [...31].

Den forslåede forhøjelse i vores brev af 30. april 2019 fastholdes.

Moms

(...)

Perioden 1. januar 2016 til 31. marts 2016:

Moms af dankortindbetalinger 5.531 kr.

Moms af fakturanr. 6061 742 kr.

Moms af leje 597 kr.

Moms af provision fra [virksomhed2]0 kr.

Yderligere salgsmoms for perioden 6.870 kr. 6.870 kr.

Perioden 1. april 2016 til 30. juni 2016:

Moms af dankortindbetalinger 10.314 kr.

Moms af fakturanr. 9528 683 kr.

Moms af provision fra [virksomhed2]0 kr.

Yderligere salgsmoms for perioden 10.997 kr. 10.997 kr.

Perioden 1. juli 2016 til 30. september 2016:

Moms af dankortindbetalinger 4.327 kr.

Moms af provision fra [virksomhed2]0 kr.

Yderligere salgsmoms for perioden 4.327 kr. 4.327 kr.

Perioden 1. oktober 2016 til 31. december 2016:

Moms af fakturanr. 74416 1.085 kr.

Moms af provision fra [virksomhed2]0 kr.

Yderligere salgsmoms for perioden 1.085 kr. 1.085 kr.

Yderligere salgsmoms for perioden 1. januar 2016 til 31. december 2016 23.279 kr.

(...)

Momstilsvaret for perioden 1. januar 2016 til 31. december 2016 er ændret efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1. Vi kan sende et forslag senest 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Forslaget for januar kvartal 2016 skal være sendt senest den 1. juni 2019, da angivelsesfristen var den 1. juni 2016. Angivelsesfristen for april, juli og oktober kvartal var henholdsvis den 1. september 2016, den 1. december 2016 og den 1. marts 2017.

Afgørelsen skal sendes senest 3 måneder efter fristen den 1. juni 2019, dvs. senest den 1. september 2019. Denne afgørelse er sendt inden den 1. september 2019.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Revisors bemærkninger i klagen af 21. november 2019 er identisk med revisors bemærkninger (bilag 13) til Skattestyrelsen.

(...)”

Skattestyrelsen har i forbindelse med retsmøde fremsendt følgende udtalelse:

”(...)

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, der stadfæster den påklagede afgørelse, hvorefter klagers salgsmoms forhøjes med 20.172 kr. for perioden 1. januar 2016 – 30. september 2016, på baggrund af dankortindbetalinger på klagers konto, der ikke ses bogført i klagers regnskab.

Klager har i den omhandlede periode været registreret for moms under branchekoden 471110 Købmand og døgnkiosker.

Skattestyrelsen har i sin afgørelse af 22. august 2022 forhøjet klagers salgsmoms på baggrund af yderligere konstateret omsætning der stammer fra dankortindsætninger på klagers konto.

Klager har påklaget dette med påstand om, at forhøjelsen af klagers salgsmoms på vedrørende dankortindsætninger skal nedsættes til 0 kr.

Skattestyrelsen anser alene punktet vedrørende dankortindbetalinger for påklaget, jf. kontormødereferat af 23. juni 2021.

Forhøjelse af salgsmoms

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens indstilling, hvorefter det har været berettiget at opgøre klagers salgsmoms skønsmæssigt ud fra konstaterede dankortindsætninger på klagers bankkonti, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Det fremgår af momslovens § 55, at momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret. Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregn-skabsloven.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at klagers regnskab ikke opfylder regnskabskravene, hvorfor Skattestyrelsen fastholder tilsidesættelsen af regnskabet, og berettigelsen af den skønsmæssige opgørelse af momstilsvaret, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Der henses til, at klagers manglende løbende bogføring bevirker, at regnskabet ikke kan lægges til grund i opgørelsen af klagers momspligtige omsætning, da bogføringen ikke kan afstemmes med de indsendte bankkontoudtog. Derudover er der ikke fremlagt daglige kasseafstemninger som omsætningen kan afstemmes med.

Skattestyrelsen har efter en gennemgang af klagers regnskab og indsætningerne på klagers bankkonto [...31] konstateret, at der for 18 dage er indgået dankort-indbetalinger på klagers bankkonto, som ikke ses selvangivet i klagers regnskab.

Det skal bemærkes, at såfremt der konstateres en yderligere omsætning, eller det konstateres, at en momspligtig person har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det den momspligtige at godtgøre, at disse indtægter ikke vedrører den momspligtige virksomhed, eller at der allerede er selvangivet moms af indtægterne.

Skattestyrelsen finder fortsat ikke, at klager har dokumenteret at dankortindbetalingerne er bogført i klagers regnskab på andre dage, eller at indsætningerne allerede er medregnet i klagers indberettede salgsmoms, hvorfor det fastholdes, at indsætningerne udgør yderligere momspligtig omsætning i klagers virksomhed, jf. momslovens § 4.

Klagers salgsmoms forhøjes herefter med 20.172 kr. for perioden.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomheden har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens salgsmoms på baggrund af dankortindbetalinger for afgiftsperioderne 1.-3. kvartal 2016 nedsættes til 0 kr.

Virksomhedens repræsentant har til støtte for påstanden anført følgende:

”(...)

Indkomståret 2016

SKATs forhøjelse af skatteansættelsen nedsættes med 80.688 kr.

SKATs forhøjelse af momsansættelsen nedsættes med 23.279 kr.

(...)

Skatteansættelserne for indkomståret 2016

SKAT anfør for indkomståret 2016 at de ikke mener, at det er behørigt dokumenteret, at indsætningerne for 18 dage ikke er indtægtsført.

Iflg, de fremsendte kontoudtog til Skat af omsætningen, kan man konstatere, at dette ikke er korrekt. Ved en sammentælling af de enkelte posteringer, er dagene i kalenderåret samt posteringerne i banken, samme antal som udvises i bogføringen af omsætningen.

(...)”

Der har været afholdt møde mellem virksomhedens repræsentant og Skatteankestyrelsens sagsbehandler den 17. juni 2021.

Repræsentanten fremlagde på mødet kontospecifikationer for bogført omsætning i virksomheden for 2016, hvorpå han for hver måned havde noteret differencen mellem antallet af bogført omsætning og antallet af åbningsdage i måneden. Repræsentanten forklarede på mødet, at de af Skattestyrelsen beskattede indsætninger var bogført i regnskabet, idet de dage, hvor der manglede bogføring på kontospecifikationen, efterfølgende er blevet bogført på andre dage, og at dette understøttes af de fremlagte kontospecifikationer, hvoraf det fremgår, at for perioden 1. januar til 30. november 2016 stemmer antallet af bogført omsætning overens med antallet af åbningsdage. Repræsentanten nedlagde påstand om, at regnskabet ikke kunne tilsidesættes, og at Skattestyrelsens forhøjelse af momstilsvaret derfor skulle nedsættes.

Repræsentanten er den 23. august 2022 kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

For indkomståret 2016 fastholder skatteyderen at der ikke mangler omsætning som Skatteankestyrelse anfører – Der er bogført beløb i bogføringen som til svare det antal åbningsdage virksomheden har haft åben. Skatteankestyrelsen fordrejer dette i deres forslag til afgørelse det ved at oplyste at der mangler omsætning. Det er åbenlyst at der ikke bogføres så mange dobbelte omsætninger i den nævnte periode.

Vi fastholder derfor det anførte i skatteyderens klage.

Skatteyder ønsker retsmøde.”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har tilsidesat virksomhedens regnskab, og på baggrund af dankortindbetalinger på indehaverens Forretningskonto har forhøjet virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne 1.-3. kvartal 2016.

Retsgrundlag

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013 og lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016).

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Betaling af afgift påhviler i henhold til momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt., den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet.

Det fremgår af momslovens § 47, stk. 1, 1. pkt., at afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, skal anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55.

Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden samt værdien af de leverancer, der efter §§ 14-21d eller § 34 er fritaget for afgift. Det fremgår af momslovens § 57, stk. 1, 1. pkt.

Landsskatterettens bemærkninger

Skattestyrelsen har på baggrund af dankortindbetalinger på indehaverens Forretningskonto for 18 dage på i alt 100.860,50 kr. inkl. moms forhøjet virksomhedens salgsmoms med 20.172 kr.

En gennemgang af virksomhedens kontospecifikation for den bogførte omsætning viser, at der i perioden 1. januar til 30. november 2016 mangler bogføring for i alt 30 dage, og at der er 31 dage, hvor der er bogført omsætning to gange.

Landsskatteretten har ved afgørelsen af indehaverens skattesag, sagsnr. 19-0103008, vedrørende forhøjelse af overskud af virksomhed for indkomståret 2016 fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at forhøje indehaverens overskud af virksomhed med 80.688 kr. på baggrund af konkrete dankortindbetalinger på Forretningskontoen.

Retten finder, at dankortindbetalingerne på Forretningskontoen skal beskattes som yderligere ikke bogført omsætning i virksomheden, og det er derfor berettiget, at Skattestyrelsen har anset indkomsten for at være momspligtig og har beregnet salgsmoms heraf.

Repræsentantens forklaring kan ikke føre til et andet resultat, idet retten finder, at det ikke er tilstrækkeligt godtgjort, at manglende bogført omsætning er bogført en anden dag. Der er herved lagt vægt på, at der ikke er fremlagt underliggende bilag, der dokumenterer, at dankortindbetalingerne på i alt 100.860,50 kr. er indtægtsført i virksomheden. Der er således ikke en tidsmæssig sammenhæng mellem de dage, hvor der mangler bogført omsætning, og de dage, hvor der er bogført to gange.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse for afgiftsperioderne 1.-3. kvartal 2016.