Kendelse af 27-01-2023 - indlagt i TaxCons database den 10-03-2023

Journalnr. 19-0099832

Motorstyrelsen har truffet afgørelse om, at selskabet ikke er berettiget til at få udbetalt eksportgodtgørelse vedrørende køretøjet Mercedes-Benz ML 320 med stelnummer [...], idet selskabet ikke i tilstrækkelig grad har dokumenteret, at køretøjet er udført af landet.

Landsskatteretten ændrer Motorstyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Selskabet blev stiftet i 2008. Selskabet driver virksomhed med detailhandel med personbiler, varebiler og minibusser.

Selskabet anmodede den 25. marts 2019 om værdifastsættelse af køretøjet Mercedes-Benz ML 320 med stelnummer [...] i forbindelse med eksport af køretøjet.

Køretøjet er afmeldt fra Køretøjsregisteret den 22. januar 2019.

Selskabet har som dokumentation for udførsel af køretøjet fremlagt køretøjets registreringsattest, salgsfaktura dateret den 11. april 2019, hvoraf fremgår, at køretøjet er solgt til en udenlandsk kunde i Ukraine for 3.200 Euro samt ID på den ukrainske køber. Videre er fremlagt en tro- og loveerklæring om eksport af køretøjet lavet på Motorstyrelsens officielle blanket, hvoraf det fremgår, at den Ukrainske køber vil transportere køretøjet ud af landet den 11. april 2019 påført prøvemærker.

Selskabet har fremlagt prøvemærketilladelse udstedt til køberen, hvoraf det fremgår, at tilladelsen er gyldig til eksportkørsel i perioden 11. april 2019 – 15. april 2019.

Endvidere er fremlagt en ufuldstændig udfyldt udførselsangivelse fra toldsystemet, e-Export, hvoraf det fremgår, at køberen er modtageren af køretøjet, og at køretøjet er afsendt fra Danmark.

Selskabet har desuden fremlagt skærmprint fra en ukrainsk app.

Skærmprintene viser køretøjets stelnummer, og at køretøjet er indregistreret i forbindelse med salg til en privatperson i Ukraine den 11. juni 2019. Køretøjet fik i den forbindelse et ukrainsk registreringsnummer, [reg.nr.1].

Den ukrainske app tilhører hjemmesiden ua.carplates.app/en og er en hjemmeside, hvor det er muligt at fremsøge oplysninger om et køretøj via nummerplade- eller stelnummeroplysninger. På hjemmesiden oplyses det, at informationerne stammer fra ”the registry of the ministry of internal affairs at data.gov.ua”. Ved opslag på hjemmesiden, der står bag app’en, fremgår det, at sagens køretøj i oktober 2022 fortsat er indregistreret i Ukraine.

Toldstyrelsen har den 15. november 2021 til Skatteankestyrelsen oplyst, at det, f.eks. i forbindelse med kø ved toldekspeditionen, jævnligt sker, at fragtføreren undlader at gennemføre toldekspeditionen, hvorfor varerne ikke altid får de korrekte koder i toldsystemet, e-Export. I de situationer må udførslen dokumenteres på anden vis over for toldmyndighederne. Toldstyrelsen har ligeledes oplyst, at en vare, der eksporteres til et land uden for EU, altid vil få en importangivelse i modtagerlandet, og at et køretøj ikke vil kunne indregistreres i modtagerlandet uden denne importangivelse.

Det har ikke været muligt for selskabet at fremskaffe importangivelsen fra Ukraine.

Motorstyrelsens afgørelse

Motorstyrelsen har den 18. november 2019 truffet afgørelse om, at selskabet ikke er berettiget til eksportgodtgørelse, idet selskabet ikke har dokumenteret, at sagens køretøj er udført af landet.

Af afgørelsen fremgår følgende (uddrag):

”[...]

I har bedt os om at fastsætte værdien af en Mercedes-Benz ML 320 med stelnummer [...] for at få registreringsafgiften betalt tilbage (eksportgodtgørelse).

Motorstyrelsen kan ikke betale jer registreringsafgiften tilbage, fordi vi mangler yderligere dokumentation for udførsel.

Vi har taget stilling til jeres bemærkninger

Den 15. og 19. oktober 2019 modtog vi jeres bemærkninger om, at køretøjet er indregistreret i Ukraine og skærmbilleder fra en mobiltelefon.

Jeres bemærkninger ændrer ikke sagen, fordi vi vurderer, at den fremsendte dokumentation ikke på tilstrækkelig vis dokumenterer, at køretøjet er udført af landet.

Begrundelse

Det er en betingelse for at få registreringsafgiften betalt tilbage (eksportgodtgørelse),

at køretøjet er dokumenteret udført af landet.

I har som dokumentation i sagen af køretøjet fremsendt følgende:

Ansøgning om værdifastsættelse
Registreringsattest
Synsrapport
Toldsynsrapport
Salgsfaktura
Id køber
Udførselserklæring
Prøvemærketilladelse
Købsfaktura
Pengestrøm køb
Ufærdig eksportangivelse ud af EU

Motorstyrelsen kan på det foreliggende grundlag ikke tilbagebetale registreringsafgiften,

da det fremsendte materiale, ikke dokumenterer, at køretøjet er udført af landet.

Der skyldes at når et køretøj føres ud af EU, skal der foreligge en eksportangivelse.

Eksportangivelsen oprettes og gennemføres i forbindelse med at man eksporterer

varer ud af EU.

I vores vurdering ligger vi vægt på at den eksportangivelse I har fremsendt til os,

ikke er noteret diverse referencenumre, der viser at udførslen er gennemført. Det

fremgår derfor ikke af det fremsendte, at eksportangivelsen er fremvist ved grænsen

eller at køretøjet er udført.

[...]”

Selskabets opfattelse

Selskabet har anført, at køretøjet er dokumenteret udført af landet, og at selskabet opfylder betingelserne for udbetaling af eksportgodtgørelse.

Selskabet har anført følgende begrundelse (uddrag):

”[...]

Vi ikke enige med SKATs afgørelse, om at der mangler yderligere dokumentation for udførelse.

Vi mener, at have sendt alt den dokumentation som er nødvendig, for at sandsynliggør at bilen er udført af Danmark, og lidt til.

Vi har indsendt følgende:

Faktura for salg af bilen til Ukraine.
Kopi af id på køber
Dokumentation for indbetaling af salgsprisen.
Underskrevet erklæring (Skat’s egen) på tro og love, at bilen er udført af Danmark, samt modtagelse i Ukraine.
Udførelses erklæring fra [by1] grænsespedition.
Kopi af tilladelse til prøvemærker til eksportkørsel
Udskrift fra banken, der viser at salgsbeløbet er indsat på vores konto.
Udskrift fra det ukrainske motorregister at bilen er indregistreret i Ukraine d. 11.06.2019 med registreringsnummer BC75021C

Vi synes ikke, det er en fair måde at behandle os på, at blive med at kræve yderligere dokumentation for udførelse, når alt ovenstående er indsendt.

[...]”

Motorstyrelsens udtalelse

Motorstyrelsen har sendt følgende udtalelse (uddrag):

”[...]

Motorstyrelsen har gennemgået klagers klage.

Klager bemærker i forbindelse med klagen, at køretøjet er indregistreret i Ukraine.

Motorstyrelsen har i forbindelse med behandling af sagen ikke fundet det tilstrækkeligt dokumenteret, at køretøjet er indregistreret i udlandet.

Motorstyrelsen har i vurderingen lagt særlig vægt på, at den fremsendte udførelsesangivelse ved opslag i Toldsystemmet, e-Eksport, viser, at køretøjet ikke er hverken frigivet til eksport eller angivet udpasseret af EU.

Det er således fortsat Motorstyrelsens vurdering, at køretøjet fortsat ikke er tilstrækkeligt dokumenteret udført af landet.

Det er således Motorstyrelsens vurdering, at der i forbindelse med klagen ikke er fremkommen nye oplysninger, hvorfor afgørelsen af den 18. november 2019 vedrørende afslag på udbetaling af eksportgodtgørelse fastholdes.

[...]”

Motorstyrelsens bemærkninger

Skatteankestyrelsens indstilling har været i erklæring hos Motorstyrelsen. Motorstyrelsen har sendt følgende bemærkninger (uddrag):

”[...]

I klagesagen vedrørende ovennævnte har Skatteankestyrelsen i brev fra den 27. april 2022 bedt om en udtalelse til sagen, der skal afgøres af Landsskatteretten.

Motorstyrelsen kan ikke tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling og har følgende bemærkninger:

Det er muligt at få godtgjort afgiften af et brugt køretøj, der er afgiftsberigtiget efter §§ 4-5 e., 29, eller 29 a, såfremt køretøjet afmeldes fra Køretøjsregisteret og udføres fra landet, jf. registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 1, dagældende lovbekendtgørelse 2019-02-25 nr. 177.

Før der kan ske godtgørelse af afgiften efter registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 1, kræves derfor, at køretøjets afgiftspligtige værdi er fastslået og told- og skatteforvaltningen har modtaget dokumentation for køretøjets afmeldelse fra Køretøjsregisteret og udførsel her fra landet, jf. registreringslovens § 7 c, stk. 1, 4. pkt., dagældende lovbekendtgørelse 2019-02-25 nr. 177.

Ifølge bemærkningerne i lovforslag nr. 181 af 20. marts 2002, fremgår vedrørende registreringsafgiftslovens § 7 c, at den nødvendige dokumentation for udførsel består, ud over afmeldelsen fra Centralregisteret, af dokumentation fra det land, køretøjet udføres til. Ved udførsel til lande uden for EU vil udførselsangivelsen kunne forelægges som dokumentation.

I det omfang der ikke kan fremvises en fyldestgørende udførselsangivelse, har SKAT ved SKM2016.369.SKAT anført:

”Hvis den, der anmoder om eksportgodtgørelse for et køretøj, ikke kan fremlægge de typer af dokumentation, der er nævnt ovenfor under punkt 3 og 4, eller finder SKAT, at den fremlagte dokumentation er mangelfuld, må ansøgeren anmodes om at fremlægge anden dokumentation, der med tilstrækkelig sikkerhed dokumenterer ejendomsret til og udførsel af køretøjet.

SKAT afgør, på baggrund af en konkret vurdering, om den fremlagte dokumentation giver tilstrækkelig sikkerhed for, at køretøjet er ejet af den, der anmoder om eksportgodtgørelse, og at køretøjet er udført af landet.”

Motorstyrelsen finder ikke, at dokumentation for salg af køretøjet til en ukrainsk køber kan dokumentere, at køretøjet er eksporteret fra Danmark.

Landsskatteretten har i SKM2020.31.LSR udtalt om salgsfaktura som dokumentation for udførsel: ”Landsskatteretten finder imidlertid ikke, at en salgsfaktura kan stå alene som dokumentation for udførsel af landet, medmindre fakturaen indeholder objektive oplysninger om udførsel af landet, eksempelvis dato for udførsel, transportør, transportform eller lignende.”

En salgsfaktura uden sådanne objektive oplysninger viser kun et salg, men ikke dokumentation af eksport af køretøjet.

Motorstyrelsen finder, vedrørende prøvemærker til eksportkørsel, at dette ikke er dokumentation for eksport. At der er købt prøvemærker til køretøjet, dokumenterer ikke, at køretøjet er eksporteret.

Motorstyrelsen kan ikke tiltræde, at oplysningerne om køretøjets indregistrering i Ukraine stammer fra officielle ukrainske kilder på niveau med det danske motorregister. Toldstyrelsen oplyser, at et køretøj ikke vil kunne indregistreres i Ukraine uden en importangivelse, der dokumenterer køretøjets import til landet. Det faktum at selskabet har fremlagt et skærmprint fra en ukrainsk app, som viser at køretøjet er indregistreret i Ukraine den 11. juni 2019, kan ikke tjene som dokumentation for, at køretøjet er blevet udført af Danmark på det tidspunkt, hvor selskabet har ansøgt om eksportgodtgørelse. Det findes således ikke tilstrækkeligt at fremlægge et skærmprint fra en ukrainsk app som surrogat for en registreringsattest udstedt af en offentlig myndighed. Det er således ikke Motorstyrelsens vurdering af det fremlagte skærmprint er dokumentation for, at køretøjet er indregistreret i Ukraine.

Til støtte for ovenstående har Landsskatteretten i SKM2020.31.LSR anført at ”indsendte udskrifter fra Zefir [polsk system] vedrørende eksportgodtgørelse [...] sandsynliggør, at køretøjerne ikke længere befinder sig i landet, men udskrifterne kan ikke dokumentere, hvorvidt køretøjerne er blevet udført af landet på det tidspunkt, hvor selskabet har ansøgt om eksportgodtgørelse.”

Det er efter ordlyden af § 7 c, stk. 1 i registreringsafgiftsloven samt dertilhørende forarbejder og formål et krav, at den, der anmelder et brugt køretøj til eksport med henblik på at få udbetalt eksportgodtgørelse af køretøjet fra myndighederne, skal dokumentere, at køretøjet er udført fra landet.

Vestre Landsret har i SKM2014.428.VL udtalt, at det ikke er tilstrækkeligt for at opnå eksportgodtgørelse, at det er overvejende sandsynligt, at køretøjerne ikke længere er i Danmark, da der følger et dokumentationskrav i registreringsafgiftslovens §§ 7 b og 7 c.

Det er således ikke tilstrækkeligt, at anmelderen sandsynliggør, at køretøjet er udført, da der foreligger et krav om, at det skal dokumenteres, at køretøjet er udført.

Motorstyrelsen finder det derfor ikke dokumenteret, at køretøjet er eksporteret.

Motorstyrelsen anmoder om retsmøde i sagen.

[...]”

Motorstyrelsens supplerende bemærkninger

Skatteankestyrelsen har på baggrund af Østre Landsrets dom af 8. juli 2022, offentliggjort i SKM2022.448.ØLR, anmodet Motorstyrelsen om en supplerende udtalelse, særligt i forhold til om Østre Landsrets dom ændrer Motorstyrelsens indstilling i nærværende sag.

Motorstyrelsen har sendt følgende bemærkninger (uddrag):

”[...]

Motorstyrelsen bemærker, at vi ikke ændrer afgørelsen på baggrund af den afsagte dom. Vi har følgende bemærkninger:

Det er Motorstyrelsens vurdering, at de faktuelle forhold i sagen ikke er sammenlignelige med sagerne, som Østre Landsret har hjemvist til fornyet behandling.

I de hjemviste sager fra Landsretten omhandlede tvisten om selvanmelderen var berettiget til eksportgodtgørelse i henhold til registreringsafgiftslovens § 7 b som følge af, at køretøjerne først var indregistreret i udlandet og dermed udført af landet efter, at selvanmelderen havde lukket månedsangivelsen. Det er Motorstyrelsens vurdering, at der faktisk foreligger dokumentation for, at køretøjerne er blevet indregistreret i udlandet, og at det dermed er dokumenteret, at køretøjerne er udført af landet. Motorstyrelsen vurderede dog, at denne dokumentation for udførsel skulle foreligge inden tidspunktet for selvanmelderens lukning af månedsangivelsen. Østre Landsret fandt imidlertid, at der ikke var hjemmel til at kræve, at denne dokumentation skulle foreligge inden tidspunktet for selvanmelders lukning af sin månedsangivelse.

Nærværende sag vedrører, hvorvidt den fremsendte dokumentation faktisk dokumenterer, at køretøjet er udført af landet.

Med henvisning til begrundelsen i Motorstyrelsens udtalelse til sagen af 11. maj 2022 er det fortsat vores vurdering, at den fremsendte dokumentation i sagen ikke er tilstrækkelig til at dokumentere, at køretøjet er udført af landet.

Motorstyrelsen finder derfor, at de faktuelle forhold i denne konkrete sag ikke er sammenlignelige med sagerne i dommen fra Østre Landsret.

Motorstyrelsen ændrer dermed ikke sin afgørelse i ovennævnte klagesag som følge af Østre Landsrets dom af 8. juli 2022.

Motorstyrelsens bemærker imidlertid, at det fremgår af skærmprintet fra den ukrainske app, at køretøjet blev indregistreret i Ukraine den 11. juni 2019. Såfremt Landsskatteretten finder, at dette skærmprint er tilstrækkeligt til at dokumentere, at køretøjet er udført af landet, er Motorstyrelsen enig i, at selskabet, på baggrund af Østre Landsrets dom af 8. juli 2022, er berettiget til eksportgodtgørelse efter registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 1 og § 7 c, stk. 1 (dagældende lovbekendtgørelse nr. 177 af 25. februar 2019 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v.). Såfremt Landsskatteretten finder frem til, at klager er berettiget til eksportgodtgørelse, bør Landsskatteretten hjemvise sagen med henblik på fastsættelse af godtgørelsesbeløbet.

Motorstyrelsen fastholder således sin udtalelse af 11. maj 2022.

[...]”

Retsmøde

Selskabets repræsentant fastholdt påstanden om, at sagens køretøj er dokumenteret udført af landet, og gennemgik sine nye anbringender i overensstemmelse med det materiale, der blev udleveret på retsmødet, idet retsformanden ved retsmødets start, oplyste at Motorstyrelsen havde ændret deres indstilling i sagen.

Det blev yderligere anført, at Toldstyrelsen har udsendt en nyhed om alternativ dokumentation for eksport af vare ud af EU´s toldområde, ved manglende udpassageattest. Repræsentanten gjorde gældende den dokumentation selskabet har fremlagt for udførsel af køretøjet, opfylder Toldstyrelsens krav til dokumentation herfor, og derfor også skal godkendes af Motorstyrelsen.

Videre blev der fremlagt oplysninger til dokumentation for, at oplysningerne i den Ukrainske App, er oplysninger fra kompetent myndighed i Ukraine.

Motorstyrelsen indstillede i modsætning til tidligere udtalelser, at Skatteankestyrelsens indstilling kan tiltrædes, ud fra en samlet vurdering af sagens oplysninger, og at Landsskatteretten skal hjemvise sagen til Motorstyrelsen, for så vidt angår værdiansættelsen af køretøjet.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om selskabet har dokumenteret, at køretøjet er udført her af landet, jf. registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 1.

Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 1, dagældende lovbekendtgørelse nr. 177 af 25. februar 2019, at afgiften af et brugt motorkøretøj, der er afgiftsberigtiget efter §§ 4-5 d, 29 eller 29 a, godtgøres, såfremt køretøjet afmeldes fra Køretøjsregisteret og udføres fra landet.

Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 7 c, stk. 1, sidste pkt., at afgiften godtgøres af told- og skatteforvaltningen, når køretøjets afgiftspligtige værdi er fastslået, og told- og skatteforvaltningen har modtaget dokumentation for køretøjets afmeldelse fra Køretøjsregisteret og udførsel her fra landet.

Det følger af forarbejderne til bestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 7 c, stk. 1, at der ved udførsel til andre EU-lande skal fremlægges passende dokumentation i form af faktura, bevis på indregistrering eller andet, som skattemyndighederne skønner som egnet dokumentation, jf. lovforslag til lov nr. 804 af 29. juni 2007 (Folketingstidende 2001-02, 2. samling, tillæg A, lovforslag nr. L 181, s. 4728).

Der er ikke uenighed om, at køretøjet er afmeldt af Køretøjsregisteret.

Der er imidlertid uenighed om, hvorvidt det pågældende køretøj er udført af landet, herunder hvilke krav der kan stilles til denne dokumentation.

Vestre Landsret har i dom af 14. juni 2014 (offentliggjort i U.2016.1452H) fastslået, at det følger af registreringsafgiftslovens §§ 7 b og 7 c, at der gælder et egentligt dokumentationskrav for at få tilbagebetalt registreringsafgift ved eksport af køretøjer. Vestre Landsret anførte bl.a. følgende:

”Det følger af forarbejderne til bestemmelsen, at der ved udførsel til andre EU-lande skal fremlægges passende dokumentation i form af faktura, bevis på indregistrering eller andet, som skattemyndighederne skønner egnet som dokumentation. At der gælder et egentligt dokumentationskrav fremgår også af Skats blanket vedrørende “Regulering af registreringsafgift”, hvori blandt andet er anført: “Afgiften godtgøres, når der er indsendt dokumentation for køretøjets afmeldelse... og dokumentation for udførsel her fra landet”

Vestre Landsret anførte derudover, at det ikke er tilstrækkeligt for at opnå eksportgodtgørelse, at det er overvejende sandsynligt, at køretøjerne ikke længere er i Danmark, da der følger et dokumentationskrav i registreringsafgiftslovens §§ 7 b og 7 c:

”Det er i den henseende ikke tilstrækkeligt, at det søges sandsynliggjort, at en del af bilerne nu befinder sig uden for EU, eller at det efter omstændighederne i øvrigt ved driften af hans virksomhed sammenholdt med hans økonomiske dispositioner måtte være overvejende sandsynligt, at bilerne ikke længere er i Danmark. Betingelserne for godtgørelse af registreringsafgift eller for ikke at skulle tilbagebetale den allerede udbetalte afgiftsgodtgørelse er således ikke til stede, og landsretten tager herefter Skatteministeriets påstand om frifindelse til følge for så vidt angår spørgsmålet om registreringsafgift”

Vestre Landsrets dom blev anket til Højesteret. Højesteret tiltrådte, at det ved de fremlagte slutsedler om salg af brugte biler til udenlandske købere ikke var dokumenteret, at bilerne var udført her fra landet, jf. registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 1 og § 7 c, stk. 1. Herefter, og i øvrigt af de grunde, der var anført af Landsretten, stadfæstede Højesteret dommen.

Det er selskabet, der har bevisbyrden for, at selskabet opfylder betingelserne for at opnå eksportgodtgørelse.

Der gælder ikke et krav om, at der skal fremlægges en bestemt type af dokumentation for, at de pågældende køretøjer er udført af landet. Der kan eksempelvis ved udførsel til EU-lande fremlægges dokumentation i form af faktura, bevis på indregistrering i et andet land, eller anden form for egnet dokumentation. Dette følger af forarbejderne til bestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 7 c.

Selskabet har som dokumentation for udførsel af køretøjet her fra landet fremlagt ukrainsk ID på køberen, salgsfaktura af 11. april 2019 udstedt til køberen med angivelse af køberens ukrainske adresse samt betaling for fakturaen. Videre er fremlagt en tro- og loveerklæring om eksport af køretøjet lavet på Motorstyrelsens officielle blanket, hvoraf det fremgår, at den Ukrainske køber vil transportere køretøjet ud af landet den 11. april 2019 påført prøvemærker. Selskabet har fremlagt prøvemærketilladelse udstedt til køberen, hvoraf det fremgår, at tilladelsen er gyldig til eksportkørsel i perioden 11. april 2019 – 15. april 2019.

Selskabet har endvidere fremlagt to skærmprints fra en ukrainsk app, der henter oplysninger fra ”the registry of the ministry of internal affairs at data.gov.ua”, hvor der ved opslag på køretøjets stelnummer ses, at køretøjet er indregistreret i Ukraine den 11. juni 2019 med registreringsnummer BC7502lC til en privatperson. Ved opslag på hjemmesiden, der står bag app’en, fremgår det videre, at køretøjet i oktober 2022 fortsat er indregistreret i Ukraine.

På dette grundlag finder Landsskatteretten, at selskabet har dokumenteret, at køretøjet er udført af landet senest den 15. april 2019.

Herefter opfylder selskabet betingelserne for udbetaling af eksportgodtgørelse, jf. registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 1, når Motorstyrelsen har værdifastsat køretøjet.

Landsskatteretten ændrer herefter Motorstyrelsens afgørelse.